Annons:
Etikettövrigt
Läst 9016 ggr
Godsagare
4/27/09, 5:18 PM

Bästa vågen/vågarna?

Det är dags för mig att skaffa mig en bättre personvåg.

Vad har ni för modell/märke och är ni nöjda med den?

Önskar ni att ni köpt nån annan istället?

Varför är den ena bättre än den andra?

Lite frågor som kanske kan hjälpa mig i mitt val av våg.

Tack på förhand!

Annons:
Viktor-88
4/27/09, 5:41 PM
#1

Digitala vågar tenderar att visa lite vad dom vill. Detta är en bransch där kvaliteten på varan nästan alltid tycks följa priset. Så var beredd på att prångla fram sisådär 500-1000 kr för en våg som alltid mäter samma mått.

Ett diagnostiskt test so majg utfört på många vågar hos vänner, släkt och bekanta är att jag väger mig själv, och sedan tar upp något som har en fix vikt och väger mig på nytt för att se så att den nya mellanskillnaden stämmer. Låter sedan någon mycket större/mindre person göra samma sak, med samma vikt. i nästan alla fall så tycks en 20 kg's vikt fluktuera, så att den enligt vågen väger 22.5 kg för den mindre personen, och ~18 för mig (bara för att nämna ett typexempel).

Rekommenderar varmt OBH-Nordicas sortiment om det skall vara en smidig hemmavåg. Är duväldigt seriös så rekommenderas vågar av det slag som du finner hos läkaren:
http://www.robbinssports.com/sporting-goods-store/images/deluxe-fitness-wrestling-weight-scale.jpg

Godsagare
4/27/09, 6:05 PM
#2

Oj, vilket bra test du gjort och förvånande att det skiljer så mycket.

Jag har nog räknat med att det kommer kosta…

Så alla tips på vågar är välkommet! Tack!

Förresten, hur är det med annan info som bmi etc? Funkar dessa?

Lynxx
4/27/09, 6:44 PM
#3

'Bästa vågen' - skalan slutar vid 100 kg Flört

/L

LenaKa
4/27/09, 7:27 PM
#4

Jag kollade en test i Expressen (tror jag).

Den billigastevar bäst och vägde exakt mellan 40-80 kg. Under och över visade den +0,3 kg.

Jag köpte en och den verkar stabilare än min gamla. Den heter Beurer GS 27… finns på Onoff.

Godsagare
4/27/09, 8:29 PM
#5

#3 Ha ha

#4 Oj, det låter ju lovande. Ska googla på den och se vad jag hittar. Tackar!

chilisalsa
4/27/09, 8:49 PM
#6

Dyrare vågar är ofta inte bättre än billigare. Omron eller Tanita om man går upp i pris är dock pålitliga. Men det är ju få som vill betala mer än 1500 för en så simpel sak som en våg ! :)

Är man inte beredd att hosta upp så mycket, kan man välja en billig som ändå visats ha godtagbar kvalité (läs väger rätt) Om du väger under 150kg så väljer du t.ex Beurer GS27 i ett läckert mönster (finns flera). Här på OnOff kostar den 399 spänn.

http://www.expressen.se/levabo/1.1445081/1.1090836

http://www.beurer.com/web/en/product/weight/design_line/design_line.php?PHPSESSID=d772974234739c01b5117efa31d8b815

Medarbeterare på Kost

Annons:
Godsagare
4/27/09, 9:34 PM
#7

Tack, då ska jag ta mig till OnOff och kika. Det verkar dock inte som om Beurer'n visar BMI?

Jag vet inte om jag ska passa på att köpa en våg med den finessen… Det fanns ju en Babyliss som var likvärdig med Beurern fast en hundring dyrare.

chilisalsa
4/27/09, 10:10 PM
#8

Träna hjärnan istället Flört

vikten genom längden i kvadrat… inte så svårt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
4/27/09, 10:13 PM
#9

Be förresten att få prova vågarna på rad i affären… dom ska ju visa lika.

Medarbeterare på Kost

JAUS
4/27/09, 10:24 PM
#10

Jag använder vågen ytterst sparsamt max 1 gång per vecka och bara för att kolla tendensen.

Godsagare
4/27/09, 10:58 PM
#11

Jag har från att "aldrig" ha vägt mig till att väga mig varje morgon. Jag har inte hållt på så länge samt att jag gjorde mitt stora avbräck när jag åkte till Peking. Är så nyfiken på hur maten jag stoppar i mig påverkar min vikt, försöker klura ut om något är bättre för mig än nåt annat.

Jag har nu en gammal ärvd våg från föräldrarna och tycker väl också samtidigt att det är dags för en uppgradering.

Eller så kanske jag borde vara "kult" och ha den gamla vågen kvar? Analog som den är… Cool

Upp till toppen
Annons: