Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 10302 ggr
[Nilla59]
2009-04-21 10:29

Kortison och LCHF

Jag har ätit högdos kosrtison 50 mg sen den 18 mars. För några dagar sedan så fick jag pröva att minska till 40 mg och det går bra.

Rätt snabbt gick jag upp ca 3 kg och fick ett lite månansikte och blev rödflammig. Men nu känns det som det har stannat med viktökningen. Gudskelov för denna kost.

Utav kortison kan man även få diabetes så detta är ju den ultimata kosten för mig. Däremot låg mitt blodvärde på bara 103 igår och det är konstigt eftersom jag äter så mycket kött, spenat, broccoli mm. Men hade jag inte ätit detta hade det säkert varit ännu lägre.

Annons:
odezza
2009-04-21 13:08
#1

Jag blev tvungen att ta ett par kortisonkurer i höstas… och fick inga problem med biverkningar av det. Jag säger också tack och lov för LCHF-kosten! Glad

"still lost in space and time"

Lottalis
2009-04-24 00:08
#2

Började med höga kortison doser 40mg/ dag i juni -08, levern. Ingen viktökning innan hösten. Kortisonet gjorde att jag sov ca: 2h/dygn första tiden. Vilket blir att det blev mera motion. Har alltid försökt hålla 1200kal på kolhydrat dieter DÅ.

Fick diabetes, värden mellan 2.3- 18 på någon h. De ville inte ge insulin för jag hade egen prod, metformin fick jag inte äta pga levern. ALL mat skulle planeras. Delade upp kortison på 2gg/dag så sockret steg högt 2ggr/dag + mat. Trött trött trött -kunde inte sova pga kortison.

När kortison mängden minskades ökade sömnbehovet-lite. Vikten började stiga..o stiga..o stiga nu är det +10kg.

I nov fick jag värk i hela kroppen, i alla muskler (hjärta o lungor består av muskler också) Ju mer jag värker destu svårare har jag att röra mig. Fick veta att det beror på kortison.

Fick snabbt komma på rehab-smärt kurs. Nu är det jumpa som gäller samtidigt som den gör att det blir värk men den hålls jämnare.

Har haft jätte mycket värk nu, 2;veckan på denna kost, hoppas det hör till kosten och blir bättre snart.

Är nu på avtrappning 5mg varannan dag. ev avslutn i maj. Byter kortison till svag cytostatika.

Nu har jag tröttat ut dig.

Vill bara ge dig ett gott råd ända från hjärtat följ denna diet/ kostråd att du missar många av de bivärkningar jag haft.

Kortisonet är jättebra som medicin Tack vare den så lever jag i dag.

Men tänk OM jag hittat hit för 1år sen.

Sköt om dig meddela hur det går.

Jag vet inte av diabetesen nu!

Anterrabae
2009-04-24 00:26
#3

Efter 10 år på kortison och 30 kg extra, diabetes typ 1 samt grå och grön starr som tack… så kan jag inte annat än hålla med. LCHF är det enda som funkar hålla de flesta kortisonbiverkningarna stången. De kan dessutom bli bättre.

LCHF är värt allt, värken som man får av kortisonet ger sig åtminståne bitvis med tiden. Efter ca 6 månader på kosten var jag fri från spontanvärk.. Då var bara ansträngningsvärken kvar.

Kom dock ihåg att kroppen läker det den anser vara viktigast först, inte alltid att det stämmer med ens egna prioriteringar.. (det tog mig 6 månader att börja minska i vikt tex.)

Kämpa på!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Nilla59]
2009-04-25 17:03
#4

Ja sova kan man ju glömma på högdos man blir jäkligt speedad. Jag hade inte högt blodvärde det var felmätt. Jag äter ju så mycket järnrik mat så det kändes lite konstigt.

Jag kommer absolut fortsätta med denna kost. Jag har ju kunnat sluta ta mina enbrelsprutor, skööönt, och minska mina smärtstillande till nästan hälften för min Psoriasis artrit. Den sjukdom jag fått nu måste jag däremot ta högdos kortison för. Men igår fick jag prova minska till 30 mg och jag hoppas det går bra. Jag måste ta kortison i två-tre år men det är inte mycket att välja på.

Som det är nu skiter jag i vikten hälsan är viktigare.

Lottalis
2009-04-26 12:06
#5

#4 Samma tanke hade jag i höstas när jag började gå upp, vikten är en bisak. Den kan man ta senare. Men kul om det inte går upp så mycket.

Hur hade du med värken när du varit en tid på denna kost? På min andra vecka här hade jag väldigt intensiv värk. Nu är den som bortblåst. Den höll i i 7dagar. Tanken är bara om den kommer tillbaka, har annars värk men den är jag ju van vid. Jag får ju äta så lite värk medicin.

När du slutar med Kortison måste du byta till något annat? El kan du sen helt lämna bort all medicin?

#3 Tack för; Kom dock i håg…. det är nåt att fundera på.

Skrattande I dag är en solig och vacker dag. Hoppas alla kan njuta av den ute eller inne.

Här blir det inne, vid spisen, får barn och barnbarn på mat.

Lottalis
2009-04-30 02:12
#6

Hej!

Nilla59 hur går det för dig nu när du minskat på kortisonet?

Jag låg 2h på laboratoriet i går, de kollade om jag hade kvar någon egen kortisol produktion. Skall göra en lever biopsi i maj är allt ok får jag lämna bort kortison och öka cytostatika. Lite tidigt men när jag haft så mycket värk och inte får äta värkmedicin. Risken är ju stor att det inte lyckas och då är det igen höga doser kortison som gäller. Den dagen tar vi den sorgen.Obestämd

Idag får vi göra det bästa av dagen.Glad

Annons:
Pasi
2009-04-30 10:37
#7

Tänkte bara kommentera spenaten - den ger inget järn att tala om eftersom den innehåller oxalsyra som binder järnet (bildar järnoxalat).
Det samma gäller "fullkorn" och zink/magnesium etc som brukar rekommenderas för dess höga mineralinnehåll (*fniss*)….pga fytinsyran ger inte fullkorn tillskott av dessa mineraler.
Man får inte stirra sig blind på hur mycket som stoppas i munnen då upptaget i tarmen är det viktiga.

[Nilla59]
2009-05-01 17:08
#8

#6 Lottalis

Vad tar du för cytostatika? För vissa vaskulitsjukdomar (som jag har) finns det med som alternativ

Först kan jag berätta att min Psoriasis artrit är skitbra på denna kost. Jag har inte tagit någon enbrelspruta sen vecka 9 och kunnat halvera smärtstillande.

Men jag mår skit. Helt slut som människa. Jag har knappt styrfart när jag är ute och går. Min sjukdom som jag behandlar med kortison blir plackbildningar, inflammationer i aorta och stora artärer i kroppen. Inte skoj! Jag mår lite sämre med 30 mg men det är överkomligt. Mina värden är inte bra heller kalium/natrium, vita blodkroppar kraftigt förhöjda mm.

Jag måste ju ta kortison i 2-3 år sen får jag nog sluta med just den medicinen och hoppas att det dröjer eller inte kommer tillbaka alls. Förhoppningsvis fortsätter jag och blir bättre med denna kosten så jag kan minska många av mina mediciner.

Jag gick upp ung 3 kg rätt så fort och fick månansikte men sen har det stannat vid det och det är ju naturligtvis skönt. Jag äter ett minimum med kolhydrater. Fuskar aldrig!

#7 Mitt låga blodvärde var inte så lågt det var felmätt jag hade 127. Jag trodde spenat och gröna grönsaker var de järnrikaste. Man lär sig något nytt varje dag, Glad

Pasi
2009-05-02 01:03
#9

Nilla59 - Det var ju bra att det bara var felmätt och att felet upptäcktes.
Bästa järnkällorna är lever och kött.

Lottalis
2009-05-02 01:16
#10

#8 Nilla59

Jag tar Merkaptopurin, ingen känner till bivärkningar av den så få se. Försökte 2mån med Imurel men det gav mig illamående och miste mycket hår. Den jag har nu är ok haft den sen oktober tror jag det var.

Jag har också haft problem med för lite kalium och natrium. Nu har jag helt glömt att ta extra salt men känner inte av nåt så det beror säkert på smöret!Skrattande

Visst är det kul när man märker att något blir bättre.

Försök håll ut, du mår bättre sen när du slutar med kortisonet men det behöver sin tid att göra dig bättre.

Lottalis
2009-05-07 15:05
#11

Nilla59

Hur har du det?

Själv har jag en flunsa på gång, men det hör ju till liksom.

Upp till toppen
Annons: