Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Stilnoct/Zolpidem

2009-01-17 11:32 #0 av: Gose

Hej igen.

Skrev om det här för väldigt länge sedan men då var det ingen som hade hört talas om det.

Har under många års tid tagit Stilnoct som numer byts ut till Zolpidem pga priset. Har vaknat ett otal ggr och sett spår av att jag ätit en massa som jag inte bör äta och kommer inte ihåg det ! Vilken ångest ! Det senaste året eller så så har det hänt varje kväll. Har till och med kokat ihop röror an smör, socker, kakao och havregryn tex. Livsfarligt ! Men jag har alltid stängt av plattan som tur är.

Har berättat om det här för både läkare och psykologer men ingen har kunnat förklara varför.

Så var jag inte på fass och läste om Stilnoct och hör och häpna ! det står att det finns dom som har kört bil, varit uppe och lagat mat, ätit och sedan inte kommit ihåg det på morgonen ! Jag har oxå pratat i telefon och gjort andra saker utan att komma ihåg det. Inte klokt att dom fortfarande skriver ut dom. Berättade för min läkare i veckan om det och han tyckte det var fruktansvärt (han har skrivit ut dom till mej dom senaste åren) nu skulle han tänka om. Har inte tagit dom på 10 dagar, inte sovit så bra men har i alla fall inte vaknat och fått dessa otrevliga överraskningar. Ska oxå säga att det kan förstärkas om man tar lugnande i kombination, vilket jag märkt och som det även står i fass att läsa.

Det har visst stått i tidningar om det här oxå sa en kompis. Tänk vad som kan hända om man kan köra bil utan att veta om det. Ska det behöva hända något hemskt innan dom gör något ?

Anmäl
2009-01-17 11:40 #1 av: Gose

Stilnoct ska det ju vara och inget annat. Skäms

Anmäl
2009-01-17 12:27 #2 av: konichiwa

Jag hade en väninna för några år sen (flyttat nu) som tog stilnoct varje natt. Hon gick också upp och åt massor av sött på natten och hade inget minne av det! Hon gömde kakor och godis för att hon inte skulle hitta det på natten men det hjälpte ju inte, hon visste ju var de låg. Trodde det var bara hon. Hon var oerhört olycklig över det men kopplade inte ihop det med medicinen.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2009-01-17 12:53 #3 av: Pasi

Dessa tabletter ger en ätreflex (har upplevt det själv) och ställer till det med hjärnan dels akut men även dagen efter (ger dessutom dålig sömnkvalitet, åtminstone för mig)....inget vidare bra! Vad de ställer till med på längre sikt kan man undra över!?Obestämd
Behöver man insomningshjälp så är Melatonin bättre...eller i värsta fall Imovane.

Anmäl
2009-01-17 12:56 #4 av: Johannika

Jag åt Stilnoct en period för flera år sedan, mitt i natten ringde det ett tjänstesamtal och jag skrev en A4 sida med beslutsunderlag och på morgonen när jag vaknade såg jag mina anteckningar och förstod att det hade varit något på natten men hade inget som helst minne av att det hade ringt eller överhuvudtaget vad det handlade om. Det var bara anteckningarna som låg kvar på nattygsbordet som avslöjade vad som hänt på natten. Otäckt!

Numera sover jag som en klubbad oxe på nätterna!

Anmäl
2009-01-17 13:13 #5 av: odezza

#1 Jag ändrade stavningen i rubriken, för att tråden ska bli lättare att hitta för den som eventuellt använder sökfunktionen. Glad

"still lost in space and time"

Anmäl
2009-01-17 15:13 #6 av: Puhlo

Jag har också hört att stilnoct kan ge de där biverkningarna. Det låter fantastiskt läskigt. Jag själv har tagit det i perioder i mitt liv, men försöker gå över så mkt som möjligt till imovane vid behov (eller melatonin, då man sover mer -naturligt- på dem, men det är liksom bara folk över 60 som kan få det utskrivet som vanligt recept, alla andra får se till att ha läkare med licens.) eftersom sötsuget är galet dagen efter.

Jag har också vaknat nångång mittinatten med ett sjukt lågt blodsocker (iaf så har kroppen uppfattat det så) och då blev det flingor med grädde och socker.  Men nu finns det bara grädde av de sakerna hemma, så det känns inte lika läskigt.

Dessutom kan man få spiffiga biverkningar om man fortsätter att vara vaken efter att medicinen har verkat.

Anmäl
2009-01-17 15:23 #7 av: shintaida

Jag har haft SAMMA problem! Gått upp och ätit utan att veta det. Bara sett att det försvunnit mat under natten. Då främst STORA bitar bröd och lätt & lagom.

Tar inte stilnoct mer och äter inte heller varken bröd eller lätt & lagom.

En natt, vid en jul, hade jag även suttit och dekorerat en korg med rosetter! Såg det på morgonen och visste att det var jag som gått i sömnen igen.

Tror att det är en vanlig biverkning.

Så Du är inte ensam om det.

// Shintaida

Anmäl
2009-01-17 15:34 #8 av: Moonbeam

En fråga, Stilnoct, vad används det till?

Anmäl
2009-01-17 15:52 #9 av: lizaohman

sömntablett

Anmäl
2009-01-17 17:52 #10 av: lillbobo68

Jag äter Imovane sedan flera år och jag har upplevt samma sak. Hittar tomma tallrikar och byttor med oftast hopvispat ägg, socker och vetemjöl, liknande sockerkakssmet. Har ibland hittat halvätna smörgåsar i sängen...

Dock har jag inte haft några problem alls med det sedan jag började med lchf. (2,5 månader sen)

Imovane har alltså liknande effekt som Stilnoct/Zolpidem.

Kollade fass och denna biverkning näms inte. Ska ta upp det nästa gång jag träffar min läkare.

Anmäl
2009-01-17 23:35 #11 av: miss-piggy

jag tar också Både stilnoct/Zolpidem och varierar med Imovane, men jag har aldrig varit med om att gå upp och ätit i sömnen. Därimot får man helkostiga vanföreställningar om man inte hinner somna innan det verkar fullt ut.... jag är oftast på en träbåt, typ piratskepp men båten tar liksom aldrig slut, är långt som ett tåg.Obestämd

Anmäl
2009-01-18 00:09 #12 av: Maja2

Det var ganska mycket skriverier om stilnoct för ungefär 1.5 år sen, människor som använde stilnoct och gjorde rent vansinniga saker på nätterna. Jag var tillsammans med en kille som använde stilnockt, och han blev elak och helt förändrad, och sen mindes han ingenting på morgonen. Jag trodde inte ett ord av vad han sa när han påstod att han inget minns. Har förstått i efterhand att det nog kunde vara så.

Anmäl
2009-01-18 09:19 #13 av: clajo

Fick Stilnoct utskrivet för ett par år sen, när jag hade fruktansvärda insomningsproblem pga stress. Har fortfarande tabletter kvar som jag tar enbart i yttersta nödfall. Har tack och lov aldrig varit med om det ni skriver om, utan jag blir mer som en klubbad oxe...

Anmäl
2009-01-18 09:38 #14 av: Pian63

Jag blir verkligen förvånad när jag läser att ni äter dessa tabletter "i flera år". Stilnoct och Imovane är starkt beroendeframkallande bensodiazepiner som är svåra att avgifta sig ifrån. Oansvarigt av läkare att skriva ut några längre perioder.

Anmäl
2009-01-18 10:35 #15 av: Pasi

#14 Vid vissa tillstånd som t ex utbrändhet behövs dessa för att i huvudtaget sova.... då sömnbrist ger betydligt mer skada än tabletterna är det berättigat att skriva ut.
Innan LCHF åt jag dylika piller under många år, men när jag hade bytt kost och märkte att sömn och välmående blev bättre så slutade jag tvärt. Det var inte speciellt svårt då.Glad

Anmäl
2009-01-18 13:24 #16 av: Gose

Har nu inte tagit Stilnoct på 11 dagar ! Inga kolhydrater på 6 dagar, inne på min 7:e Glad 

Har fått Cirkadin utskrivet, dom innehåller ju bara melatonin som ju är vårt naturliga sömnhormon, som gör att vi blir trötta när vi lägger oss och det är mörkt. Dom är ju alltså inte vanebildande. Dom ingår tyvärr inte i höggostnadsskyddet pga att dom inte föreskrivits tillräckligt mycket. Dom har inte funnits så länge. Dom kostar 163 kr för 21 st. Har , ta i trä, sovit ganska bra, inte lika djupt och vaknat ett par ggr/natt men det är helt ok tycker jag. Vad som helst är bättre än hur det var innan !

Tar oxå 20-30 mg Attarax som ju inte heller är vanebildande, blir lite mer avslappnad och har kanske därför lättare att somna. Håller ju på att trappa ner på Xanoren. Har tänkt att jag ska bli fri från alla vanebildande mediciner.

Ser ljust på framtiden just nu, en härlig känsla Glad 

Anmäl
2009-01-18 13:53 #17 av: Pasi

#16 Att köpa melatonin från UK (3mg) kostar ca 160:- för 240 tabletter...ett alternativ?
Vilken styrka är det på dina melatoninpiller?

Anmäl
2009-01-18 14:12 #18 av: lillbobo68

Jag har under 98-03 samt från aug -06 problem med en TWAR-infektion och hade jag inte fått sova något sånär med hjälp av sömnmedicin hade jag nog inte suttit här i dag.

Jag har dock under flera år bett och bett om att få göra en sömnutredning men bara fått kalla handen. Har upprepade gånger bett om hjälp med att sluta men läkarna säger bara: det är bara att trappa ner. Jo, hejsan, det är inte så lätt när man är sjuk.

Jag har dock bestämt mig att fixa det själv ändå och glädjande nog så sover jag bättre med denna kost och har minskat på medicinen. Räknar krasst med att det tar minst ett år till innan jag klarar mig utan sömnmedicin.

Jag håller verkligen med dig att det är oansvarigt av läkarna men många av dom läkare jag träffat tar inte ansvar eller bryr sig ett dyft om sina patienter. Dom har månadslön och får sin lön varje månad ändå. Många läkare skulle passa mycket bättre som bilmekaniker.

Det intressanta i den här tråden är ju att flera upplever denna biverkning av en trots allt vanlig medicin.

Anmäl
2009-01-18 14:21 #19 av: ragnhildar

Hur får man tag i Melatonin från UK?

Anmäl
2009-01-18 14:24 #20 av: Gose

Pasi. Mina är på 2 mg och högre dos finns inte. Har hört att det finns att få tag på från andra länder.

160 kr för 240 st låter ju jättebra. Hur mycket kostar frakten ? Var hittar jag det ?

Nettan

Anmäl
2009-01-18 14:25 #21 av: shintaida

Imovane är inte lika vanebildande som stilnoct.

// Shintaida

Anmäl
2009-01-18 14:43 #22 av: parsley

Förlåt om jag snor tråden men jag tycker att stil-noct är en (nu höll jag på att svära) namn på en medicin. Vad ska det betyda? Totalt utslagen? Helt knockad?

Anmäl
2009-01-18 14:47 #23 av: Wildrat

#19 Brittiska eBay är enklast.

Anmäl
2009-01-18 14:55 #24 av: Pian63

Jag jobbar på en avgiftningsklinik och träffar många patienter som kämpar mot sitt beroende av bl a Imovane och Stilnoct. Det är därför jag reagerar. Läkare måste ABSOLUT informera om detta när dom skriver ut sömnmediciner som innehåller benso. Melatonin är ett utmärkt alternativ. Ämnet melatonin finns naturligt i våra kroppar och denna sömntablett är inte beroendeframkallande. Atarax är också bra, fast man upplever den ofta som verkningslös om man är tillvand vid benso. Oftast måste man avgiftas först.

Anmäl
2009-01-19 02:15 #25 av: Pasi

#20, 23, 19 - Brittiska Ebay tillåter inte melatoninförsäljning längre...men det finns flera säljare av kosttillskott där som säljer vid sidan om.
Jag brukar maila denna säljare, som är både billig och har snabba leveranser (svarar alltid på frågor man har snabbt som ögat).

Brukar köpa Natrol Melatonin 3mg 240 tbl.
Jag betalade nog 310 eller 320:- för 2 burkar inkl frakt senast.

Anmäl
2009-01-19 02:26 #26 av: Gutis

Jag har under 8 år ätit Imovane och Stilnoct och till det Propavan. Jag har aldrig upplevt något av det som det skrivs om här. Blir dock väldigt glad över att jag i somras lyckats med att sluta med alla dessa tabletter. Sover inte alltid så bra som jag kanske skulle önska, men tillräckligt bra för att jag ska funka någorlunda. Tog mig en månad att göra mig av med 8 års beroende.

Anmäl
2009-01-19 19:00 #27 av: Gose

Gutis, grattis !

Idag var en kompis hos doktorn för han har sedan drygt en månad tappat smak och lukt. Han led något fruktansvärt av det och hade svårt att äta pga att inget smakade.

Doktorn trodde tveklöst att det berodde på Imovane som han har tagit under en längre tid, det var inte alls ovanligt. Inte klokt va ?!

#21 Har läst om Imovane och dom är tyvärr lika beroendeframkallande som Stilnoct. Båda är narkotika-klassade !

Vad stoppar vi i oss egentligen ??? Skrämmande.

Anmäl
2009-01-19 19:07 #28 av: lizaohman

Ska vi gå ihop några stycken och köpa ett lager Melatonin från säljaren Pasi "känner" ?

Anmäl
2009-02-24 22:02 #29 av: mumsan

Hej Gutis! Jag har oxå ätit stilnoct i ca. 8 år och ibland byttes dessa ut till likvärdiga andra tabletter och även imovane har jag ätit.

Det började med utbrändhet efter 7 års lidande. Sen fick jag tabletterna. Gjorde uppehåll och sov nästan inget på 2 månader. Grät av trötthet och läkaren skrev ut ett antidepressivt medel, men jag blev groggy efter 20 minuter och kunde inte gå själv till sängen och mådde pyton. Jag hade ju inga depressioner. Bytte läkare och fick stilnoct.

Efter ca. 4 år fick jag kinesisk akupunktur och minskade till 1/3 tablett. Men efter mina båda knähalvprotesoperationer blev det hela tabletter igen. Vill väldigt gärna sluta men vet inte hur. Har även nu trots tabletter sömnproblem. Vaknar ofta efter 2 tim. och efter ca. 5 timmar är jag vaken ett bra tag, står upp och somnar om senare. Har inte sovit en hel natt på många år. Läste om biverkningarna och man kan få motsatt effekt, also att inte sova efter ett tag.

Har fått nya behandlingar av aku men inte vågat släppa tabletterna, jag är ju beroende och vill bli fri. Måste nog försöka själv nu! Du har ju klarat det Gutis.Till saken hör att jag är i övergångsåldern och svettas och vaknar av det oxå. Använder fem plex-droppar och de funkar en del men inte tillräckligt mot PMS man blir lugnare.

Anmäl
2017-08-09 07:24 #31 av: Vivisfaxarn

Jag har haft Stilnoct i många år. Tar bara ibland och då funkar det. Dock fick jag utbytessorten en gång. Tog den två gånger och båda gångerna frågade min man på morgonen vad tusan jag hade för mej på natten. När man byter ut säger dom att det är exakt samma, men det kan det inte vara. Har till och med fått det bekräftat en gång på apoteket, det verkar vara känt. Jag får numera receptet märkt med får ej bytas ut. Behövs egentligen inte, det är väldigt liten prisskillnad.
Jag tar regelbundet en helt annan medicin som ingen nämnt. Den heter Theralen och är inte vanebildande. Den är en antihistamin tror jag. Sover bra på den, ska helst tas någon timme i förväg. För många år sen var jag inlagd på sjukhus, hade klappat ihop. Den avdelningen gav inga vanebildande mediciner alls. Då fick jag Theralen. Det är nu fyrtio år sen!

Anmäl
2017-08-10 00:30 #32 av: LaRose

Mycket intressant att den här tråden kom upp! Jag har inte sett den tidigare. Jag har också tagit Stilnoct (eller Zolpidem, som är samma med bara något annat hjälpämne i) och Imovane (eller Zopiklon, som är samma) i många, många år. Jag har hela tiden haft denna helvetiska biverkan, att gå upp och äta hämningslöst "i sömnen". Varje dag tror jag att jag ska kunna låta bli... Mår fruktansvärt dåligt av detta  och har i åratal diskuterat det med mina läkare. Ingen har tagit det på riktigt allvar. Har t o m fått ett kränkande hånskratt som svar från en! De vill dock inte ge några benzodiazepiner,  såsom Nitrazepam, som jag prövat och som jag sover mycket bättre på utan biverkningar. För det är "knark". Men vad är då det här andra för rävgift? Jag får exakt samma biverkan av alla de ovannämnda, av Imovane och Zopiklon dessutom en fruktansvärd bismak i munnen hela dagen efter. För att kunna sova fler timmar, tar jag också Propavan, som anses "ofarlig". Jag fortsätter, för jag har inget val. Min kroniska smärta blir fullständigt outhärdlig dagen efter en natt med för få timmars sömn. Efter ätandet somnar jag ju. Jag har provat allt som går att prova i stället för dessa preparat, men inget har funkat. Dock har jag inte haft Theralen, som Du Vivisfaxarn skriver om. Däremot har jag nyss påbörjat ett försök med CBD-olja (legal cannabisolja), som väldigt många är hjälpta av, både med smärta och sömn. Försöker trappa ner Propavan/Zolpidem och "möta" nedtrappningen med oljan. Kan inte säga varken bu eller bä ännu. Men har inget att förlora på att försöka. Melatonin har inte haft någon som helst effekt på mig. 

Anmäl
2017-08-11 09:03 #33 av: Vivisfaxarn

Min doktor blev jättarg, rent oförskämd, när jag inte ville byta ut Stilnoct mot det billigare. Det jag tycker är så intressant är att med originalet funkar det perfekt, underliga saker händer med kopian. Måste vara nån skillnad. Vet att jag inte är ensam och detta.
Propavan tål jag inte alls. Theralen funkar bäst, men räcker inte alltid.

Anmäl
2017-08-11 23:40 #34 av: LaRose

Jag har lusläst Fass om alla dessa fyra preparat. Där ser man precis vad de innehåller och kan jämföra. På mig har de alltså exakt samma ät-biverkan.

Anmäl
2017-08-12 19:09 #35 av: macarena

Stilnoct borde förbjudas pga dessa biverkningar!!!!Anmäl dom!!!!! Ring aftonbladet!!!Har dom kommit ut nu med ett annat namn så är det samma innehåll men något mindre,kopior som dom kallas i Sverige. Jag bor på Tenerife och har fått Melatonin2mg eller Circadin Retard som dom heter. 24 euros. Utan recept kan man på apotek köpa Melatonin droppar 1.9 ej retard. Retard betyder att ämnet kommer ut i kroppen under flera timmar. Första natten sov jag,men inte sedan. Nu sover jag om det går annars tar jag siesta på dagen.

Har fått riktiga sömntabletter också ,men de blir jag pigg av. Nog med sömnpiller nu. Det blir en talbok istället.

Anmäl
2017-08-13 22:46 #36 av: LaRose

#35 Hej! Vad menar du med "riktiga sömntabletter"?

Anmäl
2017-08-16 17:22 #37 av: Vivisfaxarn

Inte är väl alla fyra preparaten samma? Två av dem, men varken Propavan eller Theralen. Särskilt inte Theralen!

Anmäl
2017-08-17 00:28 #38 av: LaRose

Som jag skrev i #32 så är Stilnoct och Zolpidem samma och Imovane och Zopiklon samma. Det verksamma ämnet i Stilnoct/Zolpidem heter zolpidemtartrat och i Imovane/Zopiklon heter det zopiklon.  Ätandet som biverkan står nämnt på alla fyra preparaten, sedan några år.  Allt annat står också att läsa i FASS.

Anmäl
2017-08-27 16:45 #39 av: Hera

Ni som går och äter på tabletterna. Tar ni tabletten vid sänggående?

Jag har bara varit uppe och fått minnesluckor om jag inte lagt mig direkt. 

Det ni nämner är vanliga bieffekter som man lätt kan kolla upp. Så jag förstår inte förvåningen.

Jag tycker det är bra dom skrivs ut. Märker man att man får bieffekter är det ju upp till en själv att sluta ta dom.

Anmäl
2017-08-28 00:08 #40 av: LaRose

#39 Vem är förvånad? 

Det har inte funnits med som nämnd biverkan så länge. Om det bara är att "sluta ta dom", så vet man säkerligen inte vad allvarliga sömnstörningar är.

Anmäl
2017-08-28 08:07 #41 av: Hera

#40 Får man sådana biverkningar kan vad som helst hända. Så jo då ska man sluta och prata med läkaren.

Och jo jag vet hur det är.

Jag har haft dessa k perioder i 15 år och det har alltid stått och läkarna har talat om det.

Anmäl
2017-08-28 18:14 #42 av: LaRose

#41 Självklart ska man prata med sin läkare! Blir nyfiken på vad du har fått i stället för de här preparaten. Ovanliga läkare du har, de måste ha läst i amerikanska FASS, där det stått om denna biverkan i många år.

Anmäl
2017-08-28 18:30 #43 av: Hera

Jag läste ju själv biverkningar i bipackssedeln.  Det är ingen ny biverkan. Tvärt om.

Jag har fortfarande dessa tabletter i perioder eftersom det inte är några problem om jag lägger mig i sängen när jag tar dom.

Anmäl
2017-09-03 18:07 #44 av: macarena

Svar till la Rose. T ex NOCTAMID. Den heter det här på Tenerife.Innehåller Lormetazepam.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.