Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 18080 ggr
callerobertsson
9/8/08, 5:11 PM

Recept på Pemmikan

Om någon har intresse av hur man tillverkar pemmikan så har jag en beskrivning och några bilder på min blog.

Annons:
parsley
9/8/08, 5:16 PM
#1

Tänk att du var huslig också, Kalle. Cool En liten fråga bara. Hur väl håller sig pemmikanen i rumstempratur?

Pasi
9/8/08, 5:33 PM
#2

Ååååh, riktig mat! *Drägglande grottman*Flört

Vid den här tiden på året kanske man kan ta rönnbär (mycket c-vitamin) för att krydda anrättningen!?

Mcshep
9/8/08, 5:43 PM
#3

Tack har nu i dagarna funderat på hur man gör pemmikan och  hur det smakar

Maia
9/8/08, 5:45 PM
#4

Det ser väldigt enkelt och gott ut.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

callerobertsson
9/8/08, 6:20 PM
#5

#1, vet inte hur länge den håller, men enligt vad jag läst är det väldigt hållbart.

Jag får väl göra några tester och återkomma.

#2, rönnbär hade säkert funkat bra.

Tussilagon60
9/8/08, 6:29 PM
#6

De ska jag testa och skicka iväg med min man då han ska på jakt:-DSkrattande

Annons:
Will
9/8/08, 6:33 PM
#7

Schysst upplägg av receptet - pedagogiskt och rent! Det var ett nöje att läsa. =)

andreas0
5/19/09, 6:23 PM
#8

Puttar upp den här, det kan finnas en del nya på forumet som är interesserade.

[Pennylane1]
5/24/09, 12:10 AM
#9

Det skulle inte funka med kokosfett? Jag har aldrig sett såna där isterpaket.

andreas0
5/24/09, 12:46 AM
#10

#9, Coop har sådana isterpaket i mejeridisken här, det står brevid smöret.

Sedan har dom fryst talg (fett från nötdjur) till försäljning också, det ligger inte ute i affären, utan man får säga till i charkdisken om man vill ha det. Och talg går lika bra som ister. Väldigt billigt blir det också, 20 kr kilot tar dom här, och jag har sett ännu billigare.

Om du har en större coop nära dig så är chansen stor att dom har antingen det ena eller det andra, och har dom inte det kanske dom kan ta in det?

Kokosfett går antagligen det med, men med fett från djur blir det mer näringsrikt, eftersom det är mer vitaminer och andra spårämnen i animaliskt fett.

[Pennylane1]
5/24/09, 12:59 AM
#11

ja min närmaste affär är Coop extra. Får kolla ordentligt där!

Langhol
5/24/09, 1:05 AM
#12

Måste det vara tranbär? Isåfall, var får man tag i dem? Skulle det inte gå med lingon?

andreas0
5/24/09, 1:22 AM
#13

#12, Lingon går säkert alldeles utmärkt.

Annons:
Pasi
5/24/09, 1:28 AM
#14

#12 Rönnbär, nypon är två nyttiga bär man kan använda….man har full frihet.

JAUS
6/26/09, 6:34 AM
#15

Behöver man inte torka bären?

callerobertsson
6/26/09, 5:18 PM
#16

#15, torkade bär funkar nog bäst.  Jag provade med torkade tranbär och det funkade bra.

/Calle

Puhlo
6/26/09, 6:24 PM
#17

Finnerödja säljer frysta tranbär och lingon utan socker om man vill ha nåt av det i sin pemmican. Annars brukar hälsokosten vara den bästa källan för torkade tranbär, lingon, blåbär och nypon.

Kan man köra det i ugnen utan luftning om man har en såndär fräck ny sak som det står i bruksanvisningen att man kan torka saker i?

[Pennylane1]
6/26/09, 9:13 PM
#18

nänä, naturen brukar allt vara den bästa källan Tungan ute

kaffemoster
6/26/09, 10:01 PM
#19

Ister låter inget vidare. Det funkar inte med smör?

andreas0
6/26/09, 10:10 PM
#20

#19, Det är nog bättre att använda ghee i så fall. Varför låter inte ister något vidare?

Annons:
[Pennylane1]
6/26/09, 10:14 PM
#21

tror du inte det smälter med ghee? Om man ska ha det med sig och det blir varmt?

Fjaellmor
6/26/09, 10:21 PM
#22

oooh, undrar om det kan göras med renfeta…?

Obestämd

Måste testas!

Tungan ute

andreas0
6/26/09, 10:24 PM
#23

#21, Jag är inte så säker på det, min begränsade erfarenhet är att ghee och ister är rätt lika.

#22, Det går säkert bra.

[Pennylane1]
6/26/09, 10:41 PM
#24

mitt ghe är helt flytande iaf… ister vet jag inte hur det hade varit men inte flytande väl, det är ju liksom kroppsfett?

andreas0
6/27/09, 12:14 AM
#25

#24, Är det helt flytande? Då måste du förvara det väldigt varmt, med tanke på att fettet i smör smälter vid 32-35C (enligt wikipedia).

Skulle du ställa fram ister i rumstemperatur utan bindningsväv och strukturen som fettcellerna ger i kroppen (och i den formen som ister säljs i så är inte detta med) så skulle det nog bli mjukt, bredbar konsistens kanske man kan kalla det, ungefär som vanligt smör blir om man låter det stå i rumstemperatur.

Skulle du ta ut en klump fett direkt ur en gris och ställa den på en tallrik i köket så är det dock en helt annan sak. Men jag skulle tro att ister som säljs i affären har varit nersmält och sedan stelnat igen, hur skulle dom annars kunna få en perfekt fyrkantig form och bli av med bindningsväven?

[Pennylane1]
6/27/09, 12:27 AM
#26

mja, gheen står vid spisen, det är klart, där blir det ju rätt varmt när man ska till att steka, det kanske är därför det flyter ut ur burken när jag häller det i pannan. Inte min panna utan stekpannan Tungan ute

soderen
8/17/09, 5:33 PM
#27

Om man nu skulle få för sig att göra pemmikan inför en hajk / vandring. Äter man enbart detta, i så fall hur mycket per måltid och hur ofta. 
Det händer att jag är ute på hajker med scouterna en helg då och då. Det hade ju varit underbart att slippa bära runt på en massa onödig vikt.

/Ullabritt

Annons:
JAUS
8/17/09, 5:36 PM
#28

Räna antalet kalorier med minmat och ta med så många som täcker ditt dagsbehov.

MimLan
8/17/09, 6:00 PM
#29

#27 Det är som vanligt, man äter när man är hungrig och tills man är mätt.

Pemmikan är bara en praktisk förpackning av energität mat. Inget som egentligen skiljer sig från vanligt ätande.

MissMullig
8/17/09, 6:07 PM
#30

oj viste inte att det hätte pemmikan. Sådana kakor hade vi när vi var i skogen då vi var små och plockade bär . Då fick man knapra en sån och dricka kaffe med  ost el renkött i

soderen
8/20/09, 9:00 PM
#31

Har nu gjort en laddning Pemmikan. På 1 kg färs fick jag ut 11 bitar (ca 100g per styck). 6-7 st per dag motsvarar ett kaloriintag på ca 1500- 1700 kcal. Ligger inte kaloriintaget därikring för kvinnor?

Visste ni att man köpa pemmikan? Dock säljs det bara som hundmat.     http://www.kronch.se/kronch_pemmikan.html
Vad jag har hör så brukar det vara riktigt fina ingredienser i hundmat.
Är det någon som har testat? Alltså själv och inte på hunden. fniss

/Ullabritt

JAUS
8/22/09, 10:34 PM
#32

#31 det är nog för protienrikt.

Jag fundera på om man skulle kunna göra en pemmikan bestående av lufttorkad skinka, smör och lite paprika och köra i mixern?

soderen
8/24/09, 9:57 PM
#33

Jaus,

Det skulle nog bli himmelskt gott.

Funderar faktiskt på att testa med lever och persilja med smör eller (ghee). Då får man ju både järn och c-vitaminer.

/Ullabritt

JAUS
8/25/09, 12:24 AM
#34

Jag brukar ju ta en klick smör på skinkan i vanliga fall, så jag tänkte varför inte mixa ihop dem till pemmikan.

Annons:
callerobertsson
8/26/09, 1:35 PM
#35

#31, Ullabritt.  Hur torkade du färsen?

soderen
8/26/09, 10:03 PM
#36

# 35

Jag fördelade ut den på plåten, och stoppade in i ugnen i ca 40-50 graders värme. Luftspalt behövs.

När färsen började torka till, så upptäckte jag allt fett som köttet släppt. Det löste jag med att ta rikligt med torkpapper på en ny plåt och flyttade över det hela. Pappret bytte jag ut tills jag var nöjd.

Nu håller jag som bäst på att torka rökt skinka och lever. Levern skall jag smaksätta med persilja. Skinkan har jag inte kommit på vad jag vill smaksätta med. Har i och för sig en massa gojibär kvar. Men det kanske passar bättre med vitlök eller gul lök.

Något bra tips?

/Ullabritt

JAUS
7/31/10, 3:23 PM
#37

Video som visar hur man gör pemmikan:

JAUS
7/31/10, 3:24 PM
#38

Del 2:

hijk
10/31/10, 6:07 PM
#39

Är det verkligen gott?

egensinnig
10/31/10, 7:44 PM
#40

#39 Gott tyckte jag inte det var men fullt ätbart :-)

Riktigt gott däremot är egen Beef Jerky - underbart som snack och praktiskt mellanmål om man kompletterar m lite fett i ngn form:

http://www.kokaihop.se/recept/beef-jerky-cowboy-style

JAUS
11/1/10, 3:56 PM
#41

#39 Det går att krydda pemmikanen. Ha i lite spiskumming och cayennepeppar så får du en taco-pemmikan.

Jag önskar att det fanns färdig pemmikan, av gräsbeteskött, att köpa i affärerna kryddade med olika smaksättningar för variation.

Annons:
soderen
11/2/10, 12:00 AM
#42

#39

Jag tycker att det är gott, bara man inte tar för mycket salt i. Det lyckades jag nämligen med.

MissMullig
11/5/10, 7:54 PM
#43

Pemmikan är gott med lite kryddor. Men jag växte ju up på det delvis på sommrarna och vintern. Kryddpepper och timjan hade min farmor i

Tornadon
12/9/10, 10:12 PM
#44

Om ni ska testa receptet så testa först så ni tycker ister smakar ok, jag tycker det går igenom allt annat och att det smakar riktigt illa. Jag skulle rekommendera talg istället.

JAUS
12/13/10, 11:36 AM
#45

Har kommer den ultimata pemmikanmanualen. Äkta pemmikan är gjord med talg och inget annat fett.

skogs-tolva
12/13/10, 3:56 PM
#46

Finns ett krux, någon som vet var det går att få tag på ister? Om man nu inte vill göra't själv?

JAUS
12/14/10, 9:12 AM
#47

#46 Ister finns att köpa hos ICA t.ex. jag rekommenderar dock talg istället, både godare och nyttigare. Säg att du vill ha talg till småfäglarna i butiken och köp på dig ett par kilo det är billigt.

skogs-tolva
12/14/10, 10:09 AM
#48

Hm, hoppas det finns här i 'stan' då…både jag och min mamma har letat som 17 men fått veta att det inte tillverkas längre…

Annons:
JAUS
12/14/10, 10:14 AM
#49

#48 Talg är nötfett som putsats bort, så om butiken hanterar sitt eget kött så bör det finnas. Fråga om du kan förbeställa hos köttdisken.

skogs-tolva
12/15/10, 7:32 AM
#50

Mmm, fast det är godare med ister, från gris…Glad

JAUS
12/20/10, 1:44 PM
#51

#50 Tycker du verkligen det? Själv tycker jag att talg är betydligt godare. Ister har dessutom för hög andel omega-6 för att det ska vara optimalt i pemmikan.

Jag anser nämligen att pemmikan ska vara en så pass komplett näringskälla att man ska kunna leva på det allena resten av livet utan att behöva äta något annat.

skogs-tolva
12/20/10, 6:59 PM
#52

Åhå! Överlevarmat alltså!

JAUS
12/22/10, 12:36 AM
#53

#52 Precis, det är just det som pemmikan egentligen är ämnat för. Man kan lagra korrekt gjord pemmikan i över 5 år (nöttalg är ett krav för hållbarheten), så skulle det bli kris och man har ett stort lager pemmikan så klarar man sig ett bra tag utan problem. Pemmikan är den närings- och energitätaste källan som överhuvudtaget finns.

Pemmikan är även en perfekt matsäck att alltid ha med sig i fickan, det finns inte alltid bra ställen att äta ute och då är pemmikanen en räddare i nöden.

mooonlight
12/22/10, 4:10 PM
#54

Hur är det med värmebeständigheten?

Funderar på att göra pemmikan och ta med på semestern, men det blir inte så värst skoj om det blir kletigt och fettet mer eller mindre rinnande… Jag räknar med temperaturer på uppemot 30 grader, förhoppningsvis inte varmare än så, men vem vet?

JAUS
12/23/10, 2:07 AM
#55

#54 Smältpunkten för talg är 43-47° C, så länge temperaturen är under det så är fettet fast. Något annat fett skulle jag inte rekommendera.

Annons:
Upp till toppen
Annons: