Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Simvastatin åt min släkting + annan fråga

2009-01-04 20:45 #0 av: SirfalasEmy

Jag har en närstående släkting som inte alls tror på LCHF, men eftersom han nu fått svar på sina blodprover och hörde när jag läste för min mamma ur Annika Dahlqvists bok undrade han var det stod i boken om Kolesterol och blodfetter. Han svar från distriktsläkaren såg ut så här:

"Dina blodfetter ligger lite högt och med tanke på att du också har högt blodtryck bör man väl behandla med blodfettssänkare."

Sist han tog blodtrycket låg det på 140/90 och då äter han Enalapril.

Övriga svar från blodproverna:

P-kolesterol HBY 6.3 (ref-omr: 4-7.8)

FP-triglycerider HBY { 0.80 (ref: 0-2.3)

P-HDL Kolesterol 1.18 (ref 0.7-1.6)

P-LDL Kolesterol 4.7 (ref 3.5-6.1)

P-LDL/HDL 4 (ref: 1-5)

När han pratade med läkaren sen tyckte hon att P-LDL/HDL låg högt och insisterade på att han skulle börja med Simvastatin. Han tackade nej (tar inte gärna alvedon ens) men han tror nog att han bör ta det om det i framtiden överstiger 5.

Vad jag har förstås på Dr Dahlqvist så behövs Statinerna aldrig, utan de ställer bara till det med sina biverkningar. Vad jag förstår håller du inte riktigt med ang kolesterolet? Var står du i detta fall? (har inte hajat allt jag läst)

Jag vill så gärna hjälpa. Denna person har även långt framskriden reumatism, så jag gör allt jag kan utan att bli besvärlig eller så. Mer inspriera. Glad

Sen har jag läst något om att kolesterolet kan sänkas till och med om man börjar med LCHF? Men det känns inte aktuellt för honom. Inbiten potatisätare...

Sen har jag min mamma som opererat bort gallblåsan pga ett gallstensanfall. Hon kan inte äta sill och inte heller ägg för då mår hon dåligt. Vad rekommenderar man en sån person? Så klart kan man utesluta ägg i LCHF. Hur ska hon tänka med fettet och vad händer om man inte har gallblåsa?

Tack på förhand.

Anmäl
2009-01-05 14:52 #1 av: Aniara4

Eh, men värdena ligger ju inom referensintervallen? Statiner kan, som jag har förstått det, vara av värde för yngre män med tidigare hjärt/kärlproblem, men de har också en hel del otrevliga biverkningar, så jag tycker nog att doktorn verkar onödigt snabb på receptblocksavtryckarfingret!

Tipsa om Uffe Ravnskovs bok, "Fett och kolesterol är hälsosamt".

Anmäl
2009-01-05 14:54 #2 av: mikaelj

Du minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar med 0,3% men ökar risken för cancer med massa fler procent. Kass trade-off. Undviker man mat som orsakar inflammationer i kärl till att börja med är poängen än mindre...

Anmäl
2009-01-05 15:09 #3 av: Hallongrottan

Har din mamma tagit bort gallblåsan eller bara stenarna?

Efter att jag tog bort min gallblåsa med 7 hasselnötsstora stenar,kan jag äta allt utom äpplen. Men jag vande mig sakta vid dom också.

Ett äpple räckte en hel dag. Då fick jag inga besvär, och nu behöver jag ju inte äta dom om jag inte är jättesugen

Anmäl
2009-01-05 15:25 #4 av: SirfalasEmy

# 1

Mmm, visst låter det lite skumt?  Undrar dock vad hon syftade på när hon säger att "blodfetterna ligger lite högt" Är det den sista LDL/HDL som är totalen?

Min släkting är 64 år, smal kolhydrat (potatis) ätare, men dock inte rädd för smör (äter ändå margarin också). Han har reuamtism. Han vet inte om några andra hjärtproblem mer än att han inte kan sova på vänster sida för då får han obehag i hjärttrakten (haft så alltid men aldrig vetat vad det beror på) Och så det höga blodtrycket då.

Han hade nog kunnat förbättra sitt mående på LCHF. Frustrerande.

Anmäl
2009-01-05 15:28 #5 av: SirfalasEmy

Uscha ja. Cancer vill han ju INTE ha. Finns det fler biverkningar?

Mamma fick operera bort både gallstenar och gallblåsa. Hon blir jättedålig av ägg. Kan äta ett då och då, men absolut inga större mängder än så. Sill och sen tror jag att det var äpple också...hon inte klarar så bra. Sillen och äpplet kan man ju leva utan, men om man ska äta "säkert" på LCHF utan massa specialkunskaper...är det inte en fördel om man kan äta ägg då? Eller har jag missuppfattat?

Anmäl
2009-01-05 15:37 #6 av: Wildrat

#5 LCHF är lite enklare om man kan äta ägg men det är ingen nödvändighet. Jag har klarat mig utan ägg i två veckor nu (är lite äggtrött).

Muskelvärk och muskelförtvining (inkl hjärtat) är också vanliga biverkningar. Det finns inte mycket skrivet på svenska men om du googlar på engelska dyker en hel del upp om biverkningar som finns på statiner.

Anmäl