Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4108 ggr
Orange
11/9/08, 7:05 PM

Ketosstickor och -andedräkt

Jag läste någonstans att efter några månader på LCHF så slutar ketosstickorna att ge "utslag" eftersom kroppen vänjer sig, och ketonerna kommer inte ut i urinet på samma sätt.

På sistone har jag kört hårdare med en fakir, och för första gången har jag tydligt märkt av ketosandedräkt (tror jag i alla fall)

Mina ketosstickor har visat lila under nästan hela tiden, med med flera undantag (jag verkar "slungas ut" ganska lätt). På sistone inbillar jag mig att de trots andedräkten inte blir särskilt lila… kan det vara så att man är i ketos, men det inte syns på stickorna?

Annons:
ebet
11/9/08, 7:37 PM
#1

Om man inte äter mycket kolhydrate, då är man i ketos. Om det ger utslag på stickorna så innebär det att kroppen inte riktigt kanske lärt sig att tillverka lagom mängd ketoner, så överflödet pinkas ut. Så även utan utslag är man i ketos om man äter LCHF.

andreas0
11/9/08, 7:37 PM
#2

#0, Ja, äter man lågkolhdyrat så är man i ketos, vare sig det syns på stickorna eller inte. Stickorna visar bara om man producerar mer ketoner än kroppen använder, vilket man inte alls behöver göra för att vara i ketos.

Dom stickorna har man ingen större användning för som LCHFare egentligen, de enda som har nytta av dom stickorna egentligen är den målgruppen som stickorna tillverkas för: typ 1 diabetiker.

mikaelj
11/9/08, 8:09 PM
#3

Jag får ketosandedräkt när jag äter för mycket kolhydrater, eftersom kroppen då använder sig av dem istället för acetonet.

Ett inställningsproblem, helt enkelt. Veckor snarare än månader, för övrigt.

Orange
11/9/08, 8:19 PM
#4

jahaaa, jag trodde ketos bara var något man hamnade i om man åt extremt lite kolisar, typ fakir.

jag tycker stickorna är ganska roliga, hehe, men jag förstår nu att dom är onödiga :)

mikaelj
11/9/08, 8:35 PM
#5

Ketos betyder att kroppen tillverkar aceton för att kompensera mot en mindre mängd kolhydrater i kosten.

De behövs för typ 1-diabetiker eftersom ketosacidos, högt blodsocker och hög mängd aceton i blodet samtidigt, är livsfarligt. Det drabbas enbart dem, eftersom de inte kan reglera blodsockret via insulin.

Upp till toppen
Annons: