Annons:
Etikettövrigt
Läst 34758 ggr
julia61
2009-07-03 18:55

Får lätt blåmärken

Har på senaste tiden lätt fått blåmärken på benen och på armarna.

Nöp mig i armen för att kolla, det blev ett litet blåmärke efter en stund. Stötar o sådant får man ju ofta.

Känner mig inte sjuk eller så, men undrar om det kan vara någon brist.

Äter inte frukt och har inte tagit något extra vitamintillskott.

Har någon annan haft detta problemet.

Annons:
Mojjan73
2009-07-03 19:24
#1

Jag har alltid haft lätt att få blåmärken och trots otaliga tester så har det inte visat på något fel..

Nu har jag upptäckt att jag har ÄNNU LÄTTARE för att få blåmärken sen jag började med kosten.. vet inte vad det kan bero på heller. Någon som vet??

spadermadam
2009-07-03 19:31
#2

Jag bara spånar nu men KAN det inte bero på att blodet flyter lättare genom ådrorna med lchf? Att det koagulerar långsammare?

Eftersom det är kolhydraterna som orsakar proppar och skador på kärlen som leder till förträngningar och annat så kanske det helt enkelt blir tvärtom med lchf och att man då blir mer benägen att få hematom?

Men som sagt jag spånar bara…

julia61
2009-07-03 20:22
#3

Måste göra ett tillägg. K-vitaminbrist kan tydligen göra att blodet koagulerar sämre, om jag har läst rätt kan det stämma och vad gör man åt det?

Mojjan73
2009-07-04 11:24
#4

Ja vart finns K-vitamin?

Mojjan73
2009-07-04 11:26
#5

Svarar på mitt eget inlägg. Flört Mat som innehåller mycket K-vitamin är: broccoli, bladkål, brysselkål och spenat. Men att få brist är tydligen jättesvårt iaf får man det till svar om man googlar på K-vitamin.

Jennix
2009-07-04 11:54
#6

Detta kan ju ha helt andra orsaker än kosten också.

Jag har alltid haft lätt att få blåmärken (eller så länge jag kan minnas) och till slut blev det en undersökning som konstaterade att mina blodplättar går sönder väldigt lätt och är små + få. Detta kallades ITP och ingen vet varför jag fått det eller om det kommer att försvinna, eller vad man ska göra åt det.

Detta har jag haft under nästan 20 år iallafall och jag har bara ätit LCHF de senaste 3-4 åren.

Har fått för mig att blåmärken beror på lättflytande blod men vet inte om det stämmer. Då ska man väl inte äta sånt som tunnar ut blodet, som t.ex. magnecyl eller alvedon?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
[bittek]
2009-07-04 12:33
#7

Kan det kanske bero på att man har många ytliga blodkärl? Jag har också alltid haft lätt för att få blåmärken. Mina döttrar likaså. Men det är aldrig något vi fått undersökt. Vi är helt enkelt skapta på det viset!

Tungan ute

mumin61
2009-07-04 12:51
#8

Äter du nån medicin? Kolla isåfall om det kan bero på det. Jag äter kortison som gör mina blodkärl sköra, jag får massor med blåmärken hela tiden.

Internettan
2009-07-04 13:25
#9

Jag fick också lätt blåmärken när jag åt "mer" LCHF. Nu när jag äter mer kolhydrater i form av frukt och grönt så är det inte längre så.

"Every point of view is a view from a point."

andreas0
2009-07-04 13:42
#10

#5, I dom växterna du nämnde finns mycket vitamin K1. K2 är mycket viktigare än K1, och K2 hittar man mest i (gräsbetes-) kött, ägg och ost. LCHF-mat med andra ord! Så är man LCHFare så får man antagligen tillräckligt med Vitamin K, om man inte råkar vara vegetarian eller något sådant, så trådskaparens blåmärken beror antagligen inte på brist på k-vitamin.

Synd att det inte finns någon bra livsmedelstabell som skiljer på K1 och K2, så man kunde se mer exakta siffror.

Källor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K

http://westonaprice.org/basicnutrition/vitamin-k2.html

haneit
2009-07-04 13:49
#11

Jag har alltid haft lätt för att få blåmärken, och min mamma likaså. Vi har alltid ätit extremt fettsnålt och mycket frukt och potatis. Vi har ytliga blodkärl, så jag har alltid tänkt att det beror på det…

Jag har inte lättare att få blåmärken nu på lchf. Det är samma…

julia61
2009-07-04 14:50
#12

Ja, jag mår så fint på lchf och har börjat ta en multivitamintablett var dag så kanske det vänder. Det är nog det mesta jag "fuskar" med. Det är ju sötningsmedel i den.

Men jag mår så bra idag av att äta lchf, blir lite fettskrämd när jag är ute bland de kolhydratsätande människorna. De som tycker att det är skrämmande med allt fett och kött som " ni som äter det där" äter.

Fast man får ta det med en klackspark och gå in hit o läsa och bli uppmuntrad. Jag har nog haft lätt att få blåmärken förut med, men inte tänk på det alltid. När jag lyfter tunga saker och så, då får jag bristningar med….Det har funnits med mig länge det med.

De mediciner jag äter är Cozaar och Atenolol för blodtrycket….Hoppas slippa någon gång i framtiden.

Kram till er som stärker mig här!!Skrattande

erixzus
2016-10-21 14:13
#13

C-vitaminbrist gör att man lättare får blåmärken. Lätt avhjälpt: ät frukt, drick apelsinjuice, C-vitaminbrus.

Annons:
Zepp
2016-10-21 18:39
#14

C-vitaminbrist är något av det ovanligaste man kan råka ut för i Sverige.. iomed att så gott som all Junkfood är full med C-vitamin/andra askorbater för ökad shellf tid!

Det är lixom en av de vanligaste tillsatserna i "modern" mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: