Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Nybörjare

2010-01-26 12:51 #0 av: wernerbraeck

Hej

Jag är ny medlem här, heter Werner Braeck.

Fick nog av min ohälsosamma livsstil vid nyår och sa till min fr: nu är det slut med McDonalds på ett år! Uttalandet kom i samband med att jag stod på vågen som visade på 102 kg. Det gav mig panik. Har dessutom haft högt blodtryck och olika problem med hälsan överlag en längre tid, inte minst med vikten, 25 kg för mycket.

Började dra ner på kosten, slopade mina älskade mackor, chipsen, ostbågarna och läsken och ölen. Började gå i rask takt och försökte hitta info om vad jag kunde ändra på i kosten. Upptäckte snart att det är en djungel vad gäller dieter, kostråd och diverse tips o rekommendationer. Så småningom hittade jag till dr. Dahlqvist och tyckte resonemanget verkade vettigt.

Jag har nu gradvist fasat ut kolhudraterna helt och äter kött i olika former, kanske en övervikt på parmesanskinka, serranoskinka (som jag älskar), mycket lax, kyckling och revbensspjäll, samt ägg och åter ägg. Grönsaker (ovanjord) och lite keso ibland.

Jag mår toppen! Glad Och har gått ner 7 kg på kuppen. Noll sug efter socker, noll sug efter chips o ostbågar eller McDonalds. Har upplevt en viss känsla av eufori, ibland känt en enorm energi och är överlag piggare. Mår bättre på ett påtagligt men svårförklarligt sätt.Tränar motion, löpband, cross osv på gym varannan dag.

Två frågor: 1) känner mig lite "flummig" ibland, lite frånvarande, dock ej obehagligt, bara annorlunda: är det pga av det som kallas ketos?

2) står lite still på 95kg verkar det som. Är det för att kroppen behöver tid att ställa om då jag under hela mitt vuxna liv åkt jo-jo med vikten?

tacksam för kloka svar!

Anmäl
2010-01-26 13:28 #1 av: Tisdag

Men, vilket fint resultat!!! Har du gått ner 7 kg sedan nyår (3,5 vecka) så behöver kroppen nog stanna upp lite och anpassa sig.

"Flummigheten" är nog bara en del av övergångsfasen.

Anmäl
2010-01-26 13:48 #2 av: almeotto

Hej och grattis till din nya livsstil!! Jätte bra gjort!

Bara fortsätt som du gör, man kan stå still en längre eller kortare tid.. Olika men ovanligt normalt!

Anmäl
2010-01-26 14:04 #3 av: marieliden

Muskler väger ju mer än fett, så kanske har du det där =) Det är en långsiktig kost och du har gjort ett bra jobb redan, måste jag säga.

Kör på bara =)

Anmäl
2010-01-26 14:50 #4 av: wernerbraeck

Tack för vänliga ord!

Det sägs ju att d handlar om mycket vätska i början om man märker snabb viktnedgång. Antar att det är detta som gäller i mitt fall. Hursomhelst känns det påtagligt bättre i kroppen. Kan inte fatta att det varit (och är?) sådant rabalder om LCHF! Nu är jag som sagt helt ny i sammanhanget men jag har ju läst en del om andra vars hälsa förbättrats avsevärt. Tänk att det ska bli ett sånt problem för somliga.

I vilket fall, jag är 179 och har besvärats ordentligt av att inte kunna böja mig ner o knyta skorna, tungt leka med lilla dottern, tungt i trappor...herregud! Tungt på alla möjliga sätt.Har som gammal sportkille saknat att inte kunna motionera pga flås och dåliga knän.

Men döm om min förvåning att det ganska omgående blir en tydlig förändring som inspirerar till att fortsätta. Långa o snabba promenader till och från jobbet var en omöjlighet för två månader sedan, skulle inte ha orkat.

Just nu är jag kanske en aning övernitisk och vägrar mefatta mig med de elaka kolhydraterna. Längre fram kanske jag lättar på strängheten. Tycker dock just nu att jag mår så bra med min varierade "fett-kost" att kolhydr inte behövs. Är det ok? Är det pga av detta som "flummet" infinner sig?

Tack

Anmäl
2010-01-26 14:51 #5 av: wernerbraeck

...jag stavar illa, sorry

Anmäl
2010-01-26 15:15 #6 av: marieliden

Kroppen ska ju lära sej nåt nytt, så lite "flum" kan nog uppstå =)

Anmäl
2010-01-26 15:19 #7 av: nr-9

Jag mådde "flummigt" i några månader sedan gick det över. Det var i samband med att jag började äta mer grönsaker och mindre fett. Nu ha jag dragit upp fettet rejält igen och har återigen fått en mer avslappnad känsla. För mig är det definitivt kost/ketos-relaterat. Jag har svårt att tro att det är dåligt att känna sig lugn/må bra.

Anmäl
2010-01-26 15:31 #8 av: wernerbraeck

Ja det är en lite egendomlig känsla som jag inte riktigt är van vid ännu. Påminner om när man inte har ätit alls på väldigt länge bortsett från att man nu är helt mätt?! Dessutom upplever jag nog att humöret är lite mer stabilt än tidigare. Kan det vara så? Eller är det bara placebo? Ja, även om det nu är placebo så är det positivt. Mådde inget bra tidigare, varken psykiskt eller fysiskt.

Har ätit mkt grönt sen årsskiftet, men ska ta det lite lugnt med det en vecka får vi se hur det känns. Åt också fil, mandelnötter, linfrö, frukt. Frukten, filen och nötterna är utfasade nu, linfröna får va me.

Kul det här! Matkontot har betydligt mindre utgifter. Förresten, ngra synpunkter på halloumiost (vansinnigt gott)?

Tack

Anmäl
2010-01-26 15:32 #9 av: wernerbraeck

...springer och pinkar en hel del också. Känns det igen eller?

Anmäl
2010-01-26 15:40 #10 av: nr-9

Om man äter mjölkprodukter är det väl inte fel på halloumi? Speciellt inte om det är "äkta" från får- och getmjölk.

Anmäl
2010-01-26 15:42 #11 av: wernerbraeck

Okej. Är det så att man en tid kan inskränka sig till fågel fisk kött, punkt? Alltså ta bort även ost?

(dumma frågor jag vet)    Skäms

Anmäl
2010-01-26 15:50 #12 av: nr-9

Ja visst kan man om man vill det. Det finns inget essentiellt i mjölkprodukter som inte finns i kött, fisk, ägg, fågel osv. 

Anmäl
2010-01-26 15:51 #13 av: marieliden

Fakir= fett, kött, fisk, ägg, kyckling och ev. smör.

Många äter fakiren ett tag, så visst kan du ta bort ost.

Anmäl
2010-01-26 15:52 #14 av: Roarkish

#9 Ja, det känns igen...

Anmäl
2010-01-26 16:02 #15 av: wernerbraeck

#12 #13: Ja, det har ni ju rätt i. Haha, man är kvar i gammalt tänk fortfarande...

Fakir? Det låter det. Ska jag skaffa spikmatta också? ;)  Skämt åsido, den varianten bara måste jag testa, nyfiken som jag är. Antar att ni gjort egna erfarenheter med Fakiren?

#14: ngn sort detox effekt eller?

Tack

Anmäl
2010-01-26 16:09 #16 av: golftokig

Flum = vätskebrist??

Jag dricker mycket mer vatten nu, eller Loka för att vara ärlig. Inte så mycket på jobbet, men när jag kommer hem häller jag enkelt i mig ett helt pint-glas. Gott och jag upplever törst mer konkret idag än förr. Dricker du lagomt tror du? Tänk på att kaffe är vätskedrivande och att (tror jag) LCHF kanske gör att kroppen behöver lite mer vatten..

Anmäl
2010-01-26 16:09 #17 av: Roarkish

#15 Jag kan inte svara på anledningen bakom ökandet av urinering. Det verkar inte vara någon detox effekt eftersom jag tycker att det är konstant hela tiden.

Kan någon svara på detta? Jag är också nyfiken till varför man springer på dass oftare.

När jag en gång testade en pulverdiet som heter Lipotrim som är ketosbaserad så var det än värre. Då hade jag ett rekord på 21 urineringar på en dag!!!

Anmäl
2010-01-26 16:12 #18 av: nr-9

Mår helt klart bättre på alla sätt ju renare jag äter. Jag är smal och försöker inte gå ned i vikt men upplever att jag kan äta mer energi (kalorier) på fakiraktig kost än annars.

Det är dock svårare socialt och på restaurang till exempel.

Anmäl
2010-01-26 16:26 #19 av: wernerbraeck

Intressant det ni skriver.

Vatten dricker jag ca två liter/dygn. Kaffe på morgonen innan träning. Men visst är väl inte heller kaffet nödvändigt egentligen? Insulinnivån får väl lite spel av javat? Har inget emot att skippa det gamla rävgiftet...

Pinkeriet ja. Egendomligt det där. Vaknar halv fyra varje morgon. Men det är ok, dricker ju mer vatten nu än förut. Kanske finns det andra faktorer också som jag inte känner till, antagligen.

Fakirmetoden tilltalar mig och jag ska härmed övergå till den. Vid restaurangbesök odyl får jag väl säga ngt om allergi eller doktorn har ordinerat etc... ;)  Egentligen är väl fakirnamnet lite orättvist? Jag tänker på alla delikatesser som finns; allt från anklever till älg, hur mycket som helst, det behöver ju inte alls bli enformigt eller trist.

Anmäl
2010-01-26 17:06 #20 av: Roarkish

Jag har samma inställning till kosten som du, Werner. Jag ser aldrig brist på alternativ. Jag har dock de i min omgivning som tycker att det är brist på alternativ. Jag brukar då komma med alternativ och då är svaret typ "ja, det förstås" och sedan fortsätter de klaga om inga alternativ. Jaja...

Jag väntar på någon vis man eller kvinna som har svaret på varför pinkeriet ökar. Jag är nyfiken.

Du ska veta att här på forumet så brukar vi hitta anledningar att inte äta eller dricka det mesta. Just kaffe har dock klarat sig ganska bra, och jag tror de flesta dricker kaffe här i någon grad. Jag tror att en liter kaffe innehåller ungefär 3gr kolhydrater, så inga större mängder. Jag minns att Atkins varnade för att koffeinet kan framkalla sockersug. Personligen har jag inte märkt av detta och dricker kaffe ibland, kanske varannan dag eller så. Jag har kokosfett och/eller grädde i mitt.

Anmäl
2010-01-26 17:26 #21 av: wernerbraeck

Roarkish: Ja, det är besynnerligt det där med "omgivningen" ibland, att det är så lätt att se på förändring som ngt begränsande. En del bekanta tycker att jag är extrem. En ganska typisk reaktion antar jag, när man inte försökt ta reda på mer om LCHF. Som frugan min, är inte helt med på noterna ännu, är orolig att jag ska bli ännu fetare eller få hjärtattack! Jag visar då information från nätet, läser ur dr Dahlqvists bok osv. Hon lägger pannan i djupa veck och säger: hmmm.... Trots att motsatsen redan visat sig: jag går ner, man kan ana konturen av en annan man, en något mindre plufsig individ.

Det enda problem jag ser med detta byte av livsstil avseende kosten är att jag är hopplös på att orka räkna kalorier, %-andelar fett/proteiner/kolhydrater osv. Har en idé om att äta mig mätt bara (på rätt saker förstås), samt lyssna på kroppen för en gångs skull. Inbillar mig att man kanske kan låta det där reglera sig själv. Är jag hungrig så äter jag mig mätt i lagom tempo, är jag mätt äter jag inte. Måste jag sitta och räkna? Siffror ger mig utslag. Är jag på villospår här?

Kaffe. Eller te. Känner nog att jag kan hoppa båda ett tag. Är ingen stor kaffedrickare. Te är heller inget måste. Kan liksom både ha och mista det där. Fast visst, kaffe med grädde - mums!

Pinkandet måste det väl finnas någon förklaring på tycker man. Men jag är inte rätt person att ge svar där. Vi får se om ngn kunnig dyker upp.

Anmäl
2010-01-26 17:44 #22 av: Tilda-T

En av dom största fördelarna med denna kostmodell är att man kan skippa räknandet och äta sig mätt så länge man håller sig till rätt matvaror. Det är först när viktnedgången avstannar som man får ge sig till att ändra och trixa lite .

Anmäl
2010-01-26 18:00 #23 av: wernerbraeck

Tilda-T: Tackar! Det där var till stor hjälp vill jag lova. Har sett några trådar som liknar de ganska invecklade grafiska genomgångar som jag alltid somnade på i plugget ;)

Nu ska jag glad i hågen gå och handla mat för en blivande fakir ;)

Anmäl
2010-01-26 20:32 #24 av: nr-9

Angående kaffe- jag har avgiftat mig från både kaffe och andra stimulanter den senaste tiden. Kaffe påverkar kroppens hormoner i allra högsta grad. Hämmar näringsupptaget, ökar mineralutsndring, stör saltbalansen, ökar stresshormoner som sänker nivån av bättre hormoner osv. Om man ser socker som en drog kastar man sten i glashus om man inte kan avstå koffein..

Lycka till med fakiren!

Anmäl
2010-01-26 20:56 #25 av: Wildrat

#17 När man inte äter kolhydrater så drivs kroppen av ketoner och dessa är vätskedrivande. Dessutom släpper kroppen en del av sina glykogenlager i början som också gör att vätska drivs ut. Utan kolhydrater i kosten får njurarna dessutom signaler att släppa igenom vattnet, det finns inte längre en massa blodsocker och insulin som behöver spädas ut...

Nackdelen med denna vätskedrivning är att det följer med en del mineraler, natrium, kalium och magnesium är vanligast. Som tur är är de lätta att ersätta, glöm inte att salta och använd gärna natruimreducerat mineralsalt som innehåller mycket kalium.

Många får benkramper eller myrkrypningar i början när vattnet försvinner men det avhjälps med kalium (mineralsalt) eller magnesiumtabletter.

Anmäl
2010-01-26 21:37 #26 av: Roarkish

Wildrat: Tack för förklaringen. Jag har en fråga till.

Jag förstår om kroppen inte behåller vatten så mycket på denna kosten, inte minst p g a att glukos binder vatten flera gånger sin egen vikt. Men... det jag inte förstår är varför man urinerar mera hela tiden, inte bara i startfasen.

Nu har jag inte mätt men jag urinerar säkerligen mellan 0.5 - 1 liter mer om dagen på LCHF än på kolhydratsrik kost. Hur kan jag göra det varje dag och var kommer vattnet ifrån? Har man 4 kg extra vatten p g a kolhydrater från början så förstår jag det, men jag förstår inte var kroppen hittar vattnet numera.

Förstår du vad jag menar? Jag tror inte jag dricker mer nu, utan snarare mindre. Jag minns när jag klämde i mig 2 liter cola varje kväll. Nu blir det ett glas eller max två glas. Vatten dricker jag lite mer än förut men summan blir nog mindre.

När kolhydraterna väl filtrerats bort så borde det bli som vanligt igen. För jag kissar väl inte fett?

Detta är ett mysterium för mig.

Anmäl
2010-01-27 11:28 #27 av: wernerbraeck

Idag stod vågen på 94,1. Det gladde mig. Viktnedgång sedan nyår är alltså åtta kilo. Det borde jag väl vara nöjd med?

Och idag är också första dagen på fakiren. Det känns spännande och roligt. Ska ut och leta böcker med recept idag.

Någon som har några kloka ord angående fakiren och vad jag har att vänta mig i form av ev. besvär osv?

Anmäl
2010-01-27 13:47 #28 av: [annalinnea]

åh, fakir, vad kul! Ett tips är att prova olika kryddor, så blir det lättare att variera olika kötträtter. och glöm inte att fet fisk går precis lika bra som kött!

jag har inte kört fakir i någon större utsträckning, jag tycker att det blir för tråkigt utan ost. men om du inte redan har läst skaldemans böcker så prova "ät dig ner i vikt", där skriver han om en massa bra saker.

Anmäl
2010-01-27 15:29 #29 av: nr-9

Det är en fantastisk viktnedgång på så kort tid!

Biverkningar av fakirkost: Du kan bli trött de första dagarna. Och tappa en del vattenvikt. Lycka till!

Anmäl
2010-01-27 15:43 #30 av: Wtn3

Dessutom, ska man äta fakir en längre period kan det vara klokt med tillskott. C-vitamin och folsyra får man inte utan grönsaker eller inälvsmat typ lever och ska man ha i sig kalcium får man ha kött med ben som man gnager på.

Anmäl
2010-01-27 23:36 #31 av: wernerbraeck

annalinnea: Har laddat upp frysen med lax!

nr-9: Kände trötthet idag, åt nog lite för lite. Men slapp huvudvärken som annars alltid brukar komma om jag inte äter.

Wtn3: Vitaminerna står på kökshyllan och kalvlever har inhandlats.

Tack ska ni ha för goda råd. Jag behöver all hjälp jag kan få. Har beställt diverse litteratur i ämnet idag också.

Det här känns väldigt roligt. Men visst är det ibland aningen ovant att utan omsvep äta sig mätt på fet mat för att få ordning på hälsan och gå ner i vikt. Huvet hänger inte riktigt med alla gånger.

Anmäl
2010-01-27 23:57 #32 av: Walnewra

Hörrö Mr Werner!! Du får allt vara MER än nöjd me din !!!fantastiska!!!! resultat!!! -avundsjuk- Pfffhtt! Flört 8 kg..på så kort tid..Oj oj oj!!

Anmäl
2010-01-28 00:23 #33 av: Zepp

Med tanke på att du tappat såpass mycket på så kort tid så skulle det inte förvåna mig om det är Ketoner som kroppen gör sig av med via urinen!??

Du får fråga frugan om du luktar aceton ur munnen.. då är det ett ketonöverskott!!

Anmäl
2010-01-28 00:52 #34 av: wernerbraeck

Walnewra: Jomenvisst känns det förbaskat bra att det gått så bra som det gjort, jag är mer än nöjd. Samtidigt som jag dessvärre är lite "girig" på mera. Har lite schyssta trasor i garderoben som samlat damm ett par år. Men vem vet, rätt som det är hamnar man väl på en en platå, vi får se hur det går framöver. Önskar givetvis att jag hittat LCHF tidigare och på så vis undvikit att tramsa med Alli, Nutrilett, fruktdieter osv osv...

Zepp: Bad nyss gumman att insupa doften av min härliga andedräkt men hon registrerade inga acetondofter. Skumt?

Anmäl
2010-01-28 02:06 #35 av: Roarkish

#34 Nej, inte skumt. Jag har varit i ketos i 8-9 månader och frugan har inte märkt någon aceton lukt på mig. Det verkar vara inidividuellt.

Anmäl
2010-01-28 07:56 #36 av: Solrosen-2009

Är det att vara i ketos då man har ett ketosöverskott? Är det då det börjar hända saker och går det över eller fortsätter hela tiden? Frågar därför att jag i helgen fick kommentaren : -Gud vad du luktar ammoniak!! Sambon menade aceton men sa fel.

Anmäl
2010-01-28 10:48 #37 av: Wtn3

Nej, kroppen kan i början producera ett överskott av ketonkroppar för att den inte är van och inte vet riktigt hur mycket den ska producera, men den kommer inte producera för mycket hela tiden när man är i ketos, den lär sig efter ett tag.

Anmäl
2010-01-28 19:49 #38 av: Zepp

Jag tror jag har kommit på varför du pinkar extra mycket på LCHF.. du äter antagligen mer protein än vanligt.. och då skall mer Urea sköljas ut!

Anmäl
2010-01-28 21:34 #39 av: wernerbraeck

Zepp: Jag tror du har rätt! Det låter iaf som det mest logiska alternativet. Eller?

Hur som helst är allt gott och väl med hälsan. Fakirlevernet är riktigt trevligt och jag tycker egendomligt nog att det hela känns mycket lättare att genomföra än jag trodde. Matalternativen har ju minskat och därmed upplever jag det lättare att välja hur måltiden ska se ut. Lite trött ibland men aldrig det där vrålsuget i magen som annars alltid får mig på fall och innebär en tur till närmaste skräpmatställe. Det är enormt glädjande att känna hur kroppen mår bra! Inte klokt! Jag är lite smått chockad. Är ju van vid att man måste svälta sig...

Tack alla ni som skrivit kloka saker och goda råd!

Anmäl
2010-01-28 22:31 #40 av: Wildrat

#26 Kan det vara så att det du dricker rinner rakt igenom? Även maten innehåller vatten så att du kissar mer än du dricker är inte konstigt. Maten vi äter innehåller också mindre salt än skräpmaten de flesta åt innan så mindre vatten stannar kvar av den anledningen också...

Anmäl
2010-01-28 23:18 #41 av: wernerbraeck

#40  Kan stämma. Den ljusa kulör som vätskan uppvisar antyder att så mycket väl kan vara fallet.

Anmäl
2010-01-29 09:27 #42 av: wernerbraeck

93,3 kg idag!

ska det bli 10 kg på en månad? Kanske... 1,3kg kvar

Anmäl
2010-01-29 09:38 #43 av: Solrosen-2009

Grattis!!

Anmäl
2010-01-29 11:33 #44 av: wernerbraeck

Solrosen-20: Tack!

Verkar som om magen mår bättre nu också, har sjunkit ihop ochser inte ut som en stor ballong längre. Jag är nästan i chock över detta.

Anmäl
2010-01-29 11:45 #45 av: Solrosen-2009

Ha Ha... Jag förstår vad du menar. Skrattande

Min sambo har kommenterat att jag inte längre kommer med magen först utan helt plötsligt kommer det som befinner sig lite över som borde vara störst, först. Jag är alltså inte gravid men det har nog kunnat tyckas så. Började själv runt 7:e januari. - 4,2 kg.

Anmäl
2010-01-29 11:53 #46 av: wernerbraeck

Solrosen-20:  -4,2! Men visst är det fantastiskt?! Här ätar man sig mätt och belåten på feta måltider och ändå rasar kilona. Obegripligt, mitt huvud hänger faktiskt inte med ännu, är för präglad av det här med hur farligt fett är osv. och har alltid fått kämpa hårt och halvsvälta för att gå ner.

Anmäl
2010-01-29 11:58 #47 av: Solrosen-2009

Ja, det är otroligt. Önskar bara ibland att jag tyckte om fisk som jag läst att du gör. Det låter så fint på något sätt. Vackert att se på.
Men jag håller mig till lever istället. Inte lika vackert men OOhh så nyttigt. 

Anmäl
2010-01-29 12:17 #48 av: wernerbraeck

Solrosen-20:   Det där med smaken kan verkligen vara olika. Jag själv har lite svårt för t.ex. grisfötter. Annar brukar det mesta slinka ner...och det är väl det som har varit något av ett problem på sätt och vis. Men LCHF passar mig perfekt. Nu kan jag obehindrat äta det jag gillar mest. Och samtidigt må bra, gå ner i vikt.

Fantastiskt!

Anmäl
2010-01-29 12:54 #49 av: Solrosen-2009

Apropå smak så har jag har precis smakat äggmjölk som jag tyckte lät uräckligt men det var förvånansvärt gott!!
Rekommenderas varmt! Istället för varm choklad eller lunch som i mitt fall idag. Jag är proppmätt och det var ett fungerande sätt för mig att få i mig kokosfettet. 

Anmäl
2010-01-30 18:07 #50 av: wernerbraeck

Men oj vad jag har varit trött idag. Frukost kl 1030 bestod av ett paket bacon och två stekta ägg. Sedan till jobbet. Kl 1330 ett paket parmaskinka 75gram. Trött ändå (men ingen huvudvärk!) och vid kl 1645 blev det fyra kokta ägg m lite smör. Beror tröttheten på att jag äter för lite? Känns som om jag vräker i mig mat. Har väl inte lärt mig tolka "rätt" hungerkänsla än?

Nån som känner igen sig?

Anmäl
2010-01-30 18:12 #51 av: Wildrat

#50 Din kropp är inte van att drivas utan kolhydrater än, det tar två veckor för hjärnan men upp till ett par månader eller mer innan kroppen är helt omställd. Tycker du att det är jättejobbigt så öka kolhydratintaget lite med grönsaker så kan du alltid strikta till det sen när kroppen är mer van.

Anmäl
2010-01-30 18:20 #52 av: wernerbraeck

Wildrat: Tack för rådet. Tyvärr är jag en envis jäkel och håller mig nog strikt till fakiren ändå. ;)

Ska kolla upp lite mer noggrant hur mycket jag får i mig om dan. Ligger nog i underkant tror jag.

Anmäl
2010-01-30 22:21 #53 av: wernerbraeck

Det vart en saftig middag ikväll: Skivade upp 600 gr fläskkarré kryddade med chili, svart peppar, pressade riklig vitlök på och stekte, sedan på med ½ dl grädde som jag lät sjuda upp, rörde om och sedan var det klart. Gissa om det satt fint! Ojojoj! Det var precis vad jag behövde.

Räknade lite på dagens kaloriintag för skojs skull: ca 3500. Kanske en aning i överkant för en gångs skull. Nåja, det satt ruskigt gött i alla fall.

Några tankar på mitt omåttliga frossande i fett, någon??!   Tungan ute

Anmäl
2010-01-30 22:33 #54 av: Zepp

Själv slukade jag två biffar Pampaskött med extra mycket svampsås.. det var nog oxå i mesta laget.. nu är jag nog lite för mätt så det blir nog inget till teet i kväll!!

Det är som regel inga problem att äta för mycket enstaka gånger.. man känner ju att det kunde räckt med mindre.. så hade man även mått lite bättre.. men en gång är ingen gång!!

Jag tycker att det har blivit betydligt lättare numera att vara kontant med mina hungerkänslor och kopplingen till ögonmåttet.. förr gjorde jag alltid för mycket mat och åt upp allt.. vill inte slänga mat!!

Förutom kvällen undantag så äter jag numera inte bara för stundens mättnad utan även för att jag skall må bra på lite längre sikt!!

Jag tror detta underlättas av kosten.. man blir alldrig sådär vrålhungrig och åpen som man var förut när kroppen hela tiden håller uppe eneginivåerna i blodet genom att ta utav reserverna!!

Anmäl
2010-01-30 22:40 #55 av: wernerbraeck

Låter grymt gott Zepp. Ja, jag kände att det var läge för lite frosseri, har legat lite väl lågt i veckan tror jag. Det sköna är ju att man slipper bli så där knökmätt och däst som man blir med potatis eller pommes osv. Visst hade jag kunnat ta det lite lugnare...men nä, jag var nog lite för sugen.

Trots att jag hållit på med detta i bara ngra veckor håller jag med dig om det där med hungern. Tycker nästan det är svårt att tolka signalerna: jag blir trött, det känns som om blodsockret var lågt, men jag känner inte samma sorts hunger som förut. Intressant det där. Jag blir heller inte sugen på att "fuska" med godis, mackor etc. Verkar som om LCHF passar mig fint. Än så länge i alla fall.

Anmäl
2010-01-31 23:28 #56 av: wernerbraeck

Efter gårdagens frossande i fläskkarré stekt i ymniga smörmassor och dränkt i grädde dröjde det innan hungern infann sig idag. åt frukost vid elva bestående av tre ägg. Lunch kl 1430 tre ägg och 75gr parmaskinka, fick inte i mig mer än så. Efter jobbet blev det middag hemma vid 18, tre fina bitar entrecote, stekta i smör och badande i grädde. Jag tror jag står mig bra till imorgon...

Har läst ut Skaldemans bok: Ät dig ner i vikt. Mycket, mycket bra litteratur, enligt mig! Informativ, lättläst, rolig och tankeväckande på många sätt. En oerhörd bedrift av Skaldeman att genomföra sitt vikt o hälsoprojekt på det makalösa sätt han gjort och dessutom dokumentera det så vi andra kan ta del av hans upptäckter på resan. Fantastiskt!

Anmäl
2010-02-01 16:27 #57 av: Solrosen-2009

Uschiamej, tänk om jag ändå ätit som ni! Triggade nog igång mitt sötsug i lördags med lite för mycket jordgubbar+vispgrädde och vips så slank det ner ca 100-150gr Turkisk Peppar !!   Skäms

En återgång till gamla takter men jag tänker inte vara så hård mot mig själv. Får ser det som en del av vägen framåt. Jag känner direkt hur fel det är så nästa helg blir det som för er. Kött+gräddsås!!

Idag återgick jag till min lever+ägg - frukost och en liten köttbit till lunch med mitt nyinkomna ekologiska kokosfett.  Skrattande

Jag är mätt och belåten.....

Anmäl
2010-02-01 23:12 #58 av: wernerbraeck

Solrosen-20:  Det är så konstigt det där med sötsug och lust att äta onyttigheter, jag har liksom tappat det. Vet ej varför, har bara blivit av med det där suget och känner inte någonsin att jag vill äta det jag tidigare glatt smällt i mig; chips, ostbågar, glass, choklad, smågodis osv. Borta! Annars hade det nog varit tufft för mig att hålla "rätt kurs". Har ingen aning om vad det beror på, det är bara tvärstopp när det gäller godis. Konstigt. Men väldigt skönt!

En annan sak jag tycker är lite egendomlig är att jag idag knappt varit hungrig alls. Kan det verkligen bero på frossandet i entrecote och grädde i förrgår?

Anmäl
2010-02-02 09:01 #59 av: Solrosen-2009

Jaadu.. jag önskar jag kunde säga detsamma....  Nu har jag varit en riktig fakir ett tag. Ingen grädde eller mjölkprodukter som ost, inga grönsaker...osv. Det i sig börjar bli lite trist så då skulle jag piffa upp tillvaron med jordgubbarna med 5,5gr  Kh/100gr. Inte så farligt tyckte jag men när sambon satte sig i soffan bredvid mig och smaskade på mina favoritgodisar  så gick det inte bra längre.

Nästa gång ska jag strunta i bären. Det märkliga är att jag egentligen inte var så sugen på det. Jag har fått min tillåtelse till denna utsvävning på lördagar och åt bara därför, dumt nog. Dessutom så åkte grädden bergochdal-bana med sura uppstötningar under natten som följd. Det är bättre med hemmagjord ischoklad med massor av kokosfett. Det kan jag nog äta tills jag mår illa utan att ta skada. Skulle inte komma upp i mer än max 10gr Kh ändå. 100gr 86% choklad innehåller 19gr Kh och med en massa kokosfett i det finns det inte en chans att äta för mycket Kh på en gång ens för en sån som jag. Jag skulle helt enkelt inte mäkta med så mycket på en gång.

Vad jag förstår av vad vissa andra skriver så kan de ladda med mat 1gång/dag. Så om du äter riktigt mycket en dag så kan energin räcka till för en längre period som i ditt fall nu. Det innebär som jag förstår att du kanske överäter för stunden men du behöver å andra sidan inte äta mycket alls ett par dagar efter det. Bra vá!! Frossandet gör dig helt enkelt mätt längre. Glad

Anmäl
2010-02-02 10:05 #60 av: wernerbraeck

Solros-20:  Jo, så är det nog, tror du har rätt. Själv vågar jag inte hålla på med bär och unna mig "lördagsmys"ännu. Är väl lite strikt nu, men det behöver jag nog så inte frestelser smyger sig på.

Och resultat verkar det ju bli. 92,7 kg visade vågen idag. Alltså har jag gått ner ca. 10 kg på en månad. Utan något större lidande. Hoppas det fortsätter, vill verkligen komma under det för mig magiska 90-strecket.

Anmäl
2010-02-02 10:55 #61 av: Solrosen-2009

Grattis till framgången!! Innan du vet ordet av så är du nog nere under 90 ska du se. Flört

Min första målgräns ligger under 84kg och den andra under 80kg men det lär nog vänta på sig som jag slarvat. 85,9 i måndags. Vågen visade plus efter helgen men jag hoppas på att det mesta är vatten som försvinner snabbt. Ska väga mig på fredagar istället nu. Det känns humanare.

Anmäl
2010-02-02 11:51 #62 av: wernerbraeck

Solros-20:  Tackar! Och jag spår att du själv kommer att passera dina mål inom kort. Frugan och jag tävlar lite nu, hon är på väg under 80 och jag under 90. Vem hinner först... Jag har i ett ögonblick av hybris förklarat att jag är under 90 på måndag. Vi får se hur det blir med den saken.

Anmäl
2010-02-03 10:34 #63 av: Solrosen-2009

Spänningen är oliiidlig. Du kanske inte lider av hybris?  Tungan ute
Vad kul med lite tävlingsanda som pepp!!

Det måste vara skönt att vara två om det. Själv står jag med vanlig matlagning och inköp varje dag. Idag ska jag steka pannkakor. Men det brukar funka rätt bra. Det är ibland som.... nåja. Det ska gå bra det med. Så är det ju alltid, att alla har olika förutsättningar, så det är bara att "digga läget".

Barnen får numera själva smaka av sin mat om det behövs, och lägga till lite om de vill det. Det gör de så gärna. Till frukost har de börjat tycka om lagad mat istället för mackor emellanåt och jag kan inte nog säga att de får äta hur mycket ägg, bacon eller lever de vill men om de någon dag tar en smörgås så säger jag inget om det. Det är inte rimligt att begära en helomvändning för fullt friska och normalviktiga barn som de är. Däremot kommer jag aldrig att köpa "light" eller margarinprodukter igen. Jag lägger alltid extra smör i deras mat nu istället för som innan nästan fettfritt. De äter på så sätt inte lika mycket pasta eller potatis därför att de blir mättare på smöret. Och de tycker att det är så mycket godare!! Allt har alltså blivit bättre med LCHF.

Sambon hänger inte med än. Han tycker inte om fett alls. Har alltid skurit bort fettet från skinkan osv... Det är ost som är hans svaghet så hans kost består nog mest av protein. Han tror inte att det är bra för mig att äta den mängden fett som jag gör men det struntar jag i. Glad Han kan ha sin mage medan jag tar bort min!

Igår blev jag riktigt förkyld och jag nyser och har mig hela tiden och näsan svider. Hoppas det går över fort. De säger ju det de som har ätit så här ett tag. Vi får se..

Anmäl
2010-02-03 11:27 #64 av: wernerbraeck

Solrosen-20:  Ja, det är inte lätt att få med sig alla i en familj, det kan jag förstå, alla har sin egen smak och önskan. Själv har jag nog varit något av en diktator här hemma och nästan -inte riktigt- tvingat fram en förändring. Sa till min fru: du väljer själv vilken mat du vill äta, men jag vill leva hälsosamt och vår dotter ska göra det också. Hon köpte argumenten. Har suttit i soffan på kvällen och läst högt för henne ur olika böcker och påpekat vår 5-åriga dotters hälsa, hur viktigt det är att hon får i sig sund mat, samt trumpetat ut olika fakta, olika vikthistorier osv, osv. Jag har dessutom rensat i skafferiet, kyl och frys, slängt allt som innehåller skräp. Då blev hon inte så glad! Men jag kontrade genast med hälsoaspekten igen och nu äter vi allihop enligt LCHF. Min variant är väl något mer strikt för jag är lite otålig och vill se resultat. Dessutom har jag alltid gillat den här typen av mat så det känns mest som en befrielse, slippa ris och pasta t.ex. den tristaste mat jag vet, potatis och bröd klarar jag mig utan. Mackor har jag iofs alltid vräkt i mig pga smöret. Nu kan jag skippa mackan och behålla smöret, ännu bättre!

Vi har alla olika tempo och funkar på olika sätt, och jag tror att det viktiga är att någon i en familj själv påbörjar föndringen, sen hänger de andra på så småningom på ett eller annat sätt. Du ska få se att det är stor förändring hos dig om några månader. Du gör helt rätt som tar det i lugn takt.

Anmäl
2010-02-03 11:53 #65 av: Solrosen-2009

Härligt att du fått gensvar på din diktatorstil!!

Själv får jag höra att jag är alldeles för fixerad och borde ta det lugnt med mattänket, men det har jag svårt för så därför skriver av mig på det här forumet. Jag tar det ju inte så lugnt med mig själv strikt som jag är förutom i lördags men jag har lite svårt för att "pracka på " andra något de inte vill själva. Det stämmer nog att de får känna efter själva vad de mår bäst av. De ser ju mig och vad jag äter och de tycker det är gott också. Lördagsgodis är heligt! De har väl helt enkelt blivit för gamla för att ändra på sig helt. När de blir stora vet de ju hur jag gör och kan ändra sig alldeles själva, precis som jag.

Jag är imponerad över ditt sätt att ta bort all skräpmat från din 5-åriga flicka!!  Hur gör du när hon leker hos kompisar och blir bjuden på nått gott?? Där har jag en svårighet för hur mycket jag än kan bestämma hemma så råder jag inte över hur andra gör och mina barn leker mycket hos andra och hemma naturligtvis.

Anmäl
2010-02-03 12:06 #66 av: wernerbraeck

Just det, hur gör man på bortaplan? Eftersom det ofta går att prata lite med andra föräldrar lär det nog bli att jag säger något om att vi lägger om kosten lite, att dottern lätt blir speedad av för mycket kolhydrater eller socker. Vilket faktiskt är sant. Hon reagerar starkt på socker och blir helt vild! Så det kan nog funka. Men man får ta det lite som det kommer i de där lägena. Om man blir för hård kan det lätt få motsatt effekt, man får välja sina strider.

När jag började med LCHF sa jag till frun att: jag lagar bara nyttig kost fr.o.m nu, vill du äta något annat får du laga det själv. (Hos oss är det jag som står vid spisen oftast, gillar laga mat). Det låter lite hårt, men jag kände verkligen så starkt att det var dags för en radikal förändring om hälsa och liv är något värt. Jag fick givetvis också höra att jag var på tok för insnöad på detta med kosten. Men men...det tog några dar så var alla med på tåget.

Jag erkänner att jag är en envis typ som ibland inte ger mig förrän jag får som jag vill...Oskyldig

Anmäl
2010-02-04 09:50 #67 av: Solrosen-2009

Det är nästan alltid jag som står vid spisen också, mest pga tid, men jag lagar som sagt "vanlig" mat fortfarande. Det är ingen som gnäller på mig för att jag äter som jag gör så allt är egentligen lugnt. Jag och barnen pratar mycket om hur samhället ser på mat och vad jag nu börjar upptäcka med mat och vilken skillnad det är på synsätten. Jag har förklarat att jag inte kommer att tränga mig in i skolköket för att försöka ändra något som någon politiker bestämt att de ska äta. Hemma gör vi på vårt sätt bara.

Hur funkar det med din dotter på dagis? Hur ser du på maten i skolan/barnomsorgen? Tänker du slå näven i bordet och ta med eget smör till dottern eller hur gör du?

Just det här med barnen tycker jag är den svåra balansgången.

Anmäl
2010-02-04 13:33 #68 av: wernerbraeck

Solrosen-20:   Ja, man får försöka vara smidig, till slut går det åt rätt håll tror jag nog. På dagis har jag inte tänkt göra något å situationen ännu. Men som väl är har vi väldigt bra kontakt med personalen där, så man skulle säkert kunna göra mindre förändringar om man nu det ville. Vi får se, först är det förändringen av kosten här hemma som gäller. Än så länge inga nävar i bordet!  Glad

Ledig från jobbet idag och har tränat kondisträning och lite lätt styrka på Friskis i 1½ tim. Nu väntar frukosten: ett rejält lass m fläsk och ägg! Vågen visade 92,3 idag, trevligt. Det går åt rätt håll. Men tveksamt om jag vinner "tävlingen" här hemma. Frun tar nog hem segern om jag inte plötsligt tappar två kg på ngra dygn.

Anmäl
2010-02-04 16:27 #69 av: Solrosen-2009

Låter spännande!! Har hon verkligen lyckats gå mer än dig? Det låter fantastiskt!! Stora gratulationer till henne i så fall. Du verkar inte så lätt att slå!  Cool

Jag ska väga och mäta imorgon så får vi se hur dessa dagar gått. Om några veckor ska jag börja på Friskis också. Det ska bli skönt när jag väl kommer igång. Just idag är jag riktigt hängig. Feber och huvudvärk och nys-snörvlig så det blir att ta det lugnt. Tyvärr så måste jag ut och skotta snö strax. Har dragit på det hela dagen... Nåja, efteråt blir det gott med en kopp te.  Obestämd

Anmäl
2010-02-04 16:48 #70 av: wernerbraeck

Solrosen-20:   Nej, nej. Frugan har gått ner 2 kg sedan nyår. Jag har gått ner 10 kg....men hennes delmål är 80 stecket och för mig nittio. Den som når delmålet först vinner. I den totala "tävlingen" kan jag skryta med att vara i ledande position. Skrattande

Ja, snön vräker ner. Både mysigt och besvärligt. Bor inne i Sthlm så jag behöver inte skotta. Tyvärr. Där finns det ju möjligheter att få bränna lite kroppsfett annars. Men du är ju hängig. Överlåt grovgörat till gubben din vetja!  Flört

Anmäl
2010-02-04 18:39 #71 av: Solrosen-2009

Jaså på så sätt! Då förstår jag bättre. Tyckte det lät konstigt, motståndare i början som hon var och allt. Oskyldig

Som sagt, snön vräker ner och vi bor på landet med en stor infart som aldrig tycks ta slut när vädret är så här. Vår snöslunga har precis pajat så det blir till att skotta för hand. Ligger det kvar blir det livsfarligt sen när det töar. Men som du sa så bränner man lite under tiden. Sambon tar det jag inte skottat när han kommer hem. Det är ofta sent så jag försöker hålla undan så gott det går. Det blir ju mer tid till oss då.

Det gick hyfsat i alla fall. Nu kan jag ta det lugnt resten av kvällen och hoppas på mer krafter imorgon. Glad 

Anmäl
2010-02-04 20:20 #72 av: wernerbraeck

Finns det någon som kan säga något om min kost denna dag? Den är inte så raffinerad...men god! Och jag är fortfarande väldigt mätt.

Energi kcal: 2716,60   Energi kJ: 11354,60
  Proteiner: 92,68   Fiber: 0,00
  Kolhydrater: 0,32   Vatten: 399,68
  Alkohol: 0,00      

Fetter:
  Fett: 264,20   Kolesterol: 1328,80
  E-mättade: 107,76   Mättade: 118,94
  F-mättade: 22,48      

Vitaminer:
  A: 986,60   B1: 2,20
  B2: 1,30   B3: 14,08
  B6: 0,70   B9: 78,40
  B12: 7,10   C: 0,00
  D: 5,78   E: 11,04

Mineraler:
  Fosfor: 1132,80   Järn: 6,96
  Kalcium: 155,40   Kalium: 1216,00
  Magnesium: 105,40   Natrium: 6444,00
  Selen: 88,40   Zink: 6,18

Anmäl
2010-02-05 00:23 #73 av: wernerbraeck

Oj då, glömde visst skriva att ovanstående är resultatet av dagens enda måltid, min lunch: 500gr baconsnitt, 4 ägg stekta, 80gr smör

Cool

Anmäl
2010-02-05 14:04 #74 av: Solrosen-2009

Jaadu Werner. Du kanske måste börja på en ny tråd om du vill ha fler svar än från mig. Det har mest varit du och jag här på sistone så det kanske är värt att testa. Mmm vilken god måltid. Det är helt otroligt hur man liksom inte tröttnar på bacon och ägg....

Tänk att du kan få i dig då mycket på en gång!! Jag är imponerad!!Själv delar jag upp måltiderna på 3ggr/dag. 2ggr/dag om tiden drar ut efter lunch så det blir middag på eftermiddagen. Då orkar jag inget mer på kvällen. Jag undrar om du äter kosttillskott t ex extra kalcium eller D-vitaminer som jag hört sägas ska vara så bra? Det gör jag nu men jag vet inte om det hjälper än.

Idag vägde jag mig: 84,8kg = -1,1 sedan i måndags. Det mesta var nog vatten från helgen men jag är glad ändå. Sedan åt jag inte mycket igår (1100cal) eftersom jag är sjuk men resultatet räknar jag i alla fall.
Totalt -5,1kg på exakt 4 veckor!   -7cm i midjan dessutom!!   
SkrattandeSnart har jag nått målvikt nr1 och jag är toppennöjd och STOLT!!!

Förra året började jag också med viktminskning fast med fullkornsprodukter, grönsaker, frukt och proteindrinkar. Jag tränade 4 ggr i veckan med samma resultat som nu, och nu har jag varit helt stillasittande. Undrar vad som händer när jag börjar röra på mig Oskyldig

Anmäl
2010-02-05 17:36 #75 av: Birgitte

Jag blir så glad av att läsa era kommentarer Werner och Solrosen! och inspirerad! Jag har själv kämpat med LCHF enligt jojo-principen sedan ett par år med mycket klent resultat. Gick ner omkring fem kg det första halvåret och mådde jättebra, inget sug och magen i toppform. Tränade regelbundet, jogging och styrka. Sedan kom första sommaren och jag föll dit och på den vägen har det varit. Jag har ätit LCHF vid måltiderna, men i perioder lagt till för mycket däremellan; nötter, godis, vin och t o m bröd ibland. Nu hade jag gått upp de fem tappade kilona + ytterligare ett par.

I måndags startade jag igen och denna gången känns det riktigt på allvar, eftersom jag skräms av att det är så svårt att gå ner. Nu äter jag två eller tre mål per dag och bara svart kaffe och vatten däremellan. Låter det gå så många timmar som möjligt mellan målen. Mitt delmål är under 80 kg, slutmål 74 kg. Vägde i söndags 87,7. Efter tre dagar hade jag tappat 1,7 kg. Även om det bara är vatten, så är jag glad och har hittills inte gjort. något avsteg. Det avgörande var att jag läste tråden 7-timmarsmetoden + er kommunikation. Jag vill såå gärna klara detta!

Anmäl
2010-02-05 17:42 #76 av: wernerbraeck

Glad Haha! Ja det verkar bara vara vi kvar här Solrosen. Och det är ju inte så tokigt det heller, vi har det riktigt trevligt, tycker jag.

Bacon och ägg. En klassiker, har alltid gillat den varianten. Det där med hur många måltider man äter vekar väldigt individuellt. Händer då och då att jag inte klarar mer än en enda stor måltid, kanske något litet på sena kvällen. Hade inte varit mörjligt tidigare, innan LCHF. Det är väl fettet som mättar så otroligt bra. Håller på och experimenterar lite med måltider: antal, tidpunkt osv. för att se hur kroppen vill ha det. Som det verkar kan det nog bli så att jag bara äter två måltider framöver.

Grattis till dig! Du närmar dig målvikt nr1! -5 kg på fyra veckor är väldigt bra. Starkt jobbat! Ska bli kul att höra hur det går för dig framöver, hoppas du håller mig underrättad.

Anmäl
2010-02-05 17:46 #77 av: Birgitte

Skulle även vilja skriva något om det där med att få med sin familj. Där har jag problem. Jag betraktas som insnöad och jobbig av min sambo. Även om han på alla sätt respekterar min kosthållning och lagar fantastiskt god mat, så vill han inte höra mig prata om LCHF. Det är sambon som lagar mat varje dag och lägger till potatis, ris eller pasta till sig och 10-åriga dottern. Detta har jag väl egentligen inga problem med, men tillkommer gör snacks, godis, bullar m m till dottern. Han vill inte att hon skall vara utan sådan "belöning" och mys. Själv är han glad i godis och söta drycker.

När du, Werner beskriver din framgång i att övertyga din familj, så blir jag "avis". Har du några ytterligare tips? Vår kyl/frys/skafferi är proppfulla med "hyperfood", d v s processat och sockrat skräp, som inte är tjänlig människoföda!  :-(

Anmäl
2010-02-05 18:08 #78 av: wernerbraeck

Birgitte:  Vilken svår sits du har. Jag känner med dig där. Det enda jag kan tänka mig skulle få din sambo att bli lite mer öppen är:

1  Han ser de positiva resultaten i ditt liv, vad din kostomläggning fört med sig för dig personligen.

2  Du kan kanske med tiden föra fram själva hälsoaspekten i en lågkolhydrat kost. Diabets, bloctrycket osv. Vikten av att ett barn får en hälsosam grund beträffande maten.

3  Kanske vill din sambo bli av med lite mage? Föreslå att han testar LCHF i en månad?

4  Få med lite humor i det hela. Brukar underlätta för oss killar som lätt kan bli tjuriga och tröga....Obestämd Samt var gärna konsekvent i din personliga kost, visa att du verkligen menar allvar.

5  Laga en jäkligt god trerätters på bara LCHF, charma omkull gossen!

6  Lägg upp en strategi, en plan för hur du ska vinna slaget om skafferiet. Se det som en långsiktig "gerillakrigföring". Lätt att bli väldigt frustrerad annars.

Ja, du Birgitte. Kanske är mina "råd" inte mycket att hänga i julgran, men just nu kommer jag inte på nåt annat. Hoppas det lossnar i din familj!

Anmäl
2010-02-05 19:13 #79 av: Birgitte

Tack Werner! Det där med humor är verkligen tänkvärt! Jag har varit allvarlig och lite stridig, vilket bara lett till konflikter. Inte bra.

En plan för hur jag skall vinna kriget - jag har nog glömt att vara listig, hm..återigen ett bra tips!

Det där med sambons mage, som helt klart är för stor, är en het potatis (!). Blir vi också ovänner om, även om jag försöker vara ödmjuk och uppmuntrande. Så *den* striden har jag gett upp.

Kanske om jag nu verkligen håller fast vid min egen kostplan utan avsteg och lyckas, kan jag genom att bara vara inspirera honom.

Det svåraste är ändå dottern, som är i centrum av denna konflikt om vad som skall gälla för henne. Jag vill uppnå en överenskommelse med sambon, så att det blir begripligt för henne det här med kost. Jag får väl vara lite listigare där också, men vet inte riktigt hur ännu..

Tack för goda råd!

Anmäl
2010-02-06 11:17 #80 av: wernerbraeck

Birgitte:  Du kommer nog på ett sätt som funkar framöver. List och tålamod brukar vinna de flesta slag. Lycka till!

En fråga nu: Om man per dag ligger runt 80% fett, 0-4% kolhydrater, 16-20% proteiner, är det en "effektiv" nivå för viktnedgång?

Plus motion på morgonen/fastande mage.

Anmäl
2010-02-08 15:06 #81 av: Solrosen-2009

Werner: Ja nu är helgen över och jag är väldigt nyfiken på ditt måndags-resultat. Har du klarat 10kg eller inte?  Tungan ute

Du har verkar ändå ha fått struktur på maten eftersom du redan experimenterar med hur det passar dig bäst att äta. Jag undrar hur du skulle kunna få ett effektivare sätt att gå ner på än det du precis beskriver.

Morgonmotion enlig SSS för att få igång kroppen samt nästan inga kolhydrater. Det enda jag kan tänka mig är att du drar ner på kalorierna men då är ju hela idén borta med att slippa vara hungrig. Sedan måste jag nog fråga om du inte är nöjd med nästan 10kg på en månad??  Flört 

Förresten så kanske det är en grej till du kan göra för att testa om det funkar. Byt ut allt fett och bara äta kokosfett. Kedjorna ska tydligen vara kortare än i t ex smör så kroppen tar det inte till sig som med annat fett. Har hört andra göra så vid platåer som lyckats dra igång nergången igen.

Min kost består numera av mycket kokosfett sedan jag fick hem det ekologiska. I helgen avhöll jag mig från bär och grädde (tack och lov) så veckan börjar bra utan märkligheter. Jag festade på några ostskivor och det fick räcka.

Birgitte: Det låter lite som om att ni inte är överens därhemma och det måste man ju inte alltid vara men ibland kan det vara skönt att få lite stöd i sina försök till att må bättre.  Mitt tips är nog som Werners: Ståndaktighet för att visa dem i längden. Hans tipslista måste anses vara fullkomlig!!Glad

Jag blir inte riktigt klok om ni har ett gemensamt barn men är det i så fall han som bestämmer? Ifrågasätt vad en belöning är!! Bullar eller Bio?? Du kanske ändå kan begränsa godisätandet till lördagarna? Hitta andra belöningssystem? Hon är tio år gammal och förstår mycket själv. Ta reda på mycket fakta och presentera det för henne. Tala själv med dottern om hon kan tänka sig att byta ut bullar mot något annat hon tycker är kul. Ett  bowlingbesök eller dylikt när hon varit utan "belöning" i veckorna ett tag kanske? Man kan ju försöka jämka lite. Men hon ska ju inte behöva äta snask bara för att pappa tycker att det är gott och vill äta det.

Alla kan inte köra med Werners diktatorstil även om det vore önskvärt. Som syven och sist tror jag ändå att "trägen vinner".
Lycka till !Flört

Anmäl
2010-02-08 15:43 #82 av: GoForIt

Ha ha... så kul och inspirerande att läsa era utläggningar Skrattande

Werner, det är bara att gratulera till en nyvunnen livsstil och på köpet minskad vikt. Familjen får till och från lite för mycket av min matpredikan så de ruttnar emellanåt - men droppen urholkar ju den bekanta stenen... gradvis sker faktiskt ganska stora förändringar och tonåringarna blir allt mer medvetna. När det inte är riktigt samma tjat efter godsaker för jämnan tar jag det som intäkt. Dessutom tycker det i princip allt jag äter är jättegott.

Men jag blir lite avis på er killar som kan äta så mycket och samtidigt sker sådan imponerande förbränning. Jag är en riktig "ostoman" (det är väl där "problemet" sitter) så det kan jag bara inte utesluta ur kosten vare sig det handlar om Haloumi, gorgonzola eller cheddar. Således blir fakiren svår att genomföra även om jag inser att det skulle få saker att hända på allvar. Men man får väl göra vissa eftergifter för livsnjutningens skull...

Keep up the good work hör ni!

Anmäl
2010-02-08 19:53 #83 av: Birgitte

Hej igen! Mitt resultat efter en vecka med längre mellan målen: ./. 2,8 kg! Jätteglad är jag! Det kändes lätt att avstå kolhydraterna när vi hade gäster i helgen, men två glas rödvin slank ner, mmm gott!

Det är emellertid svårt att få i mig lika mycket mat om jag äter två mål, som när jag ätit tre +. Har huvudvärk och känner mig lite trött. Hoppas att det ger med sig snart.

Tack, Solrosen för dina synpunkter! Jag har pratat mycket med dottern (gemensam). Hon är väldigt klok och diskuterar gärna dålig skolmat och kollar på TV-program om skolmaten. Hon är väldigt medveten om vad som är bra mat och vad som inte är mat egentligen. Så jag får kämpa på för att, som Waerner säger, så sakteliga byta ut innehållet i kyl/frys/skafferi. Jag har i alla fall förstått att jag måste tona ner mig och använda mer humor och list och mindre agitatoriska fasoner. Tendensen har redan blivit att man slår dövörat till; nu tjatar mamma igen ;-(

Men ner i vikt går jag i alla fall LOL

Anmäl
2010-02-09 00:20 #84 av: wernerbraeck

Solrosen:  Jodå, nu har jag officiellt gått ner 10 kg. Vågen visade i morse på 92. Och självklart är jag väldigt nöjd! Eller är jag det verkligen...? Jo, ok, det är jag. Men tyvärr är jag en otålig typ och ser gärna att jag passerar 90 strecket snart, helst igår. Flört Att knäcka den gränsen skulle nog få mig mindre rabiat, förhoppningsvis. Sen är det ju en enkel match att tappa resterande 13kg....Cool

Jag experimenterar lite med kalorier, antal måltider och att vara lite hungrig på morgonen ibland. Tänker att kroppen inte ska få allt serverat hela tiden utan få känna på hur det är att vänta på den där stora saftiga köttbiten. Tack för kokosfett tipset! Ska inhandlas imorgon. Och starkt av dig att vara så avhållsam i helgen!

GoForIt:  Tack för vänliga ord! Även jag är en ostälskare och efter den här striktare perioden ska det givetvis ätas ost igen. Men just nu, tja, vissa offer måsta man helt enkelt göra. Av någon anledning känns det lättare för mig att vara militant mot mig själv, vet ej varför.

Birgitte:  Starkt jobbat! Trist med huvudvärk, men den ger väl med sig inom kort hoppas jag. Keep it up!

Anmäl
2010-02-09 19:33 #85 av: wernerbraeck

Kokosfett hörni! Har inhandlat, men fick just veta att det är fel sort, ej ekologiskt osv.

Finns det någon som har tips på var i Sthlm jag hittar det bästa kokosfettet (gärna i närheten av kungsholmen)?

Var, vilket märke?

Anmäl
2010-02-09 20:12 #86 av: Zepp

Man kan väll säga som så att det billiga kokosfettet i silverpaketet innehåller samma fettsyror som de dyra gör!

Skillnaden är tillverkningsprocessen och man det billiga görs från torkad Copra och kan även vara varmpressad.. nu gör ju inte detta så mycket just för cocosoljan tål denna behandlingen bara de renar den tillräckligt väl innan de säljer den!

Och enligt Unilever så gör man just inget mer än renar den.. om man nu kan lita på dem!!

Sen så kan man undra om man kan lita på att den dyra är så mycket bättre.. man får bara ta deras ord för sanning!??

Den fina köper du i hälsokostaffären.. men sätt dig ner när du frågar om priset!!

Stek i det billiga o använd det fina som kosttillskott!!

Det är iallafall onödigt att värma det med med smak!!

Anmäl
2010-02-09 20:23 #87 av: wernerbraeck

Zepp:  Där ser man. Ok, ska prova mig fram lite då. Har som sagt ett silverpaket här som väntar på test. Imorgon ska jag kolla om den dyra sorten finns nånstans på bygden också. Verkar vara en djungel av uppgifter och åsikter ang detta kokosfett!

Tack för goda råd!

Anmäl
2010-02-09 20:49 #88 av: Fialotta

Japp, håller med Zepp! Stek i det billiga (om man vill stödja stora multinationella amerikanska jättebolag, men det gör man ju när man köper så mycket annatFlört..) och köp den dyra cocosan och ha som kosttillskott. Jag tar en tesked eller två i teet ibland eller en tesked "rakt" av kan också hända, men är lite försiktig med det, är rädd att det ska bli "äckligt" om det händer för ofta.

ELLER så kan man ha den för att "fetta till" Thai-mat, om man gillar rätter med kokosmjölk! Blev jätteglad när jag kom på det, för jag älskar Thai-curry av alla slag.

Och Grattis till viktnedgångenGlad!

http://tyckomlchf.blogspot.com/

Anmäl
2010-02-09 21:55 #89 av: GoForIt

Man får vara lite pragmatisk.... nu när jag vant mig med "silverkokosfett" i kaffet och tycker det smakar ljuvligt, hur mumsigt kommer det inte kännas sedan när jag fått hem mitt lyxkokosfett Flört

Anmäl
2010-02-11 09:53 #90 av: Solrosen-2009

WERNER:  GRATTIS till ditt delmål 10kg!!!  Skrattande

Hoppas att du kan njuta lite av din framgång och inte bara ser nästa delmål som en röd flagga. Flört10kg på en månad är ett fantastiskt resultat. Det är ju inte så långt kvar sedan och du verkar ju hålla igång rätt bra så det går nog fort. Jag är väldigt nyfiken på hur det går. Det är inte en fråga om: om det går utan snarare när du uppnått ditt mål på totalt -25kg. Tänk bara på att man tydligen får mer muskler utav denna kost som i sin tur kan ge ökad viktmassa. Glöm inte måttbandet!!

Jag hade också problem med rätt/fel kokosfett i början. Jag gick till hälsokostaffären för att se vad "rätt" kokosfett skulle kosta mig och fick en smärre chock. 169:-/burk innehållande 400gr kokosolja!! För mig blev genast automatiskt FEL kokosfett! Jag köpte silverpaketet och hittade ekologiskt på nätet i 5kg-hink. Jag köpte 2st och utslaget blev det ca 90:-/kg. Det kommer att räcka i flera månader. Jag använder även det billiga till stekning och invispat i omeletter. Till äggmjölk tar jag det ekologiska. Ibland får jag sura uppstötningar så tänk på att "trappa upp" användandet om du får sådana problem. Det är många som inte kan äta mycket varje dag för det. Efter ett tag har man kanske anpassat sig. Det billiga kan man ha till hårinpackning kroppsvård osv.. Användningsområdena är oändliga om man så vill. Själv är jag "inte där än". Håll mig gärna informerad...

Usch, den här veckan har jag ätit några ostskivor både här och där och det verkar inte som om jag gått ner i vikt. SkämsHar ätit totalt mindre mat /dag och känt att det funkar med energin men det känns inte som om att kroppen släpper efter på vikten. Får se imorgon igen. Jag kanske måste upp i ätning igen. Eller så är det bara en svacka den här vecka. Jag ska inte glömma måttbandet imorgon när det är dags för invägning.

Birgitte:   Skönt att du har hittat ditt sätt att hantera situationen på och tar det lugnt med att det får "ta sin tid". Rom byggdes ju faktiskt inte på 1 dag. Grattis till att vågen visar neråt!! Sånt känns alltid kul!! Fortsätt bara så ska du se att allt går bra!!Cool

Anmäl
2010-02-11 10:38 #91 av: Andina

#85 - om du vill köpa i butik så kolla med hälsokostbutiker i närheten av där du bor. 
Annars har du ekologiskt kokosfett hos Örtagubben vid Odenplan.

* * *

Själv har jag bunkrat upp med en 5 kg-hink med ekologiskt kokosfett från Crearome (deodiserad = utan kokossmak) - billigast per kilo som jag hittat hittills. Tyckte det kan vara lika bra att köpa hem en rejäl 'dos' eftersom det ju går åt och hållbarheten är lång... 
Och - jag vill också ge bort lite till dem som jag vet vill prova kokosfett.

* * *

Imponerad av din framgångssaga på LCHF-resan! Grattis!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-02-11 11:47 #92 av: Solrosen-2009

Nu testade jag något nytt!!
Vitlök+kokosfett+smör+seltin!!
Helt okej med utblandningen. Jag kunde lura i kroppen lite mer kokosfett utan att må illa. Nästa gång ska jag testa med lite extra persilja också. Det gäller att hitta lite nya smaker så här i tortften. Tungan ute

Anmäl
2010-02-12 10:04 #93 av: Solrosen-2009

Fortfarande 84,6kg!!  -0,2 kilo.... hmmm. Inte så jättekul men jag får väl vara glad för att det är ner och inte upp.   Gråter

Jag har ätit mycket mindre, gått ner från 2300cal/dag till 1600cal/dag. Det kanske gör att jag inte går ner i vikt som jag vill. Jag får väl skärpa till mig och äta lite mer så kanske det drar igång igen. Tänket från innan kanske omedvetet sitter i från tidigare. Lite kalorier=viktminskning, men så är det ju inte längre...!!! Jag måste fatta det här. Jag måste äta för att gå ner i vikt. Annars vågar inte kroppen släppa överflödet. Jag hoppas att det ser annorlunda nästa fredag. Dock är den kvinnliga veckan snart här så man kanske ska ta vikten med en nypa salt.  Skrikandes

Anmäl
2010-02-12 10:34 #94 av: Margareta

Vilken rolig tråd och vilken inspiration du är Werner. Jag har varit lite off från forumet ett tag (min mor har dött) och försöker nu ta mig ikapp lite grann.

Jag känner igen mig i hur du fick med familjen.

Vi flyttade ut till sommarstugan sommaren 2005. Jag rensade skafferiet hemma på allt jag inte skulle äta (det mesta hade ändå gått ut i datum). Till stugans skafferi kom bara mat jag själv fick äta och jag sa som du till familjen - ni får handla/laga själva det ni saknar. Ingen gjorde det. Den sommaren och under början av hösten gick jag och min familj ner drygt 50kg.

Nu - fem år senare - har vi flyttat permanent ut på landet och har långt till affärer. "Kolhydraterna" har hittat tillbaka till skafferiet sen sonen och svärdottern flyttade hem. Svärdottern har en egen hylla och är rätt tjurig på att inte låta mig bestämma. Jag handlar och tillagar dock inte detta för mig så onyttiga. Det får de göra själva.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2010-02-12 16:18 #95 av: GoForIt

Ja, solrosen det är så himla irriterande att det inte händer något. Om den nu är en "sån där" vecka igen eller vad tusan det är... Jag kollar med Min mat och ligger på ca 10g kolhydrater i princip varje dag så det kan inte vara dessa i sig som spökar. Men nu får jag inte tappa fattningen och misstro LCHF för det. Nej det är bara att se sanningen i vitögat - det är den för stora ostkonsumtionen som hindrar viktnedgången. Så nu blir det GI 0 en period (nästan alla mina kolisar kommer från osten) så får man utvärdera detta efter ett par veckor...

Anmäl
2010-02-13 16:34 #96 av: wernerbraeck

Har haft fullt upp med massor av jobb och allt möjligt några dagar, inte hunnit skriva något. Men nu är det helg, det blir några förvirrade rader innan jag somnar på soffan...

Andina:  Tack för tipset! Har nu införskaffat dett åtråvärda fett och använder i såväl matlagning som vid tedrickning. Känns bra i magen.

Solrosen:  Tack för pepp! Jo, jag ska absolut vara glad över utvecklingen hittills, lätt att få för bråttom tyvärr. Inte klokt vad dåligt tålamod man har ibland. Bara jag kommer under den där eländiga 90 gränsen! Det skulle kännas som en enorm seger och gör mig lite lugnare, tror jag. Har experimenterat lite i veckan med antal kaorier. Tillåtit lite hunger här och där. Igår frossade jag dock i allehanda fett och fick i mig 3000 kcal utan att blinka. Härligt! Men idag ska jag ligga på hälften tänkte jag. Vet ju inte riktigt vad jag håller på med när det gäller det här, men det är kul att experimentera lite. Några kolhydrater blir det ju knappt fråga om alls. Förutom igår då jag kom upp i 12! Högsta siffran sedan månadsskiftet. Brukar sällan komma upp i hälften ens. Men du Solrosen, du kommer att fortsätta sjunka i vikt, inga problem. Du har ju koll på läget och vet hur du ska göra. Rätt som det är lossnar det ordentligt. Efter "kvinnliga veckan" ska du se att det händer grejer. Tack för tips på anrättn av kokosfettet också.

Margareta:  Tack för vänliga ord. Beklagar sorgen. Inte lätt det där med svärdotter/svärmor alla gånger. Flört Själv ligger jag och min svärmor i fejd för tillfället. Trist. Men så kan det gå ibland. (Kontroversen är dock inte LCHF-relaterad...)

Anmäl
2010-02-14 07:46 #97 av: Solrosen-2009

Margaretha:  Det var strongt gjort!! Jag tror inte att det skulle funka här. Men visst känner jag att jag skulle vilja... Just nu pratar jag inte så mycket om min kost hemma. Det blir här som jag kan tala om det. Igår försökte jag prata lite med styvsonen (19år) som kom på besök om att han kunde läsa Annika Dahlqvists bok angående
mat-diabetes. Han är diabetiker Typ1 men han tycker redan att han äter en bra diet. Full med kolhydrater. I samråd med läkaren så klart. Hmmm...

Go For It:  Det där med osten är ett märkligt problem men jag tror att det hjälper med ett uppehåll. Sedan kanske det är möjligt att dra ner konsumtionen. Jag tror att jag förstår ditt problem för jag har en OSTOMAN hemma. 1/2 - 1 kg ost/dag för honom själv är INGA konstigheter. Jag måste köpa hem endast trista, smaklösa ostar om han ska kunna hålla sig ifrån hyveln. Ja du, alla har vi våra svagheter att brottas med.  Tungan ute Själv älskar jag också ost men lyckas hålla mig till några skivor/dag.

Werner:   Haha på dig du..Flört. Jag får en konstig känsla av att när du nått 89,9kg så är det under 80kg som hägrar.. Skrattande

Grejen är ju att det funkar väldigt bra tydligen. Du har marcherat raskt och fortsätter så med det. En stark vilja är helt klart bra att ha.

Bökigt med svärmorsgräl.. hoppas att det löser sig. 

Anmäl
2010-02-14 12:18 #98 av: wernerbraeck

Solrosen:  Skrattande  Du har visst genomskådat mig tror jag...

Anmäl
2010-02-15 12:44 #99 av: wernerbraeck

Okej, man ska inte stirra sig blind på vågen, jag vet. Ändå är det tydligen det jag gör?! Idag visade den plötsligt +1,8 kg. Och det kändes irriterande med tanke på frugan som bara fortsätter glida ner i vikt trots ständigt fuskande med godis och kolis-föda!
Och det har stått ganska still på vågen för mig i dagarna. Antagligen har jag vräkt i mig för mycket mat? För mycket grädde i alla fall. Grädde är lite för gott har jag märkt, herregud vad det slinker ner lätt, 2dl eller mer är inga problem. Ska nog prova att låta bli grädden några dar och se vad som händer. Kanske inte ligga på +2200 kcal/dag heller.
Om nu det har någon betydelse, vet inte vad jag ska tro? Ibland verkar kalorier inte betyda något alls för viktnedgången, ät bara fett så blir allting bra osv. Men i andra fall ska man passa sig och inte stoppa i sig mer än man gör av med. Lite osäker på vad som gäller ang det där. 
Men jag får prova mig fram helt enkelt.

Ha de bra!

Anmäl
2010-02-15 21:28 #100 av: wernerbraeck

Jaha, det blev en del tedrickande idag och när jag nu lägger ihop totalvikt på kokosfettet blir det 133gram. Inte så tokigt va?
Man känner sig ganska mätt och belåten...

Anmäl
2010-02-15 23:38 #101 av: Zepp

En kalori är väl alltid en kalori.. skillnaden ligger väl i hur olika kalorier påverkar kroppen, en del ställer om kroppen till lagring medans andra håller en ohungrig länge!

Och det är nog klart att ger du kroppen allt fett den behöver via munnen så behöver den inte ta något utav depåfettet!

Jag tror mest på din frugas metod.. dvs det blir på något sätt en livsstil man kan leva resten av livet.. och går man inte ner det där kilot i år så gör man det nästa år.. man skall ju leva oxå!!

Anmäl
2010-02-15 23:53 #102 av: GoForIt

Har också haft en hickup i viktnedgången - och ett ruggigt sug efter saker att tugga på några dagar... och guess what - i dag kom den inte helt otippade förklaringen till detta månatliga begär(som dock hanterades med en del ost/nötter). Sådant drabbar ju inte er grabbar, suck.... Men vem sa att det skulle vara lätt Flört

He he... bara tanken på att trycka i sig kokosfett i någon form i något sammanhang hade för mig framstått som helt barock bara för några månader sedan. Visst upptäcker man nya smaker och kombinationer av livsmedel som aldrig skulle passerat kakhålet tidigare. Som i morse t ex (bor en vecka utan tillgång till varmhållen mat öht) smör brett direkt på skinkskivan och sedan toppat med keso - funkade utmärkt, riktigt gott och mättande. Middag: räkor och aioli, efterrätt: några stjälkselleristavar att knapra på(!) Så nu är vi på banan igen...

Anmäl
2010-02-16 09:41 #103 av: Solrosen-2009

Ojdå, Werner! Ett riktigt bakslag må jag säga.  Flört  Jag undrar om du glömt av måttbandet?? Hur många cm mindre har du blivit runt magen din ?? Jag får en känsla av att du glömt den biten. Strunta i vikten just nu och känn efter hur du mår. Det kanske är rätt bra egentligen. Du har ju haft så stora framgångar ändå!!             Grädde kanske inte är så bra om du har bråttom. Själv får jag bara äta lite på lördagar.

Vad jag vet så försöker du väl träna en del och muskler väger ju mer än fett som jag vet att du redan vet. Jag undrar bara om du glömt det? Dessutom så har jag hört att kroppen bygger upp muskler igen med den här kosten utan att man tränar. Genom den här maten så tillgodoser man bara kroppens egna läknings- och uppbyggnadsförmåga. Det är väl bara bra? Om vikten består av rätt tyngd?

Mitt råd är att ta det lugnt. Var glad för att det går bra för din fru trots allt "fusk". Eller är det så att du själv vill "fuska" något ibland och inte tillåter dig? Det ligger kanske något i vad Zepp säger? Jag har förstått att du är en otålig typ men du måste vara lite snäll mot dig själv också.  Cool

Har du testat ischoklad? 86% choklad med lika mycket kokosfett. Perfekt när man känner för att "snarra" på något gott. Det blir inte många KH av det inte.

Go For It:  Jag förstår dig precis!! Mitt problem verkar bara vara att det inte kommer igång. Jag går och väntar alldeles för länge. Och så finns det som dem som säger att allt blir bättre med LCHF. Jag väntar och hoppas. Kroppen har väl mycket att stabilisera.

Jag rensade mitt sista lager med ischoklad igår. Håller med dig om kokosfettet. Inte trodde jag att det var det jag skulle trycka i mig på allehanda sätt för ett tag sedan. Tänk som allt bara kan ändra på sig liksom.  Glad

Du ska se att veckan går bra med kall mat. Det finns massor av gott!!

Anmäl
2010-02-16 09:53 #104 av: wernerbraeck

Zepp:  Jomenvisst. Du har rätt. Men jag ska ju alltid överdriva, som frugan säger...

Som ett exempel på detta kan jag berätta att mitt lilla kokosfett-experiment ledde till ett nattligt äventyr av föga behaglig karaktär. Vaknade 01.00 och fick rusa till toa och "sitta ner en stund".
Och så höll det på till 04.30.
En inte helt angenäm upplevelse kan jag intyga. Snacka om katarsis.
Är helt slut idag!

GoForIt:  Ja, det där med fett överhuvudtaget hade för en tid sedan absolut inte kommit på fråga, det är ju så farligt på olika sätt och man går upp i vikt direkt och man får hjärtinfarkt. Trodde jag.
Att ha kokosfett i té hade jag bara hånskrattat åt, tror jag.
Du, deet där med räkor och aioli lät smarrigt. Har inte ätit räkor på länge, börjar bli dags.
Men just nu känner jag mig fortfarande lite skakig efter nattens vedermödor, det dröjer nog en stund idag innan det blir tal om mat för min del. Skrattande

Anmäl
2010-02-16 10:29 #105 av: wernerbraeck

Solrosen:  Tack för pepp! Träningen har legat på sparlåga några dagar, har varit förkyld, då ska man hålla sig lite lugn med sådant. Men visst, en viss muskel-viktökning har det blivit, det känner jag. Men det skulle jag gärna vänta med, har varit muskelbullig förr och känner inte för att svälla på det sättet ännu. Men det räcker att titta på en skivstång så händer det saker. (Ungefär som med godis)
Måttbandet har visst glömts bort, ska kolla läget där, det var ett tag sedan. Tack för påminnelsen.
Visst är jag glad för frugans framgångar. Hon "leder" för tillfället! Men vänta bara...
Det där med choklad, ischoklad osv. Vet inte om jag vågar mig på det där ännu. Har väldigt svårt att hålla balansen när det gäller godis, rena knarket för mig. Äter jag några rutor blir det automatiskt flera och flera och flera och gärna en kaka till.
Kan tänka mig att grädden har fungerat lite som godis för mig?
Just nu behöver jag vara lätt fanatisk för att det hela ska fungera, tror jag. Vi får se. Kanske blir lättare hålla balans framöver?

Anmäl
2010-02-16 11:48 #106 av: Solrosen-2009

Obehaglig nattupplevelse det där...Hualigen. Inget jag avundas dig. Ta det lite lugnt med kokosfettet nästa gång. Jag har hört andra som blir dåliga i magen av det också. Lagom...

Med ischoklad funkar det som med vanligt kokosfett för mig. Jag kan bara äta en viss mängd, sen är det stopp. Om jag skulle äta bara chokladen är jag inte säker på att samma sak skulle hända. Inga rutor här inte!! Det är det mättande fettet som tar bort suget.

Man kan ju tänka sig 40% choklad (86%kakao) och 60% kokosfett också. Det ska jag nog prova idag. Måste göra en laddning idag då mina sista gick åt igår. Dessa dagar måste jag få den tillåtelsen. Om inte så går jag på den Turkiska Pepparen igen och då blir det din nattupplevelse x 5dagar. Inte önskvärt!   Gråter

Anmäl
2010-02-16 14:59 #107 av: wernerbraeck

Solrosen:  Jag får skylla mig själv som nödvändigtvis skulle vräka i mig så mycket kokosfett. Men jag tyckte det var gott!
Riktigt så gott framstår det inte just för tillfället dock...Skrattande Vilken klantskalle man är.
Lagom. Jotack.

Du har avsolut tillåtelse från mig iat att äta ischoklad så det ryker om det. Låter riktigt gott.
Själv ska jag snart trösta mig med lite bacon i vanlig ordning. Verkar ha blivit beroende av det?

Vi hörs!

W

Anmäl
2010-02-16 21:16 #108 av: GoForIt

Trevligt med en tillåtande attityd - det där med ischoklad låter som något man kanske kunde unna sig. Men som den f d sockerpundare jag är blir jag samtidigt lite skakig när jag tänker på det... jag menar, det skulle ju kunna gå åt pepparn bokstavligt talat(inte den turkiska alltså). Eller tänk om det skulle sluta med ett sådant nattligt kokosdrama som vännen w drabbades av. Vojne, vojne, kanske inte värt ta den risken Flört

Hur som helst blev middagen med varmrökt lax och CF alldeles utmärkt god. Köket i huset är utblåst pga renovering men det "kalla köket" erbjuder ju som sagt mycket trevligt i LCHF väg det med.

Nu har jag legat diciplinerat på energifördelningen ca 4%kolhydrater, drygt 30% protein och drygt 60% från fett. Torde väl vara en bra fördelning så det blir spännande se ev resultat efter ytterligare några dagar.

Fortsatt trevlig kväll på er!

Anmäl
2010-02-16 21:39 #109 av: wernerbraeck

GoForIt:   SkrattandeFrun som är en riktig sugarjunkie berättade att hon varit ruskigt sugen på både chips och sötsaker idag (pga det månatliga) men att hon i rädsla för "nattligt kokosdrama" lät bli att falla för frestelsen. Ganska klokt tror jag.
Hon och jag är ju så färska inom lchf att vår organism nog inte tål alltför yviga svängar åt några håll -vare sig godishållet eller kokoshållet-.
Är fortfarande ganska nockad. Börjar undra om d är fråga om nåt annat, maginfluensa?

Lycka till med dina %, är säker på att din disciplin är lika stark som din karaktär är obändig.  Flört

Good Night & Good Luck!

Anmäl
2010-02-19 07:36 #110 av: Solrosen-2009

Nu var det Fredag och jag har just nått mitt första delmål med plus i kanten!!  83,2kg !! Jag räknar förvisso med att det inte blir så mycket minus nästa vecka men idag är jag jätteglad!!  Cool

100gr 86% choklad innehåller totalt 19gr KH. 100gr choklad + 120gr kokosfett blev ca 50st ischoklad som räcker Läääännggee. Minst en månad. 1 ischoklad = ca0,3gr kh. Jag orkar aldrig mer än 5-6 st och har hittills inte kommit över 5kh/dag trots smasket. De få gånger jag kommer över 5kh/dag är de dagar jag äter grädde eller ost.  Tungan ute

Anmäl
2010-02-19 20:43 #111 av: wernerbraeck

Solrosen:  Stort Grattis!
ruskigt bra gjort. Smart grej det där med ischokladen, ska testa den själv framöver, vågar inte riktigt ännu.
Trevlig helg!

Anmäl
2010-02-24 15:32 #112 av: Solrosen-2009

Werner:     Hur går det för dig Werner??  Är det lite bakslag eller rasar det fortfarande neråt?  Flört

Go for It: Står det varm mat på menyn igen?Tungan ute

Själv har jag fått ytterligare ett återfall som jag försöker återhämta mig ifrån. Stress är en direkt matsignal för mig har jag insett. Nåja, det är bara att bita ihop och fortsätta. Det värsta jag kan göra är att bli arg på mig själv. Det går ju trots allt åt rätt håll om än lite vingligt.....   Obestämd

Anmäl
2010-02-24 18:30 #113 av: GoForIt

Ha ha h... Tackar som frågar Solrosen. Jadå nu är jag hemma i "civiliserade" bostaden igen. Till kvällen står ett stort stycke tjocka revben på menyn. De ligger i ugnen och ska få stekas där länge på ganska låg värme så får vi se hur möra och saftiga de blir.

Upp på banan igen - Du klarar det, och precis som Du skriver - INTE straffa Dig själv med ännu mer "fel mat"!!! Såg Du intressanta intervjun med Bitten Johansson på TV4 i går? (Kolla TV4 play. Har sett länk någonstans här) Den där "sockersatan" är en lurig jäkel..... Just det där att stress kan trigga igång sug>>överätande. Om sedan stressen har negativa eller positiva förtecken spelar liksom ingen roll. Precis vad som helst kan utlösa. Den insikten har i alla fall drabbat mig helt i solar plexus. Har nämligen inte fattat tidigare varför jag kunde åka på ett återfall när jag till synes "borde" vara tillfreds med mig själv och livet. Gör mig ytterst vaksam på signalerna...

Anmäl
2010-02-24 19:13 #114 av: MillisB

Tack för en inspirerande tråd!

Måtte ju läsa genom hela tråden när jag tillfälligtvis snubblade in på den.

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2010-02-24 21:27 #115 av: wernerbraeck

Solrosen:   Inga bakslag här inte! Men rasar vete sjutton om jag kan säga. Eller?
Går stadigt neråt viktmässigt, kroppen mår verkligen bra av den här kosten och själen också. Känner stort välmående och har mycket energi. Vissa dagar osar det dock som en acetonfabrik ur munnen på mig...
Kan meddela att vågen visar 90,2kg vilket innebär att jag spräcker 90-gränsen till månadsskiftet iaf. Otålig som jag är tycker jag givetvis att det går lite segt, jag menar 12 kilo på åtta veckor! Lite väl långsamt va?!  Flört

En annan sak jag märkt är att det funkar så otroligt bra att träna på denna kost. Man blir ju inte trött! Inte på det där utschasade viset iaf. Idag stod jag på crosstrainern i 50 min, sen gick jag till jobbet i rask fart 30 min. Kändes bara toppen. Åt oxfile och chevreost till brunch, drack te med kokosfett och grädde. Herregud, man mår ju som en prins! Äntligen kan jag äta den mat jag tycker bäst om utan att oroas av gå upp i vikt. Mirakulöst!

Dessutom har två av mina arbetskamrater börjat äta lchf! De har lånat mina böcker och den ena av dem är som har diabetes typ 2 har redan chockad och glad rapporterat om påtagliga förbättringar, mindre insulin osv.
Visst är det häftigt!
Alla frågar och undrar om vad jag äter eller inte äter och som det låter nu tror jag fler kommer att iaf prova på denna fantastiska kost.

MillisB:  Tackar. Trevlig blogg du har också.

Anmäl
2010-02-25 11:37 #116 av: Solrosen-2009

Go For It:  Tack för tipset. När jag såg intervjun så kändes den bekant... hehe. Tyvärr... GråterNåja, så länge man vet vad som är fel och man försöker göra något åt det så ska man känna sig nöjd. Just nu har jag lånat en bok på bibblan "Hjärnkoll på vikten" som handlar om just allt som händer i hjärnan när man triggas igång. Kunskap om problemet måste vara det bästa försvaret.

Werner:  Det måste vara olidligt att behöva ha ett sånt tålamod som du uppvisar när det gäller viktnergången Skrattande

Det där med träning har jag inte riktigt kommit igång med än. Det är så mycket annat runt omkring just nu men planen är fortfarande där och det ska bli spännande att se förändringen då.

Jag undrar om det inte är grädde som är mitt gissel. Skulle testa pannkakor enligt tipsen i tråden "pannkaksdieten" och föll dit direkt.  Jag åt 4 pannkakor + gräddstuvad kyckling med sambal till lunch och middag och dagen efter så var det tortillachipsen som var kvar efter dotterns kalas och den Turkiska Pepparen som liksom kom flygande rakt på mig.

Nåja, man lär så länge man lever. Tålamodet kommer väl så småningom även för mig. Cool

Anmäl
2010-02-25 13:43 #117 av: wernerbraeck

Solrosen:   Delar din svaghet för grädde. Dricker det ibland blandat med kokosflingor....mmmumms! Men jag ska försöka ta det lugnt med det där ngra dagar nu.
Apropå vad man stoppar i sig: Lite för mkt kokosfett igår igen! Jag fick ge mig upp en stund på natten. Uppblåst mage och muller, lätt illamående, diarré. Usch. Och jag känner mig inte direkt hågad att äta alls idag.

Hjärnkoll på vikten läste jag nyligen. Ganska bra, men de verkar inte riktigt ha fattat det här med fettdrift.

Jaha, nähä nu ska jag till jobbet.

Ha de!

Anmäl
2010-02-25 19:05 #118 av: Birgitte

Hej igen på er! Grattis Werner, till din fortsatt lyckosamma resa! och gott humör verkar du ha för det mesta, vilket måste vara en stor hjälp.

Kämpa på Solrosen! Låt det vara lite vingligt ibland. Du vet i alla fall vad som orsakar den. martin Ingvars bok ger en del förståelse för olika processer i hjärnan, men tänket är mer GI än LCHF. Inget animaliskt fett så långt ögat når.

För mig går det fortfarande bra. Jag har gått ner 5 kg på 3,5 veckor. Det är jag helt nöjd med! Huvudvärken de första två veckorna är borta och jag känner mig för det mesta pigg och alert. Jag äter för det mesta två ggr/dag, ibland tre. har ingen koll på hur mycket jag får i mig, men äter ganska strikt, kött/fisk/gräddsås/lite grönt. Dricker bara vatten och svart kaffe (svårt det där med kaffe utan mjölk), men ibland ett eller två glas vin och en eller två handfulla nötter.

Har inte börjat träna än; joggar i normala fall. Uppehållet beror på snö/is-halka. I stället promenerar jag med hunden 30-60 min/dag.

Kul att tråden fått liv igen. Keep it up, alla!

Anmäl
2010-02-25 19:25 #119 av: wernerbraeck

Birgitte:  Tack för vänliga ord och uppmuntran. Kul höra av dig. Det har gått riktigt bra för dig också, grattis grattis! Skönt slippa skallontet  också förstår jag, sånt är inge roligt alls. Lycka till med fortsättningen. Håll mig gärna uppdaterad.

Själv testar jag lite periodisk fasta idag. Åt riktigt mycket i tre dar i sträck men sen igår kväll har jag inte ätit alls, bara druckit vatten. Har känt mig pigg och jämn i humöret, inga hunger attacker heller. Nu framåt kvällen börjar det kännas lite sug, så jag får se hur jag gör, kanske äter ikväll eller så får det bli imorgon.
Det finns säkert delade meningar om det vettiga i detta med PF, men jag tänkte jag ville prova och se hur det funkar. Än så länge mår jag fint och nån svält är det knappast fråga om än på ett tag, det finns fortfarande en hel del fett att ta av kring midjan.....Skrattande

Anmäl
2010-02-26 15:18 #120 av: wernerbraeck

89,1 kg!!! Skrattande

Äntligen under nittio, fy tusan vad det känns skönt! På åtta veckor är det tretton kilo ner. Det här är den lättaste och mest behagliga viktresa jag någonsin gjort.

Skrattar hela vägen till vågen...!

Anmäl
2010-02-26 17:36 #121 av: GoForIt

Pukor och basuner..... grattis! Bra jobbat. Alla segrar ska värderas i sitt sammanhang - en annan har ju inte gått ner ett gram - men heller inte gått upp. Min insikt säger att det är bra med tanke på hur mycket jag äter. Nu längtar jag efter mer joggingvänligt väglag - då ska det hända grejjer Glad

Anmäl
2010-02-26 18:43 #122 av: camsve09

GRATTIS!! Bra jobbat.

Anmäl
2010-02-26 19:00 #123 av: sylfida

Vilken rolig tråd. Läser med nöje och småler igenkännande ibland.

Lycka till med allt!

Sylfida

Anmäl
2010-02-27 11:57 #124 av: wernerbraeck

Idag 88,7kg

GoForIt:  Tack för uppmuntran! Du, våren är på väg. Snart läge att damma av joggingskorna.

Camsve09:  Tackar!

Sylfida:  Tack. Ja tråden blir roligare och roligare känner jag...snart femton kg ner.

Anmäl
2010-02-27 16:46 #125 av: Birgitte

Grattis igen, Werner. Jag känner så väl igen lyckan när man nått ett delmål!

I dag har jag vågat mig på första joggingrundan sedan mitten av januari. Tjugo minuter i tung decimeterhög snöglopp. Jobbigt att vakta varje steg, då det bitvis var ordentligt halt. Lite svettig och med plaskvåta fötter kände jag att jag hade kunnat springa hur länge som helst om förhållandena varit trevligare. Och det var det, som var viktigast :)

Så - framåt mot nästa mål som = under 80.

Anmäl
2010-03-01 12:33 #126 av: wernerbraeck

Birgitte:   Tack ska du ha. Ja, nu går det undan. Känns väldigt bra!  Skrattande

Anmäl
2010-03-02 09:14 #127 av: Solrosen-2009

Här händer det grejer må jag säga!!  Det går inte att hålla sig undan och tro att det står stilla runt omkring.  Förvånad

GRATTIS till ditt stora mål!!  Hur är det nu Werner? Är du nöjd för stunden eller siktar du redan på -80?

Och du Brigitte, vågar dig ut på löprunda trots risk för diverse benfrakturer!! STRONGT!!

Du ska se att även du vänder, Go For It även om det inte skettän. Det låter bra att du inte går upp trots att du äter ordentligt.

Själv har jag tappat fokus för tillfället. Det är så rörigt med mycket annat så jag är glad om en dag leder till en annan utan för mycket orosmoment. Ibland blir det så bara när allt händer samtidigt. Jag har gått up ett kilo istället för ner utan att fuska något direkt med maten. Jag tolkar det som stresssymptom.

Nåja, tiden går och med den löser sig saker så jag får ta det lugnt och beta av en sak i taget. Men sedan så dj..ar ska det hända andra grejer!  Cool

Anmäl
2010-03-02 09:50 #128 av: sylfida

#127 Bra rutet!!! Du kommer igen ska du se!

Lycka till alla Cool

Sylfida

Anmäl
2010-03-02 20:32 #129 av: wernerbraeck

Solrosen:   Jodå, här går det undan. Och jag känner både glädje och lättnad förstås.
Men självklart är siktet nu inställt på nästa mål - spräcka 80 gränsen!

Jag vet hur du menar när det är rörigt och man inte hinner eller kan hålla fokus. Det enda man kan säga är att det vänder så småningom, det är inte permanent.
Önskar dig lycka till med allt. Jag vet att du kommer igen, du verkar vara en både envis och motiverad människa! Cool

Anmäl
2010-03-06 12:31 #130 av: GoForIt

Hej allihop!

Tack Solrosen för uppmuntran. Precis som Du skriver är det bara att kämpa på så kommer resultaten. Klistrade in min egen tråd här nedanför (hoppas det funkade som tänkt) där jag skrivit lite om status i dag efter en tripp till London - gått ner 1 kg och mår fantastiskt! Det kan ju peppa vem som helstSkrattande.

Werner, Birgitte och alla andra - nu måste ju våren vara på gång och vi alla får förnyad inspiration... till löparrundor, experimenterande vid spisen, rensa garderoben.... inte sant.

Resan mot målet börjar NU!, läst, 36 svar, skrivet av GoForIt, postat 11:23

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!