Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Gastropares - vad ska jag äta?!

2009-12-16 23:23 #0 av: Krusmynta74

Jag har under drygt ett år varit trött, orkeslös, mått kräkilla och maten smälter inte ordentligt i magen vilket gör att jag inte längre äter stekt kött, ägg, bacon och grönsaker. Under två år innan dessa symptom dök upp så åt jag lchf och trivdes bra med det och gick ner 20kg.

Jag är fortfarande under utredning men med tanke på illamåendet och att maten ligger kvar i magen och guppar (känns som om det åker upp och ner i matstrupen) så har jag haft svårt att äta lchf. Bäst fungerar luftigt bröd utan några som helst korn eller frön, kokt kyckling, potatis och potatismos att äta.

Jag har svårt att veta hur jag ska äta och lägga upp kosten. Sötsugen börjar komma tillbaks och jag vill verkligen äta ordentliga måltider - helst lchf.

Min idé är att det är gastropares, men då utan diabetes. Diagnosen är inte bekräftad men illamåendet hålls i hygglig shack av Postafen och ovan nämnda kost. Någon duktig lekman eller dietist här som kan hjälpa mig?

Anmäl
2009-12-17 19:24 #1 av: Krusmynta74

Detta verkar knepigt.. Ingen som har någon idé?

Anmäl
2009-12-18 20:29 #2 av: Krusmynta74

Är det någon här som har gastropares, orsakad av diabetes eller inte spelar ingen roll. Skulle vara intressant att få höra hur ni har det.

Anmäl
2009-12-19 10:40 #3 av: citrina

Rent spontant tror jag att du blir tvungen att lyssna på din kropp och ge den vad den kan klara av att processa.

Om du inte är utredd så tycker jag du ska ta kontakt med din vårdcentrakl som kan remittera dig vidare till gastro.

Man bör göra en gastroskopi för att bekräfta att det är just gastropares det handlar om. Illamående och att maten inte passerar ner i tarmen som den ska kan ha flera orsaker, vissa värre än andra. Det kan tex vara så att nedre magmunnen är förträngd av en eller annan orsak och då måste det åtgärdas på lämpligt sätt. Det kan också vara så att din magsaft inte har riktigt rätt sammansättning.

Jag hade inte velat vänta med att få gastro och rtg gjord om jag haft liknande symtom.

Anmäl
2009-12-19 23:14 #4 av: Krusmynta74

Som jag skriver så är jag redan under utredning (många olika undersökningar däribland gastroskopi och för din info så kan man bara misstänka gastropares med gastroskopi om mat finns kvar i magen vid undersökningsttillfället, annars måste det konstateras via andra röntgentekniker eller via symptombeskrivning) så det var inte vårdförslag jag önskade utan erfarenhet från andra med gastropares och tips om mat.

Anmäl
2009-12-21 15:55 #5 av: citrina

Ja jag ber så hemsk mkt om ursäkt för att jag la tid på att ge min profesionella syn på saken. Tur att dom redan gjort så mkt undersökningar på dig så du slipper oroa dig för att du har cancer.

Anmäl
2009-12-22 23:34 #6 av: Krusmynta74

Förlåt själv, det var inte meningen att låta bitsk när du försöker hjälpa.. Någon cancer är det inte och det verkar som om jag får leta vidare på något diabetesforum för att hitta andra med gastropares, trots att jag inte har någon diabetes.

Anmäl
2009-12-22 23:35 #7 av: Krusmynta74

Gick förresten in på din hemsida och du har underbara katter. Har själv en Devon Rex sedan nio år tillbaks och han är verkligen en personlighet. :)

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!