Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 18143 ggr
Road-Kill
4/8/10, 11:05 PM

var köpa kött från gräsbetande djur?

Om man nu inte kan jaga, var får man tag i kött från gräsbetande djur.

Visst kan ja åka ut en sväng till bönderna där ja bor. men helst vill jag köpa i affären.

Har snokat runt men kan inte finna detta kött ens hos de stora välsorterade handlarna.

Haf jag missat något? Finns det någon fabrikant som marknasför detta kött?

Annons:
Wtn3
4/8/10, 11:12 PM
#1

Naturkött brukar man kunna hitta i de flesta större butiker, det är från nya zeeland/sydamerika där klimatet tillåter att de går ute året runt och betar gräs.

Road-Kill
4/8/10, 11:14 PM
#2

Men guuuud ska man behöva köpa kött som har åkt så långt …tänka på miljön?

Road-Kill
4/8/10, 11:17 PM
#3

citerar naturkötts sida

"Vi på NATURKÕTT® har samma mål - en smakupplevelse på tallriken. Och vägen dit är lika lång. Vi väljer noggrant ut de bästa producenterna i Sydamerika och på Nya Zeeland. Vi ser till att djuren föds upp naturligt, att de strövar fritt hela året, att den huvudsakliga näringskällan är gräs, att de dricker rent vatten från bäckar och att de lever utan stress. Vi packar köttet och transporterar hem det på ett för miljön bästa sätt."

 Ror dom över atlanten då eller ? Skratta eller gråta? Får föda upp ett par grisar i gäststugan på tomten.

Zepp
4/8/10, 11:19 PM
#4

Det är faktist miljövänligare att köpa gräsbeteskött fråm Argentina än att köpa Svenskt kött!

Vi har ju vinter här och mycket mer maskiner används tex, och båttransport är väldigt miljösparande!

Det är likadant med tomater.. det är bättre att köpa spanska ekologiska tomater än växthusodlade svenska!

Men det finns ju annat att tänka på än miljaspekter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
4/8/10, 11:21 PM
#5

Javisst, Sydamerikanskt nötkött är överlägset svenskt, både i smak, miljöpåverkan och hur djuren lever.

Kan det verkligen vara ett miljövänligt alternativ att frakta hit kött från andra sidan jordklotet?

När man tittar på miljöbelastningen bör man beräkna den totala energiförbrukningen som åtgår för att producera och transportera nötkött till den plats där köttet ska konsumeras. I studier som gjorts av kött som producerats i olika ursprung och som konsumerats i Sverige kommer kött från Sydamerika väldigt väl ut. Det beror på att energimängden som åtgår för att producera kraftfoder och att värma upp stallar vida överstiger den energiförbrukning som uppkommer vid miljöeffektiv båttransport. Oavsett produktionssystem måste nötkreaturen i Sverige utfordras ca 7 månader per år vilket innebär en betydande energiåtgång. Strukturen i den svenska produktionen med relativt små gårdar som ofta ligger glest leder till att transportsträckan räknat per djur blir stor. I Brasilien är gårdarna så stora att transporten från gård till slakteri blir effektiv. Transporten av NATURKÕTT® till Sverige sker på stora och moderna containerfartyg, färdigpaketerat. Utslaget per kilo blir energiåtgången i denna hantering väldigt låg.

I den extensiva produktion som sker i Uruguay och Brasilien går djuren ute hela året, den huvudsakliga näringskällan är gräs aldrig kraftfoder.

Här är även en rapport utfärdad av Naturvårdsverket som också behandlar ämnet.

Road-Kill
4/8/10, 11:31 PM
#6

Japp såg detta när jag läste nu också, men man blir lätt skeptisk när dom skriver detta själva…jag är skeptisk *S*

Kllar in rapporten.

Zepp: Jag tycker miljöaspekten är viktig. Men jag sätter LCHF först.

Annons:
Road-Kill
4/8/10, 11:34 PM
#7

Jag ångrar mig. Rapporten är 78 sidor lång :-/

Zepp
4/8/10, 11:35 PM
#8

Jag ser oxå allvarligt på miljöaspeketen men det finns andra värden att slå vakt om oxå.. som svenska bönder och öppna landskap tex!!

"Det visar sig alltså att man inte kan sätta likhetstecken mellan minimerad transportsträcka och minimerad miljöpåverkan; en lokalt producerad produkt är visserligen att föredra framför en i övrigt identisk importerad produkt - men, skriver The Economist, sådana direkta jämförelser är sällsynta. Det handlar också om var produktionen görs mest effektivt."

http://johannaskost.blogspot.com/2006/12/om-mat-lngvga-ifrn.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
4/8/10, 11:38 PM
#9

Här har du en lista Svenska gäsbetesuppfödare.. kanske finns någon i din närhet!

Här på västkusten säljs Gröna Gårdars kött på ICA!

http://www.kostdoktorn.se/omega-3/grasbeteskott

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lynxx
4/8/10, 11:46 PM
#10

Ja brukar köpa mitt (svenska) i ICA-butiker - sen hur ärligt det är med detta kött…?

/L

Road-Kill
4/8/10, 11:55 PM
#11

Zepp: Tack för #8. Kan köpa detta rätt av.

Lynxx: Är de  märkt på något speciellt vis?

Lynxx
4/9/10, 1:16 AM
#12

Jepp!

Det ligger ofta på en egen plats i hyllan. De har gröna tråg med gröna etiketter med betande djur (se bild på Kostdoktorn)

(finns dock även ekologiskt som ligger i gröna tråg - men dessa står det ''ekologiskt'' på)

-----------

Kostdoktorn har länkar:

''Lista som hjälper dig hitta gräsbeteskött nära dig''

http://www.kostdoktorn.se/omega-3/grasbeteskott

------------

Kolla även på:

http://www.matochsmak.se/Hem/tabid/1042/List/1/Default.aspx

…efter gårdar i din närhet & kontakta dessa & fråga om uppfödning av djuren

------------

Ngr länkar att kolla på för den intresssrade:

Projektet Svartådalens Naturbeteskött bedrivs i Svartådalen i Västerfärnebo och Fläckebo socknar i Västmanlands län. Svartådalen ligger ca 4 mil norr om Västerås och ca 2 mil väster om silverstaden Sala.

WWF: Naturbeteskött - naturligt, gott och nyttigt!

Nämforsens Nipkor

Näsåker är ett litet samhälle 42 km väster om Sollefteå . Byn är vackert belägen på nipkanten med utsikt över Ångermanälven och Nämforsen

/L

Cindy
4/9/10, 1:23 AM
#13

Det ligger en liten gårdsbutik på Nytorgsgatan på Söder i Stockholm som säljer kött från gräsbetare! De har även mejerier från lokala bönder m.m. I love it!

Vänliga hälsningar
Cindy

Annons:
hemul
4/9/10, 1:44 AM
#14

Naturkött kanske inte är så bra som man trott.

"Inte heller på importföretaget Northtrade som säljer brasilianskt kött till flera stora svenska livsmedelskedjor under märket Naturkött ställer några krav.

- Vi har ingen annan policy än att man ska följa brasiliansk lagstiftning, säger, säger Kalle Ramvall, kvalitetschef på köttimportören Northtrade."

http://sverigesradio.se/…

zebrarandig
4/9/10, 2:15 AM
#15

Det enda sätt att köpa kött från gräsätande djur är väl att köpa kött från en djurhållare som man vet att de är sanningsenliga om vad de utfordrar sina djur med.

Bara för att köttet kommer från sydamerika och kallas för naturkött, betyder inte att djuren har utfodrats med naturlig föda.

Största möjliga vinst ges ju om du kan sälja skit och ta betalt för guld.

Rurik
4/9/10, 9:26 AM
#16

Jag hörde SR:s reportage från om den sydamerikanske köttproduktionen: fullständigt vedervärdig! Jag var skeptisk innan,  efter att ha köpt det en gång för något år sedan när importen startade. Det luktade satan själv om köttet. Jag mailade till "kundkontakt" men fick aldrig något svar.

Och av SR:s reportage framgick att företaget som importerar det sydamerikanske köttet (med något sympatiskt klingande familjeföretagsnamn) är helägt av Lantmännen! Men Lantmännen har alltså valt att sälja det under annat namn än sitt vanliga (Scan). Även detta ger ett suspekt intryck.

För er som tvekar, lyssna på

http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2243813&BroadcastDate=&IsBlock=

Bästa tänkbara köttet:

I många butiker på västkusten kan man köpa Gräsbeteskött.

I och runt Uppsala-Stockholm: Skebo Kött! Jag har kollat produktionen, helt rätt! Mer KRAV än KRAVmärkt! Inget kraftfoder, bete på extensiva marker, kalvarna diar kon så länge dom vill, nytt fräscht eget slakteri, eget charkuteri, rök, butik mm mm. Kolla på http://www.skebokott.se/valkommen

Det absolut bästa jag sett hittills.

Cindy
4/9/10, 12:44 PM
#17

Skebo verkar toppen, men jag som inte har bil kan inte handla av dom i dagsläget :-(

Vänliga hälsningar
Cindy

Puhlo
4/9/10, 12:57 PM
#18

#17: I dagsläget så leverar vi till delar av Stockholm, Norrort, Lidingö samt delar av Norrtälje, Hallstavik och Edsbro.

Man kanske skulle testa? :)

[Russinflarn]
4/9/10, 1:13 PM
#19

…fast de hugger ju ner en hel del regnskog för att kreaturen ska kunna beta. Hur miljövänligt är det?

Lyssnade på reportage på P1 men kan inte lämna källa då jag inte riktigt minns när det var - eller ens vilket program som tog upp det. En månad sedan kanske jag hörde det? Men det var ett rätt långt reportage från Sydamerika.

Programmet handlade även om den soja som vi matar våra djur med här hemma - och som produceras där. Återigen är det regnskogen som ryker. Så då återstår väl frågan om det går på ett ut? Köper jag brasilianskt kött ryker regnskogen - köper jag svenskt så är det samma sak.

Sen beror det väl på VAR naturbetesköttet produceras. Det är inte på alla ställen som regnskogen ryker. Men jag tycker ändå att det känns en smula alarmerande.

Men det finns vissa alternativ, för den som har råd. Norrbete är en sådan. Inte bara för norrlänningar. Sen finns det säkert fler runtom i landet. Hur det ser ut i affärena på den här fronten (då tänker jag svenskt naturbeteskött) vet jag inte alls.

Personligen köper jag bara svenskt kött, bland annat för miljöns skull men också för att stödja svensk industri. Jag vill ha kvar våra bönder och hålla landskapen öppna mha djurbete bl.a.

Cindy
4/9/10, 2:53 PM
#20

#18 Dom levererar varken till mitt hem (Johanneshov) el jobb (Bromma), tyvärr.

Vänliga hälsningar
Cindy

Annons:
golftokig
4/9/10, 3:35 PM
#21

Gräsbetande… tja, Dom som "betar inomhus" om vintern äter ju gräs dom med! SNABBKURS om kossor och grönt för den som inte funderat på saken tidigare:

Det finns 2 slags "kossor" - dom som producerar mjölk och dom som producerar kött. Mjölkraserna får sin kalv "närsomhelst" efter inesmination (så att det alltid finns mjölk), kalven tas från kon och kon mjölkas istället. Kalven föds upp separat. Köttraskorna får sina kalvar på våren och kalvarna diar sina kor över sommaren ute på bete.

Hereford, Charolais, Limousine är relativt kända köttraser. Bregotts svartvita mjölkkossor heter Svensk Låglandsboskap och den bruna mjölkkossan heter Svensk rödbrokig boskap.

PHU!  :-)

Om man köper svenskt köttraskött eller svenskt lammkött slaktat på hösten kan man nog räkna med att djuren gått ute och mumsat gräs hela sommaren och då är stödutfodring med kraftfoder är inte så vanligt. Mjölkrasernas ungdjur går förstås också ute och betar på sommaren. Vinter/vårslaktade djur äter ensilage eller hö + kraftfoder här i vårt vintriga land.

Så - när jag väljer kött köper jag ibland bara vanligt "svenskt kött" - men vill jag ha nåt bra då handlar jag svenskt köttraskött eller naturkött från Sydamerika.

Lynxx
4/9/10, 5:33 PM
#22

Den intresserade kan ju läsa lite utförligare betr. skillnad på naturkött & kraftfoderuppfödda djur - på länkarna (pdf-format) hos:

http://www.gronagardar.se/grasuppfott.html

''Moderna utredningar tyder på att den för människan viktiga Omega-3 fettsyran är 4 gånger så stor i köttet hos djur som bara ätit naturligt gräsfoder utan spannmål. Samtidigt är andelen onyttiga fettsyror betydligt lägre''

--------

Är allt kött lika nyttigt?

http://www.gronagardar.se/artikel-wilsson.html

''Hjärnan består till 60% av fett varav 20% är långkedjade omega-3 och omega-6 fettsyror i förhållandet 1:1 Alla membraner i kroppens celler består i sin grundstruktur av fettsyror och kolesterol.

Växter innehåller i allmänhet bara fettsyror med högst 18 kolatomer, bl.a de s.k. essentiella fettsyrorna, linolsyra (18:2 n-6) och linolensyra (18:3 n3). De omvandlas av växtätarna till djurcellernas långkedjade varianter arakidonsyra (AA, 20:4 n-6) respektive EPA (20:5 n-3) och DHA (22:6 n-3).

Animaliskt fett från naturligt uppfödda djur och fiskar innehåller de färdiga långkedjade omega 3 och omega 6 fettsyrorna i lämplig balans. I jägare-fiskare-samlares mat är den kvoten nära ett och man anser att den inte bör överstiga 4. Nutida svensk mat uppskattas innehålla 17 gånger så mycket omega-6 som omega-3 fettsyror, d.v.s. kvoten omega-6 / omega-3 är i genomsnitt 17''

--------

/L

Road-Kill
4/9/10, 7:07 PM
#23

Nu börjar det likna något. Jag massor av funderingar kring köttdjur och deras föda. En del av dessa har klarnat något.

Jag och andra med mig skulle vara jättepigga på att hitta ett producerat kött som är bra för människan och naturen. Givetvis kommer livsmedelsindustrin försöka tjäna pengar på denna vilja.

Kan det vara så enkelt att det inte finns något sätt idag utan att vi måste gå tillbaka till småskalig djurhållning för att rätta till balansen?

Naturkött från nya zeeland kanske eventuellt är ett något bättre alternativ. Som att dricka cola light istället för vatten. Men frågetecken är för många för mig.

Ja bor nära landsbyggden och får på sikt köpa en stor frysbox och köpa från bonden, jägaren.

Tills dess känns de lika väl som att ja kan köpa vilket kött som helst. Svenskt eller dansk. Inte så stor skillnad i resväg för det köttet och personligen tror ja inte köttet levt ett sämre liv i Danmark än Sverige.

[Russinflarn]
4/9/10, 7:28 PM
#24

Mycket intressant information här! :)

Bra tråd!

Lisabet
4/9/10, 8:06 PM
#25

Jag har köpt fantastiskt kött från Karlsson & Elner. De levererar hem om man bor i Skåne (Småland) eller Stockholm.

De säljer gräsbeteskött från Österlen.

Karin20
4/12/10, 12:59 AM
#26

Här finns en artikel hos oss på Kif

Fyll gärna på där också

//Karin

Magica1970
4/12/10, 9:59 AM
#27

#25 Jag läste om dem, men korna får inte enbart gräs och ensilage, utan även lite krossad spannmål och halm efter behag. Frågan är vad som anses som lite spannmål. Halm kan korna stå på inomhus, men det låter kostigt att ta upp det som en del av kons utfodring (det är ju det som blir över i spannmålsproduktionen och lämpar sig inte till annat än en ev. bädd).

Annons:
Graddnos55
4/12/10, 12:12 PM
#28

Vi köper vårt fläsk,nöt,lammkött från Brunnby Boställe Gårdsbutik  Norra Kustvägen Nyhamnsläge, Skåne. www.brunnbybostalle.se

Djuren föds upp på bete,hö,ensilage och morötter..Grisarna lever fritt utomhus.Allt kött kommer från egen uppfödning. Djuren slaktas, besiktigas och styckas på ett litet godkänt slakteri.

(Grönsaker kommer från deras egna odlingar och en del från lokala odlare.)

Resultatet är ett mycket gott marmorerat mört smakrikt kött. Å priset är inget att gnälla om heller! Värt varenda öre!

Gräddnos

golftokig
4/16/10, 5:04 PM
#29

#27  - biffdjuren äter gärna halm. Inget fel med det alls. Man balanserar hö/ensilage med halm beroende på näringsvärde och volym (gott att kunna mumsa på något). Våra kossor fick också kross (hemkrossad havre mest om jag minns rätt) som tillskott på vintern när kalvarna växer i magen. Men det är ju en himla skillnad på att utfodra rätt och bra - eller att pumpa i fabriksfabricerat kraftfoder. Det är inte ATT djuren får kraftfoder eller spannmålskross som är det viktiga, det är andelen spannmål i förhållande till annat och framför allt graden av naturlig miljö = föda sin kalv på våren, gå ute på bete hela sommaren & hösten…

Anser jag iallafall!

Sugiyama
4/16/10, 5:57 PM
#30

Man behöver bara smaka på köttet så fattar man skillnaden. Har man ätit gräsbeteskött vill man inte ha det där billigare köttet längre. Konventionellt uppfödda mjölkor går inte ute i hagarna och betar utan i lösdrift under tak. Dessutom så har den svenska svartvita kossan bytts ut mot rasen Holstein som producerar massor med mjölk men sliter ut korna i förtid.

Kolla in Matens pris och förfäras

bejbe
4/18/10, 4:29 PM
#31

Jag bor på Västkusten och köper ekologiskt naturbetande nötkött från Gröna Gårdar sedan tre år tillbaka. Smaken är helt annorlunda än det vanliga köttet, hela familjen är supernöjd :)

zxcv_
3/28/16, 10:11 PM
#32

 Gammal tråd, men råkade glida in och kände för att slänga en kommentar.

Naturkött från Brasilien i Sydamerika? Googla lite om skövlingen av regnskogen kanske.

Det tog tre sekunder för mig att få fram denna mening. "By the 2000s more than three-quarters of forest clearing in the Amazon was for cattle-ranching. "

Två tredjedelar av den del av regnskogen som jämnas med marken är alltså för biffproduktion. 

Vilket miljötänk.

Sindri
3/29/16, 1:20 AM
#33

Dessutom så fållas djuren in numera och göds med kraftfoder en tid före slakten så nääää…..

Nu finns många fler sätt att köpa gräsbeteskött på. Svenskt alltså…..
Här är ett sätt:
https://www.minfarm.se/online-farmen

Vissa Icabutiker har kontakt med lokala bönder och köper kött av dem. Fråga din Icabutik vad de har att erbjuda.

Coops Änglamark-kött klassas ju som ekologiskt, men det kan ju innebära vad som helst som är ekologiskt odlat. Men på min direkta fråga svarade de att djuren går ute på sommaren och betar och får mestadels egenodlat foder (ensilage) från gården för övrigt. Bara ibland lite tillskott av kraftfoder. Det kändes rätt OK tycker jag, i brist på annat. Jag svarade att jag hoppades de skulle vara mer tydliga med detta i butik i framtiden.

Så finns Gröna Gårdar och säkert flera alternativ: Det är inte helt okomplicerat, men ju fler vi är som frågar efter det, desto mer blir det.

Zepp
3/29/16, 3:23 PM
#34

#32

Gäller framförallt kött från Brasilien!

Köp kött från sydamerika som kommer från Argentina och Uruguay!

I brasilien föder man upp köttdjur på soya från mark som skövlats i Amazonas.

WTF.. vad allt skall vara komplicerat.. räcker det inte längre att se på prislappen?

Pampas är en stor stäpp.. i främst Argentina och Uruguay.. där föds fortfarande upp köttdjur som betar gräs hela året.

Naturkött är ett varumärke.. de har oxå ett tillägg.. då kostar det någon krona mer och då står det Pampaskött.

Meen, numera går det hur bra som helst att köpa gröna Gårdars kött på ICA, Caprifolkött på COOP.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sindri
3/29/16, 5:28 PM
#35

Min Ica köper kött från en gård i kommunen, det är jättebra.
Caprifolkött har jag aldrig sett, men skall fråga efter.

Zepp
3/29/16, 7:59 PM
#36

ICA säljer främst Gröna Gårdar och COOP främst Kaprifolkött vad jag sett.

Har du vägarna förbi Opaltorget i Västra Frölunda så har kaprifolkött en egen butik där.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
3/30/16, 1:11 PM
Zepp
3/30/16, 1:39 PM
#38

Ja det är väl där som här.. billigast möjligt och spannmål är billigt.

Snart får man skaffa jaktlicens för att få tag i riktig mat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: