Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm

Bittermandelolja

2009-05-06 18:15 #0 av: Dollan

Jag har använt bittermandelolja ifrån Dr Ökners (osäker på stavningen, liten flaska inköpt på Coop) Det står på att den innehåller olja och smakämnen, det står inget om e:n. Den är väldigt god att ha i kokostoppar samt t.ex keso-ostkaka. Är det någon som vet vad som gömmer sej bakom etiketten?

Anmäl
2009-05-06 19:46 #1 av: [Pennylane1]

Ötkers, jag använder det också, det blir så yttepytteliten mängd att det inte känns som det gör något just för min del!

Anmäl
2009-05-06 21:13 #2 av: konichiwa

Jag älskar (alskade?) marsipan och mandelmassa och som substitut använder jag nu bittermandelolja. Vet inte vilket märke men nu fick jag iden att använda nån droppe i nötbrödet :-) Det ska jag prova ikväll.

Jag brukar ha det i keso-ostkakan och det blir väldigt gott.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2009-05-07 14:26 #3 av: MdM-Cernita

Brukar oxå använda bittermandelojan till ostkaka tex.

Men om du mixar/mal/river mandel (skalad eller oskalad) Blandar med lite grädde och sötning blir det väldigt gott!

Anmäl
2009-05-07 22:42 #4 av: konichiwa

det låter som det kunde funka men just nu äter jag ingenting sött. Måste bli av med sötsuget. Visste inte att jag var sockerberoende (eller har inte velat veta) och har haft ett enormt sötsug hela året med LCHF. Jag har använt stevia varje dag men det har bara ökat suget efter sött och bröd :-)

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2009-05-09 20:18 #5 av: MdM-Cernita

Har du provat kokosfett mot sötsuget?

Det är tufft med socker, har märkt att senap, ketchup, inlagd gurka, rödbetor mm saknar sin tjusning utan socker :( men som tur är kan jag äta stevia och sukrin utan problem.

Anmäl
2009-05-16 12:37 #6 av: hellah

Jag hackar en bittermandel istället för bittermandelolja, till keso-ostkakan.

Jag har för mig att bittermandeloljan (ötkers) inte innehåller bittermandel överhuvudtaget. Bara soja(?)olja och essenser.
Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!