Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 9387 ggr
Stramalj
2008-12-13 12:06

Hampafrön

Hej på er alla! Jag är relativt ny här på forumet och har en fråga angående skalade hampafrön …. Är de ok att äta?

HAMPAFRÖN

Ekologiska

Renée Voltaire´s hampafrön är självklart drogfria! Hampa innehåller massor av nyttiga fettsyror och bör därför inte hettas upp över 180 grader för då går mycket av näringen förlorad. Förvara gärna den öppnade burken i kylen så fröna mår bättre.

 Innehåll:

Skalade hampafrön 150g

Näring per 100g: energivärde; 411kcal /1720kJ, protein 34,9g, kolhyd 25,2g, fett 18,4g

Annons:
Zepp
2008-12-13 12:15
#1

Altså.. vi undviker fröer och fröfetter i möjligaste mån!

Och 25% kolhydrater är inte LOWCARB! Skrattande

Men okej ta ett frö eller två till frukost…

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
2008-12-13 12:15
#2

När matvarufabrikanter säger att något har massor av fettsyror så är det ofta läge att springa åt andra hållet eftersom det betyder att det är en olja med dålig balans av fettsyror, dvs, hög nivå av inflammatoriska fettsyro.

Fettsyrans namn

Antal C :db position

Procent av total olja i fröet

Palmitinsyra

16 : 0

6,0

Stearinsyra

18 : 0

2,2

Oleinsyra

18 : 1

11,3

Linolsyra

18 : 2

59,3

Alfa-Linolensyra

18 : 3

19,2

Gamma-LinolensyraGLA

18 : 3

1,1

Arachidinsyra

20 : 0

0,6

Behensyra

22 : 0

0,3

Erukasyra

22 : 1

0,0

"Hampoljan torde således i alla avseenden vara en nutritionellt synnerligen förstklassig matolja eftersom den exceptionellt höga halten (~ 80%) fleromättade fettsyror leder till att de mycket lätt förbränns av kroppen. - ett rent energetiskt "förstärkningsmedel" för uthållighetsidrott såsom långdistans löpning, fotboll etc."

http://www.reidarsson.se/hampa-for-kemister.html

MimLan
2008-12-13 12:28
#3

Skall tillägga att texten ovan understryker det jag säger. :) Det är nog inte uppenbart för en nybörjare. Problemet med alla dessa vegetabiliska oljor är att de inte är så nyttiga som det framställs, utan oftast har de en dålig balans av fettsyror som gör att de är inflammatoriska. Ju mer, desto snabbare härsknar de också. T.ex. skalade valnötter är ofta usla för fettet har härsknat.

Men som som sagts så är några frön eller nötter inte skadligt i ett större sammanhang om man redan äter en kost med bra balans i fettsyrorna, dvs, mättat fett.

Per_W
2008-12-13 12:46
#4

Ge hampafröerna till fåglarna! De mår bra av sådant. Däremot bör man inte utfodra fåglarna med bröd. Näringen i bröd är de oförmögna att ta upp varnar Kungliga Brittiska Fågelsällskapet. Vi människor har varken ätit hampafrön eller bröd (gräsfrön) under tillräckligt lång tid för att vara biologiskt anpassade för det.

Stramalj
2008-12-13 13:18
#5

Tack för snabba svar! Jag tror att jag tar och fixar ett litet julbord för fåglarna! (om inte annat blir det bra tv för katten)Oskyldig

bluesea
2008-12-13 13:55
#6

Visst 25 g kolhydrater men vem äter 100 g hampafrön i taget?? Nä, gillar man det kan man visst strö dom över en sallad eller varför inte marinera eller panera kycklingfilér i..tycker inte att du behöver ge dom till fåglarna :)

Annons:
Anders-S
2008-12-14 12:06
#7

Hampa är en tålig kulturväxt som odlats mycket i Sverige tidigare. Men det är nog smartast att ge fröna till hönsen.  Någon som vet om det då blir goda och nyttiga ägg - typ omega-3 ägg dvs. om hönsen klarar att omvandla hampafrönas fettsyror på ett för oss optimalt sätt?

Hampa kan också användas som energigröda. Man pressar bricketter av hela växten.

magma
2008-12-15 01:22
#8

Man ska visst kunna göra tyg av växten också?!

sisan881
2008-12-15 01:44
#9

#8 Tyg av hampa är inte så trevligt - sticksigt och strävt som bara den. Rep och typ potatissäckar är det bättre till :-)

Wildrat
2008-12-15 12:45
#10

#9 Numer finns jättefina och mjuka tyger av hampa. Det har funnits förr också men bomullsindustrin konkurrerade ut hampan. De första jeansen syddes av hamptyg. Dessa var jättebra för guldgrävare som glötade i vatten hela dagarna. Hampa ruttnar nämligen inte (alls?) som andra tyger gör när de är blöta hela dagen. Hampatyg har samma kvaliteer som bomullstyg men behöver inte några bekämpningsmedel, alltså är hampa bättre för miljön. Bomull är alldeles värdelöst för miljön…

Här kan man läsa mer, köpa tyg, papper och till och med spånskivor gjorda av skräpet som blir kvar efter tyg och reptillverkning. Till skillnad från bomull går hampa att använda till 100%. Det är miljövänligt…

sisan881
2008-12-15 19:32
#11

#10 HAr aldrig sett kläder av hampa - men jag tror dig. Häftigaste jag sett var kläder av brännässlor, ett företag i tyskland som tillverkade skjortor av det. Mmmm äta det är ingen höjdare iaf :-)

Håller med om bomullsproblemen - ska man vara riktig miljövän så ska man sluta köpa bomullskläder som blivit besprutat upp till en 30 ggr. Värsta miljöproblemet! För att inte tala om de stackarna som får handplocka bomull i ex Indien med större delen av kroppen i gifter hela dagarna. Såg en hemsk dokummentär om det!

Wildrat
2008-12-15 20:54
#12

#11 Det är kul att googla på saker som "hemp clothing" för att se vad som finns. Tidigare hittade jag ett ställe i England, tror jag det var, som sålde jättefina t-shirts. Enligt bilderna såg det ut som vanliga bomullst-shirts…

sisan881
2008-12-15 21:05
#13

#12 Jo, det är så mycket man kan söka på - mitt blir mest om hantverk   Tyst borde vetat det med hampan faktiskt :-)

Annons:
Wildrat
2008-12-15 21:26
#14

#13 Läste i en bok att en del gamla hamprep faktiskt inte är hampa alls utan humle! Tydligen kan man ta fibrer av humle också precis som lin, hampa och brännässla men de är grova så de blir rep. Förr var det ju lag på att alla skulle odla humle så material fanns det ju. Humle var nog vanligare än hampa iaf i Sverige.

Skulle vilja testa att bereda nässla och spinna garn eller nåt av det…

sisan881
2008-12-16 15:41
#15

Var ju lag på lin med - tänk om vi skulle betala hyra med lin eller något liknande :-) Kan inte vara lätt att få fram fibrerna från nässlorn. Men, det blev finskjortor av dom :-)

[shimpo]
2010-03-15 18:27
#16

Jag vill bara säja att det är väldigt gott att ha hampafrö i bröddegen. Det knastrar gott när du tuggar.

chilisalsa
2010-03-15 18:42
#17

Själv brukar jag köpa och koka hampfrön så att de spricker, för att mata (mäska) vitfisk med (mört, Id etc.) Synnerligen effektivt om man ska fixa kräftbete :)

Medarbeterare på Kost

[shimpo]
2010-03-15 19:35
#18

Jag glömde en fråga….är det någon som vet om det går lika bra att äta hampafrö för fågelmatasändamål, som vanliga ekologiska, om inte, vad är skillnaden? Det kanske bara är priset som är skillnaden  Skrattande

Upp till toppen
Annons: