Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Problem med gallan (ej gallblåsan)

2009-02-03 23:48 #0 av: Diran

Hej,

Jag vet att det funnits trådar där folk har skrivit om problem med gallan, men saken är den att när jag äter har jag börjat få ont i magen, jag opererade bort hela gallblåsan för ca 5 år sedan, men min far tror att det kan vara all denna stekta feta maten jag äter som påverkar gallgångarna.

Jag undrar hur jag bör hantera detta?
Jag fick min mor att tillaga en sats med fisk och grönsakssoppa, den innehåller en del morötter, men det känns som att det är en bra maträtt trots allt eftersom det är mycket vit fisk och det är ju inte stekt.
Har precis ätit en portion och har än inte fått ont i magen.

Bör jag fortsätta med strikt LCHF men dock med så mycket kokt minimalt kryddad mat?

Anmäl
2009-02-03 23:56 #1 av: maxiq

Gallan hjälper ju tarmen att bryta ned fettet du äter så om du äter mycket fett så produceras mer galla. Varför det gör ont vet jag däremot inte när du inte har någon blåsa kvar som kan innehålla stenar. Kanske är det helt enkelt "träningsvärk" i gallgångarna.

Antingen fortsätter du och ser om det går över eller så lägger du tillbaka lite kolhydrater tills det slutar göra ont. Plocka bort dem igen lite långsamt så hinner nog kroppen med.

Anmäl
2009-02-04 00:12 #2 av: Diran

Maxiq: När jag opererades sa läkaren att jag fortfarande kan få gallsten, men de hamnar isf i gallgångarna - vilket tydligen är betydligt allvarligare än om man har en gallblåsa som stenarna är i.

Jag vill ju egentligen inte öka kolhydraterna, men jag gillar inte att ha ont så fort jag äter.
Ska fortsätta med att äta tillräckligt med fett, men försöka koka så mkt av maten som möjligt... Det är det enda jag kan komma på..

Anmäl
2009-02-04 00:16 #3 av: andreas0

#0, Jag skulle tro att du får för mycket fett på en gång. Gallans uppgift är att ta hand om fettet man äter. Har du ingen gallblåsa så får du ingen galla lagrat, utan måste tillverka all galla för att bryta ner fettet under själva nerbrytningen. Får man i sig mer fett än vad gallan klarar av att ta hand om blir man illamående.

Detta betyder inte att du inte kan äta LCHF, utan att du får äta mindre fett vid varje måltid. En lösning kan vara att äta fler gånger under en dag och mindre varje gång. Eller att du till en början minskar på fettet något och ökar något på proteinet och kolhydraterna istället. Chansen finns att din gallaproduktion ökar efter ett tag med högre fettintag, så att du efter att kroppen har vant sig kan äta mer fett vid en enskild måltid igen.

Har man problem med gallstenar bör man inte äta fettsnålt. Det är när gallan ligger och torkar eftersom den inte används som det bildas gallstenar. Fast har gallstenarna redan bildats innan man gick över till den fettrikare kosten så kanske det redan är för sent, vad jag vet försvinner dom inte av sig sjäva.

Ska bli interessant att se vad Doc svarar.

Anmäl
2009-02-04 00:21 #4 av: Diran

#3 Tackar så mycket för den informationen - jag hade ingen aning om att gallan hade just den funktionen! :S

Jag ska sluta med att ha i kokosfett i teet och inte lägga till för mkt smör osv till min mat.

Dock har jag hela tiden känt att jag borde äta mer fett för att komma upp i en kalorimängd som är bra eftersom den varit ganska låg, men ska göra som du sa för att se om det gör att jag inte har så ont så fort jag äter.

Kan tillägga att jag följt LCHF i ca 8 veckor, och det är först nu de senaste dagarna jag fått ont högt upp i magen när jag ätit.

Kan också nämna att jag haft inflammation vid munöppningen av magsäcken vilket har gjort att om jag inte ätit ca var 3e timma så har jag fått hemska smärtor i magen, vid "munöppningen" av magsäcken, men när jag började med LCHF så försvann det efter ca 2 veckor. Vet inte om det spelar någon roll...

Anmäl
2009-02-04 00:22 #5 av: Diran

Btw så ska jag också se vad Doc har att säga innan jag gör drastiska ändringar i kosten...

Anmäl
2009-02-04 00:29 #6 av: Hallongrottan

Jag opererade också bort gallblåsan för 6 år dedan.Efter det tål jag inte äpplen, päron, nektariner och spenat. jag trodde att jag skulle fixa spenat nu när jag har både grädde smör och philadelfiaost i den, men tji vad jag bedrog mig. Det konstiga är att allt detta tålde jag innan jag tog bort gallblåsan.Gallstenarna upptäcktes när jag var på ultraljud för att min mage var så orolig! Fettet mår jag alldeles prima av och magen också.

Anmäl
2009-02-04 00:44 #7 av: Andina

Jag tror det kan vara bra (för doktorn) om du förklarar lite tydligare var du har ont och hur smärtan känns...
Om man inte har opererat bort gallblåsan och känner smärtan i den så - om jag har förstått det (och mina tillfälliga smärtor emellanåt) rätt (?) så får jag ont lite under revbenen på höger sida. Men jag har ingen aning om hur gallbesvär yttrar sig när gallblåsan är bortopererad.
Så kanske är det bra om du beskriver dina smärtor och problem lite mer än generellt?

(Är intresserad av att höra vad du får för svar och reflektioner här på KiF.)

Jag hoppas - och är övertygad om - att du får bra tips och råd för att kunna fortsätta din lchf-resa på ett sätt som får dig att må bra!

Stort Lycka till!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2009-02-04 01:29 #8 av: Diran

#7 Good point. Svarar Doc på alla frågor i forumet eller svarar han inte på de som inte är vettigt skrivna?

Jag gör ett litet statement här ang min smärta etc här då.

Sedan tre dagar tillbaka fick jag ont högt upp i magen (se bifogad bild) efter att jag ätit, detta har återkommit varje gång jag ätit en måltid. Idag åt jag fisk soppa, men även det gav lite smärta efteråt.

Jag har ätit LCHF sedan ca 8 veckor tillbaka och har inte stött på något problem.

Jag dricker inget kaffe - men mycket te ca 2-5 koppar om dagen. Eftersom jag har haft svårt att få i mig tillräckligt med fett har jag den senaste veckan försökt att använda mer smör, kokosfett eller grädde i maten för att öka kalorierna så att jag ligger på över 1500 kcal om dagen.

Jag dricker mycket vatten.
Jag opererade bort gallblåsan för 5 år sedan (inte 3 år som jag skrev innan). Jag har inte märkt något problem med gallan sedan dess.
Det känns dock som om smärtan jag fått efter att ha ätit borde sitta längre ner på höger sida om det är gallan som spökar?

Det är svårt att beskriva smärtan, eftersom jag haft olika magproblem de senaste 5 åren så minns jag inte hur eller vart det gjorde ont när jag hade gallsten, bara att det var en fruktansvärd smärta.

Jag funderade på om jag fick ont från inflammationen jag haft igen, men som det visar på bilden sitter den smärtan lite högre upp.

Jag har dessutom lågt blodtryck men gissar på att det itne spelar någon roll.

En vanlig dag äter jag:

Frukost: halvt paket bacon och lite tonfiskröra gjord på tonfisk, lite röd lök och majonnäs. En eller två koppar te med grädde och kokosfett

Lunch: Någon lagad måltid, tex stekt kyckling med en creme fraiche baserad sås, plus extra smör. Troligen en kopp te med grädde och kokosfett

Middag: Tex köttfärsås utan krossade tomater med ev lite grädde i - annars smör och lite creme fraiche. Lök, kryddor och tomatpure i.

Sedan ett par koppar te till under dagens gång med grädde och ibland kokosfett.

Jag har den fula ovanan att äta på kvällen så ibland blir det lite vispad grädde eller några valnötter eller liknande.

Anmäl
2009-02-04 01:34 #9 av: monkan

Intressant tråd detta. Jag har precis samma problem. Opererade bort gallblåsan för 3 år sedan. Åt LCHF före och efter, men jag fick ta det lite lugnt med fettet efteråt. Efter operationen har mina levervärden blivit lite högre, men jag har ätit Mariatistel hela tiden, och det har haft en viss effekt. I december fick jag plötsligt feber och ont i magen och sov en hel helg. Kunde inte förmå mig äta någonting annan än några skedar soppa - mådde otroligt illa och fick kvisor överallt på kroppen. Kände att det onda satt i levern, och den var svullen också. Var till doktorn och fick remiss till MR av levern + hänvisning till kirurg. Väntar fortfarande på att få komma på undersökning, men jag har fortfarande ont. Äter voltaren för att orka. Min läkare tror jag har gallgångsinflammation - eftersom de fortfarande finns kvar (i levern) så kan man få gallstenar där.. men jag vet ju inte säkert om det är det det är - men det spelar ingen roll vad jag äter - ont gör det. Eftersom jag under en längre tid helt fallit bort från LCHF så har jag nu gått tillbaks till det, men är lite försiktig med fett fortfarande. Har ätit strikt i en vecka nu och det känns som det lättar något. Spännande att höra om Doc har några råd och tips i detta ärende.

Anmäl
2009-02-08 21:02 #10 av: monkan

Doc - har du någon kommentar till denna tråd?

Anmäl
2009-02-10 18:32 #11 av: Diran

Puttat upp denna tråd

Anmäl
2009-02-11 11:06 #12 av: Doc

Har lite fullt upp så ibland hoppar jag över trådar där det verkar ha blivit bra svar redan. Inte bara jag som kan saker här på KiF Flört

Jag tycker #3 är ett bra svar. Tillägg bara att mindre gallstenar troligen brukar åka ut med tiden på lchf-kost och försvinna via tarmen. Och har man opererat bort gallblåsan har man troligen inte plats för några större gallstenar.

Anmäl
2013-04-23 13:30 #13 av: Ove-D

#6 jag känner igen det där med äpplen... 

#9 Jag har också haft förhöjt levervärde och svullen lever. Kan det bero på att min gallblåsa är bortopererad?

Vad ska man då äta?

Anmäl
2013-04-23 16:06 #14 av: nyborjare08

#13 Ser du att tråden är över 4 år gammal? Jag hoppas att nån kan svara på dina frågor men det är inte säkert att just de som skrev innläggen här är aktiva fortfarande och kan svara.

Anmäl
2013-04-24 20:21 #15 av: Ove-D

#14 Jag såg att den var gammal men jag tyckte ändå att det som stod var intressant. Det är väl inte bara de som tidigare skrivit i träden som får svara?

Anmäl
2013-04-24 21:30 #16 av: Zepp

Förhöjda levervärden är sk inflamationsmarkörer.. och inflamation kan vara var som helst i kroppen.. oftast i muskler.

Anledningen är tydligen att levern är kroppens kemifabrik.. som skall reagera på olika saker som händer i kroppen.. tex inflamationer.

Anmäl
2013-04-24 21:39 #17 av: nyborjare08

#15 självklart kan andra svara. Jag ville bara påpeka det eftersom det verkade som om frågan ställdes till de som en gång skrev i tråden. Det är lätt att missa att tråden är gammal. Andra har gjort liknande och väntat sig svar från de som skrev flera år tidigare. Det var enbart därför jag skrev det jag gjorde.

Anmäl
2013-04-25 19:52 #18 av: Ove-D

Om magen är svullen på högersidan och jag misstänker att det är levern som spökar, vad kan jag då äta för att vara "snäll" mot levern? Vad ska jag undvika?

Anmäl
2013-04-25 20:30 #19 av: Zepp

Altså om levern är svullen skall du inte äta något alls.. utan åka direkt till akuten!

Men.. om magen är svullen på höger sida kan det var blindtarmsinfektion.. leder oxå till besök på akuten!

Ta och ring sjukvårdsupplysningen iallafall!

Gör det ont om du sticker fingret i sidan?

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!