LCHF - Problem Läst 2429 ggr

Tomater

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Det enda jag saknar riktigt mycket från min gamla mat är min grekiska sallad. Härliga kvisttomater, rödlök, vinäger, olivolja, salt o peppar. Kunde äta det som  godis förut, och nu blir jag avrådd från tomater. Det känns verkligen tungt. Inget annat är jobbigt, så det fårnog bli en liten sallad då och då när jag vill lyxa.

Hur mycket du ska undvika tomater beror väl lite på hur känslig för kolhydrater du är och hur strikt du behöver vara för att uppnå dina hälso/viktmål.

Själv kan jag vara väldigt liberal med grönsaker och äter tomater mellan varven. (Magra mejeriprodukter däremot...) Så, beroende på din sits, åter din grekiska sallad som något att äta till helgen eller då och då som lyx, som du säger.

Jag vet ju inte ännu hur känslig jag är för kolisar, men den dagen som min nya kost har tagit mig till "normalvikt" så får jag kolla upp det med lite experiment. Jag vet bara det att jag inte går upp ett gram i vikt så som jag äter nu, men jag är ganska fakir om jag säger så. Jag får väl ha det sommål och belöningssytem när jag tycker mig varit duktig ett tag, att glufsa i mig denna läckra sallad. Den innehåller ju ändock ganska mycket fett så helt utanför banan är det ju inte.

Jag sitter i sammasits, alskar sallader men avstar nu under tiden som jag forsoker komma in i livsstilen och ga ner i vikt... Har kort med fakir i tva veckor nu och ska halla pa ett tag till, det blir lattare :)

Vi far val hoppas att vi tal kolhydrater sen...

Tja, jag började så gradvis med LCHF att det är svårt att riktigt exakt säga när det gick över definitivt. Halkade in via GI, där fas1 är väldigt LCHF-lik. Så för mig var det så naturligt att fortsätta med grönsaker, sallader osv, istället för att ta fakir-ingången till kosten, så att säga.

Jag äter ofta sallader och märker inte att jag är känslig för de kolhydrater som finns i grönsaker.

Jag lägger ingen begränsning på grönsaker utan äter så mycket jag vill av dem. Broccoli, tomat, gurka, paprika, lök, olika gröna blad, osv. Ibland blir det sallad, ibland inga grönsaker alls.

Vissa kanske är otroligt kolhydratkänsliga, men jag upplever att det finns en kolhydratskräck som lever och frodas. "Low carb" är inte samma sak som "no carb"!

Naturligtvis kan man klara sig utmärkt på en helt animalisk kost, och må fantastiskt, men det känns bisarrt för mig personligen att rata ett par korsade sparrisar och en tomatskiva p.g.a. kolhydraterna.

Det finns ingen anledning att avstå helt från grönsaker, så länge man mår bra av dem och vikten inte påverkas i fel riktning.

#6 Instämmer

Jag äter tomater ibland, kanske inte i "fri mängd" men ändå. Jag gillar oxå tomatsallad, så det äter jag, speciellt sommartid när tomaterna är fina. Även paprika använder jag då och då, antingen som tillbehör eller som egen rätt, när jag gör mina Fetaostfyllda paprikor. (Receptet finns bland Mat - Recept på grönt, sidorätter & vegetariskt)

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Håller med dej, Ulf-S.

Det här med kolhydratkänslig, innebär det att det triggar suget eller att man går upp några gram. Eller är det helt enkelt så känsligheten 'sitter i skallen'.

Så är det nog för mej, ju striktare jag är, desto mer tvång känner jag att jag absolut inte får göra några felsteg. Och det skapar ju en stress som definintivt inte är bra för vare sej viktnedgång eller hälsovinster. Och där är jag nu.

Så...

...mer grönsaker i kiwi's liv.

Tack, alfahannen för din Tomat-tråd som fick mej att ta beslutet.

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -