Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Torra slemhinnor

2009-05-11 12:56 #0 av: tavla

Jag har ätit LCHF i ett år. Har ni något bra tips för jag har så torra slemhinnar i underlivet. År en plåga vid samlag. Mår annars mycket bra. M.V.H Tavla

Anmäl
2009-05-11 13:14 #1 av: TheresiaW

Glidmedel. :) Finns på Apoteket.

/ Theresia, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2009-05-11 13:17 #2 av: Wildrat

Gå till gynekologen så får du bra mediciner och råd.

Anmäl
2009-05-11 13:31 #3 av: korseett

istället för glidmedel så använd sheasmörsolja. Den smörjer dina slemhinnor och hjälper till att läka dem. Ett plus för mannen är att det blir en helt annan känsla än med glidmedel.

Jag har lidit av torra slemhinnor i större delen av mitt fertila liv och det är ett rent helvete ibland och gör ont som f-n, och sen så blöder man efteråt. Men sen jag gick över till sheasmörsolja så har jag mycket mindre problem än när jag hade glidmedel. Att jag är torr beror på att jag har Sjögrens Syndrom.

Anmäl
2009-05-11 13:44 #4 av: axelina

var köper man sheasmörolja?

Anmäl
2009-05-11 13:56 #5 av: korseett

jag har så jag kan skicka till dig. vi kan ta det på PM

Anmäl
2009-05-11 14:07 #6 av: odezza

Kokosolja fungerar bra också, kanske lite lättare att få tag på än sheasmör...

Mitt rockband: Miners Motala

"still lost in space and time"

Anmäl
2009-05-11 14:08 #7 av: bluegoose

Tänk bara på att glidmedel med oljor eller fett luckrar upp gummit om man använder kondom...

Anmäl
2009-05-11 14:22 #8 av: korseett

#7 nja så snabbt går det ju inte att luckra upp.

Anmäl
2009-05-11 14:28 #9 av: monsunrain

Jordnötsolja! Finns på Apoteket för 30kr och är det bästa som har uppfunnits sedan hjulet! Din partner kommer att älska det, lovar!

Anmäl
2009-05-11 14:37 #10 av: piri-piri

Havtornsolja både in och utvärtes har visat sig ha mkt possitiv effekt på torra slemhinnor.

Det finns också en intimgel med Tee tre oil på hälsokosten som både fungerar som glidmedel och återfuktare på slemhinnorna.

Anmäl
2009-05-11 14:41 #11 av: bluegoose

#8 Jag har iofs inte testat, men det brukar varnas för det.

Anmäl
2009-05-11 14:50 #12 av: Wildrat

#10 En liten varning för tea tree oil bara, man blir lätt allergisk mot det. Har man inte problem med svamp eller bakterier ska man nog inte använda det regelbundet...

Anmäl
2009-05-11 14:57 #13 av: Ernst76

#7 o #8

Det beror väl på hur länge man "håller på"Flört.

Anmäl
2009-05-11 15:00 #14 av: piri-piri

#12 ja att använda 100% TTO är inte att rekomendera men denna är mkt utspädd, har för mig att den bara är på 5%

Anmäl
2009-05-11 15:00 #15 av: bluegoose

#13 - Javisst! - Men det kan ju vara lite trist att behöva jobba mot klockan... Oskyldig

Anmäl
2009-05-11 15:14 #16 av: korseett

#13 krävs nog mer än en natt på samma gummi för att det ska hända nåt. Men ajaj- så lång tid är jobbigt och vilken karl klarar att  hålla emot en hel natt?Skrattande

Den myten om att kondomer inte tål vanlig växtolja härstammar nog från de omställningsbesvär fordon får när de går över till rapsolja. Där får man se till att byta slangarna för annars går de hål på dom. Men det tar ändå ett tag. Gör ett test annars med att lägga en kondom i den olja ni tänker använda och se om ni är osäkra.

Att tänka på när det gäller oljor till underlivet är att den ska ge bra glid under en längre period, dvs lite tjockare och fetare, och inte torka ut. En tunnare olja blir oftast torr och går in mycket snabbare och vissa oljor ska aldrig användas.

Använd främst ekologiska och kallpressade oljor. Visst ni får betala lite mer men 100 ml räcker ett bra tag faktiskt. Billiga oljor, som de från apoteket, kan ni kallt räkna med att de är framtagna på billigast sätt och med hjälp av kemikalier. Inget jag skulle använda.

Jag har testat olivolja och kokosfett men inget går upp mot sheasmörsoljan. Beställ via hälsokosten hemma ifall de inte har i sortimentet, ni behöver ju inte berätta vad ni ska använda den till.

Annars har jag som sagt 3 flaskor á 100 ml sheasmörsolja till salu á 55 plus porto. Har även några 100 grams eko-kokosfett á 40 kr plus porto för den som vill prova. PM till mig och först till kvarn gäller.

Anmäl
2009-05-11 16:15 #17 av: Luccy

Skrattande Olivolja använder jag till det mesta o till det bästa Tungan ute det har man ju ofta hemma åxå. Torr som otorr prova för det ger en högre känsla.

Anmäl
2009-05-11 16:30 #18 av: Sindri

Ett annat tips om man nu inte är livrädd för hormoner är att gå till sin gyn och be att få ex.vis Vagifem-vagitorier utskrivet. (Det finns säkert andra lika bra medel, men det är det jag känner till, gillade dock inte att man skulle använda en engångs-appliaktor.)

Det är lokal behandling med vagitorier och anses därför innebära väldigt liten risk för biverkningar. Om man har torra och sköra slemhinnor i underlivet brukar det även påverka urinröret och gör då att man blir mer mottaglig för urinvägsinfektioner. Behandling med hormoner behöver kanske bara ske under en period och sedan kan man göra uppehåll tills man märker att det behövs igen.

Anmäl
2009-05-13 17:09 #19 av: tavla

Tack för alla svar. Ska prova Skeasmörsolja det tror jag är bäst.

tavla

Anmäl
2010-01-06 00:30 #20 av: JAUS

Omega-7 är det man bör få i sig extra av om man har problem med slemhinnorna. Den är även mycket bra för huden. Omega-7 finns i havtorn och makadaminötter och i deras oljor.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!