Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Läst 2558 ggr

Komplementsystemet, immunförsvaret?

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Hej Doc,

Du verkar ju kunna en hel del, men vet du något om immunförsvarets komplementsystem? Du är ursäktad om du inte gör det, eftersom de knappt gjorde det på immunbristenheten...

Saken är den att jag efter tjugo års fettsnål kost (med normalvikt), en graviditet och amningsperiod (efter det på gränsen till undervikt) har fått ett rätt så sänkt immunförsvar. Jag har drabbats av sex lunginflammationer de senaste tre åren, och ständiga förkylningar som aldrig går över. Jag har utretts för diverse "farliga" saker som det skulle kunna vara (tumör, lungemboli, SLE), och inget har hittats, tack och lov. Däremot hade jag lite för lågt värde på C3 i maj. Nu efter några månader med LCHF verkar värdet ha normaliserats. Jag mår bättre också, även om jag inte är helt infektionsfri.

Mina googlingar har inte gett så mycket, mer än att C3 kan vara nedsatt hos människor med extrem näringsbrist (svält), och att det ger infektionskänslighet (lunginflammationer etc). Jag funderar på om det kan ha varit bara fettbrist, eller om det var någon annan näringsbrist pga av att magen inte fungerade så bra innan (lite uppblåst, oftast lite lös i magen). Har du någon teori?

Jag funderar också på om jag törs lita på mitt immunförsvar nu, eller om jag ska inleda en gammaglobulinbehandling för att hjälpa det lite på traven medan det får bygga upp sig med LCHF under tiden. Kan tillfört gammaglobulin göra att det egna immunförsvaret fungerar sämre senare?

Som sagt, jag förstår absolut om detta inte riktigt är ditt fält. Vet du någon som har koll och som skulle kunna svara på frågor?

Vilken fråga. det lilla jag eventuellt lärde mig om C3 i immunförsvarets komplementsystem för sisådär 12 år sedan har jag helt glömt... Skäms

När det gäller gammaglobulin - jag trodde det bara innehöll antikroppar, hur mycket hjälper det om problemet är i komplementsystemet? Men jag tror inte gammaglobulin skulle försämra immunsystemet längre fram.

Om C3 bara var "lite" lågt kan det väl ha varit ett helt slumpmässigt fynd utan relevans?

Ständiga förkylningar - det är inte allergi?

D-vitamin (2000 IE / dag) och omega-3 skulle möjligen kunna hjälpa mot dåligt immunförsvar och mot ev allergi.

Hej, ja du verkar inte vara den enda läkaren som har glömt det mesta i ämnet, om det överhuvudtaget finns så mycket kunskap. :-)

Din andra fråga är ju relevant, det ska jag fråga vidare. Jag antar att det är en behandling som man kan ta till och testa när man inte har något annat vettigt att göra. :-(

Absolut kan det ha varit en felmätning, men eftersom min sjukdomsbild verkar stämma med bristen så inbillar jag mig att det kanske hade med något att göra ändå. Jag är analytiskt lagd och vill gärna ha förklaringar till saker och ting. :-)

Jag har gjort pricktest och spirometri, så det ska inte vara allergi/ astma som ligger bakom. När jag efter några månaders lätt förkylning blir rejält sjuk så hjälper antibiotika, så jag tror att det är bakterier som jag har problem med. (F.ö. är det inte HIV heller...)

Har inhandlat D-vitamin och ska äta lite mer omega-3.  Hoppas att det kan bli bättre.

Ojoj, det kan ju vara hur mycket som helst och ingenting heller.

Om du vill veta lite mer om immunsystemet och C3 samt lite konstigheter kring detta så kan jag rekommendera dessa länkar. För det sagt menar jag inte att det har med dina besvär att göra, bara att det finns lite att välja på Över huvud taget så är inte allt känt kring immunsystemet, varken hur det fungerar, vad som triggar det och vad som "inte" triggar det så att säga.

