Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Fryser efter måltid!

2008-11-25 09:08 #0 av: Thea

Jag har fått ett litet "problem". Jag har sedan ett par tre veckor börjat frysa rejält efter intag av måltid. En stund efter att jag ätit börjar jag frysa. Jag blir iskall och alla hår på kroppen står rakt ut. Händerna känns som isbitar och det är rätt obehagligt. Ofta får jag ta på mig en tröja till, men det är inte alltid det hjälper.

Igår kväll efter middagen började jag frysa "som vanligt" numera. Inne har vi, pga hyresvärden, numera 24-25 grader (!!). Jag satt med dubbla strumpor, tights, t-shirt och vanligt collagetröja och frös så jag nästa skallrade tänder! Förvånad 

Varför är det så här? Jag tror inte att det är något farligt, men det är förbaskat obehagligt och jobbigt!!! Tidigare blev jag varm av att äta, men nu verkar kroppens termostat ha fått helfnatt....

H. Thea

Anmäl
2008-11-25 09:26 #1 av: flikkan77

Har också det problemet så jag har inget svar. Däremot kan jag tipsa om att ha mössa, det kan hjälpa mig lite. Eller om jag rör på mig, dammsuga eller så. Tycker också det är jobbigt.

Anmäl
2008-11-25 09:37 #2 av: Thea

Vad skönt att höra att jag inte är själv! Samtidigt som jag inte önskar någon att frysa så efter maten.

Kan det vara att vi äter FÖR näringstätt vilket gör att kroppen behöver all energi till att bryta ner maten att den inte har resurser över till att hålla temperaturen uppe?

H. Thea

Anmäl
2008-11-25 09:39 #3 av: dufva

Eftersom det är "Docbrist" för tillfället  provar jag svara

Rent generellt så betyder det att kroppen ställt ner sin förbränning när man fryser, vilket låter konstigt i ditt fall speciellt eftersom du dessutom säger att det dyker upp efter att du har ätit.

Människor med väldigt bra insulinkänslighet (eg bara barn i vårt samhälle) kan få kalla händer och fötter efter en sockertät måltid, men det går ju inte heller alls ihop med din situation..

Det enda jag kommer på just nu är väl att du provar att få upp förbränningen genom att äta större portioner och mer fett så får vi se om det kan ha med förbränningen eller matintaget att göra..

Anmäl
2008-11-25 09:55 #4 av: Thea

Ja, just det....Doc_ är ju "over there". Skrattande

Att öka matintaget och fettet är ju jättelockande när "dallret" ökar..... Foten i munnen Men jag förstår absolut vad du syftar på och jag håller med om teorin!

H. Thea

Anmäl
2008-11-25 10:12 #5 av: Braille

Min spontana reaktion är att tro att din kropp har en massa energi och vill röra på sig!

... men jag vet inte varför och har ingenting att backa upp det med, så ta det med en stor nypa kokosfett! :)

Anmäl
2008-11-25 10:17 #6 av: Thea

Braille: Intressant teori!!!

Då bör jag rimligtvis äta MINDRE för att bli varm = kroppen vill inte röra på sig lika mycket.

H. Thea

Anmäl
2008-11-25 10:49 #7 av: flikkan77

Roliga teorier det här. Glad

Äta mer och mindre och röra på sig... eller nått. Flört Nä, jag skojjar lite bara. Har busat med vovvarna i snön och är alldeles glad. Oskyldig

Funderade faktiskt en gång på att hålla i en termometer när jag äter och se hur mycket temperaturen i fingrarna går ner. Blir helt blå efter maten och kan få frossa och hacka tänder om det går riktigt långt. Nu när jag tänker efter så undrar jag om det inte blir värre ju längre det var från föregående mål mat.

Anmäl
2008-11-25 13:02 #8 av: Jennix

Jag tror, observera tror, att dels blir man frusen om man äter för lite mat rent generellt sett. Det är väl som svält, att kroppen får inte tillräckligt med energi för att värma kroppen...

Jag märker själv att jag fryser då jag äter för lite och blir varmare då jag äter mer...

Och kanske fryser man just efter måltiden, för att kroppen har nog med att smälta maten? Det händer mig också, men inte alltid.

Kanske är det också för att det dröjt för länge sen jag åt sist.

Såg precis en video med en kille som snackar om spinkiga tjejer på gymet som äter LowFatLOwCalorie dieter och fryser som bara den!

http://www.youtube.com/watch?v=ufMKbOaYWok

Den är på engelska men han pratar med rätt enkla termer...

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2008-11-25 13:16 #9 av: Uttelille

Men hur är det egentligen när man fryser då?

Förbrukar man mer energi, eller ställer kroppen in sig på sparlåga?

Jag märker iallafall att jag behöver äta mer om jag frusit.

Anmäl
2008-11-25 13:38 #10 av: Jennix

#9  Jag tror att kroppen försöker spara eftersom det är svält...

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2008-11-25 13:40 #11 av: dufva

Att vara "frusen" fast det är varmt betyder att kroppen sparar energi och inte slösar mer än den behöver, dvs den drar ner på "eldningen" i de yttre områdena.

När man huttrar för att omgivningen är kall försöker kroppen värma upp huden inifrån vilket markant ökar förbränningen Skrattande..

Anmäl
2008-11-25 13:43 #12 av: Jennix

#11  Vilket skulle betyda: fryser man trots att man inte borde göra det, och har massor av kläder på sig - då kommer frusenheten av nåt annat än kyla. Har jag rätt? Skrattande

Anmäl
2008-11-25 13:44 #13 av: lizaohman

Då¨kommer den sig av förbränning eller hur??

Anmäl
2008-11-25 13:52 #14 av: Kalle-B

Min teori: Efterom storleken på magsäcken ökar ordentligt när man fyllt den med mat så behövs blodet bättre där än i kroppens yta. Hela matsmälningsapparaten behöver säkert också energi = ökad blodförsörjning. Helt naturligt att frysa efter måltid alltså eftersom blodet minskar på ytan men ökar i centrum enkelt uttryckt.

Om man som "motmedel" motionerar så kommer musklerna att ropa på ökad blodförsörjning och då blir man varmare. Flört

Just att vi "fryser" tror jag är ett sätt för vår kropp att ropa efter mera blodförsörjning till kroppsytan. Säkerligen går det åt energi när vi fryser, man kan ju nästan känna att musklerna spänner sig lite lätt.

Så ser min teori ut..

Anmäl
2008-11-25 13:55 #15 av: Jennix

#14  Och om det händer sällan men ibland, att man fryser efter måltid - inte alltid alltså?

Anmäl
2008-11-25 14:04 #16 av: Thea

Vilken intressant utveckling av tråden! Glad Jättekul!!!

Idag vid lunchen provade jag att äta lite mindre och då ffa mindre sås. Ääääälskar gräddsås!!! Skäms Jag blev precis lagom mätt. Strax efter jag slutat äta (maten var slut) konsterade jag att "nej, nu blev det för lite mat...". Men efter en stund ökade mättnadskänslan och nu känns det alldeles lagom i magen.
Jag var lite frusen innan måltiden, vilket jag tolkar som brist på energi. Fortsatte att vara lite frusen efter maten, men började inte frysa MER som tidigare. Nu, efter ca 40 min börjar jag bli varm igen.

H. Thea

Anmäl
2008-11-25 14:09 #17 av: flikkan77

#16 Skönt att du kanske hittat något som fungerar! Kul att följa denna tråden och läsa olika teorier.

Anmäl
2008-11-25 14:10 #18 av: Ktina

Efter var och varannan måltid brukar jag frysa så att jag måste lägga mig under en filt i soffan ett tag. Jag brukar säga att allt blod behövs för att ta hand om maten och därför inte har tid att värma upp armar och ben.

Det har varit såhär oavsett om jag har käkat LCHF eller enligt tallriksmodellen, så jag tror det har mer att göra med hur ofta man äter, eller rättare sagt hur sällan man äter. Har lite problem med hungerkänslan och äter därför för sällan.

Anmäl
2008-11-25 14:12 #19 av: Thea

flikkan77; Nja, jag har ju bara provat detta en gång. "1 gång = ingen gång, 2 gånger = ibland, 3 gånger = alltid" Flört

Ska prova detta fler gånger och se vad som händer.

H. Thea

Anmäl
2008-11-25 14:13 #20 av: flikkan77

#14 Om man inte fyller magen så mycket så kanske man inte fryser så mycket då heller. Ju längre magen måste arbeta med maten desto mer energi borde det väl gå åt. Kanske ska testa att äta mindre jag med. Eller äta på annat sätt.

Någon som har någon teori om vad (protein/fett) man ska minska eller öka på?

Anmäl
2008-11-25 14:14 #21 av: flikkan77

Thea: Jag följer dig med spänning! Glad

Anmäl
2008-11-25 14:15 #22 av: Thea

Jag minskade på fettet idag! Det är det energitätaste om det är så att jag äter "för mycket". Jag hade gräddsås till maten, men inte i samma mängder som tidigare. Grönsaker och kött var precis som tidigare!

H. Thea

Anmäl
2008-11-25 14:16 #23 av: flikkan77

#18: Jag tycker att kroppen borde vara konstruerad så att den både kan smälta mat och hålla en varm. Tänk om vi hade det kallare vad skulle hända då? Fast jag tror ju på din teori ändå. Känns bara som en liten mysko lösning av kroppen.

Anmäl
2008-11-25 14:22 #24 av: Jennix

#22  Varför minska fettet?? Speciellt om du fryser, det verkar ju inte logiskt... Snarare att du ska äta mer.

Anmäl
2008-11-25 14:31 #25 av: Thea

Jennix: Jag leker med mig! Testar och ser vad som händer! Eftersom jag går UPP i vikt (jag är helt normalviktig och inte underviktig och går upp av den anledningen Flört ) tolkar jag det som att jag äter för mycket av något. Eftersom jag inte överäter proteiner känns fettet (som jag INTE snålar med!!!) som en rimlig faktor att dra ner i vissa måltider.

Jag testar och ser var det bär mig. Eftersom jag nu är mätt och belåten och i skrivandet stund helt varm *myser* tror jag att det inte är "fel". Jag provar någon vecka och ser var det bär!

Men jag förstår vad du menar och på ett sätt håller jag helt med dig!

H. Thea

Anmäl
2008-11-25 15:15 #26 av: dufva

Ni ska nog ha upp fettprocenten för att frysa mindre tjejer!

Ner med sleven i kokosoljan bara!Skrattande

Anmäl
2008-11-25 15:29 #27 av: subcalva

När jag skulle skicka iväg min son på övernattshajk med scouterna första gången så fick jag instruktioner från ledarna att se till att skicka med rejält med matsäck, gärna fet sån, så att han inte skulle frysa på natten. Är man hungrig så fryser man enligt dom. Ju fetare mat man äter innan sängdags desto lättare att hålla värmen på natten.

Anmäl
2008-11-25 15:34 #28 av: lizaohman

Jag blir asavarm av kokosolja.

Anmäl
2008-11-25 15:38 #29 av: shin

En till som fryser, o får titt som tätt hjärtklappning, kan det ha med sköldkörteln att göra ? Har ej tagit prover, men lite obehagligt är det.

Anmäl
2008-11-25 15:42 #30 av: lizaohman

Hjärtklappninen botade jag med magnesiumtillskott. Äter lite mer än rekommenderad dagsdos. Man märker om man tar för mycket... det kommer ut den naturliga vägen!

Anmäl
2008-11-25 15:44 #31 av: flikkan77

Jag äter kokosfett i forma av ischoklad, annars får jag inte i mig det, men ungefär hur mycket "rent" kokosfett skulle behövas tror ni? En matsked gör ingen skillnad alls.

Gör ischokladen på ca 70 gram fett och 10 gram choklad så kolhydraterna är det ingen superfara med.

Anmäl
2008-11-25 17:20 #32 av: lizaohman

Läste rekommendationer på 3.5 matskedar per dag för friska, vuxna. Bör nog tas i omgångar annars kommer det ut väldigt fort bakvägen eller framkallar illamående. Medelålders kvinnor är de som mest drabbas av omsättningssjukdomar och kan försöka ta lite till. Ids inte leta reda på källan, men gör det ifall ni tvingar mig Flört

Anmäl
2008-11-25 17:25 #33 av: flikkan77

lizaohman: Är så godtrogen att jag klarar mig utan källa, litar på dig ju! Flört 3.5 matskedar låter jättemycket... vet i katten hur jag ska få i mig det. Massor med ischoklad blir det.

Anmäl
2008-11-25 17:26 #34 av: lizaohman

ÅÅååååh, stackars dig som måste äta så mycket ischoklad, hehe

Anmäl
2008-11-25 18:48 #35 av: flikkan77

Ja, det är synd om mig, måste göra ischokladen med ju. Oskyldig

Anmäl
2008-11-25 19:55 #36 av: iike

Vilken sammanträffande, jag frös idag första gången efter middag, sitter här, med ullesockorna på och flistjöja.

Men, jag vet, att jag har ätit för liten, på grund av, att ha varit på resande fot! Inte haft tillgång på mat och glömt och ta med mig nått, när jag har varit så mätt så mätt, tänkte jag, att jag klarar mig!

Anmäl
2008-11-30 09:43 #37 av: Doc

Jag har svårt att säga vad det beror på. Men jag har också svårt att tro det skulle vara något farligt.

Anmäl
2008-11-30 09:49 #38 av: greensis

Här är en till som fryser efter måltid, särskilt om jag ätit mycket. Händerna blir alldeles bleka och kalla, huttrar i hela kroppen.

Jag har som Kalle-B förknippat det med "att blodet går till magen" (Verkmästaren?) och att jag har lågt blodtryck och därför känner av det mer.

Mest irriterande, inget egentligt problem.

Anmäl
2008-11-30 10:07 #39 av: flikkan77

Tror inte heller att det är nått farligt och oftast är det inget problem heller, så länge jag är hemma. Däremot tycker jag det är lite jobbigt när jag är bortbjuden och efter maten kan sitta och hacka tänder och behöva gå efter tjock tröja eller filt.

Anmäl
2008-12-02 09:30 #40 av: Thea

Nej, jag tror inte heller att det är ett livshotande tillstånd! Flört Däremot RUSKITGT irriterande och besvärligt!

Igår efter middagen hände det igen. Jag började frysa TROTS att vi har 25 grader inne för tillfället.

Jag tror nu att jag har funnit en lösning; Jag är inte i ketos och därför har kroppen ingen direkt och snabbt bränsle att använda när jag äter måltid med minimalt med kolhydrater, LCHF.
Dagarna innan helgen nu märkte jag att jag plötsligt kom in i ketos igen (trodde jag hade varit i det, men icke!). Jag blev varmare över lag samt fick under ett par timmar metallsmak i munnen. Inget frysa efter måltiden inte!

I helgen fuskade jag BIG TIME!!!! Skäms Vi var på kryssning med julbord, efterätter, ÖL och div sötsaker....Då frös jag ingenting! Men igår, när jag ställde om mig till det rätta livet började jag frysa igen. Nu vet jag att jag def inte är i ketos pga allt fuskande. Så jag tror att jag slipper frysa efter måltiderna om jag håller mig till rättesnöret....LCHF!

H. Thea

Anmäl
2008-12-02 09:58 #41 av: sigyn

Jag har alltid frusit efter måltider oavsett vad jag har ätit eller om jag har gått på någon diet och även oavsett årstid. Jag har tolkat detta som om att all energi går åt till matsmältningen. Kan inte minnas att jag någonsin varit annorlunda vad det gäller den biten. Däremot är jag varmare överlag nu för tiden när jag äter LCHF och det är skönt, men efter maten så är det samma tillstånd.

Anmäl
2008-12-02 13:28 #42 av: Bjorne

Är det inte en gammal kunskap att blodet så att säga drar sig innåt undet matsmältningen?
Därav bla. den så kallade paltkoman.
Om cirkulationen minskar i de yttre extremititerna till en viss grad så är det ju inte underligt att man börjar frysa.
Borde väl kunna årgärdas med lite kroppsrörelse eller enklare, att ta på sig lite varma kläder, vantar och raggsockor.

Anmäl
2008-12-02 14:14 #43 av: Lisabet

Varma kläder räcker inte, jag sitter här efter middagen och fryser om fötterna, trots yllestrumpor och ylletofflor.

Kroppsrörelser är bra, då kommer blodcirkulationen igång igen, men nu var det så dåligt väder att jag inte ville gå ut och skyffla grus.... Sitter framför datorn i stället.

Anmäl
2008-12-02 16:06 #44 av: Thea

Bjorne: Mot denna typ av "köld" fungerar extra kläder dåligt! Igår hemma hade jag på mig fårskinnstofflor och extra fleecetröja, men frös ändå rejält. Då ska jag passa på att berätta att vi har 25 grader inne just nu pga strulandevärmesystem....

H. Thea

Anmäl
2008-12-02 16:43 #45 av: Loria

Kan det inte vara så enkelt att det helt enkelt e magen som tar allt blod. När man är ute o det e kallt (typ åker skridskor eller skidar) och sen äter är det ju som om tår o fingrar skulle bli till is på nolltid för att allt blod går till magen.

När man äter mat som kroppen måste arbeta lite mera med (och om den dessutom e van att nästan slippa arbeta helt med tidigare kost) e det väl inte så underligt om den får ta lite extra blod i början o så...

Anmäl
2012-08-11 16:45 #46 av: schlott

Sprang på något intressant som kanske kan ha något med det här att göra:
"Av proteinets totala energi så försvinner ca 20 - 30 % i form av värmeproduktion, för kolhydraterca 5 - 15 %, medan det för fett är bara ca 3 % som går förbrukad som värmeproduktion." (http://www.halsosidorna.se/Energibehov.htm)

Kan det vara så att man fryser om man äter för lite protein? Fett verkar ju inte värma så bra om man ska tro det som står här Tungan ute

Anmäl
2017-02-02 00:43 #47 av: Azor

Jag är kille, 29 och jag fryser jämt efter att jag äter jag är 183 väger 73 (dvs normal).
Detta är något som börjat och inte alltid varit...
WTF är det här!?!?

Anmäl
2017-02-02 09:04 #48 av: OlgaMaria

Många får ju så på vintern medan det kan gå bättre resten av året. Man kan försöka äta varm mat och också använda värmande kryddor (vitlök, ingefära, alla sorters peppar, gurkmeja, spiskummin, kanel, kardemumma mm). En kopp örtte efter maten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2017-02-02 15:52 #49 av: Sindri

Det är väldigt konstigt det där! När jag åt "normalkost" så frös jag alltid efter maten. Väldigt obehagligt. Har efterhand tolkat det som problem med sköldkörteln.
Nu däremot så blir jag varm när jag har ätit. Och en annan konstig sak; om jag råkar gå hungrig några timmar, så blir jag varm då också efter ett tag.

Har tolkat det som om kroppen lärt sig att det är fettet som skall förbrännas, och när kroppen varit hungrig ett tag börjar den bränna av kroppsfettet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.