Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Fettknölar under huden

2010-03-12 12:48 #0 av: Medlem

Ställde denna fråga i en annan tråd men fick inga svar.

Jag har sedan jag börjat med LCHF fått fler fettknölar under huden i armar och ben. Kan det bero på att jag ätit för mycket fett?

Anmäl
2010-03-12 13:32 #1 av: Andina

Kan det vara lipom? Ofarliga fettknölar som i en "fastare form" oftast dyker upp på rygg, nacke och skuldra, medan man oftast finner en 'mjukare form' på armar och ben.

Består av normal fettväv - men utgår många gånger ifrån muskelhinna eller bindvävsstråk mellan muskeltrådar.

Kan tas bort kirurgiskt om de orsakar smärta.

Som jag förstår det kan de växa i storlek vid viktökning. Så om du är eller har varit överviktig, så har du antagligen haft dem före lchf också - och de har vuxit sig större när du ökat i vikt. Har du dessutom gått ner i vikt, genom lchf t ex, så gissar jag att de syns tydligare efter viktnedgången?

Är det denna slags knölar du har, så beror det med allra största sannolikhet inte på att du ätit för mycket fett.

Här kan du läsa lite mer om lipom

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-03-12 14:29 #2 av: Kalle-B

Nu förstår jag vad det är för konstig knöl jag har på höften. Och har haft i många år, långt innan LCHF. Men den framträder lite tydligare nu när kroppsfettet minskat...Obestämd

Anmäl
2010-03-12 14:33 #3 av: lizaohman

Har en knöl på låret och frågade om den sist jag var hos doktorn. Den är rätt mjuk, men stor som en liggande halv vinkork (fånig liknelse hehe). Han sa att det var en fettknöl och inget att bry sig om.

Det finns ju en teori (som återfinns i länken ovan) att lipom - åtminstone när de är multipla - beror på hormonrubbningar. De drabbar ju också mestadels kvinnor i övergångsåldern, så det kan ju stämma. Då borde denna kosten, som är hormonreglerande, verkligen hjälpa till att förhindra lipom och inte skapa dem!

Anmäl
2010-03-12 14:36 #4 av: Andina

Min man hade en ganska stor knöl på ryggen - men eftersom den inte störde honom på något sätt så ville man inte ta bort den heller (och i länken ovan så kan man ju se, att det inte är helt enkelt att ta bort de "fastare knölarna", som sitter på ryggen t ex - även om det går).

Och ja, har man så'na knölar så lär de bli mer framträdande när man minskar i vikt... 'myntets baksida' kanske...

(#3 - Vad är det för skillnad i storlek på en liggande respektive stående vinkork? ;)
Edit: Näe, du behöver inte svara på frågan - jag såg nu att du pratar om en halv vinkork... då förstår jag skillnaden också)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-03-12 14:52 #5 av: Aniara4

Jag har ärftliga fettknölar i huvudet - både mamma och jag har opererat bort en på exakt samma ställe. Mina började växa när jag gick över till LCHF, och jag tror inte jag har blivit så mycket smalare om huvudet, jag är nog lika tjockskallig som förut! Jag tog bort den största (den som satt på samma ställe som mammas) när den började sticka ut genom håret, då fick det vara nog tyckte jag. Nu funderar jag på att även ta bort den som sitter på motsvarande ställe på andra sidan. Jag har börjat märka den mer nu när den andra är borta, ha ha. Tydligen kan de bli infekterade, och då måste man ta bort dem, så det kan vara lika bra att ta bort dem i förebyggande syfte, sa läkaren. Men jag har haft mina säkert 20 år utan att egentligen ha några problem av dem.

Jag har också haft en fettknöl under huden på insidan av låret, men den försvann av sig själv.

Störs man av dem är de rätt lätta att ta bort, möjligen är olika vårdcentraler olika kinkiga med hur stort problem det ska vara för att de ska bekosta det hela.

Anmäl
2010-03-12 14:58 #6 av: lizaohman

ANDINA: *lol*

ANIARA4: jag har också byst med knölar på huvudet - och nu säger du att de alltså INTE är geniknölar!!!!!???????

Förvånad

Anmäl
2010-03-12 15:02 #7 av: Aniara4

#6 JÄKLAR, det tänkte jag inte på! Nog har jag blivit lite dummare senaste tiden...? Obestämd

Anmäl
2010-03-12 16:27 #8 av: monsunrain

Jag hade en manlig vän förrut som hade dessa i stort sett över hela kroppen, stora som små. Han hade ett stillasittande jobb och gjorde inget fysiskt på fritiden. Sedan bytade han jobb, till att cykla på Posten, knölarna försvann!

Anmäl
2010-03-12 18:47 #9 av: Million

Sorry, svarade i fel tråd Tyst

Anmäl
2011-03-29 23:06 #10 av: Nina161

Hej!

Hur kommer man i kontakt med medlemmar som kommneterat här? Försökte kontakta monsunrain men det går inte att klicka på kontakta mig osv..på dennes sida...??

Skulle vilja ställa några frågor till henne bara...

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!