Jag kan bara önska dig lycka till och hoppas att dina besvär försvinner!

http://home.student.uu.se/gude4911/T2/CBB4/Komplementsystemet.doc

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9188/LKT0815s1096_1101.pdf

#3, tack för info. Tagit del men ej begripit. Skrattande

Jag fattar att det är knepigt och okänt. Man kanske skulle satsa på en läkar- och forskarutbildning, och så lite forskning. eller kanske inte.

Jag har inte helt din bakgrund men har haft ständiga bronkiter/otiter till vuxen ålder.

Jag har ätit LCHF - hyfsat strikt - sen vintern 2004/2005 och har varit så gott som helt frisk sen dess. Det jag har fått har varit simpla förkylningar och någon enstaka med något lite feber.

Jag är noga med att inte få i mig omega6 i onödan (oljor mm). Jag tar inget extra omega3 men vi äter en hel del fisk och i övrigt animaliskt fett (smör). Jag skyr spannmål och äter begränsat med frukt/bär (=nästan inte alls).

Jag äter ganska ofta D-vitamin enlig Docs dos ovan och jag äter Magnesium vid behov (kryp i benen). Periodvis har jag ätit extra B-vitaminer och ibland även C. Jag är periodare med tillskott och äter egentligen ingenting värst regelbundet.

Någonting har hänt med mitt immunförsvar eftersom jag är markant friskare än innan. Om det är mindre kolhydrater eller fettbalansen vet jag inte, kanske är det båda?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

#4 Det kan vara mycket enklare än så .....stress (och svält, som är en form av stress) ökar kortisolet som i sin tur kan dra ner immunförsvaret.
Men normalt brukar C3* öka då, tror jag iallafall.

*(om vi pratar samma C3 som jag bara läst envänds som markör för inflammation i kroppen och är en del av immunförsvaret...ökar då man har en infektion och innebär då ett dåligt tecken....men jag har dålig/ingen koll på detta).Skäms

#2 Jag skulle vilja hävda att man mycket väl kan ha en del allergiska besvär från luftrören trots normalt pricktest och spirometri. Flört

Nu har jag inte alls några av dina besvär, men nog har de testat mig på alla möjliga sätt för allergier, men det blir aldrig ngn resultat.

Ändå är jag absolut allergisk, tar allergipiller som lindrar litelitelite. Men nu efter nästan ett år på den här kosten tycker jag att besvären har börjat minska.

När jag gjorde mina allergitester via vårdcentralen sa den läkaren att om svaren visar att man är allergisk - så är man troligen det - men om det inte visar något kan man vara det ändå.

Mina visade ingenting. Det var först med scandlabs provsvar jag fick provsvar som stämde med det jag redan visste genom kosteliminering.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

#7 - allergiska besvär från luftrören, är det samma sak som astma?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om allergier. Jag är ofta täppt i näsan, och jag nyser upprepade gånger och det låter allergiskt. Men jag har inte lyckats koppla det till något. En dag förra sommaren rann näsan och jag nös hela tiden, och någon sa att det var mycket gräspollen då. Jag köpte några allergitabletter, men det kom aldrig tillbaka så tydligt. Provade en gång att äta esberitox, och då blev jag rödögd.

Men grejen är att jag brukar vara frisk, och så får jag en förkylning (vanlig, börjar med ont i halsen och övergår i snuva efter ett tag). Problemet är att snuvan inte går över, utan fortsätter i veckor eller nånader, och sedan kan man kanske få lite hosta och sådant, och en vacker dag några timmars 40 graders feber, som brukar vara lunginflammation. Låter det allergiskt?

#6, ja, lite stressad är jag kanske ibland. Fast jag ser inget riktigt samband... Jo, jag tror att det är samma C3 som du pratar om.

#5: Jag kanske ska köra ännu lite striktare. Fuskar med lite rotfrukter och någon enstaka frukt. Spannmål har jag helt slutat med, det mår jag riktigt dåligt av har jag märkt.

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -