Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 28043 ggr
brallan
2010-01-08 10:35

Kalvfärs- vad kan man göra för gott?

Har köpt kalvfärs för första gången i mitt liv Glad. Någon som har tips på vad man kan laga av den? Steka biffar med grädde i och gräddsås till är det jag kan klura ut själv, men alla små och stora tips (t. ex om kryddning, recept) emottages tacksamt.

Annons:
Medlem
2010-01-08 11:16
#1

Vitlök och chili i kalvfärsbiffar är jätte gott och varför inte biffar med curry och lite hackad gullök?

brallan
2010-01-08 11:21
#2

Åh det låter gott. Har aldrig provat curry i biffar.

Medlem
2010-01-08 11:31
#3

Det finns också en sort kryddblandning i arabiska mataffärer som heter sjukryddor, de passar utmärkt till köttfärsrätter.

Tilda-T
2010-01-08 11:33
#4

Köttfärslimpa, köttbullar, ändrad form kan vara nog så tillfredställande.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

flikkan77
2010-01-08 11:33
#5

Curry är jättegott i färsrätter. Brukar ha det i köttfärssås och köttbullar.

"You just have to belive…"

kricko1
2010-01-08 12:03
#6

"Wallenbergare" är ju en klassiker på just kalvfärs. Serveras traditionellt med smörsky, ärtor, rårörda lingon och potatismos.

Färsen ska vara extremt finmalen (dubbel eller trippel) på kalvkött av god kvalité och iskall när den blandas med rejält med kall grädde och äggulor. Kryddas och steks lätt. Gott, riktigt gott! Glad

VH!/Kricko.

Annons:
Aniara4
2010-01-08 12:15
#7

Brukar också göra "Wallenbergare" - riktiga Wallenbergare ska väl vara panerade, men det momentet brukar jag förstås hoppa över!

Roarkish
2010-01-08 14:01
#8

Kalv är fantastiskt kött. Mitt enda tips är att inte använda för mycket kryddor. Det gör man med sämre kött. Använd en krydda om du gillar smaken, men jag hade undvikit massa olika kryddor eller starka kryddor eftersom de döljer smaken i andra ingredienser (vilket är mycket användbart i vissa matkulturer).

Jag gillar krickos ide ovanför.

[Anega]
2010-01-08 14:29
#9

råbiff så klart!

kricko1
2010-01-08 15:17
#10

Roarkish - till Wallenbergare/kalvfärs ska det vara salt och nymald vitpeppar i försiktig mängd. Inget annat!

Jag håller helt med dig vg. kryddor i största allmänhet. Ska man använda starka kryddor eller "parfymerade" örtkryddor så behöver man inte slösa med färs på kalvinnanlår Flört

Att överkrydda/smakdränka fina råvaror är fö. samma  "styggelse" oavsett om det sedan gäller fin kalvfärs eller att använda annat än salt (och möjligen, men bara möjligen) en gnutta vitpeppar till färsk fjällfisk som exv. röding Skrattande

Trevlig helg! /Kricko.

PS: Dessvärre är fin kalvfärs inte så speciellt vanligt förekommande i dagens läge och aldrig i lågprisvariant. De sk. "kalvarna" är så gamla när de slutligen anses ha tillräckligt lönsam slaktvikt att de är jämförbara med nöt.

brallan
2010-01-08 16:13
#11

Tack för era tips Glad.

Jag vet inte hur fin kalvfärsen jag köpt är eller vad det brukar kosta med kalvfärs?

Den ser fin ut och är köpt i en affär som brukar ha bra kött så jag hoppas den är bra. Blir nog att jag gör några goda wallenbergare med lite gräddsky. Brukar gilla hemmagjord coleslaw med lite sting i till mina vanliga biffar men kanske kör lite lättkokt blomkål eller broccolli till dessa godingar då så inte tillbehören "tar över". Trevlig helg!

starhawk
2010-01-08 16:29
#12

#7: Panerade Wallenbergare? jag har aldrig råkat ut för panerade Wallenbergare, inte ens när jag blev bjuden på ett ställe vars specialité var Wallenbergare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Aniara4
2010-01-08 16:35
#13

#12 Alla recept jag hittar säger att de ska vändas i ströbröd.

Annons:
kricko1
2010-01-08 16:36
#14

Starhawk - Det vanligaste är nog opanerade.. även om den panering som isf. skulle komma på fråga är lite nyrivet (på rivjärn) dygnsgammalt vitt bröd som strösslas i försiktig mängd på ovan och undersidan. Ger ett lite snyggare utseende när man sedan smörsteker dem och möjligen håller de lättare ihop. Färsen blir nästan lite suffléaktig (pösig) iom. den generösa mängden av grädde och äggulor. Den är inte helt lätt att få ihop, färsen alltså. Det har lätt att skära sig om man jämför med vanlig köttfärsbifffssmet och det är därför som alla ingredienser ska vara riktigt iskalla.

Men panering i gängse mening (a'la wienerschnitzel) förekommer INTE Förvånad och gör det mot förmodan det, så är det inga "wallenbergare"… basta!!

Det var möjligen inte på Prinsen du åt dina, eller?! Glad

VH!/Kricko.

brallan
2010-01-08 16:44
#15

99:- kilon gav jag för kalvfärsen. Räknas det som ett normalt pris eller är det högt/lågt?

kricko1
2010-01-08 16:52
#16

Förmodligen ett "normalt" pris i förhållande till vilka styckdetaljer som normalt sett ingår i (kalv)köttfärs. Rent kalvinnanlår är det inte, det tror jag att  jag vågar "garantera", inte för det kilopriset. Hade det varit det, så hade det kostat mycket mer.

M E N…. det behöver inte vara någon dålig färs för det. Det är knappast någon butik idag som maler ner kalvinnanlår till färs, inte annat än på beställning.

Lycka till, det blir säkert jättegott även med din färs. Du ska vispa ur pannan med ytterligare en generös klick smör som får bryna aningens.. d e t räcker (och blir över) som "sås". Grädden har du ju redan i färsen.

Trevlig och god mathelg! /Kricko.

EDIT: Här får du två bra och beprövade recept. Jag har själv använt bägge, men det på "falska" är enklare mtp. risken för att färsen skär. Du kan lika gärna ta vispgrädde som den magrare grädden i det receptet. Det kan vara ett lämpligt recept till din troligtvis lite grövre färs.

http://www.alltommat.se/recept/kristinas-falska-wallenbergare-6011

http://www.alltommat.se/recept/wallenbergare-5586

brallan
2010-01-08 17:09
#17

Tack för recepten. Ser att man bara ska ha äggulorna i, inte hela äggen då som när man gör vanliga biffar. Jag slår nog lite grädde i pannan också, har svårt äta bara skirat smör.

starhawk
2010-01-08 17:20
#18

#14: Nä, de va knappast prinsen, det var nån restaurang i SAF-huset vill jag minnas, lunchen ingick i en kurs jag gick på där

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

brallan
2010-01-08 23:08
#19

Läste lite noggrannare på paketet nu. Det står finmald kalvfärs och ålder på djuret 8-12 månader.

Hur som helst blev Wallenbergarna jättegoda Glad

kricko1
2010-01-09 11:04
#20

#19 - Så roligt att höra att det blev gott. Visst är det lite kul nu när vi är så vana och "bortskämda" med all världens mat och smaksättningar, att (åter)upptäcka att svensk husmanskost kan smaka gudomligt Glad

Inte för att "wallenbergare" som sådana direkt kan räknas som "husmanskost" väl Flört

Men de rena och förhållandevis neutrala smakerna/ingredienserna från exv. salt/vitpeppar, lite "blekt" men utsökt kött samt grädde, ägg, smör, lingon (och inte minst ett riktigt gott potatismos, även om man inte äter det längre) gör ju trots allt att man ändå får associationer i termer om svensk "husmanskosstil".

Trevlig fortsättning på helgen! /Kricko.

Annons:
kaisakavat
2012-09-29 13:55
#21

Köpte nyss kalvfärs, riktigt finmald, för 79 kr/kg.

Här ska göras Wallenbergare!!

Upp till toppen
Annons: