Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 3294 ggr
frukaos
5/12/09, 1:25 PM

Yogite

Vite inte riktigt vart denna tråd hör hemma så flytta den gärna :)

Har ni testat Yogi-te? Om inte så rekommenderar jag detta. En riktig höjdare som inte har den beska te-smaken som en del tycker är jobbig. Yogi-te består av kryddor istället för teblad och, åtminstone för mig, är den jättesnäll mot magen. Jag rekommenderar Yogi-te Classic som smakar jul. Kanel, Kardemumma, svartpeppar och annat mums.

Sä här beskrivs det på nätet:
"Yogite ger dig kraft och energi, verkar stimulerande och balanserande, är bra mot förkylning, stärker och lungnar nervsystemet och förbättrar minnet.

Yogite innehåller svartpeppar som renar blodet, kardemumma som är bra för tjocktarmen, nejlika som är bra för nervsystemet och dessutom hjälper mot förkylning och utmattning. Svart te fungerar som en katalysator för de övriga ingredienserna.

Du bör alltid dricka yogite tillsammans med mjölk eller soyamjölk eftersom mjölken balanserar upp de starka kryddorna, så att magen inte blir irriterad. Söta gärna med honung."

Yogite går att köpa både löst och i portionspåsar i hälsokostaffärer och en del supermarkets. Vill du göra din egen blandning har du ett recept här.

2 liter vatten
20 hela nejlikor
20 hela kardemummakärnor
20 hela svarta pepparkorn
5 kanelstänger
1 bit färsk ingefära
5 dl mjölk eller sojamjölk
1 tsk svart te
Honung

Koka upp vattnet.
Blanda i kryddorna och låt koka 15-20 minuter.
Tillsätt mjölken, låt koka upp och ta sedan bort kastrullen från plattan.
Tillsätt svart te, detta skall ej kokas.
Låt svalna och blanda i honung.

men ni kan testa den som går att köpa i butik om det verkar krångligt. Det är super :)

Annons:
frukaos
5/12/09, 1:27 PM
#1

Ska kanske tillägga att teet är en del i den Ayrvediska filosofin(?). Själv har jag inget i övrigt med denna att göra. Bara så att ni inte tror att jag vill smyga på er nå'n livsfilosofi Flört

Solpuss
5/12/09, 1:58 PM
#2

Älskar mitt yogi-te, och har "kommit på" världens smaskigaste helgefterrättsbelöning: en stor kopp yogi med en skvätt whiskey i och massor med vispad grädde på toppen. Mums!

Wildrat
5/12/09, 2:12 PM
#3

Tyvärr innehåller de flesta yogi-te sorterna lakritsrot som i mitt tycke ger en ganska äcklig sötaktig smak. Förstör hela upplevelsen…

nimh
5/12/09, 2:17 PM
#4

#3 Håller med, både lakritsrot och ingefära finns i nästan alla sorter så jag kan inte dricka yogite pga den äckliga smaken…

Rosalita
5/12/09, 4:25 PM
#5

Lime mint är min favorit därifrån.

frukaos
5/12/09, 5:56 PM
#6

#3 och #4 Kolla in Yogi Classic. Det smakar inte lakrits. Jag håller med om att det finns många lakrits-smakande Yogiteer och dom funkar inte för mig heller.

#2 Lät spännande med Whiskey och grädde. Vilket Yogite tar du?

Annons:
Solpuss
5/12/09, 8:23 PM
#7

Tror att det "bara" innehåller kanel, kardemumma, ingefära och svartpeppar. Definitivt ingen lakritsrot.

Upp till toppen
Annons: