Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Läst 3688 ggr

Pizza Botten, Bröd, Smörgåstårta ect

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Tyckte denna förtjänade en egen tråd.

Har länga varit sugen på att hitta den bästa LCHF Pizzan och nu är den här. Jag har hittat det ultimate, jag älskar pizza är kräsen och vill att det skall manka perfect. Nu smakar det perfekt, jag slipper vänta då den inte jäser utan endast gräddas i ugnen.

Var otroligt sugen på en smörgås idag och testade min Pizza botten och jag har hittat mitt sätt att leva med LCHF för alltid underbart som Smörgås, krispig som pizza

Både brödigt och gott, skulle definitivt funka till varm smörgåstårta, kanske även kall.

Testa Denna Pizzan underbart god. Och som saggt botten funkar till mycket.

Savonit´s Pizza Trypicosa

Pizza Botten

4 ägg

3 dl hasselnöts mjölde

3 dl god riven ost

3 msk fett

3 msk fiber husk

2 msk gräddeSätt ugnen på 225 grader

Vispa samman allt och smeta ut på bakplåts papper till en sammanhängan tun rund pizzabotten.

Grädda i mitten av ugnen i 15min.

Pizza Sås (Räcker till 3 Pizzor)

1 lök

2 vitlöksklyftor

1 msk olja

1 burk krossade tomater (400g)

3 msk tomatpuré

1 tsk organo

½ tsk salt

1 krm svartpeppar

Fräs löken i olja, Kör ner resten och låt såsen koka ihop i ca 10 min

Garnering, + gräddning

Ta ut pizzabotten ur och smeta på pizza såsen.

Strö ett lager ost över såsen, lägg sedan på din favorit topping.

Men min Trypicosa strör man strimlad skinka och skivade championer sedan strör man organo och ost och/eller några skivor mossarella.

Så in med pizzan i ugnen och grädda i ca 15 min.

Good Luck Have FunTesta vet jag ni kommer inte ångra er.

Det låter mumsigt!!!

Det testar nog vi nästa helg!!

Bokmärker

Jag vill gärna testa denna men sambon är tyvärr allergisk mot hasselnötter. Visst borde väl mandelmjöl fungera lika bra?

"hasselnöts mjölde", vad är det...?

Pizzadiet är ju underbart !!!

#4 Tänkte precis samma sak: fet, härlig pizza och gå ner i vikt. Jag har dött och kommit till himlen! Oskyldig

Hur gör man när man bokmärker något?

#4 Hasselnötsmjölde är en felskrivning av hasselnötsmjöl.

#3 Troligen funkar det lika bra med mandelmjöl eller vilka andra nötter som helst. Jag använder numeda hasselnötter till allt då de har lägre kh halt än sötmandeln på coop nu mera.

#6 på min webbläsare högerklickar du på sidan, och väljer lägg till som bokmärke. Då hamnar den högst upp i webbläsaren under fliken bokmärken.

#6 Längst upp, där inlägget börjar, finns en menyrad, med bl a "första olästa" och "bokmärk". Tryck på "bokmärk". Sedan hittar du dina bokmärkta inlägg i menyn till vänster, under "bokmärken".

Mitt rockband: Miners Motala

"still lost in space and time"

Savonit: Trist att du tycker att pizza är botten, själv gillar jag det. Sen vet jag inte vad bröd och smörgåstårta har med elektrokonvulsiv behandling (ect) att göra. OskyldigFlört

#9 nu var du rolig va?

Hehe .

Skulle kanske hä kört

pizza botten

pizza såsen

pizza toppen

Trevligt

Nej pizza är toppen men man kan ju behöva en botten för att få den att bli toppen.

Lite geggigt annars.

Roliga ordlekar här! Glad

savonit - Jag kommer att köra detta receptet. Har en påse fiberhusk som står i skåpet och är ledsen för den inte får uppmärksamhet..

Kh-halten i mandeln på coop - det "nya" värdet är rätt mkt högre, eller? Det är för att de nu har räknat in fibrena i det. Egentligen är det samma kh-värde som förut.

Tack för receptet! Sonen och hans tjej kommer även de att bli lyckliga - de saknar pizza och bröd sedan de började köra LCHF-inspirerat och har bett mig experimentera fram nåt. Nu slapp jag! Skrattande

Nu har jag denna pizzabotten i ugnen, blir spännande att se om den blir bra. Använde mandelmjöl för jag har inte så mycket hasselnötter hemma just nu.

Fast jag gör nog mindre mängd sås eftersom jag bara gör en pizza :)

hör av dig hur den blev

fastän jag tycker det är botten med särskrivningar förstår jag ändå vitsen med att ha det i rubriker! Det blir lättare när man söker! Först när jag började befolka Tradera mådde jag illa av att ALLA särskrev hela tiden men nu gör jag det själv när jag ska sälja nåt! Barn tröja i mjuk stickad blå trikå ... etc Glad

förresten! En fråga: Är bottnen till EN pizza eller till de tre som såsen ska räcka till? Kanske står nånstans men jag ser det inte iaf!

#14 Människohandel på Tradera!? Förvånad

Botten är till en Pizza, och jag skulle uppskatta den till 3 - 4 personer.

Jag och sambon trycker dock i oss hela, men då är man MÄTT.

paranötter innehåller minst kolhydrater. Jag använder dessa vid brödbaket, rivna i mandelkvarn.

Ok det var kul att höra.
Kanske man skall testa då.

Tack.

Sitter fyllningen kvar på pizzan med det här receptet? Jag har testat en del pizzabottnar men alla verkar vara av samma "plattt ugnspannkaka"-typ och inget av det man lägger på vill sitta fast. Vissa gånger kan man praktiskt taget lyfta av allt i ett enda stycke medan botten ligger kvar på tallriken.

Jag har inte provat detta recept ännu, men jag håller med dig #20. De bottnar jag har gjort hittills har varit helt separerade från fyllningen, vilket inte alltid är så kul.

Vad som helst utom verkligheten
jag kan se dig äntligen

Jag ser dig

KÄRLEK!!!!
Herrejösses vilken god pizza det blev ,tack för att du delade med dig av ditt unerbara recept Skrattande

Jag hade inte så mycket mjöl hemma så jag gjorde på 2små ägg,  1msk, olja, 1 msk husk, 1dl mjöl och 2 msk grädde och 1 dl ost. Det blev en perfekt pizza för en person! Lätt att få smeten tunn och den smakar inte alls så mycket hasselnöt som man skulle kunna tro. Jag var rädd att det skulle smaka osötad nötkaka men inte!

Jag hade på ost, lök, skinka, champinjoner, mozzarella och svarta oliver..
Och JA fyllningen siter där den ska!

Nu jäklar skall här frossas i pizzaSkrattande

#22 hm, "1 dl mjöl"?  Eller menar du mjölk?

Jag gissar på nötmjöl?

jag kan se dig äntligen

Jag ser dig

Håller just på att torka nötmjölet, jag mixade 200 gram hasselnötter men tyckte det blev så grovt och fuktigt så jag kör det i ugnen ett tag på låg värme och med ugnsfläkten på. Ska prova att mortla det sedan och se om det blir mer finmalt.

jag kan se dig äntligen

Jag ser dig

Har också haft problem med att all fyllning rinner av pizzan.

Men tycker den stannar på bra på denna pizza, men en person jag känner som alltid har gjort de bästa hembakade pizzorna jag ätit, bättre än resturangernas, har berättat att man skall lägga på tomatsås, ost (all ost), sedan skinka, championer ect.

Jag har börjat lägga på min topping så, kan vara sedan dess min fyllning på pizzan sitter kvar.

Har i alla fall inte haft det bekymret med denna pizza.

ja osten ska förstås på före allt annat! förutom tomatsåsen

Hi hi ja det skulle såklart ha stått 1dl nötmjöl =)

Idag lade jag riven ost på tomatsåsen, sen resten av fyllningen och toppade med skivor av mozzarella och fyllningen stannad edär den skulle!

Nu har jag provat denna pizzabotten, men för mig blev den ingen favorit. Tyvärr, för det såg lovande ut! Kanske jag hade den inne för länge, höll mig till 15 minuters förgräddning men jag tyckte den blev för gräddad och smakade för mycket av hasselnötter. Om jag provar igen så får det bli 10 minuter, ugnar kan ju bete sig lite olika;)

jag kan se dig äntligen

Jag ser dig

#29 Chiafrön har ingen egen smak så de kanske kan ersätta nötterna?

men lite väl högt kolhydratsinnehåll väl?

#31 Nej, nästan alla kolhydraterna i chiafrön är fibrer. Om jag minns rätt är det endast 3-4g kolhydrater exklusive fibrer.

okej! det låter ju jättebra då!

Var hittar man sådana, i hälsokostbutiker?

jag kan se dig äntligen

Jag ser dig

Har också testat denna botten, håller med #29, tyckte också det smakade för mycket hasselnötter. Jag tyckte det smakade mer som en tårtbotten.

Men jag kan ge er ett tips. Uteslut hasselnötsmjölet och ni har en helt underbar pajbotten.
Jag råkade göra lite fel då jag slängde ihop smeten, upptäckte ca 10 min in i gräddningen att jag glömt hälla i hasselnötsmjölet så det var ju bara på att göra en ny smet.

Snål som jag är så tyckte jag det var synd att kasta den misslyckade botten, så jag delade den o slängde in dem i frysen.
Förra veckan blev jag sugen på tacopaj och kom att tänka på min misslyckade pizzabotten i frysen. Tog fram den ena halvan o slängde på tacofärs**, paprika, färska champinjoner, rå lök, pepperoni, cream fraiche och massor av riven västerbottenost o så in med detta i ugnen. Gräddade nog en 20 min i ugnen, ca 165-170 grader i varmluftsugn. Gräddar man i över o undervärme i så skulle jag tro att det räcker med 15 min i ca 200-225 grader. Man får testa sig fram.
Servera med en god sallad samt dressing.

Jisses så gott det blev. Jag dregglar bara jag tänker på den. Det blev min frukost dagen efter och i går åkte andra botten fram och det blev tacopaj även i går, samt till frukost idag. Så ibland kan en misslyckad bakning bli en lyckad bakning.
Så följ orginalreceptet, men uteslut hasselnötsmjölet så blir det en supergod pajbotten. Ska testa att göra även pizza på den bottnen istället.

Skulle tro att man skulle kunna använda detta recept till tårtbotten också om man tar bort osten. Testa kan man ju göra.
Tackar för receptet. För utan det så hade jag inte fått smaka världens godaste tacopaj.

**När jag gör tacos så steker jag alltid massor med färs, minst 1,5 kg. Det som sen blir över åker in i frysen i lagom stora förpackningar som jag sedan tar fram och använder till paj, pizza eller köttfärssås.
För er som inte äter enl LCHF så kan jag starkt rekommendera att föra köttfärssås på tacofärs. Stek lite färska champinjoner, lägg i tacofärsen, på med grädde, krydda ev med svartpeppar, salt o ev med oregano o basilika, ketchup. Kan kanske använda sig av bara tomatpure, har inte testat. Servera med pasta och en sallad. Vet inte vad man kan ha istället för pasta om man äter enl LCHF. Någon som har något bra förslag? Saknar pasta o köttfärssås.

#35 Förgräddade du den innan du la på fyllningen? Och sen ca 20 min med fyllning?

Längtar efter riktig paj...

Jag hade ju gräddat den innan jag la den i frysen (eftersom det var en misslyckad pizzabotten av receptet här i tråden, glömde bort att hälla i hasselnötsmjölet).
Tog fram den så att den fick tina, lade den i en form och på med fyllningen. In i ugnen ca 20 min.. Klar att avnjutas..
Det blir min frukost idag :) Mums

Men jösse vad bra det blev!!!!! SkrattandeRiktigt god och knaprig pizzabotten, förgräddad först och sen på med fyllning. Kan tänka mig att det går att göra pajbotten av den också. Jag tog mandelmjöl istf hasselnötsmjöl.

Chiafrön är billigast att köpa från utlandet, trots frakten, läs denna tråd för mer info. De går även att mala till mjöl och baka med.

Provade den här igår men bytte ut hasselnötsmjölet mot mandelmjöl, mums! Gjorde tre pizzor så all sås gick åt så nu kan jag plocka upp en bit ur frysen när jag blir sugen. Äta pizza och gå ner i vikt, jag kan ju ha hamnat i himmelriket!

~Zanna & djuren~

Medarbetare på Djurskydd iFokusChinese Crested iFokus

Hejsan härligt, hade glömt bort detta reccept daggs att använda det igen tror jag.
Kul att det uppskattades.

Gjorde pizza med botten för första gången i helgen. Har tidigare bara gjort pizzagratäng.

Gjorde ungerfär halva receptet och använde mandelmjöl och hade även i salt. Gjorde den så pass fast att den gick att knåda till en boll och kavlade sedan ut på bakpapper och förgräddade så kanterna blev krispiga.

Hade sedan mozzarella, körbärstomater och pesto som varm fyllning och sedan ruccolla uppe på när den var färdig. Mumsigaste pizzan på länge!!!!

Idag gjorde jag den här pizzan, och den blev riktigt god. Jag blandade hasselnöt- och mandelmjöl. Det blev ett fast botten med krispiga kanter. Inte alls sådär äggsladdrigt som vissa av mina lchf-bröd har blivit. Jag hade på tomatsås, ost, skinka och vitlöksfräst zucchini. Mmmmm...

Något som förvånade mig, var mina blodsockervärden efter maten. Jag kollar det ibland när jag äter nåt nytt. (predibetiker)

Efter två bitar pizza såg det ut så här:

innan maten: 5.0

efter 30 min: 4.9

efter 1 tim: 4.8

Är inte det konstigt att bs gått ner??

Blandande i keso istället för ost i degen och lite pofiber och gjorde piroger. Blev fantastiskt gott!

Kvällen efter kavlade jag ut överbligen deg, gräddade och hade sedan på ost och pizzakrydda och smälte i ugnen. Åt som bröd till fredagsmiddagen. Mumsigt som bara den!!!

Ska nog försöka mig på paj och varma mackor också. Den här degen går att variera i det oändliga!

Mer i: Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter

• Bröd som ser ut och smakar som bröd

Min son saknade ett bröd som smakar bröd och inte bara ägg eller ost, har provat en massa olika, men den här fungerar bra. valles bröd 3 ägg 50 gr smält smör 1 dl...

» Till diskussionen
  • Bättre och sämre bröd?

Jag går på fakir just nu, men har lite smått börjat planera för vad jag ska äta sen.Jag vet såklart att bröd inte rikt...

» Till diskussionen
  • så många recept på bröd

har läst igenom en hel del recept på bröd här i forumet men inte riktigt hittat svaret på min fråga.kan man helt enkelt byta ut m...

» Till diskussionen
  • Mededeltidsbröd

1 ägg 2 dl vatten 1 dl vispgrädde 1/2 tsk salt 1 dl solroskärnor 1 dl krossade linfrön 1 dl råg flingor 1 dl kokosflingor (kan uteslutas) 2 tsk bakpulver 1,5 dl m...

» Till diskussionen
  • Cupcakes - Ingrids Bästa!

Se bilder här!Detta är allvarligt dom bästa cupcaksene jag någonsin gjort. Dom var faktiskt så bra att toppingen blev lite överflödig. Men jag älskar topping, så ...

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Boktips