Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Utmaningen -

Nu börjar den periodiska fastan, vilka hänger på?

2010-02-04 10:12 #0 av: [ngupa]

Finns det fler som vill testa denna metod, periodisk fasta enligt denna tråd?

Jag börjar på måndag tänkte jag.

Upplevelser av både positiv och negativ art hoppas jag vi kan delge varandra här.

Självklart är de som redan kör detta välkomna att ge respons och tips.

Skrattande

Anmäl
2010-02-04 13:46 #1 av: Botte

Jag hänger på, har fuskat en del på senaste tiden, ska börja träna också. Börjar med att äta ginoll fr.m ikväll. blir kul :)

Anmäl
2010-02-04 14:54 #2 av: [ngupa]

Kul att du hänger på!Skrattande

jag kommer äta frukost/lunch vid 12 tiden och middag vid 18 tiden och alla mål är fakir/Gi0. Jag unnar mig lite kryddor dock.... Oskyldig

viktigt för mig blir att hålla ätfönstret mellan 12-18... funkar det inte sträcker jag ut det till 20.00.

Obestämd

Anmäl
2010-02-04 15:02 #3 av: Botte

Kul att hänga på Glad

Jag börjar ikväll som sagt. brukar vara lite hungrig de första dagarna sedan släpper det.

Anmäl
2010-02-04 15:13 #4 av: Medlem

Ska följa hur det går med din PF :-)

För mig går det jätte bra. Jag är inte hungrig mellan måltiderna längre. Jag får bara blodsockersfall men det är ju något jag lidit av även före lchf. Hittils har jag gått ner sammanlagt 4 kg och några cm om midjan.

Anmäl
2010-02-04 16:27 #5 av: JAUS

Nej, PF är inget för mig, vill inte slänga i mig 4000 kalorier i ett enda mål. Jag börjar dock med min proteinreducering samtidigt, kommer att äta minimalt med protein (30-50 g) men fritt av fett under ett antal dagar för att sedan höja proteinintaget rejält.

Anmäl
2010-02-04 19:59 #6 av: Effie

Jag skall äta LCHF UFO PF...och jag som har förkortningsfilter i öronen, det blir bara "Jag skall äta" kvar. Fast det är ju trevligt i och för sig...Glad

Allvarligt talat, så började jag hoppa över frukosten förra onsdagen. Äter rejäl portion till lunch (vid 11), och börjar nu märka att jag inte är särskilt angelägen om middag på kvällen (19-20 nån gång, när jag hunnit hem och fixat mat). Men jag äter ändå, en mer lagom portion, för att inte vara vrålhungrig morgonen därpå. Om ett tag ska jag testa om det funkar att bara äta en gång, men jag tar ett steg i taget.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2010-02-05 06:55 #7 av: [ngupa]

vore kul att höra vilka ev extra hälsovinster (förutom viktnedgång) ni märker av?

jag väntar till måndag som jag sagt, gubben måste förberedas Flört Oskyldig

kul att det är fler Skrattande så käns det inte så ensamt att vara mer än ett UFO Flört

Anmäl
2010-02-05 19:06 #8 av: Silverscreen

Jag ska nog också testa det under veckan som kommer. Ingen frukost och sedan en lagom stor lunch och sedan en stor middag vid 19snåret. Jag har läst lite och det låter som det skulle passa mig :D

Anmäl
2010-02-05 20:12 #9 av: Ebbiz

Avvaktar men kommer att följa er med spänning.

Lycka till allihop! Flört

Anmäl
2010-02-05 20:35 #10 av: eskilina

Jag har ätit precis som du TS sedan i måndags; hoppat över frukost och ätit lunch kl 12 och sedan middag någonstans mellan 18-20. Jag frös nå't fruktansvärt första dagen och 4:e dagen hade jag huvudvärk men jag tycker ändå att det har gått rätt bra.... Jag undrar bara över en sak. Jag tränar på morgonen 3 dagar löpträning och 2 dagar styrketräning. Behöver jag äta något direkt efter träning eller är det en myt? Jag har inte ätit något efter träning denna vecka och det har känts bra ändå. Det passar mig nämligen väldigt bra att träna på morgonen och äta på kvällen.

Lycka tillSkrattande!

Anmäl
2010-02-06 08:19 #11 av: [ngupa]

#4 Hur länge har du ätit så?Cool Fick du frysningar också, eller har?

#10 Tack!

jag kommer inte träna dock Oskyldig men kul att vi är fler som provar.

Anmäl
2010-02-06 08:28 #12 av: [ngupa]

Jag börjar med att skjuta lite på frukosten idag och imorgon, med 2 timmar idag och 3 timmar imorn.... så blir det en mjukstart Oskyldig

precis som Effie.... fast jag kör 2 mål nu tilloch börja med och känner också för att komma till ett mål sedan.

Anmäl
2010-02-06 09:34 #13 av: savonit

Jag vill gärna haka med och köra periodisk fasta med omkring 24 timmar.

Problemet att bara att jag inte klarar av det hela tiden pga att man blir bjuden på mat på vissa ställen och då får man gott äta.

Men under veckorna skulle jag kunna köra periodiska fasta, då det oftast blir 5-6 uppehålls fria dagar.

Någon som har tips på hur man kan få i sig runt 2500 kal på ett mål genom attt äta förätt, varmrätt, efterrätt?

Gärna med nära på 0 kolhydrater, inte noll men gärna 5-10g/dag max.

Och gärna protein nivå på 160 - 170g / dag

Kommer köra nästam samma mat varje dag eller i alla fall med grönsakerna så man kan begränsa kolhydraterna ordentligt, men variera köttet och såserna något.

Tack

Anmäl
2010-02-06 10:51 #14 av: Medlem

#11 Ja jag får fortfarande känna mig frusen ibland, men det är oftast strax när jag skulle inta mitt andra mål. Jag har kört PF i mer än en vecka och det går bra. Jag går ner i vikt och samtidigt lärt kroppen att ha tålamod :-D

Min första måltid är fakir men den andra innehåller lite kolhydrater i form av kolhydratsnåla grönsaker så som sparris, broccoli, blommkål, vitkål, spenat, grönkål, corcorus (moloukiya), grönsalad etc. Jag brukar ta en köttbit lika står som min knutna hand så jag brukar faktiskt inte väga eller räkna på minmat.

Anmäl
2010-02-06 12:16 #15 av: [ngupa]

jag kommer ta in fler av de grönsakerna du nämner när jag gått ner drygt 1 kg till... satt min gräns till 80kg då får grönsaker plats  Skrattande

menar du att du gått ner 4 kg på en dryg vecka!? Förvånad

Anmäl
2010-02-06 16:39 #16 av: JAUS

#13 Om du ska komma upp i 160g protein får du äta över 500g kött om dagen. Håller du på att bygga muskler, eller varför behöver du annars så mycket protein för?

Anmäl
2010-02-06 17:08 #17 av: Medlem

#15 Ja, 4 kg fett gick jag ner och har en hel del kvar att ta ifrån :-D

Anmäl
2010-02-06 17:26 #18 av: fianh

Jag kommer att haka på med.. fast med ett mål om dagen och ca 1500 kcal. Påbörjar snart vecka 3 och ska väga mig på måndag och redovisa hur mycket jag har gått ner.. men ett mål om dagen funkar helt otroligt bra och då tränar jag två gånger i veckan utan några större problem och ska öka på det för att ev anmäla mig till vättern runt 2011..

Anmäl
2010-02-06 23:38 #19 av: Botte

Jaha då är man igång, sitter och äter ett kvällsmål bestående av ångkokad blomkål lätt kokad i grädde och några tjocka skivor ost (gamle Olle).

Anmäl
2010-02-06 23:38 #20 av: Botte

Jaha då är man igång, sitter och äter ett kvällsmål bestående av ångkokad blomkål lätt kokad i grädde och några tjocka skivor ost (gamle Olle).

Anmäl
2010-02-07 03:48 #21 av: aussiemia

Jag skulle gärnahänga på, men jag har precis börjat nytt jobb. Arbetstiderna är oregelbundna och är mellan 6.45-14.45 och 14.30 -22.30.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom jag vill ha ca 22-24 timmar mellan målen. När jag jobbar tidigt är det ju inga problem, det är kvällspassen som ställer till det. Jag har en 10-minuters rast och en 30-min.

Hur gör andra som jobabr skift?

Anmäl
2010-02-07 06:46 #22 av: Evanorm

Jag har följt den gamla tråden om PF och jag hänger gärna på här. Första 2 v efter nyår flöt allt på så bra men sen inte. Jag har tidigare fakirat, kalorireducerat samtidigt som jag hållit nere protein, jag har bytt ut det mesta fettet mot kokosfett och ätit mer än 100g/dag. Att fortsätta med de varianter som varit lättast att ta till mej (proteinreducering samt kokosfettbomba) i en periodisk fasta tror jag kan vara rätt då jag märkt hur länge jag håller mej mätt och hur lätt det är att se minus på vågen.

Så jag börjar idag, jag får testa mej fram på upplägg.

Jag vaknar 4.00 varje dag och dricker sedan 2-3 muggar kaffe med 1 msk grädde och 15 g kokosfett.

Sedan blir det lunch vid 10.00. Jag har inte varit konsekvent på dessa mål och vet därför inte om jag ska försöka förskjuta det eller tidigarelägga det. Vad tro ni?

Middagen har blivit runt 16-17.00 tiden. Jag lägger mej 20.00 och brukar aldrig bli sugen på mat då oavsett om jag är lite hungrig eller ej.

Ska jag ta bort fettet från kaffet och ha ätfönster från 12-15.00? Då får jag en fastetid på 20 timmar. Eller räknas det ff som fasta trots att jag har grädde och kf i kaffet?

Jag tar gärna emot förslag. Skrattande

Anmäl
2010-02-07 07:44 #23 av: smeo

Kul att följa med o se hur det går för er här

själv har jag bara hamnat i det där med att äta 2ggr/dag  är inte hungrig oftare helt enkelt

Dricker kaffe m kokosfett på mornarna äter en sen frukost/lunch och så e jag inte hungrig förrän till middagstid då hela fam  äter tilsammans

Anmäl
2010-02-07 10:29 #24 av: [ngupa]

det är en bra fråga om lite kokosfett "stör" fastan.

Ni som vet mer om PF vad säger ni?

Anmäl
2010-02-07 10:31 #25 av: [ngupa]

#17 medlem: får jag fråga hur exakt äter du under dagen? Oskyldig ge gärna ett exempel på en dag med vad och hur mycket.

skulle med vilja gå ner 4 kg så raskt.... vem skulle inte vilja det...

Anmäl
2010-02-07 11:14 #26 av: sandramaria

4 kilo ner sedan i söndags! Lite mkt vattenvikt på det, missbrukat kollhydrater hela dec och jan... men har nu brutit det och det pga av PF, det är ju genialt, slippa bry sig om mat större delen av dagen. Jag är lite skadad av att tro att man måste stoppa nåt i mun hela tiden för att inte hindra förbränningen. Har dock ätit LCHF i stort sett hela tiden sedan feb (?) -07

Så jag är med!

Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det... men som det ser ut nu så har jag ett matfönster på ca 6 timmar, mellan 15-21 och ca 1-2 kaffekoppar med grädde i när hungern gör sig påmind ca 11-12. Så ser det ut nu men då är jag fortfarande på avgiftning av kolhydraterna. Huvudvärk och lite darrig men har hopp om livetGlad

Anmäl
2010-02-07 13:47 #27 av: Medlem

#25 Till frukost tar jag en köttbit lika stor som min knutna hand med smör och till middag samma sak fast med lite grönsaker. Det är allt. Jag dricker kaffe och vatten och ibland dricker jag lite kefir.

Anmäl
2010-02-07 21:48 #28 av: PatrikHagglund

#5 Du behöver givetvis inte äta 4000 kcal vid en måltid. Det finns andra sätt att fördela sina måltider som också räknas som periodisk fasta. Om du vill ha en fasta längre än ca 20h, så kan du tex fasta varannan dag, och därmed äta många små måltider de dagar du äter.

Anmäl
2010-02-08 00:58 #29 av: Dora

Jag är så ledsen att ingenting händer på vågen och därför har jag bestämt mig, att jag hänger på och börjar fasta på mitt sett.

Idag, hela dagen drack jag endast 4 liter "gröndrink" som består av SuperGreens och Prime pH. Info om dessa produkter:

www.ph-miraklet.se

samt åt ca 2 msk kokosfett, info: www.dorimax.se

Imorgon ska jag gå på Bailine för att få "motion" på sängen.

www.bailine.se

Det är rätt häftigt att se hur mina magmuskel rör sig utan att jag behöver anstränga mig.

Jag försöker hålla ut med min drink ca 1 dag till och sen kommer jag äta mer flytande vegetarisk kost + gröndrink som ger cellerna näring, vitaminer och mineraler.

Hälsningar

Dora, sajtvärd på ph-balans.ifokus.se

Mer om pH: www.ph-miraklet.se

Anmäl
2010-02-08 08:21 #30 av: [ngupa]

Då är jag igång och måste vänta med frukost till kl 12, det bör gå bra. Jag planerar att bara dricka vatten, i värsta fall blir det en kopp grönt te med ev pyttelite kokosfett... men jag hoppas jag fixar utan.

Grunnar om jag ska köra min äggmjölk vid 12 och köttfärsbiffarna vid 17-18 tiden.... grönsaker får vänta...

Anmäl
2010-02-08 08:22 #31 av: [ngupa]

kul att  så många hänger på och delar erfarenheter med oss alla. Skrattande

Anmäl
2010-02-08 10:23 #32 av: Evanorm

Jag testade min första dag igår och detta blev resultatet:

4:00-7:00.

3 glas kaffe med 15 g grädde + 15 g kokosfett i varje glas

Lunch mellan 10:00 - 12:00

kotlett och bea, kaffe med k.f och grädde. Mådde illa i ett par timmar

Vid 15:00 tiden började det suga och jag gav mej vid 16:00 och åt 7 oliver och 1/3 dels paket feta med olivolja över. Blev fort mätt och önskade inget mera innan jag la mej vid 20:30.

Imorse kl 4:00 2 glas kaffe med = 30 g kf + 30  g grädde. Vid 7:00 tiden blev jag sugen och tänkte då att jag äter tidigare - alltså jag tar mitt ätfönster mellan 4:00 - 10:00

Jag kokade ägg och blandande med tonfisk, kf och maio. Två tsk in i måltiden blev jag akutmätt och är ff illaående. Jag ska dra ned på kaffe imorgon och ev. dricka det svart. Helt klart är att jag inte behöver frukost. Skulle önska att jag kunde förskjuta lunch från 10 till 11, 12 istället. Då kan jag skjuta på middag och därigenom kanske sova längre än 4 på morgonen?

Anmäl
2010-02-08 11:58 #33 av: mikaelj

Förlägg största delen av fastan på natten istället!

Anmäl
2010-02-08 13:12 #34 av: Evanorm

Om jag äter middag kl 15.00 så blir det en naturlig fasta om 13 timmar om jag vaknar vid fyra och tar mitt kaffe då. Om kaffe inte bryter fasta, och kaffe med grädde inte bryter den nämnvärt - då kan jag förlänga fastetiden med 6 timmar om jag äter lunchen 10. Ätfönstret blir då 5 timmar.

Hm.. jag ska testa imorgon.

Anmäl
2010-02-08 13:42 #35 av: mikaelj

Kaffe med grädde är ett sämre val än grädde med mjölk - mer energi.

Anmäl
2010-02-08 15:25 #36 av: Dora

Idag visar vågen redan mindre Tungan ute och därför fortsätter jag min fasta med enbart vatten + SuperGreens + kokosfett.

Jag är inte trög i skallen eller trött i kroppen.

Hälsningar

Anmäl
2010-02-08 15:31 #37 av: JAUS

#28 Jag föredrar att endast begränsa proteinet. Åt bra med protein efter träningen vid lunchtid och ska nu äta så proteinsnålt (mest vegetabilier och fett) jag kan till i morgon samma tid.

Anmäl
2010-02-08 17:38 #38 av: PatrikHagglund

Jag har under några månader (till och från) provat 24-timmarsfasta. I början kändes det jobbigt, men nu känns det enkelt. Det verkar alltså som att det går att vänja kroppen vid att äta mera sällan.

Så både för att se om det även går att vänja kroppen vid att äta ännu mer sällan, och för att testa mina egna gränser, så har jag tänkt prova fasta över flera dagar. Jag har nu provat att fasta 2-3 dagar en handfull gånger. Även om jag inte känner mig bekväm med det än så är det i alla fall görbart att kombinera med en annars hektisk vardag.

Jag har faktiskt upplevt några fördelar av att fasta över flera dagar, jämfört med att bara fasta 24 timmar. Några av de fördelarna är liknande de som man upplevde när man började med LCHF: "torrare" och samtidigt smidigare hud, djupare sömn, och - sedan när man väl börjar äta - en svag känsla (eventuellt inbillad) av muskeltillväxt.

Den här veckan så tänkte jag prova att fasta i 5 dagar. Min dagsranson är ca 300 kcal. I det ryms kanske en proteindrink, ett glas vin och en bit mörk choklad. Jag brukar kalla det vin-och-choklad-dieten. Glad

Anmäl
2010-02-08 20:35 #39 av: savonit

Jag hänger på och kör så gott det går, kommer äta ca 18:00 - 20:00 varje dag så det blir inte riktigt 24 timmar men 22 timmar i alla fall.

Första dagen har gått jätte bra, och glömde nästan bort att jag borde äta.

Måltid kl 18:00 en skål coleslaw medans jag lagade mat.

Fräste på 2 kycklingfileer i 100 gr cokos olja. Blandade i 100g kokosmjölk och 1-2 dl grädde.

Detta åt jag sedan med coleslaw.

Det blev två portioner och jag vart propp mätt.

Skall vi köra en vikt jämförelse kanske. Börjar på 0kilo och räknar för hoppnings vis neråt.

Kg idag: 0,0

Anmäl
2010-02-08 20:57 #40 av: Viktor-88

#5 JAUS

Reducera proteinintaget, varför då?

/ V.

Anmäl
2010-02-08 21:40 #41 av: fianh

#29 ang din gröna dryck så funderar jag vad du blandar ut det med?.. själv har jag en burk mighty greens och Ledins hälsodryck och jag tänkte försöka pina mig i dom oxå om jag lägger in dom en dag med bara dryck, men vet inte om jag fixar flera liter för dom är inte goda.

Anmäl
2010-02-08 21:41 #42 av: Cimmie

Jag har ätit morgon och kväll ett par dagar nu. Lite mer mat på morgonen (äggmjölk. äggröra och någon bit fläsk) och något mindre på kvällen (äggmjölk och dryck på spenat, groddar och spirulina). Jag är osäker på om jag klarar att äta bara en gång per dygn. Jag tror att jag i så fall skulle föredra att äta på morgonen för att lämna mig nöjd och tillfreds på dagen.

Anmäl
2010-02-08 22:56 #43 av: Dora

#41, Min gröna drink är väldigt poppis i Ungern, Redan 10 000 använder det.

Den är en komplettering till den maten som vi stoppar i oss, eftersom vi kokar och steker sönder maten. Näring och vitamin försvinner när man upphettar livsmedel.

"Min" SuperGreens innehåller 49st ekologiska groddar, gräs och grönsaker. Inga alger,

Den smakar som en mild grönsaksbuljong. Den är väldigt basisk.

Jag försöker äta mer basiska livsmedel samt naturlig fett.

På hemsidan: www.ph-miraklet.se

kan man läsa mer om ph och produkter.

De är väldigt unika. Greensen är väldigt koncentrerat. 1 tsk av den torkade pulvret motsvarar 0,5kg färska grönsaker.

När man börja använda drinken, bara efter några dagar känner man sig piggare, sover bättre och får väldigt mycket energi, eftersom cellerna får näring och vatten.

Hälsningar

Anmäl
2010-02-09 05:09 #44 av: JAUS

#40 Delvis för att det är enklare för mig än fasta. De dagar då urtidsmänniskorna inte hade god jaktlycka så fastade de inte helt utan åt det som de kunde få tag på: rötter, insekter, nötter och vegetabiler i allmänhet.

Finns även saker som tyder på att ett variabelt intag av protein är bra, det effektiviserar proteinlagringen jämfört med konstant högt proteinintag då kroppen lär sig att slösa med proteinet för att bli av med överskottet.

Att fasta från fett ser jag ingen poäng med det kommer troligen minska fettförbränningen på sikt och det vill jag inte eftersom jag försöker gå ner så fort som möjligt.

Anmäl
2010-02-09 08:40 #45 av: [ngupa]

rapport över dag 1.

Det var inga problem att hålla sig till kl 12 pch då äta middag, det var heller inga problem att hålla sig till kl 18 och då dricka min äggmjälk och äta en överbliven biff, men sedan efter där var jag hungrig hela tiden, drack mkt vatten.

Ev en lätt huvudvärk som infann sig på kvällen. Annars märker jag inget.

jag vill inte äta fler gånger än dessa två. Kanske jag kan prova att  äta en gång per dag framöver när detta satt sig...

vägt mig har jag inte gjort utan det blir rapport efter 1 vecka dvs måndag.

Anmäl
2010-02-09 10:34 #46 av: mikaelj

Kvinnor får ofta huvudvärk i början. Rapporteras ofta i samband med Ramadan.

Anmäl
2010-02-09 10:37 #47 av: savonit

Jag tror att om man skall hålla på och fasta på detta sätt, är det viktigt att man lägger måltiderna på kvällen någon timma innan man skall gå och lägga sig.

Anledning?

Jo på dagarna klarar man av att ha ett sug de första dagarna innan kroppen vänjer sig om man får sova gott och ger kroppen energi till dagens vilopass så kroppen kan stimulera och bygga hormoner och andra trevliga saker som vi behöver.

Jag har aldrig och aldrig kunnat komma till ro och somna med en hungrande mage.

Och är man inte kroppen ordentligt utsövd så kommer hela nästa dag vara jobbig, tröttsam och hungern kommer ta tag i en.

Så periodisk fasta är mat när det är kväll inget under resten av dagen.

Anmäl
2010-02-09 10:44 #48 av: Medlem

#46 Stämmer. Det tar cirka en vecka för de flesta kvinnor att vänja sig vid fastan. En del som konsumerar kaffe rekommenderas att minska kaffeintaget en vecka före fastan, det lindrar huvudvärket bra och underlättar fastan.

Anmäl
2010-02-09 11:28 #49 av: mikaelj

savonit,

Det är för mig det överlägset bästa sättet. Bättre än att äta 12-20 som jag gjorde förut är att äta 19-21 (eller hur lång tid det tar att få i mig all mat).

Anmäl
2010-02-09 13:22 #50 av: Silverscreen

Jag började lite smått igår. "Lunch" vid 15.30 och sedan åt jag det sista vid 22-tiden. Det var rätt okej. Var inte så hungrig som jag trodde jag skulle bli. Nu är klockan lite över 12 och jag tänkte börja laga mat vid 14-snåret så tiderna blir nog ungefär samma idag :)

Anmäl
2010-02-09 13:23 #51 av: [ngupa]

hmm... det var nått att fundera över...

Anmäl
2010-02-09 13:41 #52 av: Dora

Min väninna Anna som driver  www.tumbahalsocenter.se

har sagt att när man fastar då sjunker ämnesomsättningen.

Hälsningar

Anmäl
2010-02-09 14:04 #53 av: Medlem

#52 Ämnesomsättningen sjunker när man svälter sig, det gör man inte när man fastar. Man får all näring kroppen behöver efter man brutit fastan.

Anmäl
2010-02-09 14:45 #54 av: Evanorm

#52 Fasta vid en kolhydratrik normal-kost är inte samma sak som att fasta mellan lchf-måltider.

Anmäl
2010-02-09 15:36 #55 av: Cimmie

Om man lägger huvudmålet på kvällen, kan man fylla på med t.ex. te med cocosfett på morgonen och ev på dagen?

Ni som äter på detta sätt, är det så för er att maten från kvällen innan gör att man är mätt fortfarande på förmiddagen nästa dag eller upplever ni att ni är hungriga på dagen? Jag är lite rädd att det blir mycket tankar på mat om jag ska gå runt och vara hungrig.

Jag har hittills ätit ett mål på morgonen vid 6-tiden och sedan vid 17.00-18.00. Vad skulle jag vinna på att sluta med morgonmålet?

Jag har inte upplevt någon hunger varken på dagen eller natten när jag ätit på ovanstående sätt, och kanske blir det inte några direkta hungerskänslor om man äter mycket vid ett tillfälle heller?

Anmäl
2010-02-09 15:57 #56 av: mikaelj

Om man lägger huvudmålet på kvällen, kan man fylla på med t.ex. te med cocosfett på morgonen och ev på dagen?

Du kan välja att underäta också, men fasta ger högre fettförbränning.

Ni som äter på detta sätt, är det så för er att maten från kvällen innan gör att man är mätt fortfarande på förmiddagen nästa dag eller upplever ni att ni är hungriga på dagen? Jag är lite rädd att det blir mycket tankar på mat om jag ska gå runt och vara hungrig.

Mätt/ohungrig.  Tänk på att ge det några dagar, 3-7 dagar brukar anges, innan man vänjer sig vid nya mat-tider -- viktigt att du håller samma tider varje dag.

Jag har hittills ätit ett mål på morgonen vid 6-tiden och sedan vid 17.00-18.00. Vad skulle jag vinna på att sluta med morgonmålet?

Personligen har jag blivit av med fett från ställen som tidigare inte släppt ifrån sig fett. Det är lite fascinerande.

Dessutom föredrar jag att äta i lugn och ro på kvällen när dagens bestyr är avklarade.

Anmäl
2010-02-09 19:31 #57 av: eskilina

Jag tränar på morgonen antingen löpning (6,5-12 km) eller styrketräning och äter just nu kl 12 och kl 18, där emellan blir det svart kaffe, te eller vatten. Det fungerar bra men om jag bara ska ha ett ätfönster tex kl 18-20 hur påverkar det träningen? Det fungerar inte i som mitt liv ser ut just nu att träna på kvällen. Dessutom är jag en grym morgonmänniska Skrattande... Någon som vet?

Anmäl
2010-02-09 19:48 #58 av: PatrikHagglund

#52 Tja, hur så? Ämnesomsättningen brukar sjunka när man reducerar kaloriintaget, vilket då givetvis gäller vid även vid fasta.

När det gäller periodisk fasta, så äter man ju först mindre, sedan mer än normalt. Så frågan är om det gäller även över en hel cykel, och om det i så fall har någon betydelse.

Anmäl
2010-02-09 21:04 #59 av: Cimmie

Jag ska börja imorgon. Ikväll har jag ätit en rejäl portion revben och äggmjölk på 3 ägg och ca 50 gram fett, för att hålla mig mätt så länge som möjligt. Målet är att ha så litet ätfönster som möjligt. Det ska bli spännande att se hur det kommer bli! Är detta ett sätt som man kan äta på alltid? Vad säger ni till kollegor och andra som undrar varför ni inte äter lunch?

Anmäl
2010-02-09 21:55 #60 av: PatrikHagglund

#59 Vad säger ni till kollegor och andra som undrar varför ni inte äter lunch?

Nej tack, jag åt igår.  Glad (Nu när jag fastar i fem dagar kanske jag kan svara: Nej tack, jag åt förra veckan. Men det är ingen som har frågat denna veckan. Rynkar på näsan)

Det är självklart många som tycker att man är väldigt konstig som inte äter lunch. Det beror på vem som frågar. Om man orkar så förklarar man så gott man kan. Om man inte orkar så säger man så lite som möjligt, eller drar någon vit lögn (vilket sällan känns nödvändigt för min del). De som jag jobbar med vet att jag inte brukar äta lunch och frågar inte längre om jag ska följa med, och vissa kanske inte ens tänker på det längre.

Är detta ett sätt som man kan äta på alltid?

Så länge man känner sig bekväm med det, ja.

Anmäl
2010-02-10 01:11 #61 av: Dora

Tyvärr, jag är inte kunnig inom periodisk fasta och ämnesomsättningen.

Men, Vad är en periodisk fasta?

Hur ser den ut i tid och matmängd?

Hälsningar

Anmäl
2010-02-10 06:42 #62 av: PatrikHagglund

#61 Periodisk fasta betyder bara att man fastar i perioder och däremellan äter "normalt" (enligt sin aptit) - vilket brukar innebära något mera mat än annars eftersom man är hungrigare.

Fastan kan vara alltifrån 15 timmar upp till flera dagar. Vid kort fasta kör man oftast en cykel per dygn, och vid längre fasta så kanske man äter "normalt" ungefär lika länge som man fastat. Det varierar efter tycke och smak.

Anmäl
2010-02-10 07:17 #63 av: aussiemia

Jag frågar igen, jag tror min fråga försvann bland alla de andra.

Jag jobbar skift, mellan 6.45-14.45 ena dagen och 14.30-22.30 andra dagen. Hur ska jag göra om jag vill prova att fasta periodiskt? Jag har förstått det så att det är viktigt med samma tider varje dag och kan jag naturligtvis inte hålla mig till. Nu kan det ju iofs gå 7-8 timmar mellan äggmjölken med kaffe jag dricker på morgonen och lunchen, men jag skulle vilja ha det mer organiserat. Det är ju häftigt att märka att hungern går över och att det inte är farligt.

Är det hopplöst för mig?

Anmäl
2010-02-10 07:59 #64 av: [ngupa]

#63 om jag hade jobbat så hade jag lagt mitt ätfönster mellan 15.00- 21.00 det vill säga en a veckan äter jag hemma och andra på jobbet.

jag börjar i allmännhet jobba kl 9.30 och äter inte förän kl 12 och det går bra att jobba märker inget i huvet eller så. Sedan äter jag kl 18 och har jag precis slutat och det går också precis lika bra.

ja det är ju inte farligt att fasta en tid, maten finns ju kylskåpet Flört

Anmäl
2010-02-10 08:20 #65 av: Effie

En gång för länge länge sedan provade jag en varannandagsfasta. Jag köpte något paket på hälsokosten, som räckte i två veckor. Varannan dag skulle jag äta vanligt, fast lite kalorireducerat, varannan dag juice blandat med dr nåntings Vetediet (tala om läbbigt!). Jag vill minnas att det var effektivt; både på kort och lite längre sikt (fast förstås inte på ännu längre sikt, men något år eller två). Tanken bakom var att ämnesomsättningen inte hinner med att ändra sig från dag till dag.

Anmäl
2010-02-10 10:15 #66 av: Dora

Får man dricka vatten på fasta timmarna?

Hälsningar

Anmäl
2010-02-10 13:38 #67 av: fianh

#66 vatten och svart kaffe dricker jag iaf.. nån typ av vätska måste man ju få i sig =)

Anmäl
2010-02-10 13:49 #68 av: aussiemia

ngupa, jag jobbar inte olika veckor, utan olika dagar. På fredag tex, börjar jag sent och på lördag tidigt.

OCh sen fattar jag inte det med att ha ätfönster mellan 15-21. Det enda man inte äter är ju frukosten men sen ska man alltså äta mer eller mindre i 6 timmar?! Jag fattar inte.

Anmäl
2010-02-10 14:42 #69 av: savonit

Jag antar att ätfönstret är den tiden man äter mat.

Jag anser att skall man ha ett ätarfönster på 6 timmar får man köra en 48 timmars fasta. annars skippar man ju bara frukosten som sagt.

Skall man 24 timmars fasta så har man ett ätarfönster på 2-3 timmar, annars kör man 7 timmtrs dieten och äter frukost väntar 7 timmar och äter igen.

Anmäl
2010-02-10 14:47 #70 av: mikaelj

OCh sen fattar jag inte det med att ha ätfönster mellan 15-21. Det enda man inte äter är ju frukosten men sen ska man alltså äta mer eller mindre i 6 timmar?! Jag fattar inte.

Det är under den tidsperioden du får äta mat, inte att du skall äta konstatn i sex timmar. Börjar med att äta ett stor mål kl. 15, sedan äter du efter hunger, men inte senare efter kl. 21.

Anmäl
2010-02-10 15:34 #71 av: smeo

Fler än jag som e olika hungrig olika dar

vissa dar orkar jag träna o jobba massor andra dar e jag bara slö o orkar inget

sen efter ett par dagars hårdare arbete/träning så e jag mer hungrig o bara äter o äter. alltså mer mat (större mängd) fast kanske bara ett par eller ibland 3 ggr/dag

sen styr mensen också o hormonerna

nån dag vill jag knappt äta alls kanske bara 1 gng o vill då inte äta särskilt mycket   tex efter mens

fast dagarna före o kanske första dagen me mens  vill kroppen ha massor o jag blir lätt sugen på kolisar  trots 1,5 år med denna "diet"

Anmäl
2010-02-10 19:07 #72 av: Cimmie

Första dagen med PF har gått över förväntan. Jag började igår kväll med att äta 5 revben och 1.5 sats äggmjölk. Därefter mådde jag riktigt illa ett tag, men det gick över sen. Idag har jag inte upplevt någon hunger alls men var lite yr ett tag på eftermiddagen. Jag har bestämt mig för att ha ätfönstret mellan 17.30 - 20.00. Ikväll blev det ett isterband och 2 stekta ägg. Om nån timme blir det lite äggmjölk.Nån som har några synpunkter på om mängden nåt verkar rimlig?

Anmäl
2010-02-10 23:48 #73 av: aussiemia

Men då hoppar jag ju iallafall bara över frukosten, äter en sen lunch och middag som vanligt. Senare än 21 brukar jag aldrig äta iallafall. Är det verkligen värt att kallas fasta?

Jag trodde den här fastan gick ut på att äta det jag skulle ätit under hela dagen, under ETT tillfälle, tex middagen.  Alltså alla kalorier under ett par timmar, inte sex. 6 timmar är ju liksom halva dagen.

Anmäl
2010-02-11 01:45 #74 av: cnidaria

#72 Ja, det är alldeles för lite

Anmäl
2010-02-11 07:28 #75 av: PatrikHagglund

#73 Man kan göra på många olika sätt. Se #62.

Vissa är inte mycket till fasta, men sett ur perspektivet från en som som har lärt sig att äta så ofta som möjligt, så kan man även se ett kort matuppehåll som fasta.

Anmäl
2010-02-11 07:49 #76 av: Effie

#73 Jaa...jag vet inte om jag är så intresserad avatt kalla det något, fasta eller något annat. Vad jag vill är att hitta en måltidsordning som passar mig. Efter ett par veckor, eller kanske ännu senare, tänker jag utvärdera bara-lunch-och-middag-varianten, och se om jag vill hoppa över ett mål till.

Men jag tycker att definitioner är viktiga, så om det nu inte är periodisk fasta, så ska jag inte kalla det så. Men jag håller mig gärna i tråden ändå, den är intressant.

Anmäl
2010-02-11 09:21 #77 av: [ngupa]

Ramadan är på detta sättet och det kallas fasta. De har ett ätfönster under tiden solen är borta....

är ätfönstret mindre än fastefönstret så fastar man väl i perioder? Sedan att dessa fasteperioder är jättelånga för några och kortare för andra har väl ingen betydelse, så länge de är längre än ätfönstret.

Så ser jag det och så har jag förstått det när jag läst somliga sidor på nätet.

Anmäl
2010-02-11 09:25 #78 av: Cimmie

En fråga: Är tanken att man ska äta allt man egentligen skulle ätit på hela dagen i sitt ätfönster eller ska man äta mindre. Jag har förstått att jag ska äta runt 60 gram protein när min målvikt är 60 kg. Och kanske 120-150 gram fett. Är målet då att jag ska äta denna mängd i ätfönstret?

Anmäl
2010-02-11 10:00 #79 av: Medlem

#78 Det finns olika svar på det. För mig handlar det om 1) Lära kroppen att få 1-2 måltider under ett dygn = mer uthållighet + vila. 2) Äta mindre (för de som underskattar matmängden).

Ja, du ska äta den mängd protein din kropp behöver även under fastan.

Anmäl
2010-02-11 12:12 #80 av: Cimmie

Jag tror jag måste utöka mitt ätfönster till 3,5 tim för att klara få i mig den mat jag ska utan att bli illamående. jag ska prova att bryta fastan men en stor kopp te med cocosfett eftersom jag märkte att jag fått i mig för lite fett igår.

Anmäl
2010-02-11 13:47 #81 av: sandramaria

-5 kg

Detta sätt att äta passar mig perfekt! Inga frestelser. Igår åt jag middag vid 16-17 ,med efterrätt. Det blev lite tidigt för jag vart sugen igen till kvällen men fuskade och åt en lite skål (ca 1 dl) jordnötter. Ska nu dricka en kopp kaffe med grädde. Metallisk smak i munnen och lite huvudvärk men den blir mindre och mindre för var dag. Så länge det går neråt är jag nöjd.

Anmäl
2010-02-11 14:18 #82 av: [ngupa]

#81 KUL! grattis!

hur länge har du PF´at?

Anmäl
2010-02-11 14:25 #83 av: Cimmie

sandramarie vad äter du under PF och hur mycket?

Anmäl
2010-02-11 14:43 #84 av: Lottalis

Hoppas ni håller igång ännu nästa vecka jag vill också pröva att hänga på.

Är kaffe med fett och grädde godkänt mellan måltiderna så tror jag inte de blir några större problem. (piller måste ju slinka ner men inte på tom mage.)

Om vikten äntligen skulle börja visa neråt.FörvånadSkrattande

Värt att pröva på.

Har huvudmåltiden runt kl 17. Tar en dag i taget öch börjar i morgon fredag.

Anmäl
2010-02-11 14:47 #85 av: [ngupa]

jag hade tänkt köra länge... dvs flera veckor om inte alltid Flört

man bör inte inta ngot annat än vatten ev kaffe te  utan fett. annars blir det ju ingen fasta.

Anmäl
2010-02-11 14:51 #86 av: sandramaria

31 jan började jag äta LCHF igen efter ett återfall på kolhydrater... men jag tycker det är jobbigt att släpa med sig mat om man ska nånstans och så... funderade på cambridge, mmmm HELKNÄPPT!! Men, visste inte hur jag skulle bryta upp med kolhydraterna, så såg jag detta om PF och det var bara några dagar efter, nån gång i början av feb, minns inte exakt, har nog hållt på sedan en vecka tillbaka, ca...?

Målet är att äta en gång per dag och då lite senare middag. Dricker en kopp kaffe med grädde vid lunchtid, just nu. Igår åt jag t ex köttbullar (blandfärs) till "förrätt" lax m ostsås till huvudrätt och hallon/blåbär m grädde till efterrätt. Mängder vet jag inte, äter tills jag är nöjd. Ska också tilläggas att jag är fet och har mkt energi att ta ifrån av Glad 

Vet väl inte om jag kanske behöver ändra på något men jag började med ett ätfönster på 6 timmar men fungerar det att äta en gång per dag så är jag lycklig!

Anmäl
2010-02-11 17:23 #87 av: Uttelille

Har hållt på med Periodisk fasta i 2 veckor nu.

Träningsdagar äter jag en tonfiskburk med lite bearnaissesås vid kl 16. Sedan träning vid 19 och då EAA innan och efter träningen. Sedan mat direkt efter träningen, mellan 20-22.

Tränar jag inte äter jag kl. 19-21 och sen inte förrän nästa dag samma tid.

Mitt fönster blir alltså 23/2 när jag inte tränar

och

när jag tränar 18/6

Ni som kanTungan ute Ser detta ok ut?

Fördelar som jag ser det:
Slippa mat på jobbet
Mindre elförbrukning
Inga mellanmål--> Ekonomiskt
Skönt att kunna äta mycket på kvällen
Piggare

Nackdelar:
FRYSER!
Huvudvärken har nästan gett med sig, annars är den jobbig.
Vissa sociala situationer.

Sen tycker jag att det kräver att man har lite koll på protein osv så man får i sig tillräckligt, men det hade jag ju innan så.

Men jag gillar verkligen detta!

Känner min inte svagare i träningen eller något.

Anmäl
2010-02-11 18:07 #88 av: mikaelj

Jag tycker att det ser bra ut.  Frusenheten brukar ge med sig efter ett tag. Samma med huvudvärken - lustigt att det enbart verka drabba kvinnor.

"Periodisk fasta" på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449 och http://leangains.com kan vara intressant, även om det är mer 16/8-fasta.

Föredrar själv Ett Stort Mål(tm), plus ev. något mindre under dagen.

Anmäl
2010-02-11 18:16 #89 av: JAUS

#88 snygga till länkarna så att alla inte behöver kopiera och klistra in.

Anmäl
2010-02-11 18:18 #90 av: Uttelille

Jo, Mikael, jag tror jag har läst nästa ALLT på Kolozzeum nuTungan ute Nä, men det står mycket intressant men även en hel del som är mindre tillförande.

Jag fattar inte hur du hinner kommentera allt överallt, men du är ju väldigt snabb Glad

Anmäl
2010-02-11 18:47 #91 av: MimLan

Okej, jag testar det här sättet också. Jag har sedan länge märkt att jag mår bäst av få måltider (två om dagen) och just nu (varit sjuk ett längre tag med knäppa symtom som muskelsvaghet och illaluktande svett som förmdligen är kopplade till sköldkörteln) är det bara en fördel om jag kan slippa minsta lilla extra moment i form av att ta med en matlåda till jobbet.

Jag kommer nog att köra in mig med att jag dricker grädde i kaffet antingen på morgonen eller vid lunch, för det vet jag redan att jag kan stå mig på, så minskar jag eventuell stress över att "inte få" äta. Har på sistone ätit huvudmålet, rejäla portioner, vid 16-tiden efter jobbet med ett par ägg eller ostskivor till lunch, så det känns inte som om det skulle bli en så stor omvälvning för mig.

Anmäl
2010-02-11 19:11 #92 av: JAUS

#88 Leangains.com verkar ju vara helt emot låg-kolhydratkost bland mycket annat. Citat från länken:

"There are countless examples of this on the net. The quacks and their followers blame fructose, carbs, omega-6 fats, environmental toxins, hypothyroidism, parasites and all kinds of redundant shit that makes people feel like they are victims of circumstance rather than passive over-consumption and inactivity. The truth is easier to accept that way."

Ett annat citat: "Throughout evolution, humans relied on wits and intelligence, in contrast to physical attributes, in order to hunt and survive. We were never the hunted ones, so there was never any evolutionary reason for us to be light and mobile. On top of that, periods of low food availability and famine encouraged us to eat far beyond satiety whenever food was available. All of these traits proved to be very useful for us thousands of years ago, but in an environment with an overabundant food supply and little incentive to physically move and expend energy... Well it doesn't require a rocket scientist to understand that we're prone to gain weight in this age. The environmental influence is strong enough to override our innate defenses against body weight gain, defenses that were weak to begin with."

Han har tydligen inte alls följt de senaste evolutionsteorierna om att människans kropp är optimerad för långdistanslöpning. Han missbrukar även begreppet ockams rakniv.

Anmäl
2010-02-11 20:17 #93 av: [ngupa]

jag märkte bara en lätt släng av huvudvärk första dagen, märker inget nu. Och hungern är inte farlig alls, jag kan nog lätt stå mig ett par timmar till innan första målet måste intas...

Anmäl
2010-02-12 07:42 #94 av: PatrikHagglund

#93 Tja, Martin Berkhan (Leangains) är lite orginell och argumenterar konstigt, men han verkar i alla fall få bra resultat, och det väger tyngre i mina ögon.

Anmäl
2010-02-12 07:50 #95 av: PatrikHagglund

#85 #84

man bör inte inta ngot annat än vatten ev kaffe te utan fett. annars blir det ju ingen fasta

Så jättenoga är det inte. Jag har som tumregel att inte äta mera än 1/5 av mitt kaloribehov under fasteperioden. "Mellanmål" kan vara fördelaktigt dels när man ska vänja sig vid att fasta och dels när man fastar över längre tid.

Anmäl
2010-02-12 08:02 #96 av: [ngupa]

#94 jag antar du menar inlägget före mig #92 Obestämd

Anmäl
2010-02-12 08:04 #97 av: [ngupa]

#95 Ja,

jag vill fasta på riktigt och inte med "mellisar". Men man gör givetvis som man vill. Oskyldig

Anmäl
2010-02-12 11:02 #98 av: Aliki

Jag åt ganska strikt Lchf från Februari i fjol med positiva resultat. Jag åt då tidig frukost vid 6 och medhavd lunch vid 12-tiden. Potionerna blev automatiskt mindre och jag var inte speciellt hungrig till kvällen men åt alltid något lite ändå...."för att inte underäta eller hamna i svältläge"...  Hmm!! Försöker ta till mig det här med fasta...

(Under hösten har jag börjat slarva allt mer mest på grund av bristande inspirationen till vettiga matlådor...men även lite för många bjudmiddagar, konferensresor....som i sin tur sedan resulterat i uppgivenhet. Jag har ätit vad som funnits tillgängligt, både kolhydratstinnt och fett blandat!!!! )

Minns sentimentalt hur bra jag mådde utan kolhydrater och nu är jag tillbaka på banan...Förutom att jag fortfarande inte har ork/ lust/ inspiration/diciplin till matlådor och nödmatsäck för alla tillfällen.

Att skippa lunchen låter lockande men jag undrar hur jag ska kunna undvika att akut stoppa i mig "vadsomhelst" (då jag har mycket lättilllgängt skräp på jobbet) utan att ha grundat med frukost...?

Kan inte "ätfönstret" ligga på morgonen/f.m....har det med förbränning att göra eller äter ni på kvällen för att kunna sova?

Forsätter följa denna tråd med förhoppning att få fason på mina ätvanor och matfixering.

Trevlig Helg!

Anmäl
2010-02-12 11:47 #99 av: Cimmie

igår var min andra dag med PF. Jag var mer hungrig igår än dan innan, så jag hade lite cocosfett i kaffet vid några tillfällen. När jag räknade på det kom jag fram till att jag ätit för lite föregående kväll + att jag åkte en sväng skidor på förmiddan. Igår kväll ökade jag mitt ätfönster från 2.5 till 3.5 tim men tycker att jag blir illamående av att äta så mycket. Tror jag ska prova 4 timmars fönster idag. Hur fixar ni andra att äta så mycket?

Anmäl
2010-02-12 11:51 #100 av: PatrikHagglund

#98 Att skippa lunchen låter lockande men jag undrar hur jag ska kunna undvika att akut stoppa i mig "vadsomhelst" (då jag har mycket lättilllgängt skräp på jobbet) utan att ha grundat med frukost...?

När man fastar blir man ju hungrigare och när man blir hungrigare så blir man ofta mer sötsugen, så jag rekommenderar att introducera fastan gradvis, tex med successivt allt mindre portioner på de måltider du vill ta bort på sikt. Känn efter hur det känns och pressa dig inte. När det känns lätt så tar man nästa steg.

Kan inte "ätfönstret" ligga på morgonen/f.m....har det med förbränning att göra eller äter ni på kvällen för att kunna sova?

Många tycker det är enklare att förlägga ätandet till kvällen, både hungermässigt under fasteperioden, för att vara ohungrig när man ska sova, och socialt.

Anmäl
2010-02-12 12:12 #101 av: Medlem

Patrik har rätt. Som nybörjare skall man introducera fastan gradvis, speciellt sockerberoende enligt min mening. Så gör muslimer när de lär sina barn fasta Ramadan. Man börjar lära dem att hoppa över en måltid i början, säg att de äter 5 måltider om dagen. Man äter frukost och hoppar av mellanmålet mellan frukost och lunch t.ex. Ett år efteråt hoppar man över 2 mål och nästa år 3 mål... etc tills man börjar klara av fastan från gryningen tills när solen går ner.

Anmäl
2010-02-12 15:41 #102 av: JAUS

#94 Jag tycker inte hans argumentation väger särskilt tungt alls. Selektiv perception är helt tydligt något som han är drabbad av. Att han får resultat är en sak, men hans analys om varför han får det behöver därmed inte alls vara korrekt.

Anmäl
2010-02-12 17:40 #103 av: [ngupa]

kanske fastan går lättare om man fakirat längre tid, jag hade fakirat i 4 veckor innan jag gav mig i kast med PF.Obestämd

jag bara spekulerar, för jag har nada problem...Glad

Anmäl
2010-02-12 18:54 #104 av: Effie

Jag fortsätter t.v. att hoppa över frukosten. Än har jag inte märkt andra effekter än att jag tycker det är bekvämt att slippa tänka på mat på morgonen, att jag trivs med en rejäl lunch, och att jag är hungrig en stor del av förmiddagen (tror jag borde dricka mer). Ingen huvudvärk. lätt frusen ibland (men lika gärna sitter jag med kortärmat när alla kollegorna har långärmat och en extra tröja)...vad mer var det för problem man kunde råka ut för? Kan tillägga att jag inte har fakirat på sista tiden.

Anmäl
2010-02-12 19:01 #105 av: JAUS

Att man fryser är ett tecken på låg förbränning, inte önskvärt om man vill gå ner i vikt.

Anmäl
2010-02-12 20:09 #106 av: PatrikHagglund

# 102 Tja, jag skrev att han "argumenterar konstigt", så jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Min poäng är att han (och många andra) verkar få resultat genom att använda sig av periodisk fasta.

Anmäl
2010-02-12 20:16 #107 av: PatrikHagglund

#105 Nej det är inte önskvärt, men frågan är om det är en signifikant faktor i sammanhanget.

Jag har just avslutat min första 5-dagarsfasta (mer utförlig rapport kommer senare) och tidvis varit frusen och slö, men vågen visade i morse -2,5 kg (-2 cm i midjan). Det tycker jag är ett bra resultat när jag väger 70kg och har ett midjemått på 80 cm.

Anmäl
2010-02-12 23:19 #108 av: JAUS

#106 Då var du lite otydlig eftersom jag uppfattade att du menade att hans resultat gav tyngd åt de uppfattningar som han har.

Anmäl
2010-02-13 00:05 #109 av: sandramaria

Ville bara säga att jag verkligen gillar att äta så här. Idag gick det plättlätt. Så skönt att slippa tänka på mat hela dagarna. Åt första gången vid 18 tiden idag och slutade vid 21.30, inte enligt planering men livet kommer emellan ibland Glad Målet är att INTE dricka mitt kaffe m grädde i kl 12 och så att klämma ihop födintaget till MAX två timmar, kanske mellan 19-21 el nåt? Fryser inte längre, lite svag huvudvärk emellanåt bara och noll hunger!

Anmäl
2010-02-13 10:38 #110 av: Cimmie

Är det någon som har några idéer om vad som blir skillnaden för oss som äter PF enligt LCHF jämfört med de som äter PF med hög andel kolhydrater som många verkar göra på Kolozzeum. Kanske är vi mindre hungriga under fastan men vad kan mer tänkas vara skillnader?

Anmäl
2010-02-13 11:33 #111 av: mikaelj

Ökad lipolys kanske?

Anmäl
2010-02-13 22:33 #112 av: PatrikHagglund

#108 Ja, jag menar nog att hans resultat ger honom tyngd. Men då endast tyngd åt det som kan kopplas till hans resultat. Det du nämner tycker jag inte räknas dit.

Att folk argumenterar dåligt är väldigt vanligt, så om det är möjligt brukar jag även se till andra aspekter till än deras argument.

Annika Dahlqvist är ett exempel. När jag började med LCHF var jag inte så imponerad av hennes argumentation i alla avseenden ("argumentation" fick jag istället på tex Hyperlipid), men de många vittnesmålen i kommentarerna på hennes blogg gjorde intryck på mig.

När min fru brukar försöka övertyga mig om någonting, så kan hon istället för att försöka ge ett välgenomtänkt argument, ge mig flera, i mitt tycke dåliga argument. Trots att jag kan såga hennes argument så kan jag hålla med om hennes slutsats.

Anmäl
2010-02-14 06:17 #113 av: Lottalis

Min första dag på fredag blev rätt bra. Drack vatten, fett i kaffet kom vid 12 började äta lite smått. Så det blev bara 15h fasta. Mat 12-21. Otrolig energi kick!

Dag 2 blev 16,5h fasta, så lite bättre. Mat 13,30-21. Tror att jag åt för lite.

Dag 3 blir en dag utan fasta måste ta en värktablett mitt i natten och måste ju äta nåt. Det blev en äggmuffins. Fortsätter som ingen måltid fanns under natten för att hålla tiderna någotsånär.

Trivs att äta så här kommer nog att fortsätta med måltiderna mera sällan. Skall flytta fram måltiderna ännu. 15-21 skulle vara bra.

Hur gör man då när man alltid fryser? Sover med en påse risgrynSkrattande (värmedyna). Värmer bättre än gubben, han tycker jag är en isbit.

Anmäl
2010-02-14 09:38 #114 av: [ngupa]

Här går också bra, upplever en slags klarhet/pigghet i skallen... inbillning, vet ej. Obestämd

jag tänker nu skjuta fram mitt ätfönster också. Hoppas det går fram till kl 14 idag och äter då till 14-20.00. Eventullet kommer jag minska mitt ätfönster också framöver till 4 timmar.... vi får se.

Anmäl
2010-02-14 09:38 #115 av: [ngupa]

glömde... jo jag är frusen jag också, kalla händer hela tiden.

Anmäl
2010-02-14 10:40 #116 av: PatrikHagglund

Jag har alltså fastat fem dagar den här veckan, från söndag kväll till fredag kväll (se #38), och här är en rapport.

Det jag överraskades mest över var betydelsen av mina "mellanmål". Min tanke var att äta ca 300 kcal/per kväll. Tidigare har jag smällt i mig nästan vad som helst och inte märkt någon skillnad, men de två sista dagarna ville jag inte ha något annat än "riktig" mat, såsom prickig korv eller rökt sidfläsk. Sötsuget var också som bortblåst. Jag har aldrig kört noll-kolhydratskost (fakir) tidigare, så jag nog annars ett litet sögsug latent.

Jag kände mig också slö och sömnig under de sista dagarna. Detta upplever jag som det största problemet med fastan. Gissningsvis är det minskade nivåer av sköldkörtelhormonet T3 är orsaken. Men så fort jag tog ett "mellanmål", så blev det mycket bättre.

Jag kände mig också hungrig på mornarna de två sista dagarna, vilket jag aldrig brukar känna annars. Detta gjorde att jag la in ett mellanmål även där.

På fredag morgon körde jag ett styrketräningspass (jag har tränat en gång i veckan ett par månader). Styrkan var inte på topp, men annars kändes allt normalt.

På fredag kväll så började jag äta, men jag kunde bara äta små mål till att börja med. På lördagen kunde jag äta mera normalt. Jag kände mig faktiskt inte så hungrig innan måltiderna, men när man väl börjar äta känns magen ganska bottenlös. Jag har ätit med övriga familjen, vilket innebär 3-4 mål per dag. Jag har gissningsvis klämt i mig mat motsvarande dubbelt så mycket som mitt kaloribehov under fredag kväll och lördag.

Jag kände mig fullt återställd ca ett dygn efter fastan, och det är en väldigt skön känsla när maten bara "försvinner" i kroppen.

På måndag morgon vägde jag 71,7 kg och midjan mätte 81,5 cm. På fredag morgon 69,2 kg/79,5 cm, och nu på söndag morgon 71,0kg/80,5cm. Dvs -2,5kg/-2cm under fastan och -0,7kg/-1cm totalt. (Tyvärr är ju mätnoggrannheten inte den bästa.)

Nästa gång ska jag nog inte överäta lika mycket just efter fastan.

Nu kommer jag inte att prova femdagarsfasta igen på ett tag. Däremot känns det som om jag kommer att prova mera tvådagarsfasta framöver. Den psykologiska spärren mot flerdagarsfasta luckras ju upp när man har klarat en femdagarsfasta. Glad

Anmäl
2010-02-14 11:04 #117 av: Aliki

Jaha...så kanske detta är rätt väg för mig också.

Jag har ju tidigare kännt att frukost o lunch varit tillräckligt. Ätit middag eller kvällssnack bara för att jag varit rädd att underäta eller hamna i svält. Men vågar ni så vågar jag.

Jag har de senaste dagarna varit hemma förkyld och utan matlust. Druckit 2 glas kaffe med grädde någonstans mellan 8-10 och sedan ätit en gång + något snacks och ytterligare 1 glas kaffe på e.m. vid 16-tiden.

Med morgonkaffet blir det en fasta på 16 timmar. Funderingarna nu är att jag har helt andra tider (och energiförbrukning) då  jag jobbar.

Kanske försöker med upplägget kaffe+grädde (+ev.några ägg) vid 5-6 tiden och sedan äta ordentligt på e.m vid 17 när jag kommit hem, det skulle bli ca 2x11-timmarsfasta....visar det sig funka: "..good enough for me!"

Måste nog förbereda någon kolhydratfritt snack att ta med mig till jobbet imorgon i reserv vid ev.akut blodsockerfall....men jag hoppas verkligen jag kan ställa om mig till "lunchfritt"och slippa detta eviga förberedande och släpande på matlådor.

Anmäl
2010-02-14 13:30 #118 av: Cimmie

Igår var 3:e dagen med PF. Det gick bra var bara lite kall om händerna på eftermiddagen, men när det blev dags för min äggmjölk på kvällen så blev jag aldeles varm igen och är det fortfarande nu kl 12.00 dag 4. Jag ska äta lite mindre på kvällen och istället ta lite kaffe med grädde om det blir helt nödvändigt. Jag har ätit så mycket att det varit jobbigt vissa kvällar.

Anmäl
2010-02-15 07:54 #119 av: [ngupa]

vill bara göra en veckorapport av viktnedgågnen.

Vilket ju är det jag kämpar med Flört

så blev det "bara" 1,7 kg.... jag hade hoppats på ett "ras", men icke. Spännande dock och se om det står sig på samma sätt över nästa vecka, isåfall går ju vikten fort neråt iallafall. Cool

Anmäl
2010-02-15 10:09 #120 av: Cimmie

I morse, efter 4 dagars PF, hade jag gått ner 1 kg. Jag trodde faktiskt att jag skulle ha gått upp i vikt för det känns som jag ätit så mycket, så det känns jättebra att det gått nedåt.

Anmäl
2010-02-22 07:39 #121 av: [ngupa]

rapport efter v 2 +0,3 Förvånad

vad gör jag för fel tro?

75% av måltiderna är fakir och resten UFO....Obestämd kan man äta för lite? har svårt att se att det är för mycket iaf, jag vill ju inte gå vrålhungrig hela tiden.

Anmäl
2010-02-22 10:47 #122 av: PatrikHagglund

#121 Jag brukar gå på midjemåttet i första hand. Vet du om ditt har ökat eller minskat?

Jag brukar ligga still i mått/vikt då jag äter mig mätt en gång per dag. Jag måste fasta längre för att det ska hända någonting.

Anmäl
2010-02-22 11:15 #123 av: sandramaria

Jag gick ner 5 kg, upp 1 kg men det antar jag beror  på att jag åt en bit smörgåstårta på mormors begravning, kände att jag bröt min fina ketos där och hungrig som bara den efter den så slutet av förra veckan blev det mycket kaffe m grädde på fastetiden och igår bara smaskade jag på, inom LCHF gränser men det blev för mkt, mandelpannkaka, bäcköring (jisses va gott...) bär, grädde, jordnötter, tacotallrik m massor av grönt, ost och cf. Tyckte jag hade nåt i mun hela tiden... Ska till min diabetessköterska idag, ska bli spännande att se om det skett någon förändring på blodsockret. Längtar tillbaka till min ketosandedräkt Glad

Anmäl
2010-02-22 13:04 #124 av: PatrikHagglund

#88 Har skummat lite i Kolozzeum-tråden (men orkar inte läsa hela). Hittar inte någon som verkar köra längre fasta - tre dagar eller mer (typ ABCDE-dieten med något kortare cykler). Någon som känner till någon sådan tråd (på godtyckligt forum)? De få diskussioner jag hittar verkar mynna ut i att det är jobbigt (i alla fall i förhållande till resultatet).

Anmäl
2010-02-22 13:07 #125 av: mikaelj

ABCDE bygger på att insulin är anabolt, om jag minns rätt. Se hellre Ultimate Diet 2.0 i så fall.

Anmäl
2010-02-22 13:59 #126 av: Medlem

#122 Detta har rapporterats av muslimer som fastar under Ramadan, att om man äter sig proppmätt upphör viktminskningen eller för en del innebär det att öka i vikt dessutom. Så jag tror definitivt på att det även handlar om hur många kalorier man stoppar i sig även inom LCHF och även inom PF.

Anmäl
2010-02-22 14:10 #127 av: PatrikHagglund

#125 Nja, var har du fått det ifrån? I intervjun i Muscle Media (som så vitt jag vet i princip är den enda populära framställingen av ABCDE-dieten) så säger Torbjörn:

Basically, adding calories to the diet is anabolic, and I don't just mean it raises insulin levels--by adding just one anabolic hormone, you'll never get optimal gains in muscle. You need the whole array of anabolic hormones, and they have to be in the correct ratio to each other.

Vidare tex:

Our genes have not evolved much during the last 100,000 years; thus, they are still developed for our hunter/gatherer and, more recently, pastoral ancestors, who, whenever they succeeded in killing an animal, lived on meat for a week or two. At other times, when they had bad luck hunting and a crop failed, they lived on a low-calorie diet. This selective pressure gave man adipose tissue with almost unlimited storage capacity and a very adaptive metabolism to cope with periods of different diets.

Basically, our genes control the expression of enzymes. These enzymes control every aspect of our metabolisms, including the activation of different pathways and the rate at which chemical reactions take place in our bodies. [Outside biochemical system enzymes are often referred to as catalysts.] Evolution has given our genes the ability to control the production of these enzymes as well as their activity level. Due to this fact, the body will be able to adapt to different food intakes as well as become prepared or "primed" for a future, sudden change in the diet. For example, during a calorie [or any macronutrient] restricted period, the number and activity of enzymes which govern storage will increase, while the degrading enzymes and those which promote the efficiency or utilization will decrease in activity. This is one reason you should never restrict your calorie or dietary-fat intake too much if you want to lose fat--your body will respond the opposite of how you want it to.
On the other hand, after a period of restriction, the body is now optimized for a forthcoming period of "excess" intake of calories. When this period takes place, the body will store excess calories at a tremendous rate. This applies to carbohydrates [glycogen] and is the basis for "carb loading." It also applies to fats [triglycerides] and amino acids [proteins]. Sometimes this mechanism is called "super-compensation."
However, it is important to remember that the body has a high turnover rate of enzymes; hence, the increased activity/number will disappear in a relatively short period of time-less than two weeks in most cases.

Vad ger Ultimate Diet 2.0 för fördel menar du?

Anmäl
2010-02-22 14:13 #128 av: mikaelj

I don't just mean it raises insulin levels--by adding just one anabolic hormone,

^^^ insulin är inte ett anabolt hormon, om du inte är en gris.

Anmäl
2010-02-22 15:30 #129 av: JAUS

#112 Hans resultat verifierar inte hans slutsatser, det finns andra troligare förklaringar till hans resultat, men han väljer genom dåliga argument en slutsats som han vill tro på, selektiv perceptionkallas det.

Anmäl
2010-02-22 15:59 #130 av: PatrikHagglund

#128 Jag har inte sett något annat än att nettoeffekten av högt insulin (allt annat oförändrat) både är anabolt för fettceller och muskelceller. Om du har någon referens som visar något annat så är jag intresserad.

Anmäl
2010-02-22 18:09 #131 av: [ngupa]

Inget hänt på midjemåttet... men jag fortsätter iaf en vecka till så får vi se.

jag äter mindre än förut...

Anmäl
2010-02-22 18:13 #132 av: PatrikHagglund

#129 Ja selektiv perception lider vi alla av (antalet nervbanor som förmedlar sinnesintryck in till hjärnan är bara en tiondel av antalet nervbanor som går åt andra hållet och ger återmatning om vad som ska släppas igenom av sinnesintrycken). Martin har nog mer problem av detta än genomsnittet.

Som tidigare så låter det som om du försöker säga emot mig, men jag förstår inte riktigt din koppling till det jag har sagt. Även om våra synsätt skiljer sig, tror inte att de skiljer sig så att de går emot varandra.

Anmäl
2010-02-26 01:46 #133 av: Lottalis

Fortsätter fastandet -0,5kg men det var redan förra tordagen( Oj va tiden går snabbt)

Har inte kunnat eller trott mig klara mig utan mat innan jumpan 2 dagar i veckan, De övriga är rätt ok enligt fastan. Men jag fryser kolosalt under natten. Har gjort det tidigare också men inte så mycket som nu. Äter kanske för lite. Måste kolla men de blir liksom aldrig av. Dricker mycket vatten.

Likadant med måttbandet det blir liksom inte av... I morgon bitte är säkert en bra dag att få mätt och kollat vikten.Skrattande

Anmäl
2010-02-26 07:56 #134 av: [ngupa]

jag är frusen också, kalla händer tycker jag mest hela dagarna/nätterna.

Undra varför?

för jag är ju i den varma åldern annars ;)

jag också grunnar på om jag äter för lite, fast får heller aldrig kollat det med Min mat..

nu går jag nog ner i vikt pyttelite igen... fast vägningen/rapport blir på måndag.

hur går det för er andra?

Anmäl
2010-02-26 08:08 #135 av: Effie

Är för det mesta inte frusen. Äter stor lunch och mindre middag, och har inga direkta problem med det, möjligen lite koncentrationsproblem strax före lunch. Ska mäta mig på söndag för att se om det är byxorna som töjt sig lite lite, eller om...Rapporterar då.

Anmäl
2010-02-26 10:15 #136 av: Cimmie

Det går fortsatt bra för mig med att äta på detta sätt. Jag fryser inte och är inte särskilt hungrig heller. Det händer att jag tar en kopp kaffe med pyttelite grädde på dagarna. På kvällen äter jag max 1500 kcal. Minst 60 gram protein och fett ofta mellan 100-200 gram. Har ätit såhär ca 2.5 vecka men har inte vägt mig på rätt länge och det kommer ta några dagar innan jag har tillgång till våg igen.

Anmäl
2010-02-27 16:13 #137 av: finntroll

Bokmärker tråden, jag har i en vecka hållit mig till två måltider per dag och skall se om detta är något för mig.

Anmäl
2010-02-28 13:48 #138 av: Effie

OK Så här ser trenden ut. Jag brukar mäta hals, överarm, under byst (om nu bysten skulle minska, vilket jag i o f s inte tycker den gör, så vill jag inte räkna det som ett plus), midja, mage (över största bilringen), höft (under största bilringen), höger lår och höger vad. Jag har haft en stillastående eller sakta stigande trend fram till den här nya matordningen. Så här har det blivit:

mått   vecka 1     2     3     4     5   totalt hittills minskning

byst             0   -1,5   0   +0,5   -2   3
midja         -2,5 -0,5  -2   +1,5  -1   4,5
mage          +1  -5    +1   -1    + 1  3
höft             -1,5 0   -2    +0,5   0    3

Är inte missnöjd. Vecka 4 drack jag onödigt mycket kaffe på jobbet (svart, starkt); läste i någon tråd att det kunde påverka, och drog ner på det igen.

Trivs med detta, och fortsätter.

Anmäl
2010-03-02 11:02 #139 av: Helios

Från och med idag hänger även jag på.
Kommer köra enligt 20/4 varianten (WD på lowcarb).
Inget födointag förrän kl 17-20. Om panikhunger -> något halvt ägg eller liknande, innan fasteanpassningen slår in. Vatten, svart kaffe och té som dryck.

Har även för avsikt att intensifiera min träning från "så gott som obefintlig" till "lite varje dag".

Mycket inspirerande post på leangains om resultatet av träning och IF.

Anmäl
2010-03-03 08:10 #140 av: Evanorm

Helios: Jag har försökt att läsa på om periodisk fasta/ warrior diet men är ff osäker på hur småmålen under dagtid ska beräknas. På olika utländska forum jag läst på så äts det upp till 4 gång under dag med så mycket som 100 g kött eller 2 ägg plus maionäs. Hur har du hittat din information, är mängden baserad på vikt eller minsta mängd energi som inte sabbar fastan? Martins ätfönster är 8 tim, varför har du halverat ditt? Om W.D. så bör man överäta på kvällen för att motverka låg metabolism - men hur mycket måste man äta för att det ska vara överätning?

Kan någon svara på detta? Mycket tacksam i så fall!! Tungan ute

Anmäl
2010-03-03 08:23 #141 av: [ngupa]

upptäckte att jag lagt min veckorapport i fel tråd Skäms

denna la jag in i måndags dvs den 1/3

veckorapport:

-0,6kg

så den sammanlagda viktnedgången är 2,3 kg på 3 veckor. Inte så illa! Skrattande

jag fortsätter min PF....

Anmäl
2010-03-03 09:34 #142 av: Evanorm

Effie och ngupa: Skulle ni vilja berätta hur ni äter ex tid mellan mål, mängd protein/fett och mängd energi?

Tacksam för svar för just nu verkar mina frågor få svar som bara skapar mera frågor ...Skrikandes

Anmäl
2010-03-03 12:47 #143 av: [ngupa]

jag mäter inte min mat längre.

men ajg äter ungefär så här

kl 12-13. ex 2 ägg och 5 skivor bacon och smör på 20 g  och kl 17-18 tiden äter jag köttbit/fisk på 200-250 och smör 30-40 beroende på fetthalt i kött/fisk.

en annan dag kan se ut så här: kl 12-13 200-250gram kött/fiskbit och smör ca 30-40 g beroende på fettinnehåll i kött/fisk. och vid 17-18 tiden lchf pannkaka på 3 ägg, 2 dl vatten i msk fiberhusk ibland med köttfärs ala taco eller vårrulle med vitkål om middagen var en vit fisk.

något i denna stil.

jag kan variera lunchen med lchf nötbröd en skiva eller två med massa smör och kokta ägg på....

Jag växlar alltså mellan fakir och UFO måltid under dagen.

bara vatten att dricka, ibland med några droppar citron i, inget kaffe eller te.

Anmäl
2010-03-03 17:22 #144 av: Helios

#140 Evanorm: Jag hade Warrior Diet-boken under en tid (har skänkt den till Myrorna numera, den är inte särskilt svår att memorera), även boken "Maximum Muscle Minimum Fat" har jag läst och fått inspiration av (den behöll jag).

IF kan se ut på många olika sätt, just Warrior Diet innebär att du  ger dig själv ett 4-timmars fönster under dagen att överäta, dvs äta dig proppmätt, denna period bör vara lagd till kvällstid. Den "korrekta" Warrior Diet förespråkar mycket kolhydrater i form av bär, sallader och grönsaksjuicer. Kött: slankt kött och helst vitt kött enligt boken (författaren är orolig för antibiotika och stresshormoner i rött kött som sätter sig i köttet vid den storskaliga industrislakten) Dock uppmuntrar han rött kött från gräsbetande djur och under de levnadsformer som är ekologiskt idag. Ang. fett är han i boken fettskrämd, men började ändra åsikt efter en tid angående mättat fett och liknande, vilket han tog upp i sin webbradio.

Författaren anser att människans optimala föda är lakto-vegeterianism, med inslag av vildfångad fisk, fertila ägg etc, fågel och ibland rött kött. Han är stor förespråkare av "organic whole milk".

Jag valde 4-timmars ätfönster mest för att det fungrade bra för mig när jag testade Warrior Diet första gången. 

Angående hur mycket överätning innebär är enligt Warrior Diet: Vräk i dig tills du känner dig mer törstig än hungrig.

Läs mer här
(och klicka vidare med "Next" längst ner.

mvh
Helios

Anmäl
2010-03-03 19:06 #145 av: Effie

#142 Jaaa...jag har väl heller inte någon jättekoll på vad jag äter. Men på ett ungefär så här:

Vardagar. Packar en lunchlåda (0,75 l) tämligen full med typ köttfärsröra, köttfärsbiffar med sås, och lägger på en sked kokosfett. Äter den vid strax efter elva. Någon gång när jag försökte uppskatta innehållet kom jag fram till drygt 1200 kcal; 20-25E% protein och 75-80E% fett. Men det varierar lite. När jag kommer hem tar det en stund innan middagen är färdig; brukar nog bli vid halv åtta. Då äter jag tills jag är mätt. Ibland är jag knappt hungrig alls, ibland rejält hungrig. Ibland äter jag en normal portion, ibland tar jag ett eller ett par ägg med majonnäs.

Helger. Då sover jag längre. Börjar fundera på "frukost" framåt elva; brukar inte äta den förrän vid ett. Det brukar bli en omelett på 4-5 ägg, beroende på hur hungrig jag känner mig, och om jag har annat att blanda i - bacon, svamp...Lite grädde i omeletten också. Generöst med smör att steka i, och några skivor eller bitar ost. Plus extra kokosfett, och kanske lite extra smör. Äter sedan middag på kvällen när jag är hungrig, ungefär som vardagkvällarna.

Som dryck: vattenflaska stående på jobbet. Grönt eller rött te. En kopp kaffe efter lunchen på jobbet.

Om detta är optimalt har jag inte en susning om. Det viktigaste för mig är att vänja mig vid sättet att äta. Senare ska jag fundera på om jag ska ändra på något - kanske äta mindre till lunch och mer till middag i stället. Men just nu trivs jag bra med det här.

Anmäl
2010-03-06 09:49 #146 av: Evanorm

ngupa, Helios och Effie

Tack så väldigt mycket för mycket intressant och bra information! Skrattande

Anmäl
2010-03-08 08:31 #147 av: [ngupa]

denna vecka +-0....

verkar gå i två steg fram och ett tillbaka... men jag fortsätter Skrattande

kan bero på ett glas vin i torsdags och pyttelite potatismos, 2 msk... farmor fyllde 70 år på restaurang...

Anmäl
2010-03-12 21:23 #148 av: fianh

Nu tänkte jag lägga in min rapport hur det går för mig.. startvikt 25/1 t om idag  så har jag gått ner 4,2 kilo, har börjat lägga in mer träning, två pass på cykeltrainer och 4 st powerwalks.. denna gång har midjemåttet gått ner 5 cm och det är ju inte så illa så jag hoppas "knack knack ta i trä" att det fortsätter framåt.

85,6->81,3 vikt

81,5->76,5 midja

Kommer men nya resultat om ca två veckor igen .. =)

Anmäl
2010-03-15 08:59 #149 av: [ngupa]

liten rapport

-0,6

Anmäl
2010-04-13 18:50 #150 av: Endtyme

Ni som hållit på länge med PF nu, hur går det för er? Jag är lite nyfiken. Glad

Anmäl
2010-04-13 20:14 #151 av: PatrikHagglund

Tyvärr, inget nämnvärt den senaste tiden. Livet går sin gilla gång; har varken gått upp eller ned, men tänkte lägga på ett kol de närmaste veckorna. Kanske återkommer senare.

Anmäl
2010-04-13 20:22 #152 av: Effie

Jaa...jag fortsätter äta två gånger om dagen, och det har funkat bra. Känner mig stressad, och det är inte bra, men det har ju inte med maten i sig att göra - däremot gör det ju att jag äter fel alldeles för ofta. Har börjat gå till jobbet (mest för att jag är för tjurig att vilja betala månadskort när det funkar såpass dåligt som det gör), och konstaterade idag att det gör mig hungrigare; hungrig tidigare på förmiddagen. Frågan är om det går över - jag trivs ju bra med att inte äta på morgonen.

Vikt och mått - ja, jag har ju ingen våg, men på måtten har jag ju sett en nedåtgående trend från den dagen jag började. Lite upp och lite ner, särskilt när jag är stressad, men mest ner ändå.

Anmäl
2010-04-14 09:21 #153 av: [ngupa]

jag äter som vanligt igen sedan 3 veckor dvs 3 g. Jag planerar ett ryck till om en dryg vecka ca, eftersom jag gick ner såpass bra på metoden så, ca 0,5 kg ner i veckan blev det. Vill gärna ner 4-5 kg till för att sedan köra en längre paus och göra ett ryck till hösten igen... jag har 8-10 kg kvar.

jag äter fakir och UFO för det mesta

Anmäl
2010-05-06 19:16 #154 av: Cimmie

jag har nu ätit enligt Pf i 3 månader. Det har gått bra och nu har jag vant mej av med frukost. Har gått ner ca 7 kg under denna period. Det har ställt in sig efter hand vilka mängder mat jag behöver. Första tiden åt jag alldeles för mycket för att inte riskera att bli hungrig. Istället blev jag illamående. Hur har det för er andra?

Anmäl
2010-05-07 09:25 #155 av: [ngupa]

jag har gått på igen med PF och det går bra Glad, jag verkar går ner bättre vid PF. Obestämd

Anmäl
2010-05-07 14:58 #156 av: finntroll

Jag försökte mig på PF i drygt 2 månader men det var inte min grej. Fixeringen vid mat kom tillbaka och jag hade hela tiden tanken på klockan och när jag skulle få äta i bakhuvudet. Till en början var jag också väldigt hungrig, men det jämnade ut sig med tiden. Vikten gick inte ner, tvärtom. Jag tolkade det som att kroppen ställde sig in på sparlåga ännu mera än tidigare så jag beslöt att bryta och börja äta frukost igen.

Anmäl
2010-05-07 22:58 #157 av: fianh

Jag har kört sen slutet av januari.. och jag minskar i mått och har inte vägt mig på ett tag men jag kommer att fortsätta och det är så skönt att slippa tänka på att ta med matlåda på jobbet och dessutom gå och vara hungrig och framför allt så är mitt humör stabilt =).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.