Vi som har diabetes Läst 2176 ggr

LCHF fungerar inte på mig

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Jag är ny här så jag vet inte riktigt hur man går tillväga. Jag är inte så bra på datoranvändning heller. Jag har ett problem och det är att inte LCHF fungerar på mig. Blodsockret vill inte gå ner. Det är högst på förmiddagarna, mellan 9 och 12 någonting.Jag äter frukost enligt Annika Dahlqvists recept, tar en promenad efteråt, men det blir ändå inte bättre. Efterhand som dagen går blir det lite bättre. Jag har haft diabetes i drygt 2 år och är jättetrött på detta nu. Det drar ner mig både fysiskt ochpsykiskt.

Jag är 52 år,väger 55kg. och är 1.63 lång.

Tacksam för råd och tips.

Sylvia

Jag kan tyvärr inte ge dig goda råd men undrar vad du menar med frukost enligt A. Dahlqvist?

Om du beskriver vad och ungefär vilka mängder du äter under en dag, tror jag det är lättare att ge ev. råd.

Mitt blodsocker vill inte heller gå ner så mycket som jag önskar men jag ser ändå massa fördelar. Mitt blodtryck och min ämnesomsättning har normalisetats, jag äter lite mindre medicin för sockret nu. Enligt etablissemangets normalförlopp ska ju en diabetiker blis sämre med tiden och jag är övertygad om att jag inte blir det med denna kost. Har jag fel så går det i alla fall mycket långsamt. Jag blev sjukare och sjukare så länge jag åt "som en diabetiker ska" med massor av mellisar frukt osv.

Har du sett om ditt HbA1C har förbättrats? Morgomvärdet är ganska ofte förhöjt för oss, kolla före luch och se!

Tala om exakt vad du äter om dagarna.. Glad

Jag håller med ovanstående att vi måste veta mer hur du sylveli äter om vi skall kunna komma med synpunkter.

Frukost "á la Annika Dahlqvist" kan innehålla en hel del kolhydrater om man inte är medveten om var de finns (mejerierna).

Den som har utvecklat diabetes måste ofta vara mycket striktare avseende totalmängden kolhdyrater än den som äter LCHF i förebyggande och då behöver man titta på matintaget i detalj.

Skriv upp hur du äter en vanlig dag här i tråden, så hjälper vi dig med kommentarer.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se

Medarbetare på http://www.lchfmagasinet.se

Det kan hända att din diabetes är triggat av högt stresshormon (kortisol), vilket jag tror är relativt vanligt (stort mörkertal eftersom inte tester görs).
Kortisolet höjer juts blodsockret, och skapar insulinresistens.
Om det fortsätter vara för högt kanske du skall överväga att göra en mätning av det?

Det där med att du har högst blodsocker på morgon/förmidag är helt normalt.. det kallas för gryningsfenomen!

"Något annat intressant man kan se på blodsockerkurvan ovan är att blodsockret för dessa diabetiker verkar vara relativt högt på morgonen, redan innan frukost, och sedan sjunka. Det är faktiskt vanligt och kallas "dawn phenomenon" eller "gryningsfenomen" på svenska. Vissa hormonnivåer, såsom kortisol, når sin normala dygnstopp under efternatten/morgonen, och leder bland annat till att levern släpper ut lagrat socker i blodet."

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

Läs artikeln om Amina Madani.  Hon hade också problem med att blodsockret inte gick ned och konsulterade då Jan Kwasniewski i Polen som rådde henne att minska på proteinintaget.

Artikeln finns även omnämnd i Toxiska epistlar.

Oj så kul att få svar! Jo, nu ska jag berätta vad jag äter på en dag. Alltså typ att det kan se ut så här:

Frukost 7.00. !dl.3%fil och en nötblandning som rostats i ugnen tillsammans med olja. (Annikas recept). Derefter ett smörstekt ägg med smör och pålägg(ost och grönsak), en kopp te.

Efteråt dricker jag ett glas vatten med 1 msk. Molkesan.

Ca. kl 10 dricker jag en kopp kaffe, slät eller med grädde i .

Kl. 12 äter jag lunch. Det kan vara en laxfilé, ett halvt broccolihuvud, blandad sallad med dressing och en sås av cremé fraiche och grädde. Molkesanvatten därtill.

Kl. 17.30 är det kvällsmat. Då kan det bli en quornfilé, lite stekta grönsaker, blandad sallad och gräddsås med ost och ägg.

Senare på kvällen kan jag bli lite hungrig. Då tar jag lite Bregott som jag lindar lite ost i.

angående stresshormon så har jag hela tiden haft för mig att min diabetes beror på inre och yttre stress. Vad menar du att man mäter? Kortisolet i kroppen? Behandlar man diabetesen annorlunda om det beror på stress? Min läkare säger att jag ska börja ta Byetta. Då tillför man ett hormon till tunntarmen. Jag har lärt mig av min zonterapeut att "känslorna sitter i tunntarmen" och då skulle ju denna teori kunna vara riktig. Tunntarmen saknar det hormonet som gör att bukspottskörteln frigör insulin och saknaden beror på stress?

Hälsningar Sylvia

#9 Ja, man mäter kortisol...oftast genom urininsamling under 2 dygn.

Nej, man behandlar inte diabetesen annorlunda, men det antyder ju på andra orsaker som i såfall behöver utredas - kan bero på ( oftast godartade ) tumörer på binjurar el hypofys, men vanligast på faktisk stress och dålig sömn.
Beror det på stress så finns det ju möjligheten att rätta till stressorerna och på så sätt lindra diabetesen....och skulle det mot förmodan vara tumörer så brukar man sonika plocka bort dem.
Medicinering med kortison, vilket är en annan möjlig orsak, ger normalt samma effekt som stress med tiden.

Byetta vet jag inget om alls.Glad

Innehåller inte Molkosan en hel del kolhydrater?

Det står inget på molkesanflaskan om kolhydrater. Jag blev rekommenderad att dricka det för att blodsockret skulle sjunka.

Hur ser ditt långsockervärde (HbA1C) ut?

Medicinerar du din typII.diabetes på något sätt (tabletter eller insulin)?

Jag har också typII-diabetes sedan ett år tillbaka och känner mycket väl igen det där med ett relativt sett (jmf. med övriga dygnet) högt fasteblodsocker på morgonkvisten.

VH!/K.

Molkosan är gjort på mjölksyrnat getostvassle och man tar en tesked. Hyr mycket kolisar finns i 1 tsk vassle? Inte mycket, om något alls.

Jag skrev faktisk en sida på min hemsida igår om Molkosan då jag tycker det bör komma mer fram i ljuset. Ett supergott produkt för hälsan och svårläkta sår.

Mitt långtidssocker är 6.2. Jag tar inga mediciner för min diabetes än så länge. I början provade jag Metformin, men det hjälpte inte.

Här har Doc skrivit om Byetta;

"Den relativt nya diabetesmedicinen Byetta har hyllats som "mirakelmedicin". Den ger nämligen ofta både bättre blodsocker och minskad vikt. Nu kommer dock en allvarlig varning från den amerikanska läkemedelsmyndigheten efter ett par fall av dödliga biverkningar."

http://www.kostdoktorn.se/byetta-i-blasvader-efter-dodsfall

Och här har han skrivit om en ny och mer lovande medecin!

"Victoza är godkänt inom EU, men har inte börjat säljas i Sverige riktigt än. Och det har bara typ 2 diabetes som godkänd indikation ännu, inte viktnedgång.

Redan nu finns Byetta som har liknande effekt. Men det är också bara godkänt vid typ 2 diabetes."

http://www.kostdoktorn.se/ny-kung-bland-bantarmedicinerna

Som sagt vad.. det e biverkningar med alla medeciner.. och den som är frisk har många önskemål.. men den som är sjuk har oftast mest en önskan!

Är det någon som tycker att man kan se något samband mellan min matsedel och mitt höga blodsocker? Tacksam för tips!

Jag vet inte alls om det är din mat som ger ditt höga blodsocker (gryningsfenomenet som Zepp skrev om, låter ju logiskt) men du kan väl experimentera lite med din fukost!

Prova t ex att äta ägg och bacon i st för fil och musli och se vad som händer!

sylveli - det finns en chans att säga mer om ditt blodsocker om du skriver in mat och mängder i tex http://www.minmat.net.

Fil och müsli kan bli en hel del kolhydrater - men det beror också på hur mycket du äter så klart och därför är det svårt att säga.

Det är 3g kolhydrater per dl fil och äter du du 2dl tex så är det genast 6g. Det kan vara för mycket för en diabetiker som är extra känslig.

Själv måste jag äta max 5g kolhydrater per dygn om jag vill gå ner i vikt och det är så svårt att jag orkar det bara periodvis.

Sylvia, ditt långsocker är sett med nationella behandlingsmåls-mått inte alls så illa. Det innebär rent praktiskt att du antas ligga på ett genomsnittligt blodsocker på ungefär 7,5.

Som jag fått det förklarat för mig (om det nu stämmer) så brukar målet för HbA1C försöka hållas lägre för dem utan insulinbehandling. Helt enkelt för att ett för lågt satt HbA1C-mål och samtidig insulinbeh (typ-I företrädesvis) ökar risken för hypoglykemi väsentligt.

Som kostbehandlad typ-II så är en extrem hypoglykemirisk mer eller mindre försumbar. Dvs. där man alltså blir mer eller mindre medvetslös. Som typ-II kan man visserligen känna obehag om bs går ner ovanligt mycket och ffa. fort, men medvetslös blir man ändå inte.

M E N... skulle du få ner ditt fm. värde lite mer så skulle antagligen ditt långsocker påverkas i positiv riktning. Jag kämpar själv med detsamma med varierande framgång. Ökad stressnivå ger direkt ett högre fastevärde. Det är som det är för mig med det här... i det absoluta nuläget kan jag inte påverka den faktorn mycket mer än jag redan gör, av olika orsaker. Mitt jobb ser ut som det gör, "stressigt" men ffa. krävande och jag gillar det mycket och inte minst så genererar det nödvändig inkomst för mig och mina barn. Min privata situation ser också ut som den gör och även om jag för min inre syn lätt kan visualisera de "ultimata omständigheter" som jag tror skulle göra mig till en total emotionell filbunke så är det inget som är aktuellt, inte just nu iaf.

Alltså så har jag lite "försonats" med tanken att jag får (läs, inte har annat val än att) göra så gott jag kan, med de verktyg som jag i nuläget förfogar över. Att önskedrömma om andra omständigheter än de som är leder ingen vart... för mig gäller att ta tag i det som är påverkansbart här och nu och acceptera det andra, iaf. för stunden.

Vore jag du skulle jag vg. kosten testa att anpassa frukostmenyn först och främst. Fil och den där nötblandningen skulle ge även mig ett postprandiellt blodsocker efter frukost på drygt tio gissar jag. Prova att förbereda ägg i lite mer varierade former. Även äggmjölk med kaffe kan vara en variation, tillsammans med lite kallt protein (kött, laxfilé, makrill eller en liten bit ost).

Prova att reducera mjölkprodukterna till frukost till ett minimum (youghurt höjer mitt bs väsentligt, keso oxå men mindre) och ta inte både ost och annan mjölkprodukt samtidigt. Ta en kvällspromenad (eller skaffa en crosstrainer att stå på iaf. 10 min framför TV'n) på kvällen) och håll ner ditt bs innan du går och lägger dig. Det kommer ändå att stiga och vara "högt" på morgonen, men kanske mindre högt iaf.

Det du skriver om stress är ju ett stort begrepp som kan bero på många saker... du nämner tex. "panikångest" i din profil. Är det något nytt som är kopplat till ditt insjuknande i diabetes och din oro över ditt bs och ev komplikationer därpå, eller?

VH!/K.

Vassle är väl det som blir kvar när man gör ost, alltså vattnet och mjölksockret.  Hur mycket kolhydrater vassle består av beror på hur koncentrerad vasslen är.

#22 Molkosan = mjölksyrabakteriejäst vassle.
Beror även på hur mycket det fått jäsa. Har alla kolhydraterna jäst bort så finns det ju inga kvar.Flört

Sylvia, troligen skulle en något förändrad matsedel kunna göra stor skillnad för ditt blodsocker och välmående.

Jag har själv diabetes (typ 1) och har nu i snart ett år exprimenterat med olika LCHF-varianter för att komma fram till vad som är den bästa kosten för en diabetiker.

I stora drag kan man säga att fett kött, fet fisk och ägg är det bästa att äta. Eftersom du är demi-vegetarian antar jag att köttbitar inte finns på kartan, och då är nog en fisk/äggbaserad kost en bra idé. Kanske skulle du kunna överväga frigående fågel? Jag vet ju inte av vilka skäl du väljer en vegetarisk kosthållning, men bland annat jag själv hade lättare för fågel då jag bestämde mig för att börja med kött igen efter en lång tids vegetarisk kost. Personligen var jag övertygad vegetarian av djurrättsskäl, men insåg att kosten höll på att utplåna min hälsa och gav upp.

Mjölkprodukter i alla former utom smör kan vara en stor bov för blodsockret. Ost, som visserligen har ett lågt kolhydratinnehåll, påverkar blodsockret mycket mer än exempelvis motsvarande mängd fisk. Varför det är såhär är jag inte helt säker på - det finns  olika teorier.

Fil, yoghurt, grädde mm. är ingen bra idé. Det blir en hel del kolhydrater, och det är risk att det inte mättar tillräckligt. Så ett tips är att inte basera några måltider på detta, och att äta små mängder (eventuellt inget alls under en period för att se hur detta påverkar blodsockret?).

Personligen upplever jag också att blodsockret håller sig mycket stabilare när jag hinner bli riktigt hungrig innan jag äter, och att tre rejäla måltider är gynnsammare än 5 små för blodsockret.

Hoppas att du kan få nytta av mina tips, och lycka till!

Tack för alla svar! Det är jättesnällt av er att tipsa på olika sätt.

Jag ska tänka över allt och se vad som blir fortsättningen av detta.

Innan jag började med LCHF höll jag på med en egen diet som var helt utan mjölkprodukter och mycket olja och fisk, grönsaker och vegetariska alternativ till kött. Jag åt tre stora måltider om dagen och ett mellanmål på förmiddagen.

När jag bestämde mig för att prova LCHF tyckte jag att jag fick välja mellan att börja med kött eller mjölkprodukter. Jag fixade inte tanken på att äta kött, så det blev mjölkprodukterna.

Du klarar dig bra på ägg och fisk om det är ok! Man måste inte äta kött. Ost går också bra för de flesta. Det är mjölsockret som brukar spöka om det inte fungerar.

Av någon lustig anledning så brukar våra vegetarianer gilla bacon.. antar att det är knaprigt bacon då!?

#27 "vegetarianer gilla bacon"

Måtte väl bero på att industrigrisarna är uppfödda på frön och mjöl samt att produkten ofta innehåller en massa tillsatser som härör från bl.a. majs och spannmål... 

Glad

Mer troligt kanske är att skivad bacon inte påminner om sitt ursprung.  Vet många som har väldigt svårt att äta mat där det framgår att det är ett djur eller en fisk, t.ex. grishuvud, grisfötter, hel kyckling, krabba, musslor, oskalade räkor eller hel fisk med huvud. De har svårt att ens gå in i en köttaffär eller fiskaffär men de klarar att äta köttbullar eller hamburgare.

Hej Zepp!

Skojar du eller? Vad menar du med att vegetarianer gillar bacon? Man är väl inte vegetarian om man äter kött?

Jag har ätit kött när jag var barn. I tonåren bestämde jag mig för att bara äta fisk. Nu tänker jag på att äta lött för hälsan, men det är väldigt svårt att förverkliga.

Mvh. Sylvia

Jag pratar om "våra" vegetarianer.. dvs några av våra medlemmar som varit vegetarianer och som försöker sig på LCHF!

Hej sylveli, själv äter jag lite långfil till frukost med 1-2msk riven kokos, 1msk krossad linfrö+ca 1tsk psylliumfrö och strör 1tsk kanel över detta. Innan äter jag det protein jag tänkt att frukosten ska innehålla och alla måltider avslutar jag med grönt te. Mitt "tänk" är att det mest kolhydratrika intas sist i måltiden för då påverkas blodsockret minst. Långfil är ju kompaktare än typ filmjölk och då funkar det bättre för mig som typ 2:a då det tar längre tid att spjälkas. Lite dumt kanske att jämföra filmjölk och långfil men det har funkat för mig och många bäckar små ....

Som kricko nämnde så passar inte ost att äta tillsammans med annan mjölkprodukt och jag får ransonera typ grädde och creme fraiche.

Starka kryddor typ cayennepeppar, chilipeppar i maten ger mig lägre blskr påslag efter måltider och vitvins vinäger på sallad likaså. Innan jag hittade LCHF så droppade jag t.o.m vinäger på den lilla brödbit jag tillät mig att äta. När jag provade ost+smör på kvällen var mitt morgonblskr högre än när jag äter t.ex avocado+skinka,salami eller tonfisk i majonnäs med citronklyfta+ägg.

Mullbärste skulle vara bra för att det innehåller en antioxidant som sägs stabilisera blodsockret genom att den kan minska sockrets omvandling till glukos. Tyvärr hjälpte det inte mig tvärtom så började mitt blskr krypa uppåt 10 på kvällarna jämfört med närmare 8 tidigare med mitt vanliga gröna te. Tyckte att det smakade sött jämfört med det gröna te jag själv dricker. 

Som diabetiker får man hålla en strikt kost vad gäller mjölkprodukter och strärkelserika grönsaker. Själv fick jag dille innan LCHF på att äta råa morötter fick liksom ett sug efter dem och när jag förstod sambandet stärkelse-glukos så var det lätt att avstå.

Hej igen Sylvia, glömde nämna att turkisk yoghurt (10%) nästan funkar bättre men mina smaklökar föredrar långfilen, brukar blanda dessa ibland då jag glömt handla tillräckligt med långfil. 

Tack Agneta! Jag undrar var du bor någonstan i landet. När jag bodde i Blekinge kunde jag köpa långfil, men här i Skåne har jag inte sett det.

Ja, det är kanske bra att ta proteinet först. Hur mycket proteinsaker äter du till frukost? Jag tänker på fettmängden i din frukost. Tycker du att det räcker?

En annan sak: Mivototal Plus är ett kosttillskott som jag blivit rekommenderad. jag har fått för mig att jag får extra högt blodsocker när jag ätit det. Har någon provat?

Ingredienser per 30 ml:

Betakaroten (Pro-vitamin A) 1,5 mg
B1-vitamin (tiamin HCl) 10 mg
B2-vitamin (riboflavin) 10 mg
B3-vitamin (niacin) 10 mg
B5-vitamin (pantotensyra) 25 mg
B6-vitamin (pyridoxin) 10 mg
B12-vitamin  
(cyanokobalamin) 10 mcg
C-vitamin (askorbat) 750 mg
D3-vitamin (kolekalciferol) 10 mcg
E-vitamin (d-alfatocoferol) 133 mg
Biotin 100 mcg
Bor (citrat) 500 mcg
Folsyra 400 mcg
Inositol 25 mg
Kolin (bitartrat) 25 mg
PABA (para-amino-benzoesyra) 10 mg
Jod (kalium) 150 mcg
Kalcium (trikalciumcitrat) 250 mg
Kalium (trikaliumcitrat) 200 mg
Krom (kelaterat) 50 mcg
Magnesium (citrat) 300 mg
Mangan (sulfat) 2 mg
Q10 (vattenlöslig) 10 mg

Selen (natrium selenit) 50 mcg
Zink (citrat) 5 mg
Bioflavonoider 50 mg
L-tyrosin 500 mg
L-alanin 28 mg
L-arginin 32 mg
L-aspartinsyra 66 mg
L-cystin 25 mg
L-fenylalanin 42 mg
L-glutaminsyra 180 mg
L-glycin 18 mg
L-histidin 24 mg
L-isoleucin 50 mg
L-leucin 76 mg
L-lysin 70 mg
L-metionin 48 mg
L-prolin 90 mg
L-serin 50 mg
L-treonin 40 mg
L-tryptofan 12 mg
L-valin

60 mg

L-tyrosin                                              14 mg

Antioxidationsmedel: Citronsyra, kaliumsorbat, natriumbensoat.
Emulgeringsmedel (E415,E422)
I en bas av mer än 70 spårmineraler i kolloidal form samt alfalfa och psyllium.
Kosttillskott bör ej ersätta varierad kost.

Om du har brist på allt detta så är det säkert bra.. men annars så är det nog bättre med naturlig mat från bra råvaror och/eller att ta ett tillskott med det man har brist på!

Hej Sylvia jag bor i Norrbotten men har släkt i både Linköping och Södertälje som köper långfil i sina mataffärer. Riven kokos tar jag i filen för att "fetta" till den lite och Bregott på skinkskivan ibland. Salami är ju fet i sig så jag kombinerar många gånger skinka och salami. Protein i mängd  typ ca 3-4 skivor skinka+ägg eller salami eller 1-2 mindre köttfärsbiffar. Gillar inte skinkan men gillar heller inte matlagning för då skulle jag hålla mig till köttfärsbiffar för de gör mig "nöjdare" och är nog betydligt nyttigare också. Försöker få i mig av buljongen som blir över från biffarna då jag steker i mycket smör. Omelett på 2 ägg och ett 1/2 pkt bacon. Några exempel, hoppas det är till hjälp.  

Mjölkprodukter får jag jobbiga blodsocker värden av,grädde och smör går fint för mig.

När jag äter ost då händer det saker med blodsockret,blodsockret går upp rätt fort och väldigt svårt att få ner igen.Det går nästan åt mer insulin till att få ner bs än hela dagsdosen för alla måltider.

Prova att ta bort osten och se vad som händer.

Hej! Nu har jag gått i ide ett tag men håller på att vakna igen. Vet någon om det är bra för blodsockret att ha äppelcidervinäger i salladsdressingen? Är det kanske bättre med vitvinsvinäger?

Hälsningar och Gott Nytt År!

Sylveli

Finessen med vinäger överhuvudtaget är först o främst att det är gott.. den andra finessen är att det sänker GI något på måltiden varvid blodsockret stiger något långsammare!

Jag tycker du skall använda den du tycker är godast, alternativt den med minst kolhydrater!

Jag fick en bok i min hand som heter"Mat för hälsan" av Paula Bartimeus. Jag läser om diabetes och blir förvirrad. kan någon förklara för mig hur saker och ting kan bli så motsägesfulla. Här står tex. att havregrynsgröt är en mycket bra frukost för diabetiker. Betaglukanet i havret minskar blodsocker- och insulinsvaret efter en måltid och stärker immunförsvaret och sänker märkbart nivåerna av det onda LDL-kolestrolet. Jobbigt, tycker jag. Kan det vara så att vissa livsmedel har mycket kolhydrater men så många andra goda egenskaper så att summan ändå blir positiv?

Ingenting är så enkelt som det verkar!

Mvh. Sylveli

Enklast är väl att du mäter ditt blodsocker efter en grötfrukost... Även om jag inte vill rekommendera någon att äta spannmål, så kan det ju vara idé att testa så du får veta svart på vitt hur ditt blodsocker reagerar.

En delorsak i att ditt blodsocker inte sjunker som du hade önskat, kan ju vara dels att din egen insulinproduktion i stort sett inte fungerar alls, där kan ju även de med typ 2 diabetes hamna tillsist.

Dels att det finns annat förutom kolhydrater/socker som höjer blodsockret, dit hör tex mjölkprotein. Så om du äter filfrukost enligt det du beskrev i början av tråden, så kan det vara "boven".

Vad som helst utom verkligheten
jag kan se dig äntligen

Jag ser dig

Min erfarenhet av en grötfrukost (havregrynsgröt) är att blodsockret flyyyyyyger i väg högt upp i taket...Så spott och tvi och fräs för havregrynsgröt!! Flört

Vet inte hur mitt blodsocker är (har inte diabetes) men jag vet att jag blir TOKHUNGRIG efter en grötfrukost. Att man skulle stå sig bra på gröt är ren bullshit.

Jag har testat grötfrukostar, fil och ägg, bara ägg och smör mm. Det blir ungefär samma resultat blodsockermässigt. Mättnaden är mycket större med LCHF-frukostar. 

När jag inte märker skillnad själv blir jag så nyfiken på vad som ligger bakom olika experters så olika slutsatser.

Verkar ju underligt att ditt blodsocker inte visar några skillnader mellan om du äter spannmål eller fett+protein. Har ingen aning om vad det kan bero på. Motion ska ju tydligen sänka blodsockret en hel del, du kanske skulle börja med förmiddagspromenader, om du kan och har tid till det? Fast det kanske du redan gör, det vet jag ju inte förstås;)

Det svarar ju inte på din havre-fråga, kanske någon annan har mer koll på detta med betaglukan.

Vad som helst utom verkligheten
jag kan se dig äntligen

Jag ser dig

Mer i: Vi som har diabetes

• LCHF och Metformin

När man äter enligt LCHF då är kroppen mer åt syra håller än åt bas hållet. I Tyskland har därför raprteras fler dödsfall i samband med medikamentet Medtformin. J...

» Till diskussionen
  • Typ 1:a inte hungrig-vad gör ni?

Jag undrar vad ni andra gör om ni inte är hungriga på en hel dag? Problemet för en typ 1:a är ju att man måste ta insulin och därmed äta för att inte ligga skyhög...

» Till diskussionen
  • Professor vid Karolinska förordar LCHF

Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning vid Karolinska institutet berättar i Hemmets Veckotidning 16/2008 om att lågkolhydratmetoden nu vilar p&...

» Till diskussionen
  • VI SOM LIDER

Hej vänner..har en fråga...ni som har diabetes typ 1 eller typ 2...lider ni oxå av trög mage...och kan gå tre veckor upp till fem...

» Till diskussionen
  • Blodsockrets gryningseffekt

Om man vill veta vad ens fastesocker är utan att gryningseffekten påverkar det vilken tid ska man då ta det. Typ hur många timmar efter det att man stigit upp sam...

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Boktips