Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Hormoner som motverkar viktnedgång?

2009-01-11 13:14 #0 av: matsmurfen

Man kan läsa om att höga kortisolnivåer i blodet håller blodsockret uppe vilket stänger av fettförbränningen, eftersom insulinnivån då hålls uppe av det ökade blodsockret.

Men kan det vara tvärtom?  Om man har för lågt kortisol, kan på något sätt bli likadant?  Eller finns det andra hormoner som gör precis samma sak; håller insulinnivån upp.

Kanske blev lite flummigt det här, men kort sagt; vilka hormoner stimulerar till viktnedgång/fettförbränning och vilken nivå hög/låg, och vilka gör tvärtom?

Anmäl
2009-01-11 13:40 #1 av: Wildrat

Östrogen ger viktuppgång, progesteron viktnedgång.

Låga kortisolnivåer tror jag ingen vet riktigt vad det ger för effekter. Har försökt få svar på den frågan förut men inte ens läkare kan svara på det. Det enda de vet är att det inte är bra. Men ha man problem med det får man äta kortisontabletter och då mår man inte dåligt av det längre.

Anmäl
2009-01-11 15:04 #2 av: Pasi

Kroppen måste ha rätt nivå av kortisol för att må bra, men en lättare höjning räcker för att ändra kroppssammansättningen (mer fett och mindre muskler).
Tyvärr har kortisol varit ett bortglömt hormon och forskningen är i sin linda....man vet inte exakt vad fri K, uppbundet K, CBG (kortisolbindande globulin) gör i kroppen.....och det finns flera enzymer och liknande som kan sätta sig på cellen för att skydda mot kortisolets verkning (kan inte ens uttala namnen på dessaFlört). Kortisol kan dessutom förekomma i högre koncentrationer i viss vävnad utan att detta syns i blodprov.
Utöver detta så kan kortisol ge en mängd olika metaboliter som kommer ut via urinet, beroende på hur det använts, om jag uppfattat allt rätt.
Håller just nu att försöka förstå nyare studier som just tittar på detta i förhållande till kost, men inte ens författaren har nån klarhet i hur det funkar men att LCHF kan skydda mot kortisol på nåt sätt.
Jag hoppas komma till någon form av klarhet, men det kan ta ett tag....men kommer då skriva om det.
Att låg nivå kortisol skulle hålla uppe insulinet, tror jag inte.

Det är framförallt de riktiga anabola hormonerna som ger fettminskning (bra kroppssammansättning) och flera av dem sammarbetar med varandra och motarbetar samtidigt kortisol....t ex testosteron och IGF samt testosteron och GH.

Anmäl
2009-01-13 21:36 #3 av: annapanna12

#2 Pasi. Vad händer med hormonerna när man är i klimakteriet då? Finns det något där som påverkar vikten?

Anmäl
2009-01-13 22:14 #4 av: puschel

Vet ej om detta stämmer eller inte, men har någonstans hört/läst att när östrogenproduktionen minskar vid klimakteriet så lagras det sista östrogenet in i fettcellerna.

Vad gäller mig själv så verkar det vara så. Har fått ett läckert "bälte" från magen över höfter/rumpa och ända ner till låren. Rätt söta volanger!

Vikten har också ökat några kilo, men då jag även slutade röka för 54 veckor sedan så vet jag inte riktigt vilken påverkan detta haft. Har precis börjat med LCHF och har tappat 1,5 cm i midjan och 1 kg vikt (vatten).

Det kanske inte blev något svar på din fråga, men det går nog att söka på viktökning/klimakterium/östrogen för att hitta svar.

Anmäl
2009-01-13 22:23 #5 av: puschel

Hittade detta när jag letade snabbt, kan dock inte klistra in en länk.

Hoppas det funkar ändå med klipp och klistra.

Länk

Jag la upp länken
Mvh
Pasi

Anmäl
2009-01-20 15:13 #6 av: mikaelj

Wildrat,

Symptoms of Low Cortisol (StopTheThyroidMadness.com)

Anmäl
2009-03-17 09:03 #7 av: Blow

Jag läste att kortisol ger kroppen mer energi genom att höja blodsockret. Är det alltid så eller kan en person med låg/normal blodsockerhalt ändå ha förhöjda kortisolvärden?

Jag tycker att detta med just blodsocker och hormoner är så svårt att förstå.I nästan alla artiklar jag läser, om svårigheter att gå ner i vikt, nämns hur olika hormoner påverkar blodsockret och insulinet på så sätt att blodsockerhalten stegras. Det är väl också en av anledningarna till att man bör undvika kolhydrater?

Men om man alltid har ett lågt/normalt blodsockervärde, nästan oavsett vad man äter, betyder det då att orsaken till ens övervikt förmodligen inte har hormonella förklaringar?

Anmäl
2009-03-17 10:29 #8 av: mikaelj

Stress höjer blodsockret oavsett kolhydrater genom glukoneogenes / protein-till-glukoskonvertering.

Anmäl
2009-03-17 10:36 #9 av: Blow

#8 Ok, menar du alltså att om man har lågt/icke förhöjt blodsocker har man inga förhöjda kortisolvärden orsakade av stress?

Anmäl
2009-03-17 10:49 #10 av: mikaelj

Jag säger bara att det höjer blodsockret. Troligtvis kommer du inte märka av som en förhöjd blodsockernivå om du har en fungerande insulinproduktion, utan som mer fettinlagring. Men jag gissar bara.

Anmäl
2009-03-19 15:57 #11 av: Pasi

#7 Man kan ha lågt blodsocker och ändå högt insulin.....så blodsockret säger inte allt..... förhöjs framförallt hos dem som är kraftigt insulinresistenta.

Kortisol ökar insulinresistens, blodsocker och insulin....men behöver inte märkas genom nån större blodsockerhöjning förrän det gått ganska långt.

Mätning av fasteinsulin vore ett bättre mått på hormonell obalans (för viktproblem alltså).

Anmäl
2009-03-19 17:03 #12 av: Blow

#11 Tack Pasi för svar. Är det ett test som jag kan göra hos sjukvården? Med vilket mått mäts insulin?

Jag förstår att det kan finnas alla möjliga faktorer till viktproblem, men jag tycker ändå att det är märkligt att mina prover hittills visar så normala resultat samtidigt som jag ökade nästan 30 kg i vikt på bara ett halvår utan att ändra kosten. Jag går i och för sig ner på LCHF, men med tanke på att jag äter helt strikt så är det faktiskt inte mycket som har hänt på kanske 1,5 år.

Jag känner mig lite fixerad vid att hitta ett svar, men någonting måste det väl bero på.

Anmäl
2009-03-19 17:59 #13 av: [Marja-Liisa]

Jag tror att en del av viktproblematiken hos oss äldre kvinnor beror just på kortisol/DHEA balansen, DHEA är moderhormon för flera andra och minskar med åldern, kortisolet har inte samma ålderskurva.

DHEA tillskott inte enkelt för kvinnor, en del omvandlas till testosteron (kanske), finns 7 keto DHEA som man kan köpa i Sverige och som har inte anabol verkan. Jag har dock inte testat detta.

Diana Schwarzbein skriver en del om hormoner, finns annat också.

Anmäl
2009-03-19 22:08 #14 av: Pasi

#12 Man får tyvärr ta sjukvården till hjälp, t ex Calle Karlsson i Österäng. Mäts i mikroU/ml...men det finns kanske andra enheter som oxå används.

Anmäl
2009-09-12 01:56 #15 av: Lasselars

Intressant  det här!

Håller själv på att försöka förstå det här med kortisolet nu. Håller på att passar in levaxin för hypotyreos (som jag otroligt nog verkar gå upp i vikt av) och har haft låga kortisolblodprov till enstaka som ligger under gränsen. Scandlabs salivprov visade en kurva i botten av diagrammet och adrenal fatigue men Synactentesten (både den med stor dos acth och liten) visar att binjurarna svarar.

Min endokrinolog sa då något som jag kom på att jag har hört förut nämligen att kortisol kan omvandlas från kortison i fettväv och det har jag ju mer än nog av. Det skulle inte heller visa sig i blodproven efter som det sitter direkt i fettväven och mixtrar lokalt så att säga.

Har tidigare tittat på 7 Keto tillskott men inte vågat prova eftersom jag inte ville sänka mitt redan låga kortisol... nu är jag mer osäker på om det kanske vore värt att prova.

Någon som vet mer om 7 keto?

Angående blodsocker så ligger jag bra till och har mycket bra kolesterolnivåer, insulin tror jag däremot aldrig att de kollat någon gång.

Anmäl
2016-10-30 10:35 #16 av: asta56

När jag var på kontroll hos gynekolog i Göteborg så bad jag henne ta ämnesomsättningsprover på mig eftersom jag tycker mig ha alla symptom på detta. Mina ämnesomsättningsprover var inom referensområdena dvs normala sa hon men däremot hade jag extremt låga värden på mina binjurar. För detta skrev hon ut ett preparat Prasterone som jag ska ta 25 mg varje morgon. Ditt har jag nu gjort sen 9 oktober (idag är det 30 oktober) så jag vet inte ännu om det har effekt. Hon sa att många kvinnor har för lågt testoteron och hoppades att detta ska hjälpa och så har vi en tid igen den 13  dec för att kolla upp detta.

Förhoppningsvis ska jag bli lite piggare och typiska symtom är trötthet, orkeslöshet, lågt blodtryck, yrsel, fettansamling är typiskt runt midjan plus en massa andra symptom typ sover mycket dåligt, huvudvärk och gått upp i vikt.

Anmäl
2016-11-05 13:53 #17 av: Zepp

Låter som en bra Gynekolog!

Testa och utvärdera!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dehydroepiandrosteron

Det är ett dopingpreparat.. påverkar en himla massa saker i kroppen.

Iallafall.. man brukar anse att DHEA minskar med cirka 2% per år sedan 25årsåldern.

Dvs att bli äldre är inte alltid att vi blir piggare och smalare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-16 10:50 #18 av: asta56

Du skrev att det var ett dopingpreparat men jag har fått det utskrivet av en överläkare inom gynekologi och preparatet är godkänt och fås mot recept och ingår i högkostnadsskydd så så illa kan det ju inte vara då. Jag hade låga kortisolnivåer, mycket låga och innan man sätter in behandling med t ex Levaxin måste man åtgärda den låga kortisolnivån enligt denna gynekolog. Olagligt är ju inte då preparatet. Hon sa också att i 70 års åldern  - vilket jag är - så är det vanligt att nivåerna är mycket låga och ett lågt tillskott som jag blivit ordinerad dvs 25 mg dagligen så bör jag känna mig piggare efter ett tag, sova bättre och kanske t o m tappa lite i vikt runt midjan. Har du mer information om detta för jag letar frenetiskt. Tacksam om du hör av dig. 

Anmäl
2016-11-16 20:32 #19 av: Zepp

Näe altså.. i princip alla medicinska preparat som påverkar kroppen positivt är i princip klassade som dopingpreparat.. tex den astmamedicin jag tog förut.

Doping är när friska tar preparat för att få fördelar, främst idrottare.

Så, då är knappast dopingstämpeln någon nackdel för det betyder då att det har medicinsk verkan av betydelse för de med sjukliga tillstånd.

Min mor som är psykiskt sjuk glömde/slutade/slarvade med att ta sitt Levaxin och hamnade på akuten med utmattad binjuresyndrom!

Jag är rätt övertygad om att hon fick preparat för att motverka detta och en sak vet jag hon fick, lixom börja om från början med sitt levaxin, ta lägre doser för att höja var tredje månad.

För övrigt låter det som att du träffat på en vettig läkare, som dessutom förklarat det hela rätt bra.

Nivåerna av DHEA sjunker med åldern.

Så ursäkta om jag förvirrade dig?

Anmäl
2016-11-17 00:30 #20 av: asta56

Ok, jo jag blev lite rädd faktiskt. Jag skulle önskat jag hade hittat lite mer om Prasteron och kanske nån endokrinolog kunde uttalat sigg men nån sån är det svårt få komma till och här i detta forum lär det väl inte heller finnas nån. Som råkat läsa vad jag skrivit och reagerat.
Så du har övergett LCHF och kör GI noll? Jo jag har tillämpat lchf i nästan 5 år men var sen tvungen käka kortison i 1,5 år pga Temperalisarterit och Polygyalmi Rheumatica och efter nedtrappning så har jag bara gååt upp i vikt igen och äter sällan och lite så nåt är fel. Är aldrig hungrig men går ändå upp i vikt. Är noga med vad jag äter o undviker kolhydrater men inget hjälper. Dragit ner på fett också.

Anmäl
2016-11-17 00:55 #21 av: Zepp

Ursäkta igen om jag skrämde upp dig i onödan!

Näe jag äter numera prexis vad som faller mig in, att det till 99% är LCHF råkar bli/prexis vad jag vill, är nog ohejdad vana?

Förövrigt så är maten god och lätt att laga/köpa!

Okej.. nu kanske jag drar iväg igen.. du vet ironiska generationen.

Så jag kämpar på med ålder, vikt, dåliga blodfetter.

Grejen är snarare att det skulle ha blivit värre enligt sk experter med LCHF, det har snarare blivit något bättre.. fast det där med åldern verkar det inte funka på.

Iallafall, den där läkaren tror jag du skall vara rädd om, verkar en vettig person.

Och på det, exakt eller strikt LCHF förefaller inte vara det mest vesäntliga för varken dig eller mig.. knappast skada heller för den delen.. så allt kanske inte är kostrelaterat.. för dig och mig?

Du har då fler diagnoser än mig, det gör det betydligt mer komplicerat.

Jag är 10 år yngre än dig och tror att livstil, arbete, stress, social situation och lite annat men kanske främst 60 års livstil i kombo med gener ger det som jag nu har att kämpa med.

Jag har testa att dra ner på kalorier/fett/what ever.. jag blir bara hungrig då.

Anmäl
2016-11-17 12:03 #22 av: asta56

Jag som egentligen tycker jag är väldigt frisk förutom min ledgångsreumatism som jag nu får biologisk medicin emot och noll värk. Polygyalmi Rheumatica gick ju att bota tack o lov men med kortison och det vill jag då inte ha mer för vad det ställer till i kroppen är inte kul. För övrigt är jag ju frisk och inga problem med vare sig kolesterolvärden eller blodtryck. Blodtryck som är obehandlat är snarare för lågt men det är ju iofs bara bara. Känner mig som en pigg 70 åring och hoppas bli lika gammal som min mor blev (96 år) fast sånt vet man ju inte. Jag äter lite mer kolhydrater än förut när jag helt gick på LCHF men undviker de värsta dvs pasta, potatis ris och sånt. Trots jag så gott som inte har någon aptit har jag ändå gått upp i vikt men jag kanske äter för lite. Känner mig lugnad av att du tycker jag har en bra läkare. Vi får väl se facit längre fram .

Anmäl
2016-11-17 20:29 #23 av: Zepp

Vad mer kan du göra?

Hur som helst du är 70 år, det är en ansenlig ålder hur som helst.. hoppas du kan njuta ditt otium iallfall, själv ser jag fram tills dessa dagar.

Och på det så verkar du ha träffat på en vettig läkare.. det skulle kunna ge dig några ytterligare år att njuta ditt otium.

Läkare är bra att ha till hands, speciellt om man har olika medicinska problem.

En sak som tillfört kortison kan ha som biverkan är att det nedregelar kroppens egen förmåga att tillverka detta, det tar ett tag att återställa.

Anmäl
2016-11-20 08:32 #24 av: Lchfman

Jag har ett problem som jag inte fått koll på än. Har ätit LCHF (Max 20-50g KH per dag strikt, snittet närmast 20) i fyra år. Helt plötsligt gick jag upp ca 4-5kg (tidigare vikt 67-70kg nu 73-74kg, låter lite men stooor skillnad på kroppen) och fick hårt fett kring mage och sidor. Kan inte bli av med det. Min bedömning är stress och kortisol. Andra saker är hård mage (har aldrig haft problem alls innan) och den hårda magen har varit så i ett par månader nu.
Riktigt surt detta. LCHF som funkade så himla bra innan, nu kan jag inte komma tillbaka till min vanliga kropp.
Är förövrigt en man strax under 40.

Anmäl
2016-11-20 16:43 #25 av: Zepp

Vänta bara tills du blir runt 60, då får du ytterligare problem att hantera!

Iallafall, runt 40 så summeras dels livstil och genetiska komponenter!

Fett i magtrakten är typiskt hormoniellt/stressrealterat!

Runt 40 är oftast värsta stressperioden i livet!

Kärlek, barn, familj, utbildning/karriär/hus och husdjur/what ever!

Varning för 40års åldern.. värsta perioden för en man i livet, det är då allt skall vara fixat och på topp, fast det är det lixom inte,, rätt sällan!

Anmäl
2016-11-20 18:07 #26 av: Lchfman

@zepp
Ja jag börjar nog ana att det är just detta.
Men jag vill inte ge upp.
Jag vill hitta min väg till att slippa kärlekshandtag och magfett.
Herregud jag äter LCHF, röker inte, snusar inte och dricker i princip ingen alkohol.
Slarvar eller fuskaraldrig.
Dessutom tränar jag på en helt ok nivå.
Jag borde hamna precis där jag vill per automatik kan man tycka.
:)

Anmäl
2016-11-20 19:29 #27 av: Zepp

Mm.. ge inte upp är mitt råd!Skrattar

Även om du får några handtag så är förmodligen allt du gör en positiv sak.. tänk framåt.. typ 60-80!

Det är väl lite samma som med basketbollspelare.. ju bättre de blir och i allt högre divisioner ju längre blir de!

Därmed inte sagt att de blir långa utav att spela basket utan för att längd oftast är en fördel.. i just basket!

Anmäl
2016-11-20 20:44 #28 av: LenaK63

Pröva loppfrö för hårda magen. Efter ett långt liv med detta problem  löstes det med loppfrö i litet vatten eller youghurt. Idag funkar magnesium för mig utan loppfrö. Loppfrö är egentligen inte någon höjdare smakmässigt om man säger så.

Anmäl
2016-11-21 19:22 #29 av: Lchfman

@zepp
Ja visst är det så. :)
Jag gillar liknelsen, men förstår inte kopplingen i just detta fallet :)

Anmäl
2016-11-21 19:24 #30 av: Lchfman

@lena
Jag käkar psylliumfrön.
Funkar bra, men lindrar bara symptomen, men botar inte problemet.
Jag hatar sånt.
Som att ta på en hjälm om någon slår en i huvudet med hammare, istället för att be någon sluta slå...

Anmäl
2016-11-21 23:42 #31 av: LenaK63

@Lchfman  Kolla Martina Johanssons redogörelser om magnesium. Magnesium behöver man ju. Så det kanske även du behöver och då slår man så att säga två flugor i en smäll. En del sorter hjälper till väldigt bra att få fart på systemet. Även Margareta Lundström har skrivit om "morgontidningens" kommande och inte kommande med hjälp av magnesium i bloggen 'Vägen till 65'. 

Anmäl
2016-11-22 18:09 #32 av: Lchfman

Skall kolla in det Lena!

Anmäl
2016-11-25 21:24 #33 av: Zepp

Liknelsen handlar om att det som synes ske.. tex ökad medelläng.. inte alltid är en förklaring om den aktuella aktiviteten!

Utan att de aktuella aktiviteten sorterar bort de med sämre fysiska förutsättningar.. i detta fallet längd!

I ditt, mitt och många andras fall så är det lixom inte helt säkerställt att ett visst kroppsideal är det som gör att vi lever längst samt mår bra under den tiden!

Anmäl
2016-12-22 13:39 #34 av: asta56

Om man har hård mage så är magnesium ett bra sätt att få fart på den. Men då får du ta det på kvällen och som extra plus sover du som en stock.  Ta dubbel dos mot vad som står på burken och det är ingen risk för de flesta människor har brist på detta och eventuellt överskott går ut ur kroppen via urinen.  Finns även att köpa i pulverform som kallas Cal-Mag Formula och man tar en matsked och löser upp i ljummet vatten och rör om och dricker på kvällen. Många sover som stockar och det gör god nytta i kroppen. Alltså ingen risk för överdosering.

Anmäl
2016-12-22 13:42 #35 av: asta56

Om man har låga kortisolnivåer så spär man på problemet om man behandlas med kortison. Kortison är ett gissel. Först måste kortisolnivåerna återställas t ex med Prasteron men definitivt inte med ytterligare kortison för de motverkar varandra.

Prasteron innehåller DHEA och du blir lite piggare av det också och midjefläsket får sig en match med denna medicin.

Anmäl
2016-12-22 13:45 #36 av: asta56

Min läkare sa att om cortisonet är lågt så måste man åtgärda detta så det kommer upp i normal nivå innan man börjar med levaxin för annars kan levaxinet bara ställa till problem i kroppen. 

Anmäl
2016-12-22 19:51 #37 av: Zepp

Låter som du har en bra läkare.

Min erfarenhet säger samma, dvs vid låg ämnesomsättning så går typ kortisol in och ersätter thyroidhormoner.

En slaskdiagnos är uttröttad binjure!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.