Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm

Trött och irriterad

2010-01-29 18:20 #0 av: EElla

Hej alla!

Jag skulle vara mkt tacksam för lite vägledning i den här frågan.

Jag har ätit LCHF i ca 5 veckor nu.

jag känner mig otroligt seg, trött, sur och irriterad samt muskelvärk utan någon speciell ansträngning. väldigt jobbigt. (har många olika projekt på gång och vill gärna vara på hugget)

jag har många års starkt sockerberoende i bagaget. (jag märker dessutom nu att mitt sockerberoende håller på att utveckla sig till andra typer av beroende. min hjärna skriker väl efter dopamin antagligen..)

Jag är lite skeptisk till att ta tillskott. jag är ynka 20 år och vill helst slippa äta tabletter så länge det bara går.

men jag undrar ändå vad ni har för synpunkter om följande tillskott;

D-vitamin - är det helt nödvändigt? bra/dåligt? syntetiskt framställt?

magnesium, järn - jag har restless legs (vilket beror på för lite dopamin, vilket kan vara en förklaring till mitt enorma sockerbehov - socker höjer dopamin och seretoninhalten osv.) har läst att magnesium och järn kan vara till hjälp vid RLS men inte vågat prova)

fruktoligosackarider - har läst att det skulle kunna vara till hjälp att fylla på med bra bakterier. är det en bluff eller är det bra? kan man lika gärna äta verums yoghurt?

en till fråga; kan man äta tillskott en period och "fylla på lagren" och sedan slippa göra det ett tag och bara äta bra mat eller måste man då äta dessa tillskott "for good"?

Nåt annat tillskott eller tips?

Tacksam för svar!

/Ella

Anmäl
2010-01-29 20:04 #1 av: Mervi

D-vitamin behöver vi alla här i solfattiga Norden.

De andra tillhör nog till omställningen, och brukar gå över så småningom. Sockersuget kan vara jobbigt, men brukar också ge sig om man inte underhåller det. Alltså inte avviker från LCHF i början.

Lycka till!

Anmäl
2010-01-29 20:17 #2 av: Wildrat

Jag har restless legs och klarar mig med magnesiumtillskott för att bli av med besvären. Vi ABSOLUT inte behöva börja ta mediciner för det så jag kör på med mitt magnesium. Magnesium är dessutom nånting som behövs i hela kroppen och som vi får för lite av i kosten.

Det finns tre tillskott som kan hjälpa mot RLS; magnesium, järn och kalium. Vilket som fattas hos dig får du prova dig fram till men magnesium är billigt. Köp det dock på hälsokosten, Apotekets är alldeles för lågt doserat och innehåller sötningsmedel. Jag klarar mig med en grunddos på 500mg om dagen (Ledins magnesium) men ibland kan jag behöva mer, särskilt innan mens.

 

Anmäl
2010-01-29 21:52 #3 av: Zepp

Verkar som du fortfarande har en hel del omställningsbesvär.. öka på grönsakerna lite o trappa ner allt eftersom.. musklerna kan ta månader att bli fett konverterade!!

D-viatmin görs av ullfett vad jag vet i de flesta fall.. kanske inte fullt så syntetiskt!

Man kan ju testa att ta en kur under mörkaste vintern.. för o se om det blir till det bättre.. nu på senvintern så börjar många tömma sin depåer som vi fick i somras!

Lösliga fibrer gynnar tarmbakterierna.. ja det är sant.. men vad historien inte förtäljer är om just detta skulle gynna din hälsa på något sätt.. pröva med lite mer grönsaker så får du fibrerna på köpet!??

http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/olsliga-fibrer-lser-ingenting_21.html

 

Anmäl
2010-01-30 12:36 #4 av: EElla

Tack för era svar!

Jag ska absolut prova magnesium! Jag tror jag har blivit lite uppskrämd gällande tillskott... (att det är syntetiskt och att man kan få i sig för mkt osv.)

Det har faktiskt dokumenterats att jag har för lite järn i järndepåerna, och därför har jag druckit blutsaft tidigare och det har funkat ganska bra, men det är så dyrt..!

Jag ska ta tag i detta och gå till hälsokosten på måndag! (Det bästa vore ju att hitta en produkt som innehåller både järn, kalium, magnesium och d-vitamin. om det finns)

Men det är inte så att det kan bli för mycket av något?

Anmäl
2010-01-30 12:45 #5 av: Bettan53

Hej!

Cocosfett tar bort suget.

 

Anmäl
2010-01-30 12:58 #6 av: Zepp

Jo.. det finns vetenskapliga bevis med bra evidens att tillskott av vitamin och antioxidanter i högdos kan vara negativt.. bäst är ju givetvis att äta mat med naturligt förekommande näring!!

Har man brist på något så verkar det mest sunda att ta tillskott av just det man har brist på!!

http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/grnsaker-bttre-n-frukt.html#links

 

Anmäl
2010-01-30 19:54 #7 av: Wildrat

#4 Om du har för lite järn i depåerna kan det vara mycket svårt att med kost och kosttillskott få upp dem till normal nivå. I de flesta fall behövs injektioner. Tyvärr är det nåt som är hopplöst svårt att få någon läkare att göra men kanske om du söker för din RLS och uttryckligen kräver detta?

Visst kan det bli för mycket av vissa vitaminer och mineraler men man behöver ju inte överdriva med tillskotten. De flesta är så lågt doserade att rekommendationen på burken i själva verket är löjlig. Här brukar jag kolla hur mycket som rekommenderas, de flesta siffrorna verkar ok (förutom de för D-vitamin).

Magnesium kan också överdoseras men om man håller sig till de piller som finns på hälsokosten här i Sverige och bara tar ett par, tre stycken så är det ingen fara. Största risken är att man blir lös i magen men då är det ju bara att ta mindre.

Dosen är naturligtvis individuell men om vi går efter vad jag tar så kan jag ta 1000mg av Ledins magnesium utan att märka av några överdoseringseffekter.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.