Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7232 ggr
EElla
1/29/10, 6:20 PM

Trött och irriterad

Hej alla!

Jag skulle vara mkt tacksam för lite vägledning i den här frågan.

Jag har ätit LCHF i ca 5 veckor nu.

jag känner mig otroligt seg, trött, sur och irriterad samt muskelvärk utan någon speciell ansträngning. väldigt jobbigt. (har många olika projekt på gång och vill gärna vara på hugget)

jag har många års starkt sockerberoende i bagaget. (jag märker dessutom nu att mitt sockerberoende håller på att utveckla sig till andra typer av beroende. min hjärna skriker väl efter dopamin antagligen..)

Jag är lite skeptisk till att ta tillskott. jag är ynka 20 år och vill helst slippa äta tabletter så länge det bara går.

men jag undrar ändå vad ni har för synpunkter om följande tillskott;

D-vitamin - är det helt nödvändigt? bra/dåligt? syntetiskt framställt?

magnesium, järn - jag har restless legs (vilket beror på för lite dopamin, vilket kan vara en förklaring till mitt enorma sockerbehov - socker höjer dopamin och seretoninhalten osv.) har läst att magnesium och järn kan vara till hjälp vid RLS men inte vågat prova)

fruktoligosackarider - har läst att det skulle kunna vara till hjälp att fylla på med bra bakterier. är det en bluff eller är det bra? kan man lika gärna äta verums yoghurt?

en till fråga; kan man äta tillskott en period och "fylla på lagren" och sedan slippa göra det ett tag och bara äta bra mat eller måste man då äta dessa tillskott "for good"?

Nåt annat tillskott eller tips?

Tacksam för svar!

/Ella

Annons:
Mervi
1/29/10, 8:04 PM
#1

D-vitamin behöver vi alla här i solfattiga Norden.

De andra tillhör nog till omställningen, och brukar gå över så småningom. Sockersuget kan vara jobbigt, men brukar också ge sig om man inte underhåller det. Alltså inte avviker från LCHF i början.

Lycka till!

Wildrat
1/29/10, 8:17 PM
#2

Jag har restless legs och klarar mig med magnesiumtillskott för att bli av med besvären. Vi ABSOLUT inte behöva börja ta mediciner för det så jag kör på med mitt magnesium. Magnesium är dessutom nånting som behövs i hela kroppen och som vi får för lite av i kosten.

Det finns tre tillskott som kan hjälpa mot RLS; magnesium, järn och kalium. Vilket som fattas hos dig får du prova dig fram till men magnesium är billigt. Köp det dock på hälsokosten, Apotekets är alldeles för lågt doserat och innehåller sötningsmedel. Jag klarar mig med en grunddos på 500mg om dagen (Ledins magnesium) men ibland kan jag behöva mer, särskilt innan mens.

Zepp
1/29/10, 9:52 PM
#3

Verkar som du fortfarande har en hel del omställningsbesvär.. öka på grönsakerna lite o trappa ner allt eftersom.. musklerna kan ta månader att bli fett konverterade!!

D-viatmin görs av ullfett vad jag vet i de flesta fall.. kanske inte fullt så syntetiskt!

Man kan ju testa att ta en kur under mörkaste vintern.. för o se om det blir till det bättre.. nu på senvintern så börjar många tömma sin depåer som vi fick i somras!

Lösliga fibrer gynnar tarmbakterierna.. ja det är sant.. men vad historien inte förtäljer är om just detta skulle gynna din hälsa på något sätt.. pröva med lite mer grönsaker så får du fibrerna på köpet!??

http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/olsliga-fibrer-lser-ingenting_21.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

EElla
1/30/10, 12:36 PM
#4

Tack för era svar!

Jag ska absolut prova magnesium! Jag tror jag har blivit lite uppskrämd gällande tillskott… (att det är syntetiskt och att man kan få i sig för mkt osv.)

Det har faktiskt dokumenterats att jag har för lite järn i järndepåerna, och därför har jag druckit blutsaft tidigare och det har funkat ganska bra, men det är så dyrt..!

Jag ska ta tag i detta och gå till hälsokosten på måndag! (Det bästa vore ju att hitta en produkt som innehåller både järn, kalium, magnesium och d-vitamin. om det finns)

Men det är inte så att det kan bli för mycket av något?

Bettan53
1/30/10, 12:45 PM
#5

Hej!

Cocosfett tar bort suget.

Zepp
1/30/10, 12:58 PM
#6

Jo.. det finns vetenskapliga bevis med bra evidens att tillskott av vitamin och antioxidanter i högdos kan vara negativt.. bäst är ju givetvis att äta mat med naturligt förekommande näring!!

Har man brist på något så verkar det mest sunda att ta tillskott av just det man har brist på!!

http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/grnsaker-bttre-n-frukt.html#links

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Wildrat
1/30/10, 7:54 PM
#7

#4 Om du har för lite järn i depåerna kan det vara mycket svårt att med kost och kosttillskott få upp dem till normal nivå. I de flesta fall behövs injektioner. Tyvärr är det nåt som är hopplöst svårt att få någon läkare att göra men kanske om du söker för din RLS och uttryckligen kräver detta?

Visst kan det bli för mycket av vissa vitaminer och mineraler men man behöver ju inte överdriva med tillskotten. De flesta är så lågt doserade att rekommendationen på burken i själva verket är löjlig. Här brukar jag kolla hur mycket som rekommenderas, de flesta siffrorna verkar ok (förutom de för D-vitamin).

Magnesium kan också överdoseras men om man håller sig till de piller som finns på hälsokosten här i Sverige och bara tar ett par, tre stycken så är det ingen fara. Största risken är att man blir lös i magen men då är det ju bara att ta mindre.

Dosen är naturligtvis individuell men om vi går efter vad jag tar så kan jag ta 1000mg av Ledins magnesium utan att märka av några överdoseringseffekter.

EElla
1/31/10, 2:23 PM
#8

jo precis, när jag kollade järnvärdet och det visade sig att jag hade för lite i depåerna så sa dem att det var "lite för lite brist" för att få injektioner.. (skit också) men det var några år sedan, så jag kanske ska göra ett nytt försök.

(Schysst att ni hjälper mig! jag uppskattar det verkligen:)

Upp till toppen
Annons: