Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Skaldemans ratio

2009-01-11 01:05 #0 av: rebeckao

Sitter precis och läser GI-NOLL! Läser att Skaldemans ratio innebär att fettet ska väga minst lika mycket som proteinet, och att kolhydratdelen ska vara liten.

Det står då så här angående ration:

"...om jag äter 100 g fett, 80 g protein och 20 g kolhydrater väger fettet upp det övriga (100=80+20). Förhållandet är alltså ett till ett. För enkelhetens skull kallar jag detta för ratio 1."

Men då tänker JAG så här: Om jag äter 100 g fett, 10 g protein och 90 g kolhydrater väger fettet upp det övriga (100=10+90).

Då får man ju samma ratio!? Och min variant låter INTE ALLS bra eller hur? Har jag missuppfattat det här med ration?

Anmäl
2009-01-11 01:15 #1 av: MillisB

Hmm, ja, det tycker jag det låter som att du har gjort. För att kolhydraterna ska alltid vara så lågt som möjligt. Helst under 5% i ett livsmedel. Och då bör proteinet vara det som utgör den största resten av de gram som ska till för att totalen blir lik antal gram i fett.

Inte enkelt. Men så här: 1gkolh + 25 g prot > 20 g fett vilket altså inte funkar, men om 5gkolh + 17 g prot < 25 g fett så funkar det bra. 

Du ska alltså aldrig ha mer än 5% kolhydrater eller 5g/100g i livsmedlet du har tänkt köpa/äta.

Det finns säkert fler svar under fliken med frågor till SSS nere till vänster. Sök på det eller på Skaldemans ratio eller liknande!

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2009-01-11 01:20 #2 av: rebeckao

Jo jag vet ju att kolhydraterna ska vara låga, själv drar jag ju strikt gränsen på 5E%. Jag överdrev grovt i exemplet ovan.

Men Skaldeman skriver inget om kh-gränsen, bara att fettet ska väga minst lika mycket som proteinet. I och för sig står det att kolhydratandelen ska vara liten. Men vad är liten för honom? I hans exempel så är det 20 g kolhydrater av totalt 200 g = 10%. För mycket tycker jag!

Anmäl
2009-01-11 01:23 #3 av: Wildrat

Du har inte missuppfattat ration, den är precis som du tror men 10g protein och 90g kolhydrater är inte LCHF. Dessutom väger inte fettet upp nånting då heller eftersom du får insulinutsöndring som lagrar fett och förhindrar fettförbränning. Poängen med LCHF är ju att befrämja fettförbränning.

Men ratio är precis så; lika mycket fett som kolhydrater och protein tillsammans för att få ratio 1.

Anmäl
2009-01-11 02:15 #4 av: rebeckao

Men 20 g kolhydrater som i hans exempel (10%) är inte heller LCHF för mig som han skriver. Jag håller 5%. Tycker 10% är för mycket. Eller är 10% godkänt som LCHF?

Vill för övrigt bara tillägga att boken är ju helt fantastisk, jag blir SÅ inspirerad!!! :)  Here I come!

Anmäl
2009-01-11 02:23 #5 av: matsmurfen

Sen ska väl sägas att ju högre, och därmed bättre ration är, desto bättre!

Ratio 1 är ju det minsta det ska vara!

Anmäl
2009-01-11 07:15 #6 av: rebeckao

Okej, nu har jag läst vidare och kommit till de olika grupperna. Där finns då kolhydratgränserna angivna enl. följande:

50+: 3 g kh per mål, 12 g kh per dag

25+: 6 g per mål, 18 g per dag

10+: 9 g per mål, 27 g per dag

Så nu hittade jag svaret på min fråga! :)

Anmäl
2009-01-11 09:32 #7 av: MimLan

#4 Om 20 gram kh är 10% för dig, bör du fundera på om du inte äter för lite av protein och fett. 20 gram bör hamna runt 5%.

Anmäl
2009-01-11 14:50 #8 av: Mervi

Om Skaldeman säger att man äter 100 gram fett så skall de andra vara ca. 90 gram protein och 10 gram kolhydrater för att få ratio 1 så stämmer det. Om du räknar 100 + 90 + 10 = 200 gram och då är inte 10 gram kolhydrater 10 %. Rätta mig om jag har fel. Det är 5 % om jag fortfarande hänger med.

Detta är bara ett exempel och det är så klart bättre om fettet rejält överstiger protein och kolhydratsmängden.

Detta är så himla rörigt när man börjar snacka om gram och procenter i samma mening.

Procenterna säger inget om mängden, bara fördelningen.

Grammen ger mängden och är nog lättare att följa.

Håller man kolhydraterna under 20 gram under dagen så är man på rätt spår.

Lycka till!

Anmäl
2009-01-12 01:44 #9 av: rebeckao

20 gram kh är INTE 10% för mig. Jag äter än så länge 25 gram kh och det är 5% för mig.

Det jag frågade om var SKALDEMANS exempel där han skriver följande:

"...om jag äter 100 g fett, 80 g protein och 20 g kolhydrater väger fettet upp det övriga (100=80+20). Förhållandet är alltså ett till ett. För enkelhetens skull kallar jag detta för ratio 1."

I detta exemplet är 20 g kh 10% och det var därför jag ifrågasatte det eftersom JAG tyckte det var FÖR MYCKET. Sen läste jag dock vidare i boken och såg hans begränsningar för de olika grupperna. I mitt fall (grupp 25+) så är det max 6g per måltid eller 18g per dag.

Anmäl
2009-01-12 08:29 #10 av: Mervi

Jag förstår hur du menar, jag utgick från 10 gram kolhydrater. Det som Skaldeman förklarar med exemplet är hur man räknar ration.

Bra att du hittade svaret i boken.Glad

Anmäl
2009-01-12 09:21 #11 av: nyborjare08

rebeckao,

När man pratar om max 5 % kolhydrater är det i E%, dvs energiprocent, inte viktprocent. Samma sak med fett och protein. Sen är jag ingen expert på vad det innebär i gram men jag har förstått att det är flera som missuppfattar procenträknandet Glad

Anmäl
2009-01-12 11:06 #12 av: pmg

Skaldeman har introducerat Ratio för att man ska slippa räkna i energiprocent eller inte kan av någon anledning - det är ju inte alla gånger man har tillgång till dator och minmat och inte alla människor har tillgång till dator överhuvudtaget. Syftet är att man ska kunna göra en vettig bedömning redan i affären. Ett av hans exempel är köttfärs (och i det exemplet är kolhydraterna noll).

100 gr nötfärs innehåller 15 gram fett och 20 gram protein 15:20 = 0,75. Nätfärsen har då ett ratio på 0,75. 

Anmäl
2009-01-12 11:20 #13 av: munchausen

#0 Det står uttryckligen på sid 26 att kolhydratdelen ska vara liten och att fettet ska väga minst dubbelt så mycket som proteinet! Om ratiot ska bli 1 eller ännu högre blir det inte möjligt med 90 g kh o 10 g protein...

Lycka till!Flört

Anmäl
2009-01-20 16:55 #14 av: mikaelj

Allt är naturligtvis helt personligt.

Äter man fett kött, fet fisk, fet ost, ägg och lite smör till sås blir det automatiskt rätt. 75-20-förhållandet mellan protein och fett gäller bara om du får i dig ganska lite energi totalt över dagen, för mig är det snarare 85-10.

Anmäl
2009-01-20 20:40 #15 av: rebeckao

#14  Okej, det var ju bra. Jag ligger oftast också på 85-10 och har bekymrat mig för proteinet något. Men mitt energi-intag är definitivt inte för lågt så då är det ju ingen fara. Tack! :)

Anmäl
2009-01-20 20:46 #16 av: mikaelj

Du bör få i dig 0,6-1g protein/kg kroppsvikt (eller omräknat till "lean body mass", dvs vikten med fettet borträknat: 1-1,5 kg, beroende lite på hur mycket kroppsfett du har) för minimumunderhåll.  Proteinbrist är i praktiken sällan något problem.  För mig innebär det sisådär 70g protein/dygn, eller 4 små ägg och 250g kött.  Styrketräning gör att proteinbehovet går upp, men inte fantastiskt mycket. 1,6-2,0g/kg kroppsvikt är vad kroppen max kan ta ha nytta av om du tränar hårt och ofta.

Sedan är resten av maten fett. Vilket gör siffrorna väldigt annorlunda. Proteinbrist är svårt att få!

Anmäl
2009-01-20 21:11 #17 av: rebeckao

Ja då låter det ju som jag kan sluta oroa mig. Jag får lätt i mig de där mängderna ägg eller kött. Snarare ägg OCH kött. Skönt, då kör jag bara på! :)

Anmäl
2010-09-28 01:25 #18 av: goamarie

Vet inet vad ni skrivit men jag hittade formeln iaf :)

Skaldemans ratio = Fett / (Protein + Kolhydrater)

Anmäl
2010-09-28 01:29 #19 av: goamarie

men vad skall ration ligga på? jag såg nu att min ratio ligger på 2,72 idag... den är aaalldeles för hög eller? känner att jkag ligger på mina stadiga kilon....

Anmäl
2010-09-28 04:58 #20 av: Wtn3

Har man en hög ratio och samtidigt ett högt proteinintag så kan det bli ett problem eftersom man då antagligen får i sig väldigt mycket energi, och ger man kroppen all energi den vill ha genom munnen tar den inget av lagren, säger vi att du äter 70 gram protein (brukar vara tillräckligt de flesta tjejer, såvida de inte tränar mycket eller är riktigt kraftigt överviktiga) och 10 gram kolhydrater äter du 217 gram fett för att hamna på ett 2.72-ratio, vilket ger 2300 kcal typ, tjejer som är riktigt kraftiga brukar kunna ha ett sådant kcal-intag och ändå tappa vikt, men har man 10-20 kilos övervikt eller mindre kan det vara för mycket.

Anmäl
2010-09-28 10:43 #21 av: goamarie

ja jag hade nog lite väl mkt intag....

fett 253g, protein 79g, kh 14g

då har jag räknat med det jag stekte i också....

men jag insåg att jag hade nog fööör mkt fett. Hade jag inet vetat om jag inte börjat med en matdagbok.

Anmäl
2010-09-28 11:03 #22 av: Wtn3

Om det är för mycket eller inte är enkelt att kolla, sänk fettintaget och se om du ändå håller dig mätt mellan måltiderna, gör du det så var det ett för högt energiintag tidigare. Det kan vara rätt lurigt ibland, en del använder en hel del fett i varje måltid men fortsätter ändå att äta regelbundet vare sig de är hungriga eller inte, av gammal vana, och då blir det rätt lätt ett för högt energiintag.

Anmäl
2010-09-28 11:12 #23 av: goamarie

jag äter bara 2ggr/dag i vanliga fall. Iofs igår blev det 3.... omelett till frukost, 2 lövbiffrullar med fetaost i tyill lunhc och så ville jag testa cocosplättar till kvällsmat....

men ja jag skall testa att s'nka fettintaget idag! men ändå bibehålla proetinmängden och kanske sänka kollisarna

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.