Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 19160 ggr
Novisan
6/1/09, 11:16 AM

I Asien äter man mycket ris!

Hej på er mina vänner!

Imorse på jobb-frukosten hamnade vi i en diskussion om lchf och diabetes.

En sak kom upp som jag också länge funderat över men ej haft ork o tid att sätta mig in i. Nu behöver jag er hjälp - kompetenta lchf-are.

I asien äter de väl väldigt mycket ris och inte så mycket fett och kött. Hur ser det ut med fetma och diabetes där?

Faller teorin om att man blir fet och får diabetes i och med detta? Säkert inte, men vad kan jag svara? Äter de så pass lite mat/energi att de inte blir feta. Hur får de i sig tillräckligt med näring från animalier?

Annons:
sarag
6/1/09, 11:36 AM
#1

Jag har hört hör på "i focus" att det med att asiater äter mycket ris inte stämmer. Lite ris äts mot slutet av måltiden.

Har jag hört, vet dck ej!

Sindri
6/1/09, 11:38 AM
#2

Min dotter var i Japan i somras. Bodde i familj, åt ute ibland. De åt inte så himla mycket ris. Däremot mycket ägg, skaldjur, avocado, kyckling.

Jag läste någon stans att asiaters korta längd beror på att de äter ris och lite mejeriprodukter. En svensk läkare sade till mig i vintras att av mjölk blir man lång. Aldrig fet, men lång. Som skandinaver, massajer m fl.

Är det svält i asien är det naturligtvis mest ris man äter, men vid svält är det ju inte lätt att bli fet.

Du kan också påpeka att risodlingar är enorma metan-gasutsläppare. Det mesta riset odlas i vatten, man skär av gräset och resten sjukner ner i vatnet, ruttnar, jäser och bildar gaser.

Du kan ju kontra på jobbet med bl a inuiter som aldrig sett varken ett riskorn aller en potatis. Hur har de lyckats reproducera sig i generationer? Och det är nu de blir sjuka i diabetes och hjärtproblem, när de kommer i kontakt med den moderna maten. Samma sak gäller för flera länder i Afrika.

Har själv just läst en roman om livet för länge sedan i Tanganyika (nuv. Tanzania) och där beskrivs mycket ingående maten de äter. Kött, smör, surmjölk, hirsgröt eller -bullar, lite potatis och maniok. Köttet är helt klart huvudingrediensen och det dryper av fett. Djuren är feta, man äter inälvorna råa vid slakt. Visserligen får man mycket mask i magen, men inga vällevnadssjukdomar.

Mervi
6/1/09, 11:41 AM
#3

Jag har också hört att riset äter man efter huvudmålet om man inte blev mätt med det.

Sindri
6/1/09, 11:46 AM
#4

Just det - och att det är oartigt att fråga efter mer ris för då tas det som kritik att maten inte räckte.

Pasi
6/1/09, 11:47 AM
#5

Sumobrottarna äter mycket ris!Tungan ute

Muskrat
6/1/09, 12:07 PM
#6

sumobrottarna äter enligt tallriksmodellen :) fast större portioner.

Annons:
Novisan
6/1/09, 12:16 PM
#7

#2 Vad heter boken? Är intresserad av att läsa den.

Novisan
6/1/09, 12:17 PM
#8

#5 o 6 Jo, det var vad kollegorna hävdade, det är bara att äta som man brukar, fast mindre portioner än man brukar, så är alla problem lösta, så det argumentet, att sumobrottarna äter mycket ris o enligt tallriksmodellen biter nog inte.

mumin61
6/1/09, 12:18 PM
#9

När vi var i Kina var det buffe var gång vi åt. De bar in nya rätter o satte på ett "snurrbord" under hela måltiden. Sist kom riset men då var man redan mätt.

Medlem
6/1/09, 12:37 PM
#10

Det gör beduinerna med, deras älsklingsrätt heter Mansaf, det är kokt lamm med kryddor. Ett tunt bröd bäddas på ett fat sedan lägger man tukrisk yoghurt på brödet sedan häller man buljongen på brödet och sist lägger man det feta köttet på toppen. Man börjar äta det feta köttet och yoghurten och till sist det tunna brödet, men man är ju redan mätt av köttet och yoghurten så det blir bara pytte lite bröd. Och de är slanka, men de som börjat bosätta sig i städer har börjat bli feta och sjuka av diabetes och hjärtsjukdomar.

Inkanyezi
6/1/09, 12:43 PM
#11

Jag åt en gång "rijstafel", en indonesisk måltid, och där var det så här: Små serveringskärl bars in så fort ett tömdes, det var havskräftor, kött, musslor, grönsaker, allt separat. Riset var inte det första som bars in, men det kom ganska snart på bordet. Så fort ett av de små serveringsfaten var tömt togs det in ett nytt. Jag har alltid sedan jag var liten varit van att äta upp allt som serveras, men det är omöjligt med den strategin för servering… Det kändes konstigt att lämna kvar någonting på faten, men det var man tvungen till för att inte ännu ett skulle tas in. Jag blev rejält mätt, och inte var det på riset. Så det holländska namnet till trots, handlar inte rijstafel bara om ris.

Novisan
6/1/09, 1:51 PM
#12

Ok, jag vill verkligen reda ut detta. Har Googlat lite snabb och hittade först

Kinaportalen

Enligt den verkar det iallafall som att man äter mycket ris och nudlar, särskilt till frukost.

Fler Kina-konnässörer här inne?

andreas0
6/1/09, 2:04 PM
#13

De fattiga i asien äter väldigt mycket ris eftersom det är billigt. Och det är en hel del fattiga i asien. Och dom fattiga blir väl inte överviktiga så lätt ändå, med tanke på att dom väl knappast har ett överflöd av mat, och att många av dom nog sliter hårt.

Dom som inte är fattiga (inte nödvändigtvis rika) äter inte så mycket ris. För dom är ris något man tar efter maten om man inte blev mätt på huvudrätten, som kan vara t.ex. kött eller fisk. Deras traditionella kost om man går tillbaka bara lite i tiden är inte särskilt dum, en LCHFare skulle nog trivas bra i t.ex. japan för 100 år sen.

Men den västerländska kosten ökar mer och mer i popularitet i asien nu, och med det så ser man en ökning av fetma, och kostrelaterade sjukdomar som t.ex. diabetes (fortfarande bland dom icke-fattiga då).

#12, Det där låter mer som en beskrivning för eventuella kommande turister, som man försöker få kina att låta spännande för. Inte som en beskrivning av hu det verkligen är. Är det ett resebolag som ligger bakom sidan?

Det dom skriver om sojamjölk på den sidan är ren lögn i alla fall.

Annons:
Novisan
6/1/09, 2:13 PM
#14

#13 Tack för inlägget. Jag googlar vidare.

Verkar ändå som att det till stor del består av många smårätter som man plockar ihop.

axelina
6/1/09, 2:17 PM
#15

Ris och nudlar äter man till vardags med lite kött eller fisk och grönsaker på, till fest och ute på restaurang äter man "sovlet" och fyller på med ris eller nudlar. Maten är inte det viktigaste utan umgänget och man lämnar alltid mat på tallrikarna om man äter på restaurang.

Jag tror att asiater äter sig ohungriga och inte mätta dom är ganska små i maten, sedan dricker dom grönt te dagarna i ända och det sänker ju blodsockret en del.

Fortfarande ser man inte speciellt många överviktiga och dom man ser är oftast i övre skolåldern som har lärt sig att MacDonalds är det som gäller.

mumin61
6/1/09, 2:23 PM
#16

På det hotell vi bodde på serverades både internationell o kinesisk frukost. Den kinesiska bestod av ungefär av ungefär samma rätter som lunch o middag.

Sindri
6/1/09, 2:25 PM
#17

Novisan
Boken heter Regnmakarens barn och är skriven Aniceti Kitereza.

Den är skriven redan 1945 men utspelar sig ännu tidigare av vad jag förstått av förlagsinformationen. Oerhört intressant i alla fall. Jag skall nu försöka få tag på fortsättningen, men tror ej den är översatt till svenska. Hittade den på mitt biblo, men finns att köpa, jag var tvungen att beställa den själv.

gluffgluff
6/1/09, 2:33 PM
#18

När jag budgetreste i Thailand, Malaysia och Indonesien var det rätt så mycket ris i alla fall.

Jag tror inte att ris har samma negativa hälsoeffekter som spannmål, speciellt vete. Och definitivt inte som all västerländsk industri-"mat". Sen är ju vitt ris väldigt näringsfattigt, men jag tror att det funkar hyfsat som energikälla, så länge man inte förstört ämnesomsättningen med andra grejer.

axelina
6/1/09, 2:36 PM
#19

#13 jag vet inte vad du menar skulle vara lögn för det stämmer bra att många kineser dricker sojamjölk, finns att köpa på alla livsmedelsaffärer både i plastpåsar och tetror, finns också ofta utanför kiosker som säljer dricka och cigaretter då är det glasflaskor som man sticker ner ett sugrör och dricker, flaskan lämnas kvar så det dricks på "stående fot" sojamjölken är alltid sötad.

haneit
6/1/09, 2:39 PM
#20

Fast det är ändå så att man äter mycket ris i vissa delar av Asien… Och dessutom så är majs och olika sorters gröt väldigt vanligt i vissa delar av Afrika… (Det är ju få afrikaner som äter "stam-kost" á la LCHF)

Men jag tycker att det känns som att man på något sätt sållar bort dessa faktum här.

Jag är nöjd med den här dieten (förutom rent smakmässigt) och det fungerar för mig. Men jag kan ju inte då blunda för att det finns de som äter annorlunda och ändå inte blir feta. Man kanske kan fundera på om inte de har förstört sina kroppar på samma sätt. Dessutom kan man ju också fundera över i hur stor grad övervikt och fetma är ärftligt….

Annons:
Pasi
6/1/09, 3:40 PM
#21

Bör kanske sägas att ris inte höjer vare sig blodsocker eller insulin lika kraftigt som potatis/bröd och att det kan ha visst utslag, liksom frånvaron/mindre andel(?) av lektiner i ris (apropå Staffan Lindebergs teori om hur lektinerna slår ut både leptin- och insulinreceptorer).

sarag
6/1/09, 3:52 PM
#22

Mina barn äter "vanlig" mat med potatis, pasta o ris.

Men jag märker tydligt av att potisen fungerar bäst av kolhydratmaten.

Får dom pasta så sticker dom iväg till köket och är sugna efter bara  1-2 timmar. Riktigt sugna / hungriga.

Vid ris tar det något längre tid. Men potatis är det minst dåliga.

[Marja-Liisa]
6/1/09, 3:55 PM
#23

Har ganska nyligen läst om att diabetes2, ökar i Asien och då hos unga och inte överviktiga. Teorin var att vi i västvärlden har en annan utveckling av diabetes, genom att bli överviktiga kan vi lagra mer socker i fettvävnaden och diabetes2 kommer senare i livet, i Asien blir utvecklingen en annan.

Matvanorna har ändrats där också och de har väl börjat äta mer Omega 6 fetter. Nu hittar jag inte rapporten men det finns säkert mer.

axelina
6/1/09, 4:03 PM
#24

Asiaterna steker och friterar all mat i jordnötsolja, majsolja eller sojabönolja så dom måste få i sig mängder med Omega-6 fetter

JAUS
6/1/09, 4:14 PM
#25

I japan äter de mängder med fisk så de har nog ingen omega-6/3 obalans trots vegoljorna.

gluffgluff
6/1/09, 4:23 PM
#26

#24: Lätt generaliserande, kanske? Asien är ju väldigt stort. Fast jag tror att man i Indien sett stora hälsoförsämringar sedan man gått ifrån sitt traditionella ghee för billiga omega-6-oljor. Där jag har rest i Asien har det varit ganska fettsnålt, men det fett som varit har ju varit från köttet, eller kokosfett förstås.

mumin61
6/1/09, 4:23 PM
#27

Vår kinesiska guide berättade att barnen blir tjockare o tjockare i Kina, pga enbarnsregeln. Eftersom varje familj endast får skaffa ett barn blir det barnet väldigt bortskämt av mor o far. För att inte tala om mor- o farföräldrar. Kineser har inte ätit mycket godis men mycket frukt. Nu har de börjat äta mer godis, o självklart är det barnet i familjen som får allt det vill ha.

Annons:
storost
6/1/09, 4:25 PM
#28

Det berors på var ni är i asien. På landet äter de framförallt ris och lite grönsaker och de har mycket hårdare kroppsarbet an vi har. De har inget annat än billigt mat = ris. I städer är det anarlunda.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Marja-Liisa]
6/1/09, 4:43 PM
#29

Nu hittade jag lite om diabetes och Asien, det är BBC nyhet, där har man inte heller definierat var i Asien:

The study says numbers worldwide could grow by a third by 2025, with low and middle income countries worst hit.

The disease is expensive to treat and could hit Asian economies hard.

The study said trends of diabetes in Asia are influenced by everything from genetic and cultural differences, to smoking and rates of urbanisation.

Weighty surprise

While in the West, type-2 diabetes is often seen as a consequence of diet, age and obesity, researchers say those affected in Asia are relatively young and less likely to be struggling with weight gain.

Citing figures from the International Diabetes Federation, researchers say while people from Japan to Pakistan generally have lower rates of fat, they can have a similar or even higher prevalence of diabetes than in the West.

The problem is that although Asian obesity rates are low, changing diets and sedentary lifestyles, associated with rapid economic development, are taking their toll.

That transition, which took about 200 years in Europe, has taken just half a century in Asia, experts noted.

pkwe
6/4/09, 12:06 AM
#30

Jag har varit i Japan och bodde hemma hos en familj. Där äter de ris redan till frukost med sjögräs, syrade grönsaker och fermenterade bönor. Är det inte ris så är det nudlar. Men till detta äter dom ganska 'ren mat' utan såser och sånt. Det är också förbjudet med socker-supplement i matvaror. Hur det ligger till med alla smakförstärkare vet jag inte men jag kan föreställa mig att inte heller de är tillåtna.

Själv har jag hypoglykemi (starkt överkänslig för socker) och jag mådde utmärkt på den maten jag fick där. Utan att ha några medecinska belägg för det hela så kan jag säga att man inte får några stora blodsocker svängningar av deras mat. Kanske har det något att göra med kombinationen.

Den yngre 'Mac Donalds' generationen däremot hadde en helt annan kroppsbyggnad.

Zepp
6/4/09, 1:35 AM
#31

Nog äter man en hel del ris i KIna fast Kina är så stort att matvanorna varierar något oerhört.. och fattiga får äta fattigmat.. lika med billiga kolhydrater!

I sydväst äter man ris, i öster äter man vete och i norra Kina äter man sötpotatis och fläsk!

Det är inte som så att de tål kolhydrater bättre än os altså!

"Rice is China's most important cereal. In the Southern regions it is consumed at all three meals. A 1939 survey found that adult males in the region ate as much as 485 pounds of rice per year. In other parts of China, however, rice is not consumed at all. Millet and wheat production dominate the more arid regions of northern China-with millet consumed principally in the form of a fluffy porridge, and wheat made into noodles and bread, although in the poorest regions, wheat is consumed as a rough porridge."

Och är man fattig så inte blir man friskare av en undermålig kost heller!!!

"Of particular concern is the high rate of mental retardation-over ten million cases in China, including hundreds of thousands with overt cretinism, especially in the central regions.11 This is blamed on a lack of iodine and the United Nations has called for a World-Bank-financed campaign to iodize salt in China. This will help the Chinese government eliminate the thriving black market in salt, but as Chinese salt is already rich in iodine, it is not likely to solve the problem. Another explanation is the blinding poverty of the region, where each village sports a population of "idiots" whose families can afford to eat nothing more that wheat porridge."

http://www.westonaprice.org/traditional_diets/food_in_china.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
6/4/09, 3:00 AM
#32

#31 Kan bero på järn och zinkbrist…något som kan få svåra konsekvenser.

marimu
6/4/09, 9:17 AM
#33

pkwe!

I Japan kryddar man maten med Aji no moto, glutamat. Säljs i stora förpackningar och är inte förbjudet vad jag vet.

Medlem
6/4/09, 10:58 AM
#34

Zepp - Jag tror inte asiater tål kolhydrater bättre än européer. Jag är asiat (om vi nu talar om kontinent här) och tål inte kolhydrater. Jag nämnde i ett tidigare inlägg att beduinernas (asiater) mat består av för mycket kött och fett och för lite kolhydrater, man börjar äta det feta köttet först och sedan kolhydraterna (det tunna brödet). Sedan så brukar man röra mer på sig i varma länder än här i Sverige. Jag själv är ett exempel på det. I mitt hemland rörde jag mycket på mig, men här och speciellt på vintern blir det inte mer än en promenad till tex. Ica för att komma hem sedan och sitta i soffan och slappa. Även dagens bekvämligheter har gjort det lättare för folk att gå upp i vikt.

Annons:
Novisan
6/4/09, 11:26 AM
#35

Ni är underbara som kommer med så många kloka synvinklar. Synd att det ska vara så komplext. Jag brukar tänka svart eller vitt. Det hade varit så skönt om man kunde säga - så här är det, punkt slut. Men det verkar inte vara så enkelt.

[[anna-a]]
6/4/09, 12:14 PM
#36

I Thailand äter de som har hårt kroppsarbete helst "klibbigt ris", för att orka arbeta. Klibbigt ris tar längre tid att koka, smakar mer,    (gott ;)) innehåller långsamma kolhydrater.

Pasi
6/4/09, 4:34 PM
#37

#36 Jag har alltid undrat vad de långsamma kolhydraterna är för några kolhydrater!?:-D

lizaohman
6/4/09, 4:38 PM
#38

Det måste väl vara såna man får i sig mest - de andra hinner ju undan, jag är inte så snabb!

Pasi
6/4/09, 4:41 PM
#39

#38 LOLSkrattande

[Pennylane1]
6/4/09, 7:38 PM
#40

i Iran äter inte bara de fattiga ris iallafall… det äts mycket , enl. min ex som är iranier, hans mamma kokade en stor gryta redan till frukost, det är inte klibbigt eftersom det i princip anses förstört då, det sköljs väl i många vatten , sista vattnet ska vara helt klart. Det blir luftigt och saftigt och oerhört gott… ibland har man saffran i det. Och zereshk som är en sorts berberisbär. Maträtterna är ofta ris med olika andra ingredienser blandade i. Det kan vara räkor, lök och russin och heter då Meigo polo, (meigo är räkor och polo riset)  och en måltid utan ris är närapå otänkbar skulle jag säga. Jag har varit i Iran och vart man kom så var det stora fat med det luftiga goda riset…

Sugiyama
6/4/09, 9:50 PM
#41

Oh ja gälskar persiskt ris, det med smör i botten som blivit en skorpa.

Men jag har bott i Japan och maten är faktiskt rätt fet med mycket fisk. Grillad fisk, misosoppa, pickles mm till frukost. Köper man en bento till lunch (matlådor) är det väldigt lite ris med och vi bad alltid om extra ris för vi tyckte det var lite när vi var ute. Jag tror inte heller en liten mängd kolhydrater är hela sanningen när det gäller diabetes. Det är vad för typ av kolhydrater och vilken sorts fett man äter som är det viktiga.

Annons:
[Pennylane1]
6/4/09, 10:00 PM
#42

ja eller med tadik, potatisskivor i botten som blir alldeles frasiga och serveras för sig… *snyftar* ska man aldrig få äta det mera!!??

[[anna-a]]
6/4/09, 10:57 PM
#43

Det klibbiga Thairiset är en särskild sorts ris, lite gulaktigt, inte vitt ris, som det f.ö. finns otaliga sorter av. Har också fått lära mig att man alltid ska skölja riset väl.

andreas0
6/4/09, 11:02 PM
#44

#42, Det är dumt att bestämma sig för att aldrig göra något. Då får man mycket svårare att hålla ifrån sig det.

Varför inte bestämma sig för att man tar två eller tre veckor om året när man äter kolhydrater fritt? Man lär ju knappast förstöra sin hälsa med två veckor om året, och om det gör det lättare att äta mer strikt resten av tiden så. Varje gång man kommer på något gott man skulle vilja ha kan man skriva upp det på en lista, och sedan tar man fram den listan när det är dags för den perioden.

Om man nu inte är en sådan som är väldigt känslig och mår dåligt av mycket kolhydrater.

Om någon vill följa detta så välj gärna en period i början på hösten, så det sammanfaller med när mycket frukt, bär, osv. är i säsong här i sverige. Då får man mycket gott lokalproducerat att välja mellan, och så simulerar man stenåldersmänniskornas beteende lite, dom åt nog det mesta av årets intag av socker under den tiden på året.

[Pennylane1]
6/5/09, 12:12 AM
#45

mmm… risken är att man får rejält magknip… kanske kan va värt det!

Btina
11/20/16, 10:13 PM
#46

Visste ni om arsenikhalten i riset? och hälsorisken för dem som äter det varje dag..

hemul
11/20/16, 10:18 PM
#47

Ja.

starhawk
11/21/16, 8:01 AM
#48

#44: Stenåldersmänniskan åt nog inte särskilt mycket frukt, dom frukter som vi har idag fanns inte då dom är alla framodlade på senare år och ursprungsfrukterna är för övrigt inte så söta och inget roligt att äta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Sindri
11/21/16, 10:06 AM
#49

En sak som jag tycker nästan aldrig  kommer upp i debatten om ris eller inte, är att i "risländerna" så lägger man traditionellt riset i blöt, ibland väldigt länge, och så sköljer man riset flera gånger och där får man bort massor med stärkelse.

Det är möjligt att man även i dessa länder nuförtiden inte förstår varför man gör det och då slutar med den vanan, varför riset på senare år inte är så oskyldigt längre till fetma, diabetes etc.

Zepp
11/25/16, 11:20 PM
#50

Mnjae.. allt ris skall blötläggas innan intag, gäller för övrigt alla andra fröer oxå!

Iallafall iom de skall vara tjänliga som mänsklig föda, främst för att bli av med olika antinutrienter!

Så när du köpt din limpa så skall den blötläggas i minst ett dygn!

Och det är där de flesta gör fel!

För bageriet gör inte detta!

Sen så är det en helt annan sak med alla kolhydraterna!

Iallafall, de flesta Asiater verkar klara mindre mängder ris/andra snabba kolhydrater än andra befolkningar.. iallafall om de accepterar en allt mer västerländsk livstil.

"CONCLUSION:

Higher consumption of white rice is associated with a significantly increased risk of type 2 diabetes, especially in Asian (Chinese and Japanese) populations."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22422870

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
11/26/16, 8:37 AM
#51

Fundering: Ris - jag tänker polerat vitt ris - vilket tidigare var det jag hade i skafferiet. Men det finns ju mängder av olika typer av ris i olika delar av världen. Om man äter mindre del ris till mat och om då skalet är kvar eller om riset är av annan kvalite än "vårt" polerade ris, så kanske det är ok - när de förövrigt inte äter så mycket kolhydrater.

Fundering Mjölk: Det finns en mycket bra forskarrapport att köpa på nätet o ladd a hem för ca 80 kr -De ohälsosamma mjölken , skapad av danska forskare o läkare - en ögonöppnare - i stil med en skräckfilm. Och ja, människan blir lång av mjölk eftersom mjölken är fylld med hormoner som kalvar ska ha. Mjölkbarn - enligt rapporten - får oxå oftast cancer i medelåldern.. Mycket läsvärd.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: