Övrigt Läst 12074 ggr

Får lätt blåmärken

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Har på senaste tiden lätt fått blåmärken på benen och på armarna.

Nöp mig i armen för att kolla, det blev ett litet blåmärke efter en stund. Stötar o sådant får man ju ofta.

Känner mig inte sjuk eller så, men undrar om det kan vara någon brist.

Äter inte frukt och har inte tagit något extra vitamintillskott.

Har någon annan haft detta problemet.

Jag har alltid haft lätt att få blåmärken och trots otaliga tester så har det inte visat på något fel..

Nu har jag upptäckt att jag har ÄNNU LÄTTARE för att få blåmärken sen jag började med kosten.. vet inte vad det kan bero på heller. Någon som vet??

Jag bara spånar nu men KAN det inte bero på att blodet flyter lättare genom ådrorna med lchf? Att det koagulerar långsammare?

Eftersom det är kolhydraterna som orsakar proppar och skador på kärlen som leder till förträngningar och annat så kanske det helt enkelt blir tvärtom med lchf och att man då blir mer benägen att få hematom?

Men som sagt jag spånar bara...

Måste göra ett tillägg. K-vitaminbrist kan tydligen göra att blodet koagulerar sämre, om jag har läst rätt kan det stämma och vad gör man åt det?

Ja vart finns K-vitamin?

Svarar på mitt eget inlägg. Flört Mat som innehåller mycket K-vitamin är: broccoli, bladkål, brysselkål och spenat. Men att få brist är tydligen jättesvårt iaf får man det till svar om man googlar på K-vitamin.

Detta kan ju ha helt andra orsaker än kosten också.

Jag har alltid haft lätt att få blåmärken (eller så länge jag kan minnas) och till slut blev det en undersökning som konstaterade att mina blodplättar går sönder väldigt lätt och är små + få. Detta kallades ITP och ingen vet varför jag fått det eller om det kommer att försvinna, eller vad man ska göra åt det.

Detta har jag haft under nästan 20 år iallafall och jag har bara ätit LCHF de senaste 3-4 åren.

Har fått för mig att blåmärken beror på lättflytande blod men vet inte om det stämmer. Då ska man väl inte äta sånt som tunnar ut blodet, som t.ex. magnecyl eller alvedon?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Kan det kanske bero på att man har många ytliga blodkärl? Jag har också alltid haft lätt för att få blåmärken. Mina döttrar likaså. Men det är aldrig något vi fått undersökt. Vi är helt enkelt skapta på det viset!

Tungan ute

Äter du nån medicin? Kolla isåfall om det kan bero på det. Jag äter kortison som gör mina blodkärl sköra, jag får massor med blåmärken hela tiden.

Jag fick också lätt blåmärken när jag åt "mer" LCHF. Nu när jag äter mer kolhydrater i form av frukt och grönt så är det inte längre så.

#5, I dom växterna du nämnde finns mycket vitamin K1. K2 är mycket viktigare än K1, och K2 hittar man mest i (gräsbetes-) kött, ägg och ost. LCHF-mat med andra ord! Så är man LCHFare så får man antagligen tillräckligt med Vitamin K, om man inte råkar vara vegetarian eller något sådant, så trådskaparens blåmärken beror antagligen inte på brist på k-vitamin.

Synd att det inte finns någon bra livsmedelstabell som skiljer på K1 och K2, så man kunde se mer exakta siffror.

Källor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K

http://westonaprice.org/basicnutrition/vitamin-k2.html

Jag har alltid haft lätt för att få blåmärken, och min mamma likaså. Vi har alltid ätit extremt fettsnålt och mycket frukt och potatis. Vi har ytliga blodkärl, så jag har alltid tänkt att det beror på det...

Jag har inte lättare att få blåmärken nu på lchf. Det är samma...

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -