Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Läst 4629 ggr

Gikt o LCHF

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Drabbades nyligen av känningar av gikt, men inte denna gång i stortån utan i knäna. Hade ökat kraftigt min äggkonsumtion och det tillsammans med mycket kött kan ju ha varit orsaken. Det har skrivits mycket lite, vad jag kan se, om just giktproblem i LCHF-sammanhang, men alla äggen ger ju mycket proteiner.

Någon som har erfarenhet eller tips?

Läst i SVD den 21 mars om att C-vitamin skulle minska risken med 45 procent. Så nu dricker jag vatten med en pressad citron till middagarna. Ligger det något i det?

puffar upp - jag vill höra svaren!

Man äter inte mer protein på LCHF än på tallriksdieten (behöver inte det iallafall)...skillnaden ligger främst i kvaliteten på proteinet och skiftandet av kolhydrater mot fett som energikälla.:-)

Om C-vitamin funkar är ju lätt att prova.....köp en påse askorbinsyra och ta en dos varje dag.

Vad gäller gikt och LCHF är min personliga upplevelse att fibro och reumatism lindrades väldigt fort, men inte gikten. Där har jag fått justera matintaget, så att jag inte äter lika mycket fläskkött som i början av kostomläggningen. Jag äter fisk, fåger och annat kött. Och sedan fetter jag upp köttet med smör och/eller kokosolja. Kokosolja kan ju även tillsättas i dryck, så det behöver inte vara i maten. Jag känner direkt i en fotled och i ett finger ifall jag ätit fel. Nu vet jag att det finns de som sagt att de alls inte reagerar på fläskkött, så du får väl prova dig fram. Men det kan vara ett gott tips att börja med att utesluta fläskkött och se om du får en förbättring. Jag har inte laborerat med C-vitamin som ju är en antioxidant, vilket behövs mest när man får i sig för hög halt av Omega-6. Jag har fått för mig att gikt inte räknas som ett inflammatoriskt tillstånd, för i så fall skulle jag rekommendera ett tillskott med bra Omega-6/Omega-3 balans, nämligen Krillolja. Det kanske någon annan kan svara på.

Min gikt blev faktiskt värre i början, innan den blev bättre. Numera har jag, som sagt, sällan besvär. Om det beror på mindre fläskkött, bättre Omega-3/Omega-6 balans eller något annat, vet jag inte.

På tal om C-vitamin, så äter jag rätt ofta paprika. 5 gram räcker för hela dagsbehovet, är dekorativt på tallriken och smakar gott! Men visst är det väl fräscht med citron i vatten också, inget fel med det!

Hittade lite på nätet om gikt;

"Hur får man gikt?

Det finns två huvudorsaker till att halten urinsyra i blodet ökar och i sin tur orsakar giktattack.

Den vanligaste är primär hyperurikemi, vilket betyder att man har en medfödd, ofta nedärvd störning som gör att kroppen inte kan utsöndra urinsyra tillräckligt fort, inte ens under relativt normala omständigheter.

Den andra orsaken kallas sekundär hyperurikemi. Det betyder att den höga halten urinsyra utlöses av någon annan sjukdom, eller av vissa läkemedel, till exempel vätskedrivande preparat. Problemet här är att kroppen tillfälligt producerar så stora mängder urinsyra att njurarna inte hänger med."

"Vem är speciellt utsatt?

Förhöjda halter av urinsyra i blodet och utvecklandet av giktanfall orsakas av en rad saker, de viktigaste är:

• Ärftliga faktorer
  • Överkonsumtion av alkohol.
  • Vissa födoämnen med högt proteininnehåll, som lever, njurar, sardiner och ansjovis.
  • Viktökning
  • Blödningar i mage eller tarm.
  • Andra sjukdomar i kroppen
  • Större kroppsskador

Goda råd

• Skär ner på alkoholkonsumtionen.
  • Undvik mat och dryck som du vet kan framkalla ett anfall.
  • Se upp med vikten.
  • Kristallerna av urinsyra kan fällas ut i urinvägarna som stenar. Därför skall du dricka rikligt, gärna 10-12 glas vatten om dagen, för att skölja igenom urinvägarna ordentligt."

http://www.netdoktor.se/artros/?_PageId=571

Det skulle vara intressant att veta vad de menar med "andra sjukdomar i kroppen" för inget av det som står uppräknat är giltigt i mitt fall.

Tja inte för att jag är Doc men som det stod så skulle det kunna vara den primära varianten då i ditt fall.. dvs du har även som frisk en lägre förmåga att göra dig av med Urinsyran??

Då kanske man får finna sig i att minimera intaget av Puriner!?

"Gikt orsakas av att halten svårlöslig urinsyra (urat) i blodet ökar och faller ut i kristaller. Detta ger akut inflammation, vilket medför att leden svullnar, rodnar och ömmar starkt. Kristallerna kan även bilda njursten. Gikt kan uppstå efter behandling med vätskedrivande medel, frosseri, stort intag av alkoholdrycker eller vid metabolisk gikt. Njursjukdom, polycytemi och psoriasis kan ge gikt."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gikt

# 6 Mm, psoriasis och njursjukdom kan ju förstås stämma, men jag är fri från bägge två nu. Peppar, peppar!

Har man besvär med giktanfall kan man ju fokusera lite mer på fet LCHF-kost med något mindre protein.

Med tiden, särskilt om man går ner i vikt, lär giktproblemen troligen minska.

Sambons besvär med väderknän (har diagnosen sen tidigare, gikt) har inte visat sig under tiden som vi har hållit på med kostförändringen. Peppar peppar!

Men hallå, vad har hänt med min stortåknöl? Den har blivit svullen och röd och öm, precis som mammas - och mamma har gikt. Jag är ju för fasen inte ens 40!

Kan det vara så illa att det är 3 år med LCHF som utlöst det? Den nästan dagliga fläskfärslunchen?

Jag har ju inte gått upp utan ner 25 kilo (20 kilo första året), jag dricker i stort sett aldrig alkohol, är allergisk mot fisk och äter inte inälvsmat (så inget av livsmedlen i #4), äter inte extremt mycket protein öht utan ungefär 1g/kilo kroppsvikt.

Andra sjukdomar, jo visserligen.

Nå, i morgon blir det vårdscentralen. Akuttiderna var slut idag, så sköterskan önskade mig bättre lycka i morgon.

Kan meddela att det inte går så bra för mig och gikten. Eller rättare sagt, det går bra för gikten men inte för mig!

Den första behandlingsomgången funkade inte, så jag gick tillbaka till vårdcentralen och träffade en annan läkare. En lite äldre läkare, som tyckte det lät mycket intressant med LCHF och noga antecknade Kostdoktorns adress. Däremot tyckte han nog att jag skulle försöka dra ner lite på köttet (även om jag förklarat att jag inte åt några onormala mängder) och hans personliga åsikt var att just fläsk tycks ge diffusa ledproblem i allmänhet.

Nu kör jag hårt med Voltaren och Allopurinol, och så Omeprazol igen för gosse vad Voltaren kan göra med magen! Och så hoppas jag att jag slipper gifta mig i flip-flops...

#11 Tänk på att inte knapra Voltaren i för långvariga kurer - kan leda till leverkalops (man vet inte varför), och eventuellt graven, redan av 14-dagarskurer. Rekommenderas inte längre för längre episoder än 3-4 dagar på raken. Finns snällare smärtstillande.

#12 Hmm. Tänkte jag skulle följa doktorns ordinationer den här gången. Jag har fortfarande lite ont trots 3x50g/dag, så om något skulle jag behöva nåt starkare!

#13 Doktorn kanske skulle behöva läsa FASS.Flört
Det finns ganska mycket alternativa medel då det kommer till smärtstillande/antiinflammatoriskt - människor svarar olika bra på de olika ämnena. Det är ganska stor procent som svarar dåligt på just Voltaren.

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -