Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 14692 ggr
bluegoose
2009-01-03 10:12

Utebliven vinterdepression

Så länge jag kan minnas har jag drabbats av höst-/vinterdepression varje år. Någon gång i början av november slår den stora tröttheten till och sedan släpar jag mig fram i ett grått töcken fram till någon gång i början av januari, då ljuset återvänder.

Men nu kan jag se tillbaka på hösten och konstatera att depressionen aldrig kom. Jag har mått precis som vanligt hela hösten, med undantag för en trött svacka någon vecka före jul (och vem var inte trött just då?). Nu tar jag risken, ropar "hej!" och säger att faran är över för den här gången. Jag klarade mig! Skrattande

För mig är sambandet solklart: jag började äta extra D-vitamin någon gång i augusti och märkte stor skillnad i energinivåer redan efter ett par dagar. Ett tag i november åt jag fyra kapslar Holistics D-vitamin om dagen. Nu äter jag två/dag. Dessutom har jag ätit extra omega 3 och varit noggrann med att gå ut och promenera i dagsljus i stort sett varje dag.

Detta har räckt för att hålla mig fri från höst-/vinterdepressionen.

Hoppas att min lilla rapport kan hjälpa någon annan.

Annons:
MimLan
2009-01-03 10:18
#1

Schyst!

maxljungqvist
2009-01-03 10:24
#2

Jag brukade ha väldigt svårt att gå upp ur sängen under perioden december-februari. Morgnarna var vidriga och det tog ibland 4-5 timmar innan min hjärna fungerade på jobbet. Jag diagnostiserade problemen som "sömnproblem" och trodde det berodde på bristande sömn (vilket i sin tur leder till mer oro för sömnen -> mindre sömn -> mer trötthet). Idioti!

Idag vaknar jag klockan sex på morgonen i januari, går en rask promenad med hunden och kommer hem med energi som en belgisk tjur. Jag är alltid lite seg på morgonen, men det verkar nu bero mer på att jag är koffeinmissbrukare och behöver mina muggar kaffe för att "komma igång".

Igår satt jag och pluggade körkortsteori klockan 17 på eftermiddagen och hade inga problem att koncentrera mig. Förut hade jag behövt placera pluggandet på tidiga förmiddagen eller eftermiddagen för att kunna läsa en enda sida.

Energin tar liksom aldrig slut, och sover bättre/djupare gör jag också. Trots att solen just nu går ner klockan tre.

Depression vet jag inte riktigt vad det innebär, men tröttheten är helt borta.

Kan man kalla sig för en ny människa kanske?

Glad

/Max

maxljungqvist
2009-01-03 10:25
#3

Och GRATTIS till dig bluegoose! Flört Kul läsning!

Mervi
2009-01-03 10:26
#4

Tack för att du låter andra veta om detta. Kan vara bra hjälp för alla med höstdepressioner. Själv brukar jag tycka att november är en jättetrist månad men i år har den gått fort utan att jag tänkt så mycket på det.

Härligt för dig bluegoose!Glad

Maia
2009-01-03 11:20
#5

Härligt!

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

jobi55
2009-01-03 11:33
#6

Har oxå ända från ungdomen haft höst/vinterdepressioner….o mått riktigt dåligt….

Började med denna kost i september och efter 14 dagar for vi till Spanien i 14 dagar……

Om det är kosten eller den sena utlandsvistelsen det vet jag inte men jag har forfarande inte brakat igenom…..

Tyvärr är jag lika fet som innan och varken våg eller måttband eller kläder visar nåt resutat , snarare tvärtom…..

Men  mitt välmående denna höst-vinter säger ändå mycket och jag äter inga extra vitamin tlllskott.

Annons:
greensis
2009-01-03 11:34
#7

Jättegrattis till att du sluppit Den Stora Mörka tunnel!

Och nu när du vet vad det troligen beror på (D-vitamin) behöver du ju inte hamna där igen.

Fabricati diem, pvnc!

Jennix
2009-01-03 12:04
#8

Ja, jag misstänker att mina problem också blivit bättre med D-vitamin.

Trots stress och kaos och problem så har jag en skärpa och energi som jag aldrig haft förut under höst/vinter, trots LCHF.

Jag märkte skillnad efter en månad med D-vitamin (i våras) och sen har det bara blivit bättre.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

SuziQ
2009-01-03 12:19
#9

Jag brukar också trilla ner i det Stora Mörkret men jag har oxå klarat mig i år och ändå började jag inte med D-vitamin förrän i november. Kan inte påstå att jag har så mycket mer energi (tyvärr) och jag har inte gått ner mer än ett kg sen i augusti. MEN magen mår mycket bättre och inflammationen i vänster axel bara försvann utan att jag märkte det. Hoppas att den högra följer efter…..

Nu ska jag försöka bli striktare och inte trilla dit med jämna mellanrum så kanske vikten rättar till sig oxå….Skrattande

Pasi
2009-01-03 12:25
#10

Grattis!
Samma här, min normala vinterdepression har hittills uteblivit (käkar 50000IE D/vecka).Glad

LatMask
2009-01-03 13:28
#11

Har aldrig varit deprimerad, men nu slpper jag den där ENORMA tröttheten under vinterhalvåret. För mig räcker det inte med "bara" LCHF, utan det är D-vitaminerna som måste till.

bluegoose
2009-01-03 13:30
#12

#11 - Samma här, LatMask. Jag har ätit LCHF i 3½ år och har mått mycket bättre både mentalt och fysiskt av det, men det var först i och med D-vitaminerna som depressionen uteblev helt och hållet.

mikaelj
2009-01-03 13:31
#13

Orättvist, inte märkt någon skillnad av att jag hade 3x högre D-vitaminvärde än med VC:s övre gräns… :/  Nåja, man kanske blir mindre benskör med lite tur?

Annons:
Maia
2009-01-03 14:11
#14

#13 Absolut, MikaelJ. Eller tänk såhär: Hur hade det varit utan d-vitaminet?

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

mikaelj
2009-01-03 14:14
#15

#14

Same procedure as last year? :-)

LatMask
2009-01-03 14:37
#16

Jag rekommenderade Holistic D-vitamin till en arbetskamrat i höstas - hon var alldeles groggy på mornarna - och hon har blivit mycket piggare.

Fast det var inte min pigga uppenbarelse som övertygade henne Förvånad men Holistic hade länkat till en artikel i Läkartidningen. Det var framför allt "överdoseringen" som hon var tveksam till.

Förresten, inget ont om Holistic, men finns det något annat märke som har D3 i lika hög dos?

mikaelj
2009-01-03 14:47
#17

LatMask,

Jag äter tabletter med 50'000 IE. Inte lika hög, i och för sig, men du behöver inte äta den lika ofta.

Raring
2009-01-03 14:56
#18

Skönt att det finns vägar ut ur eländet. Glad

Jag har inte heller märkt någon skillnad men jag kanske stressar för mycket på det stora hela och blir trött bara därför. Eller, vid närmare eftertanke kanske jag aldrig skulle orkat i mitt eget tempo på viktväktarmat Oskyldig

summerlady
2009-01-03 15:23
#19

Hej bluegoos!

jag har varje år i över 20 år utom de år jag tillbringat utomlands varit helt död när kl är 16 varje höst. aldrig varit pigg, aldrig känt mig riktigt glad. skulle kunnat ha hoppat i sjön utan problem om inte jag hade haft familj och barn.

November har jag knappt existerat.

I höst började jag äta 2 tabletter holistiskt d-vitamin. har kunnat vara vaken till 23 utan problem! Har varit väldigt osäker på om det berott på d-vitaminen för det skulle kanske har varit någon annan anledning, men så läser jag ditt inlägg! Tack snälla för att du delar med dig!

och nästa höst ska jag öka dosen, kanske det blir ännu bättre då!

summerlady

malinka
2009-01-03 15:28
#20

Kombinerar ni detta med multivitaminer? Jag vågar inte riktigt äta full dos av båda sorterna. Per dag äter jag 1 Holistic och 1 multivitamin för kvinnor av märket New Nordic. Den innehåller 10 µg D3.  

Men ni har ätit stora mängder ett tag och är inte förgiftade så jag kanske skulle våga prova nu Flört.

Enligt rekommendationerna på asken så ska jag äta 2 multivitaminer och jag skulle egentligen vilja göra det eftersom jag brukar ha lågt järn. Vet att någon (Pasi tror jag) har koll på hur många IE som går på 1 µg. Någon annan som har koll?

/Malin

Annons:
mikaelj
2009-01-03 15:53
#21

40 IE/ug.

Jag äter således 1.25mg/vecka (eller varannan vecka, förråden håller sig nog stabila).

malinka
2009-01-03 15:59
#22

Tack mikaelj!!

Detta innebär att jag utan vidare kan äta 2 av varje utan några problem. Skulle då komma upp i ca 35000 IE/vecka.

Intressant att se vad som händer med trötthet/pigghet.

Tack så länge, Malin

Pasi
2009-01-04 01:27
#23

#22 För idealisk D-vitamindos behöver man äta över 1000IE/11kg (inkl solbildat D-vitamin) enligt en del forskare.Cool

Saintpaulian
2009-01-20 08:36
#24

Vad roligt att läsa bluegoose!

bluegoose
2009-01-20 10:09
#25

#24 - Tack Saintpaulian! Glad (Jag gillar din Avatar förresten!)

Upp till toppen
Annons: