Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Allergi mot mjölkprotein - smör?

2009-10-13 10:42 #0 av: annanas78

Jag ska testa att utesluta mjölkprotein p g a min dåliga mage. Har blivit tipsad  här på forumet om att det kan vara värt ett försök...

Har hört att smör inte innehåller så mycket mjölkprotein, stämmer det? Det känns omöjligt att äta lchf utan smör.Förvånad Grädde och creme fraishe kan jag nog klara mig utan... och kanske ersätta med kokosprodukter...

Finns det någon som har erfarenhet av att utesluta mjölkprotein och äta lchf? Ge gärna tips om hur ni äter istället och om någon klarar att äta smör trots allergi.

Anmäl
2009-10-13 11:15 #1 av: annanas78

Någon?...

Anmäl
2009-10-13 11:23 #2 av: Ofelia

Hej,

jag är totalallergisk mot mjölkprotein så om något är stekt i smör får jag utslag, ont i magen och eksem direkt. Detta sitter sedan i under minst två veckor vilket gör att min sömn blir förstörd för lång tid(på grund av det nattliga kliandet och molandet i magen). Tråkigt värre är det och för mig dök detta upp efter ungefär ett år på LCHF.

Jag äter därför inte strikt längre , dels är det jättetråkigt att utesluta så många matgrupper om man dessutom måste ta bort mjölk i alla former. Innebär ju att man inte kan göra alla dessa goda såser, inte använda ost i alla möjliga sammanhang osv..

Numera äter jag därför mer grönsaker, mycket kokosfett, kallpressade oliv och rapsoljor, rätt mycket bär, en hel del nötter samt naturligtvis massor med ägg, kött och försöker med mycket fisk(tyvärr går det trögt). Ovanpå detta fuskar jag någon gång ibland med sojaprodukter, bland annat deras creme fraiche då jag vill göra tzaziki och grädden när jag vill ha sås. Försöker dock minimera detta till festiligare tillfällen. Aioli i stora lass blir det emellanåt, majonäs ibland.

Det tuffaste är när man vill gå ut på restaurang och festa till det lite. Jag går då alltid till japansk och tar yakuniku som man grillar vid bordet. Minimerar riset men annars är entrecoten och grönsakerna jättegoda. Inte så LCHF men händer inte ofta och för mig innebär inte sådana avsteg någonting negativt alls. För mig är det betydligt mera negativt att komma inärheten av mjölkprodukter.

Det som var svårast för mig att förstå var att jag kunde reagera på så minimala mängder mjölk som i grillkryddan på den färdiggrillade kycklingen från mataffären. Sitter just nu med sår på fötterna på grund av att jag åt kyckling förra veckan. Måste lusläsa alla förpackningar och mjölk finns i fler produkter än man kan tro. Får snart emigrera till Japan eller Thailand....

Anmäl
2009-10-13 11:37 #3 av: annanas78

Stackare!

Visst är det otroligt jobbigt att inte kunna äta vad som helst och att alltid kolla skitnoga på alla innehållsförteckningar. Ändå är det i sista änden värt det bara man får må bra. Men det låter jättejobbigt att du får symptom så länge efteråt du käkat något "fel"....Obestämd

Jag är glutenintolerant och även känlig för bla glutamat vilket gör att jag också måste ha stenkoll. Käkar jag något med gluten är min mage kass i några vekcor plus att jag blir så otroligt trött....Men nu har min mage varit totalkass i några månader fastän jag är noga med gluten, och jag börjar bli smått desperat! Provar just nu en diet där jag utesluter alla mjölkprodukter utom smör.... Hoppas det kan hjälpa, annars får jag testa din variant!Tack för dina funderingar, och lycka till med magen!

Anmäl
2009-10-13 11:39 #4 av: Johanna-Soderlund

Du kan göra ghi, då får du bort i princip allt mjölkprotein, eller skirat smör med ett annat ord.

Anmäl
2009-10-13 11:55 #5 av: annanas78

Tack Johanna för tipset om ghee! Ska ha det i tankarna, och testa det framöver!

Anmäl
2009-10-13 16:57 #6 av: Ofelia

JO, det är jättejobbigt med allergier.

Jag började också med att också vara konstaterat glutenintolerant för många år sedan. Precis som du så blev jag inte bra i magen trots glutenfri kost. För mig är det så att mjölken var lösningen SAMT att jag helt låter bli korn, vete och råg. Lite havre verkar vara ok fast just nu äter jag inte det heller på grund av att jag försöker äta LCHF+stenålderskost-blandning.

Det är helt ok i vardagslag hemma med den nu rätt så begränsade kosten, värre om man vill festa till det, eller gå ut och äta, åka på semester är inte lika valfritt som förr t ex. Å andra sidan mådde jag så dåligt i många år att det absolut är värt besväret. Irriterande dock när man gör allt o så åker man dit på grillad kyckling. Tydligen är det så att Santa Maria grillkrydda är mjölkfri medans Knorrs inte är det. Gäller att ta reda på vilken ens mataffär använder!

Har du läst "vadhonnuheter" som har gett ut en bok om basallergier? Har såhär i efterhand konstaterat att allt hon skriver stämt in på mig. Kanske nåt för dig också? Hon skriver ju också om glutamat har jag för mig..

Anmäl
2009-10-13 20:42 #7 av: annanas78

#6 Jag tror du menar Ursula nånting... Författaren alltså. Jag har faktiskt försökt att få tag på boken men den har varit slutsåld. Men det verkar väldigt spännande!

Tro nu inte att jag gläds åt dina allergier, men det är ändå så SKÖNT att inte vara ensam med dom här problemen..... Tack för att du delade av dig av dina erfarenheter!

Anmäl
2009-10-14 12:33 #8 av: Ofelia

Hej igen,

googlade lite och Ursula Jonsson heter hon. Har ju också en sida som var intressant. Vet dock inte hur jag ska länka till den men googla på basallergi så kommer den upp.

Har inte tid just nu men det såg ut som att det fanns en kokbok också? Vore ju underbart. De flesta recept på exempelvis den här sidan innehåller mjölk i någon form. Maten blir rätt enahanda så lite nya tips vore trevligt.

Anmäl
2009-10-16 16:26 #9 av: annanas78

Hej Ofelia!

Måste försöka fixa boken! Har du läst den själv? En kokbok oxå vore ju jättebra! Ska kolla upp det...

Idag har jag gjort ghee... Det luktar otroligt gott, som kola... Frågan är hur det smakar till mat... Hmmm.

Ofelia, eller någon annan med mjölkprotein allergi, har ni testat ghee? Hur funkade det?

Pratade med en tjej idag som håller på med hälsa, enligt henne beror många födoämnesallergier på en läckande tarm...  Molekylerna från t ex mjölkprotein bryts inte ned i tarmen och läcker ut i blodet eftersom tarmen är skadad. Där reagerar kroppen på de främmande proteinerna med en allergisk reaktion. Något sådant var det. Någon som kan mer?

Stämmer det, så borde ju inte proteinerna i mjölk vara något problem, om de inte bara läckte igenom tarmen, om det nu är i blodet som den allergiska reaktionen äger rum?

Anmäl
2009-10-16 16:27 #10 av: synvinkel

Jag vet inte om någon annan har provat, men rent teoretiskt borde du få en del svar av att äta laktosfria mjölkprodukter ett tag. Är du överkänslig mot laktos så bör din kropp inte reagera mot dessa. Men är du däremot överkänslig mot mjölkprotein så skulle din kropp reagera. 

Jag tror nämligen inte att det rör sig om en mjölkproteinallergi, då du skulle lida stora konsekvenser om du fick i dig en ytterst liten mängd av detta, t.ex. mjölkpulvret i en grillkrydda som #2. Men nu skrev du inte riktigt vad du får för symtom. Men mjölkprotein-/laktosintolerans måhända? Så länge det rör sig om överkänslighet mot någon produkt hade jag testat mig fram till korrekt resultat iaf Tungan ute

Håller någon inte med om att detta kan fungera så säg ifrån direkt. Jag är ingen expert alls, jag tänker bara rent teoretiskt. Och jag påstår inte att jag tänker särskilt bra! Glad

Anmäl
2009-10-16 16:34 #11 av: annanas78

Hej Synvinkel!

Tack för dina tankar...det är alltid bra att ta del av vad andra har för tips och erfarenheter.

Jag har testat att käka laktosfritt i flera veckor, men mina problem ( ständiga diarreér i ca 3 månader, luft i magen,  lättare illamående från och till och magknip) blev inte något bättre...

Det är därför som jag ska testa att utesluta mjölkprodukter. Testade först att utesluta allt utom smör, eftersom jag hört att det kan funka om man inte är för känslig. Men det funkade inte heller...Obestämd

Så nu står mitt hopp till ghee!

Anmäl
2016-12-10 20:08 #12 av: steglits

Jag testar nu den här http://www.holistic.se/sv/product/laktozym Det ska hjälpa mot både laktos och mjölkproteinet kasein. Kaseinet är det som gör att man får korsallergi. När jag har ätit mjölkprodukter så blir jag allergisk och kan få exem, och blir väldigt trött och deppig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.