Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 32973 ggr
River
2010-04-16 19:30

Sötpotatis

Är det någon som vet hur mycket kolhydrater sötpotatis innehåller? Hittar ingen info om det. Jag ÄLSKAR att rosta sötpotatis i ugnen med vitlök och salt!Tungan ute

Annons:
Lieta
2010-04-16 19:38
#1

http://www.recepthjalpen.se/sotpotatis.html

Här finns det lite info om sötpotatisen, och därtill näringsinnehåll, Glad Lite mycket kolisar med 20 g /100g tycker jag, men det måste ju vara bättre än mycket annat godis som finns. Och är det bara någon gång ibland så….

Million
2010-04-16 20:10
#2

Du kanske kan byta ut det mot något annat? Morot, selleri, kålrot.. Tror att alla tre innehåller mindre kolhydrater än sötpotatis.

Million
2010-04-16 20:11
#3

Oj, rotselleri menade jag förstås :)

[Columba]
2010-04-16 20:30
#4

På fineli.fi  heter sötpotatisen batat.

Voltaire
2010-04-16 20:34
#5

Jag hörde på ett vetenskapsprogram på radion att man sanerar jorden i Vietnam, och andra krigsdrabbade områden, från tungmetaller och andra gifter med hjälp av sötpotatis. Högeffektivt, den suger upp alla gifter. Därför ska man inte äta den alls.

magma
2010-04-17 11:27
#6

Förvånad

Det finns ju rotfruktschips att köpa, men det brukar vara en blandning som innehåller både rödbeta och morot. Undrar om man kan göra egna på rotselleri, rättika och dylikt?

Annons:
vimsig
2010-04-17 13:04
#7

Man måste kunna göra avsteg nån gång också.

Bortsett ifrån det här med att man sanerar giftig jord med den (det lät otäckt), så rent generellt så tycker jag, att vet man om att man ska äta något som är lite väl mycket kolisar i men som inte bryter ner kroppen så håller man resten av dagens matintag strikt, njuter av sitt avsteg utan dåligt samvete och går sen vidare.

Jag tror att det rent psykologiskt är bättre att planera sina ev avsteg än att falla för en frestelse och få dåligt samvete. Då ligger det nära tillhands att man börjar tröstäta istället.

Inkanyezi
2010-04-17 17:08
#8

Jag tror att såna här funderingar hänger mycket på hur man ser på kosten som en metod; en metod att gå ner i vikt, en metod att bli frisk, och att man genom att bryta mot doktrinen gör sig skada, förstör det man har byggt upp.

Jag tror helt uppriktigt inte att det är någon fara alls med att sätta i sig något som innehåller mycket kolhydrater vid enstaka tillfällen. Vi har ju ett system för att ta hand om kolhydraterna, där insulinet har en nyckelroll, och där vi faktiskt förbränner kolhydrater lika bra som vi kan förbränna fett. Det skadliga, det som vi kallar metabolt syndrom, är ju att ständigt tillföra stora mängder kolhydrater, så att vi ständigt har en hög insulinnivå och aldrig, utom möjligen under nattens morgontimmar, kommer över i ketos.

För den som är sockerberoende kan det så klart verka på samma sätt som en sup för en alkoholist, att det triggar igång ett ohämmat svullande av sånt som inte är så hälsosamt att trycka i sig. Men för de allra flesta av oss kan en liten kolhydratkick knappast ha större effekt än för den som inte är alkis att ta ett glas rött. Jag tror inte att man ska tänka i termer som "avsteg", om man inte är väl medveten om att man har ett beroende som är svårt att stävja. För den som inte kan stoppa efter ett glas, eller inte kan stoppa efter en portion med potatis, kan det vara rent fördärvligt att tro att det går bra, men i min idébild av LCHF ingår inte ett så allvarligt sockerberoende som norm.

Sötpotatis är ganska dyr, att rosta i ugnen är en komplicerad process som inte direkt får mig att tro att det rör sig om en simpel snabb kick. Det är en ritual, och så länge det rör sig om en måttlig mängd och inte alltför ofta, tycker jag inte att man ska ha dåligt samvete för det. Om det däremot drar igång ett sockersug som är svårt att hejda, då tror jag att man ganska lätt kan avstå; dvs om man vet att man kommer att må dåligt efteråt, så går det att tänka som att visst vore det gott, men det är inte värt priset.

subcalva
2010-05-27 13:13
#9

Ett inlägg om sötpotatis

Ethla
2010-05-27 15:50
#10

#8

Smart att väga in pris och tillverkningsprocess! Det ska jag tänka på nästa gång jag överväger ett avsteg.

sussie
2010-05-27 16:34
#11

Visst är sötpotatis supergott, åt massor på olika sätt då jag gick på GI (långt innan det var så inne) nu med LCHF sedan många år blir det ytterst sällan men oj vad mycket gott man kan göra av den….

Inkanyezi
2010-05-27 16:46
#12

Jag tycker att sötpotatisen på Kuba smakar mer "mat" än den rödaktiga som kommer från Amerika som brukar säljas här. Jag har inte sett att det säljs någon av den karibiska varianten här, och på Kuba har jag aldrig sett den söta med rosa färg.

Ett traditionellt sätt att laga boniato är att baka den i glöden. Damen som brukar rosta kaffe åt oss lägger ibland i en eller annan boniato i glöden och låter den ligga där ett tag. sedan måste den svalna lite innan man kan äta den, men skalet nästan ramlar av. Den ser rackarns ful ut efter glödbakning, men inuti är den fin.

Upp till toppen
Annons: