Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

DHEA och LCHF

2009-03-22 14:05 #0 av: Jan174

Är det bra att ta extra DHEA ? Farligt? Jag tar idag 50 mg/dag som hjälp mot CFS och äter enligt LCHF. Se nedanstående:

DHEA - dehydroepiadrosteron (produceras av binjurebarken) 

+ Bygger upp muskler. Bryter ner fett.

Funktion:
Är moderhormonet i produktion av andra binjurehormoner, exempelvis östrogen och testosteron. Är bra för Immunförsvaret, skapar antikroppar, påverkar åldersrelaterade sjukdomar. Främjar förbränningen av fett samt muskeluppbyggnaden.

DHEA är det hormon som kroppen har mest av i blodet. DHEA är även det hormon som verkar sänkas snabbast med ökad ålder och räknas som ett vitalitetshormon. Redan i 25-års åldern börjar DHEA avta med ca 2 % per år. Brist på DHEA kopplas därför till åldersrelaterade sjukdomar. Låg halt av DHEA kopplas bl.a. till hjärt- och kärlsjukdomar samt Alzheimers, benskörhet och viss cancer - exempelvis bröstcancer. DHEA är en förelöpare till stresshormon som kortisol och Adrenalin, Noradrenalin och minskar därför när dessa utsöndras. Viktkontroll med DHEA är intressant då detta hormon har förmågan att både bränna fett samt bygga upp muskler. DHEA med sina åldersrelaterade egenskaper är också ett hormon som är intressant för forskningen. Det har visat sig att man faktiskt kan öka nivån av DHEA genom meditation.

PS Tack för en fin dag i Västerås DS

Anmäl
2009-03-22 14:26 #1 av: psp04msa

Intressant inlägg!

Läste in mig lite kort och såg att kolesterolet producerar steroiden DHEA som är dopingklassat. Blir lite misstänksam när något låter för bra och undrar lite över vilka bieffekter det ger. Kanske hämmas kortisolets naturliga produktion av DHEA genom det extra tillskottet?

Ämnet är nytt för mig men att det är dopingklassat gör mig mycket tveksam.

Micke

Anmäl
2009-03-23 16:38 #2 av: Doc

Jag är inte så insatt i CFS eller DHEA. Det senare är ett steroidhormon och får väl ses som en sorts doping.

Med reservation för att jag inte är expert på området så är jag mycket skeptisk, särskilt om du inte fått det förskrivet från någon trovärdig läkare.

Anmäl
2017-01-14 11:37 #3 av: asta56

Jag fick Prasteron (DHEA) utskrivet av min gynekolog då jag klagade på extrem trötthet och sov dåligt. Tog 25 mg i 3 mån, ingen större effekt, men efter samtal med läkaren ökade jag till 50 mg och märkte en mycket stor skillnad. Jag fick mer energi och sov bättre och känner mig mer tillfreds med mig själv. Många kvinnor får ju lägre testosteronbrister ju äldre man blir (jag är 70) så läkaren rekommenderade Prasteron, och hittills känner jag mig som en ny människa. Hoppas i min enfald på att det ska ta bort lite onödigt fett som samlat sig runt magen vilket kom senaste året dvs före jag började med DHEA-preparatet. Känner mig inte längre så svullen och har fått aptit på livet igen och mår helt enkelt mycket mycket bättre.

Anmäl
2017-01-14 11:39 #4 av: asta56

P.S: Det ska tilläggas att prover togs på min ämnesmsättning och de proverna var bra men mitt DHEA värde vara extremt lågt varför Prasterone då blev ordinerat.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.