Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 35799 ggr
Andina
2009-03-25 11:23

Minmat.net - Så här gör du

Många frågar hur man använder minmat.net.
Jag har inte hittat en sammanställning över funktionerna så jag har gjort en själv.

STEG FÖR STEG hur du anv minmat.net

  1. Gå in på www.minmat.net
  2. Vill du spara dina matintag så registrerar du ett eget konto enligt anvisningar under "Registrera" i vänstermenyn.
    Du kan lägga in dina matintag och få en summering av vad du ätit, utan att registrera eget konto också - men de sparas inte i 'minmat-programmet' då.
  3.  Gå in på "Dagens intag" - i menyn högst upp.
  4. Klicka på "Kategorier", i rullgardinsmenyn till vänster, och välj "Livsmedelsverket (SLV)".
    Då får du upp en lång lista med livsmedel från Livsmedelsverket.
  5. Har du registrerat eget konto - välj datum i rullgardinsmenyn till höger.
  6. Markera (klicka på) det/de livsmedel du vill lägga in.
  7. Skriv det gram-antal som du ätit av livsmedlet i den lilla vita rutan under listan "Gram".
  8. Klicka på knappen intill "Lägg till->" - och ditt matintag registreras nu i den högra stora rutan.
    Fortsätt att lägga till de livsmedel som du ätit på samma sätt.
    (Ångrar du ett inlägg av livsmedel: Markera raden som du vill radera, i din personliga lista, och klicka på knappen "Radera".)
  9. Har du registrerat eget konto är det läge nu, att klicka på "Spara" (under din personliga matintags-lista).
    Har du inte eget konto är forsätter du bara enligt nedan.
  10. Klicka på "Totalt" - och du får nu upp en sammanställning av ditt matintag totalt denna dag - i mitten, mellan de två vita rutorna.
    Överst: Fördelningen av näringsämnen i gram (vitaminer, mineraler o s v anges i microgram, m m - vet ej vad som är vad dock…)
    I mitten: Fördelning i energi-procent, visas även i form av ett cirkeldiagram.
    Nederst: Summering av antal gram per livsmedel.

Har du registrerat eget konto hos Minmat.net kan du skapa din egen livsmedelslista. Den blir då benämnd som "Mina" i rullgardinslisten över livsmedel (under "Dagens intag").

Skapa egen, personlig livsmedelslista 

I Livsmedelsverkets lista finns många livsmedel som du antagligen kommer att vilja ha med i din egen lista. För att överföra dem till din egen lista, gör så här:

  1. Gå in på "Min mat" - i menyn överst.

  2. Klicka på knappen "Ladda".
    Ett litet popupfönster kommer upp.
    I rullgardinslisten överst i denna popup-ruta väljer du "Livsmedelsverket (SLV)".

  3. Dubbelklicka på det livsmedel som du vill överföra till din egen personliga lista - livsmedlet med sitt näringsinnehåll finns nu inlagt i det stora (ursprungliga) fönstret.

    Vill du ändra något i de gröna fälten, manuellt, så gör det nu.

    Klicka sedan på "Spara" - och därmed finns livsmedlet inlagt i din egen, personliga Livsmedelslista _("Mina").
    _

  4. Upprepa proceduren för vart och ett av de livsmedel som du vill ska överföras till din egen lista. 

  5. Vill du manuellt lägga in innehållet i något livsmedel (som kanske inte finns i LSV's lista t ex) så går du in på "Min mat".

  6. Nu behöver du inte "ladda" upp Livsmedelsverkets lista (popup-fönstret) utan du fyller manuellt in namn och värden i de gröna fälten (de fält som du inte har uppgifter till lämnar du tomma/ nollade) och klickar därefter på "Spara".

Din egen livsmedelslista är klar! Och finns, som sagt, i rullgardinsmenyn "Kategorier" benämnt som "Mina" när du är inne i "Dagens Intag".
Du kan när som helst gå in och ändra i din lista.

Lycka till!

(Hittar ni några missar eller vill tillägga nå't i "bruksanvisningen" så skriv gärna ett inlägg här i tråden.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
rifla
2009-03-25 11:25
#1

Perfekt…väldigt bra…

Regina78
2009-03-25 11:25
#2

Nåla den här kanske?

Och kanske ta bort "Online"-tråden. Eller den kanske behöver vara nålad?

blackeyes
2009-03-25 11:26
#3

Tack! Vilken bra och lättförståelig förklaring

chilisalsa
2009-03-25 12:30
#4

Beskriv gärna hur man gör för att komponera en egen rätt efter ett recept. Välj tom dag ex. i morgon. lägg in alla ingredienserna till rätten (ex. min egna köttfärssås) och summera.

Sen väger man antingen rasket (ex. 637g) och delar fett, protein, kolhydrater, Kcal så att det blir 100g i rätten man lägger in i "Mina".

Eller så lägger man in det under mina som det är, med noteringen "Köttfärssås hel sats 100g" men skriver 100g. Tar man sen en femtedel av satsen skriver man att man tagit 20g (= 100/5)

Medarbeterare på Kost

Andina
2009-03-25 12:38
#5

Summerar du gramvikten - totalvikten - på din "färdiga anrättning" så kan du ange denna totalsumma, när du skapar din "maträtt" i "Mina" (din egen livsmedelslista). Du behöver inte räkna om till hur mkt det väger per 100 g.
När du se'n lägger in ditt matintag i gram - d v s hur mkt du har ätit av denna "färdiga anrättning", så kalkylerar programmet efter den totalvikt du har skrivit in ursprungligen.

Exempel: Min äggmjölks-komposition väger totalt 550 g. (Jag gör likadan äggmjölk varje gång.) Jag har skrivit in 550 g som total gramvikt (alltså inte räknat om till 100 g).
När jag dricker t ex 80 gram av min äggmjölk så räknar programmet automatiskt ut hur mycket jag fått i mig - uträkningen är alltså baserad på just 550 gram.

(Vare nå'n som hängde med här? :) Lite rörigt kanske…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

nobban7
2009-03-25 13:12
#6

#2 Instämmer. (Behövs verkligen onlinetråden nålad?)

Annons:
Andina
2009-03-25 13:21
#7

(Eftersom Online-tråden är väldigt 'aktiv' så kanske det ändå är bra om den sitter nålad - eftersom den då inte 'puttar ner' andra trådar, så fort någon har lagt in ett inlägg där…
Ligger den inte nålad, och är lika 'aktiv'. så puttar alltså varje inlägg ner de övriga, onålade, trådarna… och då försvinner de "ur åsyn" mkt snabbare…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

nobban7
2009-03-25 16:19
#8

Kanske man skulle nåla alla lekar också?Flört

Andina
2009-03-25 16:25
#9

#8 - Jaaa!!! Det tycker jag!!! :)))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

shogun
2009-03-25 17:34
#10

Tack! Detta behövdes för mig. Jag ju lite klumpig vid datan så det blir nog mycket enklare nu.

chilisalsa
2009-03-25 18:01
#11

#5:

Ännu bättre.Flört

Lägg in det i lathunden vetja !

Medarbeterare på Kost

Andina
2009-03-26 00:25
#12

#11 - Jag kan inte redigera i "lathunden" längre ("redigerar-timmen är slagen"). Så förhoppningsvis kommer det fram genom att folk läser inläggen i tråden…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Godsagare
2009-03-26 21:41
#13

Försöker söka mig fram till vad de olika färgerna betyder på Minmat.

Några siffror är ljusgröna, några mörkare gröna och en del röda.

Vad betyder de? Har det något med dagsbehovet att göra? Har jag missat nån vitamin idag? Fått "för mycket"?

Nåt är det ju, annars hade de inte haft olika färg.

Hittar inte, är antingen blind eller så förväntas det att man kan det ändå.

Här hittar jag säkert svar på detta!

:-)

Annons:
Andina
2009-03-26 21:49
#14

#13 - Jag har någon gång läst ett inlägg här som berättat att det handlar om olika måttenheter, d v s gram, microgram osv… som är vanliga måttangivelser för de olika ämnena..Men jag minns dem inte nu… 
Den som skrivit inlägget hade fått det förklarat fr dem som skapat minmat.net.

De "röda" är gram dock…

(Så det har ingenting med begränsningar eller för mycket/för lite att göra.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Godsagare
2009-03-26 21:54
#15

Stort tack!

Då får jag söka rätt på dagsbehovet någon annanstans. För att se till att jag får i mig det jag bör.

shogun
2009-03-26 22:30
#16

Andina, tack än en gång! Jag har nu insett att jag har ärit alldes för mycket kohydrater! Cirkeldiagramet såg ju jättefint ut, men jag hade inte försått resten. Nu går det nog gättre att gå ner i vikt hoppas jag.

Godsagare
2009-03-26 22:32
#17

Jag insåg att jag idag fått i mig för lite C-vitamin så nu sitter jag och knaprar på gul paprika med Philadelfiaost på!

Ordningen återställd!

(Upptäckte också att mitt kolhydratintag såg högt ut och funderade på vad som orsakat det. Då såg jag att jag råkat välja "äggröra m mjöl" istället för utan. Blev stor skillnad när jag fick rätta till det!)

Andina
2009-03-26 22:46
#18

#16 - Du ska inte tacka mig! Det är du som gjort upptäckten!!!
(Jag har möjligtvis underlättat med en bruksanvisning till ett verktyg!)
Grattis till den upptäckten! Och japp, jag tror du tagit ett steg ytterligare framåt till ditt VÄLMÅENDE!!! Det är du värd!

#17 - c-vitamin kan vara gott - eller hur??!!! Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Godsagare
2009-03-26 22:54
#19

Slutsats jag drar på färgerna på Minmat:

Röd = gram

Mörkgrön = mg

Ljusgrön = µg

Glad

Andina
2009-03-26 22:59
#20

Låter som bra slutsater! (Jag tror du är 'hajare' på det än vad jag är!) Så - Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Tigermatte
2009-05-26 20:30
#21

Är det någon, som liksom jag, haft problem med att lägga in ett eget livsmedel och programmet sedan ändrar sifforna?! Jag blev väldigt förvånad när det stod att jag fått i mig 2 % alkohol genom att äta fisk (pangasiusfilé)?!

Jag försökte självklart ändra siffrorna - det stod att det uppdaterades men sen var siffrorna desamma  igen, och INTE de som jag lagt in!

Jag provade t o m med det klassiska vid datastrul: gå ur programmet och starta upp det igen men det gjorde ingen skillnad.

Vore kul att höra om någon alltså varit med om något liknande eftersom det verkar som om många litar väldigt mycket på programmet.

Aniara4
2009-05-26 20:50
#22

#21 Ja, jag har haft problem med en alkoholhaltig kycklingfilé med väldigt konstiga värden. Men jag tror de flesta konstiga siffor beror på att man skriver komma istället för punkt. Eller om det var tvärtom?

lchf-mamma
2009-05-26 20:57
#23

#4 och #5

Först fråga till nr 5 =)

HUR komponerar du en hel maträtt i minmat?

Jag tror att det är det #4 vill veta.

Att man sedan kan skriva exakta gram vet jag redan.

jag GISSAR på att du gör en "dagens intag" lista med exakt alla ingredienser till äggmjölken eller köttfärssåsen. och sedan sparar dessa som ett eget livsmedel.

Har jag fel?

chilisalsa
2009-05-26 21:14
#24

Ja det är rätt… på en ledig dag då. Sen sen får du väga hela resultatet och ange den vikten när du lägger in totalen fett, protein, kolhydrater (i gram), + Kcal + den vägda totalvikten…

Sen väger du hur mycket du tar av rätten som om den vore en enda ingrediens.

Så ska det fungera iaf…. ibland får den spel och man får räkna om till 100g iaf och lägga in fördelningen för 100g som en ny rätt. Varför den får spel ibland vete tusan…

Medarbeterare på Kost

Aniara4
2009-05-26 21:34
#25

#24 Precis, förutom att du inte behöver väga allt igen. Du har ju skrivit in vikten på varje ingrediens, så det är bara att lägga ihop siffrorna!

lchf-mamma
2009-05-26 22:22
#26

#24 och #25 Det låter super bra!

Andina!!! TUSEN TACK FÖR EN VÄLSKRIVEN GUIDE!!!

chilisalsa
2009-05-26 23:24
#27

#25

Om du bara rör ihop kalla ingredienser och väger ex. tillsatt vatten… dvs väger ALLT, så går det ju. Men allt som tillagas måste ofta vägas. Gör jag en köttfärssås har jag kanske i vätska som är onödigt att vägas (ex. vatten)… sen reducerar man ibland en del saker oxå… å då vet man ju ändå inte vad resultatet väger  Flört

Medarbeterare på Kost

Annons:
Aniara4
2009-05-26 23:38
#28

#27 Men vattnet gör ju varken från eller till på näringsvärdet.

Om jag rent hypotetiskt gör en köttfärssås på 400g köttfärs, 50g lök, 50g krossade tomater, och 1dl vispgrädde, så väger det tillsammans 600g. Jag skriver in det på en tom dag, kopierar de sammanlagda värdena, och lägger in det som en rätt jag kallar "köttfärssås, 600g". Den kommer dock inte att väga 600g, eftersom en del vatten avdunstat under tillagningen.

När jag sen ska äta middag tar jag, säg, en fjärdedel av såsen. Då skriver jag in 200g köttfärssås - oavsett vad portionen faktiskt väger - eftersom jag då får 1/4 av näringsvärdet av ingredienserna jag la i.

Så gör jag i alla fall!

chilisalsa
2009-05-27 00:42
#29

Precis så gör jag oxå ibland, när jag vet att jag ska äta så. Men ibland blir det missvisande tycker jag. Ex om man slänger in nåt u ugnen som kanske blir hälften… en köttfärslimpa t.ex som för mig kanske blir 12 portioner…. som inte delas lika, kan bli olika varje dag.  Eller storkok i allmänhet … Har kanske blivit lite skadad av att ha varit med i VALMA Förvånad

Medarbeterare på Kost

Tigermatte
2009-05-27 10:23
#30

#22

Jag testade faktiskt både punkt och komma men fick det ändå inte att funka!

Jag ska försöka igen, så får vi väl se…

Andina
2009-05-27 11:39
#31

Lchf-mamma - var så god, det var så lite så! :)
Och du gissar helt korrekt. Precis som andra beskrivit här också, så lägger jag in alla ingredienser som ett "Dagens Intag" och när jag klickat på "Totalt"-knappen så får jag ju en "total bild" av rätten - hela näringsinnehållet summerat - i mittenkolumnen. Denna kopierar/sparar jag och därefter lägger jag in dessa uppgifter  i "Min Mat" och ger den ett namn (maträtten) och sparar.

Tigermatte - När det gäller de felaktiga uppgifterna m alkoholuppg i fiskrätt m m, så låter det som att det smugit in någon "bugg" av nå't slag. Om inte det har rättats till, så skicka ett mejl till sajtägaren Robin, epost: tbbw82@gmail.com och förklara ditt problem. Ibland får du svar snabbt, ibland tar det tid - det beror förstås på hur bizzi han är - men du får svar så småningom.

Jag gör precis som du, Aniara4, beskriver i #28. Även om rätten har reducerats under tillagningen så får jag ändå näringsvärdena med. För mig personligen är det inte supernoga med gramvikterna… huvudsaken är att jag ser ungefär var jag ligger betr fett, protein och kolhydrater. Att en del av vattnet i ingredienserna "ångat bort"/reducerats förändrar inte näringsvärdena nämnvärt - om alls…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

chilisalsa
2009-05-27 14:39
#32

Punkt är det som SKA fungera… men gör det inte ibland ändå !

Medarbeterare på Kost

Tigermatte
2009-05-27 21:27
#33

Tack Andina och Chilisalsa  m fl för era kloka tips. Jag ska ge MinMat en ny chans Skrattande för när det fungerar är det ju verkligen ett jättebra program och hjälpmedel! Får jag samma problem igen ska jag också höra av mig till programskaparen.

[Karro]
2009-05-28 00:31
#34

Jättebra Andina nålar fast denna ett tag!

Annons:
Andina
2009-05-28 01:18
#35

TicksiTacksi Karro!
Jag 'inbillar mig' att denna tråd kan vara till hjälp lite för att få en ungefärlig koll på "hur man ligger till" betr kh/fett/proteiner bl a .

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2009-05-28 01:18
#36

Dubbelexponering - så raderar detta inlägg…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

milky
2009-05-30 15:39
#37

tack för infon

roggan
2009-07-10 12:51
#38

Läste om Tigermattes problem o jag har liknande problem. Matar in ett eget livsmedel och får nya siffror när jag sparar.

När jag har valt att spara vanliga ägg från livsmedelverket till "Mina" så får jag andra siffror…

Jag har provat att maila dessa ev. buggar till den mailadress som står på minmat men har ännu inte fått svar. Någon som har ngr tips på om det kan vara handhavandefel eller ska jag räkna detta som buggar? När jag börjar kolla runt så är det väldigt många av de livsmedel som jag har matat in som har fått felaktiga siffror…

Trist för jag diggar verkligen minmat o använder den dagligen men nu har mitt förtroende fått sig en liten törnGråter

[Pennylane1]
2009-07-12 20:22
#39

får jag fråga varför du matar in som dina sådana som redan finns? Jag lägger bara in sådant som inte redan finns i listan från livsmedelsverket, som till ex.  proteinpulver eller så

Mysan59
2009-07-12 20:40
#40

Jag lägger också över från livsmedelsverket till "mina" för att slippa leta igenom allt sånt som jag aldrig äter, t.ex. kött. Då är det lättare att hitta det i "mina".

roggan
2009-07-12 21:34
#41

precis som Mysan59 skriver. O då är det väldigt underligt hur siffrorna kan ändra sig. Någon som vet varför? Är det en/flera buggar?

Annons:
[Pennylane1]
2009-07-13 00:06
#42

men det går ju så himla snabbt att scrolla ner till det man ska ha Obestämd

Mysan59
2009-07-13 00:10
#43

Nej, det finns ju så otroligt mycket som jag öht aldrig äter, så för min del känns det bättre att plockar över det till "mina"

roggan
2009-07-13 11:47
#44

Är det någon som vet en lösning till det problem jag beskriver ovan? Jag vill kunna lägga in både egna livsmedel och de om finns under livsmedelverket till "Mina" utan att få felaktiga siffror sparade i minmat. Skulle uppskatta om någon visste om det är kända buggar? Jag har mailat till "the creator" av minmat men inte fått någon respons (det är ju dock semestertider Glad)

Andina
2009-07-13 11:59
#45

Jag har nu sett att t ex "Ägg kokt" får lite olika värden när man överför den från LSV's lista till "mina"-listan, det stämmer, jag testade.  Så någon liten elaking till bugg tyx det finnas i programmet.

Jag har också mejlat till sajt-ägaren om detta, så han lär ta tag i det så snart han har möjlighet.
Men, precis som du säger, så är det semestertider och vi får nog unna sajtägaren av minmat.net lite semester också. Och utrusta oss med tålamod…

/Andina

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2009-07-13 12:37
#46

Mysan59 - Jag gör precis som du. Eftersom jag är l-o-vegetarian så innehåller LSV's lista så oändligt många ingredienser som jag aldrig äter och det känns som ett evighetsgöra att scrolla/söka sig fram till sina livsmedel. Min "vegetariska" lista är så mycket kortare och lättare att hantera nu.

Fast jag vet inte om det går så mkt fortare, egentligen - för när du klickat in markören i listan och sedan skriver i första bokstaven i livsmedlet som du söker (t ex "Ä" när du söker Ägg) så hamnar du på första produkten i listan, som börjar med den bokstaven o se'n får man skrolla tills man hittar sin vara.
:)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2009-07-13 12:44
#47

#44-45 - Sajtägaren är uppmärksammad och han har lovat att titta på vad som kan vara fel. Så hav tålamod, han arbetar på't!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-07-13 13:08
#48

jag tycker att det går jättefort att hitta. blir en vana men gör man det nästan aldrig så blir det förstås ingen vana… moment 22? Flört

Annons:
Miri
2009-07-13 16:14
#49

stött på ngt som förbryllar mig lite… nämligen fettmängden i olika laxanrättningar… det logiska är väl att fetthalten ökar när laxen tillagas? Vilket är fallet med kokt lax, medan varmrökt har mycket mindre… jmf sik och varmrökt sik där fettmängden ökar… sill/böckling är som med laxen..

rinner mycket fett bort vi rökningen? betyder urtagen att endast en bit? hur är det med helrökt fisk?

och skillnaden mellan odlad och "lax"? ..vilken laxsort har rimmats etc? Jag utgår från att "lax" betyder rent laxkött, men SLV kan såklart mena hela fisken?

äh, alldeles virrigt, fokuserar ändå på siffror mer än jag borde…

Andina
2009-07-13 16:35
#50

#49 - Bra frågor - som jag tyvärr inte kan svara på :)
(Äter inte fisk så jag har inte ens tänkt tanken/frågan)

Men jag föreslår att du kopierar din fråga och skapar en ny tråd istället - förslagsvis under "Mat - Livsmedel" eftersom frågorna egentligen inte hör direkt till programmet minmat.
Då har du mycket större chans att få svar på frågorna.

Mvh /Andina

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

roggan
2009-07-13 16:51
#51

Stort tack Andina!! Jätteschysst! O jag har såklart stor förståelse för semestrar o att tiden inte alltid räcker till. Vet dock, som själv är i systemutvecklingsbranschen, att buggar vill man gärna rätta så fort det bara går Glad

Minmat är ett stort hjälpmedel!

Mysan59
2009-07-13 19:35
#52

#46 Jaså, kan man söka så, det visste jag inte. Ja, då kanske det inte spelar så stor roll då då Glad

babo
2009-07-14 05:30
#53

börjat läsa här ;)

batman
2009-07-16 13:01
#54

Jag har lagt in en egen rätt i "Mina" listan. Såg sedan att jag skrivit in fel mängd. Förvånad Men nu till mitt problem: Det går inte att radera!?! Ska det inte gå att göra det?Obestämd

Andina
2009-07-16 13:17
#55

Jodå, det ska gå att både radera och ändra, normalt. Men jag tog en titt och såg att det just nu inte går att ändra, precis som du skriver, batman, och inte heller att spara nya matvaror.

Jag gissar, att det kan bero på att sajtägaren försöker åtgärda felet (som nämns i trådarna här ovanför)… Så vi får avvakta lite, så får vi se om inte funktionerna 'kommer tillbaks'.

Jag slänger iväg ett litet mejl om detta också till sajtägaren, för säkerhets skull.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
2009-07-16 14:04
#56

Fick bekräftat: Sajtägaren till minmat.net - går just nu igenom sajten - så problemet med att inte kunna ändra eller spara nya matvaror beror på det. Hav Tålamod!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2009-07-17 12:52
#57

Jodå, det går att både lägga till, ta bort och ändra matvaror nu.

För att lägga till nya matvaror: Se inlägg #0, #5 och #23 bl a

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

batman
2009-07-19 01:18
#58

Tack! Glad Ska genast prova!

[vaargen]
2009-07-21 02:26
#59

Det blir fortfarande fel när jag lägg in egen rätt, blir fel Kcal, fett, kolhydrater och protein(de 4 sakerna jag skrivit in).

Har provat att lägga in det som total vikt och omräknat till 100g.

Andina
2009-07-21 02:38
#60

Det går att ändra i befintliga och lägga till nya matvaror.

Däremot är jag inte säker på att sajtägaren hunnit ordna med buggen som nämns i #38 ännu. Men han är medveten om problemet och har lovat att ta tag i det så snart han kan. (Hur lång tid det tar innan han hittat lösningen på buggen - det vet ingen…)

Om det inte är nå't av dessa 'fel' du menar - kanske du kan beskriva vad du gör och som se'n blir fel? Eller skicka frågan till sajtägaren direkt? E-postadress hittar du antingen på minmat.net eller i något av inläggen här ovan.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-07-21 12:15
#61

# 59 har du mejlat killen på minmat? det blev fel för mig nån gång också och jag mejlade honom och han kan gå in på det du skrivit och felsöka.

roggan
2009-07-21 12:26
#62

Jag har mailat personen som ligger bakom minmat ang det som #59 beskriver. Tänkte så att han/hon inte blir mailbombad Flört

Annons:
[Pennylane1]
2009-07-21 12:41
#63

jo men man kan få personlig guidning ifall man själv gjort fel, jag hade missat nån sparfunktion eller inte skrivit per 100 gram eller vad det var. Inte säkert att det är en bugg menar jag!

Anickan
2009-07-23 15:15
#64

Hej!

en kanske dum fråga, siffrorna har olika färger eller rättare sagt olika gröna nyanser. Vad betyder det?

[vaargen]
2009-07-23 15:27
#65

Det som blir fel för mig än när jag lägger in något under min mat och sparar och laddar det igen eller använder det under Dagens intag så är värderna ändrade till något helt annat.

Jag har mailat om det men inte fått något svar än.

Andina
2009-07-23 15:44
#66

Anickan, se inlägg #19

Vaargen, sajtägaren tar säkert tag i det så snart han kan - och eftersom du har mejlat honom så har han vetskap om problemet - och det kanske hänger ihop med problemen som nämns i inläggen ovan. Jag är säker på att sajtägaren försöker fixa felen så fort han kan.
Jag vet att det kan bli fel om man missar att skriva i totalvikten (t ex 100 g) - jag missade det ibland i början - kolla att det inte är något så'nt som spökar. Ba' ett tips. Annars är det, som sagt, bara att avvakta tills han får ordning på't.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

ulrika5
2009-07-24 11:59
#67

Eftersom man på Minmat skall ange vad man äter i gram och Eftersom jag inte väger allt jag äter har jag hjälp av denna Vikttabell från 2001 som ligger på  Livsmedelsverkets sida. Det är en excelfil som du kan ta hem till din egen dator. Där står hur mycket olika livsmedel väger per styck, per dl och per portion. Det står att den inte uppdateras längre men där finns många, många livsmedel med.

Ulrika

Andina
2009-07-24 13:25
#68

Strålande, Ulrika! Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

babo
2009-07-26 17:08
#69

En liten fråga - vägde kycklingben och skrev in på Minmat - 400 gr blev det - tyckte det blir för mycket (både kcal och protein) för det är inte mycket kvar när de är tillagade….

Annons:
[Pennylane1]
2009-07-26 17:29
#70

Det står att det är kött och skinn som avses. Du får väga benen efteråt och dra från !

babo
2009-07-26 17:47
#71

#70 - gjorde det men det blev lite mycket ändå tyckte jag - men jag ska väl göra om det en dag och bara väga kött och skinn…. på ett kycklingben iallafall…

[Pennylane1]
2009-07-26 17:52
#72

jag förstår nog inte riktigt? Om du vägde utan ben och det blev 400 gram vad är det som inte stämmer menar du?

babo
2009-07-26 18:00
#73

#72 - jag vägde innan jag tillagade - då vägde de ca 100 gr st - så lite dumt av mig kanske - för jag vet inte på MinMat om det är tillagat som gäller eller rått? fläskkarre t.ex. - är det med ben eller utan? (fast det står ju skivor…)- men fläskkarrén brukar jag väga efter tillagning - hoppas du förstår vad jag menar?

[Pennylane1]
2009-07-26 18:17
#74

antar att det är rått tilstånd som menas. Vad vägde benen då?

babo
2009-07-26 19:13
#75

#74 tror dom vägde 20 gr tillagat… vägde bara en och kan inte tänka mig att köttet vägde 80 gr tillagat men då hade jag redan ätit upp :)

babo
2009-07-26 20:10
#76

Är det bara jag som tycker detta? ibland på min mat så vet man inte om det avser tillagat eller inte? Är det någon som vet - egentligen borde det vara tillagat för oftast är det mycket vatten i kött t.ex.

Dum fråga kanske

Jag ta ta ex.vis bacon…

Annons:
[Pennylane1]
2009-07-26 21:31
#77

jag räknar aldrig så noga vad gäller proteienerna, bara kolisarna, och dom finns ju inte i kött

babo
2009-07-26 22:19
#78

Just nu kollar jag kcal också - (proteinerna jämfört med fett)  men jag får göra ett någotsånär mittemellan…

eva-
2009-07-30 12:00
#79

jag skulle oxå vilja veta om man räknar rått eller tillagat??

t.e.x…

har köpt fläskkarré. enl MinMat så har den 171 kcal, 11.2gr F, 17.8gr P. (står även så i andra livsmedelstabeller)

men STEKT fläskkarré innehåller enl MinMat plötsligt 275kcal, 18grF, 28.6 gr P.

hur kan det vara så?? räknar man med benen i första fallet, men inte när den är stekt, eller vad?

vilken tror ni jag ska lägga in? imorse stekte jag en skiva fläskkarré (i teflon utan extra fett) och den vägde efter stekning 100 gr (utan ben kanske 70-80 gr)

Andina
2009-07-30 12:08
#80

När man har stekt en maträtt använder man oftast ändå, något fett att steka i. Jag utgår ifrån att värdena av stekt mat inkluderar stekfett od.

Däremot vet jag inte hur man ska tänka betr rå eller behandlad mat…

Jag använder mig personligen av uppgifterna på förpackningarna - eller d v s "rå mat"-uppgifterna…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

eva-
2009-07-30 12:11
#81

men om de inkluderar stekfett då kan det ju variera hur mkt som helst?

tyvärr har ju aldrig köttförpackningarna några uppgifter om näringsinnehåll! väldigt störande;)

Andina
2009-07-30 12:14
#82

Det är ett slags "genomsnittligt" värde. Det finns ju en del "färdiga mat-kompositioner" i SLV's tabeller också - så de kan anges i ett genomsnittligt värde.

Nej, betr Näringsinnehåll på kött/fisk/fågel osv så får man titta på och utgå ifrån tabellerna från SLV eller Fineli.fi…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

babo
2009-07-30 13:21
#83

när det gäller fläskkarré - det står fläskkarré stekt i skivor (någotsådant) - så jag väger min fläskkarré när stekt och sedan får jag väga benet som är kvar, MEN om jag inte har stekt i något fett?

då får jag ta det som du säger eva- (fläskkarré gris) kcal 171 osv - jag har gjort fel men nu vet jag Glad  - lagt på mer kcal än det är…

fast ok…

Annons:
maubell
2009-08-07 02:15
#84

Hur har ni lyckats registrera er på Min Mat ?

Jag har försökt men får felmeddelande att "användarnamn exist". Då provar jag med att ändra användarnamn och då får jag felmeddelande "e-mailadress exist". Har mailat upphovsmannen två ggr men ej fått något svar.

En anhörig har också försökt registrera sig, men det går inte.

DesK
2009-08-08 12:02
#85

#84 Registrera en ny e-postadress på t ex gmail eller hotmail som du sedan använder till minmat mm.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

maubell
2009-08-09 01:39
#86

Tack "Desk" för ditt förslag.

Jag registrerade mig på nytt med nytt användarnamn, lösen och en gmailadress. Det verkade fungera för det kom upp "meddelande skickat".

När jag då försökte logga in med det nya så står "du måste verifiera ditt konto, du bör ha ett email med infon." Vad betyder det ?

Hade jag för bråttom att logga in, ska jag vänta på något svar från Min Mat innan jag kan logga in ?

finataender
2009-08-09 14:55
#87

Är det bara för mig som minmat inte fungerar för för tillfället?

Jag får panik! :(

Andina
2009-08-09 14:58
#88

Få inte panik…!
Nej, det är inte bara för dig som minmat inte fungerar. Jag får inte heller upp den. Kan bara gissa, men jag tror att sajtägaren kanske arbetar med den just nu.

Vi får avvakta o se…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

DesK
2009-08-10 10:48
#89

Maubell du ska ha fått ett mail från minmat med en bekräfteleselänk i den måste du klicka på för att verifiera din användare där. När du har gjort det ska det funka att logga in.

Verkar ha varit något strul på flera sajter igår jag kom varken in här på iFokus eller på minmat, men idag är det full fart igen  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

maubell
2009-08-12 00:37
#90

DesK

Då förstår jag att jag inte kan logga in.

Jag har nämligen aldrig fått någon mail från Min Mat, varken första eller andra gången jag registrerade mig. Jättesynd, jag skulle så gärna vilja lägga upp matfavoriter, så jag slipper bläddra i SLV:s lista.

Annons:
Andina
2009-08-12 00:45
#91

#90 - har du nå'n "skräpmejlkorg" dit spam o andra 'suspekta' mejl skickas automatiskt? Kolla i så fall i den korgen.
Jag vet att en del som har hotmail ibland har sina inställningar så att viss "spam" eller andra 'okända' avsändare avvisas eller också skickas in i nå'n spammejl-korg…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

maubell
2009-08-12 01:26
#92

Andina

Jag har inte hotmailadress och har kollat min skräpmailmapp, den är tom.

Tack för era förslag.

DesK
2009-08-12 09:36
#93

Maubell du kan maila in till: tbbw82@gmail.com och beskriva ditt problem. Detta är den adress som står på min mat att man ska maila till om man har något problem med sidan.

Hoppas du får det att funka!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

maubell
2009-08-12 11:19
#94

Tack DesK och Andina !

Tack vare er har jag kommit till "målet".

Vaknade i natt, och kom på att jag senast registrerat mig på en gmailadress. Mailen måste jag ju då hämta på en annan plats än Outlook. Det första jag gjorde i morse, var att öppna gmailen, och se HURRA där fanns ett mail från Min Mat. Nu kan jag logga in mig. Nu återstår bara att skriva ut beskrivningen längst upp på denna sida.

Andina
2009-08-12 11:30
#95

Glad  Härligt att ditt undermedvetna jag lyfte fram lösningen! Grattis!
Så blir det ibland… man ser hur mycket man gör /eller inte gör av gammal vana…
Lycka till med registreringarna!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

DesK
2009-08-12 11:52
#96

Det är ofta bra att sova på saken  Flört

Lycka till! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Junipiungla
2009-08-13 10:56
#97

Hallå!

Är jag trög eller fungerar inte funtionen Favoriter??
Eller hur lägger man till där?

Tack på förhand!

Annons:
Andina
2009-08-13 12:53
#98

Hej Junipiungla! Jag vet inte heller hur "Favoriter" fungerar så du får inget bra svar här av mig…
Men eftersom "Mina" består av "mina favorit-livsmedel", de jag använder mig av för det mesta, så har jag inte heller bemödat mig med att försöka ta reda på det, tyvärr. För min del finns det alltså ingen större 'vits' med att ha en "favoritlista" till.

Så om du eller någon annan kommer underfund med hur man får "Favoriter" att fungera så skriv gärna ett inlägg som beskriver det, i denna tråd!
Kanske ska du mejla till sajtägaren (mejladress finns någonstans här ovanför och på minmat.net) för att fråga? (Men eftersom det är många som använder minmat.net så är det bäst att inte räkna med 'snabba svar'.)

Jag gissar, dock, att funktionen inte är aktiverad - eftersom det inte finns någon beskrivning av hur man använder den…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-08-13 12:54
#99

jag har inte heller fattat det… eller brytt mig om det heller för den delen… men gick in nu och jag kan inte heller klura ut hur det fungerar

maubell
2009-08-15 01:42
#100

Hur bör fördelningen vara i procent mellan kolhydrater, protein och fett under 1 dag ?

[Pennylane1]
2009-08-15 12:57
#101

Kh upp till 5 E%, protein ca 20 E% och Fett ca 75 E%

har du läst vanliga frågor och svar här till vänster?

Schnigel
2009-08-23 13:36
#102

Hej, har en liten fråga.. är jätte dåligt på att räkna ut gram och sånt där och är rätt dålig på matte överhuvudtaget :P Någon som vet om man kan räkna ut hur mycket gram det är i dl och msk och såna grejer?

nobban7
2009-09-03 18:51
#103

1 dl vatten väger 100 gram. Sedan beror det ju på vad det är du väger

[Pennylane1]
2009-09-03 19:25
#104

här är en tråd där man började skriva upp vad olika saker väger!

Nästan längst ner finns tips och länk till ett ställe där det finns tabeller med har jag för mig

Annons:
Schnigel
2009-09-04 00:24
#105

okej tack så mycket! :D

MissSophiie
2009-09-12 04:10
#106

Jag blev precis medlem på den sidan, skulle sitta och mata in vad jag ätit under dagen..

men finner inte grädde :O?

Andina
2009-09-12 11:28
#107

MissSophiie - titta efter Vispgrädde/Matlagningsgrädde så tror jag att det går bättre.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MissSophiie
2009-09-12 13:40
#108

Andina, tack tack :)

tokloppan-81
2009-09-13 15:28
#109

vart söker jag på för att hitta kotletter?

Andina
2009-09-13 15:32
#110

Är det fläskkotletter ska du nog söka på "fläskkotlett" …

:)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

tokloppan-81
2009-09-13 23:37
#111

jaha Skäms

tyckte jag kollade där, men tydligen inte

Annons:
Inger-T
2009-09-28 17:53
#112

Hej,

Är det någon som vet hur man ska göra om man glömt lösenordet?

Andina
2009-09-28 18:03
#113

Du får registrera om dig. Kanske måste du fixa en ny mejladress också, men jag tror inte det… Men är det så, att du måste ha en ny mejladress så kan du ju hämta nya på mail.com eller gmail.com eller dyl. Glöm bara inte att hämta det mejl som du måste ha efter registreringen för att kunna logga in ("bekräftelsemejl").

Tyvärr, tror jag inte det går att få info om sitt gamla lösenord…  så jag hoppas att du inte har matat in väldigt mycket som du vill ha kvar…
Men å andra sidan kan du ju alltid prova att mejla till sajtägaren för att fråga!

Annars - prova och prova tills du kanske kommer på ditt gamla lösenord..

Lycka till!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Mrsbus
2009-09-29 16:17
#114

Hej!

Är inne på min 3dje vecka med Lchf och andvänder mig utav Minmat.

Men när jag totalräknar mina kcl,protein mm så undrar jag hur mycket max kolisarna får vara på?

Jag ligger mellan 0-10% per dag, är det bra eller dåligt?

Har inte riktigt fått ihop detta med kollisarna, är det i % man räknar eller g, dvs man får ju bara äta max 20per dag. Om det är i g hur många procent är det på min mat då?

Nu är det många som tänker: Vilket pucko… Cool menmen de bju jag på.

[Pennylane1]
2009-09-29 16:24
#115

ca 5 % eller 20 gram per dag (brukar bli samma sak ) är vad många väljer att ligga på. Ganska lmånga går lägre, några (få?) högre.

Tigressa
2009-10-05 22:46
#116

Är det någon som har testat det nya Kostverktyget på LCHF.se?

Kiikan
2009-10-06 02:39
#117

Nej inte än, men det ser trevligt ut Glad

igorflickan
2009-10-18 17:48
#118

Om man väljer tex. fläskfärs 20% fett så står det inte om man ska skriva in den råa eller stekta vikten… det skiljer ju en hel hel del   Hur göra?

Annons:
Andina
2009-10-18 18:03
#119

Om det bara står "fläskfärs" så är det den råa vikten som avses. Däremot om det står "stekt fläskfärs" e d då ingår även en genomsnittlig beräkning med stekfett inkluderat.

Om du använder 200 g fläskfärs - så är det enklast att räkna på rå vikt. Äter du inte upp alla 200 g utan bara hälften - så anger du 100 g (oavsett vad färsen väger när du stekt den - i det så ingår ju även stekfett t ex, oftast iaf).

Så gör jag iaf.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

wigli79
2009-11-04 11:15
#120

Tack för bra förklaring!

Jag har själv använt minmat.net under en längre tid, men de senaste månaderna har jag gått över till http://www.viktpejl.se istället.

Tycker den sidan är snabbare och smidigare att arbeta med och har fler funktioner som passar mig.

Ville bara tipsa, då jag är toppennöjd! Glad

jeko69
2009-11-09 18:03
#121

Hej!

Har nu försök lägga in ett eget livsmedel på minmat. Allt ser bra ut ända tills jag ska lägga till den till mitt dagliga intag, då har alla siffror plötsligt ändrat sig.

Vad gör jag för fel??

Hur gör jag? Jo, jag skriver själv in alla uppgifter som jag vill ha med, därefter tycker jag på spara. Det står klart och tydligt att mitt livsmedel nu är sparat under "mina". Men när jag ska använda det så blir det fel. Jag har gjort om det 3 ggr.

Andina
2009-11-15 10:31
#122

Jeko69 - Jag testade att lägga in en "testmatvara" och det fungerar perfekt.

Kan du förtydliga lite mer om felet - vad är det som blir 'fel'?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lijejo
2009-11-17 20:27
#123

Hej

Varför står det du måste verifirera ditt konto. Du bör ha en E-mail…..när jag försöker logga in. Jag har registrerat E-Mail adressen. Vad gör jag för fel????.

DesK
2009-11-17 20:35
#124

När du har registrerat din E-mail adress så ska du ha fått ett mail med en länk till att verifiera ditt konto. Om du inte har fått detta mail kolla i din spambox. Tyvärr händer det att sådana mail hamnar där.

Du kan alltså inte använda ditt konto förrän du har verifierat det vill säga bekräftat din E-mailadress.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Lijejo
2009-11-17 22:30
#125

Tack snälla för hjälpen, har sökt efter mailet men jag har inget.

Konstigt. Har provat nyregistrera men det hjälper inte. Synd. // Lijejo

Annons:
Andina
2009-11-18 00:23
#126

Lijejo - Jag tror att jag fick vänta någon dag eller så på mitt bekräftelse-mejl, när jag registrerade mig på minmat. Så håll koll på epostlådan de kommande dagarna. Förhoppningsvis dyker ditt mejl upp!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

citrina
2009-11-23 14:23
#127

Jag registrerade mig idag på "minmat" lade först in de produker jag ätit idag som jag kunde hitta i livsmedelsverkets lista och sparade dessa. Sen kom jag på hur man skulle göra för att lägga till egna livsmedel och skrev då in "Lidl-korv" och lade den i "mina".

När jag sen går till min sparade mat för dagen så går det fint att läga till Lidl-korven men sen uppstår problemet. Den räknar bara ut Lidl-korvens innehåll, trots att jag klickar på "totalt" under listan.

Vad är det för fel? Nån annan som varit m om detta?

jeko69
2009-12-01 14:45
#128

Om lidl.korven är markerad i högerkolumnen så räknar den bara ut totalen på den (tror jag). Kolla att inga produkter är markerade innan du trycker på spara och därefter på total.

Hoppas detta bidrog med något.

Jar tror inte att programmet är helt bugg-fritt. Råkar man ut för några problem är det ju bra om webmastern får reda på det.

brallan
2010-01-11 12:11
#129

Jag kan inte komma in på minmat.net idag. Sidan visas inte. Nån som kommit in där idag?

sigyn
2010-01-11 14:18
#130

Nej jag kommer inte heller in i dag, men de kanske håller på att uppdatera sajten. Vi får försöka senare.

Andina
2010-01-13 11:33
#131

Jag tror ni kommer in i minmat nu, eller hur?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

brallan
2010-01-13 12:18
#132

Jodå, det funkade igår.

Annons:
[GoForIt]
2010-01-17 22:27
#133

Är det fler som tycker minmat funkar si så där… varannan dag går det inte att spara mina livsmedel och Mina/favoriter försvinner rätt som det är? Det finns ju ett antal matdagböcker och "carbcounter" sidor på nätet. vore kul med en utvärdering av vilka som funkar bra/mindre bra. Men det kanske jag får skapa en egen tråd för? Hmmm får göra det Flört

piwanek
2010-02-02 19:18
#134

Jag använder matdagboken.se (gratis). Funkar kanon.

csilla75
2010-02-06 19:48
#135

första gången jag använt minmat, har inte registrerat mig än men kommer nog att göra det. matade in dagens middag på skolj, gillade VERKLIGEN resultatet:

grillad kycklinglår med skinn på + stekta champinjoner med smält ost + hemmagjord krydsmör landade på futtiga 4% kolhydrater och 81% fett! I LIKE!  Cool

/Csilla

[GoForIt]
2010-02-21 21:43
#136

Har fortfarande problem med att Minmat inte sparar det jag lägger in - är det jag som gör något fel eller har fler samma problem. Om man inte kan spara och jämföra är ju programmet ganska värdelöst….

Hur svårt kan det vara - att få till detta….

Aniara4
2010-02-25 21:47
#137

Det enda problemet jag har med Minmat är att jag tycker jag blir utloggad snabbare än förut om jag tar en paus och funderar lite, och sen syns det inte alltid att jag är inloggad förrän jag försöker spara och allt nytt försvinner, typ. Men det är ju bara att vara lite vaksam själv.

shigne
2010-03-14 20:01
#138

Nu har jag provat minmat.net

Tycker det var himla svårt att fylla i hur mångra gram… Som kaffe t.ex. och hur mycket väger grädde och ägg etc.

Hur tusan tar man reda på det???

Aniara4
2010-03-14 20:47
#139

För vätska gäller att 1 tesked= 5g, 1 matsked = 15g, 1dl = 100g.

Hur mycket ägg väger står på förpackningen, det finns olika storlekar.

Sen tycker inte jag man måste veta exakt på grammet, jag brukar höfta litegrann. Om en påse fryst blomkål väger 550g och jag kokar ungefär hälften så antar jag att det är 225g, fast det kanske är 215 eller 247. På kött brukar ju vikten stå, och börjar man kontrollväga blir man bara sur när man inser att butiken lurar en Flört.

Annons:
Hannah-
2010-03-17 14:46
#140

någon som har näringsvärden för blandfärs med 20 % fett?

[Pennylane1]
2010-03-17 20:00
#141

det borde väl bli 20% fett och 80 % protein?

nej nu tänkte jag galet, så blir det inte alls… jag vet inte!!

edit

ser att det är hårfin skillnad på proteinet mellan 10 och 15 % fett, så det borde bli ungefär samma med 20 % , alltså ca 20 % vardera av protein och fett?

[Pennylane1]
2010-03-17 20:10
#142

fast… du menade förstås kalorier och så med ? Det kan jag inte svara på (heller Flört )

labbe52
2010-04-20 20:25
#143

I LCHF.se har de en toppenguide där man lägger in olika måltider o komponerar egna sen får du fram allt , den kan jag inte vara utan!!!

Tosabeten
2010-05-10 23:01
#144

Tycker det är konstigt att värdena förändras när man sparar "mina" tex. ägg såsom får 1,4 kolhydrater  men inte i livsmedelsverkets lista…märkligt.

Likaså när man "skapar" egna…då alla värden blir noll! Tröttsamt!!!

SnorLars
2010-08-01 00:27
#145

Vet inte om jag missuppfattat något men de två dagarna jag kört på minmat.net så fattar jag inte hur tårt diagrammet räknas ut.

Om jag räknar på de siffror som visas under totalen för en dag så stämmer de inte för fem öre med vad diagrammet visar.

[Pennylane1]
2010-08-01 00:37
#146

kan du inte klistra in dina uppgifter här så vi kan hjälpas åt att kolla?

Annons:
SnorLars
2010-08-01 00:45
#147

Vänta nu. Ska fördelningen 75/20/5 procent vara av totala energin och inte gram?

Har nog missförstått en del.

Edit: La in en dag från minmat.se på matdagboken.se och fick samma siffror. På matdagboken står det i diagrammet "energifördelning i procent (E%)".

Så bara jag som missförstått och trott att procenttalen var i gram.

Andina
2010-08-01 01:25
#148

Jag tror du förstått nu! :) Jessss!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

dkny1984
2010-08-03 12:54
#149

Hej!

Lurer på hvorfor de skal vara i gram tycker de er svårt att måtta upp liksom va ær 2 ægg i gram???

Finns de någon eklare version dær man faktiskt kan lægga in msk och tsk??

Gram ær ju svårt att uppskatta

[Pennylane1]
2010-08-03 13:23
#150

men hur uppskattar man t.ex. kött i matskedar? Gram är nog det enda som passar för alla sorts matvaror.

Och ägg!? Hur skulle man kunna räkna det i matskedar? Ok om det är rått ägg men ett helt ägg som man ska koka eller steka? Ägg står på förpackningen hur mycket varje väger har jag för mig brukar variera mellan 50-70 ungefär. 55-60 är väl ett normalägg. Om jag minns rätt.

Andina
2010-08-03 13:54
#151

#149 - Och i inläggen #67 och #104, får du tips på vad olika ingredienser väger ungefär.

* * *

(Själv hittade jag en gammal brevvåg hemma, som jag använder de gånger jag vill väga nå'n mat (fast det sker inte särskilt ofta numera). Men i början var det bra för att få ett hum om hur mycket maten väger.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

SnorLars
2010-08-08 16:26
#152

@ #149

Ett ägg väger drygt 50 gram. :-D
Jag har köpt en våg på kjell.com som jag använder till att väga.

Annars har du matdagboken.se som tillåter att du anger flytande i deciliter och centiliter.

SirfalasEmy
2010-08-20 10:49
#153

Jag var inne där nyss och skrev in min frukost. Hade glömt mina inloggningsuppgifter, men det jag gissade på var rätt. Fanns inget att klicka på om man hade glömt det nämligen, så det var ren tur. :)

I början av mitt "LCHF-liv" var jag inne på en annan sån sida och där kunde man även se hur mycket av dagens behov av olika vitaminer osv man ätit, alltså om man ätit tillräckligt, inte bara hur mycket. Vad kan det vara för sida? Minnet är bra, men kort. Cool

Annons:
SnorLars
2010-08-20 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

@ #153 På matdagboken.se ser du hur mycket vitaminer och mineraler du fått i dig plus vad som är RDI (kolla bifogade bilden).

Tänk på att det är LMVs RDI som kanske inte alltid stämmer, speciellt inte för LCHFare.

Sockersjukan
2010-10-12 23:03
#155

Men, hur gör ni för att uppskatta vad de olika livsmedlen väger egentligen? För ni kan ju omöjligen väga allt ni äter varje dag. Eller? Obestämd

Aniara4
2010-10-13 00:06
#156

#155 Jag har beskrivit hur jag gör i #139.

Nygammal
2010-11-09 14:14
#157

Vad har hänt då mina värden inte längre sparas fast jag är inloggad.

Det står istället

g undefined

Error: 0x678223;
Oj!
Nu Blev det nog nått fel!
Hör av dig till tbbw82@gmail.com
jag vill gärna veta hur det blev såhär fel.
Debug:

Aniara4
2010-11-09 14:48
#158

Har du varit inaktiv länge så att du har loggats ut? Det märks inte på en gång, man kan fortsätta skriva in saker som om inget hade hänt, men när man försöker spara blir det knas!

Nygammal
2010-11-09 15:14
#159

#158 Tack!

Upptäckte nyss att jag var utloggad fast det stod att jag var inloggad. Synd på de dagar som jag inte märkt att jag blivit utloggad, eftersom dessa värden är förlorade nu.

Maria79
2010-11-10 13:38
#160

Hej!

Låter som en mkt bra sajt!! Men jag kommer inte in på sidan!!!Rynkar på näsan Måste man först skicka ett mail till dem för att få tillgång till sidan eller??

Jag har försökt komma in på sidan vid 7 olika tillfällen och på olika dagar!!

E det ngn som har haft samma problem??

Mvh Maria

Annons:
Nygammal
2010-11-10 13:45
#161

#160

I dag kan inte jag heller komma in.

Andina
2010-11-10 13:47
#162

Jag kom in igår och då såg jag också att han som äger sajten håller på och "fnular" med programmet just nu - så det kan ju bero på att han faktiskt håller på att jobba med det. Alternativt att det är nå't vajkalle på servern - men det verkar mer troligt att han jobbar med programmet, eftersom det gick bra att komma in igår kväll.

(Nu när jag provar att gå till minmat kommer får jag inte upp den. Så jag gissar att du får ha tålamod…;) )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Maria79
2010-11-10 14:47
#163

Okej, tack!

[Pennylane1]
2010-11-10 15:44
#164

Jag har inga problem med att komma in.

Andina
2010-11-10 15:49
#165

(Nej, just nu kan jag också komma in på sajten. 
Så jag gissar att det pågår arbete i bakgrunden från och till.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

tilda44
2010-11-27 14:10
#166

Prova Dietkokboken.se, mycket enklare och bättre.

Där kan du Gi- kalori- och näringsberäkna dina recept.

Mysan59
2011-01-25 19:16
#167

Någon som vet - jag reggade mig på Min Mat för ca 2 år sen, men nu kommer jag inte ihåg användarnamn och lösen och man kan ingenstans be dom skicka det till min mail, så hur gör jag.

Jag kan inte regga om mig heller, för mail-adressen finns ju redan där.

Annons:
Andina
2011-01-25 19:22
#168

Det enda är nog att du registrerar en ny epostadress - det finns ju flera som håller med gratis epostadresser (mail.com, gmail osv). Och sedan registrerar dig på MinMat med den nya adressen. Kom bara ihåg i så fall att du måste hämta ett "bekräftelsemejl" på den nya epostadressen innan du kan komma igång.

Det går inte att få hjälp med användarnamn o lösen om man glömt bort det… tyvärr.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Mysan59
2011-01-25 21:08
#169

OK, tack för svaret Andina! Flört

Gullvi
2011-02-01 16:23
#170

Vet någon om det går att lägga in hela maträtter på minmat? jag har försökt med misslyckats, lchf-receptet på bacongratängen tex. nu fick jag lägga in varje ingrediens för sig och det hade varit smidigare om man bara hade kunna plocka fram maträtten….

[Pennylane1]
2011-02-01 19:07
#171

edit: du kan ju räkna ut vad det blir och lägga in det som eget livsmedel? se # 5 t.ex.

Gullvi
2011-02-03 13:30
#172

när jag lägger in i min mat tex köttbullar så beräknar jag på 100 gram blandfärs och sedan har jag i ägg och gul lök. inga problem, men sedan när jag går in och kollar så är det helt andra siffror… klickar jag upp mina köttbullar så ligger de på tex 150 gram och inte en siffra rättSkrikandes vad gör jag för fel….

Upp till toppen
Annons: