Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 51900 ggr
Bookjones
1/26/09, 11:56 PM

Oopsies!

Nu har jag letat recept igen och hittat Oopsies. Väldigt likt "vårt" polarbröd men med philadelphiaost i istället för keso och riven ost.

Basreceptet:

3 ägg separerade

3 oz philadelphiaost (en bricka har 8 oz)
(edit av Margareta: 85g)

nypa salt

Originalreceptet kallade för cream of tartar som jag inte hade, används för att vispa upp äggvitorna hårt.

Vispa äggvitorna med nypa salt, hårt. I separat bunke vispa philadelphiaosten med gulorna och ev. tillsatser. Vänd försiktigt i gulorna i de vispade vitorna.

Klicka sex Oopsies på smord bakplåt och baka i 150 graders ugn c:a 30 min.

Variationerna på denna verkar oändliga om man läser Amerikanska forum. Jag gjorde mina i en muffinform med knapriga baconsmulor och lite baconfett i botten. Blandade i lite riven cheddarost och ett par nypor kumminfrö i gula smeten. Vart jättegott.

 ps. receptet kom från denna blogg

Annons:
Margareta
1/27/09, 12:03 AM
#1

Låter gott !

Kul att se dig!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Bookjones
1/27/09, 12:19 AM
#2

Tjena Margaretha Skrattande

Kommer in och läser alltsomoftast men skriver inte så mycket längre. Finns ju så många experter här.

Måste säga att dessa Oopsies vart vansinnigt smaskiga när de fick stå och svalna en stund. Smakade inte äggiga som mina polarbröd gjorde och eftersom man inte använder ost (om man inte vill) i basreceptet så är fältet öppet för sånt som Oopsie-waffles, Oopsie-short cakes och Oopsie-fattiga riddare.

Pasi
1/27/09, 12:32 AM
#3

Tack Bookjones, detta skall jag testa mycket snart! Har Pucko hemma som jag kan ha och testa med.Glad

*Jag skriver också mindre och mindre eftersom jag märkt att behovet inte finns. Det finns så himla många duktiga och kunniga människor här nu*

Sara40
1/27/09, 12:54 AM
#4

Låter gott! Detta skall jag testa framöver. Skriv gärna lite mer om tex Oopsie-waffles, Oopsie-short cakes och Oopsie-fattiga riddare - jag är en "baknovis" och kanske enstaka andra också är det? Flört Föresten, fattiga riddare, är inte det några dagar gammalt vitt bröd vänt i ägg och mjölk och stekt?

Pasi - vad är Pucko? Det jag ser framför mig är en kolhydratstinn chokladdryck som är storsäljare på korvmojjarna i hela sverige  och jag tror nog inte att det är den du menar… Obestämd

(Skriver inte heller särskilt mycket numera - har varit medlem snart i två år - men läster här ganska ofta när det finns lite tid över.)

Bookjones
1/27/09, 12:54 AM
#5

Pasi! Vad är Pucko förnåt?

Oohh, låt oss inte få lida av att inte läsa dina underbart kunniga kommentarer. Du vet ju så mycket.

Andina
1/27/09, 12:59 AM
#6

Något för mig, definitivt! så gott det låter! bokmärkt!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Bookjones
1/27/09, 1:00 AM
#7

Sara40, kolla recepten i marginalen på bloggen som jag länkade till. Där jag hittade Oopsiereceptet. Behöver du översättningshjälp på recepten så hojta till. :)

Pasi
1/27/09, 1:04 AM
#8

Sara, Book - Pucko är en ganska fet mjukost (fet ost med smältsalt) som säljs i glsburkar. God!

Sara40
1/27/09, 1:04 AM
#9

Bookjones - toppen, jag hojtar till om jag behöver översättningshjälp Glad

Pasi - någon särskild matkedja som har denna ost på glasburk? Säljs den i kyldisk?

flodakungen
1/27/09, 1:11 AM
#10

Jag har köpt den på Netto. 30kr för 500gr. Inte i kyldisken

Pasi
1/27/09, 1:13 AM
#11

#9 Coop brukar nog oftast ha småburkarna (jämntjocka, höga). De större har jag bara sett i invandrarlivsmedelsbutiker.
Står i nån osthylla….glasburk med blå etikett (om mitt minne funkar som det skall).Flört

Andina
1/27/09, 1:15 AM
#12

#8 - Här e saltnippran på gång igen… :)
"fet ost med smältsalt" - vad menas med "smältsalt"?  Det vi har på vintervägarna? :)

(jag hoppas du inte tar illa upp av mina dåliga-skämt-sidor… vilka inteär orsakade av LCHF!)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Pasi
1/27/09, 1:20 AM
#13

#12 Nä, inte sånt salt.Skrattande Det är nåt salt som smälter ost så det blir mjukt….har inte brytt mig om att kolla vilka salter det handlar om. Kanske någon annan vet eller orkar kolla?

Annons:
Andina
1/27/09, 1:40 AM
#14

(… jag tror jag ger upp saltlaggen oxå… trött på salt nu…)

Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Pasi
1/27/09, 1:54 AM
#15

Bookjones - Jag kollade tråden nu….vilken oopsieuppfinningsrikedom!
Nu går jag och gör mina oopsies…..Tungan ute

Inke
1/27/09, 2:49 AM
#16

Vad är oopsies ? Betyder ordet något?

Puhlo
1/27/09, 5:47 AM
#17

Men Pasi då! Den heter PUCK inte Pucko! :)

Bookjones
1/27/09, 8:22 AM
#18

Tjejen som gjorde dem hade gjort fel när hon provade laga till nåt liknande och felsteget vart bättre än originalreceptet. Därav Oops!

Mervi
1/27/09, 8:54 AM
#19

Tusen tack, måste prova. Kul att se dig här Bookjones.

Jag skriver inte heller så mycket nyförtiden. Vi är så många nu så det behövs inte. Ha det bra.

Pasi
1/27/09, 11:02 AM
#20

De här oopsiesarna funkar till mycket och tar bara några minuter att kasta ihop. Kul!
*Smakar helt ok med puck(o)*

#17 Oops! Trodde jag skrev puck….men vid närmare granskning av den arabiska texten på burken så…..Flört

Annons:
Bookjones
1/27/09, 6:29 PM
#21

Jag har några Irakiska mataffärer i krokarna. Ska kolla om de har Puck-o. Finns det i kylen eller bara på en hylla sådär?

Saintpaulian
1/27/09, 6:39 PM
#22

Tack för receptet, då kanske jag kan få min man att äta dessa, för han är inte glad i keso. Toppen!

[Pennylane1]
1/27/09, 7:32 PM
#23

i kylen lär de stå, vi har halvkilos på vårt coop men såg kiloburkar på en invandrarbutik här om dagen tyvärr hade jag inte tillräckligt med pengar på mig för att köpa en! Där såg jag även små kvartskilosburkar men de är ju inget att ha! Oskyldig

Bookjones
1/28/09, 1:23 AM
#24

Gjorde Oopsies helt utan smaktillsats utklickade på en plåt i morse och har ätit under dagen. I morse åt jag två med lite vispad grädde till frukost och det smakade pannkakor. När jag vaknade knaprade jag i mig en med lite smör och ost. Helt godkänt.

[Pennylane1]
1/28/09, 10:47 AM
#25

förresten, det där med ounces jag sräknade ut att tre oz är ca 85 gram. jag fattade inte det där med att en "bricka " är 6 oz heller så jag fick omvandla helt enkelt. Ifall någon annan undrar.

[Karro]
1/28/09, 12:14 PM
#26

Och självklart är denna omtalade Puck en Arlaprodukt Cool

Här finns en annan sida också

Detta är bara en förpackningstyp finns även i glasburk…

[Pennylane1]
1/28/09, 12:15 PM
#27

jo det har stått i en annan tråd , arla tillverkar den för den arabiska marknaden eller något, tror det var Mikael som hade järnkoll på det.

Annons:
[Karro]
1/28/09, 5:22 PM
#28

precis *jobbar på arla*

dock mammaledig för tillfället men dock Glad

Bookjones
1/28/09, 6:39 PM
#29

#25 Duktig du som kan räkna om… Är matteidiot själv och kan fortfarande inte omvandla mängder utan fusklapp och miniräknare. Med bricka menar jag hur det säljs.. Philadelphiaosten. Här säljs den i en fyrkantig "bricka" på 8 oz.

Är Ooopsie-oman numera. Gjort till frukostt varje dag. Idag vart det yttelite stevia och kardemumma i och de avnjöts ljumma med lite kylskåskallt smör till en kopp te. Gusågott.

[Pennylane1]
1/28/09, 6:48 PM
#30

aha,  här säljs de i ask,  tror 200 gram är den vanliga.  Man ska alltså ta lite mindre än hälften.

lillbobo68
1/28/09, 6:58 PM
#31

Tack för detta recept!

Gjorde en rejäl ägg/räkmacka i dag och gissa om mina vänner blev avundsjuka…

Sonen tog dom som hamburgerbröd och det fick klart godkänt. Ska göra en sats till i kväll. De var verkligen enkla att göra.

Melindrea
1/28/09, 7:01 PM
#32

Mmm. Tror inte jag håller med om att de inte är äggiga, men underbart goda var de definitivt! Tar med mig på resan i morgon, blir utmärkt fika =)

Pasi
1/29/09, 1:08 AM
#33

Verkligen superenkla och går fort att vispa ihop….kan tänka mig en smörgåstårta gjord på oopsies!Tungan ute

Bookjones
1/29/09, 1:59 AM
#34

Smörgåstårta. räkmacka… "himlar med ögonen"… Nu måste jag sticka och handla mera ägg och philadelphiaost. Och så räkor, grejer till Margarethas kycklinglevermousse (måste vara gott på).

Familjen vet att jag är nopprig men de höjer ögonbrynen lite fundersamt när jag blir så flinig framför datorn!

Var är skorna……

Annons:
pyre-lena
1/29/09, 11:27 AM
#35

Jag vill oxå prova men jag har ingen Philidelphia ost hemma Obestämd. Men jag har mascarpone och ricotta kan man annvända något av det kanske? Glad

Någon som vågar gissa eller ge råd om det?

Lieta
1/29/09, 11:30 AM
#36

Ooo, måste testa att göra lite Oopsies imorron. Någon som vet varför de heter Oopsies dock? Obestämd

[Pennylane1]
1/29/09, 11:32 AM
#37

står i tråden härovan! # 18

Caena
2/7/09, 8:54 PM
#38

bara för att Pasi skrev om detta i semla tråden så hittade jag detta.. mååååste provas.. för semlor vill jag fasen i mig äta!.. snart!.. 
men ska nog satsa på middag först..

uzie
2/7/09, 9:32 PM
#39

Skönt att fler än jag är Puck-o-holics! Tyvärr står det inte på förpackningen vad näringsvärdet (kh halten) är men med tanke på innehållsförteckningen har jag fortsatt köpa dem ändå. Nu skall jag göra oopsies, jag blir nästan alltid hungrig av att läsa inläggen här!

Tips på användning av det tömda glaset: Köp glasmålningsfärger (tex Panduro) och måla på dem. Jag har en hel uppsättning med orkidémotiv i olika färger vilket passar bra på fester då alla har sin färg. De små passar till shots/likör och de större är perfekta till måltidsdryck osv.

Pasi
2/7/09, 11:12 PM
#40

Förutom att prova det för semlor så har jag även använt oopsies för smörgåstårta som blev supergod.Tungan ute

Bottnar av 6 ägg, inkluderade lite bakpulver.

Fyllning: 1. Äggkräm av 7 hårdkokta finhackade ägg och 125g mjukt smör.
2. Margaretas kycklinglevermousse (kycklinglever, lök, smör, grädde, salt, peppar) med extra mycket grädde + lite smörgåsgurka.
3. Rydbergs räksallad.

Uppepå hade jag CF, Ockelboost, kallrökt regnbåge, hyvlad rättika och tomat.

Fick med hela LCHF-kostcirkeln. Synd att den tog slut så fort!Rynkar på näsan

Fjaellmor
2/7/09, 11:20 PM
#41

oopsies är super!

Vi har gjort med och utan smaksättning. Som bröd och som rulltårta Flört

De är super som rulltårta, med vaniljsmörkräm och mosade hallon…

Oskyldig

Enda problemet med ooopsies är att jag inte får ha dem ifred, så de tar slut fort!

/Fjällmor

Annons:
Bookjones
2/8/09, 7:08 AM
#42

Pasi min vän… Hur gjorde du semlorna?

Förresten så stekte jag lite oopsiesmet i stekpannan och åt som pannkakor härom morgonen. Man kan röra om smeten lite mer för plattare svenska pannkakor eller låta de vara fluffiga för mer amerikanskt liknande pannkakor. Massor med smör i pannan och låg värme. Några bär och en klick vispgrädde på!

Var så gott att jag fick skuldkänslor.

[Pennylane1]
2/8/09, 11:10 AM
#43

antar man kan göra som polarbröd express och skippa dela och vispa ägget separat då kan det passa bra som pannkakor, jag menar om man ändå vill få bort luften så kan man kanske bespara sig besväret att putta in det från första början!

Pasi
2/8/09, 12:01 PM
#44

Jaha, då har jag testat som pizzabotten. Inte nödvändigt med botten på pizza tycker jag….men detta blev förvånandsvärt bra och går snabbare att göra än en äkta pizzabotten.

Har även märkt att typen av färskost inverkar på "stadgan"…med puck kunde jag klicka ut det och i stort sätt få bullar…medans eldorados färskost gör det mer rinnigt.

#42 Jag hade bara i lite bakpulver och kardemumma….jag gräddade mina efter att smörgåstårtsbottnarna var färdiga så det blev väldigt rinnigt (smeten stod för länge). De blev mao väldigt platta så att skära ut lock var inte att tänka på.
Men det spelar ju ingen roll….det man förlorar på höjden vinner man i bredd….ni anar inte vad mycket fyllning man får plats med på en platt botten som täcker tallriken.Flört

Sedan mixade jag 150g mandel med 60-70g smör och sötning (1tsk glycerol, 1 tsk fruktsocker samt stevia)….och förstås massor av vispad grädde. Underbar smak, lika gott som jag minns att de bättre semlevarianterna smakade.

molana
2/8/09, 12:36 PM
#45

Låter underbart med det här receptet som passar till både det ena och andra.Har bokmärkt måste testas när jag kommer till en spis där man kan laga mat på och i.   Skrattande

Caena
2/18/09, 11:04 PM
#46

snart måste jag ta mig i kragen och prova semeldagen närmar sig..

MillisB
2/18/09, 11:06 PM
#47

Har testat oopsies, och de fungerade jättebra.

Ska testa semla-oopsies till söndag!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

magma
2/19/09, 12:36 AM
#48

Platt botten med semmelfyllning….Kanske kan fungera att rulla ihop som en rulltårta och skära i portionsbitar? *fundera*

Annons:
Caena
2/19/09, 2:08 AM
#49

#48 jag skulle ju inte göra dem ikväll ju! Flört
väldans smart ide!

Pasi
2/19/09, 9:30 AM
#50

#48 En mycket bra idé!…man rullar botten ihop med mandelfyllning och skär i rulltårtsbitar som toppas med massa vispad grädde.Tungan ute

bullmagen
2/19/09, 9:35 AM
#51

Men vad goda grejer ni kommer på! Gjorde oopsies igår och hade till pizzabotten, men semlor låter ju ännu godare!

bullmagen
2/19/09, 1:13 PM
#52

Nu har jag ett semmelprojekt i ugnen…

[tililili]
2/19/09, 1:33 PM
#53

"3 oz philadelphiaost (en bricka har 8 oz)"

hur mycket är det då? gram? (jag har gjort egen färskost)

[Pennylane1]
2/19/09, 1:35 PM
#54

se # 25

Bookjones
2/26/09, 1:23 AM
#55

Pasi eller nån annan som gjort semlor på Oopsies.. Hur gör man mandelmassan? Har ingen mandelkvarn. Kan man använda en blender??? (får visioner av mandlar som flyger genom köket) Eller måste rivjärnet fram eller?

Annons:
negar
2/26/09, 1:59 AM
#56

Hej Bookjones!

Du kan köra dom i blendern men tänk på att ha lock, eller tyg på något sätt så att det inte flyger iväg. Du har inte en vanlig stav mixer? Det funkar också, håll bara för öppningen lite med handen, använd en smal hög mixer skål. Blanda den mixade mandeln med mjölk eller grädde till den konsisten du vill ha. Smaksätt gärna med lite kardemumma och ev. söt.med. Det blir godare om mandeln får ha skalet var, då smakar det mer. Good luck!!

Jag gjorde semlor med oopsie smet igår, klickade helt enkelt ut lite mindre rundlar….såååågott!!

Agyr07
2/26/09, 11:24 AM
#57

I lördags var jag sugen på nåt smaskens till Melodifestivalen. Bakade Oopsies smaksatta med en gnutta vaniljpulver. När de var klara ringlade jag över lite smält chocklad och sen lite vispad grädde på det. Smaskens blev det.

Johannika
3/3/09, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Nu har jag gjort oopsies för första gången. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men det bidde liksom tekaksliknande prylar som mest såg ut som maräng egentligen. Kanske hade jag för lite philadelphia-ost i? Men när jag lagt på ett lager smör, ost och rökt kalkon kändes det i det närmaste som en macka! Det närmaste jag kommit på länge i alla fall. Sen gjorde jag ett experiment genom att ta mandelmjöl (inköpt på förträffliga Liedl) och hällde på en skvätt grädde och litet vaniljpulver och bredde ut över oopsiesen (hmmm… konstig grammatisk form) för att se om detta kunde vara hyfsat semleliknande…. njaaaeee blev resultataet inte otäckt, men heller ingen lust för en fortsättning. Mackalternativet var bättre!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Minorca
3/3/09, 11:55 PM
#59

Hej

Jag testade oopsies i helgen, det var en hit. Jag testade med mandel och grädde sedan tog jag två 2 jordgubar och grädde det blev ännu godare. Jag tog i lite bakpulver som Pasi skrev i #44 så de blev riktigt porösa.

Tack Bookjones för ett mycket använbart recept och alla andra med idéer att göra semlor mm

Bookjones
3/4/09, 8:27 PM
#60

Kul att fler provar dessa Oopsies. Jag gör mina med kardemumma och brer på lite hårdvispad grädde. Eller gör dem utan smaktillsats och använder som "macka" med ost och smör. Har också haft Oopsies på hamburgare när jag inte velat laga mat… Alltså köpt en hamburgare ute och kom hem och slängt brödet och lagt burgaren mellan två Oopsies… Helt OK!

De är också jättegoda som minipizzor med valfritt pålägg och massor med ost!

kb08an
3/7/09, 12:30 PM
#61

blev så glad när jag läste detta inlägg! lät underbart gott! Men nu sitter jag här med "brödet" i ugnen. Och det liknar mest en platt pannkaka… vispade jag inte tillräckligt hårt och länge eller vad kan det vara för fel? Hela smeten har runnit ihop till en stor platt deg där inne i ugnen… help!

Gjorde som i receptet. Vispade 3 äggvitor. 3 äggulor och 85g phiadelphia i en annan och blandade sedan ihop.

[Pennylane1]
3/7/09, 1:45 PM
#62

om man blandar för mycket och inte vänder ner med lätt hand så går luften ur. Men du kan skära plattan i bitar och använda som bröd ändå.

Annons:
Margareta
3/7/09, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Nu har jag också gjort Oopsies - men det blev minivarianter av olika skäl. Man får ta 3st för att komma upp till ett enda gram kolhydrater. Jag väljer Coop Cream Cheese före Philadelfia för den har färre E-nummer. Elvispen var inte hemma så jag fick inte till äggvitorna ordentligt. Därför puttade jag i mandelmjöl från Lidl. Hjorthornssalt giller jag i mandelkubbar och testade därför det - 1krm var lite för lite - men de jäste något av det.

  • 3 äggulor
  • 75g Coop Cream Cheese
  • 4msk mandelmjöl (Lidl)
  • 15g smör
  • 1 krm hjorthornssalt (kunde varit lite mer)
  • 1 krm mortelstörta kardemummakärnor
  • 1 tsk (knapp) honung
    Allt detta vispas poröst med elvisp
    Vänd sen ner
  • 3 hårt vispade äggvitor (mina blev inte hårda)

Jag hällde detta i 35st små pappersformar - de stora var slut. Nästa gång skall jag hälla smält smör i botten innan smeten. Det fastnade lite.

35st blir verkligen bara munsbitar - men eftersom jag är ett UFO ville jag ha det så. Det tog 15 min i 175grader att grädda dem.

Tabellen är för alla 35st - det blir ca 3st/g kolhydrater

Livsmedel

Mgd

kcal

Prot

Fett

Kolh

Cream cheese

75

180

3

17

3

Äggula

53

190

9

17

0

Smör fett 80 %

15

107

0

12

0

Äggvita

105

48

11

0

1

Honung

4

13

0

0

3

Sötmandel torkad

30

179

6

16

4

 

282

717

29

62

12

per styck

8

20

1

2

0,33

Fördelningen i % är rätt ok 6% säger inget när det är så lite kolhydrater.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
3/7/09, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

En bild på godbitarna

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
3/7/09, 2:52 PM
#65

2 nallade redan syns direkt

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Cissit
3/7/09, 2:55 PM
#66

Margareta - Det där låter ju jättemumsigt! Får testas någon gång!

negar
3/9/09, 11:07 PM
#67

Jag gjorde tårtbotten av oopsie smet, mamma fyllde år och jag ville bjuda på något festligt som jag kunde äta själv! Tungan ute 

Jag blandade helt enkelt i vaniljpulver i smeten och gräddade 3 rundlar, sen bredde jag smörkräm på första botten och hallongrädde på den andra, sen garnerade jag med grädde och lite riven mörk choklad. Den uppskattades av fler än mig!

lundsabin
3/10/09, 11:09 AM
#68

Jag måste fråga - jag försökte göra oopsies men det blev allt annat än lyckat Gråter . Lyckades inte blanda ordentligt, blev rinnigt, osv osv osv.

Så nu undrar jag - får ni det ordentligt blandat, eller blir det lite rinnigt och lite klumpigt? Hur gör ni då? Använder ni muffinsformar?

Jag har i och för sig tittat på länken där receptet kom från, o där skrev de att det var oundvikligt att det blev så, men frågan är ändå - hur har det blivit för er?

Och hur är de färdiga - blir de det minsta bulliga eller är de bara platta?

cacao
3/10/09, 11:17 AM
#69

Rinnig smet och platta som tunnpannkakor trots bakpulver i smeten. Smaken var det dock inget fel på.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Annons:
mrsAngel
3/10/09, 1:21 PM
#70

Premiärbakat Oopsisar-några blev platta som pannkakor, några blev något fluffigare. Men inte närmelsevis som de jag sett bilder på (Pasis?). Hälften naturella och hälften smaksatta med vaniljpulver och yttepytt kardemumma. De med kardemumma doftar fantastiskt och så provsmakade jag en som smörgås med smör, salami, ost och gurka. Och……. HERREMINJE va gott!!!!! Äntligen en macka utan smak av nötter eller mandel!

Sökte runt på nätet på Oopsis, hittade en amerikansk sida med massa förslag till vad man kan göra med dem!

Förresten, för att få mer "kompakt" konsistens, nån som tror man kan ta mer Philadelphia och mindre ägg? Nån som kan sånt här med bakningskemi, menar jag.

Och Margareta-hur blev konsistensen på dina munsbitar med tanke på att du hade mandelmjöl i?

Karisannelie
3/11/09, 9:55 AM
#71

Åh vad glad jag blev av detta recept! Har just börjat med LCHF men har svårt att klara mig utan mackor på morgonen! Men imorse fick jag mig en oopsie med stekt ägg på och det var ju mumma! Nu kommer jag garanterat klara detta galant! Och jisses vad smarta alternativ ni kommer på, tårtor smörgåstårtor rulltårtor semlor… haha! galet bra!

mrsAngel
3/11/09, 8:37 PM
#72

Sicken uppfinning! Den som uppfann Oopsisarna borde få LCHFmedalj.

Imorse: Oopsis med smör och ost. I eftermiddag under enormt sug efter nåt gott: kardemummakryddade oopsis med hemmagjord mandelmassa och vispad grädde - helt ok istället för en semla. Nästa expermient blir nog varma mackor och semlerulle.

Caena
3/11/09, 11:31 PM
#73

mrs angel.. hur gjorde du din mandelmassa? som Pasi gjorde sin?

mrsAngel
3/12/09, 12:09 AM
#74

caena-vet inte hur Pasi gjorde sin, men jag körde mandel i mixer med skalet på, hade i lite sötningsmedel och lite grädde. Blev inte toppenbra, ska prova i dels att skålla mandeln nästa gång och dels mala dem i kvarn istället.

Caena
3/12/09, 8:23 PM
#75

mrsAngel- 

själv gjorde jag på nötmjölet, med smält smör och lite sötningsmedel..
blev nästan för gott.. =/ men inte för mycket då blev de äckligt..

mrsAngel
3/13/09, 12:07 AM
#76

Imorgon bitti provar jag Oopsiesvåfflor!

Annons:
elisabeth83
3/13/09, 8:30 AM
#77

mrsAngel: har funderat på det. kan du inte berätta hur det gick och tex hur länge du gräddade dem!!

mrsAngel
3/13/09, 9:24 PM
#78

Oopsisvåfflor var det ja. Tog kanske 1 dl smet, det höll på att flyta över alla breddar så jag fick hålla i locket för att det inte skulle pysa ut. Gräddade kanske 45 sekunder, blev en väldigt platt sak som dock såg precis ut som en platt våffla. Smakmässigt sett, nja. Lite väl mycket äggsmak. Men man kan säkert råda bot på det om man trixar lite…

elisabeth83
3/14/09, 12:18 PM
#79

mrsAngel: ok, då får jag experimentera lite, har hört att om man har bubbelvatten i så blir de mer frasiga, kanske ska testa. hör av mig om jag lyckas få fram något bra!!

mrsAngel
3/14/09, 1:39 PM
#80

elisabeth-jag har också funderat på det där med bubbelvatten. Sen har jag för mig att jag för många år sen såg ett våffelrecept med typ bara ägg och vispad grädde i , vilket hade varit toppen. Men hur jag än söker så hittar jag bara med mjöl i. Hur som haver, konstigt nog smakade våfflorna mer ägg än vad själva oopsisarna gör. Knepigt!

elisabeth83
3/14/09, 2:05 PM
#81

mrsAngel: Kanske beror äggsmaken på tillagningstiden, i våffeljärnet går det ju rätt fort… fast fråga mig inte varför det skulle vara det som ger äggsmaken ;)

Ägg och gräddvåfflor borde ju bli som omelett… kanske prova att ha bakepro (ett matlagningsprotein) istället för mjöl.

mrsAngel
3/14/09, 2:10 PM
#82

Jo, det riskerar väl att bli som omelett. Inte min favoriträtt, tyvärr. Men kanske kan man prova hälla i lite mandelmjöl. Fast då blir det inte riktigt oopsisar längre..

elisabeth83
3/14/09, 4:42 PM
#83

mrsAngel: föresten, hade du i ngt proteinpulver som det stod i receptet? Hur mkt hade du i sånna fall? Det står ju bara 1scoop, vad det nu kan vara.

Annons:
[Pennylane1]
3/14/09, 5:12 PM
#84

vilket recept pratar du om nu? I oopsies är det bara ägg och philadelphiaost?

elisabeth83
3/14/09, 5:33 PM
#85
mrsAngel
3/15/09, 12:12 AM
#86

Det receptet har jag varit och tittat på men inte lagt  märke till den detaljen med proteinpulver. Bra fråga hur mycket en scoop är. Hm. Har en kompis som bor i Los Angeles, ska fråga på Facebook, hon kanske vet. Eller nån annan allvetande här? Vad är cream of tartar då? Väntar med spänning på resultatet, elisabeth.

buttercup
3/15/09, 1:06 PM
#87

cream of tartar finns att köpa i stockholm på the english shop och på deras hemsida: http://webshop.englishshop.se/en/category/9/ingredients

annars kan  man nog ta lite bakpulver..

elisabeth83
3/15/09, 4:14 PM
#88

Jag råkade diska (läs bada) mitt våffelgärn som min pojkvän sen upplyste mig om att "det nog inte var så bra". när jag körde igång d så började det ryka ur delen med el-komponenter….. vågade inte använda d sen :/

Bookjones
3/15/09, 5:01 PM
#89

En scoop..  Menas en skopa, de där proteinpulvren kommer med en skopa att mäta upp produkten med. Ingen speciell måttenhet med andra ord.

mrsAngel
3/15/09, 6:47 PM
#90

Tack Bookjones!

Idag åt jag oopsies med en himla god gegga på, insåg då att som smörgåstårta är de perfekta!

Annons:
mrsAngel
3/15/09, 10:19 PM
#91

Ni tror jag är knäpp, men måste bara vidimera att de passar perfekt som varma mackor!

Bookjones
3/16/09, 7:36 AM
#92

Varma mackor gör jag med. Skinka ost tomat basilika mmm…

Karisannelie
3/16/09, 4:19 PM
#93

Idag fikade jag med lite andra mammor. Då tog jag bara en te på caféet, och de tittade så undrande på mig. Men sen smusslade jag upp en oopsie med mjukost, skinka och ost på! hihihih smarrigt! Skoj att kunna äta nåt "mack"aktigt med vänner också.

[Pennylane1]
3/16/09, 4:21 PM
#94

får man vekligen ha med sig mat på café!? Konstigt tycker jag att de skulle titta underligt om du bara drack te, det är väl inte något ovanligt!  Massor med fettskrämda tar ju inget till när de fikar, så det borde väl alla vara ganska van vid!

Karisannelie
3/16/09, 5:05 PM
#95

ja alltså vi brukar ju fika, mitt på dan så vi tar sallader eller pajjer eller stora mackor. så då var det ju konstigt.

Och nej man får nog egentligen inte ha med macka till ett café, men vi satt så till att inte personalen såg det. ;-)

Karisannelie
3/16/09, 5:07 PM
#96

Det var vännerna som tittade lite konstigt alltså, inte personalen hehe….

Sen fick jag ju förklara varöfr jag hade med egen macka o så, men jag hade ändå tänkt berätta om min nya diet. De tycker det verkar intressant. men många förstår ju inte grejjen heller. :-)

mrsAngel
3/16/09, 5:52 PM
#97

Någon som smaksatt oopsies med kakao och gjort rulltårta?

Annons:
Regina78
3/16/09, 5:52 PM
#98

Nu har jag precis gjort en smörgåstårta på oopsiesreceptet.

Den står nu i kylen för att dra åt sig lite. Det ska bli spännande att se hur det smakar efter alla lovord i den här tråden.

Gjorde förresten "Pams LCHF-pizza" som har en liknande botten.

Den gick verkligen hem i vår familj!

Karisannelie
3/16/09, 6:28 PM
#99

Regina åh kan du skriva in vad du hade i och på här sen? och naturligtvis om det var så gott som det låter???
Så sugen på att rpova till helgen!

Lava
3/17/09, 7:45 PM
#100

Igår provade jag att göra Oopsies. Vilken bra uppfinning!

Ska prova med någon smaksättning nästa gång. :)

Sindri
3/18/09, 9:36 AM
#101

Provade Oopsies i går med kardemunna och vaniljfrön. Det blev "bara" 12 st i min muffinsplåt. De pöste upp och blev fina i ugnen, men ramlade ihop lite. Det är gott - men känns lite för mycket äggvita - luft. Kan man inte ha i mer Philadelphia för att få lite mer substans i dem? Alt. extra äggulor? Någon som provat? (Men vad gör man med alla vitor som blir efter äggmjölk och oopsies?)

Regina78
3/18/09, 10:52 AM
#102

# Smörgåstårtan var okej.

Bottnarna kunde dock ha haft lite mer tuggmotstånd.

Nästa gång ska jag pröva att ha i lite riven ost.

Prövade bara med en fyllning av ägg och majonnäs plus topping.

Behöver utöka min kunskap om "guckor".

(Mannen har iallafall ätit smörgåstårta med glupsk aptit i två dar)

Jag kan rekommendera att man provar!

mrsAngel
3/18/09, 12:50 PM
#103

Jag har i mer philadelphiaost, ca 100 g till 3 ägg. Funderar på att prova ytterligare lite mer nästa omgång.

ToFat
3/18/09, 1:12 PM
#104

#101

Men äggulorna ska ju med i oppsies?

Mina blev vääldigt platta..gjorde två samtidigt, en där jag portionerade ut dem , o en där jag hällde allt i plåten..nästa gång ska jag bara hälla ut smeten o skära rutor i efterhand…Perfekt ha som 'mackor', något ha med lägga pålägg på.

Annons:
nillisen
3/18/09, 1:32 PM
#105

Nu har jag gjort en omgång med Oopsies. Bredde smör o la ost på två stycken och oj, vad jättegott! Inte så mycket tuggmotstång, så jag la på ett gurkskivor för att få det hela lite knaprigt.

Nästa gång ska jag testa med lite smaksättningar.

Pasi
3/18/09, 1:36 PM
#106

Min senaste smörgåstårta bestod av oopsies på 7 ägg, äggkräm (8ägg+smör), 500g hemmagjord kycklinglevermousse, 600g hemmagjord gräddmjukost (1liter grädde+lite fil som surnat och filtrerats) med dill och paprika, Rydbergs räksallad, räkor, ost, tomat, paprika, rättika, salami och kallrökt lax.

Det blev en ganska stor smörgåstårta med massor av kalorier… som räckte många måltider, smakade underbart, innehöll hela alfabetet av vitaminer/mineraler och hade bra balans mellan omegafetterna.
Kostade dessutom bara 15:-/1000kcal (laxen köpt på extrapris).

Jag tycker inte vitsen med "bottnarna" är att ge tuggmotstånd (#102) utan har mer funktionen att hålla ihop bygget.

Nu längtar jag efter mer smörgåstårta!!!!Tungan ute

Sindri
3/18/09, 7:19 PM
#107

#104  Ja, äggulorna ja, det skall gärna vara extra i både oopsies och äggmjölk, men jag frågade efter vitorna. Man kan ju inte äta maränger nu!

Provade äggvitebröd med ost, men gillade inte så mycket. Vitorna innehåller ju också näring men har inte så mycket smak och stuns!

mrsAngel
3/18/09, 8:58 PM
#108

Extra gulor i oopsies? Har jag missat helt. Vad gör de för nytta? Tungan ute

toodiloo
3/18/09, 9:31 PM
#109

är det bara ägg o philadelpia o salt? hur mkt philadelphia? 3 skedar?

Bookjones
3/18/09, 9:41 PM
#110

3 ägg, nypa salt och 1/3-1/2 pkt philadelphiaost.

Aliki
3/18/09, 10:01 PM
#111

Nej!! En räksmörgås med skivad avocado eller strimlad isbergssallad som botten är inte detsamma som en räkmacka med  en Oopsie! i botten.Tungan ute

Annons:
ToFat
3/19/09, 1:18 PM
#112

#107

Aha, jag hade missat att man kunde ha extra äggulor i oopsis. Ja då blir det ju vitor över..

jag brukar göra ostmaränger, vispar vitor o sen ca 1 dl riven ost per vita.

Rachix
3/19/09, 7:59 PM
#113

Angående cream tartar så skulle jag tro att man använt det för att få äggvitorna hårdare i receptet. Här i sverige kan man använda vinäger istället. Ca 1/8 tsk per äggvita. Kanske blir det mindre rinnigt då?

Har ännu inte testat detta recept, men det låter jättebra!

Libbe7
3/19/09, 9:47 PM
#114

Ja gjorde dessa idag o blev överlycklig över att få något som liknade bröd. Mjukt o fint  ;)  Skulle man kunna rosta dessa tro? Är det någon som provat?

Jag är nämnligen så himla sugen på en parisare  Flört

nillisen
3/19/09, 10:02 PM
#115

#114 Rosta dom borde gå. Det måste jag prova imorron till frukost!

Jag måste sammanställa alla tips som finns i den här tråden. Det känns som om det inte finns några begränsningar hur man kan använda oopsiesar.

mrsAngel
3/19/09, 10:16 PM
#116

Har kört dem både i brödrosten och i varma-mackor-grill. Kan säga att resultatet blev bäst i mack-grillen.

Libbe7
3/19/09, 10:26 PM
#117

Då ska ja testa grillen. Det är ju lika gott som rostat……fast kanske inte till parisare. Är himla glad för valmöjligheterna i alla fall. Känns nästan som man har ett normalt liv igen  Förvånad

toodiloo
3/19/09, 10:43 PM
#118

hmm, nu är mina oopsies inne i ugnen, vet dock inte om jag gjort rätt? skulle man vispa gula smeten mkt? jag  bara rörde ihop dem?

Annons:
mrsAngel
3/19/09, 11:57 PM
#119

Såg en videosnutt där en amerikansk kvinna visar hur man gör oopsies. Hon vispade gula smeten en hel del, mycket mer än jag gör. Vet inte om det spelar någon roll. Men jag är nyfiken på vad extra äggula i smeten gör för nytta. Nån?

På söndag provar jag att smaksätta med kakao och fylla med en gojja gjord av grädde och vit choklad, och rulla till rulltårta.

[Pennylane1]
3/20/09, 12:00 PM
#120

läs #101 det var ju bara så att sindri spekulerade över vad man kunde göra för att få mer substans, och undrade om äggulor kunde göra tricket. Ingen har väl sagt att det SKA vara extra äggulor i oopsies vad jag har sett?

Minorca
3/20/09, 10:13 PM
#121

#119

Hej

Jag smaksatte mina oopsies i onsdags med kakao, Jag hade 1½ msk kakao på en sats med 3 ägg, det blev tyvärr lite beskt. Gick ganska bra att äta med vispgrädde. Det är inget jag skull bjuda en icke LCHF på. Nästa gång skall jag ha mindre kakao i smeten.

Jag är ganska van kakaosmaken utan sötning, jag har druckit varmchoklad av kakao och mjölkpulver och vatten utan socker eller sötningsmedel i ca ett halvår.

mrsAngel
3/21/09, 12:33 AM
#122

#121 Jag tänkte ha i lite sötningsmedel också. Det är kalas, och endast jag och min mamma käkar LCHF. Hade du minskat mängden kakao om skulle göra det igen? Vill ju gärna att alla ska gilla det jag bakar.

Minorca
3/21/09, 1:29 AM
#123

#122

Jag tänkte nog smaksätta igen med kakao men inte så mycket som sist.

mrsAngel
3/23/09, 12:00 AM
#124

Så har jag provat:Rulltårta a la Oopsie!

2 satser Oopsies, hade dock 200 gram Philadelphiaost.

Smaksatte med 2 msk kakao, hade i 0,5 dl sötningsmedel. En gnutta vaniljpulver.

1 tsk bakpulver tillsattes till äggvitorna när de var färdigvispade, vispade lite till och resultatet blev ännu fastare vitor.

Hällde i en form med smort bakplåtspapper i. Ugn 150 grader, 25 minuter. Välte upp botten på galler, lät svalna.

Blandade till en mousse av vit choklad (jag vet, jag vet, inte bra. Men gott!) 150 g, 1,5 dl grädde som vispades, 1,5 dl kesella. Smetade ut på botten, hällde över lite hallon.

Rullade. Och ställde svalt. Och, resultatet blev: Jättebra! Lite tjock botten eftersom formen var lite liten, men helt klart värt att göras om!

Pasi
3/23/09, 12:06 AM
#125

#124 Det där lät farligt gott!
Jag kan även tänka mig att en chokladoopsierulltårta med vanlig smörkrämfyllning….ev smaksatt med punch eller varför inte mandel eller vanilj är mumma.

Annons:
Empe
3/23/09, 12:12 AM
#126

Nu har jag testat Oopsies och ÄNTLIGEN har jag något vettigt gott att lägga pålägget på! TACK för receptet.

mrsAngel
3/23/09, 2:26 PM
#127

#125 jag håller med dig!!!!

Goodlife
3/24/09, 9:52 PM
#128

Fasen jag lyckas ju aldrig få vitorna hårda! )Jag vet att det är viktigt att kärlen är rena.=

Vispen är trasig och testade mixern ist kan det beror på det?

Åh jag som var så nyfiken.. och hungrig!!

Lava
3/24/09, 10:00 PM
#129

Goodlife: Ja, det har nog med mixern att göra, man får inte in lika luft i smeten med den.

Sindri
3/24/09, 10:16 PM
#130

#128 Hmmm….en vanlig visp kanske, alltså utan sladd. Funkar alltid!Flört

Anninni
3/24/09, 10:24 PM
#131

Mina oopsies blev platta Rynkar på näsan

vispade vitorna så att jag kunde vända bunken uppoch ner och vispade gulor med färskosten.

vad var felet. Gräddade jag fr kort tid kanske????

Någon som kan tipsa

[Pennylane1]
3/24/09, 10:28 PM
#132

vände du ner gulorna försiktigt så inte luften gick ur?

Annons:
Sindri
3/24/09, 10:34 PM
#133

#131 Gräddade du i formar? Annars blir de platta.

Till mina senaste gjorde jag en sats i muffinsformar med vanilj och kokosmjöl. Den andra satsen fick lite salt och solroskärnemjöl i sig och gräddades på plåt och skall användas till smörgåsar.

Nu börjar resten av familjen bli intresserad…….

Anninni
3/24/09, 10:38 PM
#134

Vände försiktigt men hade ingen form.

Det förklarar det hela. får prova i mina muffinsformar. Det är ju jätte bra för då får jag nytta av dem igen

mrsAngel
3/25/09, 11:07 AM
#135

Försökte vispa vitorna med stavmixern häromdagen. Ha ha ha. Dömt att misslyckas. Dessutom tog philadelphiaosten slut, fyllde på med creme fracihe som också tog slut, fyllde på med riven ost. Hällde allt i en liten avlång form. Resultatet blev något som såg ut som rulltårtebotten med "vanlig" ugnspannkakekonsistens. Funkade det också.

kylbalsam
3/31/09, 7:28 PM
#136

jag testade oopsies första gången idag- de såg fina och fluffiga ut på plåten, men jag var tvungen att ta ut dom redan efter en kvart (risk för svarta oopsies) och då hade de hunnit sjunka ihop något. no problems för de smakar galet gott! ska ta fram smörgåsgrillen och testa oopsies med nån god fyllning senare ikväll.

har svårt att fatta att det är lchf-tillåtet! närmare påsk blir det oopsies med hallon och vispad grädde tillTungan ute

lillizen
3/31/09, 11:05 PM
#137

jahapp måste man alltså ha formar till dessa?

tänkte röra ihop nu på kvällen, tänkte det bara är att klicka på plåt som d stod…

blir d bättre med bakpulver eller är det onödigt om man vill göra utan smaksättning?

Karisannelie
3/31/09, 11:39 PM
#138

jag gör utan formar, de rinner ut och blir lite mer platta, men det passar mig bra. Då kan man ha flera lager med grejjer på mellan flera oopsies ;-)

mikaelka
4/1/09, 12:12 AM
#139

Jag gjorde dem också utan formar, de blev som små tekakor! Ska prova med brödkrydda nästa gång, verkar gott!

Annons:
joelwe
4/1/09, 1:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Bästa tråden på detta forum?

Var bara tvungen att göra så jag slängde i en smet i en form i ugnen direkt nu på kvällskvisten!

30 minuter senare delade jag upp oopsiesen i 6 delar.

Tog 2 delar och bredde på Bregott, lade på stark ost, skinka, oregano och Unilever Slotts senap. Lade ihop det till en toast. In i våffeljärnet.

Success!

Min första Oopsie-toast!!

It tasted delicious.

Jag bugar och bockar!

http://thebroilercontest.blogg.se/

Pasi
4/1/09, 2:09 AM
#141

#140 Såg gott ut! Skall testas kan jag lova.Glad

------------------------------------------
Imorgon gör jag nog ännu en smörgåstårta…smidigt, nyttigt och gott!

Bookjones
4/1/09, 5:33 AM
#142

Min nya Oopsielast är att låta resten av philadelphiaosten mjukna och sen blanda den med nåt gött… hallon, kardemumma, vanilj e.t.c. Bre sen en Oopsie med detta och smaskens vad gott det är till kaffet.

ps. Pasi, fick en sån där annons om en ny Irakaffär i området och gissa vad de hade på extrapris ($2.99)? 

Puck ost! Nu har jag provat… :)

kylbalsam
4/1/09, 11:40 AM
#143

idag hade jag oopsies till frukost :)

jag undrar- är det någon som har testat att göra en vitlöksbrödvariant av oopsies? har skumläst tråden och möjligen missat detta.

varma vitlöksoopsies med mycket smör och en kopp te….

Karisannelie
4/1/09, 1:56 PM
#144

Åh det lät gott kylbalsam! Roligt nick och rolig Avatar BTW ;-)

Idag bidde det 3 oopsies till frukost, på följande vis:
En oopsie, gräddleverpastej, oopsie, mjukost och lite majonäs och ruccola, en oopsie, räkost och gurka. Kokade ett ägg också men det blev lite för löst att ha på så jag hade det till istället.

Men det var smaskigt :-)

Karisannelie
4/1/09, 1:57 PM
#145

alltså, åh hur skriver jag… jag lade ihop dem, så det blev en 3lagersmacka! Lite minismörgåstårta

ElliK
4/1/09, 3:16 PM
#146

Provade nyss att gora Oopsies for forsta gangen, och jag gjorde dom med philadephia basilika smak, och gud vad goda dom blev.

Gav pa mig annu en sats direkt efter och stekta nu upp bacon och blandade i. Hallde dock smeken i en liten muffinsplat. De star just nu i ugnen och de ser jattebra ut. La faktiskt i lite bakpulver i dessa, mest for att aggvitorna av nan anledning inte ville tjockna.

Annons:
Rosalita
4/1/09, 9:29 PM
#147

#143 vitlöksoopsies låter jättegott! Om du lyckas så kom ihåg att berätta för oss, jag är jättenyfiken på om det fungerar!

#144 Smart att lägga ihop dem som en smörgåstårta, det måste jag testa! Har inte kommit på tanken innan.

Jag brukar göra oopsies enligt grundreceptet och har smör och skinka, ost eller leverpastej på. Jättegott och ett bra frukostalternativ när jag tröttar på äggröra.

kylbalsam
4/1/09, 11:46 PM
#148

# 144     vad söt du är :) tack

# 147     funderar på att prova med philadelphia vitlök & örter först och kanske våga mig

på riktig vitlök sen, men det får bli närmare helgen. återkommer med resultat :)

Ta-Co
4/3/09, 1:29 PM
#149

Nu har jag lagat till oopsies smeten efter original receptet #0. Jag provade steka 2 st, lagade i våffeljärnet 3 st och har 4 inne i ugnen. Stekningen har varit bäst hittills men tyckte det var lite väl mycket salt i. De i våffeljärnet blev väl sådär, den första blev för välgräddad men frasig, den andra blev perfekt, den tredje brände fast. Tyvärr hade jag inte vispad grädde, då hade jag nog satt lite på våfflorna.

Nu har jag tagit ut och smakat på de gräddade och de blev klart bäst! Måste ha mindre salt (eller inget alls) när jag gör dessa igen, för jag ska definitivt göra det fler gånger!

De jag stekte i stekpanna tror jag skulle varit goda med smörgåstårte-fyllning, räkor, cf blandat med majonnäs, dill osv. De blev sladdrigare medan de i ugnen blev frasiga.

Tack för det fina receptet! Tungan ute

storost
4/3/09, 5:50 PM
#150

Det ska jag också prova!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

hupp
4/6/09, 11:03 AM
#151

Vit variant av OOpsies! Bra variant för de som inte vill slänga äggvitor, Jag hade ungefär 25 st hemma i helgen och här gick det åt tre i alla all! Lite mer kolhydrater än orginalet men helt OK på min lite småslarviga nivå.

1/2 dl äggvisa (3? st)

En nypa salt

1/2 dl Creme Fraiche

100 g mjukost typ philadelphia

1/2 dl mald mandel

Vispa vitor och salt hårt.

Blanda CF och mjukost och rör ner i de vispade vitorna.

Jag gräddade 10 st i stora bullformar. 150 grader 30 minuter.

Riktigt goda blev de. Men med färg som en nordbo i februari Skrattande

Lava
4/6/09, 11:18 AM
#152

Jag gjorde pizza med förgräddad Oopsiedeg som botten igår. Den blev jättegod!

Jennix
4/6/09, 11:25 AM
#153

hupp, du får gärna posta receptet som en ny tråd om du vill! Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
hupp
4/6/09, 1:12 PM
#154

Ok, Tack för tipset!

Länk här:

Äggvite-OOpsies!

Novisan
4/7/09, 12:16 PM
#155

Förvarar man sina färdiggräddade Oopsies i kylen eller i f.d. brödburken?

Aquilegia
4/7/09, 12:48 PM
#156

#155 Jag har mina i kylen. (Tänker att eftersom fetthalten är hög så finns risken att de kan härskna i rumstemperatur.) De har en tendens att klibba ihop så lägg smörgåspapper emellan varje kaka. Har även ett pågående frysexperiment på gång.

joelwe
4/9/09, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Gjorde min första Oopsie-LCHF-pizza i dag, skärtorsdag! :D

Bottnen blev något mjuk, så ska nog ha inne den lite längre än de vanliga 30 minutrarna nästa gång.

Men den blev utsökt!

Tillbehör: Skinka, mozzarella, riven ost och oregano.

http://thebroilercontest.blogg.se/

Million
4/13/09, 12:11 AM
#158

Hur länge tror ni man måste vispa om man vispar för hand?

Har ingen elvisp.. Gråter

Caena
4/13/09, 2:04 AM
#159

gjorde räkmacka av en oopsie.. 
wow!.. gott gott gott..

Novisan
4/15/09, 11:15 AM
#160

Usch, de var inte goda att äta bara som de var.

Annons:
[Pennylane1]
4/15/09, 11:23 AM
#161

bara som det var? Nä det är inte så gott att äta bröd bara som det är överhuvudtaget, detta ska ju vara till macka, om man inte gör någon specialare?

Novisan
4/15/09, 11:52 AM
#162

jaha! men mackor med bara smör är gott, fast de här var inte goda med smör på heller.

[Pennylane1]
4/15/09, 11:54 AM
#163

jasså du tog smör, jag trodde du bara tog dom som de var

Novisan
4/15/09, 12:26 PM
#164

Testade både och Flört, blä

Angelfish
4/15/09, 12:49 PM
#165

Jag håller på och provar med olika kryddor. Kanel blir jättegott, kardemumma funkar det med. Skrattande

Enda problemet med dom är att 6 st inte räcker så länge. Gråter

Har en sats i ugnen nu så snart blir det en ostmacka (när dom har svalnat lite). Flört

storost
4/15/09, 12:50 PM
#166

Har provat nu…. mumms….. jätte gått med smör och salami som pålägg….

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

storost
4/15/09, 12:51 PM
#167

#165

Jag bakade 10 stycken med 4 ägg, 110 g färskost. Gick på en gång i ugn.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
[iovis]
4/15/09, 7:56 PM
#168

Åh, gudars, va gott det var! Trodde inte alls på iden men var tvungen att prova igår då jag tröttnat på de frukostalternativ jag haft hittills… Det var precis som sådana där tekakakor i konsistensen tyckte jag. Och det var jättelätt att göra, ju! Handvispade vitorna, häftigt hur de förändras! Ja ni hör hur positiv jag är, måste vara solen eller är det så att äter man enligt lchf blir man en solstråle?? Svågern kommenterade i helgen att han aldrig sett mig stråla så som nu och vi har känt varann i alla fall 16 år…… Att jag äter lchf vet han inte (läkare), orkade inte ta den debatten med honom, som jag vet skulle uppstå, på en släktmiddag.

Novisan
4/15/09, 8:43 PM
#169

#168 Var ni på släktmiddag? Märkte han inte hur du åt då?

[iovis]
4/15/09, 9:13 PM
#170

Jo, men det är väl befogat på nåt sätt att äta sallad o kött när man är en tjockis. Ingen kommenterar heller att jag inte äter tårta…..

Till saken hör att han är en envis elitist så för att inte tappa ansiktet höll jag tyst även när han sa åt svärmor att äta mindre o röra på sig mer när hon började prata om att inte äta potatis för hon fått högre sockervärde…….

OOpsiseserna var jättegoda, ser fram emot frukost,,,,,, Tungan ute

Novisan
4/17/09, 11:58 AM
#171

#170. Såna kommentarer hade nog jag tyvärr kunnat fälla tidigareSkäms

[iovis]
4/17/09, 8:19 PM
#172

Men i hemlighet har jag o svärmor pratat om det här med kolhydrater, så hon är invigd i mitt livs ny stil!

KarinLH
4/21/09, 10:23 PM
#173

Efter att ha hittat den här tråden för flera veckor sedan har jag nu äntligen tagit tag i mig själv och gjort min första sats. Lätt, snabbt, och med supergott resultat! Sitter nu med kvällstéet (med grädde) och två oopsies, en med smör och ost, en med smör, ost och veggieskinka. Mmm! Som någon skrivit ovan, så tycker även jag att det påminner om tekakor i konsistensen - ett av mina tidigare favoritbröd!

#148, jag undrar om du (eller någon annan) fått nåt lyckat resultat med vitlökssmak? Det känns som att det skulle kunna funka med gott resultat!

#156, har du provat att frysa än? Är nyfiken på om det går; skulle vara så skönt att kunna göra stora omgångar och ha snabbt tillgängligt i frysen!

Bookjones, tack för receptet! Och tack alla andra för alla bra varianter!

[iovis]
4/21/09, 10:47 PM
#174

#173 Jag fryser in dem två o två i påsar. Lägger en påse på bänken i köket innan jag går o duschar på morgonen o de är tinade o fräscha när jag är klar där, de är fortfarande jättegoda fast de varit frysta. Jag gjorde dubbel sats i söndags så jag har för hela veckan. Tidiga mornar har man ingen tid o lust att stå o steka bacon även om jag ser fram emot det till helgen…

Annons:
KarinLH
4/21/09, 10:57 PM
#175

#174, tack för snabbt svar! Det låter ju toppen Glad

Plasma
4/25/09, 11:43 AM
#176

#173, Jag testade med vitlök- och örtost imorse med bra resultat! Har iofs inte testat med naturell smak så jag har inget att jämföra med, men med vitlök fungerar utmärkt!

Ta-Co
4/25/09, 11:50 AM
#177

Vitlök i oopsies…? Det var intressant! Måste testa nästa gång. Glad

nimh
5/2/09, 4:11 PM
#178

Idag har jag testat att göra oopsies, de blev riktigt bra… smakar lite som ugnspannkaka. Glad Men jag hade nog i lite för mycket salt. Nästa gång ska jag ha i nån mer smaksättning också, jag gjorde dem au naturelle idag eftersom det var första gången.

Men de var väldigt svåra att bre smör på, tyckte jag, jag fick liksom klicka på bregott eftersom de gick sönder när jag försökte bre på det. Hur gör ni? Hyvlar vanligt smör med osthyvel och lägger på?

Jag åt en med philadelphiaost också, det gick bättre att bre så det kanske blir att jag får äta dem med t.ex. mjukost eller keso.

haneit
5/3/09, 7:10 PM
#179

Går det att sätta i saker i smeten som i vanligt bröd, eller fungerar det inte då?

(Jag tänkte om det går att sätta i soltorkade tomater och oliver innan gräddning. Det är ju så gott i bröd)

Sindri
5/3/09, 7:58 PM
#180

Klart det går, men om du gör i muffinsformar så lägg i det sist. Jag gjorde med blåbär igår och blandade blåbären i smeten och alla blåbär sjönk ner och fastnade i formen. Kleggigt, men gott! Gör man i pappersformar eller på plåt så spelar det nog ingen roll.

nimh
5/3/09, 8:37 PM
#181

Jag upptäckte att jag inte blir mätt på oopsies… 3 stycken med smör (hyvlat), ost och gurka höll mig bara mätt i ett par timmar.

Annons:
haneit
5/3/09, 8:59 PM
#182

Sindri:

Tack för det! Då ska jag testa det… Glad

Hur mycket smet sätter man i om man gör i muffinsformar? Jäser de eller inte? (Jag läste att någon satte i bikarbonat eller bakpulver. Är det bra att göra det?)

Sindri
5/3/09, 10:48 PM
#183

Jag fyllde till en tredjedel, de jäser upp lite, men går ihop sedan. Jag hade pyttelite bakpulver, kanske ½tsk. Är fortfarande på experimentstadiet.

haneit
5/3/09, 11:07 PM
#184

Sindri:

Tack för hjälpen! Då ska jag också börja experimentera… Glad

lakritsmaja
5/4/09, 11:43 PM
#185

Provade Oopsisar idag för första gången, det var jättelätt och de så kanongoda ut. Luftiga och höga. Men jag tyckte inte det var så gott. Smakade för mycket - ägg. Smakade som omelett, vilket jag inte är så förtjust i. 3 ägg, delade, 100 g Philadelpiaost, lite salt. Gillar att det är så lätt att göra och att de ser så fina ut, men som sagt gillar inte smaken. Kan jag ändra ingredienserna något? Har någon något förslag?

Isa56
5/4/09, 11:48 PM
#186

Jag har lite pommeransskal i, fick tipset här på saiten någonstans.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[Pennylane1]
5/4/09, 11:49 PM
#187

om du tar nån smaksättning, kanske det förvillar lite, lite rökt skicna om du inte vill ta bacon, kanske blir för mycket ägg och bacon? Lite fetaost och soltorkade tomater , oliver?

Angelfish
5/4/09, 11:50 PM
#188

Jag tycker inte heller dom är sådär goda utan någon smaktillsats. Jag har i kanel, då blir dom jättegoda. Har också gjort med kardemumma och det funkar bra. En annan gång hade jag tagit Bonjour med vitlökssmak istället för philadelpiaost och det blev också gott, lite som vitlöksbröd.

Så prova med olika smaktillsatser tills du hittar nån du gillar.

Annons:
Sindri
5/4/09, 11:52 PM
#189

Det finns många recept på oopsisar så det är svårt att veta vd du använde. Men man kan ju variera dem precis som äggmjölken med olika slags kryddning. Själv tycker jag philadelphian är för salt, köper Coops cream cheese istället.

Jag gillar med kokos, mixade solrosfrön ger bra knaprighet. Även olika slag nötter. Inkråmet från vaniljstång elelr vaniljpulver. Gjorde med blåbär häromdagen, men då måste man ha dem i muffinsformar och lägga i blåbären sist.
Såg att någon hade gjort med pepparkakskryddor. Kakao eller små chokladbitar borde vara gott.

Vill man ha dem till mackor funkar mixade frön av solroskärnor, mixade pumpakärnor, hela linfrön, rosmarin, brödkryddor.

Bara att experimentera och komma och berätta.

lakritsmaja
5/5/09, 10:24 AM
#190

Oh, tack så mycket för alla tips! Ska prova med bacon idag, ägg och bacon är sååå gott, då borde det fungera med oopsies också.

Vajulv
5/6/09, 10:37 PM
#191

Nu har jag mina första Oopsies i ugnen, ska bli spännande att prva dem! Glad

[iovis]
5/6/09, 10:40 PM
#192

Nu har jag inte läst hela tråden en gång till men jag har gjort det förut och jag har även gjort oopsisar ett flertal gånger. Funderar på om man kan göra dem utan Philadelfia om man som jag inte har det hemma??

Vajulv
5/6/09, 10:48 PM
#193

#192 Vet inte, kanske med någon annan mjukost? Typ Cantadou?

Funderar själv på om jag ska slänga på lite riven ost de sista 5 minutrarna nu? Kanske blir mer "mat" då? Får se!

[iovis]
5/6/09, 10:52 PM
#194

Jag tycker de är jättebra som mackor som dom är, jag skivar på ordentlig med god ost och kanske en fin skinka också. Men idag gjorde jag ägg-o-bacon-muffins istället till frukost i morgon.

Glöm bara inte att smörja bakpappret som jag gjort ett par gånger,,,, halva oopsisen fastnar i trasor!

Vajulv
5/6/09, 11:02 PM
#195

Utvärdering på helt vanliga oopsies: Grymt goda! Massa Bregott och skivad ost på. Yay! Glad

Annons:
haneit
5/7/09, 12:11 AM
#196

Jag testade idag. Men jag behövde inte smörja bakpappret. De fastnade inte ändå.

Men nog smakar de mycket som pannkaka med soltorkade tomater och oliver i. Gott, visserligen… Men inte alls som bröd…

nimh
5/7/09, 12:15 AM
#197

#196 Nä, jag tycker att oopsies smakar lite som ugnspannkaka. Flört

teernan
5/7/09, 6:35 PM
#198

Sitter och avnjuter min första Oopis.. å MUMS, de blev goda! smör och ost på, saknar inte rostbröd för fem öre!

[iovis]
5/7/09, 9:21 PM
#199

Jag tycker de påminner om en spröd tekaka…. typ hellekaka eller når liknande men jag gör dem inte i muffinsform utan jag klickar ut dem på plåten i rundlar,

Caena
5/9/09, 12:08 AM
#200

vad gör jag för fel när jag har bra form på de första, men sen så e de som soppa i botten?
man ska ju bara vända ner gula+ philadelphia.. (efter dom e mixade så klart)
just nu blev det långbröd.. över heela plåten.. sen att jag hade missat i mitt nedskrivna recept att det skulle vara 150 grader, inte 50 gjorde väl inte saken bättre..

[Pennylane1]
5/9/09, 12:17 AM
#201

med vända ner betyder det att man fortsätter att liksom vända runt tills allt är blandat, men försiktigt så inte lufter går ur vitorna, var det så du gjorde? Det betyder alltså inte att man bara liksom vänder en gång eller så.

Caena
5/9/09, 12:32 AM
#202

.. #201
det var de som var problemet.. 
det var vänt så allt var blandat, uppfattade jag det som, men ju längre ner i smeten jag kom desto oblandadt var det.. 
problemet var ju att ju längre ner jag kom så var vitan utslagen också.. =/.. 

men de gick bra, med hyvlat smör på så smakade det nästan som .. 
smörgåsrån med smör.. bara de att det var lite mjukt.. 

funderar, göra dubbel sats och hälla i en ugnsplåt med högre kanter?

Annons:
[Pennylane1]
5/9/09, 10:50 AM
#203

Det funkar säkert bra det med, ungefär som man gör det snabba polarbrödet!

hedakicki
5/12/09, 3:26 PM
#204

Idag gjorde jag dessa för första gången, stekte dem.
Smakade väldigt likt pannkaka och tog lite lite sötningsmedel. Farligt gott iallafall! Men mätt blev jag på två små som jag klickat ut i stekpannan.. Trodde de skulle smaka mer äggvita, vilket jag avskyr, men de var riktigt goda!
att servera till grädde och bär blir nog mums :)

www.machmo.se

nemorosa
5/16/09, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

Oopsies är bland det bästa som "hänt" mig i mitt brödlösa liv!

I eftermiddags blev det go-fika! Mums fillibaba!

Emmisha
5/19/09, 12:53 PM
#206

Har nu gjort mina första oopsies!!! De blev SÅ GODA! :D Tack alla för inspirationen. Jag gjorde några i smörgåsgrillen ( en med massa skivor extra lagrad herrgårdsost och ett tjockt lager med bregott samt två tomatskivor i.) det måste ni bara prova. suuuuuuuper gott.

sen gjorde jag en med massa bregott o brieost o tomat i, oxå jättegott, men det kunde ha smakat lite mer. Ska prova med mögelost nästa gång!

Sen, åt jag en vanlig oopsie utan smörgåsgrill.- med getost. Gud det va det godaste ever.!!!!!!!!!! ska prova göra det i grillen nästa gång.

Nån som gjort med bakpulver än?

[ngupa]
5/26/09, 1:58 PM
#207

Jösses!! Förvånadvad goda och fluffiga! rena godiset även om jag åt dem med smör och god gräddost på. Dessa blir garanterat vår nya favorit i vårt hushåll…. jag kan tänka mig dem utan slat och med vispgrädde och hallon till som helggodis.. och som smörgåstårta kommer de att funka utmärkt med diverse geggor på

jag gjorde just med bakpulver, en halv tsk till 3 ägg.

stort tack  till den som gjorde det "misstaget" får man väl säga då. Skrattande

Emmisha
5/26/09, 4:44 PM
#208

#207

Håller med måste prova dessa att göra som "plättar" och äta med hallon o vispad grädde till!! Jag tycker att Airams plättar smakar lite för mkt ägg för att ha grädde o hallon till. Men de e ju jättegoda typ till fläsk o mer matigt. Men oopsies smakar ju inte så mkt ägg så att de e nog perfekta till plättar me grädde o hallonmos =)) eller va tror ni???

[ngupa]
5/26/09, 7:00 PM
#209

jag tror absolut det, jag kände ingen äggsmak alls. Nu har jag lyckats få tag på ägg som är kanon goda, eko ägg från utehöns… så det kan ju betyda något vilken sorts ägg man har…

Annons:
Emmisha
5/27/09, 8:44 PM
#210

ja precis, tror också äggen spelar stor roll!! Ekologiska är ju så mkt godare och nyttigare.. men det blir väldigt dyrt eftersom man äter så mkt ägg nu. innan var dte ju inga problem när man åt ett 1 var tredjedag typ haha. men man kan ju blanda ekolgiska och vanliga ägg. typ ta ekologiska på helgen. Har hittat ägg på Willys som är frigående inomhus i Frillesås -de har jättegula gulor. men ej ekologiska. (kostar bara 29 kr för 20 pack) billigt.

[iovis]
5/27/09, 8:57 PM
#211

Gör omelett varje dag, tar ett eko-ägg och ett vanligt samt en äggula från ett vanligt, då får jag det nyttiga varje dag istället för till helgen. jag älskar oopsies, de har hjälpt mig många morgnar….

[tililili]
5/27/09, 10:32 PM
#212

leta rätt på någon lokal producent av ägg, vi köper 2kg ägg från glada höns för 50 kr

dessutom, jag kan inte med att äta ägg som inte är ekologiska alls, då avstår jag hellre!

Jag mår hellre dåligt själv än låter djuren fara illa!

förlåt om jag låter otrevlig, inte meningen, men har precis läst om de stackars danska grisarna och vill inte att andra djur också ska lida!

[iovis]
5/27/09, 10:41 PM
#213

Jag läste att de svenska pigsen behandlas lika illa som de danska, det har rappporterats samma skador på djuren i bägge länderna

[ngupa]
5/28/09, 9:02 AM
#214

jag skulle inte kunna äta något annat heller, kan aldrig acceptera att djur ska lida för att jag ska ha mat… aldrig

Raefsan
5/29/09, 12:58 PM
#215

Har någon provat att göra hamburgerbröd a la oopsie?

Tacksam för tips!

Kvinnlig40talist
5/29/09, 5:02 PM
#216

Misslyckades med oopsies…

Jag hade inget bakplåtspapper (smorde plåten), men när jag tittade in i ugnen så såg det ut som om jag gräddade bakplåtspapper!

Jag fick lägga plåten i blöt för att få loss det hela. Gick absolut inte att äta öht. Det blev också stopp i slasken.

Annons:
frukaos
5/29/09, 5:36 PM
#217

Jag brukar göra hamburgerbröd av Lembas. Blir superbra. Mina oopsies blir för "sladdriga" för att ha som hamburgerbröd.

Emmisha
5/29/09, 5:56 PM
#218

Vad är Lembas??

Har hört att man kan göra pannkakor/plättar av oopsies, är det någon som har provat det? Hur gör ni då? Steker i stekpannan/plättlaggen bara eller? Krydda med typ kardemumma??

Vore tacksam för svarSkrattande

frukaos
5/29/09, 6:03 PM
#219

Lembas är alvbröd som Frodo och Pippin äter på sin väg till Mordor. Fast det är också ett bröd som du kan läsa om här

Jag kallar det lembas eftersom det likt brödet i Sagan om Ringen mättar och är gott.

Cool

Raefsan
5/29/09, 6:19 PM
#220

Tack för tipset om lembasbröd, det ska jag testa i kväll.Glad

[ngupa]
5/30/09, 9:23 AM
#221

måste jag me testa

Million
5/30/09, 11:01 PM
#222

Philadelphia och rödlök + lite andra grönsaker på blir sjukt gott!

Idag hittade jag jättebra formar att göra oopsies i, min smet brukar alltid bli lite för flytande för att det ska bli bra direkt på bakplåtspapper. Och jag tycker muffinsformar är för små. Formarna jag köpte idag heter wienerbrödsformar och har större botten och lägre kanter än muffins- och bullformar.

Blev mina bästa oopsies hittills, har gjort det 3-4 gånger. Men så glömde jag såklart att smörja formarna så de är svåra att få loss!

sandramaria
5/30/09, 11:40 PM
#223

Jag har gjort hamburgerbröd med oopsies. Jag strödde på sesamfrön innan gräddningen och jag saknade inte det vanliga brödet alls, smakade "riktigt". Glad

Annons:
[ngupa]
5/31/09, 9:46 AM
#224

#223 Vilken god idé!!

[iovis]
6/1/09, 11:01 PM
#225

Istället för att göra oopsies (eller som valmöjlighet) är SSS "nyttiga ostbröd". Samma koncept men med avrunnen keso  och riven ost istället för philadelfia. en helt annan konsistens!  De blir sega-hårda. och goda. Har älskat oopsies men de håller inte ihop, ostbröden var mycket bättre! Så jag kommer nog vara "lite otrogen" ett tag,,,,,

[Pennylane1]
6/2/09, 12:10 AM
#226

haha cirkeln sluten… första inlägget… oopsies istället för bröden med keso och ost, sista (nåja näst sista nu då… bröd med keso och ost istället för oopsies…

Margareta
6/2/09, 2:15 AM
#227

Tur det finns variation…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[ngupa]
6/2/09, 9:42 AM
#228

#226 Hur gör man dem då?

[Pennylane1]
6/2/09, 11:10 AM
#229

frågar du mig det? Det vet ju inte jag…

Bookjones
6/2/09, 6:59 PM
#230

Sök "Polarbröd". Finns massor av recept.

Annons:
[ngupa]
6/3/09, 9:37 AM
#231

aha, så de heter Polarbörd! Då hänger ajg med. Tack!! #230

[ngupa]
6/3/09, 9:37 AM
#232

Bröd menar jag…Flört

[Pennylane1]
6/3/09, 11:14 AM
#233

ngupa det står ju i första inlägget! Flört Att oppsies är lika "vårt" polarbröd men med philapelphia istället för keso och ost…

[ngupa]
6/3/09, 1:28 PM
#234

och jag trodde det var ytterligare ett bröd som var "SSS nyttiga ostbröd" därav min fråga…

[Pennylane1]
6/3/09, 8:21 PM
#235

jag vet inte alls vad SSS nyttiga bröd är, du skulle nog fråga den som skrev före mig då antar jag

[iovis]
6/5/09, 9:39 PM
#236

I hans nya kokbok står det i rubriken " Nyttiga ostbröd". Sidan 21 tror jag…….

De är underbara, håller ihop som vanligt bröd och går inte ens sönder när man brer bregott på dem såsom oopsisar gör. Men oopsies är goda de med.

Xanzippa
7/10/09, 12:26 PM
#237

Tog precis ut min första sats ur ugnen, tweakade receptet och hade mer philadelphia i eftersom jag lätt kan ha problem med äggig smak. Sen fick den en rejäl dos med kanel och kardemumma i smeten. De åts med smör och kanel på, inte riktigt som kanelbullar… Nåja ;)

Dock fastnar de verkligen på plåten, även med infettat bakplåtspapper. =( Kanske ska pröva muffinsvarianten sen.

Annons:
Mysan59
7/11/09, 11:24 PM
#238

NU är jag sååå nyfiken på dessa oopsies.  I morgon ska jag köpa Philadelphiaost eller liknande och baka dessa.

Har läst alla inlägg (tror jag) i tråden och sparat alla tips och idéer, tack så mycket!

babo
7/11/09, 11:39 PM
#239

Testar detta nu! ska bli spännande…

Mysan59
7/12/09, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#240

Idag gjorde jag oopsies - dubbel sats - och dom första 4 jag klickade ut såg riktigt bra ut, men sen… flyt alla andra ut.

Från samma smet.

Visar med bilder… Fast ganska goda var dom, jag kryddade inte utan ville prova hur man gör först, så nästa gång tar jag nog i brödkryddor, kanel, kardemumma eller vad som passar just då.

Här är bilden på dom lyckade…

Mysan59
7/12/09, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#241

Dom andra FLÖT naturligtvis ut, inte FLYT Glad

Här kommer dom som ser mindre bra ut.

[Pennylane1]
7/12/09, 8:38 PM
#242

förmodligen hade luften gått ur ggvitan till andra omgången. Då blir dom som de snabba oopsiesarna som man gör utan att vispa vitan för sig! Går lika bra som amckor dom med!!

Mysan59
7/12/09, 10:09 PM
#243

Jo, precis vad jag tänkte också, så man måste vara kvick om man ska dom fluffiga Glad

[iovis]
7/12/09, 11:38 PM
#244

Gör dem mindre och alla på samma plåt, brukar få ihop 6 till 8 stycken. Använder en skarp kniv att dela dem ocm de flyter ihop lite. Lycka till nästa gång! Det är värt allt bök, verkligen.

Annons:
Mysan59
7/13/09, 12:03 AM
#245

#244 Ja absolut är det värt böket och jag kommer fortsätta göra dom! Saknar ju bröd så mycket.

Magica1970
7/14/09, 12:00 AM
#246

#0 TACK för att du förmedlade det här receptet! De är perfekta som brödersättning!

Den första omgången blev jättebra med tjocka "runda" kakor (har lite bakpulver i). Men igår blev det katastrof. Ur katastrofen föddes tunnbröd. Smör, skinka, senap, ost och rulla ihop. Smaskens till morgonkaffet!

Har beställt 6 st runda pepparkaksformar som är 11 cm i diameter så Oopsisarna kan bli riktigt runda och tjocka.

[iovis]
7/14/09, 12:15 AM
#247

# 246 Smart, med såna formar! Bättre lycka nästa gång!

Karisannelie
8/4/09, 5:40 PM
#248

Jag gjorde en tårta på OOPSIES när jag fyllde år! Den uppskattades faktiskt av alla, även icke LCHFare :-D

http://www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=96b8708e-1822-4b94-ab01-8c59ebc832ec

Det är 3 st stora oopsies, och mosade jordgubbar med grädde emellan. Nu fuskade jag lite och hade i vaniljsås, men man kan ju göra egen sån sås på grädde och äkta vanilj istället, då blir ju hela tårtan LCHF-PERFEKT! :-D

Karisannelie
8/4/09, 5:41 PM
#249

just, glömde skriva att jag smaksatte opsiesarna till tårtan med lite sötningsmedel och äkta vanilj!

Karisannelie
8/4/09, 5:41 PM
#250

just, glömde skriva att jag smaksatte opsiesarna till tårtan med lite sötningsmedel och äkta vanilj!

mikaelka
8/19/09, 11:31 PM
#251

Ojojoj, har nu provat dessa ljuvliga små saker med hallon och grädde, sjukt gott! Beroendeframkallande, nästan!

Annons:
Sugiyama
8/21/09, 5:50 PM
#252

Idag har jag testat Airams vairant på oopsies med fiberhusk och linfrön. Är riktigt nöjd men jag ångrar att jag bara blandade kanel, kardemumma och vanlij i en tredjedel av smeten för jisses va gott det var med smör på till kaffet. Smocka i mig 2 st så nu lär jag inte orka någon middag. Det jag funderar på är om man kan göra fläskpankaka av den här smeten, någon som testat. Jag tycker Airams fläskpankaka smakar för mycket ost. Om ingen provat så ska jag göra det någon dag, återkommer.

molana
9/9/09, 6:58 PM
#253

#252. Har du provat ännu? Nyfiken om det blev bra?Skrattande

Sugiyama
9/9/09, 10:15 PM
#254

Nej visst ja, tack för påminnelsen, jag måste köpa fläsk.

Skrivfeber
1/15/10, 9:24 PM
#255

provade Oopsis häromdagen och konstaterade att det är något jag ska göra ofta.

Så införskaffade en 1,65 kg burk med philadelphia ifrån willys för 100:- är det någon som vet om det blir skillnad på Oopsisarna om philadelphian varit fryst tidigare ?

I annat fall blir det en hel massa Opsisar i alla dess former här hemma Skrattande

Tasnim
3/15/10, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

Jag gjorde oopsies första gangen igar..Skrattande Blev jättefina! Jag hade sesamfrön pa och kunde glatt ta 2 mackor till middag äntligen. Fast nästa gang tror jag att jag ska blanda i nagot mer i smeten sa de inte blir sa porösa. Och kanske nan rolig smaksättning! Härliga idéer far man här iallafall!Flört

marialan
3/15/10, 3:08 PM
#257

#256 Tasnim

Jag har precis nu ätit min första oopsie också! Vet inte varför jag inte gjort det tidigare. Har väl egentligen inte saknat bröd så mycket som jag förväntade mig. Det är ju ändå 10 månader sedan jag började med LCHF.

Försökte hålla mig till originalreceptet nu första gången men tänker nog också blomma ut i några kreativa variationer nästa gång.

Kanske göra ostfrallor så de får mera tuggmotstånd???

Tasnim
3/15/10, 3:43 PM
#258

Hmm, finriven ost i smeten vore nog inte allt för dumt..Flört 

Jag började äta low carb för bara en vecka sedan men har heller inte saknat bröd, trots att det var vad jag levde pa, i princip. Har känt mig alldeles nöjd med all den goda maten istället. Ville mest prova oopsies för att de sag ut att vara roliga att göra, hehe. Glad att jag gjorde det! De verkar ju kunna användas till mycket!

Annons:
shigne
3/15/10, 4:34 PM
#259

Jag har provat detta bröd två gånger nu. Första gången tog jag en klick Philadephiaost med tomat/pesto - de smakade mycket gott med lite majonäs (istället för smör) och en skiva skinka.

Idag gjorde jag dessa bröd med att lägga i en bit grekisk fetaost och några oliver som jag mixade till en smet. Men de oopsiebröden blev platta och tråkikga - smeten var antagligen alldeles för lös.

Båda gångerna strödde jag på lite linfrön - för magens skull.

Men kul är det att testa sej fram!!

bubblor
3/15/10, 6:34 PM
#260

Det där låter ju som mumma, det enda bröd jag gjort hittills är lembas och man tröttnar fort på det! Kram Bublor

berittis
3/16/10, 8:14 PM
#261

Till 3 ägg brukar jag ta ½ liten ask Keso, 2 dl riven, smakrik ost, 1 msk Fibrex, 1 msk fiberhusk, lite pumpafrön och sesamfrön. Blanda allt utom vitorna som vispas hårt. Rör ihop snabbt för husken sväller rejält. Glad

Krahso
5/7/10, 1:34 AM
#262

Har skummat mig igenom tråden utan att hitta så jag ställer fråga i stället. Jag har bakat oopsies ett tag nu på grundreceptet. Nu tänkte jag testa med brödkrydda och pepparkakskryda. Två kryddblandningar jag aldrig tidigare använt någonsin…

Frågan är därför: Hur mycket skulle du som är garvad i köket ha tagit?

[Mamma-Mia-Marie]
3/29/13, 8:45 AM
#263

Vet ej om det går men finns det någon möjlighet att göra dessa oopsies på endast äggvita och utan ost? (allergiska)

eljope
3/29/13, 10:52 PM
#264

Japp! Jag gör dem med bara 2 ägg och 2 msk pofiber i. Blir 4 stycken =)

Upp till toppen
Annons: