Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm

Nypon som C-vitaminkälla

2009-05-13 23:19 #0 av: korseett

Tips för oss som behöver extra vitamin C emellanåt

100 gr nypon ger 16 gram kolhydrater och 1250 mg C-vitamin. En dagsdos om 5 gram ger således 0,8 gram kolhydrater och 62,5 mg C.
Rekommenderat dagligt intag (RDI) är enligt svenska normer 30 till 60 mg/dag (85/100 mg för gravida/ammande)

Är alltså helnyponpulver och inte ett pulver gjord på enbart skalet eller som pulver till nyponsoppa. Nypon är antiinflammatoriskt och funkar till både folk och fä.

Anmäl
2009-05-13 23:20 #1 av: Fetrik-Snubbe

Oj! Bra tips. :)

Anmäl
2009-05-13 23:40 #2 av: JAUS

Jag tycker det är bättre att plocka nypon och frysa in dem hela, ett nypon om dagen räcker mer än väl för att täcka hela C-vitaminbehovet. Nyponpulver har lägre C-vitaminhalt än frysta och färska nypon.

Anmäl
2009-05-14 00:01 #3 av: dufva

korseett

Jag gör som du och petar i mig en tesked nyponpulver då och då.

Mycket c-vitamin till priset av få kolhydrater

Som extra mineraltillskott tar jag lite brännässlepulver (som jag gjort själv) ibland också.Glad

Kosten är ju i sig väldigt mineraltät men det känns ändå bra att "boosta" upp sig lite emellanåt på ett naturligt sätt..

Anmäl
2009-05-14 00:11 #4 av: korseett

#1 tack

#2 något försvinner alltid när man torkar men inga mängder som tur är. Nypon är i särklass den bästa C-vitaminkällan vi har

#3 Jag har också ätit nässlepulver men gillar de färska nässlorna bättre. Mycket bra mineraler i dom och så är de vätskedrivande bl.a.

Anmäl
2009-05-14 00:22 #5 av: nobban7

Är nyponpulvret nåt man kan köpa över disk eller måste man vänta tills de mognar och torka dem själv?

Anmäl
2009-05-14 01:43 #6 av: JAUS

#4 Torkade nypon innehåller bara en femtedel C-vitamin jämfört med färska och 5 gånger mer kolhydrater, så om du äter 25g nyponpulver för att täcka dagsbehovet av C-vitamin så får du i dig hela 17,1g kolhydrater.Förvånad Det är inte lite. Ja, nypon är den bästa C-vitamin källan det har jag själv skrivit i ett par trådar men endast färskt eller fryst, inte som pulver.

Anmäl
2009-05-16 12:35 #7 av: hellah

Jaus! Men hur gör du egentligen? Äter du hela nyponet med frön och allt? Tål magen det? Klipulver använde vi fröna till när vi var barn. Fy så det kliade på ryggen ;-(

Nyponpulver kan man köpa på hälsokosten. Men jag har också hört att C-vitaminet minskar snabbt i torkade nypon.

Anmäl
2009-05-16 14:20 #8 av: Pasi

TS - Gäller dina värden torkat nyponpulver?
Konstigt i såfall efterom fineli anger samma värden för färskt nypon (obehandlat, klass: färska bär).
SLV anger torkade nyponskal ha 68g kolh och bara 270mg C....rena lurendrejeriet att sälja torkat om man inte uppger rätt halt på vitaminerna.
Det är färskt som gäller mao!

Anmäl
2009-05-16 14:28 #9 av: korseett

#8 nej jag ser att jag tappat bokstäver i början på meningen under värdena. Det ska stå Jag äter men blev tydligen bara Är. Nej det säljs inte men de värdena.

Anmäl
2009-05-17 12:08 #10 av: JAUS

#7 Det är väl bara att tvätta nyponen och frysa in dem hela, sedan tinar man nyponet i kallt vatten, delar på det och tar bort fröna med sked. Färska nypon har den bästa c-vitamin/kolhydrat kvoten av alla bär, och frysta bär sägs vara än bättre.

Anmäl
2009-05-17 12:47 #11 av: [Pennylane1]

borde gå fint at dela och gröpa ur de färska innan frysning med? Eller påverkar det C-vitaminhalten negativt?

Anmäl
2009-05-17 13:26 #12 av: JAUS

Jag tror nog att hela är att föredra, eftersom nyponen blir skadade av urgröpningen. Sylt måste ju sockras, medan hela bär behöver inte det. Att gröpa ur ett enda nypon är väl inte så jobbigt?

Anmäl
2009-05-17 13:38 #13 av: [Pennylane1]

kanske det är ett hinder för somliga att göra det var dag, lättare liksom att bara hysta in det sas! Men marginellt givetvis, men mänskan är lat av naturen Flört

Anmäl
2009-05-17 13:43 #14 av: EvaP

Jag har tagit hand om nyponen från vår vresroshäck i många år, långt innan jag började med LCHF. Jag gjorde så här. Plockade nyponen, tog bort det gröna från blomman och frös dem hela om jag inte hade tillräckligt för att passera i köksassistenten. Om jag hade tillräckligt med nypon gjorde jag iordning dem direkt och frös nyponmos, som sedan andvändes till kräm, soppa och nypondryck.

Nyponen kokades mjuka och kördes med passertillsatsen i assistenten. Moset fyser jag i små burkar. Jag har ännu inte lagat någon LCHF-variant på mina nypon. Men jag tror att nyponte, dvs moser blandas bara med kokande vatten kan bli en bra variant, Men man kan ju tänka sig att experimentera lite med desserter, t ex pannakotta, mos blandat med vispgrädde, kesoblandningar mm.

Anmäl
2009-05-17 13:52 #15 av: JAUS

#13 Det är väl inte jobbiggare än att skala ett ägg? Och med övning blir man snabbare.

#14 Tyvärr så försvinner mycket av C-vitaminen när du mosar eller passerar dem, och ännu mer när när du värmer upp det i soppa, kräm och te. Om man vill äta nyponmos så bör man äta det direkt efter mosandet.

Anmäl
2009-05-17 14:15 #16 av: EvaP

JAUS, javisst, men då kan man bara äta nypon några veckor på hösten.

Anmäl
2009-05-17 17:15 #17 av: Pasi

#16 man kan mosa dem efter man tagit dem ur frysen flera månader efter infrysning.

---------------------------------------------------

Andra C-vitamintips: Nässla, kirskål, plister och den kanske förnämsta spenatersättaren (billigare och godare) - svinmålla....och givetvid andra mållor.
Nässla och plister har c-vitaminhalt mellan 100 och 200mg och få kolhydrater (1-2)....troligen ligger de andra örterna i samma intervall.

Anmäl
2009-05-17 17:17 #18 av: [Pennylane1]

alla plistrar?

Anmäl
2009-05-17 21:10 #19 av: hellah

Tack JAUS #10! Ska prova det till hösten, efter jag plockat svarta vinbären

Anmäl
2009-05-17 21:16 #20 av: hellah

Förresten, hur kan frysta nypon ha mer c-vitamin är färska ???? Jag trodde den jämförelsen var gjord på köpta grönsaker/bär, eftersom de vi köper som "färska" har varit på väg länge innan vi köper dem. De frysta däremot fryser man samma dag som de skördas, och därför förstörs inte c-vitaminet på samma sätt. Eller?

Anmäl
2009-05-17 21:20 #21 av: arosmannen

Jag inbillar mig att jag får i mig tillräckligt med c-vitamin via maten jag äter samt när jag klämmer ur lite citron över densamma!

Jag brukar även ha citronvatten i en tillbringare i kylen. Dock dricker jag väl inte citronvattnet varje dag.

Hoppas jag inte behöver vara orolig för c-vitaminbrist? Förvånad

Anmäl
2009-05-18 00:13 #22 av: Pasi

#18 Ja....men det är väl vanligast att man äter vitplister, kanske för den är vanligast och störst!?

Anmäl
2009-05-18 09:05 #23 av: JAUS

#20 Ok, kommer inte ihåg var jag läste det, men ditt resonemang låter logiskt så det stämmer nog. Jag trodde att kanske iskristallerna gjorde C-vitaminet mer lättillgängligt, men det var nog fel. Det viktiga att tänka på är att INTE använda mikron när man tinar bär, utan antingen i kylskåp eller i kallt vatten.

Anmäl
2009-05-18 10:50 #24 av: hellah

#23 Jaus. Nyfiken som jag är undrar jag: Varför inte i mikron? Gäller det grönsaker också?

Jag brukar tina bären i solen i fönstret . Äter dem sen direkt när de är lagom tinade. Är det också dåligt för c-vitaminet ?

Anmäl
2009-05-18 10:58 #25 av: lillblixten

Tack för tipsen om C-vitamin tillskott. Har nyligen lämnat blod och man ska gärna ta något C-vitaminrikt till järntabletterna. Apelsinjuice rekommenderar dem i vanliga fall..

Anmäl
2009-05-18 11:02 #26 av: [Pennylane1]

Jag har nog mest sett rödplister själv tror jag, men har sett nu att vitplister ska vara mycket vanligare!

Anmäl
2009-05-19 13:23 #27 av: JAUS

 

#24 C-vitamin är värmekänsligt så om man tinar i mikron så försvinner det. Tror nog att solstrålningen inte gör allt för mycket skada, annars är det ju enkelt att lägga nyponen i ett glas med kallt vatten kvällen innan.

#25 Ett enda nypon innehåller mer C-vitamin än ett glas apelsinjos och har bara bråkdelen av mänden kolhydrater. Glad

 

Anmäl
2014-09-20 19:49 #28 av: Tina62

Vet ni om man kan köpa färska nypon någonstans

Anmäl
2014-09-21 01:48 #29 av: hemul

Jag vet var man kan plocka. Blinkar

Men däremot undrar jag om någon har något tips på hur man rensar dem på nåt smart sätt. Jag vet att man kan koka dem hela och sedan passera moset, man jag skulle vilja torka och jag kan inte riktigt se mig själv sitta där med en liten kniv och en tesked och pilla ur alla kärnor och "klipulver".


Anmäl
2016-08-17 10:53 #30 av: Malin80

Detta är en gammal tråd men någon annan kanske vill torka nypon.
Lite biologi- och biokemikunskaper hjälper till att förklara varför torkning är dåligt för bär och för att bevara c-vitaminer och andra antioxidanter. När man tänker på vad antioxidanter är och vad luft består av så förstår man att torkning förstör antioxidanterna. Antioxidanter SKA reagera med syrebaserade ämnen för att skydda kroppen (och bäret) från oxidering. Det är bärets sätt att hålla sig frächt länge så det hinner ätas upp av fröspridande fåglar och andra djur. När bäret torkas kommer luften åt alla delar eftersom vattnet är borta. Går bäret sönder, krossas, förvärras detta. Luft innehåller syre. Det mesta av antioxidanterna förstörs redan under torkningen men mer fortsätter förstöras under lagringen. 
Då är det bästa för nypon (som var bäret i fråga här), att frysa dem hela i tättslutande plastpåse och ta fram ett/två varje dag, tina i vatten/rumstemp för att sedan ta ur kärnorna och äta resten. När nyponets skal får vara helt i frysen skyddas innehållet från luft. Den korta stunden det tar att tina, rensa och äta nyponet är försumbart i sammanhanget.

Forskning på frysta blåbär lagrade i tre månader: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1082901/

Forskning på frysta amerikanska blåbär lagrade i sex månader: http://www.food.actapol.net/pub/7_4_2007.pdf

Anmäl
2016-08-17 15:05 #31 av: hemul

Tack för den! Väldigt intressant för mig som plockat 30 liter blåbär. 26 av dem ska jag äta upp, 4 ger jag/har jag gett bort.

Har läst tidigare om att frysta grönsaker ofta innehåller mer näring än de man köper färska i butiken. Detta p.g.a. av långa lagringstider i låg temperatur (men över 0 så klart) då de tydligen förlorar väldigt mycket näring. Fabriksfrysta grönsaker fryses för det mesta väldigt kort tid efter skörd vilket alltså är väldigt fördelaktigt. Fick mig faktiskt att ändra inställning. Förut tänkte jag att varför ska jag köpa fryst när det finns färskt. Nu baseras mitt grönsaksintag på Willys ekologiska frysta grönsaker som är väldigt prisvärda. Fast jag äter färska rotfrukter och ibland slinker det väl ner en tomat också. Men gröna bönor, ärtor, broccoli och blomkål finns alltid i frysen.


Anmäl
2016-08-17 15:17 #32 av: hemul

Nu läste jag tillbaks i tråden och ser att jag efterlyste tips om att torka nypon. Jag kan ju berätta att jag gjorde det. Jag delade dem med kniv och rensade ur kärnorna med en tesked. Det var ett helvetes jobb! Torkade halvorna och malde i bulleten. Väldigt praktiskt att ha pulvret sen, men jag gör inte om det. Arbetsinsatsen var alltför stor. Får bli passerade i frysen hädanefter - även om en del näring går förlorad. Hela bär tar för stor plats.

Apropå att ta tillvara bär och sånt kan jag tipsa om röda vinbär som ofta bara förfars. Innehar man råsaftcentrifug kan man musta dem. Saften blir väldigt god dricka utspädd med vatten och lite sötning om man vill och tar liten plats i frysen jämfört med hela bär. Jämförbart med lingondricka, tycker jag. Inte smaken, men känslan, typen eller hur man ska säga. Osötad eller lättsötad funkar den som måltidsdryck även om jag själv föredrar vatten. En starkare blandning med is och en skvätt vodka är inte dum som drink. En riktigt stark blandning med bara en pytteskvätt vatten kan man frysa isglass av. Barn jag känner älskar den. Kräver lite mer sötning dock. Fryser i istärningslåda och har sen tärningarna i en påse. En del fryser jag i påsar för större laddningar, om man är många eller jag vill göra isglass. Det tar ju ännu mindre plats. Gör man platta påsar kan man hacka av så mycket man vill ha med en kniv.


Anmäl
2016-08-17 15:24 #33 av: hemul

Ser inte så dumt ut va? Skrattar


Anmäl
2016-08-17 20:02 #34 av: Inkanyezi

Jag har just kärnat ur några kilo nypon från vresrosor och satt att syra. Det var rätt pilligt att få ut alla kärnorna, men sedan hackade jag nyponskalen och tryckte ner dem tillsammans med lite surkål som får starta processen. Jag hoppas att det ska lyckas med syrningen. Jag hoppas att de behåller goda egenskaper också när de är syrade.

Anmäl
2016-08-17 22:23 #35 av: LenaK63

#30  Oj, jag fick i födelsedagspresent en påse med danskt nyponpulver som ska vara väldigt nyttigt.  Smakar dessutom inte alls gott i yoghurt heller. 

Grannen har en häck med jättestora nypon. Kan man äta den sorten tro?

Anmäl
2016-08-18 00:41 #36 av: hemul

Man kan äta alla sorters nypon. Såna där planterade häckar har ofta väldigt stora bär. Man ser dem ofta i parker. Bara att käka. Om de är lika nyttiga som vilda vet jag inte.


Anmäl
2016-08-18 09:53 #37 av: kattöga

Går det att äta "klipulvret"/fröna i nyponen? Eller kliar det i munnen o magen om man äter dom? Någon som provat? 

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2016-08-18 10:02 #38 av: Inkanyezi

Jag har nog svalt ner en hel del klipulver någon gång. Det irriterar i mun och strupe, men jag har inte känt av några symptom längre ner.

Anmäl
2016-08-18 10:18 #39 av: kattöga

#38 Oj, nej då vill man nog inte äta nyponen hela varje dag.... Skrattar

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2016-08-20 01:25 #40 av: NyLCHF63

Jag har en påse Raw Nyponpulver, det måste ätas före 1 januari 2017. Jag tror jag ska börja dricka ett glass vatten med en tsk i varje dag. Det kan bara göra nytta speciellt när jag har så dåliga blodvärden.

Anmäl
2016-08-20 01:29 #41 av: NyLCHF63

Kostbevakningen säger att 100g nypon har 68KH hur kan det skilja så mycket?  

Anmäl
2016-08-20 13:48 #42 av: hemul

Det beror väl på om de kollat hela färska nypon eller torkade nyponhalvor(nyponskal)/pulver. Och vilka nypon de kollat. Det är ju inte så att äpplet eller tomaten vi äter innehåller precis så mycket KH som det står i nån tabell heller. Man får se det som riktvärden. Står det 8 g kanske det kan vara 5 eller 12, men knappst 20.


Anmäl
2016-08-21 23:38 #43 av: Sindri

Tack för alla bra tips och all input om nypon. Gillar väldigt mycket den förklaring som #30 av: Malin80  ger. Allt som skapar förståelse för vår föda och hur vi skall handskas med den är jättebra.

Jag tycker jag blir bra i lederna av nyponpulver, men kämpar med att få i mig det. Det enda det funkar med är yoghurt, men det kan jag inte äta varje dag, sätter sig direkt på magen! Lösa pulver i vatten funkar inte.

Jag går gärna ut och plockar nypon, har t.o.m. lite på tomten.
Nu till min undran; allt nyponpulver som säljs "för lederna" är ju gjort av strandnypon, vad är så bra med det? Har olika nyponsorter olika halt av det GOPO som skall vara så bra för lederna?

Anmäl
2016-08-23 19:59 #44 av: Anders-S

Linus Pauling rekommenderade 3-6 gram C-vitamin om dagen i förebyggande syfte och 6-18 gram om dagen som behandling eller så mycket man klarar utan att få problem med magen. Blir ganska många nypon och alldeles för mycket kolhydrater.  Istället rekommenderade Linus Pauling askorbinsyra och askorbat, uppdelat på flera tillfällen per dag. 

Det finns alternativkliniker i Sverige som ger 60 gram C-vitamin per dag intravenöst. Det kan göra lite ont i armen men magen påverkas inte.

Anmäl
2016-08-23 20:33 #45 av: Sindri

Askorbinsyra torde väl fräta en del på tänderna?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.