Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 13468 ggr
kaisakavat
8/7/09, 2:48 PM

Idétråd Broccoli

I dagarna gör jag en vidgning av sommarens strikta kött-fett-diet. Tänker börja äta mer grönsaker.

Sökte på lite av varje, t ex broccoli, det är ju gott och ofta lättillagat. Recept och tips finns förstås, men är utspridda lite överallt, inte alltid under rätt ämnesgrupp/receptkategori och jag skulle vilja ha hjälp att spåna fram lite serverings-/tillagningsvariationer som alla finns i samma tråd, en där broccoli har huvudrollen.

Vad tror ni om en sån trådidé?

Det behöver absolut inte vara krångliga grejjer, det enklaste kan vara supergott ju! Men skriv gärna ganska detaljerat ändå, så blir det bra tips även till dem som är ovana matlagare..

Hjälp mig gärna och Tack på förhand! Skrattande

Annons:
babo
8/7/09, 2:53 PM
#1

Det jag tänker på - broccoli med smält smör (iallafall brukar blomkål med smör vara gott) - är det för enkelt?

raphanus
8/7/09, 3:14 PM
#2

Ååå! Broccolisoppa, som är så gott! Det måste jag göra nån dag! Jag ångkokar broccoli i en kvart och passerar den med stavmixer i grädde. Det räcker så, men jag tror jag ska prova att ha i lite stekt svamp också.

LatMask
8/7/09, 3:21 PM
#3

Jag gör en broccolilåda som smakar jättegott till t ex snofsig spansk skinka:

Koka (den frysta) broccolin som det står på förpackningen. Smörj en ugnseldfast form. Lägg broccolin i formen, vispa ihop ägg och grädde, salta och peppra och häll röran över broccolin. Grädda i 175 grader ca 40 min.

(Mina mått till en medelstor ugnsform är sisådär 2 hg broccoli, 4 ägg och 3 dl grädde).

nyborjare08
8/7/09, 3:29 PM
#4

Finhacka eller riv och stek i smör.

Broccolimos - täck botten av kastrullen med grädde och koka så att broccolin blir mjuk och vätskan har kokat bort. Mixa. Tillsätt smör och kryddor.

Koka broccolin i buketter i smör.

Tungan ute

 

 

marialan
8/7/09, 3:41 PM
#5

En broccolisallad jag var förtjust i innan LCHF;s tideräkning (f lchf eller b l) går nog att göra ganska likt när jag tänker efter.

Ta rå broccoli och riv av fina, ganska små buketter.

Blanda en skål med cf och pyttelite sambaloelek,salt och peppar.

Stek bacon hårt i små klippta bitar

Finhacka några sursöta bär typ goji eller tranbär (russin brukade det vara men de har nog för många kollisar enl de flesta här!?) Det behövs inte många för "effekten".

Blanda allt sedan i en skål och du har en blandning av många smakbrytningar; salt, surt, lite besta samt lite sött.  Brukade bli en favorit på bjudningar och grillkvällar.

Låt gärna stå kallt en stund så att såsen stelnar till lite efter rörningen.

Obs! Har endast gjort med russin tidigare men tror nog att ovanstående skulle fungera. Justera antalet bär med vad ni tål.

kaisakavat
8/7/09, 4:15 PM
#6

Oj, så många aptitretare ni redan delat mer er av.. Blir ju alldeles jättehungrig!!

Själv går jag och funderar på broccoli-ost-kombinationen.. en sallad med smulad brocccoli, finriven hård lagrad ost, kanske finhackad paprika.. kryddor..

Kanske någon sorts dressing att slå över varm kokt broccoli, med olja, vinäger/lime och kryddor?

Annons:
Jennix
8/7/09, 4:23 PM
#7

Stek broccoli med smör och vitlök. Det är det godaste som finns!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jennix
8/7/09, 4:23 PM
#8

Man kan ha ost över också, smält ost… Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
8/7/09, 4:31 PM
#9

Vilka supergoda recept!

När jag gör broccoligratäng brukar jag göra det med philadelphiaost som jag kokar upp med grädde och häller över broccolin. Det blir krämigt och gott.

"You just have to belive…"

marialan
8/7/09, 4:35 PM
#10

gratäng med grädde och ädelost fungerar också!

CasaRamon
8/7/09, 4:37 PM
#11

Koka upp fryst broccoli (lite kortare tid än som anges på pkt.) lägg över i en form. Täck med stekt bacon och över det skivade tomater. Överst skivad ost så det täcker.

Gratinera tills osten smält och fått färg. Jättegott

aussiemia
8/7/09, 4:40 PM
#12

Stekt bacon i ugnsform med lagom stora buketter

broccoli, ös på med grädde och massa riven ost

innan ett besök i ugnen.

Mixa kokt blomkål och broccoli med stekt vitlök, gul lök

och chili, låt koka upp med grädde. Servera med stekt bacon eller

het korv.

aswedishsmorgasbord.com

flikkan77
8/7/09, 4:41 PM
#13

Jag brukar inte koka min frysta broccoli innan utan spolar bara av den ordentligt i varm vatten så isen försvinner från den. Fast så kan vi ha 90 gradigt varmtvatten också… Glad

"You just have to belive…"

Annons:
Puhlo
8/8/09, 1:11 AM
#14

Koka broccoli tills den bara har ett visst tuggmotstånd kvar. Riv pecorino över. Servera med rört smör.

Mmmmmm. Måste köpa pecorino imorrn..

kaisakavat
8/8/09, 12:51 PM
#15

Tycker detta blev en riktigt bra tråd..Glad

Tack alla! Skriv gärna fler grejjer ifall ni kommer på!

kaisakavat
8/12/09, 8:12 PM
#16

Jag dånar… Tungan ute

Gjorde nyss en mycket enkel gratäng, lät mig inspireras av era tips..

Ca 50 g smör, En dos fryst broccoli, En dos frysta svampinjjoner, en stor klyfta finhackad vitlök frästes i stekpanna tills allt vatten kokat bort.. då är brocolin också lagom förvälld..

På slutet: ner med peppar, lite salt, chillipeppar, basilika tills allt har mummat ihop sig..

Ner med allt i gratängform, öste över ordentligt med riven ost, in i ugn 225 grader tills det hela fått färg.

Tror jag dööööööööööör, jättegott!! Passar till ALLT! Kan förstås piffas upp ytterligare med t ex bacon, andra kryddor, e t c..

Ernst76
8/12/09, 8:34 PM
raphanus
8/12/09, 8:50 PM
#18

#16 - Är det okej om jag tar Norrlandspilen och tittar in till dig? Slurp!

starhawk
8/12/09, 8:58 PM
#19

Min ost och bacongratinerade broccoli är fin tyckker jag. Tag två färska broccoliknippor (som dom är förpackade i grönsaksdisken) skär upp och förväll dom och lägg dom i frysen Tidigast ett dygn senare tar man ut dom på morgonen, lagom till lunch har dom tinat upp och då fördelar man dom jämnt i en smord form, sen täcker man dom med hyvlad ost t.ex. Grevé fördelar ut en förpackning hackad bacon ovenpå och sen ett lager ost till, in i ugnen 250 grader i 20 min, Filismaskens!Tungan ute

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

greensis
8/12/09, 9:01 PM
#20

#2 Variant på broccolisoppa.

Red av med 1-2 msk vispgrädde, rejält m peppar, lite salt.

Serveras ångande het

Häll över strössel, typ baconcrisp ELLER smulad ädelost ELLER blandning mandelspån&pinjenötter

Ev dekorera med bladgrönt

Fabricati diem, pvnc!

Annons:
kaisakavat
8/12/09, 9:36 PM
#21

Raphanus - Du är ofantligt välkommen! Skrattande

Klämde i mig en redig portion tillsammans med ugnsstekt kyckling och lite tomatsalsa bredvid..

Jag är proppmätt ännu (lite för mätt faktiskt.. risk för att jag inte får plats med kaffe = katastrof). Det är ju för sjutton fotbollslandskamp snart på tv!!!

Det mesta av gratängen är kvar!! Har dessutom gott om broccoli, svamp, vitlök och ost på lager!

tusselisa
8/12/09, 9:52 PM
#22

Va bra tråd får aldrig till det med broccoli…min mamma hon kan hon men inte jagFlörtmen broccolisoppa ska jag defenitivt göraTungan ute

greensis
8/12/09, 9:54 PM
#23

Broccolisallad:

Finriv/smula själva blombuketterna på 2-3 RÅA broccoliträd
Riv resten av broccolin på grovt rivjärn eller en strimlare
Finhacka eller riv en halv rödlök
Skiva 3-4 färska svampar (ej champinjoner, typ skogschampinjoner, trattisar, shi-take, portobello osv)
Häll över vinaigrette (olja, vinäger, lite pressad vitlök, gärna dragon)
Låt dra 1-2 timmar (gärna i kylen)

Blanda i lite baby-leafs (småspenat, röd mangold osv) och riven västerbottenost

Serveras med ädelostdressing: (Lika delar åseda gräddädel mixas med creme fraiche

Fabricati diem, pvnc!

Besika
8/12/09, 10:43 PM
#24

WOKA små buketter i smör med skivad vitlök och finhackad eller strimlad röd chili… salta. SUPERGOTT!!!!!

raphanus
8/13/09, 8:08 AM
#25

TT-AFP 2009-08-12 18:42:33:

GENETISKT BROCCOLIHAT.

Spanska forskare säger sig ha kommit steget närmare lösningen av ett evolutionsmysterium - varför en del människor gillar brysselkål och broccoli medan andra hatar dem. Forskarna har funnit en gen hos nutida människor som gör att de ogillar den bittra kemikalien fenyltiokarbamid (PTC). Samma gen fanns även hos neanderthalarna för hundratusentals år sedan. Ämnen som påminner om PTC ger gröna grönsaker och en del frukt bitter smak. Men de finns också i en del giftiga växter så bismaken är evolutionärt begriplig. Den amerikanske presidenten George H Bushs broccolihat har alltså fått sin vetenskapliga förklaring. Hans uttalade hat ledde på sin tid till att hustrun Barbara fick be broccoliodlarna om ursäkt. (TT-AFP)

marialan
8/13/09, 9:13 AM
#26

#25

Nu börjar jag undra vad det finns i BLOMKÅL! Denna vita broccoli Obestämd

Skrattande

Cajsavarg
8/13/09, 10:01 AM
#27

Innan ni börjar med blomkål som måste jag bara delge er receptet från Paolo Roberttos kokbok och som jag tillagar ofta ofta:

300 g broccoli (färsk eller djupfryst)

Delas i små buketter o som läggs i kokande lättsaltat vatten. Låt koka ca 2 min. Ska behålla spänsten. Häll av kokvattnet o skölj av med kallt vatten. Låt rinna av väl.

Blandas med en dressing som består av:

2 msk pressad citron

1 fint flisad vitlöksklyfta

2 msk olivolja

1 tsk salt.

Klart!

//Fat makes Me fit//

Annons:
Svea72
8/13/09, 10:29 AM
#28

Kokt broccoli, pesto och fetaost brukade jag ha till pasta "förr i tiden", nu funkar det fint till grillat och kyckling t.ex.

ceolas
8/13/09, 12:13 PM
#29

Jag mosar kokt broccoli och mixar i lite brieost och svartpeppar. Det blir krämigt och gott.

Rosalita
8/13/09, 7:30 PM
#30

Vilken inspierande tråd! Blir jättesugen på broccoli nu.

LatMask
8/13/09, 7:45 PM
#31

Jisses, jag måste ha fått hjärnsläpp när jag skrev in receptet på broccolilådan i #3! Jag glömde en av de viktigaste ingredienserna! Så här ska det vara:

"Jag gör en broccolilåda som smakar jättegott till t ex snofsig spansk skinka:

Koka (den frysta) broccolin som det står på förpackningen. Smörj en ugnseldfast form. Lägg broccolin i formen, smula över ädelost, vispa ihop ägg och grädde, salta och peppra och häll röran över broccolin. Grädda i 175 grader ca 40 min.

(Mina mått till en medelstor ugnsform är sisådär 2 hg broccoli, 140 g ädelost, 4 ägg och 3 dl grädde)."

Rhiandell
8/19/09, 7:44 PM
#32

Vilken fantastisk tråd, mängder med bra idéer.

Själv brukar jag tillaga broccoli på enklast möjliga sätt, nämligen ungsgratinera. Brukar använda färsk broccoli. Skär i lagom stora bitar, lägg i en väl smord form. Riven _mycket_ ost över. Perfekt tillbehör till det mesta. Går också utmärkt att äta med extra smör till, ungefär som nypotatis. ;-)

Broccoli- och blomkålspuré är också en idé om man gillar blomkål (vilket jag dock inte gör). Koka broccoli och blomkål i grädde tills det blir mjukt. Mixa till en mer eller mindre slät puré.

Intressant att de flesta recepten verkar innehålla frusen broccoli, själv använder jag nästan alltid färsk, oftast ekologisk. Använder bara frusen om jag bara ska koka broccolin och inte göra något mer. Det beror på att jag tycker att kålsmaken är mindre i frusen broccoli.
Hur tänker ni andra ifråga om frusen respektive färsk broccoli?

Puhlo
8/19/09, 8:21 PM
#33

Jag tänker så att frusen broccoli kan jag ha liggande i frysen, och använda när jag känner för det. Färsk broccoli håller inte lika länge, och visst, jag använder den hemskt gärna när jag har PLANERAT att äta broccoli, men inte om jag bara "hmmm, vad ska vi ha till mat idag..".. :)

flikkan77
8/22/09, 12:25 PM
#34

Jag gör precis som Puhlo.

"You just have to belive…"

Annons:
Rhiandell
8/24/09, 5:04 PM
#35

#33 o 34: Jo, det är klart på så vis är det ju vettigt. Själv har jag inte så stora problem med hållbarheten eftersom jag äter ganska mycket broccoli. ;-)

[GunillaR]
8/24/09, 5:08 PM
#36

Jag älskar både broccoli och blomkål!

Tack för denna tråd ! Dregel, dregel Tungan ute

kaisakavat
11/30/11, 6:40 PM
#37

Har läst igenom denna gamla kära tråd nu igen. Håller med om det där med dregel.. snålvatten i mun!

Jag gjorde en mkt enkel variant på ost-broccoli-temat. Igår.

Såhär:

Ännu en broccolisallad

Stek/woka lämplig mängd broccoli i bra olja eller smör, tills det är lagom al dente.. Dra av från spisplattan.

Tärna eller smula lämplig mängd fetaost och och strö över broccolin. Svartpeppar. Ta en lagom bit av en citron och pressa över saften. Blir det för lite - tag lite till.. Flört

Smaka av EVENTUELLT med lite salt. Men det beror på. Fetaosten är ju salt.

Godare varm än kall, men båda funkar..

kaisakavat
7/3/17, 8:52 PM
#38

Puttar denna också. Även om jag inte har något recept i fingertopparna just nu. 🙂

Splatter
7/3/17, 10:15 PM
#39

Ett av de latare recepten;
koka broccoli till önskat tuggmotstånd eller baka i ugn eller grilla på grillen,
lägg upp på tallrik och häll över bearnaisesås, gärna hemgjord,
ät tillsammans med valfritt tillbehör, gärna kött och även andra grönsaker.

Nu blev jag hungrig igen. 😮

Upp till toppen
Annons: