Annons:
Etikettövrigt
Läst 10879 ggr
Katti
9/29/08, 5:44 PM

Vad är gräddsmältost?

Jag har köpt en burk, men vet inte vad jag ska ha den till! Tillverkad av Arla i Danmark, innehåller pastöriserad komjölk, smältsalt E339, salt och syrakultur. Ingen tillsts av löpe. Fetthalt 30%. Är det mjukost helt enkelt? Har inte öppnat den ännu för jag vill ha en plan för vad den ska användas till innan jag gör det Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
MimLan
9/29/08, 5:47 PM
#1

Smältost=mjukost.

mikaelj
9/29/08, 6:00 PM
#2

Den är helt fantastisk!  Så här gör du…

en fantastisk äggröra

Knäck fyra ägg i en skål, skopa upp en rejäl mängd Puck med en matsked och vispa ihop.  Värm upp lite smör i en panna, häll över äggoströran och blanda runt tills du får rätt (vad du nu föredrar) konsistens.  Salta. Mmmm..

pizzabottenfyllningen

Blanda ungefär 1 dl Puck med 1-2 tsk sambal oelek (chilipasta), värm upp i mikrovågsugn eller i kastrull tills det blir ljummet och lösare konsistens. Smakar precis som pizzabottnars tomatochostfyllning!

De sålde åtminstone förra veckan på Netto för 29 kr/styck. Har tolv-tretton burkar hemma. :)

Arla har inte svarat på kolhydratinnehållet förresten, vad tror ni att det kan vara?

Katti
9/29/08, 6:03 PM
#3

Åh, tack mikaelj, snabbmat Glad. Min burk kommer också från Netto!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

mikaelj
9/29/08, 6:03 PM
#4

Burk? Jag trodde inte Puck existerade i singular. :-)

MimLan
9/29/08, 6:07 PM
#5

#2 Fineli ger en indikation på runt 2 gram.

mikaelj
9/29/08, 6:15 PM
#6

3-4g snarare, för "unripened cheese spread" 30g fat / 30g fat low-lactose

Cheeses

Annons:
MimLan
9/29/08, 6:20 PM
#7

Jag kollade på den här. Smältost, 31 gram fett.

Karin20
9/29/08, 6:21 PM
#8

Låter jättegott

E´re den här

//Karin

mikaelj
9/29/08, 6:23 PM
#9

#7,

Låter rimligt.

#8,

Nej. Puck är mjukost. Mjukost är svårskivad.

MimLan
9/29/08, 6:23 PM
#10

Och alldeles nyss fick jag svar från Arla, det är 1 gram kh, 10 gram protein och 31 gram fett.

mikaelj
9/29/08, 6:24 PM
#11

#10

Grejt!  Nedrans Arla att inte svara mig.  Då är det bra mycket mindre protein än vad jag trodde (antog samma mängd som i vanlig ost). Bra att veta!

Karin20
10/1/08, 9:57 PM
#12

Vill ha! men Netto finns inte norröver, så jag har letat på andra ställen, men har inte hittat denna ost. Inte på Willys, inte på ICA eller Coop

//Karin

MimLan
10/1/08, 10:02 PM
#13

#12 Svenneaffärer är nya när det gäller den här osten, den finns däremot frekvent i invandrarbutiker.

Annons:
mikaelj
10/9/08, 12:14 AM
#14

MimLan,

Har du exempel på någon sådan affär? (gärna i Göteborg) Mitt förråd börjar sina, och Netto säljer dem inte längre.

Bamze77
10/9/08, 2:20 AM
#15

Coop Extra har "invandrar mat" nu, iaf på den jag handlar. (Ludvika) Där finns Puck i glasburk!

copia
10/9/08, 8:07 AM
#16

Coop i Skövde säljer Puck! Har bara hitat den i min "invandrarbutik" tidigare. Underbar.. Där finns oxå en grädde, i plåtburk, som är som cremefraiche i konstistens, men sötgrädde i smak, sagolikt gott….

mikaelj
10/9/08, 8:59 AM
#17

Utmärkt, tack! Jag såg ingen Puck sist på "internationell mat"-avdelningen på Coop, fast jag letade åas inte ordentligt.  Då finns chansen där åtminstone.

MimLan
10/9/08, 9:02 AM
#18

#14 Nope, är Stockholmsbaserad. Har visserligen bott i Gbg några år, men det är lite mycket begärt att jag skall ha koll på små lokala invandrarbutiker. :-)

mikaelj
10/9/08, 9:10 AM
#19

Tsk tsk…

MimLan
10/9/08, 9:13 AM
#20

#19 Nå, du kan utöva lite konsumentmakt på Coop iaf, för här i Sthlm har jag själv köpt den på Daglivs som hör till KF, så den finns lättillgängligt i deras sortiment, som andra också nämnt ovan. Bara att be dem ta hem den. Kanske påpeka att du vill ha stor burk, har för det mesta bara sett mellanburken.

Annons:
ernie
10/9/08, 10:13 AM
#21

mikaelj, jag vet inte var i Göteborg du är men det finns en affär på sjuans ändhållplats i Bergsjön, där säljer dom puck. Gjorde sist jag var där (i våras) åtminstone, tror inte dom slutat med det.
Älskar puck , är uppvuxen med det på bordet!

mikaelj
10/9/08, 10:30 AM
#22

Ernie,

Yay!

lenaj
10/9/08, 11:38 AM
#23

I Uppsala finns den i allafall i kvarterets lilla affär i Gränby, tror att det finns tre olika storlekar på burken.

Jag använder den till omeletten, super gott!

godivaex
12/14/08, 11:37 PM
#24

Jag köpte Puck på Willys idag och vilken god liten grej! Salt och fett och gott! ungefär samma konsistens som mascarpone men mascarpone tycker jag är oätligt. Rekommenderas! Ska testa mikaelj´s äggröra t. frukost imorgon. God natt!

evasch
12/17/08, 10:28 PM
#25

Köpte puck idag på Coop Forum i Vällingby Sthlm. OOOOOOtroligt GOTT

jobi55
12/17/08, 11:00 PM
#26

Ica Maxi hade en i stor burk en gång men tyvärr nu tar deinte hem em  men som sagt i oshyllan på coop forum finns de små burkarna

[Pennylane1]
12/17/08, 11:04 PM
#27

Puck finns på vårt Coop Extra här på Hammarö, första burken jag köpte möglade, den kändes lite opålitlig så jag använde den inte innan den var dålig, sen upptäckte jag att jag hade en burk till i kylen som börjat mögla, minns inte att jag köpt två!Vet inte varför jag har sån motvilja mot den…

Annons:
mikaelj
12/17/08, 11:14 PM
#28

Pennylane1,

Du får börja göra äggröra på den, såklart.

[Pennylane1]
12/17/08, 11:25 PM
#29

ja, jag ska ta och skärpa mig! Pizzafyllningen lät ju ok också!

jobi55
12/17/08, 11:45 PM
#30

när jag steker omelett så brukar jag klicka i lite puck innan jag viker ihop den o den blir jättegod….

eller sm sås en klick puck pyttelite vispgrädde o så de kryddor man  vill ha jag brukar mala i en blandning av olika pepparsorter

keja01
12/18/08, 5:18 AM
#31

Smältost tillverkas genom att smälta ner vanlig hårdost och blanda med mjölk till en lösare konsistens. Mejeriet smälter med fördel ned misslyckade hårdostar med utseendefel så att även dom ostarna kommer till nytta.

mikaelj
12/18/08, 7:55 AM
#32

Jag trodde det bara var hårdost + smältsalt, inte att de tillsatte mjölk också. Just Puck har nämilgen bara 1g kolhydrater/100g.

nyborjare08
12/18/08, 9:14 AM
#33

Jag sökte på Puck på Arlas hemsida och fick bara träffar på Pucko (=chokladmjölken)! Förvånad Skrikandes Vem tillverkar Puck egentligen??

 

 

mikaelj
12/18/08, 9:40 AM
#34

Arla, för arabmarknaden.

Annons:
nyborjare08
12/18/08, 9:47 AM
#35

Ok tack! Men då borde jag väl få träff på den på Arlas hemsida tycker jag…

Ska hålla utkik efter den på ICA.

 

 

evasch
12/18/08, 10:23 AM
#36

Just nu så springer min 1 åring fram och tillbaka för att lyckas äta puck direkt ur burken med sked :)

[Karro]
12/18/08, 2:15 PM
#37

Ser ut som jag har missat en tråd som går i Arlaandan Glad

Jo Puck Smältost är en mjukost från Arla som tillverkas i Danmark…

Därför så finns den inte på svenska arla.se

däremot finns den på danska hemsidan och som sagt den är tillverkad för marknaden i mellanöstern

godivaex
12/18/08, 4:58 PM
#38

Har gjort MikaelJs äggröra m. Puck två gånger den här veckan och den är helt outstanding! Smakar fantastiskt!

[Pennylane1]
12/18/08, 4:59 PM
#39

fick slänga även den andra Puck-burken, eller … jag gav hunden, hon trodde hon kommit till himlen, Den hade en vidrig bismak. Undrar om jag törs köpa en tredje burk Obestämd

mikaelj
12/18/08, 5:03 PM
#40

Jag har råkat ut för en dålig serie med för mycket smältsalt i, då blir den mycket lösare med en lite otrevlig bismak.

Annars hinner den garanterat inte mögla här hemma, förbrukar den på max en vecka.

evasch
12/18/08, 5:06 PM
#41

#39 Köp en till och så smakar du på den påen gång, lovar att du inte kommer kunna sluta :)

Sedan undrar jag om alla har den lilla fina glasburken med puck, eller finns det större förpackningar

Annons:
[Pennylane1]
12/18/08, 5:12 PM
#42

de jag köpt är på 500 gram

mikaelj
12/18/08, 5:13 PM
#43

Jag har bara 500g-burkarna.

10-12 kg…

Aniara4
12/18/08, 5:15 PM
#44

Jag såg Puck i min lilla kvartersbutik här (söder om Söder), men jag köpte ingen eftersom jag hatar ost. Tyst Men om någon annan som bor i närheten är intresserad kan jag berätta var i ett pm.

[Pennylane1]
12/18/08, 5:36 PM
#45

fast ost smakar det ju inte. Hatar du Philadelphiaost? det är väl rätt liknande.

mikaelj
12/18/08, 5:39 PM
#46

Ja, det är mest fett. 30g fett, 10g protein, 1g kolhydrater. Ganska likt färskost ("philadelphia").

Aniara4
12/18/08, 5:59 PM
#47

Jag har vad som närmast kan beskrivas som en ostfobi. Jag vägrar t.o.m. äta cheesecake eftersom det HETER ost. En klar nackdel när man äter LCHF!

[Pennylane1]
12/18/08, 6:05 PM
#48

men va tur att den heter puck! Du kan ju inteala dig att det är … tja… glass  Skrattande

Annons:
Godsagare
3/6/10, 2:02 PM
#49

Gammal tråd men eftersom jag köpte min första Puck nu i veckan så varjag tvungen att kolla här efter tips.

Jag köpte min glasburk på Kistagrossen, 240 gr, 19.90:-

Jag ska göra en omelett eller äggröra idag för att testa.

MimLan
6/15/13, 7:49 AM
#50

Den här osten behöver få lite mer reklam tycker jag. Har inte ätit den på länge, men nyligen dök den upp i min lokala Hemköp-affär.

Den är ju bra i sin komposition, men den är verkligen trevlig när man är sjuk, eller för den delen har en baksmälla utan like (ingen mat, vätskebrist och värme). Det är fett, proteiner och salt. Och så stör den inte med att kräva att man tuggar.

Stephanie
6/15/13, 5:39 PM
#51

Var i butiken finns dom? Bland mejeri eller?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Fiana
6/15/13, 5:55 PM
#52

#50 Nej ska den inte - tyvärr behöver det snarast spridas att den inte längre är något bra alls.

Det är numera sedan några år skummjölk och ospecifierad vegetabilisk olja.

Alltså minst lika illa som margarin. (händer någon gång ibland att jag äter den för den är god ändå, men nyttigt? inte någonstans)

Alltså: köp INTE! 

Den har numera en annan sammansättning så det ovan gäller INTE längre

Stephanie
6/15/13, 6:31 PM
#53

#52 Whyyyyyyy!? Det lät ju jättegott! 😭

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

MimLan
6/15/13, 7:08 PM
#54

#52 Har den någonsin varit bra i ingredienserna?

Seriöst, jag har förutsatt att det är just vegetabiliskt och så billigt som möjligt, det är ju normalt i vilka processade produkter som helst? Det är väl ingen här, eller de själva för den delen, som utgett det för at vara en kvalitetsprodukt?

#53 Beroende på hur man äter så kan man behva beakta balansen omega 3-omega 6. Vegetabiliska oljor som är populära att marknadsföra som t.ex. solrosolja, sojaolja, etc, är inte bra ur det avseendet. Jag som inte behöver bekymra mig om det gör just inte det för ett undantag i min kost.

Den behöver stå i någon kyl, men jag har väl hittat den lite överallt om jag skall vara ärlig.

nyborjare08
6/15/13, 8:32 PM
#55

Jag har inte sett den i de affärer jag handlar mest i. Däremot har jag hittat den i mindre affärer med mat från t ex mellanöstern. Använde den ett tag i äggröran till frukosten. Jättegod!

 

 

Annons:
Katti
6/15/13, 9:49 PM
#56

Den oöppnade förpackningen behöver inte stå i kylen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Fiana
6/26/13, 2:38 AM
#57

#54 När den här tråden skrevs var den ju det som nämns i #0.

Numera är den ungefär lika lchf som margarin. Så får man ju välja skälv, ser man bara till fetthalten är ju även margarin bra.

Minns inte vad den tråden hette, det var någon/några so kontaktade arla om denna ändringen av innehållet. Var någon skift med vem/var som tillverkade den. 

Ett av de där produktnamnen man undrar hur det är tillåtet att kalla så. Med tanke på att margarinost inte får kallas "ost" - hur får en på samma sätt produkt som det här kallas "grädd"?

God? ja, nyttig? nä inte särskilt

yvonnel
6/26/13, 3:21 AM
#58

Jag har faktiskt lyckats glömma vad den hette, mjukosten som jag bara älskade när jag var barn. Den kom I en sorts rörtub som trycktes upp från botten och så fanns det en tråd fastsatt I kanten för att skära skivor.

Vi barn älskade den osten, men den var nog ganska dyr för vi fick den så sällan. Mjukostar har jag för övrigt aldrig varit särskilt förtjust I - dessbättre - är ju inte så himla bra ingredienser och jag är väldigt tveksam till smältsalter, hur bra kan det vara att slita på magslemhinnan med sånt?

Annakut
6/26/13, 8:41 AM
#59

yvonnel, det måste va raketost du menar 😃

http://wctc.se/raketost-historien-om-en-internationell-morklaggning/

Trule
6/26/13, 5:04 PM
#60

Tack för denna tråd. Och tack Mikael för förklaring och tips! 🙂

Jag har också gått runt och undrat vad det där Puck är för någonting och därför aldrig kommit mig för att köpa detta obekanta.

Men nu är jag frälst! Med Sambal Oelek blir det sådär gott som Mikael beskriver.

[Petronella Pip]
6/26/13, 5:35 PM
#61

Undrar dock vad MikaelJ skulle säga om osten idag efter att de ändrat på receptet, men han har inte varit här på 2,5 år tyvärr  🤔

[Petronella Pip]
6/26/13, 6:07 PM
#62

Mimlan varför har du förutsett att den varit vegetabilisk innan, då det ju stod på den att den bestod av komjölk, smältsalt, salt och syrakultur, enl #0?

Annons:
yvonnel
6/26/13, 9:48 PM
#63

#59 Annacut

Tack kära du, det blev en upplevelse att läsa den länken. Kul att fler än jag har positiva minnen av barndomens smakupplevelser. Jag tror att den fanns ganska tidigt på 50-talet, helt säker på att jag smakade den innan jag fyllde 10 år (1953).

Däremot är jag inte säker på när den slutade finnas men jag tror att jag köpte den någon gång I mitten - slutet av 70-talet.

[Petronella Pip]
6/26/13, 9:55 PM
#64

ang # 61 jag menade förutsatt inte förutsett som jag nu ser att jag skrev….

… och dessutom såg jag inte att Fiana redan skrivit ungefär detsamma🤐

Annakut
6/27/13, 2:10 PM
#65

yvonnel, jo den fanns i slutet av 70…..minns att den var himla god, men att snöret blev lite äckligt när man nått över hälften av osten….

Många goa skämt om det……..kan jag lova

Kokosbollen
6/28/13, 12:46 PM
#66

Nu känner jag mig lite dum, men jag hittade en burk Puck på 240 g igår och tänkte idag smaka på den. Men jag får inte upp locket! Det är som ett plåtlock, men man ska väl inte använda en konservöppnare..? Min sambo har också försökt få av det men lyckades inte och han är inte direkt svag… Kanske har blivit något fel på just min burk? 😃

Kokosbollen
6/28/13, 12:54 PM
#67

Typiskt, fick upp locket precis efter att jag skrivit här… 😛

Gilbert
6/28/17, 7:22 PM
#68

Tack för all tips var man köpa produkten.

I Puck med mindre fet, det finns bara kok produkt i. I Puck "normal" finns vegetariskt fet utöver ko fet då fetet är palm olja. Finns information på Arla.

Sindri
6/29/17, 8:48 AM
#69

Palmolja av alla råvaror!!!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: