Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

"KRAMP - MYSTERIUM"

2008-12-31 12:11 #0 av: [Sias]

en befogad fråga.

Och också frågan - VAD ÄR ORSAK TILL ATT VISSA FÅR KRAMP AV ATT ÄTA LCHF-kost?

Inte bara som "övergångsbesvär" - utan även efter längre tid, periodvis.

Anmäl
2008-12-31 13:01 #1 av: callerobertsson

Saltbrist, kanske?

Anmäl
2008-12-31 16:55 #2 av: Margareta

Vi brukar säga manesiumbrist.

LCHF bygger muskler bättre än annan kost (muskler behöver protein och fett). Muskler kräver magnsesium och det är brist på det i vår mat, oavsett om vi äter LCFH eller ej. Vid muskelbygge märks bristen mer än annars.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-12-31 17:26 #3 av: kaisakavat

Började äta LCHF från och med mars 08. Har haft vissa problem med kramp i benen, men det har lindrats/botats om jag har druckit magnesiumpulver (dolomit utblandat i vatten). Problemen varade fram tills för ca 1,5 månad sedan. Numera känner jag inget.

Hoppas att detta kommer fortsätta. Det är nämligen det enda besvär jag känt av. Skrattande

Anmäl
2008-12-31 17:53 #4 av: [Marja-Liisa]

Jag har haft kramper ngn gång tidigare också, men fick i början av LCHF oftare, skaffade då B-Calm som jag åt under några veckor. Nu kan jag ta en tablett då och då, kanske en gång per vecka eller varannan vecka, har i princip inga besvär eller känningar mer.

Anmäl
2009-01-02 14:03 #5 av: [Sias]

Jag tog upp den här tråden efter att jag lusläst om kramp/sendrag här och märkt  att det är ovanligt många som håller sig till LCHF-kost som drabbas av kramp -  precis som jag.  En del får kramper även efter lång tid med LCHF (1 år!)  Men jag har inte hittat NÅGON förklaring till varför VISSA drabbas av dessa kramper när de håller sig till  LCHF-kost!

VARFÖR DRABBAS BARA VISSA - som håller sig till LCHFkost AV KRAMP? Har det något med tidigare hälsohistoria att göra. Egentligen skulle jag vilja fråga: HAR NI SOM DRABBATS AV KRAMPER VARIT SJUKA PÅ NÅGOT SÄTT, t ex haft muskelproblem, fibro?

KRAMP - MAGNESIUM-BRIST ? har blivit ett stort frågetecken för mig.

I  trådarna "Kramp i benen trots magnesium" och "Fortfarande kramp i benen" är det flera som berättar om magnesium - och det som jag upplevt.

Blev först av med krampen, tack vare magnesium (rekommenderad dos) Men bara  TILLÄFLLIGT! Efter kort tid kom Kramp-attackerna  tillbaka - värre än någonsin. Det enda som då hjälpte var att HELT SLUTA med magnesium (som flera tipsat om här).  Krampen försvann nästan direkt. MEN - återkom sedan efter någon vecka, i timmar varje natt.  (Har plågat mig varje natt sedan juldagen).

Det här är ett mysterium för mig. Om det nu är så att kramp vid LCHF-kost  beror på MAGNESIUM-BRIST så borde ju inte krampattackerna dra igång  när man börjar ÄTA magnasium - och sluta när man SLUTAR äta magnesium.

ELLER - är det så att man blir så EXTREMT KÄNSLIG av LCHF-kost att kroppen signalerar med  kramp vid minsta lilla magnesium-obalans? Om det är så -

då kanske man behöver PROVA SIG FRAM TILL RÄTT MAGNESIUMDOS - när man drabbas av kramp? Inte bara peta i sig den där rekommenderade dagsdosen ? Eller käka så som de flesta andra tycks göra? Hitta sitt eget?

Dom här tankarna fick mig att i går morse ta en tsk dolomit-kalk (kalcium+magnesium) i ljummet vatten - istället för att käka standarddos av magnesium  Under dagen hade jag som de värsta utrensningssymtom: Kraftig huvudvärk, ingen aptit, illamående, diarré, värk i varenda muskel och led i hela kroppen, frusen, genomtrött.  MEN - i natt har jag bara haft kramp-känningar, inte behövt trava omkring i mörkret i timmar, vrida mig i plågor.

Kan kramperna utlösas hos personer som är extremt känsliga?  Kanske to m av något man äter? Vill därför fråga; ÄR NI SOM DRABBATS AV KRAMPER EXTREMT KÄNSLIGA? Födoämnes-intoleranta? Allergiska? Jag är själv strakt allergisk mot vete, tål inget av  de 4 sädesslagen, mjölkprodukter (inkl ost), viss frukt, m m. Har sedan jag började med LCHF blivit känsligare än någonsin - blivit extremt känslig mot bl a glutamat, tillsatser. Och nu troligtvis även för laktosfria mjökprodukter.

På senare tid har det blivit mycket laktosfri vispgrädde och mjukost (i gratänger m m) - laktosfri, men  före  LCHF klarade jag inte av sån heller - fick bl a svår värk i muskler och leder + oro av alla sorters mjölkprodukter. Nu i samband med nattkramperna hade jag dagtid denna sorts värk  + kraftig huvudvärk.

Varför kan kramp utlösas av EXTRA STRIKT LCHF-kost (nära noll kolhydrater). En del nämner det som orsak till kramp (bl a SS Skaldeman i boken GI Noll). Vad är orsaken till det? Ska man börja äta mer kolhydrater - eller?

Många frågor och funderingar - hoppas någon kan lösa mysteriet!

Anmäl
2009-01-02 14:57 #6 av: maxljungqvist

Jag äter Seltin till maten som innehåller vanligt salt (natrium), magnesium och kalium. Brister på dessa mineraler ger bl.a. muskelkramper. Jag har inga problem med sådana sedan jag började med Seltin. Men jag dricker även rikligt med vatten och kompletterar maten med avocado och spenat som innehåller dessa mineraler.

Vi som äter LCHF har dock störst risk att drabbas av kaliumbrist. Detta beror på att vi egentligen inte äter som våra förfäder till 100%. I så fall skulle vi äta mer inälvsmat i kosten. Istället lever vi ofta på kött/fisk/fågel, ägg, ost, grädde, smör, grönsaker ovan jord m.m.

Dessa är väldigt bra och täcker väl 95% av allt vi behöver, men de är inte heltäckande. Folkgrupper som äter animaliskt äter även inälvsmat (t.ex lever) som ger ett heltäckande intag av allt människokroppen behöver.

Därför kan vi lida brist på framförallt kalium men även magnesium, kalcium, och c-vitamin. Det är dock bara kaliumintaget som vi borde kolla upp extra noga.

Ett säkert sätt att se till att man får i sig dessa är att - förutsatt att man inte äter inälvsmat regelbundet - äta kosttillskott. T.ex. B-calm rekommenderas av många som äter strikt LCHF.

Seltin innehåller som sagt magnesium och kalium. 2 tsk innehåller 40% av kaliumbehovet för en vuxen man. Andra bra källor är t.ex. spenat. Spenat innehåller även magnesium, och bara 1,5gram kolhydrater per 100gram.

Anmäl
2009-01-02 18:04 #7 av: Pasi

I början hade jag kramp som troligast berodde på ketonöverskottets vätskedrivande effekt....detta botades med magnesium.

Men i våras fick jag åter kramper. Magnesiumtillskott hjälpte knappast så jag slutade med detta tillskott och kramperna försvann samma dag (natt egentligen). Jag har ingen vettig förklaring till detta, men det var under en period med hög fettavgång (viktminskning).
Kanske finns en förklaring där!?
Nu har jag också haft en period med viktnedgång men har absolut inga krampkänningar. Äter bättre just nu än tidigare, mer fisk och vilt, mindre gris, kyckling och majonäs (bla mycket mindre omega 6).

OBS Jag drabbades ofta av kramper även innan kostomläggningen, kanske beroende på min utbrändhet (högt kortisol och insulin) vilket driver ut magnesium.

#6 Nu innehåller spenat oxalsyra som jag tror binder magnesium och kalium på samma sätt som det binder järn och därför blir upptaget bara en bråkdel av innehållet (kan tom bli negativt). Jag har inte sett siffror på detta, men man kan inte bara stirra sig blind på ett livsmedels innehåll.Glad

Anmäl
2009-01-02 18:17 #8 av: maggiL

Mina kramper kommer och går, får inte bara i benen utan även om jag sträcker mig eller gör rörelser som jag inte gör annars. Tex när jag lytf upp mitt barnbarn så har jag fått kramp i halsmusklerna.

Har kollat upp och tagit magnesuim prov då jag har Addison och går på kontroller. Det var bra så jag äter inte mg. Jag tar däremot högre dos av mitt saltsparande kortison i bland och då blir det bättre. Sen går det en tid till det kommer igen och då tar jag högre dos någon dag. I jul har det blivit en del sill så jag har inte ätit extra och kramperna är borta alltså är det saltbrist ialla fall för mig. Tar extra kortison enligt ordination när jag gör något extra, tränar eller håller föredrag då Addison beror på kortiol brist och det kräver lite extra.

För LCHF hade jag inte muskelkramper.

Anmäl
2009-01-02 18:33 #9 av: lenmor

Jag hade lite problem med kramper i början och de har återkommit litegrann med jämna mellanrum men sedan ett par månader har jag inte haft några problem alls.

Jag tycker mig ha märkt att jag fick kramper när jag hade druckit alkohol tidigare och undrar om det är någon som vet om det kan påverka på något sätt. Har för övrigt minskat mitt vindrickande ganska regält tycker inte ens att det smakar lika gott längre. Kanske är det så att det har påvekat mig och att jag inte har några kramper längre pga det???

Anmäl
2009-01-02 18:56 #10 av: maxljungqvist

#7: Hoppsan, se där... Jag visste faktiskt inte det. Är det dumt att äta spenat öht då?

Vilka naturliga källor (utan kolhydrater/socker) kan man hitta för att få i sig magnesium i annat fall? Några tips?

Anmäl
2009-01-02 19:55 #11 av: Jennix

Bra frågor... Jag har faktiskt alltid haft lite småkramper som dyker upp då och då. Har inte tänkt på det, men lade märke till lite vid byta av kost.

Det har dock aldrig varit stora problem, vare sig med tallriksmodell eller LCHF... Kommer det nu så tar jag en Magnesium. Inbillar mig att det funkar men det kanske är inbillning. ;)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-01-02 20:08 #12 av: Pasi

#10 Dolomit är en naturlig källa.:-P

#9 Alkohol är vätskedrivande och kan ställa till det med balansen på kroppens olika salter (misstänker iallafall att det är så). Jag har alltid haft lättare för att få kramp efter en rejäl fylla.

Anmäl
2009-01-03 11:02 #13 av: [Sias]

ÄNDRING AV RUBRIK - är det möjligt? OM - skulle jag vara mycket tacksam att den ändrades till "KRAMP - MYSTERIUM"

med tanke på alla frågor jag fört fram i #5 =  min tanke med tråden - är rubriken missvisande. Jag tror att rubriken kan göra att tråden uppfattas som en "statistik-tråd", istället för en tråd där mysterit med LCHF - KRAMP reds ut.

Något som jag tror att jag inte är ensam om att önska!

Tack på förhand!

Anmäl
2009-01-03 11:08 #14 av: Mervi

Rubriken ändrad enl. önskemål.

Anmäl
2009-01-03 12:03 #15 av: [Sias]

Glad TACK!

Anmäl
2009-01-03 15:05 #16 av: [Sias]

Glad Sedan jag tog den där dosen, 1 tsk dolomitkalk i ljummet vatten, har jag  sluppit krampanfall två nätter i rad! UNDERBART!  (Men en dryg veckas sömnlösa nätter känns av).

Ska testa om det är så att kramperna håller sig borta med UNDERHÅLLSDOS på en tsk dolomitkalk 2 gånger i veckan.

#6 Är SELTIN det bästa saltalternativet - för att slippa kramp? Bättre än "Jozo havssalt natriumreducerat med Jod"?  som jag för någon månad sedan övergick till. Använde tidigare Seltin.

Du skriver; "Vi som äter LCHF har dock störst risk att drabbas av kaliumbrist. Detta beror på att vi egentligen inte äter som våra förfäder till 100%. I så fall skulle vi äta mer inälvsmat i kosten".  Det blir jag inte riktigt klok på!

Om det är så att vi som äter  LCHF-kost skulle drabbas av kramp - p g a kaliumbrist - för att vi inte äter som våra förfäder - vad var det isåfall av det jag åt före LCHF som förfäderna åt, som jag nu med LCHF inte äter - utöver inälvsmat? För inälvsmat åt jag sällan eller aldrig då, men nu med LCHF ca 1 gång i veckan.  Jag hade inte dessa kramper när jag åt annan kost än LCHF.

Kan det motsatta vara möjligt - att man kan få i sig för mycket av något mineral med LCHF-kosten - som skapar obalans?

#7  Vad är orsaken till att du börjat äta  mindre av fläsk, kyckling, majonnäs? Vilka nackdelar - fördelar har du märkt?

KAN det vara så att KOSTEN HAR BETYDELSE - KAN ORSAKA KRAMP? på så sätt att  det är något man "inte tål" som  orsakar kramperna? Kramperna signalerar om det?

#7 Har du med LCHF blivit känsligare för vad du äter?

Anmäl
2009-01-03 19:24 #17 av: kaffemoster

Min bakgrund är inte särskilt anmärkningsvärd. Jag är inte allergisk eller överkänslig mot något och jag har ingen kronisk sjukdom. I min ungdom hade jag av och till en del besvär med kramp i vaden nattetid, men det var länge sedan. Min pappa har alltid haft en tendens till sendrag i fingrar och tår och den ena av våra döttrar hade liksom jag en del besvär med vadkramper under ungdomstiden. Vår andra dotter och vår son har aldrig haft sådana problem och inte min man heller. Det tycks som att vissa personer har en ärftlig benägenhet att få kramp. Det förklarar förstås inte varför besvären accentueras när man äter LCHF!

Jag har de senaste ca 15 åren, fram till augusti i år då jag började med LCHF, ätit vegetarisk kost, inklusive ägg och mejeriprodukter. Frånvaron av kramper har varit total! Jag åt t ex hemgjord müsli med mandel och pumpafrön och jag åt rätt så mycket bönor, linser och tofu - allt med förhållandevis mycket både magnesium och kalium. Med LCHF får jag i mig alldeles för lite av båda dessa mineraler.

Trots det har jag de 2-3 senaste nätterna varit helt fri från kramper igen! Jag har inte gjort någon förändring i kosthållningen sen senast jag skrev (tror det var före nyår i en av de tidigare "kramp-trådarna"). Då hade kramperna blivit lindrigare och jag antog att det kunde bero på att jag äter en del nötter och dadlar just nu. Det har jag fortsatt med och jag lutar fortfarande åt att mina kramper orsakas av kaliumbrist.

#6 Inälvsmat förstår jag inte riktigt varför du nämner i det här sammanhanget. Det innehåller varken kalium eller magnesium i några anmärkningsvärda mängder. C-vitaminet är nog det minsta problemet med LCHF-kost! En bit paprika om dagen och RDI är mer än väl uppfyllt! Däremot tror jag på ditt tips om att använda Seltin i stället för vanligt salt.

#7 Jag tror du har en poäng där med spenaten. Antagligen är det inte så enkelt som att bara titta på varje enskilt livsmedels näringsinnehåll. Det handlar säkert om ett samspel mellan olika näringsämnen, vilket inte gör saken lättare!

# 10 Det är faktiskt ganska svårt att hitta LCHF-vänliga livsmedel med gott om magnesium och kalium. Avokado och grönkål ger båda 19% kalium av RDI per 100 g. Spenat ger 12%, liksom även fläskfilé (!). Grönkål och spenat ger också 20-25% magnesium. Sen har vi då nötter - valnötter, sötmandel, pumpafrön och jordnötter ger mellan 16-26% kalium och 50 - >100% magnesium!  Men nu är vi nog inne på stenålderskost... Tja, jag vet inte om man måste böja sig och ta kosttillskott, fast det känns inte bra!

Anmäl
2009-01-04 02:11 #18 av: Pasi

#16 Nej jag har inte blivit känsligare för vad jag äter...inte vad jag vet iallafall....men ost/mejeriprodukter i stora mängder har alltid gjort att jag har lättare att få kramper....vilket är ganska logiskt då de ger relativt mycket kalcium och skapar på så sätt en obalans.
Kanske åt jag för mycket ost i somras!?Förvånad

(Just nu äter jag MYCKET mejeri men har ingen kramptendens alls, men försöker medvetet hålla ostätandet under 2-3hg per dag)

Hoppsan, bläddrade upp och klickade på annat inlägg men råkade se våran "springares" inlägg- saltbrist!
I början så går en hel del magnesium och salt ut via urinen, men givetvis försvinner mycket salt via svettning då ketosen är på topp.

I början på sommaren var det ganska varmt = svettning!
Det kan mycket väl tänkas att jag fick saltbrist då....faktiskt!

#17 Det finns inte många studier på faktiskt upptag av näringsämnen från livsmedel. Ett av få som finns är just järn från spenat som visade sig vara en gigantisk besvikelse.

Anmäl
2009-01-04 02:30 #19 av: JohanBaltic

Har ingen förklaring till kramperna heller - har testat med magnesium, blev bättre - och sämre - och bättre igen, ingen logik.

Dricker mer vatten nu = mindre (ingen) kramp.

Måste dock sova med sockor på fötterna, annars kramp under fötterna, men så har det alltid varit.

Mer kramp på vintern (bättre med dubbla täcken). Mindre kramp på sommaren. Utom i somras när jag solade så mycket jag bara kunde = mycket D-vitamin; ingen aning om det påverkar kramperiet.

Vatten dock bra - små mängder ofta så att kroppen hinner ta åt sig.

Äter lever med jämna mellanrum. Kött från gräsbetande djur...

Anmäl
2009-01-04 23:00 #20 av: [Sias]

Pasi. ÄNTLIGEN - blev min spontana reaktion på det du nämner i #18;  "men ost/mejeriprodukter i stora mängder har alltid gjort att jag har lättare att få kramper....vilket är ganska logiskt då de ger relativt mycket kalcium och skapar på så sätt en obalans". 

- för det är just det jag misstänkt gällt för mig - som  t ex  efter Julhelgen - då krampattackerna var värre än någonsin  och det då blivit grädde, ost i större mängder en tid. Jag kan inte låta bli att undra om det  kanske kan bli samma effekt av andra födoämnen man börjar äta mera av med LCHF-kosten?  

Är det alltså så, att;

KOSTEN HAR BETYDELSE - KAN ORSAKA KRAMP!  ?

Är det så att;

Likaväl som man med LCHF-kost kan få i sig för lite av något mineral  (som oftast nämns här = magnesiumbrist)  - så kan  man med LCHF-kosten få i sig för mycket av något mineral  - som skapar obalans och i och med det utlöser  kramp ?

ELLER?  

Anmäl
2009-01-05 00:49 #21 av: JohanBaltic

Kom att tänka på när jag jobbade till sjöss - i maskin - det var fruktansvärt varmt  -  vi tog saltpiller dagligen. Annars kom krampen som ett brev på posten... och det var fruktansvärda kramper!!

Men då drack vi många liter vatten per dag bara för att ersätta vätskeförlusten pga svettningen.

Men det är ju inget normalfall för de flesta...

Anmäl
2009-01-05 01:08 #22 av: gluffgluff

Jag tror absolut att vi är olika känsliga för balansen mellan olika salter och vatten. Jag har länge haft tillfälliga problem med benkramper om jag druckit mycket alkohol. När jag var gravid vaknade jag ett par månader i princip varje natt med kramp i ena benet, bara upp och sträcka ut det, aj aj aj. Kramp i tårna kan jag också få.

Det kan absolut vara saltbrist för en del, jag får nog i mig mindre salt nu när jag inte äter restauranglunch och industribröd. Ost är väl iochförsig ganska salt, jag tror man kan få kramper av överskott också...

Nu är jag gravid igen och har börjat få lite tåkramper, annars har jag inte haft problem under tiden jag ätit LCHF. Testar med magnesium, får se om det hjälper.

Jag har inga diagnoser på överkänslighet, men har haft en del eksem o dyl. Upplever också att jag inte tål spannmål, och misstänker vissa mjölkprodukter också (laktos). Sedan jag började med LCHF har jag fått nässelutslag av mediciner, det finns en tråd om det, ev. ökad känslighet för kemikalier.

Anmäl
2009-01-05 02:13 #23 av: malinka

Jag har också mycket problem med kramper. Jag tror också på Kaliumbrist. Har provat magnesium - hjälper inte. Natrium får jag ju i mig i vilket fall som helst så...

Jag få i mig mycket mindre salt nu än tidigare men eftersom jag inte alls äter frukt och grönsaker nu så kan balansen natrium-kalium vara lite rubbad.

Jag har aldrig haft problem med kramp eller sendrag tidigare men är typen som lätt reagerar med nässelfeber och ofta av okänd orsak. Är mycket kemikalie- och medicinkänslig.

Hittade följande på NE:

Kaliumjoner har central betydelse för cellernas funktion, bl.a. för retledningen i nerver, hjärtmuskel, skelettmuskulatur och glatt muskulatur. Kaliumkällor i kosten är bl.a. rotsaker, baljväxter, bananer, fruktjuice och nötter.

Natrium-kaliumpumpen upprätthåller en hög koncentration av natriumjoner utanför cellen och en låg inne i cellen och det motsatta för kaliumjoner. Stor roll i nervceller (en nervimpuls består av en ström av natriumjoner in i och av kaliumjoner ut ur cellen); pumpen återställer jonbalansen efter varje nervimpuls.

Anmäl
2009-01-05 10:40 #24 av: [Sias]

Malinka. Glad tack för info om kalium i #23.  Värdefull info som jag inte stött på i någon annan "kramptråd" här. 

Däremot har jag ofta stött på förklaringen att vi som håller oss till LCHF får i oss allt vi behöver med den kosten - något jag tvivlat på, eftersom krampattackerna började i och med LCHF-kosten.

Och förklaringen att det handlar om magnesiumbrist - eftersom maten i dag, oavsett kost-modell, innehåller för lite magnesium.  Något jag också tvivlat på - eftersom jag, och flera med mig,  upplevt det som nämns i #19. "har testat med magnesium, blev bättre - och sämre - och bättre igen, ingen logik"

I #23 nämns att Kaliumkällor i kosten är bl.a. rotsaker, baljväxter, bananer, fruktjuice och nötter.  Det mesta, utom möjligtvis nötter, hör inte  till grunden sv LCHF-kost = vi äter inte sånt. Kan inte det vara en orsak till mineral-oobalans, som i sin tur är orsak till kramp?

Om man inte äter något av det här - inte ens nötter - var finns då kaliumkällorna i LCHF-kosten?

Före LCHF åt jag  ofta rotsaker och baljväxter. Jag åt dadligen en hel del frukt, inte banan - drack inte heller fruktjuice. Jag åt inte några nötter, mandlar.

Men en period nu, när jag hade kramp i en dryg vecka, så hade jag varje dag ätit rätt mycket mandel - naturell, i bröd, m m.

Är det kanske som jag misstänkt, att jag p g a mandel-frossan fick överskott av någpt mineral = mineral-obalans, som i sin tur utlöste kramperna?  Kan det ha varit överskott av kalium?

TAR TACKSAMT EMOT FLER LÖSNINGAR PÅ KRAMP-MYSTERIET!

Tack på förhand!

Fortsätta med LCHF?

På grund av återkommande besvär med kraftiga  krampattacker (efter 8 månader med LCHF)  har jag den senaste tiden till & från funderat på att återgå  till min egenkomponerade kost, som jag mådde bra av på alla sätt. En kombination av valda delar av LC (= åt ingen mjölmat, inget bröd, pasta, mycket sällan ris, potatis) och av Fitonics (= åt bara frukt till frukost. Inte ris eller potatis och protein samtidigt). Jag åt en hel del grönsaker/rotfrukter. Minimalt med mejeriprodukter. Ingen ost.  Började med kosten för  ca 10 år sen och höll mig till den  i flera år - men p g a alla skriverier -  och "omgivningens påtryckningar" -  om att det var farligt att inte äta några kolhydrater - slutade jag.

Men jag har varit mycket tveksam till att börja äta frukt igen. SOCKER! Inte minst för att jag är socker/kolhydratkänslig.  Fast jag har inget minne av att frukten gav något SUG när jag bara åt den till frukost.  Det som däremot gett enormt sug - så jag mått fysiskt dåligt - det är det som GI-metoden förespråkar; Långa kolhydrater i form av fullkorn, råris, m m.

Den första tiden med LCHF åt jag inte några grönsaker, det var bara det typiska LCHF-strikta pyntet på tallriken. Sen några månader äter jag grönsaker till både lunch och middag;  Broccoli, blomkål, vitkåll.  Trots  kolhydrat-innehållet så ger dessa grönsaker inga obehagskänslor, inget SUG.  

Anmäl
2009-01-05 11:30 #25 av: Pasi

#24 Om du är ute efter kalium så kanske det är dags att kika i finelis databas

Vad man kan se där så innehåller persilja, basilika, mangold, renkött, nötkött, braxen, tonfisk, älg, lever, sik, murklor, medvurst, osv en hel del kalium. Inte en enda frukt (otorkad) platsar på 200-i-topp*!

Sååå om du vill öka mängden kalium skulle du i praktiken bara behöva öka intaget av kött och fisk (äter du1g protein/kg nu kan du öka till 2g), minska lite på fettet samt kanske äta lite mer grönsaker....fortfarande LCHF men med kanske dubblat kaliuminnehåll.Glad

*Enda frukten som platsar på 300 i-topp är avocado....och banan vägd utan skall kommer på plats 370 (kan ha missat nån frukt då jag bara skummade igenom listan).Flört

Anmäl
2009-01-05 11:31 #26 av: axelina

Kaliumkällorna i LCHF består väl mest av mjölkprodukter, kött och ägg.

Njurarna har en sagolik förmåga att spara på elektrolyterna (natrium, kalium magnesium etc.) vid brist, jag tror att det viktigaste är att inte överdosera eftersom natrium (tex. salt) och kalium har ett inbördes förhållande som kroppen försöker att alltid upprätthålla.

Anmäl
2009-01-05 12:03 #27 av: subcalva

Jag har inga jättebesvär med kramp, men jag upplever att de gånger jag får det så beror det på att jag blivit kall. Långt innan LCHF och speciellt under sista graviditeten så fick jag regelbundet kramp i vaden. Sen jag började med LCHF får jag sällan kramp i vaden utan nästan alltid i en fot och det har hittills bara varit höger fot. Tänker jag efter så fick jag tidigare bara kramp i höger vad.

Jag går på yoga två gånger i veckan och i början av ett pass när jag är lite kall om fötterna så kan jag få krampkänning speciellt en position som heter sköldpaddslyftet där man sitter på knä och ovansidan av fötterna utsträckta mot mattan och sen lyfter upp sig med hjälp av händer och ovansidan av fötterna. Är jag kall om fötterna så leder det ofelbart till kramp i foten.

Häromnatten vaknade jag och hade legat med foten utanför täcket och var riktigt iskall om foten. När jag började sträcka på mig så kom krampen som ett brev på posten! Jag var tvungen att gå upp och värma en rispåse i micron för att värma upp fötterna och då släppte kramptendensen.

Gemensamt för de gånger jag får kramp är att det inleds alltid med att jag sträcker på foten eller vaden och det utlöser krampen.

Kramperna har blivit bättre = mer sällan sen jag började ta en multivitamintablett + D-vitaminkapsel regelbundet.

Anmäl
2009-01-05 15:24 #28 av: [Sias]

#25 Tack Pazi  för att du,  som alltid, kommer med kloka ord & råd som uppmuntrar  till att ta nya tag med LCHF.

Det är så UNDERBART att få denna hjälp, mötas av förståelse - t o m när man, som jag av ren okunnighet,  bombarderar med  frågor.

Info om kaliumkällorna! Äter en hel del av sånt du räknar upp.  MEN - det här du nämner att jag kan öka på proteinet - det fick mig att inse att jag nog behöver "börja om från början" när det gäller att ha koll på vad jag får i mig - som jag var noga med bara den första tiden. Börja använda Minmat igen!

Jag tror inte avsaknaden av frukt är en bov i krampdramat - så oavsett om det finns någon frukt med kalium, så tänker jag inte återgå till fruktätande. Men hjärtligt tack för infon om frukt.

Lösningen på kramp-Mysteriet kanske är att hitta balans i både det ena och andra?

Anmäl
2009-01-06 10:33 #29 av: [Sias]

#25 Nu har jag kikat i den där databasen (sparat som favorit). Verkligen värdefull info för den som vill veta innehåll av mineraler, vitaminer, m m. 

Det jag märkte återkom högt upp på listan både för kalium, kalcium och magnesium är MANDEL, som jag åt mycket av en period - då jag hade värsta kramperna i en dryg vecka.

Kan den här sammanställningen ge några ledtrådar till krampmysteriet ?

Några exempel på näringsvärde per 100 g

KALCIUM. Ost. I princip från nr 6 till till 43 på listan näringsvärde från 1050,0/100 g till 350,0/100 g. 

Jag äter ingen ost! 

Som nr 35 kommer sardin 430,0/100 g. Nr 42, 45, 46, 49, 51, 63, 137, 160  strömming i olika varianter 362,0/100g - 139,8/100g.

Äter strömming ca 1 gång i veckan.

KALIUM Nr 1 på listan; Mineralsalt, medelvärde: 17880,0/100 g. 10:e; Morot torkad 1950,0 per 100 g! 16:e; Tomat soltorkad i olja; 1565,0/100 g.  54-55, Renkött, renstek 629,2/100 g. 60: Kokosflingor.  68-70 Nötkött ca 570,0/100 g. 76-77 Älgkött  557,0/100 g.

Äter nötkött ca 1-2 gånger i veckan.

MAGNSIUM Nummer 1; Mineralsalt, medelvärde 1100,0/100 g. Nr 11; Mandel 278,0/100 g. Nr 171-172; Renkött 47,6/100 g. 197; Vilt stekt, medelvärde 43,67100 g.  Bara för att ta några exempel.

Äter någon enstaka gång vilt.

Det kanske inte skulle skada att använda lite mineralsalt ibland ?

#25 Undrar vilka proportioner det kan bli om jag ska följa rådet; "Öka proteinmängden - minska lite på fettet".

Jag äter inga jättemängder fett i dagsläget - tycker jag har lärt mig var gränsen ligger. Mår illa av för mycket fett.

Anmäl
2009-01-10 16:20 #30 av: [Sias]

Är det någon som provat BONE SUPPLY ? Ett nytt preparat framtaget av den norske läkaren Geir Lund (finns att köpa i hälsokost - bl a Life butiker).

Inehåller naturligt och lättupptagligt - patenterat - kalcium från fiskben,

magnesiumcitrat bidrar till ett balanserat upptag (just magnesiumcitrat  rekommenderade någon i en annan kramp-tråd. Har bara funnits på apoteket -  innehåller dock aspartam, så den har varit otänkbar för mig)

D-vitamin främjar kalciumupptaget i tarmen

innehåller dessutom; Glutaminsyra, vitamin C, etternässla, kisel, åkerfräken, vitamin B 12.

Köpte det nu i veckan - tänkte det kan vara värt att prova -  för att få bukt med  krampbesvären (men också för att stärka benstommen).

Hoppas jag hittat det som hjälper!

Anmäl
2009-01-10 19:47 #31 av: Pasi

#29 Många ligger på 1g protein per kg, eller under.....för många skulle detta kunna innebära för låga doser vattenlösliga vitaminer och mineraler (något jag tog upp redan för 2 år sedan). Att höja proteinmängden till 1,5, eller kanske tom 2g per kg, kan innebära en jätteskillnad. Visserligen blir det dyrare, men det kan dock vara värt att prova.

Anmäl
2009-01-12 16:57 #32 av: [Sias]

#31 Tack! - värt att prova!

Anmäl
2009-01-16 08:51 #33 av: bd-dali

Jag har ätit enligt LCHF i ca 6 månader nu och fick för första gången kramp i vaderna i natt. Jag har tidigare känt tendenser till kramp, men den här gången nöp det till ordentligt, i båda vaderna. Får fortfarande känningar om jag ställer mig upp och går några steg.

Har inget minne av att jag någonsin har haft kramp i någon del av kroppen innan jag började med LCHF.

För tre dagar sedan tog mina "Vitamineral Sport" slut, så jag köpte "Mitt Val Sport" på Apoteket och har tagit en tablett per dag senaste två dagarna. Den stora skillnaden mellan Vitamineral och Mitt Val är att den första innehåller inget magnesium eller kalcium öht, den andra 150 mg magnesium och 50 mg kalcium per piller.

Jag har återgått till Vitamineral idag, får se om det påverkar. Äter även "Magnesium + Kalcium Benstomme" (hittade den på COOP) och Minosalt mineralsalt sedan flera månader tillbaka.

Jag har även ätit mindre kh/dag senaste tiden, ligger på 3-4 E%, 16-20 gram/dag. Ev kan det vara bidragande orsak, låg tidigare på 4-6 E%, 25-35 g/dag.

Anmäl
2009-01-16 11:49 #34 av: TheresiaW

För det första - är det Restless Legs vi pratar om? (läs t ex här: restlesslegs.nu - vad är rls?)

Jag hade jättemycket besvär med det här under graviditeten och läste mycket om det då. Sök på restless legs eller rls.

Jag lärde mig att rls kan vara ett sjukdomstillstånd i sig självt som kan vara värt att behandla med mediciner som används vid parkinsons sjukdom. Om man har jättemycket besvär kan det vara värt att ta upp det med sin läkare.

Men så kan det också bero på olika mineralbrister, en annan underliggande sjukdom eller helt enkelt att kroppen är ansträngd t ex vid stress.

Jag tror att omställning till LCHF är ansträngande för kroppen och att rls då kan uppstå under en period. Om det fortsätter (pga LCHF) kan man ju försöka prova olika mineraler eller prova sig fram med lite mer kolhydrater.

Har man en annan sjukdom kan det ju bero på det. Jag har en hjärtsjukdom och jag förstod till slut att min rls var ett symptom på det.

Andra tips är ju att försöka minska på stress och oroskällor - och att hålla på sina sovtider (jätteviktigt!!!!). Att vara lite smått övertrött när man går och lägger sig är inte bra. Rls kommer för att kroppen är trött och ansträngd.

I början envisades jag med att ligga kvar i sängen tills jag somnande även om det tog flera timmar, men så småningom märkte jag att det var effektivare att gå upp och gå omkring och skaka på benen tills alla känningar försvunnit och sen gå och lägga sig och ligga blixt stilla (beröringen av täcket mot huden utlöste rls:en). Då brukade jag kunna somna ganska fort.

Lycka till!

/ Theresia, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2009-01-18 20:06 #35 av: [Sias]

#34 KRAMP (sendrag) handlar det om. 

Med typ såna där plågor som man kan se stora starka, vältränade,  fotbollsspelare vrida sig i. 

Kraftiga smärtor i fötterna.  Fötter & tår  pekar i alla riktningar - man kan inte stå på fötterna  (känns som att tvingas stå på tårna) -  måste med kraft & vilja tvinga ner fötterna  i golvet.  Vaderna sprängvärker och det drar och sliter i benens senor. Vadmusklerna är som hårda "limpor".

Ja, ungefär så är kramp-attackerna.....

Anmäl
2009-01-19 10:37 #36 av: TheresiaW

Ok. :) Undrar om det är besläktat med rls - alltså om det kan bero på samma saker. Eller om det är helt olika.

Anmäl
2009-01-19 10:37 #37 av: TheresiaW

Ok. :) Undrar om det är besläktat med rls - alltså om det kan bero på samma saker. Eller om det är helt olika.

Anmäl
2009-01-19 10:51 #38 av: irode

Jag är nu övertygat om att obalans i kalium-natrium-värdene är boven för min kramp.

När jag började på LCHF i sommaren 08 hade jag en del kramp. Försökte med magnesium, som klart hjälpte. Men krampen försvann när jag ersatte bacon och salt påläggskött med hemlagat kycklingpastej och slopade Lyka fläsksvålen.

Under denna helg har jag ätit Lyka igen. Och bacon med nitrit. 
AJ AJ så mycket kramp i vadmusklerna jag fick i natt!

Så för min del måste jag passa på att inte få för mycket salt.

:-) Inge

Anmäl
2009-01-19 11:44 #39 av: [Sias]

#38 Tack för att du delat med dig av dina erfarenheter!Glad

Tänk, det verkar som att det är både det ena & andra av det man äter av LCHF-kosten som kan vara boven i krampmysteriet.

Mat med för  MYCKET salt kan alltså också vara en bov! Har inte haft en tanke på det - för det har mest "pratats" om saltbrist här. 

Inte för att jag är någon saltälskare, men det kanske är samma för min del - att jag måste passa mig - inte få i mig för mycket salt om jag ska slippa få kramp. 

Undrar ja, vilka mängder salt/dag det kan handla om - och  om det gäller alla sorters salt ?

Bacon äter jag inte alls numera (inget fläskkött - får värk i kroppen av sånt) -  men en tid efter att jag började med LCHF (maj 2008) åt jag bacon varje dag.  Men fick nog - mådde så illa av det att jag inte ens klarade av stekoset.  Efterklokt funderar jag på om kanske den allra första perdiodens krampattacker försvann tack vare att jag slutade äta bacon  ?

Den  kokta saltrulle (smörgåsmat färdigskivad)  jag har i kylen kanske inte är så bra att äta för mycke av om man ska slippa kramp ?

Hemgjord kycklingpastej - har du något recept du vill dela med dig av?

Anmäl
2009-01-19 12:31 #40 av: irode

#39 - varsågod Flört

Hemgjord kycklingleverpastej

Anmäl
2009-01-19 13:27 #41 av: maxljungqvist

Sias: du kanske kan testa dig fram, en variabel i taget?

Typ vecka 1 = mer kalium, vecka 2 = mer magnesium, vecka 3 = mer salt, vecka 4 = mindre salt, vecka 5 = mer B12, vecka 6 =mer kalcium (...)

Det vore kul om någon kom på den exakta orsaken till kramper.

Jag har kramp i ena vaden fortfarande, trots att jag höjt mitt kaliumintag med både mineralsalt och avocado. Enligt mitt datorprogram Hälsovakten har jag inte kaliumbrist. Faktum är att jag inte har några brister alls :/

Det verkar dock hjälpa att dricka vatten i stora mängder. Kaffe och annat vätskedrivande tycks spä på krampsensationen.

På natterna känner jag oftast ingenting.

Märkligt det här.

Anmäl
2009-01-19 13:53 #42 av: Pasi

#38, 39 Kaliumbrist behöver ju inte alltid uppstå för att man får i sig för lite kalium utan denna felbalans kan ju mycket väl bero på för stort intag av natrium (koksalt alltså).Glad

Anmäl
2009-01-19 14:45 #43 av: irode

#42 - precist vad jag menar med kalium-natrium-obalans Flört 
Jag har funderat på det en tid och nu är jag övertyget om att det är så det hänger ihop - för mig i alla fall.

Jag får acceptera att min kalium-natrium-pump är känslig för natriumsalt - och minimera detta i min kost.

Det som jag funderar lite på nu är om nitrit kanske förstärkar effekten? Det käns faktiskt så.

Anmäl
2009-01-19 16:27 #44 av: maxljungqvist

Pasi: då borde det vara smart att äta mineralsalt istället för vanligt salt, som förutom natrium innehåller både magnesium och kalium?

Eller är tricket att minska på saltintaget ö.h.t. och äta mer naturliga källor till kalium?

Hur fungerar obalansen?

Kan man äta för mycket kalium och för lite natrium, eller är förhållandet åt andra hållet? Eller 1:1?

Är det fler mineraler som är med i denna balans förutom kalium och natrium? Magnesium?

Anmäl
2009-01-19 16:41 #45 av: Pasi

#44 Kroppen kan nog kompensera för de flesta obalanser, speciellt om den får tid på sig. Det är nog då man överdriver obalansen (så den blir riktigt extrem) eller när man gjort nån ändring som det kan bli lite konstigt.
Mineralsalt kan nog vara bra (Mginnehållet är ju inte mycket att tala om, men kalium är ju gott nog).Flört

Magnesium balanserar nog främst med kalcium.....men för stort saltintag kanske även kan göra att en del magnesium sköljs ut med urinen och skapa obalans på så sätt, på samma sätt som överskottet av ketoner i början på LCHF!?

Anmäl
2009-01-21 23:50 #46 av: [Sias]

#41 Tack för tipset om att testa sig fram. Ska försöka.

"Det vore kul om någon kom på den exakta orsaken till kramper. 

JAA!Glad

Jag har på senare tid bakat LCHF-bröd på psylliumfröskal (Fiber-Husk) och har därför sökt info om prod på nätet. Fann då bl a annat detta från Läkemedelsverket.

"PDF Produktresumé HUSK Lindroos

Bulk laxativ kan reducera upptaget av mineraler (kalcium, magnesium, koppar, zink), vitaminer (B12)........."

Det är ju inga mängder HUSK i brödet - så det spelar nog ingen roll,, men kanske vid andra tillfällen när det blir lite mer av den varan -  t ex som hjälp  vid förstoppning ?

Anmäl
2009-01-22 00:39 #47 av: Pasi

#46 Ja fibrer drar med sig mineraler och annat ur kroppen. Även könshormoner, så vill man minska sin "lust" och bli lite mer androgyn så funkar stora mängder fibrer (orsaken till att Kellogg rekommenderade alla att äta stora mängder)!Flört

Anmäl
2009-01-22 19:48 #48 av: [Sias]

#47 Glad

Anmäl
2009-01-22 21:36 #49 av: nr-9

Jag har varit helt krampfri de senaste dagarna sedan jag börjat salta maten ganska kraftigt med JOZOmineralsalt. Innan dess har jag haft fruktansvärda nattliga vadkramper och även kramp i fötter, händer och lår dagtid. Magnesium har jag provat till och från, ibland hjälper det, ibland inte.

Jag tror på Kalium. Glad

Anmäl
2009-01-22 23:00 #50 av: kaffemoster

Sen jag skrev sist (#17) har jag börjat använda Seltin i matlagningen. Jag har varit i princip krampfri, men sen ett par nätter tillbaka har kramperna återkommit Rynkar på näsan. Det var väldigt länge sedan jag åt mandelbröd, men nu har jag gjort ett bröd igen. Jag vill se om det gör någon skillnad om jag äter en bit per dag. Mandel är förhållandevis rikt på både kalium och magnesium.

Den som kan lösa mysteriet med LCHF-kramper borde få Nobelpriset! Skrattande

Anmäl
2009-01-23 00:02 #51 av: [Sias]

Nu har jag bestämt mig för att försöka testa mig fram - som jag fick tips om i #41. 

Kaffemoster! Det verkar som vi är inne  på samma linje - att försöka prova sig fram till vad som är boven i kramp-mysteriet. Intressant att se vad det leder till. Hoppas du vill fortsätta rapportera!

Jag har också börjat använda Seltin. Men då  tänkte jag  inte på Seltin som "kramp-test"- så jag vet inte om det var saltbytet som gjorde att jag inte hade just någon kramp ett tag - och inte heller om orsaken till den senaste veckans krampkänningar på nätterna är för lite - eller för mycket. Därför ska jag testa salt bättre nu - salta på lite extra några dagar,  för att se om det blir någon skillnad. Och notera!

Intressant att du nämner MANDEL - för mandel är något  jag starkt har  misstänkt. Jag brukar sällan eller aldrig äta mandel, men när jag runt Jul åt en hel del -  både naturell och som bröd -  hade jag väldiga krampattacker.  Har sedan dess inte ätit någon mandel. 

Att du skall testa om det gör någon skillnad om du äter....  Det inspirerar mig att göra detsamma.

Glad Instämmer om Nobelpriset!

Anmäl
2009-01-23 18:51 #52 av: Andina

Jag har hört att benkramper ofta har med Hjärtat att göra!Vätskebalans och saltbalans är ju också nära knutna till hjärtats funktioner - så det låter väl som en "rimlig" conclusion..?
Svagt hjärta kan ju t ex orsaka vätskeansamlingar...

Här på forumet finns ju även en del frågor gällande just hjärtats reaktioner på LCHF, hjärtklappning och -rytmstörningar bl a...

Kanske är det då också så, att personer med lite känsligare hjärta (behöver inte betyda "sjukt" hjärta!) reagerar starkare på allt fett och kanske även bristen på kolhydrater, i början och får dessa symptom medan andra klarar sig helt utan benkramper?

En reflektion på frågan varför vissa får benkramper och andra inte...

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2009-01-26 19:49 #53 av: Andina

Kan denna tråd ge en ledtråd... kanske....?

Mvh

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2009-01-28 09:58 #54 av: [Sias]

Jag har fortsatt försöka hitta lösningar på kramp-mysteriet.

Jag har ändrat dosen av Bone Supplay (kalcium, magnesium, mm)  tar nu 1 tablett till frukost, lunch, middag - istället för 1 till frukost och 2 till middagen.  Kan kanske vara en bidragande orsak till att krampen hållit sig borta? SKÖNT är det iallafall!

Jag har börjat mitt kramp-test. Efter flera krampfria nätter, gjorde  jag det första i söndags. Omöjligt att göra annars!

Bestämde mig för att testa MANDEL. Jag har inte ätit mandel sen juletid  - då jag hade de värsta krampattackerna. Misstänkte efterklokt att mandel kanske var orsak till krampen.

Bakade mjuk mandelkaka - åt ett par bitar. På natten kom krampen som ett brev på posten - lindrig, men ändå! Kroppens signaler var så tydliga!

Jag hade tänkt testa salt =  SELTIN - men efter att jag  läst artikeln som Adina tipsar om i en annan tråd (och i #53 här) - artikeln  om Rut Dahlqvist, vad tillsatser i salt kan orsaka skrotade jag den idén och slängde mitt SELTIN i soporna.

Jag byttet ju till SELTIN, för att jag trodde  det var det allra bästa saltet - t o m var bra för den som fick kramp - nu visar det sig att tillsatserna - klumförebyggande medlet - i det saltet (som i många andra) kan ge KRAMP!

Jag tror absolut på tillsatserna i salt  som en orsak till kramp. Speciellt när det gäller personer som är känsliga! (som jag är. Bl a hyper-känslig för glutamat). 

#53 TACK GladAdina för ditt tips om artikeln! Värdefull!

VÄTSKA - vätskebalans - är något som nämns rätt ofta som orsak till kramp. Nu undrar jag om det kan vara så att när man börjar med LCHF-kost - och får andra dryckesvanor om det kan vara en bidragande orsak. Törsten återvänder - man dricker mer vatten, släcker törsten med VATTEN istället för med annat - som t ex frukt & grönt,  som jag gjorde före LCHF - tyckte aldrig jag var törstig,  men hade inte en tanke på att jag släckte törsten på det sättet (genom att äta mängder med frukt. 8-10 äpplen om dan + annan frukt)

Jag började med LCHF i maj 2008 och har periodvis haft  kramp till & från - därför handlar kramp-bekymret för min del inte om nybörjar-besvär.  Eftersom flera här har berättat om detsamma - så har jag gett mig 17 på att försöka dra mitt strå till stacken i kampen om att  lösa mysteriet med krampen, genom att fråga & berätta för att på så sätt  få in tips & råd här till drabbade. Och peppning att inte ge upp

Anmäl
2009-01-31 22:56 #55 av: Pasi

Ett litet kaliumtillskottstips - Rättika.... innehåller bara 2,5g kolhydrater och inte mycket av nåt mineral el vitamin....men massor av kalium (350mg/hg).Glad

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!