Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 12777 ggr
berndt
1/4/10, 10:32 AM

Berndts tråd

När man faller så faller man tungt.

Från jan 09 till c sept 09 gick allt bra.. -10 kg och mådde jättebra, sen började jag sakta lite öka med kolhydraterna.. + 3 kg under hösten. Sen bestämde jag att under julen bantar jag inte. dumt.

Endast en Aladdinask gick ned, men pepparkakor, lådorna till julmaten, en kakbit nu och då, nötter, julgröt.. inget direkt frossande, men när jag åt, räknade jag inte.

Resultat: + 3 kg och jag är ungefär tillbaka där jag startade för ett år sen! Suck.

Så lång tid att ta bort det, och SÅÅ snabbt att lägga tillbaka kilona igen.

Nå. nu blir det nya tag. Målet är att kunna gå ned inte bara de där 10 kg utan nästan 10 till.. då finns det så att säga att ta till till och små avsteg känns inte genast kring magen..nej nej..

det är inte avsteg jag skall tänka på utan att leva LCHF naturligt!

Den enda som nu är glad är väl min dietist på sjukhuset, som var ganska bekymrad över mitt matval i september när vi träffades.

20 gr smör, tre ägg och en skvätt grädde var det i morse. Här startar det igen!

Ha det bra alla ni där ute och njut av dagen.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
nobban7
1/4/10, 11:29 AM
#1

Ha det bra själv och lycka till i fortsättningen!

Andina
1/4/10, 12:00 PM
#2

Det är bra! Nytt år, nytt decennium, ny start. På't igen! 
(Det är låååångt till nästa jul…)

Avsteg är väl ok för dem som inte är väldigt känsliga - men det är ju när avstegen blir många och "tätt följande på varann" som de (/resultatet av dem) lätt 'klistrar sig fast' på en.

Lycka till nu - hela året!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

mammanOpappan
1/4/10, 12:10 PM
#3

Det är inte hur du sköter dig mellan jul och nyår som är det viktiga utan mellan nyår och jul…

Lycka till!

ttss
1/4/10, 12:24 PM
#4

Håller med mammanopappan!!! 

Plus att något kg kan, om du har tur vara vatten kilo.

Aniara4
1/4/10, 12:57 PM
#5

Om vikten kom på väldigt snabbt är det förmodligen vatten, som lyckligtvis försvinner lika snabbt - nån vecka eller så med strikt kost så är det borta! Och i övrigt håller jag med tidigare talare - det är tiden mellan nyår och jul som räknas!

Mervi
1/4/10, 1:05 PM
#6

Lycka till med nya tag.

Håller med Aniara4 att det mesta är säkert vatten.

Annons:
berndt
1/4/10, 1:45 PM
#7

jag hoppas också själv på "vattenkilon" som rasar snabbt..!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annica38
1/4/10, 3:40 PM
#8

Det är bara att försöka igen! Men det är tungt!

Jag vet av erfarenhet - jag har "idiotslarvat" i ett par månader nu och mår inte alls bra! Vågen har som tur är gått sönder! Flört

Men nu ska jag äntligen få två veckors semester för första gången på tre år - men sen!!!! Då j****vlar! Skrikandes

Det här fixar vi Berndt! Glad

berndt
1/5/10, 9:33 AM
#9

tack för stödet!

första dan gick bra - gick antagligen i ketos direkt; känner det på munnen!

inga biverkningar.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
1/11/10, 8:36 AM
#10

Sköönt.. efter en vecka stod vågen på 87, dvs det mesta av julens kilon var verkligen vatten…;

nu är jag på banan igen; vill jag ha snacks tar jag fläsksvålar!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Mervi
1/11/10, 12:03 PM
#11

Lycka till!

berndt
7/29/12, 9:05 PM
#12

deprimerande att läsa min gamla tråd…. mönstret upprepade sig nämligen detta år, 2012, likasom under 2011, men nu under sommaren, inte julen.

slarvade bara lite lite.. i början av sommaren, sen lite till regelbundet och i lördags blev det dubbel pannkaka, fyra bullar, glass…. som kulmen på sommaren liksom.

Konstigt att de sista veckorna gav ett kraftigt skjut uppåt med vikten - men som tur är har jag en gräns kring 90-91 kg där jag börjar känna mig så klumpig och obekväm att det rent fysiskt känns fel.(jag är bara 166 lång så…)

Det brukar betyda LCHF på allvar igen.. så även denna gång.

Illustrerad Vetenskap hade nyligen en artikel om sockrets farlighet och jämförde det bl.a med heroin.

Jotack jag vet.

Med flås och stön kravlar jag upp på vägen igen, för n-te gången….

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
8/26/12, 5:00 PM
#13

Efter tips här på forumet via Kostdoktorn om ketonmätare har jag nu äntligen hittat hur man får den beställd också i Finland - även om den nog inte kan anses billig precis (med tillbehör c 160 euro!)

men jag tror - tekniknörd som jag är - att det här kan vara viktigt o bra för mig för att hållas på den rätta vägen.

Jag hör av mig ( kanske i en ny tråd) när jag fått mätaren o hunnit testa lite..

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
hemul
8/26/12, 5:44 PM
#14

Men… behöver du mätare för att fatta att pannkaka, bullar och glass inte precis främjar ketos? Flört

Tycker det låter mer som om du behöver bestämma dig. Kanske sätta upp delmål. Det är väl olika, men delmål och att berätta om dem har hjälpt mig. Man vill ju inte göra bort sig liksom. Nu är inte mitt problem att jag "trillar dit" utan att jag är lite hungrigare än vad som är lämpligt, men det kan väl kvitta.

NillaNina1
8/26/12, 5:50 PM
#15

Skaffa dig du den där leksaken. Jag tror nog att den särskilt kan hjälpa en tekniknörd!

Lycka till!

/NillaNina

berndt
8/26/12, 7:10 PM
#16

Jag har blivit inspirerad av Margareta här från KiF och från hennes egen blogg där hon detaljerat beskriver hur hon mätt sina ketoner samt av anne-Marie som också som bäst gör en ketonresa/undersökning

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
8/26/12, 7:12 PM
#17

#14: nu fattar jag.. vad som inte är bra, men sen är det fråga om att hör jag till dem som inte klarar grädde (som jag använder ganska mycket) och stämmer det som jag tror, att nötter inte går alls för mig.. osv, mycket av det som sägs vara OK LCHF-mat kanske inte passar mig, eller bara i mindre mängder än jag nu äter…

små saker som stöder mig i min långa resa framåt med fett i håret! Skrattande

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

hemul
8/26/12, 8:00 PM
#18

Det gick ju bra så länge du höll dig ifrån bullarna och det, gjorde det inte? Låter inte som om det var lite grädde som satte P för din viktnedgång så att säga. Skrattande

Margareta har ju om jag förstått det rätt ätit superstrikt i åratal utan att gå ner i vikt. Hon vet inte varför, men det gör ju du.

Mät du om du tycker det är kul. Menar bara att problemet verkar rätt uppenbart och alldeles gratis att få diagnosticerat. Flört

MimLan
8/26/12, 8:09 PM
#19

#18 Inte nödvändigtvis så enkelt som du vill få det till. Han kanske inte tål grädde,  det kan lika gärna vara en av de matvaror som hjälper till att stjälpa det så att han börjar äta dålig mat.

hemul
8/26/12, 8:35 PM
#20

Jag vill inte få det varken hit eller dit. Jag läste bara vad bendt skrev. Du menar att om grädde eller något annat orsakar sug så är man inte medveten om det själv men det visar sig på blodketonvärdena? Låter lite väl mystifikt i mina öron.

Annons:
MimLan
8/26/12, 8:53 PM
#21

#20 Jag vet inte var du läste det, men det var definitivt inte i min text.

hemul
8/26/12, 11:24 PM
#22

Du kommenterade ju mitt inlägg som handlade om just att jag betvivlar värdet av att testa ketoner i blodet i Berndts fall.

magma
8/27/12, 4:57 AM
#23

#17: Fattar precis vad du menar med grädden… Fallet börjar alltid nånstans, inte sant? Been there, done that… Ibland behöver man få någon slags inspiration, nytändning, och om en ketonmätare kan bidra litegrann till det så är det ju toppen. Skrattande 

Känn dig inte som en sämre människa med dålig karaktär för att du fallit av banan och ätit bortåt tok, det är inte alls karaktär det handlar om. Klart som 17 att du precis som alla andra fattar att bullar inte är optimalt för viktminskning. Det som är svårt däremot är att fatta hur man ska undvika att hamna där, vad som är den utlösande faktorn. Du kanske har en pusselbit i grädden? Min käpphäst är yoghurt..

Tycker det är en bra idé att mäta och kolla ketonvärdena, om inte annat så kanske det är lite kul- samtidigt som man får svart på vitt hur kroppen fungerar. Antar att olika personer hamnar inom olika ketonvärden även om kosten skulle vara densamma, man reagerar olika helt enkelt.

Lycka till, och försök gärna använda din tråd att skriva av dig i- så du håller liv i dina målsättningar Kyss

Nybörjarn
8/27/12, 9:50 AM
#24

Jag tycker du ska köpa den lilla mojängen! :) Kan fungera som lite motivation, hålla intresset uppe! Och så har man lite koll på sig själv.

Tycker inte att du ska ge upp! Det är ju inte fallen som räknas utan försöken!

Lycka till nu! :)

berndt
8/29/12, 10:17 AM
#25

Skrattande

Meddelande i telefonen: min ketonmätare finns för avhämtning!

spännande tider framför mig!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

[Columba]
8/29/12, 1:16 PM
#26

Glad

berndt
8/29/12, 3:30 PM
#27

Jag VET att det inte är utslagsgivande, men efter några timmar sen lunch (4 tim) visar mätaren att jag är i teoretisk ketos i alla fall 0,2 och att blodsockret, som alltid, är lite lite på högre sidan, 6,7.

Nu ordning på siffrorna och när jag har mätresultat som visar nån trend sätter jag upp dem: jag kommer att mäta efter nattfastan, genast när jag vaknar på morgonen.

lite fumlade jag med både stickor och nålar.. men det kommer väl med övning!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
berndt
8/30/12, 8:14 AM
#28

I dag morse 0,2 ketos och blodsocker 5,7. (efter nattfasta alltså, c 9 tim)

Jag äter alltså inte HELT fel, men i fel proportioner. Nu äter jag normalt till söndag och sen börjar jag söka mig ned till Nirvana, d.v.s ketos mellan 1,5-3.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
8/31/12, 7:21 AM
#29

Stark trend - trots 5-6 nävar solrosfrön och de sedvanliga 2-3 70% chokladbitarna till cappuchinon i går var ketosen oförändrad: 0,2 i dag morse. Även blodsockret stabilt, nu 6,4.

Jag vet automatiskt vad jag äter och hålls tekniskt just o just i ketos, men mera är det inte med det.

Utgångsläget är alltså ganska klart.

Fastetid: c 9 timmar

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
9/4/12, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Det här har aldrig sett så här bra ut förut!

Det magiska kallas MBC - eller i mitt fall, med té eller kakaopulver (ekologiskt).

Protein på dagen, så man får de viktiga ämnena - och sen MBC morgon och kväll, känns super!

Få se hur många dagar det tar innan det börjar synnas på ketonmätaren. man får leva i hoppet Obestämd

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

magma
9/5/12, 2:13 AM
#31

Kul att du känner att du är på rätt väg! Hoppas det fortsätter så, lycka till med mätningarna och viktminskningen :-)

berndt
9/5/12, 6:49 AM
#32

nu började ketonmätaren röra på sig, från 0,2 till 0,3. Inte mycket men åt rätt håll.

Tvärtemot vad jag och många andra trott verkar det inte som en "lätt" version av LCHF ger ordentlig ketos, vilket ju kan vara förklaringen till att så många stannar på en platå.

Å andra sidan för mig har också vågen börjat röra på sig, från förra veckan 0,5 kg, men egentligen tänker jag väga mig bara en gång per veckan, men kunde nu inte hålla mig…

å så va de dags att koka lite MBC Flört

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
9/5/12, 8:18 AM
#33

I natt vaknade jag och kände mig kallsvettig, darrningar, obehaglig.

Brukar få likande symtom när jag druckit för mycket kaffe, tänkte det bara var det. Det gick om efter att jag varit uppe en timme.

I dag nu på morgonen efter MBC återkom symptomen och dessutom lite diarre, lite värk i magen.

Känns inte alls bra - och i går var allt toppen.

En olustig känsla i kroppen, som att det jag gör inte är bra… Rynkar på näsan

Jag VET ju att det är omställnngsproblem, men jag har tidigare svängt mellan normal kost och LCHF utan större känningar, men som det sagts här på nätet, omställningen från "normal" LCHF till ketosdiet kan vara lika tufft, så nu får jag känna på det.

Jag hoppas verkligen att det går om på någon dag och inte är fråga om veckor!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
9/10/12, 6:44 AM
#34

Nu en dryg vecka strikt och ketosvärdet segar sig sakta uppåt: 0,2..0,3..0,4.. och nu slutligen i dag, måndag, 0,6.

0,5 är väl nån "officiell" ketosgräns, efter det är man "i ketos"

sockervärdet har varierat mellan ungefär 5,4 och 6,7 utan någon större logik.

Vikten däremot har gått nedåt från 88,5 till 87,4 på 8 dagar, så även en mild ketos ger viktnedgång för mig så här långt.

Känns bra att gå vidare!

Dessutom kom det en stor nyhet i går: vår andra dotter fick sitt första barn, så nu har vi två barnbarn! Skrattande

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
Mervi
9/10/12, 7:29 AM
#35

Grattis till barnbarnet och viktiminskningen. Skrattande

Nybörjarn
9/10/12, 10:47 AM
#36

Grattis till barnbarnet! :) kul med söta bebisar!

Det där med MBC, kanske är det allt koffein i kombination med fettet som ställer till det? Eller just kokosfettet? det kan ge magvärk/diarre, andledningen till att jag inte kan använda det…

Jag provade MBC i två dagar, sen gav jag upp, blev helt darrig och yr av det… hjärtat bankade på ganska rejält också. Och då hade jag "bara" 25gram smör i det och inget kokosfett! Kändes nästan som att jag var hög på något…

Du kanske kan prova göra magic bullet choklad av vatten,kakao och fett istället… slipper man koffeinet… bara ett förslag. Eller göra kaffet utan kokosfettet?

berndt
9/10/12, 10:56 AM
#37

Nå skall sanningen fram så går vanligt nordiskt mellanrostat kaffe inte alls i min mage - så jag har gjort MBC på te eller med några teskedar kakaopulver med. Fettmängderna har blivit ganska stora, c 40 + 40 gr smör/kokosfett så där kan det ligga nåt i vad du säger, kanske det är för mycket fett på en gång för mig?

Har själv tänkt på att jag borde prova med mindre mängd eller sen ta MBC två gånger olika tider på dagen för att ändå få upp fettmängden totalt.

Genom MBC har jag nämligen lyckats få i mig tillräckliga fettmängder och minsakt på proteinet, jag tror att det tidigare har varit ett problem att jag gått ganska kraftigt över proteinmängden för mig (1 g/målvikt kg) då min energi så till stor del har kommit från fettet genom drycken.

kaffet tar jag sen av genomrostat espresso/ i form av cappuchino + mjölk (jo jag vet, kh i mjölken, men den mängden är nog försumbar har jag räknat ut)

Men det går ju åt rätt håll, hastigheten är inte det avgörande! :-)

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
9/12/12, 7:03 PM
#38

För mig själv är det i alla fall bevisat så här långt.

Ketos är inte något jag glider in i alltför lättvindigt.

Tio dagar på gång nu, och förändring från 0,2 till 0,7.

Jag har tidigare alltid trott att jag kan reparera ett snedsteg genom att vara extra strikt följande dag..

Nu kan det ju också vara skillnad på att komma in i ketos och att sen hållas där med små avsteg, det får vi se.

Men redan steget från LCHF light, Kh mellan 30-80 gr/dag ungefär till så strikt som möjligt, kring 20, max 40 gr ger både övergångsbesvär och låång period för att få ketosen igång.

I och för sig, vilket var skönt att läsa, också dietdoktorn tog tid på sig att nå 1,5 nivån.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
9/12/12, 7:11 PM
#39

Tror det kan vara individuellt hur lång tid det tar att komma tillbaka efter snedsteg, liksom var gränsen går för att komma i nutrionell ketos dvs över 0,5. Kan inte beskriva känsla av att vara i optimal ketos men det känns som ditt nya barnbarn en ömtålig bebis som man vill vårda.

berndt
9/14/12, 8:05 AM
#40

Officiellt viktmätdag i dag fredag: på en vecka 2 kg.

Trots att jag är i bara lätt ketos hela tiden, 0,6-0,7, men det är ju över den första magiska gränsen på 0,5.

Kanske jag inte behöver mera ketos för att gå ned i vikt? Åtmintone inte före första platån kommer emot.. vi får se.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Nybörjarn
9/14/12, 10:12 AM
#41

Grattis! :)

Annons:
modesty007
9/14/12, 11:54 AM
#42

Grattis! Här har det blivit knappt ett kilo trots optimal ketos, helt klart individuellt vad som behövs för att tappa.

berndt
9/17/12, 12:31 AM
#43

Så plötsligt halkade jag bakåt från 0,7 till 0,4 i ketos?

Kommer inte på något annat de senaste dagarna än att jag druckit nästan ett dricksglas aloe-vera/dag för att motverka en flunssa som slagit på - det i kombination med t.ex. i går en tugga (!) bulle av fruns bulle när vi drack cappuchino och en tesked glass när vi åt tillsammans med barnbarnen.

De små munsbitarna ensamma gav inte många kh, men sen kanske, med aloeverans honung till så…

vi får se hur det beter sig när flunssan är borta och jag tar normal dos aleovera igen, hoppeligen snart. Flunnsa är obehagligt även om inte farligt….Foten i munnen

Kände mig obekväm i natt och lätt illamående, hade inte räknat min mat i dag så jag måste stiga upp och kolla i minmat - inte har jag väl överskott på fett?

nja, inte så farligt, 83-16-2 i %, så det är nog igen för många koppar kaffe som håller mig vaken….ajja, och då har jag inte slagit in och räknat aloeveran med…

då blev det 79-15-6 men minmat räknar med en aloevera sort med lite mera honung än vår..(LR sivera)

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
9/17/12, 7:15 AM
#44

I dag morse tillbaka i 0,7 ketos…men flunssan sitter i..

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
9/17/12, 7:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Måste annars varna för att köpa en Philips HR 2870 istället för magic bullet!

Tänkte att det säkert fungerar lika bra och avsevärt billigare, men tji fick jag!

Den strittar omkring!

Köket ser ut som fettbombat.

Varannan gång får jag MBC att hållas inom maskinen - varannan gång sprider det sig i alla springor, och jag kan inte hur jag än försöker, komma på vad som skiljer sig från gång till annan.

Jag trodde jag kom på det - att jag inte fått bort fettet från övre kanten, och putsade nästa gång extra noga. Då gick det bra. Ny tvätt och i dag morse igen stritt omkring.

Nä, nu skall jag söka en magic bullet original.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
9/17/12, 8:17 PM
#46

Blodtrycket rasar!

Har nu ätit LCHF sen augusti och strikt med ketonmätning i 2 1/2 vecka.vikt ned från 92 till c 85,5 kg.

jag har i flere år tagit medicin för högt Blodtryck - förra gången jag var strikt med LCHF kunde jag lämna bort halva tabetterna..

Plötsligt börja jag känna mig svimfärdig när jag steg upp från huksittande..

Mätte blodtrycket nyss: 100/73.

Tid att lämna bort ännu lite av blodtrycksmedicinerna! Det som är kvar stöder min medicin för förmaksflimmer, så den åker sist ut, men också av den tar jag nu bara halv tablett.

Int kan det ju betyda att LCHF är bra för mig? Foten i munnen

Tidvis känner jag mig nog ännu både seg och lite illamående, speciellt efter en MBC/te/kakao bomb… men det skall väl gå över!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
9/17/12, 8:49 PM
#47

Bra kämpat med flusan och grattis till sänt Blodtryck och vikt, det rullar på bra även om förkylnningar ställer till det. Tror det kan vara att du är bättre i ketos som spökar när det gäller seghet och illamående. Hoppas du hittar en magic bullet (det lär finnas en kopia som nån skrev om och den verkade funka bra), man kan ju använda den till annat än kaffet tex unna sig bra rostade bönor som man kan mala till sitt LCHF kaffe.

berndt
9/18/12, 6:58 AM
#48

Bläää..

Ketosen ner (har hoppat mellan 0,4 och 0,7) o vikten upp!

Men på riktigt - varifrån kan 2 kg komma på två dagar?

Enda skillnaden är att jag nu druckit mycket aloevera för flunssan - och nån dag varit lite högre i proteinmängden. Okey, 17 gr mörk choklad (3 små bitar), men totalmängden kh under dagen var ändå bara 30!

men 2 kg…

den här min kropp är verkligen svår att förstå sig på!

kan flunssan också spela ett spratt - hur upplever ni andra att en flunssa påverkar ketos (ni som mäter) och vikten (ni som väger)?

nä, det är bara att gå vidare o försöka komma underfund med hur det fungerar; men det blir en lååång väg

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
berndt
9/18/12, 6:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

aj glömde, tänkte sätta gårdagens MinMat bild med också

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

jansan
9/18/12, 7:37 AM
#50

Berndt #48:

Det är ju bara vätska dessa 2 kilon. De försvinner.

berndt
9/18/12, 8:18 AM
#51

#50 kanske när man annars är mera strikt, att bara vätska syns så här bra. Ett halvt kg till eller t.o.m ett helt har jag upplevt tidigare, men inte två på en gång.. nåja, vad kan man göra än gå vidare.

också i dag morse tog jag nog ett glas aloevera, men börjar kännas som om flunssan kanske är på väg bort så kan jag återgå till det vanliga, 3 ml/dag

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
9/20/12, 8:55 PM
#52

Kämpa på du kommer tappa dem snart om du inte redan gjort det.

jansan
9/20/12, 9:04 PM
#53

Är det inte så att kroppen samlar på sig vätska om man har feber?

berndt
9/21/12, 7:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Nå mätningsdag i dag fredag. Tack för åsikterna - det var nog flunssa o liknande som band vatten - nu visade vågen -0,7 för den senaste veckan i alla fall.

Men ketonmätningen - där händer det ingenting.Varierar mellan 0,4 - 0,7.

Men egentligen bryr jag mig inte, så länge vikten går nedåt.

Måste börja testa olika födoämnen från den här nivån och inte från typ ketonnivå 2 Förvånad som jag först tänkte. Kommer jag sen nån gång uppåt i ketonnivå, så ok, men nu får jag ta min kropp som den är.

Om nån vill jämföra kan jag sätta ett exempel på vad jag äter från Minmat här med. Om nån har kommentarer om födofördelning får man gärna kommentera!

============================================================================== Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt juli 2012 92 kg => BMI 33,4. LCHF till och från sedan 2009. Nystart augusti 2012, ketonmätning sedan sept -12. Hittills ned till 85,5 kg. Svårt att nå optimal ketos, hittills mellan 04.-0,7. Bloggar om sitt liv sporadiskt på www.vimedelalders.fi

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
9/21/12, 9:12 PM
#55

Bra att det gått åt rätt håll både med vikten och flunsan. Jag testade lite ostrukturerat i veckan både nötter och 72% choklad av hög kvalitet och använder mejerier dagligen.

Ska bli spännande och se vad som händer när du testar.Glad

Annons:
berndt
9/21/12, 9:27 PM
#56

hur reagerar du modesty007 på nötter&choklad&mejeriprodukter då?

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
9/21/12, 11:36 PM
#57

Lite svårt att se nått entydigt dvs om det går upp eller ner (eftersom båda skett), sen kanske man får ett dygns fördröjning, på samma sätt med vikten om den står still eller går ner. Jag åter lite mejerier varje dag men ska testa om jag kan avstå ett par dar.

modesty007
9/23/12, 2:20 PM
#58

Vad som inte funkar för mig är vin. Tog ett glas rödvin i fredags kväll och rasade ner till 1,0 på lördag och i dag 1,3 dessutom verkar kroppen samlat på sig lite vätska så vikten krupit upp - inte kul. Nu blir det inget vin förrän kilona rasat ner. Mejerier blir lite tufft att avstå för jag är väldigt förtjust i brie och camembert och äter gärna en köttbit med hemgjord cole slow.

berndt
9/23/12, 8:51 PM
#59

Lika för mig - vin & god ost är en av livets stora njutningar!

Blev bjuden på mat i dag av min gamla far - prövningen var jordgubbar & blåbär med mascarpone/grädde/creme fraiche till… skall bli intressant att se hur ketosen ser ut i morgon o övermorgon!

tyvärr både bär och mejeriprod samtidigt, men han hade lagat såsen som en skild skål åt mig utan socker (som de andra fick på sin) så jag kunde ju inte tacka nej. Resten av maten var helt LCHF, på det stora hela.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
9/23/12, 9:56 PM
#60

Hoppas du klarar dig kvar i ketos. Nu bestämt att jag kommer avstå förutom vin, nötter, bär och choklad, minska grädd användning men unna mig ost om det går åt rätt håll.

berndt
9/24/12, 6:18 AM
#61

Det kom som på posten - ketosen ned från 0,6 till 0,3.

6-7 jordgubbar + mascarpone/grädde/creme fraiche. tillagat utan socker.

Det jag åt var ungefär 1/3 av vad de andra vid bordet satt i sig av samma sak, men tillagat med socker…

Första beviset alltså på min sockerkänslighet.

Nu fortsätter jag, ketonvärdet lite upp, få se hur lång tid det tar - och sen något födoämne till igen.

vikten bryr jag mig inte om att kolla, det är säkert nåt kg upp då kroppen nu bundit vätska förstås. Möter en gång i veckan, fredag.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

magma
9/24/12, 11:23 AM
#62

Ja, jordgubbar… Bär, överhuvudtaget, är riskabla saker… Är precis likadan, funkar inte med bär om jag vill ner i vikt. Några dagar kvar nu då, innan du är tillbaka igen, lika bra då att vänta med vågen ett litet tag.

Annons:
berndt
9/25/12, 8:05 AM
#63

precis som jag antog går det sakta uppåt med ketonvärdet efter helgens mycket måttfulla bär&mejeri-intag.

mnåndag 0,3 och i dag 0,5.

annars har det där omtalade "top-of-the-hill" läget inte ännu kommit för mig, då man känner sig urstark, sover lite och får mycket gjort.

Jag har snart varit 4 veckor i klar ketos med ketosmätning, men ännu känns det ibland lite segt. Vet att jag första gången jag LCHF:de kom in i det där läget, tror jag då gick på Skaldemans biffarna. Men kommer nog inte mera ihåg hur lång tid det tog före jag kom dit. Men då mätte man ju inte någo ketoner, sniffade på andedräkten ibland…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
9/25/12, 1:04 PM
#64

Tre dagar efter vinet tog det mig att komma tillbaka i optimal ketos, viktnedgången är långsammare, men det har börjat släppa får se framöver. Kände den där käönslan när jag var på väg in i optimal ketos, men inte den här gången, snarare lite seg denna gång.

berndt
9/26/12, 9:54 AM
#65

och i dag ketos 0,4.

antagligen är det för mycket att äta tre äppel som jag gjorde i går, men det är så gott med inhemska äppel på hösten så jag kunde inte motstå.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
9/28/12, 7:28 AM
#66

nu; fredag, alltså 5 dagar sen söndagens "utsvävningar" når jag en ny ketoshöjd: 0,8.

Vikten har dock stått stilla denna vecka och t.o.m igen ökat 0,5 kg från den lägsta nivån för två veckor sen. Men jag är cool, det svänger nog.

I dag provar jag med att lite minska fettmängden i MBC(kakao) istället för 40 gr smör tog jag 20 gr och 20 gr kokosfett. Jobbar hemma idag så jag har lätt att äta genast jag känner mig hungrig.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
9/29/12, 10:28 AM
#67

och i dag, ketosen ned (0,6) men också vikten nedåt, ny nivå: 84,5 kg, alltså ned 0,6 kg från i går! vatten vatten givetvis som går ut och in i kroppen

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
9/29/12, 8:27 PM
#68

Samma här - ketosen ner lite till 1,4 och vikten ner 0,2 och håller med dig att man vara lite cool och se det på längre sikt. Om jag inte var så nyfiken skulle jag väga mig en gång i månaden.

berndt
9/30/12, 9:50 AM
#69

ibland är det lite obegripligt det här.

I går: 1 dl grädde när jag stekte biffar (som nån slags sås), 3 glas rödvin, 30-50 gr parmesanost på kvällen…

vikten ned och ketosen oförändrad!

kanske det slår till i morgon istället?

nästa gång skall jag försöka testa med bara ett ämne och lite mera av den varan för tydligare förändring, men hittills låter det ju bra; både ost & vin går?

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
modesty007
9/30/12, 4:28 PM
#70

Lika förvånad är jag med ketoner ner till 1,1 och vikten ner 0,2. Lagade en mycket doftrikt pulled pork igår så i dag ska det njutas.

berndt
10/1/12, 6:45 AM
#71

Nu två dagar sen lördagens vin&ost: ketosen upp ett steg, 0,7 > 0,8, vikten fortsatt på samma (låga) nivå sen söndagen! intressant, verkligen intressant!

i går blev det 24 gr mörk choklad dessutom… (4 små bitar 70 %) jo jag vet, 2 bitar skall räcka…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/1/12, 7:26 AM
#72

Två andra grejer:

1. när man kör ut sockret försöker den svamp man har i kroppen hålla sig vid liv på något sätt och blommar ofta upp förtvivlat i världens utbrott - det har jag upplevt varje period jag lyckats vara mera strikt LCHF, så även denna gång.

färsk tråd om det här

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/501adb38d3b4fd6ae5061f5e-svamp-i-underlivet?discussions-1

2. hård mage kan man ha trots 20 gr kokosfett varje morgon - risk för hemmorojder! Jag äter fibrer i form av frön från apoteket varje morgon, och funderar just om jag borde ta på kvällen också. Mängden produkter ut minskar också i sin fasta form betydligt. Här i Finland heter produkten Laxamucil och består av Plantaginis ovatae seminis tegumentum

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/1/12, 1:30 PM
#73

Mina magproblem blev bättre med mer kokosolja och magnesiumcitrat som jag tagit på kvällen. Ketonerna kvar på 1,1 och vikten ner 0,4.

berndt
10/2/12, 7:48 AM
#74

ketosen 0,7 - står ganska stilla, men på en högre nivå än i början. Vikten, som jag ju inte skulle kolla varje dag (!) står stilla, vilket i sig är bra, inte upp i alla fall.

Nu måste jag variera variablerna fett-protein-kolhydrater och se när ketosen börjar röra på sig. I dag höjer jag proteinintaget, kanske för två dagar, så skall vi se. Har försökt hålla mig vid 60-80gr när min målvikt är 75 kg, vilket grovt taget skulle betyda 75 gr protein/dag.

Måste föra bok igen, har ätit lika varje dag så jag har inte orkat föra in i Minmat - som igen ligger nere annars.

tror jag skall satsa på dumbbell.se istället

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/5/12, 7:49 AM
#75

skulle försöka två dagar med höjt protein, men av olika orsaker blev det tvärtom - i går bara 30 gr protein.

I dag: ketosen uppåt, åter till 0,8

Men vikten upp också, ett knappt kg.

Kanske för att också kolhydraterna steg i går, blev något mellan 30-50 gr, en av de högsta siffrorna på över en månad. Ända mat jag fick tag på i går på dagen var c 550 gr kantarellsoppa, med sparsamt med kantareller, så jag vet inte exakt innehållet, räknade det som champinjonsoppa det enda som fanns på Dumbell. har lämnat minmat, tycker dumbell ger mera och är stabilare.

så nu faller det naturligt att minska proteinerna också i dag och se vad som händer.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/6/12, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Ingen logik överhuvudtaget - mycket energi totalt, mycket fett, ganska mycket kolhydrater, normalt med protein, 4 glas rödvin:

- ketosen till nya höjder, 1,0

- vikten ned 1 kg (84 kg) (i går 85,1 kg)

Försök nu sen se nån trend i det här? Åtminstone verkar det inte som jag är så alkoholkänslig, samma förra gången jag försökte med några glas, verkar inte påverka alls.

Kanske det också, att proteinmängden inte får vara för hög?

bild bifogad.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
modesty007
10/6/12, 1:34 PM
#77

Blir intressant det närmaste dagarna om vikt och ketoner inte påverkas av ditt vinintag, om inte bara var glad och njut av ett glas (lätt avundsjuk Tungan ute)

Själv har jag inte minskat i vikt så mycket på en månad men i omkrets.

berndt
10/7/12, 7:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Nytt rekord!

Ketosen 1,9.

Logik: nada

Stort energi-intag i går igen, ganska mycket fett, men också kolhydrater, protein i högre intervallet….

Kan nån hitta nån röd tråd för mig? Jag ser inget mönster.

Vikten ungefär +-0, en aning upp från i går.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/7/12, 1:05 PM
#79

Knepigt, försöker själv hitta logiken mellan mina ketonvärden och vikten, lättare att se samband mellan ketoner och intag av olika saker.

Har du titta på relation ketoner och vikt i diagram eller så.

berndt
10/7/12, 4:58 PM
#80

jag försöker undvika att väga mig varje dag - gör det i regel varje fredag, varje gång jag mäter däremellan är det lite upp och lite ned, dvs vätska i kroppen, men den längre trenden brukar visa nedåt.

få se om ketonvärdet håller i sig - i dag borde inget störa ketosen.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/8/12, 6:55 AM
#81

Mystiken tätnar - samma mat i går och i förrgår men idag ketos 0,7 och i går 1,9. Släpar det efter två dagar skulle det vara fredagskvällen med rödvin som ger toppketos - så kan det väl inte vara? Nu får jag inte slarva med anteckningarna, kommer det en topp igen, måste jag kunna hitta orsaken… Nu får man bara gå vidare utan riktlinjer…ytterst förvirrad.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/10/12, 7:14 AM
#82

fortsatt förvirring i dag: ned till 0,4 i ketos. strikt i denna vecka - enda annorlunda var 150 gr creme fraiche med tonfisk, har inte ätit mycket mejerier denna provperiod.

så:

antingen extrem eftersläpning från weekendens ost & vin (tre-5 dagar!)

eller

gav creme fraichen en sista skuff nedåt?

bara att gå vidare med det normala o se om det börjar gå framåt igen…

lite tappar man sugen emellanåt, när det är så här pass svårt…

okey, okey, testar vågen också¨: 0,3 kg nedåt…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/10/12, 7:11 PM
#83

Kanske man ska sikta på att ligga över 0,5 om vikten ändå går åt rätt håll. Kämpa på. Väger mig varje dag men kollar hur medelvikten ser ut över 7 dagar och även om viktkurvan har sina hack så går det åt rätt håll.

Annons:
berndt
10/11/12, 9:36 AM
#84

#83 - har tänkt lite i de banorna också jo..

men skulle jag komma upp i ordentlig ketos (typ kring minst 2) skulle det vara enklare att sen testa olika matvaror…

en dag i sänder, det är det enda som är säkert!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/11/12, 11:14 AM
#85

Lyckades komma upp i 1,9 i dag och ska försöka "vårda" detta. Lite extra fett i kvällningen tycks göra susen för ketosen.

berndt
10/11/12, 11:17 AM
#86

samma här - i går minimalt med protein och massor med fett, under 5 gr kh, ketos 0,7 idag, om jag kör lika denna dag skall vi hoppas om det syns i morgon!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/12/12, 8:58 PM
#87

Kvar i optimal ketos och nu tror jag det kan vara min chocobullet på kvällen (före 22) får se om det blir en i kväll eller roiboos/red bush te med kokosolja.

berndt
10/12/12, 9:10 PM
#88

drack just 30 gr smör + 20 gr kokosfett + 1 tsk kakao, få se hur det är i morgon!

nån gång måste det ju lyckas också för mig…. Foten i munnen

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/12/12, 9:18 PM
#89

Absolut! Jag brukar starta dagen med 45g kokosolja + 50g smör i mitt lchf kaffe. Tips - en gnutta vaniljpulver (ca 1/3 tsk) ger lite extra god smak), funderar om man testa lite kanel eller kardemumma i stället för kakao. Möjligheterna är nåstan oändliga för en varm fettdryck.Tungan ute

berndt
10/12/12, 9:24 PM
#90

min mage klarar inte nordiskt mellanrostat kaffe (däremot går en kopp cappuchino bra) - så jag kör omväxlande med kakao/te/vaniljpulver/kanel för att få lite smak på fettet…Skrattande har för mig att jag testade kardemumma men det var antagligen inte speciellt, eftersom jag inte har gjort det efter det….

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
berndt
10/13/12, 7:31 AM
#91

ketosen 1,0 i dag - kanske den tidigare toppen på 1,9 var en felmätning? Nu går det långsamt uppåt…

vikten oförändrad.

Måtten i går 81-15-4 / fett-protein-kh

I dag kurs i konfliktlösning - sen till barnbarnen! Skrattande

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/13/12, 1:16 PM
#92

Kul att det går åt rätt håll. Själv hade jag 2,1 det var ett tag sen jag var över 2, så det blir kvällsdryck med fett i fortsättningen och vikten droppade 0,4 får se om det går åt rätt håll nu.

Margareta
10/13/12, 2:54 PM
#93

Jimmy Moore äter 85-12-3, det kanske kan vara en fingervisning för dig Berndt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

berndt
10/14/12, 10:26 AM
#94

O jag som tyckte jag var duktig redan nu…. Jag klarar så här stora fettmängder endast med hjälp av lchf-kakao en-två ggr/dag. Nu hos dotter&barnbarn och kunde inte motstå 3-4glas rödvin och ett glas utsökt kvalitetsgrappa i går kväll - men ingen ost eller annat farligt. I dag ketos 0,7 vilket jag tycker är helt ok med tanke på gårdagen. Nu strikt så får vi se exakt hur rödvinet påverkar.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/15/12, 6:07 AM
#95

JES - nu ketos 1,4 > jag är på rätt spår i går 82-15-3. Och kvällen avslutades med dagens andra LCHF-kakao.

Vikten håller sig envist sedan 1,5 veckor på samma siffra, på hundra grammet exakt! Men det lossnar nog, där är jag inte orolig.

Det är ganska bekräftat nu; en någorlunda måttlig mängd vin ger bara en kort svacka (om nu inte nästa dag går åt skogen igen..)

2-3 dagar om det nu skulle hållas i den här ketosnivån eller stiga.. sen skulle experimenterandet kunna börja på allvar!

tack Margareta för pekpinnarna!  Skrattande

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/15/12, 8:01 PM
#96

Kul, bra jobbat hoppas du lyckas komma upp i över 1,5 och stanna kvar.

berndt
10/16/12, 7:19 AM
#97

ketos 1,4, oförändrat. Bra: inte nedåt i alla fall. Vikten däremot står stadigt oförändrad.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
modesty007
10/16/12, 8:01 PM
#98

Kämpa vidare så kommer säkert vikten också ge med sig.

Margareta
10/17/12, 12:06 AM
#99

Kul med pekpinnar om de fungerar!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

berndt
10/17/12, 7:19 AM
#100

Nu strikt sön-tisd, lite alkohol på lördag. (ketosen lite ned sönd)

Ketosen uppåt, mån-tisd 1,4.

I dag 1,1. Rynkar på näsan Jag hade ju hoppats på lika mycket åt andra hållet..

Lördagens snedsteg kan knappast nu mitt-i-allt ploppa upp.

Gårdagen var bra, men inte helt optimal - 84-10-6, men i gram blev kolhydraterna 30. Energimängden 1900 cal, fett 185 gr, protein 37 gr, det lär ju vara bra att visa för kroppen att vi inte är i svält ibland. Två LCHF-dricka, morgon & kväll.

Orsaker kan således vara dels totala energimängden och dels lite för mycket kolhydrater. Men det här är ju inte en svältdiet…Om det nu är gårdagen jag ser i dagens ketoner, men skulle det vara de 2-3 senaste dagarna har de varit nästan klockrena, så…

Vikten fortfarande oförändrade 84,1kg.

Men i ketos är jag ju, om än inte helt optimal…..

Man funderar ju lite, om det här vägande&mätande är värt det; börjar kännas stressande när det inte går som man vill. Å andra sidan brinner jag av iver att få verkligen veta hur min kropp reagerar. Margareta har ju skrivit om att hennes snedsteg tar tiotal dagar att reparera, men hon når ju i alla fall optimal ketosnivå, dit verkar jag inte komma.

Nå vi fortsätter.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/17/12, 11:00 AM
#101

Jag har dragit ner kolhydraterna till under 20g per dag och ser till att proteinet inte överstiger 1g/kg "lean mass". I morse 2,1 i ketoner och vikten fortsätter neråt, lite tidigt att säga eureka men kanske jag är nått på spåren, sniff sniff Glad.

berndt
10/17/12, 11:21 AM
#102

Min proteinmängd har mera varit kring 0,5 g/kg dvs mellan 25-40 g/dag, har förstått att där går den viktiga gränsen - under det lönar sig inte att gå, då får kroppen brist på proteiner.

Återstår då kh-mängden som har varierat, men som regel varit under 20 g/dag, nån gång 30-40.

MEN efter den höga energimängden i går och LCHF dryck i går kväll har jag ännu inte fått ordentlig hunger, i dag morse åt jag ingenting och nu fundrar jag om jag skall köra hela dan utan mat, känns inget stort sug i kistan just nu, fast det är mitt i lunchtid. Man skall ju äta när man är hungirg, och vanligen kommer det en klar hunger när det är dags…

vi får se.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Margareta
10/17/12, 11:06 PM
#103

Då blir det spännande med ketonerna i morgon, det låter som att du är på gång :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

berndt
10/18/12, 7:12 AM
#104

nåja, inte så mycket upp, från 1,1 till 1,2.

80-14-6 i går.1400 kcal.

När man i över en vecka gått stadigt mellan 1000-1900 kcal borde man enligt den traditionella näringsläran gå ned i vikt. Jag är ju en karl, även om med stillasittande arbete. Men inte.

Plötsligt har de stora hungerssugen försvunnit. Och tidigare har det varit när jag ibland känt mig enormt hungrig som jag gått ned i vikt.

Nu är det bara liksom ingen känsla alls som gäller, bara tomt. Ibland en svag hungerskänsla.

Undrar om det här är det rätta för mig?

Borde plocka fram nån av Skaldemans böcker o läsa hur jag gjorde då för flere år sen. Utan ketonmätare och utan LCHF-dryck.

==

nu blir det dessutom en kort kryssning till Tallin under höstlovet, slår givetvis sönder allt igen, men tänker inte sitta o undvika att njuta, dvs åtminstone lite rödvin, maten skall jag nog försöka hålla på rätt spår. Frun får äta efterrätten.

ps

åt sen nog en lunch i går, men ungefär en timme senare än vanligt.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
Margareta
10/18/12, 10:17 AM
#105

Det låter som att du äter för lite och då går kroppen på sparlåga. Med så mkt fett borde det bli fler kalorier per dygn. Hur mkt protein äter du per kg kroppsvikt enligt BMI 22? Drr Volek & Phinney rekommenderar ca 1g. Jag äter mindre medan jag etablerar ketosen och ökar något sen. Jag gjorde fel i början och åt för lite för länge och det fungerar inte.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

berndt
10/18/12, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

I början av experimentet åt jag c 1 g/målviktkg men sen förstod jag att för mycket protein kan bromsa ketosen så jag har legat på drygt 0,5 g/kg nu.

Om min målvikt är 75 kg så bertyder det 37 g protein och jag har pendlat mellan 30-40/50 i c 1,5 veckor nu.

Jo, jag vet om risken för sparlåga.. men många skriver att mycket fett + låg mängd energi under en inkörningsperiod kör upp ketosen..?

bifogat min gårdag. 300 g mjölk/grädde är 2 koppar cappuchino o jag räknar att varje kopp har s 1,5 dl skum. kan vara att det eg är mindre, det är ju i skumform. har funderat om jag borde försöka med äggmjölk istället men ännu inte kommit mig för

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/18/12, 10:54 AM
#107

ajja.. kom åt att kolla vikten först lite senare i dag morse och plötsligt har jag tagit ett skutt nedåt på exakt 1 kg! Efter att nästan två veckor stått alldeles stilla.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

NillaNina1
10/18/12, 11:01 AM
#108

Nämen! Stort grattis. Skrattande

Heja, heja!

/NillaNina

modesty007
10/18/12, 11:28 AM
#109

Kul att få bekräftelse på att man gör rätt.Cool

Margareta
10/18/12, 12:45 PM
#110

Du ser - du är kanske på gång nu!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

berndt
10/19/12, 7:44 AM
#111

Ketonerna 1,2 i dag - där snurrar det.

Men vem bryr sig!

Tänker tagga ned med kampen att höja ketonvärdet och nöja mig med vad min kropp verkar passa för - vikten har nämligen nu, på c två veckor tagit sammanlagt 1,2 kg steg nedåt. Och det kom inte stegvis, utan pang - allt på två dagar.

jag börjar vara på en nivå med vikten jag inte varit på sen jag var 30 år….

Jag fortsätter mäta - nu i kväll en kort kryssning - sen ser vi hur nästa vecka ser ut, typ i mitten av veckan, när det hela jämnar ut sig igen. Men jag stressar inte.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
Margareta
10/19/12, 9:30 PM
#112

Det låter som en bra plan

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

berndt
10/21/12, 8:32 AM
#113

Kryssningen förbi. Har ätit så bra som möjligt, LCHF.mässigt. Största svårighetet att få tillräckligt mycket fett med i maten - men restaurangen gav ju lite smör för smörgåsarna-- det åt jag, smöret alltså. :-)

Enda avvikelsen var då alkoholen (fredag kväll)

resultat: ketosen lördag 0,7 ned från 1,2, helt acceptabelt.

Gårdagen: hygglig med tanke på vad som fanns på båten. Drack lite olivolja direkt när jag kom hem, kände att det behövdes snabba fetter!

I dag: nytt rekord: 1,6. vikten oförändrad, dvs inte upp ännu i alla fall.

Det går att hålla en kryssning emellanåt, eller slappisdag, med lite eftertanke.

I dag: snabbresa till Åbo; under kryssningen anlände det tredje barnbarnet och modern kom hem i går, så nu på besök. Tungan ute

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/21/12, 12:00 PM
#114

Grattis till ännu ett barnbarnGlad och till en bra strategi för kryssningen.

berndt
10/22/12, 6:55 AM
#115

Oho!

3,8!

Har int' en susning över vad som händer. Det var ju i och för sig stigande redan i går (1,6) trots fredagens utsvävningar.

Nu har jag ju inte skrivit upp mitt matintag; men i går var proteinerna två ägg i LCHFdrycken på morgonen, en LCHF-sallad/burger (vi har en sådan i Finland på hamburgerbaren(Hesburger)!) och LCHFdryck på kvällen. Cappuchinokaffe på dagen. > ganska lite protein.Kanske det var det?

Eller en extrem fördröjning från förra veckans stränga diet?

Nu fortsätter jag bara som tidigare, men ökar lite proteinet i dag, att slå över är väl inte heller bra.Så jag slår två råa ägg med i LCHFdrycken nu på morgonen.

Foten i munnen

och den nyfödde mådde bra - men storebror, 2 år gammal, var nog lite sotis. sött att se båda döttrarna sitta i soffan bredvid varandra och amma var sin baby!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/22/12, 11:23 AM
#116

Dubbel lyckaGlad, alla barnbarn och rejält i ketos. Lille storebror kanske behöver morfar lite mer för att inte vara för sotis. Tror det är en bra ide att höja proteinmängden succesivt.

berndt
10/23/12, 6:31 AM
#117

En tomat

ett äpple

18 gr mörk choklad

200 gr lax

200 gr cappuchinoskum

en näve nötter (c 20 gr)

+ fettet

Vilket frossande!

Tillräckligt för att ge siffrorna 78-14-8 % (185-73,9-43,7 gr) 2122 cal.

Jag fungerade som jag alltid gör - släpper man ens lite på bromsen gasar jag med båda fötterna; d.v.s jag ökade både protein och kolhydrater, och jag skulle ju bara öka proteinet.

Nåja, ett slags mätresultat gav det i alla fall: det sänkte ketosen. Inte ur ketosen, men kraftigt nedåt, och delvis ville jag ju få den effekten. Från 3,8 till 1,4.

Men fortfarande vet jag ju inte om det var nötter, chokladen, äpplet…

Eller så var det inte alls gårdagen som påverkade? Men det låter sen inte rimligt, för lördag/söndag var ganska strikt, och det skulle motverka teorin om eftersläpning i mätresultatet…

OK, i dag strikt med siktet på 85-12-3 (har en lapp på datorn med den sifferserien :-))

Vågen vägrar jag stiga på före mot slutet av veckan.

Ha en bra dag alla där ute i höstrusket! Glad

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/24/12, 7:02 AM
#118

1,2

I går strikt 82-17-1. Enda proteinkällan ett hönslår, som var lite för stort. Första gången jag lyckats hålla kolhydraterna på så låg nivå, 3,1 g.

Hittills helt ok.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
modesty007
10/25/12, 10:21 AM
#119

Tror inte det är nån fara om du åt enligt den vanliga fördelningen i går.

berndt
10/25/12, 4:10 PM
#120

1,4 i dag morse. Hade bråttom till en kurs, fick ok med grönsaker o protein i dag men dåligt med fett. Det blir lite lchf-dryck bara jag hinner hem.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/25/12, 5:37 PM
#121

Inte så lätt alltid, ibland funderar jag på att man får släpa en liten termos med extra dos av lchf-kaffe/te/kakao.

berndt
10/26/12, 4:58 AM
#122

Nå nu e jag på banan! 2,0 trots kursdag. Ännu i dag kurs, så är allt ok kan jag ta första experimentet i morgon, kanske med grädde, det var en stapelvara för mig tidigare.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/26/12, 9:58 AM
#123

Kul!! Kan vara bra att ligga stabilt ett par dar innan experimentet.

berndt
10/27/12, 8:02 AM
#124

Ketosen 2,4 i dag morse, det e lugnt med andra ord.

Nu gäller det att fundera ut vad som blir första experimentobjekt…nötter, grädde, ost..eller vad?

vikten åtminstone 0,5 kg ned igen. ( igår kväll -1 kg, i dag morse 0,5..)

En släng av något med magen i går.. men i dag verkar det bättre. Kanske jag drack för lite vatten på kursen, eller det var nån krydda jag reagerade mot, eller så har jag fått för lite salt.. möjligheterna är alltid oändliga…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

glitterfisk
10/27/12, 9:53 AM
#125

Spännade! Läser din tråd och vill gärna ta del av dina experiment. Kul att kilona lossnar!

Annons:
berndt
10/28/12, 7:57 AM
#126

I går 81-15-4, ganska bra fördelning, men där ingår 85 gr ost, små paket med olika feta, mjuka ostar med olika smak. Huvudrätten var 150 gr creme fraiche blandat med 150 gr tonfisk i vatten.

I dag har jag hållits i acceptabel ketos, men det har nog sjunkit.

Från i går 2,4 till i dag 1,4.

jag kan alltså begränsat äta ost, nån dag i veckan, knappast varje dag, det får jag prova en annan gång.

Mitt BMI har nu gått under 30 för första gången sedan jag var 35-40 år. Mitt mål ligger inom denna trappa i BMI-tabellen, så jag kommer inte att nå "normal vikt" utan ligga i övervikt också vid mål. Skall jag bli "normal" enligt BMI blir jag nog ett benrangel!

Men då startade jag på BMI 33,3 (betydande övervikt) nu då mild övervikt. Skrattande

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/28/12, 12:17 PM
#127

Tråkigt att osten påverkar dig så, ost som är så gott.

berndt
10/28/12, 12:24 PM
#128

Tja, men jag tror nog att sen, nån gång när jag har den viktnivå jag vill ha, går det att ta ost & vin lördag kväll, det är det här att äta det som är illa varje dag o i stora mängder som är illa…

Men några månader till får jag nog hålla mig strikt och då hinner julen komma så där passligt mitt i allt > stora frestelser!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/29/12, 6:48 AM
#129

1,6 i dag, helt OK.

Söndagens %-fördelning ganska bra, men totala mängderna protein och kh lite på högre sidan, men det var ju söndagsmiddag. Inget vin denna weekend, men det blir vinprovningsföreningens sits nästa fredag…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/29/12, 10:57 AM
#130

Verkar som om man ligger hyfsat högt i ketoner så blir inte dippet så markant, troligen även betydelse vad man konsumerar i övrigt vid samma tillfälle, finns ju alltid risk att det slinker ner lite extra kolhydrater.

berndt
10/29/12, 11:12 AM
#131

Det verkar vara som jag har misstänkt: man kan äta (nästan) vad som helst bara man gör det sällan o lite åt gången!

Har börjat göra så att när vi är ute på cafe och dricker kaffe tar min hustru en bakelse och jag tar 1-2 skedar av hennes. Jag får smaken, och känner att jag är med, men antalet kh blir minimalt i alla fall för mig.

Verkar inte trigga något farligt behov heller att göra så här.

Sen när jag lagar kaffet hemma tar de andra kex o vad dom nu äter, och jag tar 10-20 gr( 1-2 bitar) > 70 % mörk choklad. Verkar fungera. Och jag har hittills lagat mjölk/grädd-blanding för cappuchinoskummet också åt mig, har inte försökt med äggmjölk, när det nu har fungerat i alla fall.

Lite guldkant i alla fall.

Sen om, nej NÄR jag når mitt mål, skall jag söka övre gränsen för kh- och proteingränsen för mig för att hållas i jämnvikt. Detta blir det svåraste, för hittills har jag alltid efter nån tid återgått till normalt kh-ätande….

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/30/12, 6:57 AM
#132

ketos 2,6 i dag.

Tyvärr har inte det där super-människa-läget infunnit sig för mig. Känner mig precis lika upp eller ned olika dagar, samma nivå på orket..Vaknar inte mitt i natten full av energi…

I dag vakande jag dessutom till något jag INTE vill uppleva; mitt förmaksflimmer låg på igen. Men det kan mycket väl bero på att jag igen förivrar mig med cappuchino och har kokat det varje dag sen förra fredan. Det är något jag inte borde göra, jag vet…

Den här viktresan har också gjort att mitt Blodtryck börjar vara nästan för lågt… under weekenden fick jag svimningskänslor när jag steg upp från nedhukad för snabbt… och alla sänkande mediciner är redan bortlämnade!

Nu har jag tagit min hjärtmedicin och väntar på att det skall ge effekt.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
berndt
10/30/12, 8:37 AM
#133

Här ligger jag på sängen fortfarande - det ser ut att så länge förmaksflimret fortgår blir trycket så lågt att jag inte kan stå upprätt! Att lite försöka göra nån motionsrörelse för att få blodet att röra på sig gör det värre. Kanske för lite salt nu igen i maten. Kan väl inte salta lchf-kakaon men måste komma ihåg att salta köttet på dagen. Hoppas verkligen att det här är kaffe-relaterat o inget med dieten… Tog en halv tablett extra av hjärtmedicinen, hoppas den snart verkar så det kan bli en arbetsdag i dag, har en grej som är lovad till weekenden….

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

[Columba]
10/30/12, 10:18 AM
#134

Ja usch med flimmer. Senast hade jag för 2 månader sedan.  När man har det sällan blir man mera deppad än om man har ofta. Det är min erfarenhet. Kanske beror det på att man tror att nu har man sluppit eländet. Mitt flimmer senast höll bara på i en timme.

Vilken medicin tar du mot flimret?

Hoppas att ditt flimmer snart är över.

berndt
10/30/12, 10:51 AM
#135

Hej - kul att träffa nån här som äter LCHF OCH har problem med flimret. Jag har haft flimmer flere år före år 2007 - då fick jag Tambocor och sen dess har jag i praktiken varit symptomfri, någo små känningar nu och då, men de har alltid gått över snabbt.

Ketosdieten började jag i augusti och med ketosstickor från september. I början fick jag ett kort anfall och sen har det hållit sig borta.

Hur strikt har du ätit? Jag har försökt hålla mig till 85-23-3 i % dagsintag och har lyckats ganska bra, därför ketosen uppåt.

Men i dag alltså stopp.

Funderar starkt på att det kan utlösas av brist på salt & och för mycket kaffe. Har druickt saltvatten nu under förmiddagen, men nu är klockan 12 och det började kl 6.30 och känns fortfarande.

Håller det på ännu efter kl 14 skall vi se om min fru kan komma o köra mig för behandling till hälsocentralen eller akuten.

Har du märkt något samband med din mat och anfallen?

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

[Columba]
10/30/12, 11:59 AM
#136

Har inte märkt något samband.  Ibland, tidigare, kunde eventuellt fysisk ansträngning vara orsaken, eller så är det ett sammanträffande. Ibland har jag tänkt att det kan vara för mycket mat eller alkohol. Turligt nog har jag inte experimenterat så mycket på senare år. Tidigare hade jag dagliga små rusningar. Jag tror att min situation har lättat då jag gått ner i vikt( långsamt) och ökat på motionen.

Jag äter i allmänhet under 20 g kolhydrater om dagen, ca 80 g protein och kanske 150 g fett. Av lättja har jag inte räknat på sistone.

berndt
10/30/12, 12:26 PM
#137

OK, du äter ganska lika som jag just nu; strikt.

Jag upplever det som att hjärtat lite lugnat sig nu - och börjar fundera på om jag har två grejer på gång: FF och spända axlar. Intressant att de båda kom på samma morgon, har nämligen tidigare märkt att om mina axlar blir för spända kan jag ha svårt att sitta och titta rakt upp framåt och nu kom det här att också gå rak med i bilden, utan att svimma.

Försöker nu veva armarna sittande…

Bara min fru kan vara chaufför för sitt jobbs skull (efter kl 14) kanske jag borde ta ett EKG för säkerhetsskull.

Hej, har du hittat www.formaksflimmer.se ? där finns ett utmärkt forum där man kan diskutera sin situation!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
10/31/12, 12:06 PM
#138

Det blev inte så lyckad dag.

Mot sena eftermiddagen tog jag mig sen till hälsocentralen - FF konstaterades och det var ambulans till närmaste sjukhus.

Där fick jag sen ligga över natten, men som tur var svängde det och rytmen blev normal med medicinering under nattens sena timmar, så jag behövde inte få en elchock.

Personalen var superhyggliga - de kunde inte få fram fett och ren lchf mat, men jag körde på fil (långfil i Sverige?) och korv och te.

Blev nog en hel del kh när jag räknade ihop i dag, men jag borde nog hållas inom en lätt ketos i alla fall.

Nu förstås funderingar: kan ketosen ha påverkat förmaksflimret? Skall se om jag får Dietdoktorn att svara…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
10/31/12, 1:46 PM
#139

Tråkigt att höra. Kollade de även kalium nivån när de tog prover. I bland kan serum-kalium bli lite lågt, själv fått det i provsvar men bara kännt av lite palpationer. Hoppas Dietdoktorn kan ge dig lite vägledning.

Annons:
berndt
11/1/12, 6:59 AM
#140

Modesty: vilken är enligt din uppfattning det bästa sättet att få kalium i sig med tanke på det sätt vi äter för tillfället? Banan är ju uteslutet.

Ketosen ok med tanke på omständigheterna, 1,1

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
11/1/12, 2:13 PM
#141

Jag skulle nog först diskutera med läkare, om inga problem skulle jag nog själv ta kosttillskott under begränsad tid (om mycket lågt kalium uppmätts). Tog inget denna gång och jag har inga kända hjärtptoblem. Hittade denna tabell som kan vara till hjälp med matvaror rika på kalium;

Kalium

berndt
11/2/12, 7:33 AM
#142

ketosen 1,4.

I kväll vinprovarföreningens sits, så det blir 2 x fettdryck under dagen i väntan på kvällen, där serveras också alltid mat.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/4/12, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

lördag 0,4 helt naturligt efter vinkvällen.

Men sen - monsterdag, över 2700 kcal… trodde jag skulle ramla helt ur ketosen, men nej, i dag 1,9!

Vikten har inte gått nedåt, snurrar kring 82 kg, men där vet jag att det går stora kast åt gången, så jag inväntar nästa fredags mätning igen.

gårdages kost som bilaga

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/5/12, 8:05 PM
#144

Barnbarn med mor på besök - glömde helt mäta ketosen i dag morse…

Kan rent allmänt konstatera, att efter 50+ år trodde jag att jag kände min kropp i förhållande hur jag dricker alkohol.. men den här ketosen har helt klart rubbat mina cirklar.

Jag är klart mera känslig och får värre baksmälla än tidigare. Trots att jag då dricker mindre än vad som är normalt för mig.

Konstigt med tanke på att under en tidigare period av LCHF upplevde jag att jag tålde MERA alkohol än vad som var normalt.

Det blir att ta en annan linje än tidigare när man sitter vid bordet med ett glas vin.

===

ställde en fråga om förmaksflimmer och ketos både här och på sajten hälsa i fokus. Båda gav ganska svävande svar och ingen vågade ta klar ställning utan hänvsiade till hjärtspecialist. Dietdoktorn svarar inte mera på enskilda frågor.

Jag är bara ganska säker på att min hjärtdoktor kommer att gå efter konventikonell visdom och försöka förbjuda min fettdiet.. varför jag skulle behöva argument för den diskussionen, fakta och bakgrund.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
11/5/12, 11:30 PM
#145

Då måste vi fundera ut vilka argument du behöver. Troligen lite kring intag av mättat fett och att det inte finns ökade risker med detta, lyfta fram att du har kontroll på blodsocker med kosten, viktnedgång.

Japp känner igne att man blir mer känslig för alkohol, vilket beror på att man inte producerar alkoholdehydrogenas när väldigt sällan dricker alkol.

berndt
11/6/12, 8:46 AM
#146

ketos 1,3

Är på rätt sida om 1,0, det får räcka för mig.

Har också, konstigt nog, mitt i allt noterat en större känslighet för kaffe. Jag har druckit egenhändigt bryggt specialkaffe i flere år, och så småningom ökade toleransen så jag brukar dricka två koppar cappuchino 3-5 ggr/vecka. Fram till förmaksflimret för en vecka sen.

Och nu plötsligrt har jag knip i magen som nån gång förr i tiden efter kaffet och vaknar pigg.. på något sätt känns det som om kroppen nollställt sig, detoxat sig totalt. hmmm…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
berndt
11/7/12, 7:34 AM
#147

ketos 1,1

Har några dagar ätit lite mera i kalorier mätt och tagit en näve nötter/solrosfrön ibland och mjukat upp morgonmaten med ett ägg, i dag 50 gr bacon förutom fettdrycken. Känns bättre tycker jag än att bara ha fett i magen och fördelningen fett-protein-kh blir ganska bra i alla fall. I går 89-10-1, 2072 cal.

Men det syns i ketosen, som inte nu kommer upp till de högre höjderna.

Nåja, vi går vidare…

Ja, en sak: äter jag strikt typ 2 * fettdryck per dag blir mitt totala kalori-intag ofta mellan 1000-1400 /dag. Börjar lite fundera, om det ändå inte är en typ av svält, jag äter mindre än jag behöver rent fysiskt, då går jag ner i vikt. För det har jag ju gjort, gått ned i vikt alltså, över ett längre perspektiv.

En annan sak är, att med LCHF dieten och fettdrift är man inte hungrig, som man är med andra dieter med det här kalori-intaget.Som man med stillasittande arbete bör jag ju göra av med 1600-1800 cal minst per dag.

Sen blir det nån dag som man ÄR hungrig, och då har jag ätiti upp till 2500/2700 cal på en dag, och då är det så. Det tar jag inte stress över, så länge det inte är kolhydrater jag slänger i mig. Oftast är det högre mängd protein.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
11/7/12, 9:04 PM
#148

Om du mår bra och går ner i vikt så kanske du inte behöver sträva efter optimal ketos. En annan bra ska med lchf och fettdrift är man inte blir sugen på småätande utan blir mätt och belåten, mitt kvälls snacksande, även om det var mest nötter och frukt hjälpte inte direkt till viktminskning.

berndt
11/8/12, 10:13 AM
#149

Äsh, sajiten har haft någo problem i dag morse.. mitt morgoninlägg bara försvann och sidan vägrade komma fram flere gånger…

ketos i dag morse 0,9 så jag får inte förivra mig på nötter och för mycket protein. Vikten hade krupit lite uppåt, antagligen pga medvetet saltad mat.

Nu skall jag vara lite mera strikt igen så svänger det tillbaka. Flört

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/9/12, 7:31 AM
#150

ketos 0,9

Gårdagen superstrikt, bra fördelning, men totalmängden kalorier hög, var helt enkelt hungrig.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/12/12, 6:58 AM
#151

Ketosen under weekenden 0,9-1,2-0,9, men där har vi middag med vin både fredag och söndag.

Vikten står stilla

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/13/12, 7:30 AM
#152

Stilten fortsätter - ketos 1,2, vikten oförändrad. Ändå var magen dålig i går, men trots det syns inget på vågen.

Känner mig mycket bättre genom att jag spritt ut protein-intaget en aning genom att ta minst ett stekt ägg på morgongen tillsammans med fettdrycken (melan 25-40 gr smör + 20-25 gr kokosfett, kakaopulver) sen ännu 10-20 gr smör i stekpannan med ägget. Fick lite obehagskänslor av bara fett på morgonen.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
11/13/12, 11:16 AM
#153

Tror det är vinet som stoppar viktnedgången. Såg själv hur det inte bara stoppade utan gick även upp några hekto dagarna efter, lite synd eftersom vin tillhör livets njutning, men ska vara försiktig tills lite fler tappade kilon.

Annons:
berndt
11/13/12, 2:44 PM
#154

Jag har hittills kommit fram till att ost och/eller vin nog bromsar både ketosvärdet och vikten, men intressant nog stiger ketosen tillbaka ganska snabbt om man är strikt, men verkar som om påverkan på vikten är mera långsiktig.

Det är antagligen så att lite nu och då är Ok av livets goda, men frekvensen för en LCHF:re som vill gå ned i vikt och mängden är mycket mindre än vad man skulle vilja…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/14/12, 9:20 AM
#155

ketos 0,9 men gårdagen blev lite för mycket kh (48 g) och proteinmängden likaså, så det är helt ok.

Jag förivrade mig på minitomater - dom e så goda! och sen cappuchino+2 chokladbitar…

här annars en liten betraktelse jag skrev på basen av en intressant analys jag ramlade över, på tal om noll-forskning bla gällande medicin:

http://vimedelalders.suntuubi.com/sv/BLOGG/?y=2012&m=11&d=14

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/16/12, 8:37 AM
#156

ketos 0,7.

De senaste veckorna har jag flere dagar varit hungrig, och min fördelning mellan fett/protein/kh är någorlunda ok, i %, men antalet gram blir lite högt både på protein och på kh vissa dagar.

Där tror jag är orsaken till att både ketosen och vikten står stilla nu, börjar nog vara en månad jag nu stått på samma nivå.

Vilket igen leder mig att fundera på om antalet kalorier har en lite större betydelse än man brukar säga här på forumet.

Mitt behov av kalorier är antagligen något mellan 1.400-max 1.800 per dag enligt vad jag försått på olika artiklar och mätare på nätet.

När jag nu flere dagar har ätit kring 2-2.500 cal/dag går jag givetvis inte ner i vikt. Men jag har hört på mikn kropp och ätit därefter.

En gammal sanning jag följde tidigare för något år sen, var att när jag kände mig lite småhungrig under dagen gick jag ned i vikt, och det verkar stämma fortfarande, fast man säger att man inte är hungrig på LCHF.

Se nu på gårdagen: procentfördelninen ligger ganska nära idealet som ju är 85-12-3, jag har 85-10-5, men totala mängderna är för höga.

Jag tror jag lyfter upp detta inlägg som en egen tråd från min personliga tråd, jag vill hör alite åsikter om det här.

Bakgrund: 59 år man, 166 cm lång, startade fr 92 kg och ett BMI på 33,4 (betydande övervikt). Har nu gått ned sen augusti detta år till 82 kg = BMI 29,7 (mild fetma) vilket givetvis är jättebra.

Men nu en tydlig platå. Somliga säger att det då är bra att visa kroppen att det finns mat= dvs äta ordentligt emellanåt. Fett äter jag som bilden visar ganska mycket. Mitt mål nu när jag för första gången kommit så här långt, är att stanna nånstans mellan 75-78 kg och hållas där!

Debatten jag efterlyser är frågan om det totala kalori-intaget speciellt i slutskedet av bantningen, då man inte mera är så tydligt överfet.

Mera om min vandring på Berndts tråd.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/16/12, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

å så bilden oxo..

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/18/12, 11:29 AM
#158

ketos i dag 0,5 - helt enligt regeboken, i går både fyllningen till kebab + fruns 1/2 pizza, men dessutom en delad flaska rödvin i går kväll + ost.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/19/12, 6:50 AM
#159

ketos 0,4 - jag bromsade inte i går heller - frossade i hela TRE små chokladbitar och 2 glas vin, så hemskt! :-)

Området jag kan röra mig i rent matmässigt är en bråkdel av vad t.ex. min hustru äter.. och jag märker att min motivation lite halkar åt sidan just nu…samtidigt får jag ju mina gränser tydligt testade..

men just nu krävs det också mera när jag närmar mig normala värden - som den skilda tråden jag skapade klart visar, man bör vara mera strikt i slutskedet för att gå nedåt…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/21/12, 8:13 AM
#160

ketos 0,5.. väntar på nya stickor så jag mäter inte varje dag för att spara lite..

vikten också på stället

just nu lite slut på orket - men som tur är verkar det inte betyda att jag släpper alla hämningar, men håller mig just o just på banan..

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
modesty007
11/21/12, 11:45 AM
#161

Bra att du kan hålla dig på banan även om orken tryter, man kan ju inte alltid vara på topp. Tror det släpper snart.Glad

berndt
11/23/12, 9:16 AM
#162

Ketosen beter sig precis som tidigare då jag hade svårt att få upp värdena - står på 0,5 - men nu är jag inte lika orolig som förra gången. jag vet att det ändrar om jag håller mig konsekvent.

Vikten tappade dock det kg som kom på förra veckan Skrattande

Nu dock besök hos barn&barnbarn med teater och middag, så det blir inte SÅ strikt.. nåja, jag håller mig nog annars, men vin blir det! Foten i munnen

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
11/26/12, 7:45 AM
#163

ketos 0,6 - vilket är intressant eftersom weekenden innehöll både lite choklad och några kex och ganska mycket vin.. men överlag borde maten i övrigt ha varit helt OK - lite mer ost än normalt kanske

men det var det värt - alla barn & barnbarn med oss och vi vaktade ensamma 2 åringen och 2 månaderns babyn i 3,5 timme då föräldrarna fick en välbehövlig stund med James Bond…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
11/27/12, 5:35 PM
#164

Skönt att kunna ha en härlig helg (utan för mycket utsvävningar) och sen tillbaka på banan gissar jag. Glad

berndt
11/30/12, 6:59 AM
#165

Relativt strikt hela veckan - och som i början av ketonmätningen står jag på låg ketos, 0,4 i dag igen.

MEN vikten går nedåt; för första gången så länge jag o hustrun kan minnas är jag under 81 kg! Den senaste dryga veckan har det alltså rasat 1 kg.

Intressant kropp jag har, inga normala regler passar den.

===

Har beställt några intressanta chokladsorter från YesDeli och de är lite farliga, för jag har ätit 4 bitar på en dag - hustrun tycker det smakar celulosa.. men jag som går på fett attraheras synbarligen av dem. Skall återkomma med en rapport om dem; skall experimentera o kolla ur de höjer blodsockerhalten mm i något skede. De jag äter mest (de var specialbilliga) är Conscious stänger och sen har jag en platta REN kakao, 100 % som skall bli intressant att smaka på.

Innehållsförteckningen på dessa är intressant läsning!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
12/5/12, 7:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

ketosen 0,6. Vikten hålls kvar under 81 kg.

MEN jag provade att äta en stång av den här YesDelis specialchoklad och när jag nu fått nya blodsockerstickor, testade jag om de påverkar blodsockret. Givetvis gjorde de det:

utångsläget (jag hade ätit en "stor" bit ost 1,5 timmar tidigare) 5

efter 30 min 5,9

efter en dryg timme 6,7

och sen nedgång, efter 2,5 timmar 6,1

och nu talar vi om 50 gr ultralätt choklad; www.yesdeli.fi (Emma Jackman Conscious choklad) - så nu påverkar kolhydrater, också i små mängder!

Det är nog bäst att hålla sig till de där 1-2 små bitarna normal, mörk choklad, några trollkonster finns det inte.

Har för mig att sajten skulle finnas på svenska också, men den hette sockerlös (sokeriton) tidigare och bytte sen namn..

Innehållsförteckningen bifogad på chokladen (finska)

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
12/5/12, 12:44 PM
#167

Stort grattis till resultatetGlad.  Fortsätt njuta av de små bitarna mörk choklad, här brukar det bli max ett par små per dag av riktigt fin fransk choklad (chocolat bonnat). Gjort en ny omgång lakrits pannacotta, mums.

Annons:
berndt
12/6/12, 11:35 PM
#168

Åter en gång förivrade jag mig med rödvin & konjak.Allt sker med fördröjning..

Min kropp fungerar inte mera som tidigare…av mängder jag knappast kände av tidigare kan jag långt senare plötsligt få världens baksmälla.. pang slår det på och jag blir både illamående, svag och får huvudvärk.

Det verkar som om kroppen plötsligt har ett enormt behov av näring som yppar sig så här - som om det man äter tillsammans med alkohol inte llksom går in i systemet.

Jag fick stiga upp fast jag redan lagt mig och steka ett par ägg med smör; nu börjar det kännas bättre. Klockan är nu 00.30 och middagen med rödvin åt vi vid 5-tiden.

Det är helt Ok - det gäller bara för huvudet att inse vad kroppen känner. Det är ju många som vittnat om sämre sprithuvud efter LCHF så det är väldokumenterat.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
12/10/12, 7:23 AM
#169

Plötsligt slog stressen inför julen på med full kraft.

Många julfester, mitt 2-års studieprojekt skall avslutas, mycket på jobbet…

Försöker hålla mig strikt, fettchoklad-dryck på morgonen, passligt med protein.. men jag tror jag lämnar mätandet och stickandet i fingret till efter jul nån gång… möjligen kollar jag ketosen lite nu och då för att säkerställa att jag inte helt flippar ut…

att kolla vikten tror jag bara gör en deprimerad..

dessutom: den 8.1 stor hjärtundersökning, så vi får se hur det nya året går vidare. Samtidigt skall det bli vansinnigt spännande att få höra hur blodådrorna ser ut innuti med tanke på dieten!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
12/10/12, 5:16 PM
#170

Gör det bästa av situationen och försök låta bli att stressa om du kan.Glad

berndt
12/20/12, 7:02 AM
#171

Dagarna går - jag äter lite blandat, men basen är alltid fettdrycken på morgonen.

De gånger jag mätt ketosen har den varierat mellan 0,3 - 0,7; lätt ketos alltså och inte såå långt av banan.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
12/20/12, 10:36 AM
#172

Bra kämpat! Känns det som du håller vikten/kropssformen. Jag fick en försynt men trevlig kommentar av min frisörs receptionist om viktnedgång.Glad

berndt
12/20/12, 11:00 AM
#173

Enda större frestelsen hittills har varit pepparkakorna.. både deg och färdig produkt slinker lite väl lätt ned…

Men jag tror inte att julmaten kommer att vara ett problem; man tar bara en sked av varje låda för smakens skull och resten av maten såsom skinka etc är ren LCHF. Och även om jag vet att vi kommer att ha en smaskens kaka nöjer jag mig med en smal bit som smakprov.

Vi komemr att ha dop av ett av barnbarnen under julannandag och då är alla inom kärnfamiljen samlad; något att se framemot! Skrattande

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
12/31/12, 11:40 AM
#174

Julen har inneburit slalomåkning för min del: mellan LCHF å ena sidan och sötsaker, kakor, choklad (aladdin) å andra sidan.

Morgonen börjar alltid bra med fettdryck… men sen händer något under dagen och jag sitter mitt i allt med aladdin-asken framför mig.

Under barnbarnets dop tänkte jag bara ta en liten liten kakbit > det blev tre stycken…

få se, i slutet av den här veckan kanske jag vågar mäta ketos o stå på vågen så får vi en utgångspunkt för resten av månaden…. jag har inga förväntningar åt någondera håll beträffande mätresultaten…

Men i alla fall kan jag önska er alla Ett Välsignat Nytt, Fett År!

Denna min vånda har beskrivits utomordenligt av Margareta Lundström i sin blogg; precis min situation på pricken.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
modesty007
12/31/12, 11:51 AM
#175

Nytt År, ta nya tag och kämpa vidare. Glad

berndt
1/6/13, 2:32 PM
#176

Beroende lite på vilken dag jag mäter har jag återfått 2-3 kg av mina tappade kilon under helgerna - ännu ett dop i nästa helg.. sen kan jag köra för fullt…igen

eg. borde man ju lära sig köra lika också sådana helger o fester… men det är nog jättesvårt

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Ary
1/6/13, 3:02 PM
#177

Men har du testa att ha med dig något riktigt fett och äta innan det är dags att äta kolhydratladdad mat och tårta? Lite lättare att hålla igen kanske….

berndt
1/7/13, 8:32 AM
#178

jag lyckas börja varje dag med fettdryck.. så långt kommer jag…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Ary
1/7/13, 10:22 AM
#179

Kanske du behöver något mer mättande sedan för att kunna hålla kosten resten av dagen? Hinner man bli hungrig är det ju lättare att spåra ur… Ett par baby bell ostar eller så i fickan till dopet kanske? ;)

Att avvika/fuska är väl inte hela världen om man kan gå tillbaka till kosten med en gång. Tar det dagar att komma tillbaka på banan så är det kanske bäst att minimera avvikelsen.

Hur det än är så ha det så trevligt på dopet :)

modesty007
1/7/13, 5:31 PM
#180

Ibland har jag haft möjlighet att ha med mig en termos med extra lchf kaffe när jag ska bort etc, kan vara till hjälp också. Babybel är kanon när lunch eller middag blir försenad (jämfört med ens egna tider).  Hoppas allt går bra på hjärtundersökningen.

berndt
1/10/13, 7:28 AM
#181

Nåja, hjärtundersökningen gick i sig bra; får vakta på undersökningssåret i låret nu bara.. och en intressant sido-effekt är att jag vet hur mycket jag går upp i vikt bara på vätska: jag åt definitivt inte såna mängder mat på sjukhuset att jag skulle gå upp i vikt; men vågen visar från 82/83 till 85 i dag morse.

Minst 2 kg enbart vätska alltså - beroende på att jag skulle skölja njurarna och fick vätskedropp.

Den stora frågan - eftersom en åderförkalkning hittades - är nu, om jag skall tro på allt som skrivs här om hur bra LCHF är för ådrorna, hur bra det är att ha höjt kolesterol osv - och kämpa mot doktorerna, som garanterat kommer att ha annan åsikt?

Eller skall jag böja mig och börja proppa i mig alla mediciner som anses behövas i ett sånt här fall, speciellt sen när jag blivit opererad senare i vår?

Det kräver lite tänka på och jag återkommer säkert med en mera konkret fråga Till att börja med fortsätter jag med LCHF som tidigare..

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
berndt
1/15/13, 7:15 AM
#182

Nå, det sista dopet kom och gick.

Hur jag än försöker bortförklara är faktum att jag - långt bak i huvudet - redan på förhand bestämt mig för att äta **allt** på dopet; så där slafsade jag i mig upprullade brödsnitsar, pajer och alla sorters kakor. Så mycket att det som tur är började kännas äckligt.

Nu är det en ny vecka och hittills har jag låtit bli kladdkake-resten som jag nog vet finns i kylskåpet… och det har bara bivit en liten liten rest av en annan kaka,(men det var allt som fanns av den, så nu är den borta) därutöver strikt LCHF.

Men ekologiskt smör från Lidl, det smakar - ja det smakar totalt ingenting. Nada. Så fettdryck på det är ingen höjdare, men snart är det paketet slut. Strödde lite salt i drycken o då kom det lite smak med…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
1/16/13, 5:51 PM
#183

Ja smöret i morgondrycken får man vara petig med. Körde under hösten med Anchor, men framåt tidiga vintern tycktes smaken förändras, upptäckte sen via en weebbsida att Anchor köpts av Arla och nu gör det på mjölk från brittiska kor som inte gräsbetar hela året (tidigare var det från gräsbetande nya zeeländska kor), numera kör jag bara Kerrygold, härligt irländskt smör och nu smakar kaffet som det ska.Glad

berndt
1/29/13, 7:25 AM
#184

Har inte orkat mer än halvdant med LCHF; morgonen fettdryck, lunchen ungefär Ok, men oftast något smått till kaffet på kvällen… vikten står ungefär stilla,, nåt kg upp eller ned.

I dag besök hos en mera vidsynt läkare - få se vilka råd jag får därifrån! Återkommer om det!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
1/29/13, 11:27 AM
#185

Hoppas det blir ett bra möte och att du slipper mediciner, skulle själv kämpa (troligen näbba) emot om min doktor ville sätta mig på statiner efter att ha läst om deras biverkningar.

berndt
1/30/13, 6:58 AM
#186

Nu e jag på banan igen! 95-5 fördelningen i dag morse fett-protein.

Mitt läkarbesök var mycket intressant. Den här läkaren har specialiserat sig på kroppen på cellnivå. Fick klart stöd för min LCHF diet, ett varnande finger för att om jag inte är strikt kan det slinka in på diabetes med tanke på mina labb-resultat.

Stora doser antioxidanter för att stöda kroppen. Mediciner.. tja… jag vet nu vilka beslut jag skall ta. En legitimerad läkare kan väl inte ta klart ställning, men jag kan väl läsa mellan raderna… :-)

Många av mina egna tankar fick stöd.

Fick också en klar uppmaning att stärka kroppen mera konkret, d.v.s ut och promenera; något jag också äntligen tänkt genomföra.

Bra diskussion. Försöker kanske ännu hitta en "traditionell" läkare som kunde vara en sparringpartner på längre sikt; nu har jag hoppat från den ena till den andra beroende på situationen. Den här aktuella läkaren tog mig på nåder, då hen redan är pensionär, tyvärr.

Vi var helt överens om att läkarkåren i dessa frågor är starkt splittrad och patienten är i kläm.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
1/30/13, 11:44 AM
#187

Låter som ett bra möte och skönt om du kan få tillbaka kroppen i naturlig balans, ibland behöver man stötta den extra. Tror att kunskapsnivån hos läkarkåren varierar, vissa är öppna och nyfikna, beredda att ta till sig ny kunskap och individualisera sina behandlingar, andra undrar man om det försökt lära sig något annat än det som stod i läroböckerna när de utbildade sig och det de lärt sig från läkemedelsbolagen. Nutrition har aldrig stått högt på behandlingsagenda, så att kunskaperna brister är inte så konstigt.

berndt
2/13/13, 9:04 AM
#188

Ojämn kamp framåt. LCHF jo, och sen snedsteg regelbundet.

En vecka höll jag riktigt bra.

Sen skulle frun ha ett föreningsmöte hemma (hon är ordförande). Jag lovade hjälpa till med ett av mina bravurnummer, en god kaka (normalt botten+tunnt maräng+grädde blandat med sura äppel, mandelspån över allt) mums.

Kakbakandet gick bra. Men sen på mötet (jag var med). Inte kunde jag hålla mig, jag visste ju hur god kakan är. Minst två bitar slängde jag i mig + eett antal chokaldkex.

Resultat:

Otrolig matthet efter en timme, helt utan ork. Kroppen förde en hård kamp för att kasta om till sockerdrift.

Följande morgon: magen helt ur spel.

Tack, än en gång en påminnelse om varför jag äter som jag gör. 

Hjärnan vet det, men av nån orsak kopplar det sen inte vid kaffebordet till verkligheten, utan jag styrs av min stackars reptilhjärna som inte vet annat än "äta, äta" - som kakmonstret.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
modesty007
2/13/13, 2:33 PM
#189

Kämpa på vem vet kanske du vinner till slut, inte lätt om man utsätts för frestelser.

berndt
2/25/13, 7:38 AM
#190

Så är man hemma efter en vecka i Puerto de la Cruz, Teneriffa.

Sådär väder - det var ju norra Teneriffa, regngränsen går vid Teides kant tvärs över ön - men normalt för att jämföras med finsk sommar! skön avkoppling.

Maten lyckades sisådär… tog egen efterrätt bara en gång, annars nöjde jag mig med några teskedar av fruns..lite mera choklad än vanligt.. men för att vara semester gick det hyggligt.

Något har nog hänt de senaste åren - frun sa att mina sommarbyxor inte var snygga på mig, de var för säckiga - men dom vill jag inte byta, det är mina favoritbyxor sedan många många år.. :-)

Kommer att skriva lite reseskildringar så om nån vill läsa sånt kan man titta på www.vimedelalders.fi (bloggen)

Nu tuffar vi på med LCHF igen då, fettdrycken står bredvid datorn!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
2/25/13, 4:48 PM
#191

Välkommen hem! Va kul att dina sommarbyxor sitter säckigt på dig, i bland syns ju inte allt på vågen.

berndt
2/28/13, 8:54 AM
#192

å så föll man igen.. i tsidags lockade ett paket kex så förfärligt, det slutade det med sen när det var tomt…

och i går hade frun lagt upp en liten skål med laktrits på bordet OCH LÄMNAT DEN DÄR.

Nå, ni vet ju vad som hände.

:-(

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
4/12/13, 12:46 PM
#193

Har inte haft motivation att skriva något; när allt står på ställe. Har ätit synnerligen ojämt…

Ändå verkar vikten ha stått ganska stilla, nåja, påsken blev ett litet skutt uppåt..

Men de senaste veckorna har gått lite bättre; lämnade fettdrycken på morgonen och återgick till mina ägg & smör, det känns bättre så. På dagen normal lunch, typ proteiner, på kvällen kanske en fettdryck eller fet ost. Kommer sonen på kaffe blir det 2-4 små bitar mörk choklad.

Min förvåning var stor när jag i dag testade vågen och den stod på 80,8, dvs ner dryga kg! 

De största sötsugen har varit borta en tid nu.

By-pass operationen blir antagligen i början på juni, så lite är det att gå o vänta o läsa på ämnet en del…som tur inte en riskoperation numera.

Däremot har diagnosen förorsakat ändringar i medicineringen för förmaksflimmret och det kommer oftare nu; som i dag. Skulle vara hemma o jobba, men det har inte blivit så mycket när flimret pågår… Fick nyss lov av hjärtsköterskan att ta en extra tablett - vi skall hoppas den fungerar!

Smaskar nu i mig en stor portion hönsgryta med mögelost och extra smör tillsatt; smaskens!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Mozzarellan
4/12/13, 4:02 PM
#194

Hej där, kul o läsa om dig igen. 😃

berndt
5/13/13, 7:09 AM
#195

situationen är oförändrad - nåja, något försämrad om vi skall vara ärliga.

Efter påsken, då jag smakat på lite mera kolhydrater blev som vanligt den växeln i "drive-läge", sen kom ju 1 Maj och sen vårt gemensamma 120-års kalas med frun.. alla utmärkta lägen att smälla i sig kakor och småbröd och smaskiga efterrätter.

Så då gjorde jag det förståss.

Nu har jag operationsdatum för min bypass: in den 3.6 och operation den 4.6. I dag då ungefär 3 veckor kvar.

Så nu bestämde jag mig för att vara strikt; från i dag, fram till operationen. Så nära noll kolisar som möjligt.

Det skall väl ge kroppen en intensiv reningskur för att vara i bästa tänkbara skick på dagen D.

Men nu är det ytterst förunderligt och i högsta grad frustrerande: fast hjärnan är inkopplad och VET att jag inte klarar av större mängder kolhydrater, har jag den där reptilhjärnan som ALLTID kör över och får mig att tappa kontrollen IGEN.

Men hej: jag har med hjälp av en personlig tränare nu gått på gymmet i några månader för att den vägen stärka kroppen inför dagen D - det känns också bra; för jag känner klart att musklerna vuxit sig starkare och det borde ge mig bättre chans att snabbare återhämta mig. Tack Tomas Siltanen för att du piskar mig framåt! :-)

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Annons:
berndt
5/13/13, 7:38 AM
#196

Hoho.. vågade stiga på vågen - 5 kg upp sen bästa resultat i vintras. 

Just vad jag var rädd för. Nå, som sagt; tre intensiva veckor nu framför mig.  Sen blir det antagligen en lite ofrivillig bantningskur i och med operationen, vilket kan vara riktigt bra!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

modesty007
5/13/13, 8:02 PM
#197

Kämpa på Berndt, du vet att du kan eller hur 😉

Här går det det stundom lite trögt, men skam den som ger sig.

berndt
5/14/13, 7:33 AM
#198

Just de, Modesty007, vi ger oss inte, förren i graven 😛

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

berndt
5/24/13, 3:00 PM
#199

Nå nu är jag tillbaka på nivån 82 kg… LCHF funkkar nog när man är konsekvent! 😃

En dryg vecka till operation - alla natura tillskott är bortlämnade och under weekenden slutar jag med aspirin (bloduttunnande). 

--- flimret har minskat; tyvärr för att jag minskat på det goda cappuchino-kaffet vi brukar dricka; hoppas jag kan återgå till gamla vanor på den fronten efter operationen!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Ary
5/24/13, 3:53 PM
#200

Men du kan väl göra cappuchinokaffe själv på koffeinfritt kaffe? Finns ingen anledning att förneka dig själv kaffe, men koffeinkicken får du kanske vara utan då….

Spark i baken inför nästa vecka! 🙂

Upp till toppen
Annons: