Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Kaliumbrist

2009-06-01 20:21 #0 av: kajsa71

En mig närstående med diabetes2, eller snarare diabetes0, som äter LCHF har varit på årlig diabeteskontroll och därvid ordinerats Kaleroid 2x750 mg/dag mot kaliumbrist.

Kan kaliumbristen ha uppstått p.g.a. LCHF-kosten? Såvitt jag förstår så finns det ju mycket kalium i bl.a. potatis och andra rotrfukter, bananer mm som inte ingår i LCHF-kosten.

Hoppas Doc vill svara på detta! Finns det några fler LCHF:are  som fått diagnosen kaliumbrist?

Anmäl
2009-06-01 20:37 #1 av: MimLan

Googlade på kalium och fick direkt fram en lista som vinklar uppfattingen om "mycket kalium" i jämförelse me vanlig mat.

http://www.halsosidorna.se/Kalium.htm

Anmäl
2009-06-01 21:05 #2 av: Zepp

Mnja.. är det verkligen något problem undrar jag.. Googlade lite på Fineli.. och tittade tex på köttfärs!

"Kalium

#LivsmedelNäringsvärde / portion
mg
Portion vikt
g
1 Köttfärs nötstek, stekt utan fett 571.6 100
2 Köttbulle industriell 448.1 100
3 Köttfärsbiff nötstek, stekt utan fett 441.1 100
4 Köttfärsbiff utan ägg, köttfärs av nötstek 436.2 100
5 Köttfärs av nötstek, 5 % fett 400.0 100
6 Köttbulle/-biff nötstek, i ugn 398.2 100
7 Chili con carne gris-nötköttfärs 394.1 100
8 Köttfärslimpa nötstek 384.1 100
9 Köttbulle nötstek 383.8 100
10 Köttbulle nötstek 382.2 100
11 Renköttfärslimpa 373.1 100
12 Köttfärs, nöt 17 % stekt utan fett 369.5 100
13 Svampköttbulle nötstek 365.3 100
14 Köttfärslimpa nötstek 364.3 100
15 Köttbulle av renkött 354.2 100
16 Köttfärsrullad plommonfyllning, gris-nötköttfärs 348.2 100
17 Kålrullad nötstek 337.2 100
18 Lindströms biff 336.4 100
19 Kålrullad gris-nötköttfärs 334.7 100
20 Köttfärs-grönsaksgryta, gris-nötköttfärs 334.5 100

Anmäl
2009-06-01 21:28 #3 av: kajsa71

Man måste ju käka ganska mycket köttfärs för att täcka dagsbehovet som lär ligga kring 3000mg! Ca 1kg! Vem gör det?

Anmäl
2009-06-01 21:35 #4 av: Zepp

Joioförsej.. men vi äter väl en del grönsaker oxå.. trodde själv att kött var mer eller mindre befriat från Kalium.. tills jag kollade!

Mineralsalt och Avokado innehåller mycket Kalium.. sånt där Seltin!

Har för mig Skaldeman använde mineralsalt.. nu fattar jag varför!

Anmäl
2009-06-01 23:00 #5 av: kajsa71

Hallå Zepp, men min fråga var om någon annan råkat ut för kaliumbrist!

Anmäl
2009-06-01 23:03 #6 av: andreas0

#2, Hur googlar man på fineli? Googlar gör man väl på google? Tungan ute

Interessant att ordet "googla" nu har blivit så vanligt att man tar det som synonym för att söka. Hur lång tid tar det innan vi säga att vi googlar när vi t.ex. letar efter något hemma?

Anmäl
2009-06-01 23:52 #7 av: Zepp

Jodå.. jag fick bara för mig av din fråga att vi får i oss för lite Kalium via kosten när vi äter LCHF!

Fast Hypokalemi är väl oftast relaterat till någon sjukdom??

"Hypokalemi är ett tillstånd av onormalt låga halter av kaliumjoner i blodet. Orsaken kan vara relaterad till en underliggande njursjukdom, eller behandling med olika former av diuretika (urindrivande läkemedel)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypokalemi

Googlar gör man på nätet.. jaa!!Skrattande

Anmäl
2009-06-02 00:15 #8 av: kajsa71

Bäste Zepp, med min fråga försökte jag få svar på om någon här på Kolhydrater iFokus fått diagnosen kaliumbrist!. Jag har självklart också letat runt å nätet och inhämtat information om kaliumbrist men det var inte det som frågan gällde. Tydligen finns den ingen mer som fått diagnosen. Dessutom vill jag gärna höra vad doc tror om kaliumbrist kan uppstå genom LCHF-dieten.

Anmäl
2009-06-03 10:37 #9 av: molana

Jo jag har haft den diagnosen.Läkaren ringde mig och sa att jag måste åka in och få dropp för kaliumet var för lågt.

När man har för lågt kalium så kan det visa sig genom att hjärta och puls går fort /eller sakta.

Att jag fick för lågt kalium berodde på den urindrivande medecinen jag tog. Den gjorde att jag fick bristen.

Skrattande

Anmäl
2009-06-03 10:52 #10 av: MdM-Cernita

Jag har inte blivit diagnostiserad, men har känt av brist på så vis att hjärtat pickade på onormalt fort. Tar ett par kaliumtabletter i veckan och när jag kollade mina värden senast var de nästan normala.

Förutom folk som kissar onormalt mycket urindrivande, urinvägsinfektioner och odiagnostiserade diabetiker, tror jag att bulimiker kan få kaliumbrist.

Anmäl
2009-06-03 11:08 #11 av: Pasi

RDI skall man ta med en nypa salt då kroppen är ganska duktig på att rätta till olika balanser/"obalanser" själv genom ändrat upptag eller utförsel av överskott, vilket man lätt förstår då de flesta människor och djur i naturen genom årmiljonerna aldrig haft tillgång till vare sig RDI eller näringstabeller.

Rättika, rädisa, seltin och svamp är bra kaliumkällor utan en massa kolhydrater.

Anmäl
2009-06-03 12:05 #12 av: dufva

Kakao är i topp på kaliumfronten.

Nån matsked blir en trevlig brytning i köttfärssåsen Skrattande

Anmäl
2009-06-04 11:02 #13 av: Doc

kajsa71,

mig veterligen är det ovanligt med kaliumbrist av LCHF-kost. Jag har inte hört om eller sett någon få det av enbart sådan kost.

Däremot är det som sagt en vanlig biverkan av framförallt vätskedrivande mediciner.

Anmäl
2009-06-04 11:14 #14 av: JAUS

#3 Vet inte hur du räknat, men man behöver bara äta drygt 500 gram nötfärs för att komma upp till 3000 mg kalium. Och sen är ju köttfärs inte den enda kalium källan heller.

Anmäl
2009-09-21 22:56 #15 av: shin

HEj, jag har gjort ett uppehåll med  LCHF-kosten, men har  nu börjat igen ett av övergångsbesvären som jag hade förra gången var hjärtklappning. Så i dag, fick jag hjärtrusning, med tryck över bröstet, besökte akuten på  SÖS,där gjordes diverse unersökningar.  Där konstaterade dom kaliumbrist, ska äta kaliumtabl. i en för att sen ta nytt prov. Jag har  gått ner i vikt genom att kissat  mkt, kan kaliumbristen bero på vätskeförlust?

Anmäl
2009-09-21 23:09 #16 av: mikaelj

Natrium binder vatten, kalium gör tvärtom. Lite förenklat.

Börja använd Seltin istället för vanligt bordssalt! 40% kalium, 40% natrium, 10% magnesium.

Anmäl
2009-09-22 00:26 #17 av: shin

Tack för rådet. Men då kan det stämma att en del av oss som besväras med hjärtklappning pga omställningsbesvär, har kaliumbrist, eftersom det kan ge symtom som rytmstörningar på hjärtat?

Anmäl
2009-12-31 14:19 #18 av: avatar867

Jag fick Kaliumbrist av LCHF.

Jag åt också för lite kött under min period då jag gick LC detta berodde också på Natriumbrist (alltså för lite saltsyra för att bryta ner kött och fett och jag mådde pyton) Så jag hoppade av pga. mina symptom. Och först när jag började äta rotfrukter släppte mina besvär:

Efter maten går all vätska/blod till magen och man blir kall om händerna. Kaliumbristen gör att cellerna inte tar upp vatten utan de bara rinner genom kroppen. Man kissar strax efter maten och blir svag och orkeslös, deprimerad, Chroushade ögon, utmattning, hög puls, dåligt syreupptag, andas ytligt och svagt. När man sedan dricker vatten blir man kall om händerna. Termostaten i kroppen påverkas av kalium- och vätskebristen, då kroppen inte kan värmas eller kylas ner normalt. Man kan heller inte dricka kallvatten. Ljusöverkänslig, som att titta mot solen går inte.  Musklerna blir liksom tröga och oflinka. Man kan börja sluddra i talet då man inte orkar röra musklerna. Skriva på tanjentbord eller men penna är svårare än vanligt. Man är Aldrig törstig eftersom kroppen vill behålla det lilla kalium som finns och inte utsöndra det genom urinen. Kalcium hämmar Kalium och skall därför under en tid uteslutas. Ät ordentligt med kalium, ca 5.000mg/dag (5g) och samma med Natrium (salt). Tugga maten väl till en lös, salivblandad smet. Spara på fettet då detta försämrar protein nedbrytningen. Viktigt! Ät först 30 min efter du druckit och drick igen ca 1-2 timmar efter maten. Annars slutar Enzymerna jobba i magsaften för att den blir utspädd och näringsupptaget stannar. Så blandas kalium & natrium & klor perfekt i blodet tillsamans med glukosen som leder dem ut i alla kroppens celler & muskler.

Detta har funkar för mig. Seltin eller Jozo Mineralsalt (den gröna) men helst naturliga intagskällor som Bambuskott, Avocado, Vitlök, Broccoli, Blomkål, Rädisa, Kakao, Soltorkad tomat. Salter inehåller mycket klor vilket vi behöver men inte för mycket av.

Lycka till ;)

Anmäl
2010-01-11 22:17 #19 av: vonsan

Avatar, detta var intressant! Jag har själv en massa olika symtom och även problem med ögonen, men vad är chroushade ögon? Känner mig fullständigt utmattad och superstressad i kroppen och har trott att det var magen eller sköldkörteln eller något annat galet. Nu skall jag lägga till mer kalium och se om det kan bli något bättre.

Anmäl
2010-01-12 14:22 #20 av: Trrkek

Men natrium och saltsyra är ju två heeeeelt olika ämnen? Jag tycker snarare besvären låter relaterade till låg energi- och vätskenivå? Möjligen med undantag för muskelpåverkan, eftersom kalium är en viktig jon vid muskelkontraktion (liksom calcium och natrium).

Anmäl
2010-01-18 11:18 #21 av: avatar867

Trrkek.

Ja förlåt det stämmer. Saltbrist skall det stå. Saltsyra = HCL.

Wiki

Saltsyra alternativt klorvätesyra eller väteklorid, är en av de vanligaste syrorna som i koncentrerad form är mycket stark. Saltsyra består formellt sett av en vattenlösning av gasen väteklorid. Denna gas betecknas HCl, varvid saltsyra i vattenlösning med kemiska beteckningar ofta felaktigt betecknas HCl(aq). Eftersom saltsyran är en stark syra, dissocierar den så gott som fullständigt genom sin protolysreaktion i vatten till kloridjoner och hydroniumjoner:

HCl + H2O > H3O+ & Cl-

Kloret i Salte (NatriumKlorid) bildar med vatten och vätet från proteinnedbrytningen Saltsyra som forstätter bryta ner Protein men bara i sur miljö. Dvs. ca Ph 2. Äter du kolhydrater samtidigt höjsPhvärdet då dessa spjälkas i Ph 7 och magsyran hamnar någonstans på Ph 4 och varken Protein eller Kolhydrater blir ordentligt nedbrutna vilket gör att Köttet "Ruttnar" och Brödet el. pastan "Jäser" och detta försurar kroppen och ger dig många olika metaboliska besvär.

Därför är bl a. LCHF bra.  

Anmäl
2010-01-18 16:51 #22 av: Skaldeman

Nej, vi får inga brister på den här kosten. (Men förutsättningen är så klart att vi inte lever på oxfilé.)

/SSS

Anmäl
2010-01-18 17:25 #23 av: cnidaria

#21 det finns väl inga enzymer i magsäcken som spjälkar kolhydrater? Det finns endast pepsin till proteinet.  

Anmäl
2010-01-18 20:52 #24 av: Skaldeman

Jodå, vi kan klippa upp sockerkedjorna med allehanda verktyg. Pankreasamylsas finns och disackariadsserna är nog verksamma i magsäcken också. Det är sånt som sakras och laktas etc.

/SSS

Anmäl
2010-01-19 00:11 #25 av: cnidaria

#24 amylas börjar verka i munhålan å spjälka kolisar och kan fortsätta en stund till i magsäcken, tills den sura miljön gör att amylaset bryts ner. Däremot är det nu som pepsin (förenklat) börjar bearbeta proteiner. När mat sedan portioneras ut i tolvfingertarmen utsöndras, från bukspottkörteln, ytterligare amylas samt lipas, som då fortsätter spjälkningen av (poly)sackariderna till di och till sist mono. Laktasenzym (om det finns!), som spjälkar laktos, tror jag finns lite längre ner i tunntarmen, i slemhinnan (?). Proteas å trypsin (förenklat) fortsätter med proteinet. Det är så som jag (förenklad version) har lärt mej. Får nog erkänna att jag inte vet vad sakras är.

Anmäl
2010-01-19 11:25 #26 av: Skaldeman

Det finns tydligen fyra disackaridaser:

http://courses.ki.se/digestionskomp05.pdf?node=40131

/SSS

Anmäl
2010-01-19 12:07 #27 av: Skaldeman

cnidaria,

för övrigt verkar du ha alldeles rätt när det gäller magsäcken. Det är för surt där. Den fortsatta nerbrytningen av kolhydrater tycks ske i tarmen. Man lär sig något varje dag.

/SSS

Anmäl
2010-01-19 14:59 #28 av: cnidaria

#27 Ja, det är för härligt Flört 

Anmäl
2010-01-27 22:00 #29 av: Thinker

Jag har ätit ca två månader nu och har fått skapliga kramper, som så många.

Blir något bättre av Magnesium, men inte bra.

(enligt boken "friskare liv - Peter Wilhelmsson")

En av symtomen vid kaliumbrist är muskelkramp.

Magnesium och insulin främjar flödet av kalium till cellen

Kanske det är därför som många blir lindrade av magnesiumtillskott vid muskelkramp.

Jag ska köpa Kalium i morrn och se om kramperna + lite annat otyg försvinner. Har fler symtom också, men som så många symtom passar det in på många sjukdomar och brister.

En får prova sig fram.

Anmäl
2010-03-21 16:30 #30 av: marialan

Jag försökte köpa enbart kalium idag och på apoteket sa de att man endast kan få det via recept.

Blir som du bättre men inte bra av magnesium, seltin, Dolomit mm.

Ett par saker indikerar att jag kan ha kaliumbrist.

Hur gick det för dig?

Anmäl
2010-03-27 23:36 #31 av: avatar867

Det är konstigt att Kalium Retard har blivit receptbelagt på Apoteket men mig veteligen så är det inget annat än vanligt KaliumKlorid i de tabletterna. Velket du kan få ordentligt av om du äter Mineral Salt (JoZo Grön - ca 70% KaliumKlorid, 30% NatriumKlorid + Jod 5mg/100g)

Annars får du bättre upptag av Kalium om du tar det i naturligform dvs. Broccoli, Gurka, Morot, Tomat, Potatis, Avocado, Bönor, Nötter. Då insulin insöndras öppnar cellen dörrarna för glukosen at tränga in och då åker Kalium med.

Kalcium konkurerar ut kalium i cellen. Kalcium är Muskelanspännande Magnesium är avslappnande. men har du inget vatten i kroppen Pga. att du kissar innan sänggående eller undernatten finns det också chana att drabbas av kramp på morgonen. samma gäller försurning. Vätekoncentrationen i blodet gör musklerna tröga och stela. Bot pH-Kalk samt massa Grönsaker (gurka och Sallad och selleri mf.)

Anmäl
2010-03-27 23:44 #32 av: JAUS

Makadamianötter är kaliumrika. Gott om bra fett och lågt kolhydratmängd har de också.

Anmäl
2010-04-09 21:55 #33 av: berittis

Vad betyder chroushade ögon? Kan ju vara bra att veta.

Anmäl
2010-04-09 22:44 #34 av: Conquest

Se nu till ni köper kalium i kolloidal form (Finns i Alger, Mivitotal mm.) där kroppen tar upp 97%, eller som i djurindustrin, i keleteret form där kroppen nyttjer 50%.

Köp ej i mineralsk form, vilket är vanligast i handeln, där kroppen tar upp endast ca 5-7%

Andreas0. Här är en lista från Fineli med de 1000 livsmedel med mest kalium: Visst finns det mycket i mandel och nötter men hur ofta äter man 100 g av dessa?

Potatischips är däremot en kanon-kaliumkälla. Över 1200 mg pr 100 g chips!

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2192&fuclass=all&specdiet=none&items=1000&from=top&portion=100g&lang=sv

Anmäl
2010-04-10 02:37 #35 av: JAUS

#34 Makadamianötter äter jag under fettfasta ca 200g om dagen.

Anmäl
2010-04-10 03:15 #36 av: Pasi

#34 Kollodialt kalium? I vilken form - rent eller som salt (det senare brukar inte räknas som kollodialt)?

Kalium i ren form reagerar med vattnet och syran i magen - resultatet blir helt vanligt kaliumklorid.

Sen tror jag kroppen är hur duktig som helst på att ta upp kaliumklorid (mineralsk form eller? Vad är mineralsk form?), speciellt om kroppen har brist.

Anmäl
2010-04-11 23:42 #37 av: JohanKarl

Avatar: det kan vara på plats med en varning för att ta så stora doser kaliumtillskott utan att först verifiera att man verkligen har en brist!

Vilket leder till frågan: hur definieras brist - jag var på sjukan idag med hjärtklappning, vilket jag kopplade till kaliumöverskott från tillskottet jag tog på fastande mage. Dock visade proverna att jag hade 3,5 mmol/l, alltså på gränsen till lågt. Läkaren rekommenderade nya prover om två veckor.

Något mer alarmerande var ett venöst P-glukos på 9,5 - jag stoppade i mig två McD enkla hamburgare på väg till sjukhuset, eftersom jag trodde fastan kunde ha med hjärtklappningen att göra. Nu är jag tillbaka på 6,1 - jag tycks vara limmad på 6 +/-0,5

Anmäl
2010-04-16 03:06 #38 av: Farsonen

Croushade ögon ? Om någon hade synstörningar - problem, så äter jag själv Klarin perfekt, ett helt nyframtaget kosttillskott i kapslar med verkligen allt i ett i. Sök på nätet, det finns mycket info.

Har själv återställt allt i kroppen via en kapsel per dag, min syn är kraftigt förbättrad utan återkommande inflammationer i regnbågshinnorna.

Anmäl
2010-06-16 17:31 #39 av: TheresiaW

Jag åkte in till akuten i måndags kväll pga mer allvarliga andningsbesvär än vanligt (har hjärtsvikt till följd av en hjärtsjukdom). Jag hade tydligen kaliumbrist. Fick ligga inne i ett dygn och fick kalium - 2 tabletter, en på morgonen och en på kvällen. Morgonen därpå var kaliumvärdet inom gränsen för det normala och jag skulle inte få mer kalium. Min läkare sa att jag inte behövde ta mer och att jag inte behövde kolla värdet igen förrän vid mitt nästa läkarbesök som är om en månad. Jag tycker det känns lite oroligt. Borde man inte ta lite mer i en vecka eller nåt i alla fall? Hur vet jag att värdet inte har sjunkit ner nu igen? Saken blir väl inte bättre av att jag tycker att min läkare aldrig tycker att man behöver göra någonting för att försöka förbättra mitt liv, så då litar jag inte på honom i detta heller. :-(

Kan Kalium tänkas sänka blodtrycket? Läste att det fanns mycket i kakao, och mörk choklad ska ju sänka blodtrycket. Morgonen efter jag fått Kalium hade jag 80/50 i blodtryck! :-0 har varit nere på 90/50 nån gång men aldrig 80/50.

/ Theresia, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2010-06-16 21:19 #40 av: Zepp

Börja med seltin och mickla inte för mycket på egen hand med kaliumvärdet det är känsliga saker!

Anmäl
2010-06-16 21:19 #41 av: JohanKarl

På sjukhuset tar man oftast bara serum-/plasmavärde på kalium, vilket i mitt tycke är rätt värdelöst eftersom kaliumdepåerna i huvudsak finns inne i cellerna. Prov i helblod borde ge bättre/pålitligare resultat, men det är en uppfattning som inte verkar delas av den svenska vårdapparaten.

Ja, kalium kan påverka blodtrycket.

Jag har lite dåliga erfarenheter av artificiella kaliumtillskott, så jag försöker hålla nivåerna uppe med seltin, nötter, broccoli, morötter m.fl. hyfsat kaliumrika livsmedel.

Anmäl
2010-06-16 21:21 #42 av: JohanKarl

+1 på det Zepp säger i inlägg #40

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.