Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Yogite

2009-05-12 13:25 #0 av: frukaos

Vite inte riktigt vart denna tråd hör hemma så flytta den gärna :)

Har ni testat Yogi-te? Om inte så rekommenderar jag detta. En riktig höjdare som inte har den beska te-smaken som en del tycker är jobbig. Yogi-te består av kryddor istället för teblad och, åtminstone för mig, är den jättesnäll mot magen. Jag rekommenderar Yogi-te Classic som smakar jul. Kanel, Kardemumma, svartpeppar och annat mums.

Sä här beskrivs det på nätet:
"Yogite ger dig kraft och energi, verkar stimulerande och balanserande, är bra mot förkylning, stärker och lungnar nervsystemet och förbättrar minnet.

Yogite innehåller svartpeppar som renar blodet, kardemumma som är bra för tjocktarmen, nejlika som är bra för nervsystemet och dessutom hjälper mot förkylning och utmattning. Svart te fungerar som en katalysator för de övriga ingredienserna.

Du bör alltid dricka yogite tillsammans med mjölk eller soyamjölk eftersom mjölken balanserar upp de starka kryddorna, så att magen inte blir irriterad. Söta gärna med honung."

Yogite går att köpa både löst och i portionspåsar i hälsokostaffärer och en del supermarkets. Vill du göra din egen blandning har du ett recept här.

2 liter vatten
20 hela nejlikor
20 hela kardemummakärnor
20 hela svarta pepparkorn
5 kanelstänger
1 bit färsk ingefära
5 dl mjölk eller sojamjölk
1 tsk svart te
Honung

Koka upp vattnet.
Blanda i kryddorna och låt koka 15-20 minuter.
Tillsätt mjölken, låt koka upp och ta sedan bort kastrullen från plattan.
Tillsätt svart te, detta skall ej kokas.
Låt svalna och blanda i honung.

men ni kan testa den som går att köpa i butik om det verkar krångligt. Det är super :)

Anmäl
2009-05-12 13:27 #1 av: frukaos

Ska kanske tillägga att teet är en del i den Ayrvediska filosofin(?). Själv har jag inget i övrigt med denna att göra. Bara så att ni inte tror att jag vill smyga på er nå'n livsfilosofi Flört

Anmäl
2009-05-12 13:58 #2 av: Solpuss

Älskar mitt yogi-te, och har "kommit på" världens smaskigaste helgefterrättsbelöning: en stor kopp yogi med en skvätt whiskey i och massor med vispad grädde på toppen. Mums!

Anmäl
2009-05-12 14:12 #3 av: Wildrat

Tyvärr innehåller de flesta yogi-te sorterna lakritsrot som i mitt tycke ger en ganska äcklig sötaktig smak. Förstör hela upplevelsen...

Anmäl
2009-05-12 14:17 #4 av: nimh

#3 Håller med, både lakritsrot och ingefära finns i nästan alla sorter så jag kan inte dricka yogite pga den äckliga smaken...

Anmäl
2009-05-12 16:25 #5 av: Rosalita

Lime mint är min favorit därifrån.

Anmäl
2009-05-12 17:56 #6 av: frukaos

#3 och #4 Kolla in Yogi Classic. Det smakar inte lakrits. Jag håller med om att det finns många lakrits-smakande Yogiteer och dom funkar inte för mig heller.

#2 Lät spännande med Whiskey och grädde. Vilket Yogite tar du?

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!