Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Löpning och viktnedgång?

2008-08-13 20:00 #0 av: Immer

Hej!

Har börjat träna löpning ca 3 gånger i veckan sedan 1 månad tillbaka och springer oftast ca 5 km per gång. Jag äter LCHF men inte strikt. Kan "fuska" med något fikabröd eller någon grov macka ibland.
En av tränarkompisarna påstår att jag inte kommer att gå ner i vikt om jag äter denna kost och tränar som jag gör för då kommer kroppen att bränna kolisarna i fettet och inte fettet självt. Han anser inte att man ska ät fettsnålt men vill att jag ska lägga till nån skopa ris och pasta och några potatisar i veckan. Kan det stämma att jag måste lägga till detta för att gå ner i vikt? Vill först och främst gå ner ca 10 kg och sedan får jag se om det kan bli mellan 5-10 kg till.

Vill inte börja äta kolhydrater bara för att jag löper eller tränar annan träning så som motionsboxning och pingis under vinterhalvåret.

Anmäl
2008-08-13 20:05 #1 av: Pasi

Du kan lugnt springa vidare och äta LCHF, då det inte finns några kollisar i fettet (be din tränarkompis att plocka fram nån referens som stödjer påståendet).Glad

Anmäl
2008-08-13 22:12 #2 av: Immer

En annan fundering jag har är om man måste ha pulsen under någon speciel nivå för att det ska bli "fettfrbränning". Eller bränner kroppen fett även om man har hög puls under ett träningspass?

Anmäl
2008-08-13 22:26 #3 av: aliela

Det är just det som är så bra med att dra ner på kolhydraterna i kosten för då förbränner du fett från första stund eftersom det är det enda bränsle kroppen har tillgång till. En person som äter kolhydrater kommer först att förbränna dessa (fett förbränns parallellt med kolhydraterna, så det går ju åt även i detta fallet men inte lika mycket).

Tänk dock på att det tar ett tag innan kroppen riktigt lär sig att använda fett som bränsle så har du nyligen lagt om kosten så kan det kännas lite trögt att träna ett tag...men ge inte upp - efter ett tag blir du uthålligare än nånsin!!!

Ang. högintensiv träning (hög puls) så brukar man säga att det är kolhydraterna som bränns och inte fettet i första hand pga att kroppen inte hinner med att frigöra fettsyror. Men så är inte fallet om kroppen bara har fett att använda - som när man inte äter kolisar...

Så för att sammanfatta det - äter du inga kolhydrater bränner du fett från första stund oavsett puls...men sen är det klart - ju hårdare kroppen får arbeta desto mer energi (fett) kommer den att göra av med och ökar också på efterförbränningen. Kroppen måste ju "lappa" ihop sig efter träningen och då går det åt en massa energi (höjd ämnesomsättning).

Kör hårt och skit i gamla träningsklyschor!!Skrattande

Anmäl
2008-08-13 22:47 #4 av: Sagajo

Betyder det, att om man går på fettdrift, så är motion väldigt effektivt om man vill förlora lite vikt?

Anmäl
2008-08-13 22:54 #5 av: eldslandet

Vill du förbränna kroppsfett?

Då är styrketräning att föredra framför löpning. Löpning är jätte bra för pumpen och konditionen men det är inte mycket kroppsfett du bränner under 5 km, tyvärr. Styrketräning däremot är mycket mer effektiv för det ändamålet.

Om du skulle träna styrketräning 2, helst 3 ggr i veckan och sedan köra 2 pass 5 km i veckan, dååå kommer det att hända grejer, garanterat.

Om du ska löpa 5 km och/eller träna styrketräning under motsvarande tid då är det bästa skippa kolhydraterna helt. Det vinner du på. Så går du in i ketos och blir en fettförbrännare på heltid.

Kör så det ryker !

Anmäl
2008-08-13 22:56 #6 av: Immer

Tack för svaren!Skrattande
Hur gör jag efter ett träningspass, ibland är jag hungrig men oftast inte. Bör jag äta något oavsett hunger eller inte och i så fall vad?

Jag brukar tycka att det är gott med te efter ett träningspass och har då cocosa i och ibland även grädde. Är det rätt eller fel? Bör jag även äta något annat?

Träningskompisen tycker att jag ska åka på ICA och köpa Euroshopers energidryck och hälla i mig men det blåvägrar jag. Skrikandes

Jag har gjort snabba framsteg i löpningen och han är lite imponerad över hur fort det gått från att inte orka springa ens 1 km till att springa 5 km och dessutom börjat kapa tider.

Nu är inte tider det viktigaste för mig utan det är att jag känner att jag fixar löpningen och förlorar jag dessutom vikt på det så blir jag glad.

Anmäl
2008-08-13 23:03 #7 av: Immer

#5. Ja visst vill jag bränna kroppsfett också, men i första hand vill jag känna att kroppen mår bra av kost och träning.

När det gäller styrketräning är jag ingen som gillar att "sitta vid maskiner" och träna.
Tränar motionsboxning under höst och vinter och det drar ju igång nu till månadsskiftet så då blir det lite mer styrka och smidighet. förhoppningsvis har jag fått upp min kondis med löpningen så jag orkar med boxningspassen på ett annat sätt.

Anmäl
2008-08-13 23:14 #8 av: eldslandet

Styrketräning kan innebära armhävningar, knäböj, situps, etc.

Musklerna får lyfta "resten" av kroppen, Finns det en del fett då räcker det med egna kroppsvikten till att börja med.

Om man kombinerar 5 km löpning intervall så här: löpning, armhävningar, löpning, knäböj, löpning (sprint), situps, osv. Då tränar man styrketräning och kondition.

Anmäl
2008-08-13 23:19 #9 av: aliela

Motion är alltid viktigt men mer ur en "total hälsoaspekt" än nödvändighet för en som utesluter kolhydrater och ökar fettet i kosten. Fett har kroppen alltid användning för och det skall mycket till innan det lagras...det behövs ju som "virke" till hormoner, hjärnan, musklerna och för att skydda våra celler osv...

För en kolhydratare är det dock ännu mer nödvändigt att motionera för att förbränna dessa som annars så lätt lagras som kroppsfett. Mängden kolhydrater man kan äta utan att dessa omvandlas till fett är så liten och det är därfår så många i dagsläget är överviktiga. Livmedelsverkets råd att 50-60% av energin skall komma från kolhydrater är på tok för mycket för de flesta människor...

Kolhydraternas enda uppgift är ju att användas som bränsle och är man väldigt inaktiv så behöver man inte så mycket....

Anmäl
2008-08-13 23:57 #10 av: Sagajo

Uh, jag är ganska emot styrketräning men jag tränar mycket aikido och yoga och går ganska mycket. Är inte så förtjust i att springa men jag tyckte det lät kul med fettförbränningen direkt.Skrattande

Anmäl
2008-08-14 10:29 #11 av: Immer

Får många bra svar och det känns bra, tack alla! Skrattande

Men hur äter jag på bästa sätt innan och efter ett träningspass om jag vill få ut så mycket som möjligt av fettförbränningen?

Anmäl
2008-08-14 10:57 #12 av: Aniara4

FYll gärna på med protein efter passet för att ge musklerna material till återhämtningen. Man behöver inte köpa dyra proteinpulver, ett kokt ägg eller två eller en kall köttbit funkar lika bra.

Anmäl
2008-08-14 12:10 #13 av: kaifas

Intressant tråd!! Jag tänkte börja träna lite mer nu i september så jag läser med intresse!! Tänkte köra spinning. Körde kanske 10 pass precis innan jag började med detta i april och tycker det är superkul. Det skall bli intressant att se om jag orkar mer när jag nu under ett halvår ställt om kroppen på fettdrift Glad.

#12 Proteinpulver är inte speciellt dyrt om man jämför. Tar man den mängd pulver som motsvarar proteinet i ett ägg så hamnar du på ca 1.90 kr för denna mängd .... är inte det ungefär vad ett ägg kostar?? Kostar köttet mer än 50 kr kilot så blir det faktiskt billigare med proteinpulver. Om man bara är ute efter att fylla på proteinet alltså ...

Anmäl
2008-08-14 13:23 #14 av: dufva

När man tränar på LCHF-kost Förbränns kroppsfettet som sagt väldigt effektivt.

Speciellt efter att man gått igenom de inledande omställningarna och återfått sin styrka.

Eftersom man bygger muskler kan det "skenbart" verka som man inte går ner i vikt, men proportionerna mellan fett och muskler förändras kontinuerligt till det bättre hela tiden.

Detta syns genom minskat midjemått, bättre hållning och efter hand mer definierade muskler.

Om man kaloribantar och tränar hårt tappar man mycket muskelmassa vilket förstås också visar resultat på vågen, men bara försämrar kroppens status och möjlighet till en hållbar fettreducering..

Anmäl
2008-08-14 14:30 #15 av: Will

Ett bra tips; koppla på tyngder på benen.

Jag har sedan två veckor tillbaka fäst två enkilos-tyngder vid vardera ben som jag släpar runt på dagarna i enda. Jag promenerar en del och tycker redan att benen stärkts litegrann. En lat form av motion kan man säga. =)

Anmäl
2008-08-14 15:19 #16 av: miffo

#15 bra tips

Anmäl
2008-08-14 18:37 #17 av: LIPO

Immer, det blev ju en jättebra tråd

Anmäl
2008-08-14 22:42 #18 av: aliela

Efter träning behöver du också fylla på med fett i vanlig ordning. Nya rön visar att muskler består av fett i mycket högre grad än vad man tidigare trott...

Det är därför vi "bygger" muskler när vi ökar fettet i kosten (lchf) utan att faktiskt träna... bra vaGlad

Så med andra ord - du äter den mat du brukar och var noga med att fylla på så fort som möjligt efter träningen så återhämtningen kan börja på en gång. Träning är ju nedbrytande för kroppen i den stund den utförs (muskelnedbrytande) och det pågår fram till vi tillför byggnadsmaterialet (mat) för att kroppen skall lappa ihop sig igen och göra sig starkare till nästa gång den utsätts för träning....lång mening....Skrattande

Träning formar kroppen och får oss att hålla oss friskare så fortsätt med det av den anledningen och inte bara för viktminskning...

Lycka till!!!

Anmäl
2008-08-15 00:43 #19 av: Pasi

#18 Inte riktigt sant att muskeltillväxten beror på det. Det beror på en gynnsammare hormonbalans ( en mer anabol hormonbalans) vilket i praktiken innebär lägre kortisol och högre GH....men även andra hormoner kan vara inblandade.
Efter träningen har man alltid en mer eller mindre utpräglat katabol hormonbalans som oftast håller i sig mellan 12 och 72 timmar....men som efter ett maratonlopp troligen kan hålla i sig i 1-2 veckor (om det nu är någon som undrat varför maratonlöpare inte är "biffiga" utan normalt muskellösa, gråa och ser lite slitna ut).Flört

Anmäl
2008-08-15 00:46 #20 av: Sagajo

GH?

Anmäl
2008-08-15 01:11 #21 av: Zepp

GH = Tillväxthormon

Anmäl
2008-08-16 23:37 #22 av: aliela

# Inte beror på vad?

Det var en kraftigt förenklad version - jag menar inte att fettet springer från tallriken via magen och ut i musklerna - jag pratar naturligtvis om effekterna det ger...

Är det något jag missförstått? Berätta gärna Skrattande

Anmäl
2008-08-17 04:24 #23 av: Pasi

#22 Du skrev -Nya rön visar att muskler består av fett i mycket högre grad än vad man tidigare trott...

Det är därför vi "bygger" muskler när vi ökar fettet i kosten (lchf) utan att faktiskt träna...

Det jag syftade på är att den faktiska muskelbyggande inte kommer av att musklerna el, dess celler består delvis av fett (även om cellmembranen fakiskt gör det) utan effekten kommer av samma orsak som den gör av "överätande", pga att man får en anabolt hormonsvar, helt enkelt.

Anmäl
2008-08-24 19:43 #24 av: Immer

Återkommer här nu med en fundering från min tränarkompis efter att han fått veta att är man fettdriven så bränner man fett oavsett hög puls eller inte. Hans fundering är:

Förstår då inte varför de säger;

om man tränar på för hög puls, bränner man muskelproteiner i andra hand efter kolisar... och inte fett...

Jag har för dålig kunskap för att svara på det  Skäms

Anmäl
2008-08-24 19:49 #25 av: Caena

blir också nyfiken på #24s fråga
.. 
men kan det ha med att iom att kroppen är van att använda fettet som drivkraft istället för kolhyraterna så fortsätter den helt enkelt med det istället för att ta muskelproteiner?
eeeh, jag har verkligen ingen aning..
men kan det vara så, ni som vet?

Anmäl
2008-08-24 21:42 #26 av: Pasi

#24 Man bränner aldrig muskelprotein vid hård fysisk ansträngning eftersom det är ett mycket ineffektivt bränsle.
Man bränner en kombination av glukos och fett...den fettdrivna får (eller har redan) mer mitokondrier i cellerna och kan därför bränna fett effektivare, och använder därför mindre % kolhydrater.
Dessutom får den fettdrivna, speciellt om man tränar, ett större lager av intramuskulära triglycerider....en ganska lättåtkomlig och snabb energikälla.

Det han säkert hört är att när sockerlagrena tar slut så höjs kortisolet för att tillgodose hjärnans behov av glukos. Dock har man normalt gått in i väggen och nån kraft finns inte kvar för intensiv träning.
Kortisolet bryter ner musklerna och annan vävnad och gör om det till glukos, samt ökar på insulinresistensen så att detta glukos inte kommer musklerna till godo, utan hjärnan som är den riktiga mottagaren.
Den fettdrivna förbrukar mindre av sina glykogen-/sockerlager och går därför inte in i väggen så lätt.Cool

Anmäl
2008-08-25 10:19 #27 av: aliela

Pasi - "Dessutom får den fettdrivna, speciellt om man tränar, ett större lager av intramuskulära triglycerider" - menar vi inte samma sak då ang. "fett" i musklerna? (om vi inte krånglar till det med vilken form "fettet/triglyceriden"  är i muskeln utan bara konstaterar att det är en "komponent" som ingår i fettkedjan...?

Ang- nytt rön om fett i musklerna - är det någon som vet var den studien finns? Tror det var expressen som skrev artikeln för ett litet tag sedan...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.