Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Cykliskt proteinintag för snabbare muskeltillväxt?

2010-01-26 16:44 #0 av: JAUS

Någon provat cykliskt proteinintag? Vad jag förstått så går det ut på att man under en period äter mycket lite protein för att sedan öka på det rejält. Det funkar lite likt efter en jojobantning fast istället för att lagra fett så bygger kroppen muskler.

Anmäl
2010-01-26 22:08 #1 av: PatrikHagglund

Har du någon referens?

Anmäl
2010-01-26 23:00 #2 av: JAUS

Om man googlar på "protein cycling" får man upp ett antal länkar. Det verkar finnas några olika varianter vad jag förstår, en där man endast äter runt 30g protein om dagen under tre veckor innan man ökar mängden rejält och andra kortare på bara några dagar.

Teorin är att om kroppen inte får tillräckligt med protein under en period så kommer den göra allt för att spara på det den har och även effektivisera muskelbildningen och när man sedan markant ökar proteinmängden så kommer kroppen överkompensera kraftigt och lagra så mycket den kan i form av muskler i fall ytterligare en "proteinsvält" kommer i framtiden.

Mer info här och här. Det viktiga är dock att man inte kalorireducerar utan endast minskar på proteinet. Fett, grönsaker och nötter får då stå för nästan all näring om ska kunna fortsätta äta kolhydratsnålt.

Anmäl
2010-01-27 14:44 #3 av: JAUS

Hittade denna sida med mycket intressant information om cyklisk protein kost. Ska läsa igenom det när jag har mer tid.

Anmäl
2010-03-01 18:09 #4 av: JAUS

Citerar mig själv från en annan tråd:

"Jag åt under 5 dagar: 200g makadamianötter, endast en 150g hamburgerbiff, smör och grönsaker varje dag. Det blir lite drygt 30g protein om dagen (makadamianötternas protein är av så låg kvalitet att de inte räknas), i går gick jag över till hög protein och åt 1 kg kycklingfiléer 5dl grädde 150g ost smör, några skivor korv, ganska lite grönsaker, en burk mascarpone med 2 äggulor.

Jag blev inte trött som brukar bli om jag äter så mycket i vanliga fall, så jag tror att en stor del av proteinet jag åt lagrades i kroppen faktiskt. Jag borde nog ätit flera mindre mål istället för 3 stora dock, för att maximera proteinupptaget, eftersom kroppen bara kan lagra in en begränsad mängd protein per måltid.

Ska se hur mycket muskler jag lägger på mig efter detta, märkte att jag kunde göra nästan 3 rep med maxvikt på militärpress istället för vanliga 1 rep, så det här verkar fungera även om det är lite för tidigt att dra några slutsatser än.
"

Ett par dar senare:

"Det här går ju fantastiskt! Igår kunde jag göra 4 rep militärpress med maxvikt och idag 4 och en halv. Blir det 5 i morgon, kanske? Då blir det dags att öka vikten tror jag. Innan jag började med cykliskt proteinintag för en vecka sen, stod jag still på 1 och en halv rep under flera veckor, och under fettfastans sista dag (för fyra dagar sen) orkade jag inte ens en enda rep med maxvikt.

Så det här med att kroppen överkompenserar rejält efter en period av mycket lågt proteinintag verkar stämma, jag kände sista dagarna hur mina hormonnivåer var riktigt höga och skäggväxten tog riktig fart, synd att makadamianötterna tog slut redan efter 5 dagar jag tror att en vecka hade gett ännu bättre resultat. Jag kan t.o.m. känna hur mina biceps växt i storlek på några dar, kanon!! Ska äta normal fakir nästa vecka för att sedan köra en hel vecka fettfasta igen följt av högprotein veckan efter osv.
"

Och idag:

"Det blev 'bara' 4 rep idag igen, effekten kanske bara håller i sig i 3-4 dagar? Ska testa på onsdag igen och se om det blir 5 rep då, annars blir det fettfasta nästa vecka igen. De utlovade 2 kilo muskler på 3-4 veckor är nog inte bara strunt ändå."

Anmäl
2010-03-01 18:13 #5 av: [ngupa]

Intressant... ska bli kul å följa

Anmäl
2010-03-01 18:31 #6 av: JAUS

Enligt teorin så ska man likt kalorirestriktion och periodisk fasta, kunna förlänga livet med cykliskt proteinintag. Kroppen kommer då att ta kål på missbildade celler och använda beståndsdelarna till viktigare uppgifter (Autofagocytos).

Det ska även kunna förebygga åldersrelaterade sjukdomar som alzheimers och cancer.

Anmäl
2010-03-15 22:30 #7 av: JAUS

Har nu sen ett par dar tillbaka börjat med fettfastan igen, tror att nötter tar slut till torsdag ska sen köra fakir med extra mycket protein veckan ut.

Anmäl
2010-03-15 22:45 #8 av: sepersl

Kan du inte skriva ut vad du äter varje dag? *nyfiken*

Anmäl
2010-03-15 22:55 #9 av: JAUS

Makadamianötter runt 200g, grönsaker, en 150g hamburgare och en fri mängd fett (smör, kokosfett, omega-3 etc) om dagen.

Anmäl
2010-03-15 22:59 #10 av: Million

Du periodiserar alltså träningen också i och med att du periodiserar proteinintaget? Hur tränar du då, tar du så tungt du orkar eller lassar du av så att det känns "lätt"?

Anmäl
2010-03-15 23:02 #11 av: Million

Känns som jag ställer tusen frågor nu Tyst

Du kör alltså inte på högt proteinintag de dagar du tränar och lågt de dagar du vilar, utan du har en period under ett visst antal dagar, och tränar även de dagar du äter lite protein?

Känns som jag kommer hålla mig sysselsatt ikväll! Skrattande

Anmäl
2010-03-15 23:04 #12 av: JAUS

Jag vill inte bryta ner musklerna för mycket, så jag kör med lite lättare vikter och försöker lyfta snabbare (explosivt) istället.

Ja, jag kör 5 dagar fettfasta (mer står jag nog inte ut), sedan 3-4 dagar fakir med extra mycket protein, sen återgår jag till ett vanligt proteinintag.

Anmäl
2010-03-15 23:15 #13 av: Million

Ok :)

Ska gå och lägga mig och läsa lite mer om det här om jag nu kan tänkas ha någon bok som tar upp det.. Ska bli intressant att se hur det går för dig sen också! Hur mycket tränar du?

Anmäl
2010-03-15 23:24 #14 av: JAUS

3 Gånger i veckan.

"Optimum anabolics - Steroid Sized Muscles through Natural Hormone Programming" är den enda bok som jag känner till som nämner denna metod, så jag tror knappast du hittar en annan bok med info om detta eftersom det fortfarande är okänt och nytt. Kolla länkarna som jag postat tidigare i tråden istället.

Anmäl
2010-03-16 11:02 #15 av: Million

Stämmer bra det, stod inte ett ord om det i mina böcker. Glad

Anmäl
2010-03-18 14:58 #16 av: Million

Har läst länkarna, väldigt intressant. Kunde inte se att det stod något om att man kan variera proteinintaget från dag till dag (som du skrev något om förut, att man kan äta mkt de dagar man tränar och lite på vilodagarna). Har du någon sådan länk eller vet du mer om det?

Anmäl
2010-03-19 01:13 #17 av: JAUS

Nja, det var en variant som jag tror att de flesta har lättare att hålla sig till helt enkelt. Att medvetet hålla ner sitt i flera dar är inte så lätt, så varannan dag kan vara en kompromiss som funkar för de flesta.

Det är egentligen endast de som vill lägga på sig muskler snabbt (kroppsbyggare) som behöver begränsa sitt proteinintag i flera dar i sträck. En källa säger att man kan äta minimum intag av protein i 3 veckor för maximal effekt, men det skulle jag aldrig stå ut med.

Anmäl
2010-03-19 11:10 #18 av: Million

Ah jag förstår... Jag skulle nog klara ganska många dagar i rad, frågan är snarare om jag skulle orka äta mycket protein lika många dagar..

Jag har börjat testa lite smått, i onsdags tränade jag inte så då åt jag inte spec mycket protein, igår tränade jag så då försökte jag äta mycket.. Men jag blev så fruktansvärt mätt. Skrattande

Anmäl
2010-03-19 14:52 #19 av: Pasi

Kroppens överkompensation:

Äter man för lite kalorier ett tag för att sedan öka så lagrar kroppen upp extra energi samtidigt som förbrukningen av energi minskar.
Det samma gäller fett, D-vitamin, socker osv och troligen även protein - dvs den lagrar upp mer protein men använder mindre, alltså ingen fördel för den som vill bygga muskler.

Jag hinner inte läsa igenom länkarna nu - svår tidsbrist - men rent logiskt så stämmer inte denna teori med hur kroppen normalt fungerar, anser jag.Glad

Anmäl
2010-03-19 20:53 #20 av: PatrikHagglund

#19 När kroppen har haft brist på något så borde den i det korta perspektivet ställa om till extra effektivt utnyttjande, snarare än något annat. Allt annat borde vara evolutionärt ofördelaktikt.

Anmäl
2010-03-19 21:34 #21 av: Pasi

#20 En kropp som svälts på fett, nyttjar garanterat fettet till det yttersta när den väl får det (för att spara undan större mängd) - men fettförbränningen blir inte högre (mängden energi från fett) än för den som äter stora mängder fett hela tiden.
Och har man signalerat till kroppen att det kan komma proteinbrist så är det knappast muskler den prioriterar att bygga upp.Glad

Anmäl
2010-03-20 00:46 #22 av: JAUS

#18 Tränar du tillräckligt hårt? Träning ska vara jobbigt.

#21 Min erfarenhet säger dock att detta fungerar, men det kanske bara är placebo? Det är viktigt att träna så att det är musklerna som prioriteras när proteinintaget höjs.

Jag är ganska övertygad om att urtidsmänniskan hade ett variabelt intag av protein. När det fanns gott om byten och jaktlyckan var god passade man på och åt mycket protein, och när den var sämre fick annan mat nötter, växter, insekter etc. stå för energiintaget.

Anmäl
2010-03-20 03:03 #23 av: Pasi

#22 Jag håller med men inte om att svält av något essentiellt skulle få kroppen att öka sitt nyttjande - svält gav knappast mer muskler.

Om man kunde få kroppen att öka sitt nyttjande så skulle VV-diet vara förträffligt för viktnedgång eftersom det skulle göra att kroppen brände mer fett.Flört

Anmäl
2010-03-20 09:23 #24 av: Million

Vet inte vad du menar med tillräckligt hårt? Det är sjukt jobbigt i alla fall. Lyfter så tungt jag kan (ca 3-5 set, 6-12 reps) och så fort jag märker att jag blir starkare ökar jag vikterna såklart. Glad

Anmäl
2010-03-20 12:15 #25 av: PatrikHagglund

#21 Varför skulle en sparastratgegi vara den bästa formen av utnyttjande i det korta perspektivet?

Om jag skulle ligga efter med betalning av hyran och plötsligt skulle få in pengar, så skulle jag inte gå till banken och sätta in dem, utan att först betala hyran. Däremot i det längre perspektivet, så skulle en tillfällig brist leda till att jag blev mer benägen att spara.

När det gäller protein så borde väl kroppen kunna superkompensera den muskelnedbrytning som uppkom vid proteinunderskottet i det korta perspektivet, och samtidigt använda musklerna som långsiktigt buffert av protein mot framtida eventuella perioder av underskott. Eller menar du att det finns bättre strategier?

Anmäl
2010-03-20 21:54 #26 av: JAUS

Yes! Testade 1 set militärpress idag (egentligen vilodag) 5 rep idag nytt personligt rekord, dags att öka vikten. Skrattande

Kul med framsteg trots att jag pga av oförutsägbara omständigheter inte kunnat äta så mycket protein som jag velat, utan ätit närmare ett normalt intag efter fettfastan.

#23 Nu handlar det ju inte om förbränning utan tvärtom inlagring. Alltså, om man äter minimalt med fett överkompenserar kroppen inlagringen av fett senare, samma sak med protein.

Anmäl
2010-03-21 14:52 #27 av: Pasi

#25 Hehe - har man brist på pengar så brukar de flesta (inte alla!) bli försiktiga med utgifterna - alltså nyttja mindre, även om det skulle ramla in en sedelbunt extra.

Inte skulle du betala mer per månad i hyra om du var osäker på framtida ekonomi pga tidvis brist?Flört

Vill man öka muskulärt finns en jättebra strategi som verkligen funkar och är precis tvärtom - ät massor så kroppen kan slösa - då bygger den muskler som sjutton.

Anmäl
2010-03-21 16:54 #28 av: JAUS

#27 Äta massor av protein hela tiden funkade inte för mig stod still på en platå länge, men när jag sänkte proteinet  för att sedan öka då blev det resultat direkt, så verkligheten talar emot dina teorier. Det är ju bara dumt att äta massor hela av protein när överskottet försvinner ut med urinen ändå, dyrt blir det.

Anmäl
2010-03-21 17:37 #29 av: Million

Bara nyfiken, hur länge har du tränat? Vad tränar du för nåt?

Anmäl
2010-03-21 17:49 #30 av: Pasi

#28 Jag menade inte att man bara skulle äta massor av protein - utan massor av mat (20-30% protein), energi alltså.

Anmäl
2010-03-21 18:25 #31 av: JAUS

6 st rep i dagens testset!! Det här går ju kanon! Imorgon när det är träningsdag ska jag höja vikten och köra riktigt hårt.

#29 Jag började träna i början av december förra året, men mer regelbundet från januari.

#30 Protein i energiprocent säger inte så mycket om mängden i gram. 30 gram protein under fettfastan åt jag och över 90E% fett. Sen direkt efter fettfastan trycker jagi migså mycket protein som jag står ut med eftersom effekten är starkast de första dagarna, sen trappar jag gradvis ner till normalt intag.

Anmäl
2010-04-16 00:37 #32 av: Million

Hur går det för dig?

Hur gör du om du tränar på kvällen, äter du massa protein under dagen före träningen då? Eller dagen efter?

Anmäl
2010-04-16 18:03 #33 av: JAUS

Som jag skrev i denna tråden, så kommer jag snart avsluta mitt konto här eftersom jag inte har tid över att posta här längre. T.o.m. träningen har jag svårt att hinna med (1-2 gånger i veckan, endast underhåll alltså), jag tränar mer bröst och mage nu och har inte gjort en militärpress på flera veckor.

Anmäl
2010-04-16 20:01 #34 av: Million

Ok, tråkigt. Då ska jag passa på att säga tack för dina tips och lycka till i framtiden! Glad

Anmäl
2011-01-03 10:57 #35 av: PatrikHagglund

Ett år senare ...

Efter att Tim Ferriss (en smågalen, men smart kille; författare bla till 4-Hour Body) nämnt protein-cykling som ett verktyg för att öka livslängden (eftersom dåliga proteiner/celldelar/celler rensas bort bättre - pga att de kan användas som "föda" - vid lågt proteinintag), så trillade poletten ned och jag kommer nu att prova protein-cykling ett tag.

Det svåra är att hitta på bra mat om man vill hålla sig riktigt lågt i proteinintag. Grädde och bär (pannacotta), ischoklad, smör och grönsaker? Tips på något mer? JAUS räknar macadamianötter som 0g i #4, men det känns optimistiskt. Någon siffra på biotillgängligheten?

Anmäl
2011-01-04 09:48 #36 av: PatrikHagglund

#2, 3

Nu har jag läst de referenser som JAUS angav:

1. Marcus R. Jones, för muskeltillväxt

2. Jimmy Smith, för muskeltillväxt

3. Ron Mignery, mot neurodegenerativa sjukdomar

När jag läste denna tråd för ett år sedan lästa jag bara referens 2, som inte sa mig särskilt mycket, och där upplägget var väldigt "mesigt" (dvs skillnaden mellan högt och lågt proteinintag, och cykeldurationen, kändes väldigt konservativa). Så då förlorade jag intresset för att fördjupa mig mer. Nu har jag däremot även läst de andra två referenserna, vilka var mycket mer intressanta.

Den jag tyckte var mest intressant var referens 3, som handlade om protein-cykling för att motverka neurodegenerativa sjukdomar (tex Alzheimers), genom att öka cellernas autofagocytos - cellernas nedbrytning av delar av sig själva. Det var en diger läsning, men man fick samtidigt lära sig en del om cellbiologi (på lekmannanivå).

Även referens 1 var lite intressant, då den tog upp bieffekter av högt proteinintag, och att proteinrestriktion (enligt den artikeln i alla fall) kan öka mängden tillväxthormon i kroppen upp till tio gånger.

Både referens 1 och 3 rekommenderar att sänka proteinintaget rejält. Referens 3 till < 25g/dag och referens 1 till 20-40g/dag. Referens 1 föreslår en restriktionstid på  4 veckor och en total cykel på 2-3 månader (inget småduttande där inte). Referens 3 är mer konservativ och föreslår restriktionstider på 18 h-4 dagar med total cykeltid på en vecka. Båda föreslår att ersätta proteinet med kolhydrater, snarare än fett (men det är ju en mindre detalj i sammanhanget - som man kan bortse ifrån).

Själv tänkte jag prova restriktion i 1-2 veckor och därefter högt/normalt intag under lika lång tid. Återkommer med rapport senare.

Anmäl
2011-01-04 16:33 #37 av: JAUS

#36 Kul att du fann mina länkar intressanta. Det här området är ju såpass nytt och outforskat att det är få som överhudtaget känner till det. Jag stötte på det för första gången i en träningsbok som jag tyvärr glömt namnet på. Jag ska ta försöka ta reda på titeln. Det har nu gått ett bra tag sedan jag själv senast körde proteinrestriktion så det är väl dags snart igen, jag behöver bara innhandla 1 kg makadamianötter först.

En modifierad variant av Atkins fettfasta fungerar bra vid proteinrestriktion. För mig blir det max 150g kött/ägg/fisk fritt med fett och grönsaker. Makadamianötterna hjälper till att hålla uppe energiprocenten av fett över 90% eftersom proteinkvaliteten är så usel att den mängd som finns i nötterna kan bortses helt. Mängden kolhydrater som man får i sig kommer oundvikligen öka eftersom man tar bort köttet, men detta gör inte så mycket eftersom levern får mindre protein att göra blodsocker av. Man bör öven sprida ut matintaget över dagen för att inte få i sig för mycket kolhydrater på en gång. Jag har alltid en påse makadamianötter i fickan.

Om du vill ha maximal muskeltillväxt så föreslår jag att direkt efter proteinrestriktionen är slut så ökar du proteinet så mycket du orkar de tre första dagarna och tränar stenhårt, du kommer märka av en tydigt effekt muskeltillväxten tack vare de höjda hormonivåerna. Om du skulle kunna testa dina hormonnivåer precis i slutet av perioden för att se hur mycket de höjts så skule det vara mycket intressant att veta.

För att förankra protein restriktion med hur våra förfäder levde, så motsvarar proteinrestriktionen perioder med dålig jakt då man var tvungen att samla mer. När jaktlyckan sedan vände så passade kroppen på att lagra så mycket protein som den kunde. Jämför med lejon som kan äta stora mängder kött (minns inte exakt hur mycket) på en gång när de väl lyckas fälla ett byte.

Lycka till med experimentet, om du klarar mer än en vecka i taget första gången så blir jag imponerad.

Anmäl
2011-01-04 19:42 #38 av: DaBiork

Låter intressant dethär. Nu har jag väl inte direkt nått nån platå, började styrketräna igen i augusti efter ett uppehåll på 12 år, är redan starkare än jag var som 28-åring enligt gamla träningsanteckningar och det känns som om det finns mycket kvar att hämta ännu. Men experiment är ju alltid kul...

Som du antyder JAUS så behövs det ju protein för glukoneogenes om man håller sig på lite kolhydrater.

Hur mycket glukos behöver man egentligen? (egalt om levern producerar den eller om den kommer via maten)

Hur mycket proteiner går det åt för den mängden om levern ska producera den?

Hjärnan (glukoneogenes) borde ju rimligtvis ha första tjing på de proteiner man ändå äter? Är det rimligt att anta att man som low-carbare inte behöver/bör sänka proteinintaget lika mycket?

Anmäl
2011-01-04 21:23 #39 av: JAUS

#38 Det finns ett protein lager i levern som räcker i några dagar beroende på hur aktiv man är. Poängen är just att tömma detta lager så att kroppen börjar spara på proteinet så mycket som möjligt, det är vikitgt att ersätta energin från proteinet med kolhydrater eller fett.

Om man väljer fett så går det fortare eftersom kroppen då måste använda protein för att göra blodsocker och lagret töms därmed snabbare. Ökar man istället kolhydratintaget lite, så tar det längre tid, eftersom proteinet räcker längre. Om man t.ex. äter en kycklingsallad (max 50g protein från kycklingen) med mycket fet dressing och resten av dagen makadamianötter för att täcka energibehovet, hamnar man tillräckligt lågt om dagen.

Traningsboken (som jag fortfarande inte vet titeln på) påstod att 30g var tillräckligt för att täcka det allra basalaste behovet utan att musklerna får något, för mig passade 50g bättre, så behovet är nog lite högre för lågkolhydratare.

Anmäl
2011-01-04 22:25 #40 av: JAUS

#36 Vill bara lägga till att det finns en blogg med uppdateringar till den tredje länken.

Jag hittade namnet på boken som förespråkar proteinreduktion för att maximera muskeltillväxten. Optimum Anabolics heter den.

Anmäl
2011-01-05 11:00 #41 av: PatrikHagglund

Har du läst boken? Är den något att ha? När jag tittar på författarens sida, musclenerdfitness.com, så är det svårt att hitta något som direkt fångar mitt intresse.

Det finns ett protein lager i levern som räcker i några dagar

Du kanske tänker på "aminosyrapoolen", av diverse aminosyror som finns i blodet och levern?

Anmäl
2011-01-05 17:27 #42 av: JAUS

#40 Jag har läst igenom den lite snabbt något år sedan, det var första gången jag stötte på proteinreduktion och fick mig att googla vidare. Som sagt det är så pass nytt att man får vara nöjd med det lilla man hittar, sen får man modifiera och experimentera lite själv.

Det jag gillar med proteinrestriktion är man slipper fasta helt. Eftersom man fortfarande får äta fett så slipper man gå hungrig vilket jag inte klara av, dessutom fortsätter fettförbränningen vara hög.

Anmäl
2011-01-07 09:50 #43 av: PatrikHagglund

Som sagt tidigare så är det svårt att hitta på något bra att äta.

Macadamianötter tycker jag inte smakar så gott (dålig fettsammansättning?). Jag försöker hitta på "recept" med grädde/smör istället. Alternativet är att gå upp i kolhydratsintag, men jag märker då att jag blir dåsig av förhöjt blodsocker, speciellt då jag nu är van att äta sällan och mycket. Både lite protein och kolhydrater samtidigt verkar dock inte vara något för den som har svårt att klämma i sig mycket fett.

Här är några saker jag provat:

* Pannacotta, eller bara grädde och bär direkt.

* Smör/spenatsoppa: 100g smör, 200g hackad spenat, buljong eller köttsky.

Lite mer kolhydrater:

* Ischoklad (går att få till med ganska lite kolhydrater)

* Osötad nyponsoppa med mycket grädde.

* En del potatischips och tre delar creme fraiche som "dip".

* Glutenfritt rostbröd med ett berg av smör och lite paprika.

Jag ska nu försöka hålla mig till < 4E% protein och > 70E% fett.

Man får inte äta för mycket fett heller märker jag. Som sagt så brukar jag normalt äta sällan. Häromdagen när jag kom hem från jobbet så var jag extra hungrig, då jag inte ätit tidigare på dagen och ganska lite dagen innan, och åt upp all pannacotta som stod i kylen. Sammanlagt på 9 dl grädde (3400 kcal). Efter någon timme kände jag mig spyfärdig och konstig. Det släppte inte förrän knappt ett dygn senare. Jag kanske ska hålla mig under 250g fett per måltid i fortsättningen. Glad

Anmäl
2011-01-07 10:20 #44 av: DaBiork

Sallad, gurka o dylika grönsaker borde väl gå att äta så gott som obegränsat. Om inte annat borde fibrerna lindra fettproblematiken lite.

Har du trappat ner på proteinerna eller körde du lågprotein direkt?

Själv kom jag ner i 8E% protein igår med ett mål mat vid tretiden och en mugg "ischoklad" på morgonen plus två muggar kaffe med grädde.

Det blir lätt kalorirestriktion också...1880kcal men i alla fall under 40g protein.

Ischokladen är en tesked kakaopulver i hett vatten, kokosfett och grädde. Den har jag druckit nu i flera månader på morgonen istället för frukost. Innan dess var det the med kokosfett men en morgon var thepåsarna slut...

Anmäl
2011-01-07 10:32 #45 av: mooonlight

Vad tror du om en fluffig smoothie på kokosmjölk med kokosolja och lite bär? I alla fall som omväxling till all grädde.

Kanske kan blomkålspuré på blomkål, smör (ghee?) och grädde vara något?

Anmäl
2011-01-07 11:55 #46 av: LCHF-tina

Oj vilken lång tråd, orkade inte läsa allt^^

Jag forskade på autofagi i somras, väldigt intressant fenomen!

Till topic: Ja de funkar bra som tusan! Cykliskt proteinintag gör att man biffar till sig snabbt!

Anmäl
2011-01-07 17:35 #47 av: JAUS

#43 Var köper du dina makadamianötter? Lidls makadamianötter är utsökta.

Fettsammansättningen är den bästa av alla nötter, lika lite omega-6 som i kokosfett. Gott om enkelomättat fett (omega-9 och den sällsynta omega-7 som är bra för huden).

Macadamianötter innehåller faktiskt lika mycket energi som smör! Förvånad De passar perfekt till fettfasta eftersom proteinkvaliteten är så usel att inget av den lilla mängd protein som finns i dem kan användas till annat än ren energi.

Läs mer om näringsinnehållet i nötterna här. OBS! lägg märke till att de räknar fibrer som kolhydrater så energifördelningen stämmer inte i pyramiden (räknar man bort fibrerna så komer endast 2,5% av energin från kolhydrater). Även om man äter 200g gram så får man i sig under 10g kolhydrater.

Anmäl
2011-01-08 15:49 #48 av: PatrikHagglund

Sallad, gurka o dylika grönsaker borde väl gå att äta så gott som obegränsat.

Dock så blir man ju inte särskilt mätt på enbart grönsaker. Basen i kosten måste ju ändå bli fett, och då är det bra med något som går att kombinera med fett. Min spenat-smör-soppa som jag skrev om i #43, tycker jag fungerar väldigt bra, eftersom den hackade spenaten blandar sig väldigt bra med smör (och en betydande del av smörsmaken försvinner).

Har du trappat ner på proteinerna eller körde du lågprotein direkt?

Direkt. (Och jag kanske kommer att prova kalorirestriktion samtidigt, men inte just nu.)

#44, 45

Något mer med kokosmjölk/fett kanske jag ska prova. (Blomkålsmos tycker jag inte brukar bli så gott.)

Anmäl
2011-01-08 15:52 #49 av: PatrikHagglund

#46 Har du provat själv? Vad åt du? Hur lång/kraftig restriktion?

Anmäl
2011-01-08 17:01 #50 av: LCHF-tina

#49  japp, jag kör 3 veckor restriktion, äter mest sallad, mejeriprodukter och sånt. Sen kör jag en vecka när jag äter massa massa kött och extra mycket proteinpulver. Jag tränar tung styrketräning under hela perioden. Jag har ökat 15kg i bänkpress :D

Anmäl
2011-01-08 19:19 #51 av: PatrikHagglund

#50 Vad fick dig att börja proteincykling?

Anmäl
2011-01-08 22:17 #52 av: JAUS

#50 Har du räknat ut hur många gram protein du äter under restriktionen?

Anmäl
2011-01-09 06:58 #53 av: LCHF-tina

#51 det som fick mig börja proteincycling var väl att jag stod stilla på samma vikter och verkligen ville öka i styrka. Tråkigt när man är en klen räka som sliter med minivikter månad ut och månad in, men nu känns det mycket bättre! Har i alla fall kommit upp i "normal" styrka nu :) Sedan är jag civ.ing i bioteknik och har jobbat med forskning på autofagi tex så jag vet hur de funkar med protein på många olika sätt, så det var väl därifrån jag fick det :)

#50 jaa... under restriktionen blir det väl 10g protein om dan... eller säg mellan~ 0g och 20g som mest. Under proteinveckan blir det minst 100g! Jag väger 47kg så nån som är större behöver ju inte ligga runt nollan under restriktionen :)

Anmäl
2011-01-09 16:10 #54 av: JAUS

#53 Då är du väl kunnigare än oss i ämnet, så du får dela med dig av dina kunskaper här eftersom det är ett såpass okänt fenomen bland allmänheten. Har du läst mina länkar ovanför? vad tyckte du om dem? Håller de måttet?

Det var ruskigt lite protein, det skulle jag aldrig klara av, men sen väger jag 3 gånger mer än vad du gör också. Märkte du någon skillnad på dina hormoner? Mitt testoteron skjuter i höjden under proteinrestriktionen, med allt vad det innebär. Det blir som en naturlig doping, fast utan de negativa bieffekterna. Glad

Ps. lycka till med kanji-pluggandet. Jag vet hur tradigt det är att försöka memorera in dem.

Anmäl
2011-01-09 17:00 #55 av: LCHF-tina

#54 Jag har inte så mycket att tillägga mer än att det är kliniskt bevisat att man kan öka sin muskelmassa snabbt med cykliskt proteinintag. Det verkar vara ganska känt bland body builders, jag tror att själva grejen egentligen är variation eftersom kroppen gör allting i cykler. Håret växer i cykler om 3 månader, viktminskning sker i cykler, muskelbygge i cykler osv. Om maten då också cyklas så får man bra effekt, jag känner flera som cyklar kolhydrater också de har en väldigt bra effekt! (obs, inget för överviktiga eller sockerberoende såklart)

Jag är ju som sagt liten och har ganska låg förbränning så jag klarar mig på sallad och mejeriprodukter när jag kör low-protein. Va roligt att ditt testosteron skjuter i höjden! Men under restriktionen verkligen? De jag märker är väl mest att jag får mens haha (jag har normalt inte de pågrund av preventivmedel)

Tinas Taiwan - min blogg

Anmäl
2011-01-09 17:39 #56 av: JAUS

#55 Ja, under restriktionen eftersom insulinnivån blir extra låg då jag inte bara, som vanligt, tar bort kolhydraterna utan även proteinet. När insulinnivån är minimal så kan de andra hormonerna härja fritt.

Vill bara tipsa alla som provar detta om ICA:s kalla såser mycket kolhydratsnåla och feta. Har man tid så kan man istället göra egen bearnäs för att öka fettintaget.

Minns inte om jag nämt det, men det är nog bäst att gradvis minska proteintaget, hellre än att tvärt dra ner det. Däremot är det viktigt att öka intaget snabbt efter perioden. Träna stenhårt före första måltiden efter restriktionen och sen bokstavligen vräka in så mycket protein man orkar (pulver är ett alternativ), effekten är starkast de första dagarna så träna 3-4 dagar i rad och vila resten av veckan så att kroppen får återhämtning. Veckan därpå börjar man sänka intaget till en normal nivå igen och eventuellt fortsätta till en ny proteinreduceringscykel om man vill.

Lång nedförsbacke och en kort brant uppförsbacke (eller snarare vägg) med andra ord.

Anmäl
2011-01-09 22:14 #57 av: PatrikHagglund

#53 55 Vad menar du med jobbat med forskning? Civilingenjör är ju normalt ingen forskarutbildning. Har du gjort ditt examensarbete hos någon forskargrupp?

Jag har inte så mycket att tillägga mer än att det är kliniskt bevisat att man kan öka sin muskelmassa snabbt med cykliskt proteinintag.

Har du någon referens?

Anmäl
2011-01-10 17:46 #58 av: LCHF-tina

PatrikHaggl: Som civilingenjör så jobbar man med forskning ja. En civilingenjör jobbar med att utveckla (forska fram) nya grejer, nya mobiltelefoner, nya kretsar i datorer, nya mediciner etc. Civ.ing = framkantsforskning. Jag har inte gjort mitt exjobb ännu men har jobbat med forskning sedan 2007, först som research trainee och sedan som forskningsingenjör. Sorry for OT ;)

ps hittar ej referensen just nu

Tinas Taiwan - min blogg

Anmäl
2011-01-10 21:34 #59 av: DaBiork

Hmm... Börjar få konstiga cravings efter restauranghamburgare med guacamole och en stor kall Guinness. Hoppas det går över, ska prova med vatten...

Anmäl
2011-01-10 23:06 #60 av: JAUS

#59 Hur länge har du hållt på? Jag står själv bara ut i max en vecka innan proteinhungern blir för stor. Mer än tre veckor kan vara skadligt, så håll inte på för länge utan bara så länge du står ut.

Anmäl
2011-01-11 05:51 #61 av: DaBiork

Tyckte att jag åt alldeles för mycket kött för 1 1/2 vecka sen så då började jag trappa ner. Sen såg jag den här tråden kanske i onsdags och tyckte att jag kunde haka på eftersom jag redan råkat börja trappa ner. Så det blir en vecka i morgon. Har siktat på att chocka kroppen med proteiner efter morgondagens träningspass.

Jo det var lite konstig känsla men jag har lite långt till Jop's i Sundsvall just nu (om dom ens finns kvar) och det var deras burgare jag hade cravings efter så det var lite som att se en hägring...

Anmäl
2011-01-11 10:40 #62 av: PatrikHagglund

#58 Jag var mest nyfiken, och jo, jag  har ganska bra koll på både vad en civilingenjör och en forskare gör, eftersom jag jobbat på Ericsson i 11 år och har en kortare forskarutbildning (licentiatexamen) i datalogi. Flört

Jag är av den gamla skolan som suckar när barnen i grundskolan lär sig "forska", vilket verkar ha blivit på modet. Glad

Men om man har jobbat som forskningsingenjör (tex laboratorieassistent), så kan man säga att man jobbat med forskning. Däremot så håller jag inte  med om "Civ.ing = framkantsforskning". Särskilt idag när det utbildas så många cilvilingenjörer. (Bara här på Ericsson så finns åtskilliga tusen av dem, och många jobbar väldigt långt ifrån det som jag skulle vilja kalla forskning, även om man sitter på en enhet som går under facket "forskning och utveckling".)

Och jag är fortfarande nyfiken, vad "jobbat med forskning på autofagi" innebar, vilket jag aldrig fick svar på. Vad gjorde du mer konkret, oavsett om det nu räknas som forskning eller inte?

Anmäl
2011-01-11 11:07 #63 av: LCHF-tina

#62 Ptja, jag kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde men jag hade ett eget projekt där jag undersökte åldrandeprocesser i cellen med fokus på just autofagi... jag undersökte jästceller, använde alla typer av moderna molekylärbiologiska tekniker (transfektion, kloning) osv. Just bioteknologer jobbar med forskning, min inriktning är tissue engineering och på chalmers forskars det massa på hur man gör nya organ, förr förra året gjorde dom en lever osv.

Anmäl
2011-01-12 14:55 #64 av: JAUS

Har nu avbrytit min proteinrestriktion eftersom mina nötter tog slut och jag stod inte ut längre. Har hittils ätit 600g kött och är fortfarande hungrig på protein, ska vänta till magen tömts något innan jag äter igen.

Proteinpulver är lättare att få i sig, med eftersom jag endast har EEA hemma så tänker jag inte slösa bort det till att öka proteinintaget. Jag kommer dock ta dubbeldos av det eftersom jag tränar två pass idag (på morgonen och på kvällen).

Tränade lätt på morgonen så jag tränar tyngre på kvällen. Det är smart att variera träningen så man inte överbelastar musklerna för mycket, träna med tunga vikter få rep första passet och lätta vikter många rep andra passet.

Anmäl
2011-01-12 19:13 #65 av: DaBiork

Har också brutit som planerat. Tungt på passet idag, för lite fett förmodligen... Ska bli intressant att se om det händer nåt. Tänkte äta lite mer mat och mer proteiner ett par dar och sen gå till normala nivåer några veckor.

Anmäl
2011-01-12 20:38 #66 av: JAUS

Ät så mycket protein du orkar, kroppen är desperat efter det så ju mer du äter desto mer lagras in. Efter några dar så normaliseras hormonnivåerna igen och effekten försvinner.

Förutom träningen så bör man ta det lugnt så kroppen får chans att återhämta sig (vilket den gör snabbare just nu tack vare den boostade proteininlagringen). Jag tränar som sagt två gånger om dagen under de tre första dagarna och vilar sedan flera dagar i rad. Man trappar långsamt ner proteinet tills man nått normal nivå igen.

Anmäl
2011-01-13 12:24 #67 av: PatrikHagglund

Jag avbröt min första proteinrestriktion efter 8 dagar. Det jag märkte var att huden blev aningen "slätare", och att de sista dagarna hade jag fantomkänslor av att det stack under huden lite här och var, som om jag hade ylleplagg på mig. Om det är ett bra eller dåligt tecken vet jag inte, men det visar ju att det hände något i kroppen i alla fall.

Nu har jag kört högprotein (170-220g prot/dag) i 3 dagar och tränat samtidigt. Det kändes som jag hade bra "pump" i musklerna efteråt (eventuellt subjektivt?).

Nu har jag börjat lågprotein igen och tänkte köra en cykel med 4 dagar låg, 3 dagar hög, för att se om det räcker med en kortare cykel. Jag tyckte dock inte det var så svårt att ligga lågt i proteinintag. Det svåraste är att kosten blir "tråkig".

Anmäl
2011-01-13 12:32 #68 av: PatrikHagglund

JAUS #47 Nu har jag provat Lidls macadamianötter, och de var lite bättre än de jag köpt på Coop (i lösvikt). Men smaken kanske dessutom är en vanesak.

Anmäl
2011-01-14 12:02 #69 av: JAUS

#67 Kör du två perioder protein restriktion direkt efter varann? Kroppen behöver nog vila emellan, så en vecka med normalt protein intag hade nog varit bra.

#68 Själv gillar jag dem skarpt. Jag åt makadamianötter i lösvikt tidigare ända tills jag en gång då jag kände smaken av mögel. Hygienen är inte den bästa när man köper lösvikt.

Anmäl
2011-01-14 19:24 #70 av: PatrikHagglund

#69 Vila? Flört

Har du någon förklaring på varför det skulle vara bättre?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.