Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

EODD - varannandagdieten, nån som testat?

2010-03-22 16:56 #0 av: ajorlind

Läste i Aftonbladet idag om teorin att äta vlcd varannan dag och vad man vill varannan dag för att hålla förbränningen på maxnivå. Nån som testat?

Anmäl
2010-03-22 16:57 #1 av: Wildrat

VLCD drar ju ner förbränningen så det lär väl inte funka så bra...

Anmäl
2010-03-22 17:25 #2 av: PatrikHagglund

#1 På en dag hinner det nog inte hända så mycket. Dessutom så lär kaloriintaget bli något högre på de dagar man äter. Så det är troligt att snittförbränningen istället ökar.

Se denna tråd om periodisk fasta.

Anmäl
2010-03-22 17:30 #3 av: Wtn3

vlcd som i pulver varannan dag skulle jag inte rekommendera, men att variera matmängden är bara naturligt. Det gör jag ibland, inte medvetet, men det händer vissa dagar att jag bara ätit 800 kcal och inte känner mig hungrig, då äter jag inte. Sen nästa dag kanske jag behöver 3000 för att vara mätt, då äter jag det. Och så vidare.

Anmäl
2010-03-22 22:36 #4 av: Zepp

Det finns en annan diet som jag förespråkar i stället för en massa påhittade saker.. "ät när du är hungrig dieten", i kombination med "ät alldrig mer än du behövermetoden", fasten det är gott!

Ofta leder det faktist till att man äter lite olika mycket olika dagar!

Anmäl
2010-03-22 22:45 #5 av: mikaelj

Alternate Day Fasting, gammalt...

Anmäl
2010-03-23 07:39 #6 av: Effie

Jag testade varannandagsfasta någon gång på 80-talet. Köpte ett paket på hälsokosten som innehöll lite juicer och någon läbbig vetediet. Det räckte i två veckor. Varannan dag skulle man leva på vetediet med juice, varannan dag vanlig mat fast återhållsamt. Tanken var att man inte skulle hinna sänka förbränningen mellan ätardagarna. Jag vill minnas att jag gick ner några kg på det och höll den vikten ett tag, till skillnad från vanlig fasta.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2010-03-23 10:41 #7 av: mikaelj

Det är bättre att äta precis som vanligt vid ADF.

Anmäl
2010-03-24 15:01 #8 av: ajorlind

Jag har hört att om man har varit i ketos länge så går man inte ur ketos trots att man äter nån dag. Kanske därför det funkar. Men fasta varannan dag, det låter som misshandel för både kropp och själ.

Anmäl
2010-03-24 15:24 #9 av: mikaelj

Men fasta varannan dag, det låter som misshandel för både kropp och själ.

Men det är det inte.

Anmäl
2010-03-24 16:01 #10 av: berndt

säger man A borde man säga B mikaelj Foten i munnen

Anmäl
2010-03-24 16:33 #11 av: mikaelj

Nej, det är ajorlind i #8 som borde motivera varför det är misshandel.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!