Vi som vill gå ner i vikt Läst 2559 ggr

LCHF fungerar inte, varför?

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Jag har ätit LCHF i flera år, och det har inte fungerat. Jag gick upp 15-20 kilo, i början välkomnade jag det, men sedan blev det inte roligt. Jag blev tjock. Jag kan förstå lite av orsakerna, men sedan eskalerade och jag kunde inte hindra det hur jag än försökte.

Sedan blev jag gravid och fortsatte att äta LCHF under graviditeten. Då avstannade den hejdlösa viktökningen och jag gick upp väldigt lite. Faktum var att efter förlossningen vägde jag nästan tio kilo mindre än innan jag blev gravid. Magen var nästan platt bara några dagar efter förlossningen.

Nu fyra månader efter förlossningen har jag inte gått ner ytterligare. Däremot har jag börjat märka av en annan tendens. Jag börjar gå upp igen. Jag såg det idag. Min mage har blivit större igen. Jag är skiträdd för att gå upp igen. Jag trivdes verkligen inte med det. Och nu är jag äntligen tillfreds med hur jag ser ut. Jag ammar hur mycket som helst, ska jag vara den första som går upp i vikt av amning?

Jag vill hejda utvecklingen innan jag tappar kontrollen över den. Samtidigt är jag lite förundrad..

Jag trivs verkligen med kosten, för den har gett mig så mycket ork och energi.

Men hur äter du? Vad äter du under en dag? Och hur mycket övervikt har du?

Jag tycker att det låter som en hormonobalans mellan diverse könshormoner, eftersom du gick ner i vikt när du blev gravid... Testat östrogen/testosteron/progestogen(?) hos gyn/läkare?  Något om "östrogendominans" har jag läst som ger liknande problem. Fast egentligen gissar jag vilt.

Hoppas att någon annan (Doc?) har lite bättre koll.

(hej igen du, förresten! :))

Idag har jag ingen övervikt, midjemåttet är visserligen i överkant, och det är väl helt i sin ordning efter en graviditet. Men just nu verkar jag inte bli smalare, utan större.

Men som sagt, jag har ingen övervikt. Men jag märker av tendensen att det börjar gå uppåt igen... men eftersom jag mår så himla bra av kosten vill jag inte ge upp den. Jag har svårt att tänka mig att gå tillbaka till blodsockersänkande kost, speciellt eftersom jag har barn.

Men jag har erfarenhet av att innan graviditeten blev jag bara större och större, och mår rätt dåligt när jag ser foton på mig själv. Då kändes det som om det inte spelade någon roll hur strikt jag var, jag gick upp i vikt. Det blev riktigt jobbigt.

Efter graviditeten kände jag en större frihet, kroppen var inte lika omedgörlig som innan. Jag har ätit LCHF, men inte superstrikt. Jag har uteslutit all pasta, bröd osv. Frukt nån gång i veckan. Men ätit grädde, mycket ost. Godis någon enstaka gång. Jag har ätit när jag har varit hungrig. Jag har mått bra. Jag har dessutom verkligen trivts med min kropp också.

Tanken att gå tillbaks till innan skrämmer mig. Jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill. Jag vill inte tänka extremt mycket på vad jag äter. Jag vill bara leva och må bra.

Men så här äter jag på ett ungefär:

Frukost:

4 äggulor + mkt smör

Kanske lite bacon

Lunch:

Ryggbiff + kryddsmör

Eller köttgryta med grädde

Middag

Blodpudding med lingonsylt + bacon

Samma sak som lunch

Köttfärs med massa ost

Fiskgratän med ost och creme fraiche

Ibland efterrätt grädde med mörk choklad

Nötter ibland.

Att det skulle kunna vara hormonobalans har väl också slagit mig :(

#4 Hur var det med PCOS, var det uteslutet? *ominns*

Kul att höra från dig, förresten!

#5 Tendenser, men inget fastställ.

(Här går det inte att vara anonym ;))

Man kan tex ha ständigt förhöjd insulinhalt i blodet, då lär det alldrig bli någon form av fettförbränning bara lagring!

Förutom allt strul som man kan ha med ämnesomsättningen!

Ano...va? Nä, nu pratar du med svåra ord.

Ponera att det skulle förhålla sig så att jag har ständigt hög insulinhalt, vad beror det på och vad gör man åt det?

Blodpuddding och lingonsylt är väl inte så lchf? Mycket socker i bägge.

Jamen nu råkade jag läsa att du åt blodpuddin med lingon det är rysligt gott men inte om man skall gå ner i vikt  det innehåller massor med gott som mjöl o socker lingon sylt är minst 45 gram socker av 100 gram sylt  så ...............

nog hade det varit bättre med fläskfärs biffar med mycket gott smör

kollade på frukosten jag äter minst ett halvt packet bacon lätt stekt och det är ingen mening att spara på smöret

sen kan man passa på att talaom grädde för det är inte alla som kan se detta som en räddare utan den kan stoppa upp förbränningen

Äggmjölk har jag smakat å det kan smaka som grädde i kaffe o kakao i så blev det som oboy nästan

ett ägg + en gula + c:a 40 gr smör + 3dl kokande vatten

sen smaka av med kakao eller vanilj eller ....................

# 10

Jo, jag vet. Kan skylla på att det var hemmagjorda rårörda lingon minimalt med socker. Men i princip har du rätt. Men jag hade ingen lust att vara superstrikt, utan istället utgå ifrån helheten. Jag ville äta och må bra helt enkelt. Jag behöver heller inte gå ner i vikt, jag vill bara inte gå upp igen. Jag finner det orimligt att jag skulle vara insulinresistent. Tränar dessutom rätt mycket. Så jag tycker att jag borde ha råd med lite kolhydrater.

Är man i början av att gått ner så är det känsligt med avsteg men du får calibrera

sen har ju inte träningen så stor invärkan som många önskar att få tro

Idean,

Jag gissar på att mandarinapelsin har ätit rätt strikt LCHF under de åren hon gick upp i vikt....

Utöver det låter det totalt orimligt att gå upp 15-20 även om hon hållit den menyn som hon beskriv precis nu, som trots allt är en lågkolhydratkost om än något liberal.  Särskilt intensiv träning gör underverk för insulinkänsligheten eftersom de kolhydrater man då äter lagras in som muskelglykogen och inte förhindrar vidare fettförbränning.

(visst, muskelglykogen för med sig en del vätska, men det är ointressant vad gäller fettinlagring och -förbränning, och det är garanterat inga 15-20 kg...)

LCHF är ju faktiskt så olika för olika individer, det går liksom inte att komma ifrån att våra kroppar fungerar olika.

Du kanske ska börja pröva dig fram lite med kosten och se om du hittar en variant som fungerar bättre för just dig? Byta ut en del mjölkprodukter mot grönsaker kanske?Testa lite fram och tillbaka och se hur just du reagerar.

Du upplever ju det du gör och ska givetvis lyssna på din kropp! Om den mått bättre nu efter grav. så kanske du ska fundera ut vad det hör ihop med och fortsätta på den linjen.

Under några veckor åt jag "ibland" grädde med mörk choklad. Och det syntes på vågen. Nu har jag slutat och gick ner igen. Har f.ö. ingen övervikt.

Kan det även vara så att du äter för lite? Eller stress? Eller båda? Under graviditeten släppte du loss (om jag nu läste rätt) och då fungerade det för dig. Annars kan jag se ett samband med hormoner, stress och graviditet. Mina stressutslag försvann under graviditeterna. Nu är de helt borta eftersom jag har tränat mycket avslappning. Och äter rätt :)

Oj, låter jättejobbigt! Jag hoppas verkligen att du lyckas behålla din nya vikt. Testa lite olika varianter och se om det kanske kan ge resultat. Kanske mer protein?, Med fett? mindre Kh. Äta mer eller äta mindre. Ibland kan det ju vara bra att räkna lite på hur man äter så man ser om fördelningen är lite krass och om man äter för lite kh. 

Men du har ju hållt på ett tag så du har säkert benkoll på allt detta! 

Åk till doktorn och kolla om det är något annat som är fel! 

Tack för alla svar!

Jag släppte inte direkt loss under graviditeten, utan åt LCHF men något liberal LCHF som mikaelj uttryckte det. Det har jag fortsatt nu även efter förlossning, och det har fungerat. Tills nu.

Jag hoppas att det bara beror att jag har varit för liberal de senaste dagarna, jag får testa i en vecka. Beror det inte på det så får jag utvärdera det då.

17#Jag menar självklart inte för lite Kh i mitt tidigare inlägg utan mera fett!

blev lite fel där.

Mandarinapelsin

Kan du inte återkomma och berätta hur det går för dig? Vore kul!

Jag gissar verkligen på någon sorts obalans i kroppen, annars går man inte upp okontrollerat av lågkolhydratkost.   Såvida man verkligen inte tvingar sig, men från vad jag vet är det inte fallet...

Neeej... min utvärderingsvecka är inte över, men hittills ser det inte bra ut.

Jag har sedan den 11/2 inte fuskat, inte ätt för mycket, inga kolhydrater (en apelsin typ...). Jag har ingen våg, men jag lägger på mig på magen. 2-3 cm sedan den 11e. Jag kan inte påstå att jag har stressat heller.

Jag kan inte skylla på liberala avsteg den sista veckan. Direkt efter förlossningen åt jag LCHF men något liberalt. Jag kunde äta en glass, kanske pizza ibland och dricka apelsinjucie. Ingenting hände. Det är så jag vill leva. Nu gör jag rätt men det går ändå åt fel håll.

Det jag kan komma på som har hänt sista tiden är att aptiten och hungern har ökat. Jag kan äta fyra äggulor (har fortfarande svårt för äggvita...) och massa smör och lite bacon till frukost och vara hungrig igen efter 2-3 timmar. Det förvånar mig. Direkt efter förlossningen kunde jag vara mätt i 6-7 timmar efter den frukosten. Jag åt då tre gånger per dag och idag äter jag fyra gånger per dag. Men det är nog knappast i överkant.

Jag vet inte åt vilket håll östrogen/progestrogen påverkas i kroppen under graviditet.  Är det så att östrogennivån minskar eller ökar? Östrogen har ju (väl?) den effekten att man går upp i vikt. (jfr. vanliga p-piller, dock ej mini-piller baserade på progestrogen tydligen...?)

Följande kanske kan vara intressant:

* Östrogendominans (info på svenska)

* Hormone Balance Test (John Lee)

Nu kommer jag inte in på infon på svenska... och min engelska är superkass. Och har inte riktigt tid och möjlighet att sätta mig in i det nu. Kanske senare idag, eller imorgon.

Men om jag ska dra några amatörmässiga slutsatser utifrån de ord som jag har snappat upp när jag googlat lite på östrogendominans (får dock inte upp så mycket... ) så verkar östrogen och progesteron samverka växelvis. Slutade faktiskt injicera progesteron (deprovera) när jag var typ 22 och det faller samman ganska väl med viktuppgång... även om jag tror att den inledande viktuppgången beror på naivitet. Eller jag ville gå upp i början, men sedan kunde jag inte riktigt hejda det...

Men även om jag skulle lida av någon slags hormonobalans, så borde ju rimligtvis låga insulinnivåer hålla nera könshormonerna? Dessutom är det väl testosteron som orsakar att man lägger på sig på magen (eller har jag missuppfattat?). Jag kan dock ingenting om östrogen.

Hmm... gjorde det där testet. Och det var endast i symptombild ett som jag uppfyllde två kriterier - vägledning kanske...

Du kanske är mer hungrig för att du ammar och ev. sover du för lite (men barn som ska tas om hand) vilket ökar stressnivåerna (kortisolet) i kroppen?  Då lägger man på sig på magen. Eller så har något hänt med sköldkörteln efter graviditeten. Har du tagit sådana blodprov?

Lycka till!

# Sannolikt en bra teori, o även om det låter som det mest självklara att det skulle bero på sömnbrist, har min dotter helt otroligt sovit nättarna igenom sedan dag ett, så sömn har jag fått.

Hittills är det ingen panik. Jag kör på som vanligt - äter när jag är hungrig. Tror inte att det beror på sköldkörteln, känns som att jag skulle ha andra symptom då. Och jag mår väldigt bra.

Skönt med en så snäll dotter som sover nätterna igenom! Grattis till nya familjemedlemmen!

Mer i: Vi som vill gå ner i vikt

• Behöver hjälp att starta 1 januari!!

Hej hej! Tänkte kolla om man kan få både peppning och tips här från er som håller på med LCHF.   Jag har tänkt att som alla andra börja mitt nya liv den 1 Januari...

» Till diskussionen
  • Heej! Ny här!

Har börjat mina trevande steg in i LCHF världen. 3 veckor imorgon... Har gått ner ca 3 kg, men det växlar dag från dag. Just nu har jag ett otroligt kak- o godiss...

» Till diskussionen
  • För lite kalorier?

Jaha frågorna tycks aldrig ta slut:) iallafall så läste jag att man absolut inte ska ligga för på lågt kaloriintag per dag för att kroppen annars kan gå in på svä...

» Till diskussionen
  • Äntligen -20kg!

Nu ska jag skryta över mig själv !! Jag har idag gått över mitt målsnöre på 20kg! Jag började med LCHF i slutet på Maj. Det har gått otroligt bra, maten passar mi...

» Till diskussionen
  • SillyZone´s Fakirtråd

Ja då har jag börjat med fakiren. har hållit på en dag, detta är andra. Min fakir ser ut såhär: ägg och bacon till fru...

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Boktips