Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Vi som inte går ner i vikt!!!!!

2010-04-06 08:47 #0 av: labbe52

3 veckor nu har jag hållit på med LCHF och inte tappat ett grma eller 1 cm.... vad kan jag göra åt det???? har alla LCHF böckerna o äter efter dem men inget händer... blir såååå frustrerad!!!!

Är det nån mer som har sammma problem?????

hälsn. irene

Anmäl
2010-04-06 09:20 #1 av: Wtn3

Tre veckor är ingen lång tid, det tar åtminstone tre månader innan kroppen är fullständigt omställd till fettdrift istället för sockerdrift. Om du skriver ner vad samt hur mycket du äter typiska LCHF-dagar och även din historia (ålder, hur stor övervikt, hur ofta du bantat förr i tiden) så kan vi som skriver här ge dig tips om huruvida du kan ändra något i dina vanor eller om du bara behöver tålamod och låta kroppen läka i sin egen takt...

Anmäl
2010-04-06 09:40 #2 av: Andina

De talar väl om smör också...:

"Smör är bättre än olja

Foto: THINKSTOCK

Är det bäst att använda smör eller olja i maten? Nu visar en ny studie vid Lunds universitet att smör ger en mycket lägre blodfettshöjning efter en måltid jämfört med olivolja.

Höga blodfetter ökar i regel kolesterolvärdena i blodet vilket i sin tur ökar risken för åderförkalkning och hjärtinfarkt. Skillnaden var större hos män än hos kvinnor, vilket bland annat beror på hormoner, storlek på fettdepåer och grundläggande omsättningsskillnader mellan män och kvinnor.

Julia Svensson, doktorand i bioteknik vid Lunds tekniska högskola, menar att det här nyanserar bilden av olika kostfetter. Olivolja är bra, men resultaten visar att olika matfetter kan ha olika fördelar."

Inte illa!
(Alla små steg... leder till Rom!)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-04-06 11:01 #3 av: camsve09

labbe - ha tålamod och testa matdagboken eller minmat ett par dagar för att se vad du äter egentligen. Jag blev väldigt förvånad när jag såg hur mycket kolhydrater jag fick i mig på dagarna - trodde jag åt väldigt kolhydratsnålt, men det var lite väl fikostiga mängder nötter, grädde, morötter osv.

Men framförallt - tålamod! 3 veckor är inte någon lång tid!

Anmäl
2010-04-06 12:34 #4 av: Calmare

Har en gammal lumparkompis som heter Labbe...  jaja...  Skriv ner exakt vad du äter och hur mycket. Glad

Anmäl
2010-04-06 13:59 #5 av: cream1

Jag har också haft problem med att gå ner i vikt trots lchf-kosten.

Och för mig var det helt enkelt så att jag åt för mycket kalorier!

Så fakir-kosten hjälpte inte för mig, men däremot när jag lade till lite kolisar och åt mindre kalorier så gick jag ner.

Kanske är det inte där problemet sitter för din del, men det kan så vara :)

Lycka till!

Anmäl
2010-04-06 14:16 #6 av: isalu507

Många som läser om LCHF läser inte riktigt längre än "ät så mycket du vill" och sen blir de förvånande när de inte går ner i vikt.

Det som menas är ju att du ska äta så mycket som kroppen kräver - alltså det klassiska ät när du blir hungrig, sluta när du inte är hungrig längre. Och det tror jag är svårt för många, jag har t.ex. själv trasiga mättnadssignaler p.g.a. en ätstörning och känner inte när jag blir mätt, utan äter tills jag är helt övermätt.

Kan det vara något sånt som gnager dig?

Anmäl
2010-04-06 18:26 #7 av: csilla75

Var likadant för mig. I början (=första månaden) hände det ingenting, sen lossnade d. Så ge inte upp! Och som några andra har sagt redan, skriv gärna ner vad du äter under dagen, blir då lättare att komma med goda idéer, påpeka "fel", bristen i vad du äter osv. Det jag gjorde fel i början var att äta alldeles för många kolhydrater, de bara plussades på trots att jag åt "nyttigt". Men både avocado, vispgrädde och stora tallrikar med sallad innehåller kollisar vilka är livsmedel jag trodde var "ät så mycket du vill av". Och så glömde jag äta tillräckligt med kött....   Obestämd

Nu vet jag bättre, har cocosfett i kaffet, dragit ner på d gröna och höjt köttmändgen i kosten vilket har resulterat i att jag gick ner en hel klädstorlek på en dryg månad. 

Lycka till!

/Csilla

Anmäl
2010-04-06 18:32 #8 av: cream1

Läs gärna min tråd som handlar om styrketräning. Styrketräning skickar signaler till hjärnan att inte förbränna muskler. Så vad förbränns då? Jo, fett!

Anmäl
2010-04-06 19:44 #9 av: labbe52

Tack snälla ni vilka underbara pushare ni är.. jag får ju tillbaka lusten bara av att läsa era svar.. jag ska skriva ner i min mat ett par dar o se om jag konsumerar för mycket grädde, och det är ju inte så lite kanske som kommer i mitt kaffe varje dag!!!!

kommer igen o berättar när jag har svart på vitt... tack alla för ert stöd

på tal om Labbe 8det var min älskade lilla hund som hette det nu har jag tagit över.....

Anmäl
2010-04-06 19:50 #10 av: reumatusse

#9 nu måste jag ju tala mig varm om äggmjölk, har provat det för första gången i dag och det var ju gott. Utmärkt att ha i kaffe också har jag läst här. Jag har tidigare haft 30 g grädde i varenda kaffekopp och på senare tid försökt dricka det svart. Det här var en revolution för mig!

Anmäl
2010-04-06 20:15 #11 av: labbe52

Oj oj det låter inte så gott men jag har ju inte provat, är en inbiten kaffegräddare...

Anmäl
2010-04-06 23:59 #12 av: Tosabeten

Vilket bra tips om kokosfettet i kaffet:) Såg på minmat att jag öste i mig kolhydrater med grädde/mjölk. Även att en del grönsaker har mycket kolhydrater.

Har stått still på vågen efter 3 mån, men efter tips här på sajten får man ny energi, genom att peppa varandra. Lycka till och berätta gärna hur det går för dig

Anmäl
2010-04-07 00:51 #13 av: Biiancca

Jag har kört i en månad nu och inte lättat ett gram tror jag, jo, lite första veckan (vätska?). Jag drack en hel del grädde i kaffe/the, har ersatt det med äggmjölk, fungerar superbra. Hoppas det vänder snart och börjar ticka ner.

Anmäl
2010-04-07 10:53 #14 av: sepersl

jag vill inte vara någon glädjedödare men jag har ätit lchf i över ett år och fortfarande inte gått ner något. Har med jämna mellanrum registrerat min mat och jag ligger på ca 2000kcal, 80g prot, 100g fett och 20g kh. Jag styrketränar oxå. Är 175cm och väger 85kg (är kvinna, 34år). Av någon anledning vill min kropp inte släppa något. Tålamod är det som gäller, jag håller ut lite till...

Anmäl
2010-04-07 11:53 #15 av: Fiana

#14 en del behöver ju minska kolhydraterna lägre än så tyvärr för att gå ner - och tittar man på skaldemans ratio så är absolut minimum att fettet ska vara minst lika mycket som kolhydrater+protein tillsammans. Har du provat att dra ner kolhydraterna lite mer och ökat fettet lite?

Anmäl
2010-04-07 12:27 #16 av: sepersl

visst har jag provat det, tom fakir - inget resultat

Anmäl
2010-04-07 12:29 #17 av: sepersl

150g fett ska det vara inte 100

Anmäl
2010-04-07 12:32 #18 av: Fiana

Det kan ju vara så att kroppen helt enkelt inte alls har lust att släppa något och inte håller med dig om vad du ska väga just nu

Anmäl
2010-04-07 13:05 #19 av: Rulan

Jag är i precis samma sits som sepersl (#14) och har också provat fakir. Inget funkar vad gäller vikten. Men i övrigt mår jag mycket bättre nu.

Har kört LCHF i 1,5 år nu - ganska strikt.

Anmäl
2010-04-07 13:21 #20 av: sepersl

Rulan - din och min kropp är bara lite saktare - vi kommer dit hän oxå det tar bara lite längre tid. Under den tiden får vi fokusera på välmåendet och vårsolen Glad

Anmäl
2010-04-07 14:04 #21 av: UBCL

# Andina: "Höga blodfetter ökar i regel kolesterolvärdena i blodet vilket i sin tur ökar risken för åderförkalkning och hjärtinfarkt." – Detta är vad motståndarna till LCHF brukar anföra som risken med vår kost Skrikandes

Kolla vad Uffe Ravskov säger. Mina egna värden har stadigt förbättrats sedan jag började med LCHF för två år sedan.

sepersl – jag har sett dig, du bara tror att du behöver gå ner i vikt, du är precis lagom Glad

Bertil

Anmäl
2010-04-07 15:28 #22 av: Andina

UBCL-#21 Jo, jag vet - men detta var ett citat från dem. Som sagt, ett litet steg i alla fall... som kanske leder till Rom! = de talar i alla fall lite gott om smör... 
Jag kanske borde ha skrivit till lite mer själv också - men hade för bråttom...

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Anmäl
2010-04-07 16:38 #23 av: sepersl

Tack Bertil - du är för go! Skrattande

Anmäl
2010-04-07 18:20 #24 av: UBCL

#22 Andina, jag blev lite förvånad!Förvånad

Anmäl
2010-04-07 20:19 #25 av: Andina

Sorry... :( 
(Fick som sagt lite bråttom o se'n "försvann" det ur mitt lilla huvud) Jag förstår att det kan ha uppfattats 'fel'.

Anmäl
2010-04-07 21:05 #26 av: Idafrida

Hej

Jag har i dag ätit LCHF i två år och stått stilla i 1 år, men nu händer det saker, man kan inte äta hur mycket protein som helst. max 1 gram per önskad vikt. läs Nickes krönikor på LCHF.se jätte bra. så vill du väga 65 kg max 65 gram proteiner per dygn. Det funkar har gått ner 4 kg på 8 veckor.

Anmäl
2010-04-07 21:11 #27 av: Wtn3

Det är ett bra tips att inte överdriva proteinintaget, får man inte de resultat man önskar kan det ofta funka bättre att sänka sitt proteinintag istället för att jaga den sista kolhydraten (dock ska man såklart inte dra ner proteinet så mycket att man börjar tappa muskler, men vid 1 gram per kilo önskad vikt är det absolut ingen fara för det)

Anmäl
2010-04-08 00:50 #28 av: Biiancca

Jag tycker det här är lite kontigt. Man ska inte äta för mycket protein och man "ska" äta lika mycket fett som kolhydrater+protein....För att gå ner i vikt...men vad ska man bli mätt på då?

Kan någon förklara detta för mig? Har jag fått något om bakfoten?

Anmäl
2010-04-08 00:52 #29 av: Wtn3

-Minst- lika mycket fett som summan av protein + kolhydrater, det gör inget om du äter mer fett än så, tvärtom, ju högre fettkvot desto bättre. Proteinet ska man hålla lagom, kolhydraterna så få som man kan/vill, och sen är det bara fylla på med så mycket fett som behövs för mättnaden, varken mer eller mindre.

Anmäl
2010-04-08 00:55 #30 av: Biiancca

Men så kan man ju läsa att andra skriver att man itne alls kan äta massor fett dels för att fett är mycket kalloririkt och gör man itne av med det genom fysisk aktivitet så går man itne ner heller.

Anmäl
2010-04-08 01:02 #31 av: Andina

#0 och #21 - Jag ber så jättemycket om ursäkt! Jag upptäcker först nu att mitt inlägg (#2) har hamnat i helt fel tråd!!! Det har ju blivit helt galet - och mitt inlägg är ju helt malplacerat här.

Jag har verkligen haft för bråttom!

Än en gång, jag ber om ursäkt och kan inget annat än att roooodna...!

Anmäl
2010-04-08 01:03 #32 av: Wtn3

Du kan äta den mängd fett som behövs för att du inte ska behöva känna dig hungrig. Då ligger du på en lagom nivå så att kroppen bränner allt du äter plus lite till utifall den anser att det finns överflödigt fett att ta av. Men äter du mer än så går du inte ner, det är korrekt. Fett må vara mer kaloririkt än protein och kolhydrater men i gengäld mättar det bättre på lång sikt, många märker faktiskt att de äter färre kalorier när de äter sig mätta på en fettrik kolhydratsnål kost jämfört med när de äter sig mätta på en fettsnål kolhydratrik kost.

Fysisk aktivitet är nyttigt för kroppen, men som viktminskningsmetod är det väldigt överskattat, de dagar man bränner kalorier i motionsspåret svarar kroppen med att bli hungrigare.

Anmäl
2010-04-08 10:50 #33 av: shigne

Vet att jag skrivit nått liknande i en annan tråd... men jag funderar fortfarande på det här med proteiner, kolhydrater och fett - dvs Skaldemans ratio.

För att ha en liten koll på vad och hur mycket man stoppar i sej, så måste man väga varje liten matbit man stoppar i munnen, eller? Då tänker jag närmast på www.minmat.net - där finns allt färdigt och klart. Men hur mycket väger ex. 1 kopp kaffe, ett ägg.....

Det måste finnas ett annat sätt än att stå och väga maten hela tiden.

Jag äger ingen hushållsvåg, har dock försökt mej på minmat.net - men det blir nog lite missvisande..

Anmäl
2010-04-08 10:59 #34 av: Wtn3

Ett mediumägg väger 50 gram, ett largeägg runt 60. Kaffe är i princip bara vatten, så det väger som vatten, en deciliter väger alltså cirka 100 gram. Man behöver inte väga exakt, bara man vet hur mycket saker och ting innehåller på ett ungefär kan man enkelt göra överslag utan att väga för att veta att man ligger rätt.

Anmäl
2010-04-08 11:10 #35 av: Andina

Här finns en början till sammanställning över "hur mycket vad väger".

I tråden finns även en länk till ett excelblad som Livsmedelsverket tagit fram nå'n gång med info om hur mycket "portionsstorlekar" av olika livsmedel väger; Vikttabell.

Kanske kan dessa vara till lite hjälp?

Anmäl
2010-04-08 13:28 #36 av: shigne

Tack! Den var gedigen ...

Anmäl
2010-04-08 18:16 #37 av: solida

när ni pratar om fett, vad tänker ni på för fett då??

jag har hållt på med LCHF i 3 månader och har inte gått ner något. Har börjat skriva ner alt jag äter. men fett? är bregott bra fett/smör?

har även grädde i filen på morgonen, det kanske inte heller är bra. Vad tror ni? är mkt varsam med kolhydrater, äter sallad och ovanjordiska grönsaker. tränar 2-3ggr/v.

hjälp mig..... 

Anmäl
2010-04-08 18:51 #38 av: wooster

solida, vad äter du egentligen? Fil under grädden är ett större problem än grädde i filen Flört (jag läste i en annan tråd att du vill gå ner i vikt)

Det finns grundläggande information om lchf-kost som man kan läsa..

Anmäl
2010-04-08 18:53 #39 av: Wtn3

Vi har alla lite olika preferenser om vilket fett vi vill/kan använda. Alla är överens om att margariner och billiga flytande växtoljor med mycket fleromättat fett ska undvikas. Många får stor del av sitt fettintag från grädde och crème fraiche, och om man tål det så är det väl okej, men man ska tänka på att många har svårt att nå resultat om de baserar sitt energiintag på mjölkprodukter.

Det bästa fettet är det som redan finns i köttet, satsar man på kött som är fett från början, såsom fläsk, fet fisk, lamm- och nötstekar där man inte skär bort något synligt fett ligger man bra till, då behöver man egentligen inte tillsätta mer fett utifrån än det man steker i, väljer man en mager köttkälla såsom torsk, skaldjur eller biff utan något fett kvar får man tillsätta fett utifrån, bästa är då smör- eller oljebaserade såser såsom bearnaise, hollandaise, aioli osv. Så förutom det fett som naturligt finns i kött så är bra fettkällor smör, kokosfett, olivolja och kallpressad ekologisk rapsolja. Grädde och crème fraiche om man tål dem är också bra. Bregott är en kombination av smör och rapsolja, så det är en bra fettkälla.

Anmäl
2010-04-08 20:02 #40 av: solida

till 38:an ... menar du att jag inte ska äta grädde i filen på morgonen? jag trodde att det var bra då jag ska ha i mig fett....

tycker att jag har läst lchf-info hur många gåner som helst.... missar jag ngt!!!? phuuuu!

Anmäl
2010-04-08 20:16 #41 av: wooster

solida: Nej, tvärtom: jag undrar om du är medveten om hur mycket kolhydrater filen innehåller. En tallrik fil på morgonen ger ungefär tretton gram kolhydrater. Det är ganska mycket i bara en måltid. Om jag ville gå ner i vikt skulle jag absolut inte äta fil till vardags.

Anmäl
2010-04-09 11:58 #42 av: solida

wooster: ojojjoj det var ju inte bra!! ska absolut minska på filen! va glad att jag har hittat er som kan hjälpa lilla mig!

är det några av er som har några tips på frukostar som man INTE behöver stå å laga på morgonen. Jag känner att jag inte vill ställa mig å steka bacon och omelett kl. 6,00 innan jobbet.  

bye bye for now....

Anmäl
2010-04-09 12:05 #43 av: camsve09

Kan du inte koka ett gäng ägg så du har färdiga i kylskåpet till frukost? Kanske med lite majonäs, tonfiskröra, makrill eller något annat som känns som frukost för dig.

Det finns en mental spärr mot att äta "mat" till frukost, men den kommer du nog snart över, och då kan du äta vad du vill. Köttfärsbiff är gott på morgonen. :-D

Anmäl
2010-04-09 12:11 #44 av: Calmare

#42 Det är en avvägning att göra, laga frukost på morgon eller kväll. Om kylen funkar bra och har du micro så...

Men som alltid är det vad man prioriterar, vill man vara fin(må bra vara smal) så får man lida pin(ordna med en ordentlig frukost och äta rätt)... Flört

Anmäl
2010-04-09 14:15 #45 av: wooster

#42: Kokt ägg med smör eller majonäs är även mitt bästa tips - snabbt, enkelt och gott Glad

Eller ost med salami, eller med något annat, eller bara ost!

Anmäl
2010-04-09 14:25 #46 av: Fiana

#42 Lembas eller oopsie "smörgås" kanske?

Anmäl
2010-04-09 15:03 #47 av: solida

jag har ätit en skiva lchf-bröd och lchf-frökex ibland på morgonen med dessa ingridienser:

Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

är detta bra att äta som frukost  med ägg och smör till?

eller är det för mkt nötter och annat som inte är bra om jag ska gå ner i vikt? skit,.... jag sóm trodde att jag hade koll på lchf... :0(

Anmäl
2010-04-09 15:21 #48 av: sigyn

Jag hade också en motvilja mot stekt mat på morgonen, men numera så steker jag nästan alltid ägg & bacon på morgonen eller omelett. Det står jag mig på i mer än sex timmar. Då behöver jag inte tänka på hur mycket kolisar det innehåller. Det blir nämligen 0 kolisar. Dessutom är det gott Skrattande

Anmäl
2010-04-09 15:57 #49 av: Fiana

#47 Det är nog kanske inte något att äta varje morgon, bättre att inte äta så mycket frön av olika anledningar, dessutom är ju linfrö inte så nyttigt i större mängd(pga blåsyra) vilken nog kommer ut om man mixar dem (hela linfrön är inte problem på samma sätt då de kommer ut hela igen mer eller mindre)

Anmäl
2010-04-09 16:48 #50 av: vimsig

#47 jag äter en skiva av det brödet varje morgon och det ska enl någon som räknat innehålla 1,1 kh/skiva, så det känns OK för mig.

Jag är en riktig mack-människa och får då behovet stillat.

Gällande linfröna så blir det ca 0,12 dl linfrö /skiva. Jag lägger i mina hela då ska inte blåsyran komma ut, utan effekten blir "bara" att de blidar gele i tarmarna som gör att den blivande avföringen passerar smidigare.

När limpan har kallnat så skivar jag upp den, styckfryser på en bricka, lägger sedan ner de frusna skivorna i påse. Sen är det bara att ta upp en skiva, tina och äta.

Anmäl
2010-04-09 17:28 #51 av: AnkieB

Vilka bra tips jag fått från den här tråden. Man blir bara så peppad av att läsa era inlägg.

#42 Solida. När jag har bråttom brukar bara knäcka 2-3 ägg i stekpannan och röra om tills de stelnar och sedan röra i en rejäl klick smör. Snabbt, gott och mättande.

Har märkt att man måste planera sina måltider väl. Matlådor i frysen med köttfärssås, köttfärsbiffar, Paj enligt LCHF med äggstanningsskal m.m. är bra att ha och också lätt att tina i micron eller ta fram kvällen före till frukost eller till en senare måltid.  

Anmäl
2010-04-09 23:23 #52 av: vimsig

Jag brukar starta dagen strax efter kl 6 och då är inte min hjärna uppvärmd än. Så jag gör alltid 2 ägg, 2 msk grädde, lite salt o peppar och vips en omelett. Nägra skivor god ost på som smälter gott och det är klart. Jag kan inte stå så dax på dygnet och fundera på vad jag ska äta till frukost, det måste vara på rutin.

Nån gång då o då äter jag nat yoghurt o egengjord musli istället, men nästan alltid omelett.

Anmäl
2010-04-11 02:25 #53 av: Mojjan73

Man kan även steka ägg på kvällen, ställa in i kylen ohc på morgonen använder man dom som smörgås. Brer på bregott, har på ost och skinka  och håller dom i handen som en smörgås. Mycket gott.

Min favorit är annars att koka en massa ägg och ha i kylen, sen äter man dom på morgonen med ca 1 msk bregott/ ägg. Jag håller mig mätt på 2 ägg till lunch. :P

Anmäl
2010-04-12 10:05 #54 av: solida

har nu inte ätit någon frukt på några dagar (efter era rekomendatioer), och har ätit omelett i helgen till frukost (inte fil ;0). ert fina pep-talking inspirera mig till att ändra lchf-kosten ett snäpp ytterligare. omelett skall bli min nya frukost, även på vardagarna. 

vad händer med ämnesomsättningen om man äter några rutor 85-% choklad? unnar ni er någonting under helgen eller är ni alltid lika strikta. ibland är man ju så sugen bara på en liten bit choklad/ smutta på lite vin eller något annat.

äter ni LCHF- efterrätter /godis som är utan socker och kolh?  

ha en bra dag!!! :0)  

Anmäl
2010-04-12 13:00 #55 av: solida

en sak till...... äter ni inte vitkål, squash, aubergin, blomkål  m.m.

om ni äter det. hur stor mängd?

Anmäl
2010-04-12 13:05 #56 av: Wtn3

Jag äter aldrig efterrätter eller choklad, de skulle bara trigga i gång mig igen, vare sig de är i lågkolhydratform eller inte, andra klarar av det fint så länge det är kolhydratsnålt och i små mängder.

Alla grönsaker du tog upp där är bra, om du inte äter mycket mejerier kan du äta rätt mycket av de där grönsakerna, åtminstone tre-fyra hekto totalt utan att kolhydratnivån springer iväg för mycket. Annars lite mindre.

Anmäl
2010-04-12 13:56 #57 av: lc-solkatt

För mig tog det hela 2 månader innan det hände något med vikten överhuvudtaget. Nu nästan 2 år senare har jag gått ner 15kg

Anmäl
2010-04-12 13:58 #58 av: lc-solkatt

det tog lite mindre än 1 år för mig att gå ner till min målvikt - nu har jag ett bmi på 19

Anmäl
2010-04-12 14:14 #59 av: solida

jag får väl tänka lite mer långsiktigt eftersom jag inte går ner så fort i vikt...  det är ju bara det att man vill ju ha resultat direkt.

57 och 58: hur la ni lagt upp er långsiktiga mål. hur åt ni?

Anmäl
2010-04-12 15:03 #60 av: vimsig

lc-solkatt:kan inte du skriva lite om hur du har tänkt de här åren du ätit LCHF? Lite om platåer mm

Jag har gått ifrån 69 kg till 64 på 3 månader och vill ner till 60 innan jag är på min målvikt. Sedan har jag tänkt leva LCHF (pga IBS) resten av livet och man läser oftast om människor som har stor övervikt och äter LCHF, inte så mycket hur man tänker på lång sikt.

Så solida & jag verkar vara på samma linje...

Anmäl
2010-04-13 13:28 #61 av: lc-solkatt

Jag bestämde mig för att gå ner till 54 kg (men gick sedan ner till 52:) )och så åt jag lågkolhydratskost tills jag nådde min målvikt - jag hade ingen deadline eller så. Till frukost brukar och brukade jag äta 2st ägg i äggröra omellett eller annat. Till lunch lite av gårdagens rester och till middag t.e.x en kycklingfilé med en varm och en kall grönsaksrätt.

det var ju ett tag sen nu....men jag har för mig att viktnedgången var trögast det första halvåret och sedan gick jag ner snabbare och snabbare. Ett tag var jag nere och snurrade på knappt 49kg pga stress men nu väger jag normalt igen :)

Anmäl
2010-04-13 15:04 #62 av: vimsig

Roligt att höra! Det skrivs alldeles för lite om de som är "nästan normalviktiga" och har ätit LCHF och väljer att fortsätta pga av de mår bra.

Nästan alla bloggar mm handlar om människor som haft  stor övervikt och det är fantastiskt att läsa om dom, det är inte det jag menar.

Men det skulle vara intressant att få ta del av någons tips som kanske bara gått ner 5-10 kg och sen fortsatt med LCHF även om de sått sin målvikt.

Hur äter som?

Hur tänker dom?

Har dom fått kroppen att släppa de sista kilona?

Anmäl
2010-04-13 15:22 #63 av: Persa

Hej alla ni som tror på LCHF,

Här handlar tydligen allt om vikt. Jag har inte läst alla inlägg, men tycker det kan vara bra att lägga till att man kan även mäta magen och se om det förändras till det bättre. Om det inte händer nåt med vikten så kanske det händer nåt runt magen. Så fram med måttbandet och mät med jämna mellanrum, typ en gång i veckan eller nåt.

Ha de så gott!

Per 

Anmäl
2010-04-13 15:39 #64 av: solida

tack lc-solkatt för din förklaring!!!

det är så skönt att höra att inte ALLA RASAR i vikt den första tiden! Som ovan nämnt så är det mest dem man läser om, solskenshistorerna.

även om jag inte har tappat i kg så känner jag att jag har blivit lite mer fast, vilket alltid är något. och jag mår så bra i magen, som jag inte har gjort på MÅNGA år! har alltid haft en orolig mage, då jag inte har tålt starta kryddor, mejeriprodukter. idag kan jag äta ALLT och tom färsk vitlök som jag aldrig har kunnat innan. jag blev bra i magen samma veck som jgstartade med lchf! snacka om bra kur!! slipper idag en prblemmag som jag haft i massor av år! skönt!!  

Anmäl
2010-04-13 15:39 #65 av: solida

tack lc-solkatt för din förklaring!!!

det är så skönt att höra att inte ALLA RASAR i vikt den första tiden! Som ovan nämnt så är det mest dem man läser om, solskenshistorerna.

även om jag inte har tappat i kg så känner jag att jag har blivit lite mer fast, vilket alltid är något. och jag mår så bra i magen, som jag inte har gjort på MÅNGA år! har alltid haft en orolig mage, då jag inte har tålt starta kryddor, mejeriprodukter. idag kan jag äta ALLT och tom färsk vitlök som jag aldrig har kunnat innan. jag blev bra i magen samma veck som jgstartade med lchf! snacka om bra kur!! slipper idag en prblemmag som jag haft i massor av år! skönt!!  

Anmäl
2010-04-25 13:59 #66 av: labbe52

har räknat ut hur jag äter en normalda::

fett. 182 g 79,3 E%

protein: 94 g 18,9E%

kolhydrater: 9 g 1,8E%

totalt: 2046 kcal

skaldemans ratio: 1.76

vad kan jag göra för att gå ner

har nu hållit på  6 veckor o vågen står still!!!!

snälla hjälp

Anmäl
2010-04-25 14:19 #67 av: labbe52

GODASTE BRÖDET

1 burk smaksatt keso (feta oliv)

eller keso som du tillsätter hackad tomat i olja

2 ägg

1 dl skalat sesamfrö

1/2 dl mandelmjöl

1/2 dl solrosfrö

1 tsk bakpulver

1 msk fiberhusk

blanda alla torra ingredienser och sen i med keso  o ägg

blanda o smeta ut detta på en plåt med bakplåtspapper, hur tjockt beroende p¨hur tjocka skivor du vill ha!!!!

200 g 15 min strax under mitten i ugnen....

1,4-6  kolhydrater beroende på hur många skivor du får ut...

Anmäl
2010-04-25 15:38 #68 av: Miss-Saffran

jag tror du gör generalfelet som lchfare generellt gör, och sedan inte går ner i vikt. LCHF är ingen svältdiet pga att man äter fett för att förbränna fett (kroppen vågar när den får fett).

Däremot kan man ju inte äta för mkt kalorier i alla fall, utan det gäller att äta mindre kalorier än man gör av med i vilket fall som heslt. Det som gör att det inte är farligt att äta mindre kalorier med lchf är att kroppen är i balans när den släpper ifrån sig fett.

Tar man bort kolhydrater så blir kosten automatiskt fattigare på kalorier eftersom kolisar är väldigt kaloririkt.

Sen ska man öka fetthalten i kosten för att bli mätt och få kroppen att bli trygg och balanserad, men man ska inte överdriva. Detta är bara ett lätt sätt att få ner kalori-kvoten och slippa vara hungrig.

Vid rätt äten LCHFkost så minskas kaloriintaget automatiskt eftersom kroppen stabiliserar sig själv och man inte överäter. Man får i sig precis så mkt kalorier som kroppen vill, utan att anstränga sig och räkna.

Anmäl
2010-05-01 15:17 #69 av: solida

känner nu efter några veckor utan att äta frukt, startat med att äta omelett varje morgon och mer fett att det börjar att hända något med kroppen. känner mig smalare, inte lika mkt häng över jeanskanten, fastare mage m.m. jag har inte vägt mig, men ser även i ansiktet att det händer saker! ÄNTLIGEN!

har hållt på med lchf i 4 månader... men det hände mer, först då när jag lyssnade på er på denna sida och slopade frukten, och började äta omelett.frukost istället för fil!

tick tack till er!!!     :0)

Anmäl
2010-05-01 15:30 #70 av: Miss-Saffran

Bra jobbat!!! Frukt är lixom den snabbaste formen av socker, tyvärr.

När du känner att du har kontroll, så kan jag rekomendera hallon, bara 4 gram kolisar per 100. :)

Anmäl
2010-05-01 15:40 #71 av: solida

mums hallon är ju smaskens.. med lite vispgrädde till!!!

jag äter sockerfria läkerol ibland när jag ska lyxa till det, samt tuggar endel sockerfria tugummi.

vad säger ni andra om det? jag har inteläst om det, om det kan ha stor betydlese för viktnedgången. fast jag vet att det är endel konstga ämnen i det som inte är så hälsosamt E´na.   

hur går det för er; miss-saggran å labbe?

Anmäl
2010-05-05 10:35 #72 av: labbe52

Nu har det gått 6 veckor och vikten står på samma som när jag började!!!!! kläderna sitter lite lösare men varför syns det inte på vågen?????

jag vill ju tappa kilon eftersom jag har ont i knäna....

blir det inte så eller hur länge ska jag vänta?????

snälla ni som inte går ner kan väl tala om det!!!

eller ni som har andra tips!!!!

Anmäl
2010-05-05 10:59 #73 av: Wtn3

Sitter kläderna lösare har du med största sannolikhet bytt fett mot muskler, en bra hälsoinvestering med andra ord, strunt i vågen.

Anmäl
2010-05-05 11:04 #74 av: Parsifal

Jag har hållt på i 2 månader nu utan att tappa ett gram... Tröstlöst, minst sagt... Men försöker hålla ut och äter som man ska, ändå händer INGENTING så jag förstår mycket väl din frustration.

Har cirka 10-12 kilo jag gärna skulle vilja bli av med, kanske dags att satsa på en alternativ metod typ varannandags-dieten eller VV... Hur som helst ger jag snart upp.

Anmäl
2010-05-07 08:44 #75 av: labbe52

Jaa, det är frustrerande att inte tappa ETT enda kilo..... jag vill ju gå ner eftersom jag har ont i knäna o då spelar det ju ingen roll om jag får mer muskler kilona sitter ju där ändå!!!!!!

vad ska jag göra??????

Anmäl
2010-05-07 08:56 #76 av: ingrid-in-sweden

Släng vågen och börja mäta.

Och TÄNK över listorna över vad som är 'tillåtet' och vad Ni verkligen 'unnar' Er. Att man 'får' äta liten bit choklad och dricka ett glas rött innebär inte att man måste eller att det är stort intag som gäller. Man udnerhåller oftast sockermonstret på dette viset - tyvärr helt omedvetet. Och alla är olika känsliga för vad man får tål och kan.

Och likaså kan för mycket mat göra att man inte gå ner i vikt - precis som för lite mat. Det tar TID innan det rättar upp sig - hungerkänslorna kroppen mm.

Hälsar Ingrid vars vikt äntligen börjar röra på sig ( detta efter TRE år men nu så!!)

Anmäl
2010-05-07 09:26 #77 av: titanyah

Jag har ätit LCHF i ca 1,5 år nu, fram till nyår gick jag inte ner något alls ! Däremot har kroppen blivit fastare, gäddhänget har dragit ihop sig, och jag mår jättebra! Nu de sista månaderna har det vänt, jag har tappat ca 5-6 kg. Det som gjorde skillad för mig, var nog att jag började tänka på hur mycket jag äter - jag tog en assiett istället för stor tallrik, och märkte att jag faktiskt blev mätt av mycket mindre mat! Utan att vara medveten om det, så la jag upp vad jag tyckte var normalt, och åt upp, men det innebar att jag överåt. Efter ett helt liv av bantning, är inte mättnadssignalerna på topp, inte heller är kroppen villig att släppa ifrån sig fettet innan den är trygg med att den får den energi den behöver. Jag har helt slutat mäta o väga min mat, nu äter jag tills jag är nöjd, inte så mycket jag tycker jag borde äta.

Så mitt tips är att ha tålamod! och känn efter när du är lagom mätt.- kanske tesata att äta på assiett istället? Det svåra är att lära sig lyssna till kroppens signaler, istället för att försöka styra dem.

Lycka till!

Anmäl
2010-05-07 14:58 #78 av: solida

vilket bra inlägg du har skrivit titanyah!

va skönt det är att läsa att det inte inte alltid sker en viktminsking direkt! så att man inte ger upp för att man inte kan se en förändring på en gång.

jag har också 10 kg som ska bort som du parsifal, men vi får kämpa på och inte ge upp!

jag har hållit på med lchf i 4 mån, och jag har inte gått ner i vikt. men jag har inte lika mkt "handtag"  vid byxkanten, ryggen och ansiktet. så det är ju bara att kämpa på och inte ge upp. kanske ska börja att minska i mängden mat, se om det kan hjälpa till något!

Anmäl
2010-05-07 17:10 #79 av: titanyah

tack solida! Kul om mina erfarenheter kan hjälpa och peppa någon!

Jag hade inte heller så mycket övervikt, ca 10-15 kg, kanske är det därför det går sakta också. Har man stora lager kanske kroppen lättare gör sig av med dem direkt, mindre lager så hushållar den med överskottet utifall det blir svälttider igen.

Notera ALLA förändringar som sker i kroppen, och stirra inte blint på vikten. Jag tror våra kroppar är så finurligt inrättade, att de ser om sig själva när de får bra mat. Så ha tålamod, och lita till din kropps förmåga att ta hand om sig själv, när den får så bra bränsle!

Lycka till!

Anmäl
2010-05-07 23:15 #80 av: Biiancca

Jag har snart passerat två månader och fortfarande har det inte hänt något. Det är lite tröstlöst när det är ner man vill gå, i vikt och mått. Har varit ganska stikt men den senaste veckan har det blivit lite mera kolhydrater, kanske 30-40 gram.

Tror att mitt problem kan vara att jag äter för mycket mat, kaloriintaget blir för högt. Börjar va lite less nu, men jag ska försöka hålla ut. Vet inte om jag har någon lust att köra ufo. Det är svårt när man har barn och ska vara en förebild i matsammanhang tycker jag.

Anmäl
2010-05-08 09:51 #81 av: sepersl

åh så härligt att höra att ni har samma "problem" som jag. Det gör att det känns lite lättare att bara fortsätta. Min fiende är endast mitt huvud som är kvar i gamla spår (äta frukost, lunch och midddag). Har väldigt svårt att lyssna på min mage och inte mitt huvud. När klockan närmar sig 12 så tror jag att jag är hungrig eftersom huvudet säger det och eftersom hela eftermiddagen spenderas i möte så äter jag (dumt nog) i förebyggande syfte. Jag har fortfarande negativa vibbar av att vara hungrig trots att det för länge sedan slutade vara jobbigt att vara hungrig. Jag kämpar med andra ord mot mina hjärnspöken och det är inte lätt.

Kämpa på ni andra!

Anmäl
2010-05-08 10:09 #82 av: titanyah

#81 Vi lever ju i en ofta inrutad verklighet, som måste fungera. Lunchen för mig är kl 12, äter jag inte då blir jag vrålhungrig till kvällen. Men när jag åt frukost var jag inte alls hungrig på lunchen, min hunger stämde inte alls överens med de fasta tider jag förväntas hålla. Lösningen för mig är äggmjölk! Gjord på ett ägg och ett par teskedar kokosfett/smör och avnjutet i kaffet som en härlig skummande latte varje morgon, ger mig precis lagom för att bli mätt och glad hela förmiddagen, och lagom hungrig till lunch! Prova dig fram hur mycket frukost du behöver för att ändå vara lagom hungrig till lunchen! På den här kosten måste man inte gå hungrig, men man ska heller inte överäta. Lär dig din kropp och dina signaler, och lyssna på dem, så verkar det sköta sig självt med vikt och välmående! Våra kroppar är enastående "maskiner" =)

Lycka till!

Anmäl
2010-05-08 12:46 #83 av: Esmenet

Hej

har ätit LCHF i 7 veckor och har inte gått ner utan snarare gått upp den senaste tiden. Behöver gå ner ca 15-20 kg - är snart 50 och kvinna så jag vet att det är svårt att minska i vikt i denna ålder!

Jag undrar om min frukost. Jag klarar inte ägg och bacon på morgonen. Jag mår illa och får magkatarr av för mycket fett! Äter istället kesoplättar (ägg, keso och kokos, ibland malen mandel) som jag steker i smör kvällen innan. Otroligt gott, speciellt med jordgubbar på. Men det kanske är för mycket kolhydrater i dem?

Anmäl
2010-05-08 13:24 #84 av: MimLan

#83 Det handlar om vad _du_ tål. Är det för mycket kolhydrater för dig? Är det fel kolhydrater för dig?

Det finns ingen som säger att du skall äta ägg och bacon till frukost, det är ett val du gör själv. Om du undrar om din frukost inte är bra, testa att byta den mot mer riktig mat istället? Du har både mejerier, jordgubbar och kokos i, det känns som om du underhåller ett sötsug, om inte annart?

PS. Om du klarar av ägg i dina plättar, skulle jag vilja hävda att du klarar ägg till frukost.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!