Annons:
Etiketthälsa
Läst 17551 ggr
Morfen
2008-11-09 13:16

Magsår.. Vad ska jag äta?

Jag har lämnat prov för eventuellt magsår (troligtvis orsakat av stress och antiinflammatorisk medicin).. om det inte är det så kan det vara matstrupsbråck.. men det första verkar mer troligt. Jag har levt på LCHF sedan januari och har läst om att denna livsstil ska vara så bra för magen men nu, när jag varit sjuk i ca tre veckor så har jag endast lyckats få ner ett par matskedar äggröra, näringsdrycker (25g kolhydrat var det på 2½dl!!!! chockande), soppor utan bitar och knäckebröd. Igår  blev det tre fiskbullar och lite potatismos.

Jag känner att magen inte är van vid brödet och kolhydraterna längre och magen blir som en ballong på kvällen, eller har jag lyckats bli laktosintollerant också??

Jag behöver desperat tips på vad jag ska äta som är snällt för magen men också som inte har för mkt bitar för det gör ont i matstrupen då..

Annons:
sarag
2008-11-09 13:41
#1

Blåbärssoppa, blåbärskräm och frusna, ja tinade blåbär utan socker. Ät ihop med grädde eller creme fraiche så du får fett och blir mätt. Blåbär är fantastiskt för läkning i mage o tarm.

Jag hade inte magsår men IBS mage och när jag först började med LCHF fungerade det inte så bra. Blev fortsatt enormt uppblåst med smärtor.

Jag körde då en kur 14 dagar med bara blåbär och mjölkfett. Mage o tarm läkte så pass att jag sen kunde börja med LCHF. Fisk, kokat kött mm.

Hoppas du blir bättre!

Anders-S
2008-11-09 13:48
#2

Jag skulle nog avstå helt från kolhydraterna, dvs. näringsdryck, bröd, knäckebröd och potatismos.  Du behöver bättre energi:

Koka egen buljong istället för söta näringsdrycker.  OBS inga buljongtärningar med jästextrakt och smakförstärkare!

Variera mellan oxbuljong, fiskbuljong och kycklingbuljong eller t.ex. spenatsoppa (buljong + smör + spenat).

Den omskrivna kycklinglevermoussen kanske skulle fungera också eller köttfärssås (köttfärs med tomatpuré).  Fiskpudding (ägg, grädde, fiskfilé) och smält smör. Köttgrotta gjord i ugnen (ägg, grädde och köttfärs).

Prova ekologisk gräddyoghurt 10%, blanda med extra vispgrädde eller gräddfil samt kokosflingor eller mandelspån.  Smaksätt ev. med kakao eller hallon.

Glöm inte dricka vatten, mycket vatten!  Promenader! Även inomhus hemma.

Morfen
2008-11-09 13:52
#3

Åh vad bra, ska genast skicka iväg mannen att köpa blåbär. :)

Morfen
2008-11-09 13:55
#4

Anders: Fiskpudding är nog väldigt bra och enkelt att göra också.. Det får inte ta tid för jag mår så uselt att jag inte orkar stå i köket mer än tio minuter i taget. Tusen tack för tipsen!

greensis
2008-11-09 13:59
#5

Äggmjölk, kanske? Antingen som det är eller smaksatt med vaniljextrakt, kardemumma, kanel, lite ingefära (blir pepparkakssmak) eller kakao.

Energirikt, LCHF, lättsvalt.

CF istället för yoghurt - det är fetare.

Mascarpone utrört med keso, (eller vispgrädde om klumparna i keso blir för stora) Med kanel till smakar det risgrynsgröt

Fabricati diem, pvnc!

kaisakavat
2008-11-09 14:07
#6

Har inga bra råd, men vill säga att jag tycker synd om dig, stackare.

Hoppas att du snart mår bättre!

Annons:
Thyra4
2008-11-09 14:37
#7

Stackars Dej, men hur var det när Du började med LCHF? Har det gått bra fram till för tre veckor sedan. Är nyfiken för att min mage har börjat krångla nu efter 2 mån. Ont, uppkörd, illamående, diarré mm. Jag skall nog också prova på blåbär. Har ju fullt i frysen.

Hoppas Du får hjälp så fort det bara går.

Morfen
2008-11-09 14:55
#8

Thyra4, jag började med lchf för att jag läst om de positiva hälsovinsterna och att det är oslagbart för viktnedgång.

Efter att läkaren skrivit ut medcin för viktnedgång med massor av hemska biverkningar så bestämde jag mig för att klara det på egen hand.

För mig tog ca sex månader innan magen blev helt balanserad på lchf-kost. Med det menar jag ömsom diarré och förstoppning. När jag var förstoppad så strödde jag lin- och solrosfrön på yoghurt som höll magen i form och drack förstås extra vatten.

Jag hoppas att du får ordning på magen du också! :)

sarag
2008-11-09 16:07
#9

Nu har ju blåbärskräm och blåbärssoppa en del kolhydrater. Men för mig var det viktigt att få mage/tarm på rätt köl först innan jag började med LCHF på nytt.

Morfen
2008-11-09 20:54
#10

Sara, jag har precis provat lite blåbärskräm och jag kan säga att den innehåller 16g kolhydrater… till skillnad då från Modifast näringsdryck som innehåller 25g så.. det känns ändå helt ok. Men jag har ätit lite ost, en liten bit köttfärslimpa och sås också idag. Tror att det är bra att komma igång på fast föda ändå. Håll nu tummarna för att detta läker ut och att jag kan börja leva lchf på riktigt igen. :)

Airam1
2008-11-09 21:17
#11

Man får inte magsår av stress men det kan man definitivt få av antiinflammatorisk medicin. Och man blir orolig och stressad av att inte våga äta. Prova dig fram. Och tugga riktigt ordentligt. Någon sa nån gång att magen skulle trivas allra bäst om vi tuggade 32ggr på varje tugga. Då blir maginnehållet riktigt finmalet och lättpasserat ;-)

Morfen
2008-11-10 13:10
#12

Nej du har alldeles rätt att stress inte orskar magsår, men jag skulle vilja påstå att det inte gör saken bättre med mycket stress runtomkring.

sarag
2008-11-10 13:45
#13

Så bra Morfen! (#10).

"Färska" blåbär har ännu mindre kolisar. En skål såna blåbär med en stoooor klick vispad grädde eller creme fraische är nog bra mat i ditt läge.

Annons:
Upp till toppen
Annons: