Frågelåda - dr Andreas Eenfeldt -> Doc_ Läst 1476 ggr

Ännu en förstoppad lchf:are

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Jag har inte haft ordentlig avföring på tre veckor. Känner mig som en spärrballong. Är heller inte bajsnödig så det sitter ju inte i nedre regionen, så att säga. Utan bara magknip och uppsvullnad.

Jag köpte Laktulos recip och har tagit 30 ml varje morgon i 11 dagar. på fjärde dagen kom det en liten diarré på kanske en deciliter. Det var allt.

Idag kände jag fullständig panik över att aldrig få ut något och åkte till apoteket och köpte Dulcolax 10 mg. Detta skulle enligt instruktionen tömma hela tjocktarmen efter ca en timme.

Först stoppade jag upp ett piller och var tvungen att rusa på toa efter en kvart. Det som kom ut var pillret och ca en msk bajs.

Jag trodde då att jag inte lyckats få pillret tillräckligt långt in, utan tog ett nytt piller och stoppade så långt in man kan nå med ett finger. Kände mig nödig efter ca en timme och gick igen och ut kom PILLRET och lite klet.

Vad ska jag göra. Ska jag ta ett piller till? Ska jag gå till läkare? Är det några andra medel som är bättre?

Kan tillägga att jag tar en tsk kokosfett varje morgon och har gjort det i ett par månader. Försöker också dricka vatten så ofta jag kommer på det.

Snälla, ge mig ett råd.

mer kokosfett, hela linfrön med mycket vatten, eller psylliumfrön.

Dessutom blir det mycket mindre avfall när vi äter som vi gör, och ofta löser det sig när kroppen har vant sig vid maten. Men det blir inte lika ofta som förut, och det är normalt.

Hoppas att det rättar till sig för dig också.

Först måste ju "proppen" bort så att säga. Linfrön har jag i min hemgjorda müsli som jag äter lite av de flesta morgnar.

Hur mycket kokosfett kan man ta, varje morgon?

Jag blandar 1 msk linfrö i frukosten (om det funkar) eller också rör jag ner 1 msk psylliumfrö i ett glas vatten och låter svälla en liten stund innan jag dricker upp det. Varje dag.

Minns att jag hade rejäla problem när jag testade Atkins för fyra, fem år sedan, men den här gången funkar det fint.

Dulcolax tabletter att svälja.....resultat efter 8-10 timmar.

Jag trodde jag hade problem... men det visade sig att mängderna är betydligt mindre nu för tiden...

Vad betyder "så ofta jag kommer på det" - betr ditt vattendrickande?

Själv använder jag "Bonaqua"-flaskor (= mina "nappflaskor") som jag alltid har med mig - vart jag än går. Och jag småsnuttar på dem hela dagarna...
Det kan vara ett tips att du dricker C-vitamin eller Magnesium brustabletter - som vid "överskott" ofta sätter fart på "propparna" (d v s de fungerar laxerande när du får i dig mer C-vitamin eller Magnesium än kroppen egentligen behöver - överskottet gör sig kroppen alltså av med).
Själv dricker jag Magnesium oftast i mina 'nappflaskor' - för att stilla benkramperna på nätterna.

Kanske värt ett försök?

•oºo•······································•··♥··•·······································•oºo•
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." Pearl Buck /  Medarbetare på Healing
www.nl-eyes.se

Jag har fått ta i början flera matskedar linfrö per dag och mycket vätska. Numera behövs ingenting. Kanske en tesked kokosfett är för lite? Om det inte hjälper så skulle jag nog ta mera. Motion kan hjälpa ibland, dricker du tillräckligt?

Jag äter 1-2 magnesium 120 mg recip tuggtabletter per dag. Ska jag öka den dosen kanske.

Jag skulle tro att jag dricker ca 1,5 l vatten de flesta dagar. Finns väl dagar som är sämre dock.

Jag ska köpa Dulcolax tabletter för sväljning i morgon.

Undrar om jag vågar stoppa upp ett tredje stolpiller där bak i dag?

Det står att man bara får ta ett, men de har ju kommit ut innan de har hunnit göra vad de ska.

Mer fett och vatten (men kanske inte samtidigt...) Skäms behöver tarmarna låter det som.

Du kan öka dosen magnesium en hel del om du vill. Överskottet tar sig ut ur kroppen. Personligen får jag i mig ca 300-500 mg magnesium varje dag - utan laxerande effekt. Så i väntan på Dulcolax kanske du kan knapra i dig lite mer magnesium?

När det gäller stolpiller har jag ingenting att 'tillägga' - har ingen erfarenhet eller kunskap om dem... Men säkert finns många här som kan bidra med kunskap..

•oºo•······································•··♥··•·······································•oºo•
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
www.nl-eyes.se

magnesium recip inehåller både sötningsmedel och socker

'sorbitol, maltitol, aspartam(dödar myror)' povidon dessutom som är allergiframkallande

Oj då. Vilken magnesium rekommenderas. Och var finns den. Den jag har köpte jag på apoteket.

Nu har jag försökt för tredje gången idag med stolpiller Dulcolax. Låg och knep i en timme och 20 minuter innan jag gick på toa för att ge den tid att verka.

Men det enda jag fick ut var vitt slem. Resterna av pillret, antagligen.

Kan det vara så att skiten har fastnat i tunntarmen. Att det är därför inte pillret når. Jag tycker det verkar mycket konstigt alltihop.

På instruktionen för de här pillren står det att man får dem innan operationer och undersökningar för att tjocktarmen skall vara helt tömd. Jag trodde att dom skulle vara jätteeffektiva.

1 msk psylliumfrön på förmiddagen och ibland också en skvätt på eftermiddagen, löst i vatten och lite yogort eller äggmjölk rekommenderas!

Det löser Skrattande i varje fall mina problem!

Psylliumfrö, köper man det i vanlig matvaruaffär?

Där jag bor finns det bara i hälsokostbutiker, inte i vanliga affärer- men det gör det på andra håll har jag sett.

Det som brukar hjälpa är högsta dosen av magnesium (uppemot 500 mg om jag minns rätt) och cocosfett.

Ta magnesium (finns i tablettform på hälsokosten, tror jag själv har Ledins magnesium hemma) på kvällen, sedan morgonen därpå också, samt en stor kopp kaffe med ett par msk cocosfett i på fastande mage på morgonen. Ta sedan en rask promenad. (Dock inte för långt hemifrån, för säkerhets skull;)

Vad som helst utom verkligheten
jag kan se dig äntligen

Jag ser dig

Gamla metoder som faktiskt kan vara väldigt effektiva:

• Som någon redan skrivit, rör på dig.
  • Massera hela magen
  • Använd en våtservett eller ett vått papper och massera ändtarmen

Den sista punkten - kommer ifrån hur många djur gör med sina små nyfödda. Mammorna slickar de små för att dera tarmar ska börja jobba. Masserandet av ändtarmsöppningen stimulerar hela tarmen så att den "vaknar" och börjar jobba. Och många gånger gjorde även människomammor likadant med sina små - när de var lite förstoppade.

Så - en liten ändalyktsmassage kanske kan vara nå't???

Men framför allt, försök att inte stressa upp dig mer, då spänner du dig och hela din kropp med alla dess beståndsdelar ännu mer och hela du "krampar" och vill inte "släppa taget". Så börja med att andas lugna långa andetag ända ner i magen... Din kropp kommer att "släppa taget" om proppen så småningom - kanske inte när du vill men när den själv vill...

www.nl-eyes.se

Här ett par trådar där samma problem tagits upp tidigare - kanske får du inspiration eller tillit till att det faktiskt "släpper" i sinom tid av att läsa igenom tipsen i inläggen:

En tråd

och

En annan tråd

www.nl-eyes.se

Ha ha Skrattande. Jag kanske ska fråga sambon om lite massage....

Det där med stressen tror jag stämmer bra. Det är ju det enda man tänker på nu. Inte bra.

Tänk på att Latulos ofta ger gasbildning och magknip i början. Eftersom det är just de besvären du har kanske det vore bättre att testa utan ett tag?

Doktorn menar alltså att jag inte behöver oroa mig för att det inte har kommit någon avföring alls på en vecka och endast en skvätt på 3 veckor???

Jag trodde nästan att man kunde bli sjuk av bara det....

För mig som har IBS är linfrön döden döden för magen..

Min gastro (magen)-läkare sade att jag bör ta ett GLAS vatten till varje matsked linfrön.. Så man måste dricka mkt vatten. Sen får man tänka på att kolhydratkosten innehöll myyycket mer vatten (förutom spannmål) än vad vår kost gör nu, förutom alla fibrer och sånt krafs. Så det är bra att dricka mer vatten än vad man är van vid när man äter LCHF. :)

Själv dricker jag 1-2 glas vatten innan varje måltid o försöker komma ihåg att även dricka extra mellan måltiderna. När det börjar bli  problem med för hård konsistens på det som kommer ut  så häller jag vatten i en kanna redan på kvällen o ser till att jag tömt den till nästa kväll + att jag som sagt dricker vatten före varje måltid.

När det gäller förstoppning hos lchf:are är förmodligen mejeriprodukter och framför allt ost en stor bov i dramat. Läste nånstans att det bör vara balans mellan kalcium och magnesium i maten ellr i tarmen - mer kalcium gör avföringen hård och mer magnesium gör magen lös (inte konstigt att magnesiumet får effekt!).

För övrigt tycker jag att 1,5 liter per dygn låter väldigt lite. Fick veta av en läkare att fett stimulerar tarmen - men bara om det finns tillräckligt med vätska. Är vätskeintaget för litet blir effekten tvärt om, alltså stoppande. Precis som med fibrer med andra ord (men det är väl också den enda likheten).

Mitt tips är alltså: Drick ordentligt, 2-2,5 liter per dag (och inte i form av mjölk eller svart te som är stoppande) dra ner på eller uteslut mjölkprodukterna och komplettera med magnesium.

Lycka till!

Mer i: Frågelåda - dr Andreas Eenfeldt -> Doc_

• läkaren vill sänka mitt kolesterol

hej! jag var hos läkare pga att jag har ont under höger revben, inte riktigt ont, mer som en obehaglig känsla, tryck, eller något sådant. blodprover visade att ja...

» Till diskussionen
  • Ont!

Hej! Jag har sedan 3 veckor kört med LCHF och det har fungerat bra. Men för ca 3 dagar sedan har jag fått ont på höger sida under bröstkorgen (antar att det är ga...

» Till diskussionen
  • blodtryck och kolesterolvärde

Hej! Jag är kvinna, 57 år gammal. Idag var jag på hälsokontroll hos företagshälsovården. Längd 1, 67 Vikt: 53 kg Blodtryck: 150/95 HB: 127 Blodsocker: 6,1 Totalko...

» Till diskussionen
  • Cancer och LCHF

Hej! En hörnsten i teorin kring tumörer är att de primärt använder glukos för att skapa energi (Warburg fick nobelpris för det). Därför testas nu fettrika dieter...

» Till diskussionen
  • Fråga till Doc om fett

För kanske 10 år sedan var det en dansk professor Okholm som skrev en bok Strategi för ett bättre liv. Han blev berömd för 2cl br&a...

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Boktips